GEAS
linkki
14. kesäkuuta 2002 kello 12.41
|
GEAS
14. kesäkuuta 2002 kello 12.41
linkki
|
Täällä on keskusteltu jo innokkaasti suosikkiroduista niin ajattelin virittää tälläisenkin kun ilmeisesti monien mielestä jokin rotu on erittäin ärsyttävä.
Siis mikä on teidän mielestänne ärsyttävin/inhottavin rotu?
|
Dovas
linkki
14. kesäkuuta 2002 kello 13.24
|
Dovas
14. kesäkuuta 2002 kello 13.24
linkki
|
Koko Glorantha on niin upea monipuolisuudessaan... Jokaiselle varmasti löytyy jokin oma, ainakin vähemmän kiinnostava rotu/kulttuuri, ja varmasti jokin hyvin ärsyttäväkin sellanen.
Mun on ollut aina vaikea suoraan sanottuna löytää mitään todella ärsyttävää. Gloranthasta löytyy omat maat todella erilaisillekin kansoille ja se on musta ainoastaan positiivinen asia, yhtäkään sulkematta pois Gloranthan maailman kuvasta.
No, jotain löytyy kuitenkin multakin jotka on kieltämättä mun syystä joutunut välillä hitusen pellen asemaan tms. täytyy myöntää. Kulteista Humaktit kärsivät tietyssä vaiheessa mun taholtani ehkä jonkinlaisen "tosikkomaisuutensa", yltiöpäisen vakavuutensa ja kunniallisuutensa takia itseironisesti, mutta olen päässyt eroon siitä mielikuvasta.
Nykyisin sitten Yelmin, sekä Yelmalion pantheoni kärsii ehkä siitä ja tahdon päästä siitäkin sorsinnasta eroon. Eihän ne ansaitse semmosta kohtelua prkle... :-?
|
late
linkki
14. kesäkuuta 2002 kello 14.14
|
late
14. kesäkuuta 2002 kello 14.14
linkki
|
Broot ovat melko hirveitä. Eilisen pelimme Thanatarin tuomittu broo nimeltä Namusetä oli kyllä todella kuvottava otus. Muillakin broilla on melkoisen iljettävät elämäntavat joten sanoisin että inhottavien rotujen listalla broot ovat aika korkella.
|
Guzmo
linkki
14. kesäkuuta 2002 kello 16.54
|
Guzmo
14. kesäkuuta 2002 kello 16.54
linkki
|
gorpit. Lähemmäs ei mikään otus ole gloranthassa päässyt D&D:n gelatiinikuutiota :-D
|
Grammund
linkki
14. kesäkuuta 2002 kello 17.27
|
Grammund
14. kesäkuuta 2002 kello 17.27
linkki
|
Toinen topicci, eli ankkoja käsittelevä antaa vastauksen tähän kysymykseen....
Älykkäät paviaanit riepoo kanssa kunnolla.
|
Nysalor
linkki
15. kesäkuuta 2002 kello 20.54
|
Nysalor
15. kesäkuuta 2002 kello 20.54
linkki
|
Täytyy kyllä sanoa heti kättelyssä, ettei tule nyt yhtään sellaista rotua mieleen, joka ärsyttäisi minua henkilökohtaisesti. Sen sijaan olen havainnut, että todella paljon harmia saa aikaan gorpeilla ja krarshtpennuilla, etenkin jos tällaisen otuksen kohtaavalla sattuu olemaan hieno panssari ja hän on tarpeeksi varomaton. :) Sairauksia levittävät broot ja harpyijat osaavat kyllä olla pelihahmojen kannalta todella ärsyttäviä, sillä sairauksilta ei oikein pääse suojautumaan, vaikka olisi kuinka hyvät varusteet. Charnjibber on myös eräs pelihahmojen kannalta todella ärsyttävä otus, kun sen tappaminen ei tunnu onnistuvan oikein millään.
Inhottavia rotuja Gloranthasta tietysti löytyy ja broot lienevät siinä aivan kärjessä. Tämän rodun inhottavalta kuulostavien tapojen ilmaiseminen pelissä on minusta aika mielenkiintoista, enkä yritä mitenkään sitä vältellä. Riskimaa-pelissä, johon late viittasi, tuli pelaajille vastaan inhottava broo, joka omien sanojensa mukaan oli pedofiili ja kaiken lisäksi yritti lahjoa hahmot noviiseikseen lupaamalla, että nämä saisivat syödä kaikkien ihmisuhrien lihat palvontamenojen jälkeen. Ja tällä broolla kun kaiken lisäksi oli elävä pikkutytönpää vyöllään, niin varmastikin sain inhon heräämään.
Ogrejen ihmissyöntitavat tuntuvat varmaan myös aika kuvottavilta, kun niihin yhdistetään kaikenlainen kidutus ja muu rääkkäys. Harpyijat harrastavat aivan samaa ja vielä lisäksi parittelevat uhriensa kanssa. Sen sijaan tavalliset skorpionimiehet taitavat olla hiukan kesympää kamaa, mutta skorpionikuningatar on jo asia aivan erikseen, kun hän voi synnyttää syödyt viholliset uudelleen puoliskorpionimiehinä. Ihmiset osaavat toki myös olla todella inhottavia, vaikka heitä en ehkä rotuna inhottavaksi laskisikaan. No, Gloranthan miljoonien ihmisten joukosta löytyy taatusti vaikka mitä inhotuksia.
|
Vesa
linkki
17. kesäkuuta 2002 kello 8.52
|
Vesa
17. kesäkuuta 2002 kello 8.52
linkki
|
Nooh, ehkei ole mitään itseäni ärsyttävää rotua taikka olentoa, mutta monia pelihahmoja varmasti ärsyttävät ankat, eivätkä varmasti syyttä! Inhottavimmat olennot...hmmh...ehkä peikot, ainakin jos on vasta alkuvaiheessa oleva hahmo ja sitten joku suurpeikko tulee ja lyö moukarilla niin se ei sille hahmolle tee hyvää.
|
Tupew
linkki
17. kesäkuuta 2002 kello 11.14
|
Tupew
17. kesäkuuta 2002 kello 11.14
linkki
|
En oikeastaan vihaa mitään rotua paitsi basiliskeista en pidä.
|
Larppa
linkki
4. heinäkuuta 2002 kello 8.32
|
Larppa
4. heinäkuuta 2002 kello 8.32
linkki
|
Musta on helppo loytää lempi rotuja mut tää on kyl paha...
No jos jotain pitää heittää nii 1.Broot, koska levittää kaikkia tauteja ja ovat muutenkin niin iljettäviä et HYI! :oops: ja pelaajilla menee aina hermot ku löytää jotain siistei tavaroita tieltä ja muualta ja kohta alistuu jollekkin paska taudille! :o
|
Wildor
linkki
11. elokuuta 2002 kello 20.18
|
Wildor
11. elokuuta 2002 kello 20.18
linkki
|
Täytyy kyllä sanoa, että joko Gorpit tai sitten kaaoksen etanat vievät naurettavuus ja idiootti pisteet kotiin. Gorp - pelottava harmaalietteen serkku ja kaaoksen etana - tuo hirmuinen olento. Molempien näiden tulisi aiheuttaa Masennusta. Eikä mitään pelkoa, vaan masennusta. Itsetuhoa ja suhteetonta epäuskoa elämän arvoon.."ei helvetti - tuollaisiakin on olemassa. Tappakaa mut.."
|
ArtaniS
linkki
30. elokuuta 2002 kello 12.06
|
ArtaniS
30. elokuuta 2002 kello 12.06
linkki
|
:evil: En tykkää ihmisistä. :evil:
:evil: En tykkää broista. :evil:
|
Broo
linkki
25. helmikuuta 2005 kello 14.02
|
Broo
25. helmikuuta 2005 kello 14.02
linkki
|
Gorp. Niiden toimesta on menny monta hyvää asetta pilalle.
|
Spinosar
linkki
25. helmikuuta 2005 kello 18.15
|
Spinosar
25. helmikuuta 2005 kello 18.15
linkki
|
En pidä erityisemmin mostaleista. En tajua kunnolla niiden matemaattista
tapaa katsastella Maailmankonetta. Ne ovat vaikeita pelissä ja pelille.
Ylivoimaisia, vaan lopulta ainaisia häviäjiä.
[size=9:458b30d221]"The Widows Tale" tosin marssitti aivan fantastisen mostalin myrskyvuorille.
Siltä pohjalta minä nykyisellään revin mostali-inspiraationi.[/size:458b30d221]
Pienenä pidin slarkeista, mutta nykyään ehkä en lämpene samalla tavalla.
Kenties päinvastoin. Pienenä inhosin dinosauruksia. Nyt on kaikki toisin.
Tiedän mistä maanjäristäjät gloranthassa ovat syntyneet.
[size=9:458b30d221]Spinosauruksen klaanin naiset jyllää! Tervetuloa ylämaan länsilaidalle.
Meilläpäin metsästetään elmereitä! [/size:458b30d221]
|
Baraddi
linkki
25. maaliskuuta 2005 kello 17.20
|
Baraddi
25. maaliskuuta 2005 kello 17.20
linkki
|
Succubukset suuttuttavat :evil:
|
Argrath
linkki
9. elokuuta 2005 kello 14.31
|
Argrath
9. elokuuta 2005 kello 14.31
linkki
|
Itseäni vähän Gloranthan kääpiöt ärsyttävät. Ei niin että ne muuten olisivat v*ttumaisia, mutta kun Greg on niin hienosti osannut tehdä muista klisee roduista (haltiat, peikot etc.) mielenkiintoisia ja tusinafantasian tyylistä poikkeavia olentoja, tavanomaiset ja kliseiset käpsät ovat jotenkin niin helvetin tylsiä. :(
|
Vesa
linkki
9. elokuuta 2005 kello 14.37
|
Vesa
9. elokuuta 2005 kello 14.37
linkki
|
[quote:74739f7c8b="Argrath"]Itseäni vähän Gloranthan kääpiöt ärsyttävät. Ei niin että ne muuten olisivat v*ttumaisia, mutta kun Greg on niin hienosti osannut tehdä muista klisee roduista (haltiat, peikot etc.) mielenkiintoisia ja tusinafantasian tyylistä poikkeavia olentoja, tavanomaiset ja kliseiset käpsät ovat jotenkin niin helvetin tylsiä. :([/quote:74739f7c8b]
No kyllä minusta ainakin mostalit ovat todella kaukana niistä kliseisistä, tusinafantsuissa esiintyvistä kääpiöistä jotka notkuvat majataloissa kaljalla ja hierovat partaansa ja lähtevät haltioiden, höpöttien ja ihmisten kanssa seikkailemaan ja örkkejä ja goblineja tappamaan.
