Vanha foorumi

Takaisin

Sotakoneet

RuneQuestin säännöt
Vash the Stampede 11. kesäkuuta 2002 kello 18.59
Kirjoittaja Viesti
Vash the Stampede linkki 11. kesäkuuta 2002 kello 18.59
Vash the Stampede 11. kesäkuuta 2002 kello 18.59 linkki No onkos missään mitään juttua nuista sotakoneista? Ja etenkin niistä ampumishommista. Riimumestarin kirjassahan ne esitellään, mutta esim. ampumisesta on mielestäni liian vähän. Kuinka kauas epäonnistunut laukaus esim. katapultille menee kohteesta. 2d20+50 metriä? Ja tätä tällaista. Arbalesthan on aika helppo "sotakone", ja sehän kuvataankin vain suureksi varsijouseksi, mutta nämä muut... Tai edes jotain.
Northstar linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 7.35
Northstar 13. kesäkuuta 2002 kello 7.35 linkki WarHammerista saanee otettua ihan mukavasti sotakoneita melko suoraan. Niillä "kykenee" kivasti kurmoottaa omiaankin (kun oikein huonosti käy). Valmiita sääntöjä löytyy parhaiten ehkä Battlesta. Tosin siinä joutuu aina taistelua simuloimaan jossakin määrin "oikeasti" jotta saa määritettyä oikein ammuks(i)en ratoja. Eli ei ehkä ihan sitä mitä haet...
Vash the Stampede linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 9.29
Vash the Stampede 13. kesäkuuta 2002 kello 9.29 linkki Enpä omista moista enkä oo eläissään edes pelannut, niin on huono ruveta muistelemaan tai muutenkaan tarkistelemaan. Enkä tiedä ketään kellä se olisi. Ja en jaksa mennä fantsuunkaan lukemaan niitä. Mutta jospa täällä joku kohta heittäis jotain URL:ia tai muuta...
Northstar linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 10.37
Northstar 13. kesäkuuta 2002 kello 10.37 linkki Mitäää, mitä, mitää? Et ole WarHammerista lukenut sääntökirjoja? :wink: Nehän kuuluisi jo viimeistään yläasteella pakollisiin aineisiin, eikös se meinaan siinä iässä ole [i:0e5f135d19]viimeistään[/i:0e5f135d19] luonnollinen siirtyminen korkeajännitysukoista (niistä muovisista) WarHammerin maailman taistelioihin? :P [url=http://www.games-workshop.com/Warhammerworld/warhammerworld.htm]WarHammer viralliset sivut[/url] [size=9:0e5f135d19](Ei pidä ottaa sitten liian tosissaan tuota ylempää kirjoitusta.)[/size:0e5f135d19] Ikävä kyllä minulla ei ole heittää mitään Battlen sääntöjen URL:ää.
Northstar linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 10.46
Northstar 13. kesäkuuta 2002 kello 10.46 linkki Niin, selvennykseksi siis, että WarHammer Battle ei ole ns. roolipeli vaan hmm, taistelupeli, ehkä se on kuvaavin sana. Siinä siis pelataan/soditaan semmoisilla muovisilla tai metallisilla (tai molempia sekaisin) ukoilla jollain alustalla, tiettyjen sääntöjen pohjalta. Säännöistä saa silti jonkinmoista kuvaa massataisteluista mihinkä tahansa roolipeliin, kuten RuneQuestiin [i:5dc9f55756](kun mennään antamaan Lunareille mitä niille kuuluu!)[/i:5dc9f55756]. :)
Kasila linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 11.19
Kasila 13. kesäkuuta 2002 kello 11.19 linkki fantsu batlen säännöt on syvänteestä---mutta ymmärrän niiden syntyperää koska pelin parasta antia on selkeys ja sujuvuus... pelin säännöille annan tässä 9/10 kun puhutaan lautapelistä (vai figupeli termi mikä vaan ). Joo mulla on omat säännöt tähän aiheeseen... noin sata sivua sais kirjottaa ennen kun kukaan mitään tajuais... joten en kerro... hehe ;) Olen lukenut sotahistoriaa ja taktiikkaa ja strategiaa foiniikkialaisista vietnamiin (ja olen << -mies ) joten pidän itseäni aikas tietäväisenä... Pitää varmaan alottaa topikki tästä... joskus...
AeA linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 11.40
AeA 13. kesäkuuta 2002 kello 11.40 linkki [quote:b35439f101="Kasila"]fantsu batlen säännöt on syvänteestä---mutta ymmärrän niiden syntyperää koska pelin parasta antia on selkeys ja sujuvuus... [/quote:b35439f101] Selkeys ja sujuvuus? Kai mää sitten oon vähän tymä kun tuskastuin epäselkeisiin ja moniselitteisiin kappaleisiin joita riitti ainakin WFB6:n säännöissä enemmän kuin minkään lain pitäisi sallia. Kirjan jäsentelykin oli jotain legendaarista... ja minä sentään olen sotapelien sääntöopuksia tavannut jo pitkään. Muttamutta, piirityskoneiden käyttäminen RQ:ssa on sen verran pelin normaalin valokeilan ulkopuolella että kiinnostaisi tietää missä yhteydessä oikeasti tarvitsisi tarkkoja sääntöjä ilman, että on käytössä joku massataistelusysteemi joka nuokin samalla tarjoaisi? ReHi-menetelmä riittää varsin hyvin satunnaiseen katapulttiterrorismiin, IMAO. [quote:b35439f101="Vash"]Kuinka kauas epäonnistunut laukaus esim. katapultille menee kohteesta. 2d20+50 metriä?[/quote:b35439f101] Sen vähän perusteella mitä ballistiikasta ja tykistöstä tiedän, suurin osa laukauksista menee yli tai jää lyhyeksi, eikä todellakaan millään katapultilla noin paljoa; härvelin kantamakin mitataan vain sadoissa metreissä. Parikymmentäkin metriä riittää oikein loistavasti siihen, ettei murkula enää osu muuriin tai tulipallo tipahda linnan pihalle, paitsi jos on oikein iso linna.