Ropeconissa tuli Gregin omasta suustakin kuultua se, että niin haltiat kuin kääpiötkin poikkeavat siitä tusinagenrestä Gloranthan osalta. Tulin kysyneeksi tästä haltioiden/kääpiöiden vihasuhteesta, että kuinka hän on sen keksinyt pistää Gloranthaan vaikkei Tolkienia ollut ennen sitä lukenut.
|
Assath
linkki
9. elokuuta 2005 kello 14.59
|
Assath
9. elokuuta 2005 kello 14.59
linkki
|
[quote:9b0e93c14a="Nysalor"]Harpyijat harrastavat aivan samaa ja vielä lisäksi parittelevat uhriensa kanssa.[/quote:9b0e93c14a]
Mää en oikeastaan ole koskaan täysin ymmärtänyt miten tämä tapahtuu. Niillähän on siis ihmisen pää ja linnun vartalo. Olisin kiitollinen selvityksestä, mieluiten havainnollistavilla kuvilla terästettynä :P .
Ärsyttävintä rotua on vaikeaa keksiä. Kenties pelimekaniikan puolesta kaiken sulattavat, typerät Gorpit joilla pitäisi mielestäni suhteellisen helposti pystyä vyöryttämään linnoitus kuin linnoitus jolleivät puollustajat sitten ole älynneet panostaa tulitaikuuteen ja kunnolla.
Inhotattavista roduista tulee puolestaan mieleen iki-inhojen broiden lisäksi roikkupää nimiset hirviöt. Taisivat tosin olla Riimumestarin kirjassa, joten en ole täysin varma onko niitä edes Gloranthassa. Ne pystyivät kuitenkin saksillaan leikkaamaan uhreiltaan pään ja tunkemaan sen ruuansulatus kanavaansa. Uhrin sielu ja vangiksi päähän, jonka otus sitten kasvatti yhden kehostaan törröttävän sarven päähän. Pää säilyi hengissä seuraavat pari viikkoa roikkupään hiljalleen "sulatellessa" uhrinsa sielua.
|
Argrath
linkki
9. elokuuta 2005 kello 16.23
|
Argrath
9. elokuuta 2005 kello 16.23
linkki
|
[b:dc0627d4fb]Vesa sanoi[/b:dc0627d4fb]
[quote:dc0627d4fb]No kyllä minusta ainakin mostalit ovat todella kaukana niistä kliseisistä, tusinafantsuissa esiintyvistä kääpiöistä jotka notkuvat majataloissa kaljalla ja hierovat partaansa ja lähtevät haltioiden, höpöttien ja ihmisten kanssa seikkailemaan ja örkkejä ja goblineja tappamaan.
[/quote:dc0627d4fb]
Okei! Onhan mostaleissa erojakin perusfantasiakääpiöön verrattuna, mutta lähtökohdat ovat silti pitkälti samat. Sama eristäytynyt yhteiskunta maanuumenissa, sama mineraalifetissi, kääpiönaisten ilmeinen olemattomuus (No sex please, we're Dwarves :P ) ja tuo jo mainitsemasi krooninen viha haltioita ja peikkoja (okei kaikki vihaa peikkoja) kohtaan. Lisäksi Mostaleilla on se tyypillinen kääpiön ulkomuoto: lyhyt (okei ne on kääpiöitä), ylipainoinen partaerkki look. Aldryameissa ja Uzimeisa on paljolti viehättänyt nimenomaan valtavirrasta poikkeava ulkomuoto.
|
Nysalor
linkki
9. elokuuta 2005 kello 17.20
|
Nysalor
9. elokuuta 2005 kello 17.20
linkki
|
Assath:
[i:da52a7f16b]Mää en oikeastaan ole koskaan täysin ymmärtänyt miten tämä tapahtuu. Niillähän on siis ihmisen pää ja linnun vartalo. Olisin kiitollinen selvityksestä, mieluiten havainnollistavilla kuvilla terästettynä .[/i:da52a7f16b]
Eipä harpyijan ja hänen uhrinsa parittelu ihan helposti onnistukaan, vaan siihen tarvitaan esiäiti Magran tarjoamaa Parittelurituaalia. Rituaali kestää kaksi tuntia ja päättyy uhrin kuolemaan. Epämiellyttävät yksityiskohdat jätettäköön pois, koska täällä foorumilla liikkuu nuorempaakin väkeä. :) Rituaalista syntyy suunnilleen 75 %:n todennäköisyydellä jälkeläinen, jos uhri on ollut ihminen. Muilla roduilla mahdollisuus on pienempi. Jälkeläinen kuoriutuu munasta parin vuodenajan kuluttua ja se muistuttaa vähän isäänsä ja suuresti äitiään.
[i:da52a7f16b]Inhotattavista roduista tulee puolestaan mieleen iki-inhojen broiden lisäksi roikkupää nimiset hirviöt. Taisivat tosin olla Riimumestarin kirjassa, joten en ole täysin varma onko niitä edes Gloranthassa.[/i:da52a7f16b]
Roikkupäitä eli urgarugareita on Gloranthassa, mikäli Anaxial's Rosteriin on luottaminen. Tosin historiallisella ajalla ne ovat harvinaisia. Asuinseudut ovat Dorastor (kuten arvata saattaa), Autiomaa, Pent, Kralorela, Verenela ja Vormain. Greg väittää, ettei roikkupäillä ja Thanatarilla olisi mitään yhteyttä toisiinsa, vaikka asuinalueetkin tuntuvat sopivan aika hyvin yksiin. Omassa Gloranthassani myyttinen yhteys voisi hyvin olla olemassa.
Argrath:
[i:da52a7f16b]Onhan mostaleissa erojakin perusfantasiakääpiöön verrattuna, mutta lähtökohdat ovat silti pitkälti samat. Sama eristäytynyt yhteiskunta maanuumenissa, sama mineraalifetissi, kääpiönaisten ilmeinen olemattomuus (No sex please, we're Dwarves ) ja tuo jo mainitsemasi krooninen viha haltioita ja peikkoja (okei kaikki vihaa peikkoja) kohtaan.[/i:da52a7f16b]
Se, ettei kääpiönaisia olisi, on pelkkä myytti, joka johtuu siitä, ettei kääpiönaisia nähdä juuri koskaan ulkomaailmassa. Kääpiönaisia tarvitaan uusien kääpiöiden valmistamiseen. Jos oikein muistan, niin Gloranthan kääpiönaisilla ei ole partaa, toisin kuin eräissä fantasiakliseisissä kirjoissa. Lisäksi Teshnoksen kääpiöt ovat kauttaaltaan parrattomia.
Gloranthan kääpiöiden viha haltioita ei ole niinkään rotuominaisuus kuin myyttisten aikojen tapahtumista juontuva kauna. Haltioiden ja kääpiöiden ohella kääpiöt inhoavat kaikkia muitakin rotuja, koska kaikista niistä on vain riesaa Maailmakoneen korjaamisessa. Peikot sattuvat vain olemaan erityisen vaarallisia, koska peikotkin asuvat maan alla ja tunkeutuvat usein kääpiöiden alueille. Pohjimmiltaan kääpiöille ei ole tärkeää tappaa haltioita, peikkoja tai ihmisiä, koska nämä ovat vain ohimenevää seurausta Maailmakoneen ongelmista. Kun Maailmakone saadaan kuntoon, muut rodut katoavat luonnollista tietä.
Gloranthan kääpiöt ovat jo lähtökohdiltaan erilaisia kuin fantasiakliseiset kääpiöt: Gloranthan (ehjät) kääpiöt eivät ole vain pitkäikäisiä vaan kerrassaan kuolemattomia. He ovat konemaisia olentoja, jotka eivät hymyile tai itke (ellei heille ole sitä ohjelmoitu esimerkiksi ihmisten kanssa toimimisen vuoksi). Kääpiöt eivät ole edes varsinaisesti yksilöitä vaan koneen osia, jotka ovat silmääkään räpäyttämättä valmiita uhrautumaan kokonaisuuden hyväksi. Kääpiöt eivät edes syö tavallista ruokaa vaan erityistä kääpiöruokaa, jota valmistetaan koneellisesti. Kaukana siis olutta litkivistä kliseekääpiöistä.
Tämä kaikki koskee normaaleja kääpiöitä. Erilaiset harhaopit tuovat hommaan vielä oman mausteensa.
|
Argrath
linkki
9. elokuuta 2005 kello 18.57
|
Argrath
9. elokuuta 2005 kello 18.57
linkki
|
[quote:77803baf8b]Se, ettei kääpiönaisia olisi, on pelkkä myytti, joka johtuu siitä, ettei kääpiönaisia nähdä juuri koskaan ulkomaailmassa.[/quote:77803baf8b]
Totta, mutta nimenomaan tuo on yhdistävä tekijä. Kyllähän tusinafantasia maailmoissakin kääpiönaisia on, mutta samaan tapaan heitä ei nähdä. Olisi pitänyt kai painottaa tuota "ilmeinen" sanaa. :-?
[quote:77803baf8b]Kääpiönaisia tarvitaan uusien kääpiöiden valmistamiseen[/quote:77803baf8b]
Vähän kummastuttaa että miksi. Osaisitko Nysalor kertoa, mikä tämä naisroolin merkitys on kun kääpiöt eivät kuitenkaan (käsittääkseni) sukupuolisesti lisäänny. Olen kyllä ihmetellyt aiemminkin miksi mostaleilla yleensä on sukupuolet.
[quote:77803baf8b]Gloranthan kääpiöiden viha haltioita ei ole niinkään rotuominaisuus kuin myyttisten aikojen tapahtumista juontuva kauna[/quote:77803baf8b]
Onko sillä suurta merkitystä miksi ne toisiaan vihaavat kun kuitenkin niin kaikissa fantasiamaailmoissa tekevät? :wink: Mitä muuten Greg vastasi tuohon Vesan mainitsemaan kysymykseen kääpiöiden ja haltioiden vihasuhteesta (jotta kuinka keksi sen Tolkienia lukematta)?
[quote:77803baf8b]Kääpiöt eivät ole edes varsinaisesti yksilöitä vaan koneen osia[/quote:77803baf8b]
No eiväthän ne ainakaan yksilöllisiä ole tusinafantasiassakaan. :lol: Jokaisella fantsukääpiöllä tuntuu olevan sama kärttyisä ja ahne luonne skotti aksentilla varustettuna. :evil:
No joo. Kyllähän nuo argumenttisi muilta osin minuunkin purevat. Kyllä mostalit kuitenkin edelleen ovat mielestäni tylsempiä kuin aldryamit ja Uzimit, mutta eivät ne nyt ihan kliseekimppujakaan taida olla. Onnittelut Nysalorille että sait minunkin kovan pääni ainakin osittain käännettyä (kumartaa tietokoneruudulle).
|
Alec
linkki
9. elokuuta 2005 kello 19.20
|
Alec
9. elokuuta 2005 kello 19.20
linkki
|
Miten muilla toi kääpiöllä pelaaminen on onnistunut? Onko joku koittanu pelata Mostalin kääpiötä jonka tehtävänä on korjata maailmankonetta! Vai meneekö muillakin perinteisellä kaavalla, että mikäli pelaaja haluaa hahmoksi kääpiön, se on joku uskonnon hylännyt ulkopuolinen!
Jos topiciin otan kantaa niin ärsyttävin rotu on peikot! Vastaan ku asettuu peikko, ni se tekee aina ihan hävytöntä jälkeä! Ne tuntuu välillä olevan aika ylivoimaisia verrattaessa muihin rotuihin! Ja ku ajattelee jotain Zorak Zoranin kuolonlordia ni siin ettii piilopaikkaa jo vähän parempiki jantteri!!!
|
Vash the Stampede
linkki
9. elokuuta 2005 kello 19.43
|
Vash the Stampede
9. elokuuta 2005 kello 19.43
linkki
|
Onhan ne ihan järkevästi ajatellenkin aika kovia jätkiä. Kyllähän niiden pitääkin normiäijiä pyyhkiä kanveesiin tuosta vaan. Ja jos kyseessä on kova peikko, niin aijai! Tosin onhan humaktin miekatkin aika kovia. Tai oikeastaan kaikki riimuloordit.
Kyllä chonchon oli aika v-mäinen joskus :)
|
Nysalor
linkki
9. elokuuta 2005 kello 19.54
|
Nysalor
9. elokuuta 2005 kello 19.54
linkki
|
Argrath:
[i:20a64b47ca]Totta, mutta nimenomaan tuo on yhdistävä tekijä. Kyllähän tusinafantasia maailmoissakin kääpiönaisia on, mutta samaan tapaan heitä ei nähdä. Olisi pitänyt kai painottaa tuota "ilmeinen" sanaa.[/i:20a64b47ca]
En ole nyt ihan varma tuosta, etteikö ns. tusinafantasiassa nähtäisi myös naispuolisia kääpiöitä. Jossakin kirjassa oli muistaakseni jopa yhtenä päähenkilönä naispuolinen kääpiö. Olisikohan ollut Dragonlance-kirjojen Kaaoksen sota -sarjan Viimeinen kääpiökuningas -kirja? En ole kovin paljon tuontyyppisiin fantasiamaailmoihin perehtynyt, ainoastaan jonkin verran romaaneja lukenut, mutta jotenkin minulle on tullut sellainen käsitys, että niissä naispuoliset kääpiöt liikkuvat pinnalla paljon enemmän kuin Gloranthan naispuoliset kääpiöt. Jos jollakulla on asiasta tarkempaa tietoa, niin se on ihan tervetullutta.
[i:20a64b47ca]Vähän kummastuttaa että miksi. Osaisitko Nysalor kertoa, mikä tämä naisroolin merkitys on kun kääpiöt eivät kuitenkaan (käsittääkseni) sukupuolisesti lisäänny. Olen kyllä ihmetellyt aiemminkin miksi mostaleilla yleensä on sukupuolet.[/i:20a64b47ca]
Sukupuolella ei ole kääpiöiden parissa luullakseni mitään muuta merkitystä kuin se, että protokääpiömoduulien valmistamisessa tarvitaan sekä mies- että naiskääpiöitä. Tarkempaa kuvausta uusien kääpiöiden valmistamisesta voi lukea vaikka [url=http://glorantha.temppeli.org/digest/gd5/1998.01/3299.html]täältä[/url]. Se on tosin epävirallista mutta antaa varmaan suuntaa siitä, miten erilaisia Gloranthan kääpiöt loppujen lopuksi ovat fantasiakliseisiin kääpiöihin verrattuina.
[i:20a64b47ca]Onko sillä suurta merkitystä miksi ne toisiaan vihaavat kun kuitenkin niin kaikissa fantasiamaailmoissa tekevät?[/i:20a64b47ca]
Mutta Gloranthassa on vaikea kuvitella edes sellaista tilannetta, jossa (ehjä ja oikeaoppinen) kääpiö ja haltia tekisivät yhteistyötä. Sen sijaan kliseisestä fantasiakirjallisuudesta sellaisia tapauksia tuntuu löytyvän usein. :) Ei, Gloranthassa eivät nähdäkseni haltia- ja kääpiökansat yhdisty edes maailman pelastamiseksi. Sen sijaan kääpiöt ovat kyllä melkein tuhoamassa vanhan maailman sankarien sotien aikaan saadakseen sen taas muinaiseksi täydelliseksi Maailmakoneeksi... :)
[i:20a64b47ca]No eiväthän ne ainakaan yksilöllisiä ole tusinafantasiassakaan. Jokaisella fantsukääpiöllä tuntuu olevan sama kärttyisä ja ahne luonne skotti aksentilla varustettuna.[/i:20a64b47ca]
Hienoa, lisää eroja! Gloranthan kääpiöt eivät ole kärttyisiä eivätkä henkilökohtaisen ahneuden vuoksi tarkkoja tavaroistaan. Gloranthan kääpiöt ovat kylmän laskelmoivia ja tunteettomia kuin koneet, ja jos he ihmisten mielestä vaikuttavatkin ahneilta ja itsekkäiltä, se johtuu vain siitä, että kääpiöt ovat saaneet karvaasti kokea, että muut haluavat ryöstää heidän työkalujansa. Kääpiöt esimerkiksi kehittivät jalkajousen ja kurjat ihmiset varastivat idean. Samoin ihmiset himoitsevat heidän salaisia aseitaan, kuten ruutia ja ampuma-aseita, timanteista ja muista Maailmakoneen korjaamiseen tarvittavista raaka-aineista puhumattakaan. Omassa yhteisösään kääpiöt ovat valmiita uhraamaan omat raaka-aineensa yhteisen tavoitteen eteen.
[i:20a64b47ca]Kyllä mostalit kuitenkin edelleen ovat mielestäni tylsempiä kuin aldryamit ja Uzimit, mutta eivät ne nyt ihan kliseekimppujakaan taida olla. Onnittelut Nysalorille että sait minunkin kovan pääni ainakin osittain käännettyä (kumartaa tietokoneruudulle).[/i:20a64b47ca]
Kiva kuulla, että perusteluni vakuuttavat. Vielä tehokkaampaa olisi pelata ensin kääpiöhahmoa jossakin ns. tusinafantasiamaailmassa ja sen jälkeen Gloranthassa. Tosin Gloranthan (oikeaoppiseen ja ehjään) kääpiön rooliin eläytyminen saattaa olla aika haastavaa ja pelaaminenkin yksitoikkoista. Issariesin suunnitelmista näyttää tiputetun kokonaan pois Blood and Iron, pelaajan kirja kääpiöillä pelaamiseen. Grag taisi jorista jotakin siitä, kuinka mahdottomia ehjät kääpiöt ovat pelihahmoiksi.
Alec:
[i:20a64b47ca]Miten muilla toi kääpiöllä pelaaminen on onnistunut? Onko joku koittanu pelata Mostalin kääpiötä jonka tehtävänä on korjata maailmankonetta! Vai meneekö muillakin perinteisellä kaavalla, että mikäli pelaaja haluaa hahmoksi kääpiön, se on joku uskonnon hylännyt ulkopuolinen![/i:20a64b47ca]
Eipä ole kokemusta kääpiöillä pelaamisesta, enkä ole kääpiöitä laittanut kampanjoihini EPH:inakaan. Sen sijaan vuoden 1994 RuneQuest-Conissa on ilmeisesti pelattu Oliver Jovanovicin ja Make McGloinin skenaariota Pillars of the World Machine, jossa lienee kyse kääpiöistä. Kuvauksena kerrotaan seuraavaa: "A group of seven mighty heroes is swept uo in a quest upon whose success depends the very survival of the world machine!"
|
Ferron Säilänsärkijä
linkki
9. elokuuta 2005 kello 20.21
|
Ferron Säilänsärkijä
9. elokuuta 2005 kello 20.21
linkki
|
Itseäni ei kokonaisuutena oikein ärsytä mikään Gloranthan roduista. Kaikki sinällään täydentävät hyvinkin koko ihkaa fantasiamaailmaa.
Jos nyt pilkkua alan viilata, eniten yleensä heitän herjaa Aldryameista je heidän uskontoonsa liittyvistä rituaaleistaan, sekä seksisuhteiden seurauksista Aldryamien ja ihmisten välillä (lue: vanhat rodut, sivua en muista, mutta vanha vitsi i know).
Haltiat rotukokonaisuutena ovat erittäin mielenkiintoinen paketti ja sinällään minulla on respektiä heitä kohtaan paljonkin.
Yhdyn tuohon nysalorin kommenttiin että oikeaoppisten kääpien ja haltioiden yhteistyö edes maailman pelastamiseksi ei ole mahdollista. Näin ainakin allekirjoittaneen peleissä, yleensä.
No, Paviksen Rubblen Flintnail kääpiöt ovat sinällään oma lukunsa, josta en jaksa jauhaa enempää.
Peikkorotujen kokonaiskirjo on valtaisa, ja aikanaan haltuun saadessani Trollpakin silmäni avautuivat koko peikkopopulaation suhteen, muuhunkin suuntaan kuin että ne toimisivat pelkkänä cannonfodderina seikkaíluissa.
Sittemmin uudelleen vetäessäni esim. Peikkomaat-skenaarioita pelaajillekin tuli uutta perspektiiviä peikkojen kanssa toimimisesta ja koko rodusta sinänsä. Muutama hyvä peikkohahmo on mahtunut porukkaani vuosien kuluessa.
Kokonaisuutena 3 vanhaa rotua, haltiat,peikot ja kääpät kiehtovat kaikki minua yhtä paljon. Ihmiskulttuurit nyt ovat vaaan jo lukukiinnostuksestani vähän hiipuneet. Harmi vain että muita rotuja käsittelevää materiaalia esim Tradetalk-tyyppisissä julkaisuissa esiintyy nykyään niin vähän.
Innolla ostaisin esim. Nysalorin kääpistä mainitseman julkaisun jois sellainen koskaan ilmestyisi.
Flintnailin kääpistä olen viime aikoina lueskellut kertauksen vuoksi paljon ja jo ehkä siksi, että vanhan ajan puritanistikääpiön pelaamista pidän itselleni melko mahdottomana. Saas nähdä, mitä uuden rq-pjmme pään menoksi keksinkään.
kunnioittaen,
Ferron
|
Argrath
linkki
10. elokuuta 2005 kello 5.00
|
Argrath
10. elokuuta 2005 kello 5.00
linkki
|
"Mutta Gloranthassa on vaikea kuvitella edes sellaista tilannetta, jossa (ehjä ja oikeaoppinen) kääpiö ja haltia tekisivät yhteistyötä"
HUOM Nysalor! On poikkeus Gloranthassakin, jossa sekä kääpiöt, haltiat että peikot, jos nyt eivät varsinaista yhteistyötä tee, niin ainakin tulevat erittäin hyvin toimeen. Tarkoitan siis sitä yhtä isoa saarta Genertelan ja Pamaltelan välillä siellä valtameren länsiosissa (oliko se nyt Jrustela vai mikä?). Täällähän kääpiöt, haltiat ja peikot kokoontuvat joka vuosi jopa juhlimaan yhteistä eloa. En tosin ole varma lasketaanko nämä kääpiöt yleisesti "ehjiksi".
|
Vesa
linkki
10. elokuuta 2005 kello 8.06
|
Vesa
10. elokuuta 2005 kello 8.06
linkki
|
[quote:f2b5abfacc="Argrath"]HUOM Nysalor! On poikkeus Gloranthassakin, jossa sekä kääpiöt, haltiat että peikot, jos nyt eivät varsinaista yhteistyötä tee, niin ainakin tulevat erittäin hyvin toimeen. Tarkoitan siis sitä yhtä isoa saarta Genertelan ja Pamaltelan välillä siellä valtameren länsiosissa (oliko se nyt Jrustela vai mikä?). Täällähän kääpiöt, haltiat ja peikot kokoontuvat joka vuosi jopa juhlimaan yhteistä eloa. En tosin ole varma lasketaanko nämä kääpiöt yleisesti "ehjiksi".[/quote:f2b5abfacc]
Käsittääkseni aldryamit, mostalit ja uzit Jrustelassa eivät elä niinkään sulassa yhteiselossa, vaan jokainen elää omalla saarellaan ja tekevät omia asioitaan muiden siihen puuttumatta. Nyt en löytänyt tähän hätään mistään kirjasta sitä lyhyehköä historiikkiä Jrustelasta, mutta sellaisen käsityksen olen saanut että Jrustelan saarilla on voimassa jonkinsortin kompromissi, mikä takaa alueelle rauhan noiden rotujen (vai onko laji tosiaan parempi ja osuvampi sana? :)) välille. Tämä rauha ei siis ole mikään sellainen että mostalit, aldryamit tai uzin pitäisivät keskenään jotain juhlia ja tanssisivat kukkia viskellen, ehei. Se saattaisi olla jotensakkin ristiriitaista kun uzit rupeavat vaatimaan ruokaansa ja mostalit ja aldryamit tappelisivat siitä kumpia peikot saavat syödä ja sitten peikot saavat syödä molempia ja ne onkin sitten ne bileet ohi :).
Jonkinlainen vuosittainen, tai pidemmänkin välin, kokoontuminen saaren roduilla on, jossa saarten neuvosto kokoontuu ja rauhaa pyritään taas jatkamaan. Eli mitään sen kummempia kaveireita Jrustelin saarilla nämä rodut eivät ole, sitä en mene vannomaan etteivätkö ne kimpassa antaneet Jumaltietäjille dunkkua, veikkaan että jokainen rotu vaan antoi yksin kyytiä Jumaltietäjille välittämättä muista.
[quote:f2b5abfacc]Onko sillä suurta merkitystä miksi ne toisiaan vihaavat kun kuitenkin niin kaikissa fantasiamaailmoissa tekevät? Mitä muuten Greg vastasi tuohon Vesan mainitsemaan kysymykseen kääpiöiden ja haltioiden vihasuhteesta (jotta kuinka keksi sen Tolkienia lukematta)? [/quote:f2b5abfacc]
Greg taisi sano niin, että Gloranthan haltiat ovat kasvattajia ja kääpiöt tekijöitä tai rakentajia tai jotakin siihen suuntaan ja lisäsi siihen vielä että kaikki vanhat rodut vihaavat toisiaan.
|
Assath
linkki
10. elokuuta 2005 kello 10.53
|
Assath
10. elokuuta 2005 kello 10.53
linkki
|
[quote:04ef62be4f="Alec"]Miten muilla toi kääpiöllä pelaaminen on onnistunut? Onko joku koittanu pelata Mostalin kääpiötä jonka tehtävänä on korjata maailmankonetta![/quote:04ef62be4f]
Vaikea kuvitella tällaisen toimivan hahmona ainakaan pitemmässä kamppanjassa, etenkin jos muut eivät ole oikeaoppisia kääpiöitä. Periaatteessa voisi olla kiinnostavaa suunnitella kääpiökamppanja, jossa kaikki hahmot olisivat nimenomaan oikeaoppisia kääpiöitä, jotka muodostaisivat esim, jonkinlaisen työtiimin tai vastaavan. Tällöinkin kuitenkin lähtisin siitä, että kamppanjan keskeisen teeman täytyisi olla näiden kääpiöiden henkinen kamppailu ja pyrkimys pysyä puhtaana houkuttelevien harhaoppien, kuten individualismi, joka opettaa, että kääpiöillä voi olla sielu, eivätkä he (muka) henkisesti ole pelkkiä energiakönttejä, puristuksessa. On vaikea uskoa, että olisi pitemmän päälle kiva pelata konetta, joten jonkinlainen "särö" tuohon kääpiön puhdasoppisuuteen on mielestäni lyötävä.
[quote:04ef62be4f]Jos topiciin otan kantaa niin ärsyttävin rotu on peikot! Vastaan ku asettuu peikko, ni se tekee aina ihan hävytöntä jälkeä! Ne tuntuu välillä olevan aika ylivoimaisia verrattaessa muihin rotuihin! Ja ku ajattelee jotain Zorak Zoranin kuolonlordia ni siin ettii piilopaikkaa jo vähän parempiki jantteri!!![/quote:04ef62be4f]
Se johtuu siitä, että Uzit ei ainoastaan tunnu ylivoimaisilta. Uzit ON ylivoimaisia. Uzit tappaa ja syö kenet vaan. Zorak Zoran on suuri, mutta Kyger Litor on vielä suurempi. Ilman sitä petollista peikkolaiskirousta, pottavaa valoa ja myrkkymetallia Uzit olis jo ottaneet paikkansa luomakunnan kruunana ja asettaneet ruokarodut näille kuuluvan asemaan. KUNNIA KYGER LITORILLE.
En voi väittää omaavani Nysalorin tietämystä Gloranhtasta, mutta näkisin itse kääpiöiden ja haltioiden välisessä ristiriidassa muutakin kuin jumalaikojen vääryksien aikaansaaman kaunan. Kääpiöt edustavat lakia kenties kaikkein puhtaimmillaan. Muuttumatonta, elotonta ja liikkumatonta lakia. Musta melkein tuntuu, että jos kääpiöiden maailmankone ikinä valmistuu seuraisi siitä ajan pysähtyminen ja kaiken jähmettyminen paikoilleen muuttumattomaksi ja elottomaksi. Haltiat puolestaan edustavat kasvun ja muutoksen voimia, joille eloton mekaaninen kone on kauhistus. Näkisin näiden kahden rodun siis lähtökohtaisesti edustavan vastakkaisia voimia, jotka siis ajautuvat ristiriitan jo ihan tästä syystä.
En kuitenkaan usko, että näiden kahden rodun olisi kaikissa tilanteissa tyystin mahdotonta tehdä yhteistyötä. Lähtisin muutenkin siitä, että kyllin vahva Gloranthan ulkopuolinen (siis kaaoksen) uhka pystyy sopivissa oloissa, ainakin hetkellisesti, yhdistämään kaikki Gloranthaan kuuluvat voimat, siis myös haltiat ja kääpiöt. Loppujen lopuksi kääpiöthän haluavat korjata maailmankoneen ja jos heidän täytyy se tehdäkseen hetkellisesti toimia yhdessä jaloilla kulkevien kasvien kanssa niin luulisi sen olevan täydellistä tuhoa parempi vaihtoehto ja sama toisinpäin. Tietenkin epäluulot ja käytännön esteet voivat tällaista liitoa hankaloittaa, mutta mahdottomana en sitä näkisi.
|
Argrath
linkki
10. elokuuta 2005 kello 11.04
|
Argrath
10. elokuuta 2005 kello 11.04
linkki
|
"Lähtisin muutenkin siitä, että kyllin vahva Gloranthan ulkopuolinen (siis kaaoksen) uhka pystyy sopivissa oloissa, ainakin hetkellisesti, yhdistämään kaikki Gloranthaan kuuluvat voimat, siis myös haltiat ja kääpiöt."
Tästä tulikin mieleeni. Osallistuivatko kääpiöt siihen "minä taistelin, me voitimme" taisteluun (tai jotain sellaista). Siis se taistelu, jossa liki kaikki ei-kaoottiset rodut/lajit kävivät ylivoimaisen kaaoksen armeijan kimppuun kaaoksen omilla ehdoilla, ja kukistivat sen Käärmepiipun syvänteessä. Haltioita muistelisin ainakin tässä taistelussa olleen. Tosin tämä taisteluhan on hieman poikkeuksellinen eikä siinä kukaan tehnyt yhteistyötä. Kuten nimi kertoo, siinä kaikki taistelivat yksin ja eloonjääneet voittivat.
|
Nysalor
linkki
10. elokuuta 2005 kello 13.06
|
Nysalor
10. elokuuta 2005 kello 13.06
linkki
|
Argrath:
[i:a8a9f6755d]HUOM Nysalor! On poikkeus Gloranthassakin, jossa sekä kääpiöt, haltiat että peikot, jos nyt eivät varsinaista yhteistyötä tee, niin ainakin tulevat erittäin hyvin toimeen. Tarkoitan siis sitä yhtä isoa saarta Genertelan ja Pamaltelan välillä siellä valtameren länsiosissa (oliko se nyt Jrustela vai mikä?). Täällähän kääpiöt, haltiat ja peikot kokoontuvat joka vuosi jopa juhlimaan yhteistä eloa. En tosin ole varma lasketaanko nämä kääpiöt yleisesti "ehjiksi".[/i:a8a9f6755d]
Kuten Vesa jo totesikin, Jrustelassa ei ole kysymys yhteistyöstä vaan rauhasta, jota pitää yllä eristäytyminen toisista roduista. Se on nähdäkseni aivan jotakin muuta kuin haltian ja kääpiön ystävyys, jollaista ns. tusinafantasiasta tuntuu jokseenkin usein löytyvän. Saattaa lisäksi olla, että Jrustelan kääpiöt ovat jakautuneet kahtia joidenkin näkökantojen vuoksi; ainakin Dalamdringin kääpiöt väittävät kapinoivansa maan alla asuvia kääpiöitä vastaan ja harjoittavat ehkä avokätisyyden harhaoppia. Jrustelan kääpiöt kuuluvat Slonin dekamoniaan ja luullakseni sankarien sotien aikaan kääpiöillä on Jrustelaa varten oma suunnitelmansa, joka ei ehkä haltioita ja peikkoja miellyttäisi.
Assath:
[i:a8a9f6755d]En voi väittää omaavani Nysalorin tietämystä Gloranhtasta, mutta näkisin itse kääpiöiden ja haltioiden välisessä ristiriidassa muutakin kuin jumalaikojen vääryksien aikaansaaman kaunan. Kääpiöt edustavat lakia kenties kaikkein puhtaimmillaan. Muuttumatonta, elotonta ja liikkumatonta lakia. Musta melkein tuntuu, että jos kääpiöiden maailmankone ikinä valmistuu seuraisi siitä ajan pysähtyminen ja kaiken jähmettyminen paikoilleen muuttumattomaksi ja elottomaksi. Haltiat puolestaan edustavat kasvun ja muutoksen voimia, joille eloton mekaaninen kone on kauhistus. Näkisin näiden kahden rodun siis lähtökohtaisesti edustavan vastakkaisia voimia, jotka siis ajautuvat ristiriitan jo ihan tästä syystä.[/i:a8a9f6755d]
Tuossa on pointtia. En tarkoittanut jumalajan tapahtumilla sitä, että ne synnyttäisivät kääpiöissä emotionaalista kaunaa haltioita kohtaan. Pikemminkin jo niin kaukaiselta ajalta olevat muistot kertovat, että haltiat olivat mukana rikkomassa Maailmakonetta ja ovat siitä lähtien parhaansa mukaan koettaneet estää sen korjaamisen. Kääpiöiden pyrkimys on tosiaan saattaa maailma entiseen olemukseensa, jopa ihan fyysisellä tasollakin. Aika on muutosten aikaansaama virhe, joka poistuu luonnollista tietä, kunhan Maailmakone on korjattu. Toisaalta haltioidenkin pyrkimys on palauttaa alkumetsä, joka peittäisi koko maailman. Tavoitteet ovat heillä kovin erilaisia.
[i:a8a9f6755d]En kuitenkaan usko, että näiden kahden rodun olisi kaikissa tilanteissa tyystin mahdotonta tehdä yhteistyötä. Lähtisin muutenkin siitä, että kyllin vahva Gloranthan ulkopuolinen (siis kaaoksen) uhka pystyy sopivissa oloissa, ainakin hetkellisesti, yhdistämään kaikki Gloranthaan kuuluvat voimat, siis myös haltiat ja kääpiöt.[/i:a8a9f6755d]
Gloranthan kulttien Pantheonien väliset suhteet -taulukko näyttää, että kääpiöiden suhteet haltioihin ja kaaokseen ovat yhtä huonot eli ne ovat täysin vihollispantheoneja. Jostakin minulla on sellainen mielikuva, etteivät kääpiöt olisi osallistuneet minä taistelin, me voitimme -taisteluunkaan haltioiden rinnalla eivätkä tunnusta ns. suurta kompromissia.
[i:a8a9f6755d]Loppujen lopuksi kääpiöthän haluavat korjata maailmankoneen ja jos heidän täytyy se tehdäkseen hetkellisesti toimia yhdessä jaloilla kulkevien kasvien kanssa niin luulisi sen olevan täydellistä tuhoa parempi vaihtoehto ja sama toisinpäin. Tietenkin epäluulot ja käytännön esteet voivat tällaista liitoa hankaloittaa, mutta mahdottomana en sitä näkisi.[/i:a8a9f6755d]
Mostalit voivat varmasti suostua yhteistyöhön muiden rotujen kanssa, jos Maailmakoneen korjaaminen sitä edellyttää. Olivat he muistaakseni liitossa vadelien kanssakin joskus myyttisinä aikoina. Toisaalta tuntuisi vähän epätodennäköiseltä, että yhteistyö haltioiden kanssa voisi edistää kääpiöiden suurta tavoitetta. Lieneekö Gloranthan historiassa esimerkkejä sellaisesta yhteistyöstä, jossa mukana olisi haltioita ja nimenomaan oikeaoppisia ja ehjiä kääpiöitä?
|
Spinosar
linkki
10. elokuuta 2005 kello 13.16
|
Spinosar
10. elokuuta 2005 kello 13.16
linkki
|
[quote:5d47217185]Tästä tulikin mieleeni. Osallistuivatko kääpiöt siihen "minä taistelin, me voitimme" taisteluun (tai jotain sellaista)[/quote:5d47217185]
Lohikäärmesolan kääpiöt osallistuivat "Yhteisen Taiston"-taisteluun.
[b:5d47217185]
Lyhyesti ilmaistuna, "Minä taistelin, me voitimme" on mystinen yksilöllinen
kokemus, jonka ensimmäisenä koki Heort pohjoisessa maailman laidalla.
Hän kohtasi yksin pahuuden ja muisti opetuksen "Tähdestä sydämessä".
Tähdestä sydämessä Heort oppi Hengalilta, Vingkotin toiselta pojalta,
joka joutui jättämään maailman, koska myrkkyjuoman juotuaan kasvoi
liian suureksi siihen. Hengal eli maan äärien takana ja söi kaamosta.
[i:5d47217185]
Tosiasiassa toinen poika on myös suora viittaus itseensä Umathiin,
Kaikenliikuttajaan, joka on Yelmin jälkeen Aetherin toinen poika.[/i:5d47217185]
Heort opetti kokemuksensa viimeisille myrskyheimon eloonjääneille.
Se oli kokemus Wakhbothin tuhosta. Mutta kaaosta oli vielä jäljellä.
Heort kiersi kaikkialla Kerofinelassa ja solmi rauhan kaikkien kansojen kanssa.
Ihmiset, uz, aldryami, mostali, pedot, metsät, sienet, henget, vallat, väet ja durulz.
Kaikki lyöttäytyivät yhteen. He tuhosivat kaaoksen suuressa "Yhteisessä Taistossa".
Sen jälkeen Heortilaiset saattoivat taas asua asumuksissa.
[/b:5d47217185]
Mostaleiden osalta 'Unity Battle' koski ainakin Kääpiökaivannon voimia.
Uskaltaisin myös olettaa, että Suurvuoren, ja Gemborgin mostaleita
osallistui kaaoksen tuhoon. Mostalit olisivat tuolloin auttaneet toisiaan.
[size=9:5d47217185]
Ehkä Heort lienee yksi syy Isildianin avokätisyydelle?? Martaler taisteli varmaankin Ezkankekkon vuoksi.[/size:5d47217185]
Mutta "Minä taistelin, me voitimme" on salaisuus joka pelasti maailman.
"Yhteinen Taisto" on selviytymistarina, kuinka Kerofinela pelastettiin.
Ne liittyvät toki toisiinsa; Heortin myyttejä molemmat, mutta eri asioita.
|
Darethos
linkki
11. elokuuta 2005 kello 23.00
|
Darethos
11. elokuuta 2005 kello 23.00
linkki
|
Eihän Gloranthassa oo mitään ärsyttäviä rotuja. Hävetkää :)
|
Spinosar
linkki
12. elokuuta 2005 kello 7.28
|
Spinosar
12. elokuuta 2005 kello 7.28
linkki
|
Fachanit ovat tosi ärsyttäviä, mun Char-Unini ei saa niistä [i:a1829a1390]coupia[/i:a1829a1390] ei niin millään.
[size=9:a1829a1390]
Ärsyttävyys on muuten vaikea teema rakentaa onnistuneesti peliin.[/size:a1829a1390]
|
viljo
linkki
13. elokuuta 2005 kello 5.10
|
viljo
13. elokuuta 2005 kello 5.10
linkki
|
Minä näen, että mostalit kuuluvat "minä taisteli, me voitimme"-myyttiin ja peluutinkin Loskalmin kampanjassa sankarimatkan, jossa pelaajat olivat lännenmiehiä, joiden matkaan tarttui kaikkien rotujen viimeiset edustajat lyömään kaaoksen perkeleet takaisin alimpaan helvettiin. Pelaajat johtivat lopussa armeijaa, joka kohtasi ylivoimaisen vihollisen lyöden sen, ja pelastaen näin maailman.
Tällainen matka oli oivallinen juuri Loskalmilaisessa kampanjassa, koska Loskalmin idealismi ei suoranaisesti kannusta sallivuuteen, mitä muihin rotuihin ja kansoihin tulee :evil: Tämän sankarimatkan jälkeen sallin ja kannustin hahmoja ottamaan liberaalimman suhtautumisen muihin kansoihin ja jopa rotuihin. Tällainen sankarimatka sopii lähes kullttuuriin kuin kulttuuriin, koska myytti on melko universaali. Oivallinen tapa avartaa ph:den katsetta ja antaa sille myyttinen syy...
Nykyään hahmot ovat hyvin liberaaleja asenteiltaan ja uskomuksiltaan, edustavat ironisesti inkvisitiota ja kaksi on valaistunut. Kolme neljästä hahmosta on myös ollut yhteyksissä sarvipallon poikiin...
Meikäläinen on tähän täysin syytön.
|
Spinosar
linkki
13. elokuuta 2005 kello 22.23
|
Spinosar
13. elokuuta 2005 kello 22.23
linkki
|
Myyttien transendoiminen kulttuurista universaaliseen ja takaisin uusiin
kulttuureihin on hip ja YGWV hyvällä tavalla. Hyvää peliä Viljo!, oletan.
Itseäni kyllä sykähdyttää se rouheus ja syvyys, jonka "MinäTaistelinMeVoitimme"
saa Heortilaisessa myrskymyyttien kontekstissa. (nim. Umathinpalvoja)
Jos, niin minkälaisia monimerkityksiä myytti löysi teidän pelissä?
|
viljo
linkki
14. elokuuta 2005 kello 11.33
|
viljo
14. elokuuta 2005 kello 11.33
linkki
|
[quote:c4f2879ae8]Itseäni kyllä sykähdyttää se rouheus ja syvyys, jonka "MinäTaistelinMeVoitimme"
saa Heortilaisessa myrskymyyttien kontekstissa. (nim. Umathinpalvoja)
Jos, niin minkälaisia monimerkityksiä myytti löysi teidän pelissä?[/quote:c4f2879ae8]
No ainakin näin ensihätään tulee mieleen koko Gloranthaa ja siinä samassa Loskalmia koskeva levottumuuden aika, jolloin joistain peroiaatteista on luovuttava selviämisen nimissä. Tällä viittaan periloskalmilaiseen näkemykseen, jossa muiden apua ei tarvita ja että malkionit ovat ainoita oikeita ihmisiä. On pakko hyväksyä ja jopa liittoutua muiden kansojen kanssa, jotta kaaoksen ja SK:n aiheuttamasta uhasta selvitään.
Samankaltaista asenteiden pyörtämistä tarvitaan minun näkemykseni mukaan myös useissa muissa kulttuureissa ja siihen tuollainen sankarimatka tarjoaa pellisesti järkevän selityksen. Muutenkin olen antanut pelaajien valita tuon matkan jälkeen täysin vapaasti suhtautumisensa muihin rotuihin ja kansoihin. Samalla se oli myös pelinjohtajan vihje pelaajille siitä, millaisia toimia tulevaisuus saattaisi tarvita.
Ilman ongelmia ei Loskalmissa toki tuollaista avomielisyyden ilosanomaa levitetä, ja liberaalit hahmot ovatkin saaneet monet konservatiiviset tahot varpailleen. Teot ovat kuitenkin toistaiseksi puhuneet puolestaan...
|
Spinosar
linkki
14. elokuuta 2005 kello 16.07
|
Spinosar
14. elokuuta 2005 kello 16.07
linkki
|
"Yhteisen Taiston" tunnelmissa oli sarastuksen heortilaisilla kyllä jotain
kovasti samaa kuin sinulla. "Minä taistelin, me voitimme" -sankariteon
jälkeen heortilaiset saattoivat jälleen valita suhtautumisensa muihin kansoihin
vapaasti.
Se mitä en tuossa yllä kirjoittamassani eksplikoinut, on että myyttien ja
perimätiedon mukaan, paitsi että heortilaiset saattoivat jälleen palata
asumaan oikeisiin asumuksiin - aloittivat he uudestaan tappelemaan
luonnollisia vihollisiaan vastaan, toisiaan, naapureitaan, rotuja joiden
kanssa kuningas Heort oli liittoutunut kaaosta vastaan. Ja heortilaisesta
maailmankuvasta käsin tämä väkivallan vapaus on korkea ylistys!
Jos annat orlanthibarbaarin valita suhtautumisensa vapaasti, varaudu ongelmiin. :lol:
[size=9:3d75fadb83](He ovat valmiita olemaan vaikka liberaaleja päästäkseen olemaan uppiniskaisia konservatiiveja.)[/size:3d75fadb83]
[i:3d75fadb83]
PS.
Muuten, aldryamien ja mostalien vihanpito on alunperin kahden muun välinen kiista, johon ei edes liittynyt vihollisuutta.
Ei niin, että sillä olisi enää mitään merkitystä. Korkeintaan varoittava esimerkki siitä, että Asrelian Aikaa ei tulisi ikinä
sankarintavoitella - ei koskaan. (Mikä tahansa konflikti vihreässä ajassa muuttuu aina hirvittäväksi historiassa.)
[/i:3d75fadb83]
|
Krasht
linkki
25. heinäkuuta 2006 kello 15.43
|
Krasht
25. heinäkuuta 2006 kello 15.43
linkki
|
En tiedä vihaanko mitään nimenomaista rotua, mutta nasobemeistä en pidä. Ne vaikuttavat liikaa tökeröltä vitsiltä. (Ihmismäinen otus, joka kulkee päällään seisoen neljän nenän varassa.) Ne vaikuttavat niin väkisin oudoiksi väännetyiltä, ettei ole enää kivaa.
|
Ripper
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 0.48
|
Ripper
2. syyskuuta 2006 kello 0.48
linkki
|
Komppaan Krashtia tuossa:
"En tiedä vihaanko mitään nimenomaista rotua, mutta nasobemeistä en pidä."
Ja samat perustelut...
Tämä nyt ei ole varsinainen rotu, vaan kansa. Minun epäsuosikki (osittain) on monien suosikki loskalmilaiset (tai paremminkin Hrestolilaiset). En pidä niistä, koska en usko että niiden yhteiskunta voisi oikeasti toimia (ja kilpailla muiden kanssa). Olen selittänyt itselleni niiden nykyistä olemassa oloa liikenteen muurilla(estänyt yhteydet muuhun maailmaan ja järkevämpiin ajatuksiin).
Ongelma on tämä : On mielestäni järjetöntä vaatia velholta, että hän osaa jonkun ammatin ja on todella taitava sotilas ennen kuin hän rupeaa velhoksi. Ammattiin kouluttautuminen arvio 5v (tämähän voi auttaa myös seuraaviin vaiheisiin mikäli ammatti on ollut "oikea" - mikä tekee mielestäni Hrestoleista myös tekopyhiä) ja sen jälkeen sotilaana 10v (vähintään). Sen jälkeen siis pitäisi kouluttautua velhoksi 5v (arvio, pieni osa kyvyistä ja perustietoisuus velhokyvyistä jo olemassa. Siis muutama vuosi velhoilua jäljellä, jonka jälkeen kuolema korjaa(tai sitten siirtyminen aateliseksi eli johto tehtäviin - nämä ovat myös välttämättömiä). Tänä aikana olisi taisteltava eturivissä (vai taisteleeko velho ritarit eturivissä? Periaatteessahan velhojen - eli tässä tapauksessa parhaiden taistelijoiden - parasta olla takana ja heitellä loitsujaan) olisi ja hoidettava uskonnoliset velvoitteet ... aika raskasta mielestäni.
Veraus normaali maailmaan. Suomessa pitäisi käydä ammattikoulu ja olla 10v armeijassa ennen kuin kävisi lukion (2v, koska tietoa olisi tullut pajon jo sitä ennen). Sitten yliopistoon .... ja nähtäisiin kuinka tieteen taso romahtaisi (tähän voisi vielä lisätä 1kk kertausta joka vuosi koko ajalle armeijan jälkeen, koska koulutetut olisivat vastuussa armeijasta).
Olen joskus tehnyt hahmon RQhun, joka ei ollut shamaani aluksi, mutta herätti apuhengen pelin aikana. Oli aika tuskainen - Mutta uskoisin, että Hrestolin tie olisi vielä tuskaisempi. Onko joku joskus pelannut Hrestolilla, saaden itsensä kovaksi velhoksi (verrattuna esim. Rokareihin)? Ei siis ole ollut aluksi velho (no tämä pitää laittaa sulkuihin - eikä saanut PJltä esim 5v aikaa velhoksi tulon jälkeen - tälläisenkin tarinan olisin kiinnostunut lukemaan). Systeemi saa olla HQ, HW tai RQ. Vastauksia toivotaan.
|
Krasht
linkki
7. syyskuuta 2006 kello 0.10
|
Krasht
7. syyskuuta 2006 kello 0.10
linkki
|
Ripper kirjoitti:
"Ongelma on tämä : On mielestäni järjetöntä vaatia velholta, että hän osaa jonkun ammatin ja on todella taitava sotilas ennen kuin hän rupeaa velhoksi. Ammattiin kouluttautuminen arvio 5v (tämähän voi auttaa myös seuraaviin vaiheisiin mikäli ammatti on ollut "oikea" - mikä tekee mielestäni Hrestoleista myös tekopyhiä) ja sen jälkeen sotilaana 10v (vähintään). Sen jälkeen siis pitäisi kouluttautua velhoksi 5v (arvio, pieni osa kyvyistä ja perustietoisuus velhokyvyistä jo olemassa. Siis muutama vuosi velhoilua jäljellä, jonka jälkeen kuolema korjaa(tai sitten siirtyminen aateliseksi eli johto tehtäviin - nämä ovat myös välttämättömiä). Tänä aikana olisi taisteltava eturivissä (vai taisteleeko velho ritarit eturivissä? Periaatteessahan velhojen - eli tässä tapauksessa parhaiden taistelijoiden - parasta olla takana ja heitellä loitsujaan) olisi ja hoidettava uskonnoliset velvoitteet ... aika raskasta mielestäni.
Veraus normaali maailmaan. Suomessa pitäisi käydä ammattikoulu ja olla 10v armeijassa ennen kuin kävisi lukion (2v, koska tietoa olisi tullut pajon jo sitä ennen). Sitten yliopistoon .... ja nähtäisiin kuinka tieteen taso romahtaisi (tähän voisi vielä lisätä 1kk kertausta joka vuosi koko ajalle armeijan jälkeen, koska koulutetut olisivat vastuussa armeijasta)."
Tuo oli mielenkiintoinen argumentti, mutta on ainakin kolme tapaa kiertää sen ongelmat:
1. Kuolemattomuus tai ainakin elämän pidennys. Tapahtuu joko hyvää malkionielämää viettäen tai loitsuilla, Kuten kuolemattomuus tai Lisää VMA:ta, -R-R:ää, -NPP:ä ja -ULK:ia-kombo.
2. Aktiivisempi sotilasura. Tuo 10 vuotta armeijassa pätee vain varuskuntapalvelukseen, jota en usko loskalmilaisten harjoittavan paljoa. Ovat sentään lähes Sodan kuningaskunnan naapureita ja kyllä kai sielläkin jotain tapettavaa kaaosötöä riittää. Kukaan vähänkään pitempään RQ:ta pelannut ei voi väittää, että asekykyvyn kehittäminen 90%:iin kesti 10 vuotta peliaikaa (aktiiviseikkaillessa ja kyseistä kykyä koko ajan käyttäen tietenkin).
3. Sotamaagit. Sama selitys kuin sotilailla. Velhot luonnollisesti seuraavat ritareita taisteluihin tukihenkilöinä ja saavat samalla kokemusta loitsimisesta. Uskoisin, että Loskalmin tapaisessa kehittyneessä yhteiskunnassa on ansioituneita sotilaita varten valtion rahoittama stipendijärjestelmä, jonka vastineeksi he suorittavat perusopinnot hoidettuaan pari lisävuotta aktiivipalveluksessa maagisina tukijoukkoina. Siinä sitä oppii heittämään loitsuja.
P.S. Catoblebas on toinen epämiellyttävä otus. (Medusanpäinen kaoottinen lehmäotus) Runequestissa on sentään gorgoneja, käärmekukkoja ja basiliskeja aivan tarpeeksi. Catoblebas on mielestäni toinen esimerkki väkisin oudoksi väännetystä otuksesta. Siitä jää karvas olo.
|
Bellad
linkki
7. syyskuuta 2006 kello 16.33
|
Bellad
7. syyskuuta 2006 kello 16.33
linkki
|
oikeastaan kaikki 80-luvun taitteen D&D monsumaniaalista näennäisesti muunnellen rip offatut otukset, jotka eivät ole yleisesti "myyttinen" sanan alle meneviä. Ja osa näistä "myyttisistä"kin on hanurista, kuten basiliskit ja coctariset.
Parhaita monsuja on hyvin fantasiahenkiseen ja elementeiltään omaperäiseen uskontojen ja myyttien täyttämään maailmaan soveltuvat olennot, kuten myrskyhärät, aarnikotkat ja peikot.
aldryameista nyt ei osaa sanoa mitään, kun niistä nyt ei oikein ota selvää, onko ne kääpiökasvuisia klisehaltsuja, jotka kasvaa siemenestä, vai onko ne eläviä minipuita (kun kerran ovat eläviä kasveja, ja peikoille onkin kielto "ei saa ikinä syödä mitään kasvia, paitsi haltiaa). Vai onko vielä jokin muu mahdollisuus? Elfquesti haltia? ei niistä ota selvää.
Kääpiöt taasen ovat jo maailman luojan mielestä typerä, tympeä ja epäonnistunut tekele, joten niidenkään olemassaololle ei ole muuta selitystä, kuin D&D. No sinällään se ei kääpiöfanaatikolle ol emitenkään kriitillisen kamala asia, mutta kyllä niiden "järkeistämisessä" ja omaan maailmaan "modaamisessa" on ollut oma tekemisensä, joutunut ainakin puolituntia elämääni siihenkin haaskaamaan ihan haaskaamalla.
UZeja taas vaivaa lähinnä RM syndrooma. Pakko olla peikko joka lähtöön. On yöpeikko, on suurpeikko, on vesipeikko, on peikkolainen (goblinin korvike), on alkupeikko, ja ennen HW:n aikaa oli vielä viidakkopeikko, lumipeikko ja mahdollisesti pari muutakin. Mutta kun karsii kaiken epäoleellisen pois, niin peikot on ihan tasokas porukka puolihuumorilla tehtyä potaskaa.
Ihmisten keskenään ristiin emnevät historia, myytit, uskonnot ja käsitkset yleensäkin on varmasti gloranthan parasta antia vähän joka suhteen, mutta on siinäkin välillä vähän puulta maistuva pinta, kun välillä tuntuu että kaikki mahdolliset kaikkien aikakausian kulttuurit on yritetty väkisin mahduttaa samalle mantereelle, mutta ei tuo ole koskaan suuremmin peleissä häirinnyt, vain niiden ulkopuolella tarkoituksellisissa kärjistyksissä.
Lohikäärmeetkin ovat mielestäni D&D paradoksaalin aiheuttama väkipakolla hosuttu tuotos. Olento joka slaissaa X kertaa vuorossa, ja pistää kylmäksi parikin sankaria kierroksessa. Tosin RQ:n 3 laitoksessa sekin oli heikennetty melko onnettomaksi nysväkkeeksi, mutta syytäkin kun manirian kohtaamistaulukossa moinen tulee keskimäärin 2 kertaa päivässä vastaan. Lohikäärme onkin siis peruspäivärutiini, jolta saa reilusti aarteita, hohhoijjaa, ja drizztin kellit sanon minä. Onhan tietenkin totta, että nyt on kyseessä "unilohikäärmeet" mutta yks hailee. Lohharit on OK, kunhan toteutus ei ole mikään aamupalan jatke, tai "tapa tällä pelaajiesi hahmot, kun et enää muutakaan keksi".
Ha ha hassunhauskat kotivideot, eikun juggernautit, hirviöiden äidit, yksipäinen kolmen vartalon hihhulit ja muut naurua, kauhua ja tuhopolttoon yllyttävät olennot.
[quote:3655663dac="Ripper"]
Tämä nyt ei ole varsinainen rotu, vaan kansa. Minun epäsuosikki (osittain) on monien suosikki loskalmilaiset (tai paremminkin Hrestolilaiset). En pidä niistä, koska en usko että niiden yhteiskunta voisi oikeasti toimia (ja kilpailla muiden kanssa). Olen selittänyt itselleni niiden nykyistä olemassa oloa liikenteen muurilla(estänyt yhteydet muuhun maailmaan ja järkevämpiin ajatuksiin).
[/quote:3655663dac]
ihan kuon katolilainen yhteiskunta. Omaat ammatin, ja hoidat samalla uskonnollisen elämäsi ja kirkollisen nousun. Nykymaailmassa sotiminen jäänyt vähiin, mutta keskiajalla olivat tärkeässä asemassa pyhänmaan armeijoiden keskuudessa, ja tyypillinen aika viettää elämäänsä pyhällä maalla oli 10-20 vuotta. Tietenkin totta, että nykytietämyksen mukaan vain noin 1/3 osallistui sotiin miekan kanssa, mutta kuitenkin.
Tämän jälkeen olikin vielä edessä monta monta vuotta kirkon valta-asemassa riehumista.
Muutoinkin taitaa sinulla olla oletuksena, että 40vuotias on jotenkin maailmanloppu iässä GLoranthassa...
15v +5v ammatissa +10v armeijassa +5v velhoiluopistossa =35v
Ei... ei näin. Itse kyllä joskus olin sitä mieltä, että 40 olisi jotenkin katastroffi ikä, mutta jo sääntötekniikka kertoo, että on väärässä. se kyllä mahdollistaa kuolemisen 48 vuoden iässä vanhuuden aiheuttamaan rappeutumaan, mutta pätee vain 1/325 000, jos laskutapana pidetään sääntömekaniikkaa ihmishahmojen ominaiuuksista ja Runequest companiumin antamaa ikääntymistaulukkoa (joka suomennettuna julkaistu maguksessa 1998, jos oikein muistan..).
Samaisen taulukon mukaan keskiverto kuolemisikä ihmishahmoille on noin 63 vuotta. Mutta kuten Krahst sanoi, niin velhoilla on mahdollisuus boostata ikäänsä taikuuden avulla. Että en pitäisi niinkään "vähäisenä" velhoiluun käytettävissä olevana aikana sellaista aikaa, jonka on jo elänyt, kun alkaa velhoilemaan.
|
newsalor
linkki
7. syyskuuta 2006 kello 17.42
|
newsalor
7. syyskuuta 2006 kello 17.42
linkki
|
Loskalmilaisiin velhot ylevöityvät alempien kansaosien kunnioittaessa jumalaa ja he elävät kyllä varmasti pidempää, kuin normaalit ihmiset. Lisäksi on epäilemättä totta, että velhom poika selviää maanviljelijö-vaiheesta yllättävän helposti eteenpäin eikä järjestelmä muutenkaan ole varmasti aivan puhdas korruptiosta. Gloranthalaiset eivät kykyasteita tiedosta, vaan se eteneminen on esimiehistä kiinni.
|
Krasht
linkki
7. syyskuuta 2006 kello 17.51
|
Krasht
7. syyskuuta 2006 kello 17.51
linkki
|
Bellad kirjoitti:
"oikeastaan kaikki 80-luvun taitteen D&D monsumaniaalista näennäisesti muunnellen rip offatut otukset, jotka eivät ole yleisesti "myyttinen" sanan alle meneviä. Ja osa näistä "myyttisistä"kin on hanurista, kuten basiliskit ja coctariset.
Parhaita monsuja on hyvin fantasiahenkiseen ja elementeiltään omaperäiseen uskontojen ja myyttien täyttämään maailmaan soveltuvat olennot, kuten myrskyhärät, aarnikotkat ja peikot."
Katso threadi örkeistä. Argumenttini kliseisten örkkien puolesta käy hieman soveltaen myös kaikkiin muihinkin ötöihin. Ei kliseen ole pakko olla mikään kirosana. Minä itse asettelen kliseemöröt ja myytteihin liitetyt mällit suurin piirtein samalle viivalle. Vähän niiden alapuolelle tulevat sellaiset otukset, joita eivät tue kummatkaan, mutta jotka ovat sen verran kiinnostavia, että ne kutkuttavat mielikuvitusta. Sen sijaan, jos otus ei tee sitäkään, heittäisin sillä vesilintua. Nähdäkseni on nimenomaan tärkeää, että otus herättää ajatuksia ja ideoita, joita seikkaillessa toteutetaan. Ei ole sinänsä väliä syntyvätkö nämä ideat myyteistä, kliseistä vaiko vain mielenkiintoisesta olemuksesta, kunhan niitä syntyy. Jos ei synny ajatuksia, otus turha.
|
Bellad
linkki
7. syyskuuta 2006 kello 18.16
|
Bellad
7. syyskuuta 2006 kello 18.16
linkki
|
Monstermanual ei kyllä tässä tilanteessa ole kyllä ihan täysin synonyymi sanalle "klise", vaan tarkoittaa lähinnä "olentoja, joita parhaiten kuvaa sana 'olento'"
Siis lentävät päät ja muut kyseenalaiset kaaosötöt. Sellaiset klise olennot, kuin skorppionimies, jättiläinen, suurpeikko (tyhmä ja vahva peikko noin yleensä siis), aarnikotka, jättiläiskäärme/anagonda ja Ogre mm. kyllä menettelee ihan mainiosti. Olisi ilmeisesti pitänyt olla selkosanaisempi.
|
Ripper
linkki
8. syyskuuta 2006 kello 21.02
|
Ripper
8. syyskuuta 2006 kello 21.02
linkki
|
No joo kyllähän nuo lisää ominaisuudet auttavat velhoilijoita. Ja olen kyllä sitäkin ajatellut. Mutta ne auttavat myös muita velhoja kuin Hrestoleita. 10v sotilaana on kyllä mielestäni aika hyvä arvio vaadituista taidoista. Tietenkin pelaamalla voi arvot saada paljon nopeammin (Krashtin kommentti), mutta ei voi olettaa että kaikki 20v tyypit olisivat valmiita riimuloordeiksi (tämähän on noin vaatimus Hrestoli velhoksi). Eikä voi olettaa, että kaikki velhot pääsisivät suhteilla todella nopeasti virkaan (Newsalor). Osan kohdalla voi pitää paikkaansa, osan kohdalla vanhemmat saattavat olla jopa vaativammat kuin muut.
Loskalm on ihan toimiva yhteiskunta sinäänsä (se ei silti pärjäisi mielestäni kilpailussa muiden sivistyneiden yhteiskuntien kanssa - mutta niin eivät monet muutkaan kansat - yleensä kansoilla ei ole syytä terminoida heikompia kansoja). Se mikä minua siinä ärsyttää on oikeastaan se, miten se on esitetty minun lukemassa Glorantha kirjallisuudessa. Sen puutteisiin ei ole otettu kantaa, siinä missä muiden. Se on ollut aina Staffordin pyhä lapsi, josta on lähdetty liikkeelle. Hyvä ja tasaarvoinen ... vähän ärsyttää. Toisaalta velhoritarit haarniskoineen ja haarniskoituineen hevosineen lämmittää minutkin....
Jos joku vielä haluaa puhua Hrestoleista, ehdotan että hän aloittaa oman keskustelu palstan sille. Minä kyllä jaksan jauhaa tästä asiasta lisääkin... (Mutta tuntuu turhalta tehdä sitä tällä palstalla)
|
Krasht
linkki
8. syyskuuta 2006 kello 21.09
|
Krasht
8. syyskuuta 2006 kello 21.09
linkki
|
Ripper kirjoitti:
"No joo kyllähän nuo lisää ominaisuudet auttavat velhoilijoita. Ja olen kyllä sitäkin ajatellut. Mutta ne auttavat myös muita velhoja kuin Hrestoleita. 10v sotilaana on kyllä mielestäni aika hyvä arvio vaadituista taidoista. Tietenkin pelaamalla voi arvot saada paljon nopeammin (Krashtin kommentti), mutta ei voi olettaa että kaikki 20v tyypit olisivat valmiita riimuloordeiksi (tämähän on noin vaatimus Hrestoli velhoksi). Eikä voi olettaa, että kaikki velhot pääsisivät suhteilla todella nopeasti virkaan (Newsalor). Osan kohdalla voi pitää paikkaansa, osan kohdalla vanhemmat saattavat olla jopa vaativammat kuin muut."
Eivät kaikki rupeakaan velhoiksi. Sanon vain, että se on mahdollista määrätietoiselle kiipijälle. Eihän suurin osa Suomen armeijankaan käyneistä jatka upseerin uralle tai edes pyri ammattisotilaiksi, mutta jos joku todella pyrkisi nopeasti ja määrätietoisesti upseerin uralle, kyllä se varmaankin voisi onnistua alle 10 vuodessa. Uskon saman pätevän myös Loskalmin ritariarmeijaan.
|
Mao
linkki
13. maaliskuuta 2007 kello 17.32
|
Mao
13. maaliskuuta 2007 kello 17.32
linkki
|
Ärsyttävin, kuvottavin, inhottavin ja vastemielisin olento jonka tiedän on Broo!!! En voi sietää niitä missään suhteessa ne ovat Rais****ita jotka näyttävät hirviltä joilla on ihmisen ruumis... Yäk! minä sanon. Mitä mieltä olette asiasta? Ovatko Broot "sööttejä" vai epämiellyttäviä???
:lol:
|
Anonymous
linkki
6. heinäkuuta 2008 kello 17.10
|
Anonymous
6. heinäkuuta 2008 kello 17.10
linkki
|
[quote:f069022086="Mao"]Ärsyttävin, kuvottavin, inhottavin ja vastemielisin olento jonka tiedän on Broo!!! En voi sietää niitä missään suhteessa ne ovat Rais****ita jotka näyttävät hirviltä joilla on ihmisen ruumis... Yäk! minä sanon. Mitä mieltä olette asiasta? Ovatko Broot "sööttejä" vai epämiellyttäviä???
:lol:[/quote:f069022086]
Kivoja, kunpa broo laittais mua tuhkaluukkuun.
|
Ugly Psycho
linkki
6. heinäkuuta 2008 kello 18.02
|
Ugly Psycho
6. heinäkuuta 2008 kello 18.02
linkki
|
[quote:9d52bbb323="ladamees"]Kivoja, kunpa broo laittais mua tuhkaluukkuun.[/quote:9d52bbb323]
Ihme kyllä, täytyy olla aivan samaa mieltä.
|
zjimi
linkki
18. syyskuuta 2008 kello 13.38
|
zjimi
18. syyskuuta 2008 kello 13.38
linkki
|
[quote:9e819daaed="Mao"]Ärsyttävin, kuvottavin, inhottavin ja vastemielisin olento jonka tiedän on Broo!!! En voi sietää niitä missään suhteessa ne ovat Rais****ita jotka näyttävät hirviltä joilla on ihmisen ruumis... Yäk! minä sanon. Mitä mieltä olette asiasta? Ovatko Broot "sööttejä" vai epämiellyttäviä???
:lol:[/quote:9e819daaed]
Ne on noita kaikea ja pahempaakin, siks niil on ihan paras pelata. :evil:
Mut ärsyttävimpiä on örkit.
Ne vaan ärsyttää ja gorpit tuhoo miekat. :(
Ja kaikki joissa on myrkyä tai saurauksia.
(esim. broo ) :-D
|
To_The_Hats
linkki
19. syyskuuta 2008 kello 8.09
|
To_The_Hats
19. syyskuuta 2008 kello 8.09
linkki
|
Broot on pirun mukavia, kun niitä saa mättää ilman tunnontuskia, ja niitä on kiva kehitellä esim. Broo+allosaurus...jne. kaikkia tommosia kivoja variaatioita.
Ärsyttävoin rotu on varmaan peikkolainen kun ne tappaa kaikki tielle tulevat pelaajat. Sinänsä kaikki hengetkin ovat varsin vitt..maisia kun niille aina hääviää jos on vähänkin pienempi mahti.
Tuosta broolla pelaamisesta, niin voi alussa tuntua kivalta, mutta sitten saattaa tulla perusongelmat eteen, missä käydä kaupassa, hankkia tehtäviä ja ylipäätänsä kommunikoida eli ropettaa. (riippuu kyllä pjstä) Itse kokeilin ogrella oli mukavaa kunnes paljastuin... Mutta jokaisella oma mielipiteensä.
|
Humakti
linkki
21. syyskuuta 2008 kello 9.10
|
Humakti
21. syyskuuta 2008 kello 9.10
linkki
|
Ärsyttävin rotu on selvästi walktapukset. Ei riitä että niiden pitää huitoa 4 lonkerola samanaikaisesti, vaan pitää vielä hönkiä myrkkyä ja regeneroitua.
|