Northstar linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 12.28
Northstar 13. kesäkuuta 2002 kello 12.28 linkki [quote:8706ded188="Kasila"]Joo mulla on omat säännöt tähän aiheeseen... noin sata sivua sais kirjottaa ennen kun kukaan mitään tajuais... joten en kerro... hehe ;) Olen lukenut sotahistoriaa ja taktiikkaa ja strategiaa foiniikkialaisista vietnamiin (ja olen << -mies ) joten pidän itseäni aikas tietäväisenä... Pitää varmaan alottaa topikki tästä... joskus...[/quote:8706ded188] Kehiin niitä!! :P Vaikken [i:8706ded188]nyt[/i:8706ded188] niitä tarvitsekaan omassa pelissä niin niistä voisi saada hyviä inspiksiä taas vaikka mihin. [i:8706ded188]Huhu kertoo, että; "Yöpeikot ovat valjastaneet Suurpeikkoja Ballistojen (tai jonkun muun vastaavan) kantajiksi ja pystyvät liikuttamaan niitä tästä syystä nopeudella, josta ei ole voitu edes uneksia ihmisten keskuudessa." Tai; aivan uudentyyppisiä sotakoneita havaittu lunarilaisilla. Pitkän puun päässä on säkki, jolla saadaan puuhärveili linkoamaan oikein käytettynä ammus todella pitkälle.[/i:8706ded188] Fantsu Battlen säännöistä sen verran, että Fantasiapelien (liike Helsingissä) edessä olevassa huoneessa aina välillä näyttävät niillä pelailevan ihan mallikkaasti. Kait ne jotenkin siis toimivat... :)
Kasila linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 15.06
Kasila 13. kesäkuuta 2002 kello 15.06 linkki jep jep... fantsu battlessa pari asiaa miksi se on POP kaikilla on samat säännöt.. ne on nopeat (suhteellinen käsite) ... sitten risuja... painopistettä ei voi muuttaa esim kun linjat taistelee... Legendaarinen napoleon teki mallikkaasti sellaisia... Moraali on sinnepäin... siitä saisi 100 kertaa paremman kun ajattelisi... No ei siinä peli ei ole vain sääntöjä ja yleensä pelaajat ovat "fanaattisia" sillä onhan siinä tonneja kiinni japaljon aikaa maalaamiseen... Joten kokonaisuus on aika herkullinen... ja ei aina tartte hermoilla realismista--- kiva mätkiä naapurin jätkää Örkeilla.. But niistä säännäist taistelussa.... Pitää varmaan kirjotella kotisivuille sellanen hahmotelma... joskus... ASIAAN: Piiritys koneista sellasta että meillä on yksi valaistunut ja se on saanut päähänsä jotta mostal on The king... humanktin ja muitten lisäksi... Tyyppi rakentaa arbalestia...(se 3d6 hässäkkä).. jonka voi purkaa ja kasata ja kantaa taistelukentälle "salaa".. ruimia sillä vastustajan hepat hengiltä... saanut piirrusteltua jo 37% suunitelmista valmiiksi..
Vash the Stampede linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 19.15
Vash the Stampede 13. kesäkuuta 2002 kello 19.15 linkki Tiedän kyllä pelin. Mutta ei silti oikein tunnu nappaavan. Siis se Warhammer. Tuntuu jotenki nyt jo liian monimutkaselta systeemiltä, eikä tuliaseiden käsittely muutenkaan noppien kanssa minusta vaikuta järkevältä. En kylläkään tiedä miten paljon siinä heitellään niitä noppia, mutta silti. Odottelen tässä tietoa niistä sotakoneista, muuten...
Marcus Maximus linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 22.37
Marcus Maximus 13. kesäkuuta 2002 kello 22.37 linkki Jos minä mitään katapultilla ampumisesta ymmärrän, niin osuminen kohteeseen on niinsanotusti hakemisen takana. Ensinnäkin, jokainen katapultti on yksilö; yleensä käyttöpaikalla rakennettu ennaltatestaamaton vekotin, jonka voima on vähän erilainen kuin millään muulla katapultilla. Kivet ovat myös eri kokoisia ja muotoisia, ja lentelevät vähän minne sattuu. Käytännössä osumaa haetaan alkuun ampumalla jonkinkokoinen murikka jonnekin, ja katsomalla pitäisikö seuraavan olla isompi tai pienempi ja pitäisikö katapulttia virittää enemmän tai vähemmän. Eli, ensimmäinen laaki menee metsään aika varmasti, mutta toinen alkaa jo osuakin. Voitte tehdä peleissänne mitä haluatte, mutta katapultin yksittäisillä kivillä ei ammuta a) miehiä eikä etenkään kuten on joskus ollut tapana, b) lenteleviä lohikäärmeitä. Jos kansaa ammutaan, ammutaan kivimurskaa tai kreikkalaista tulta, ja silläkin kannattaa tähdätä armeijaa keskelle ja katsoa miten mahtaa käydä. Kokenut ja pätevä artilleristi voi oppia katapulttinsa kanssa hyväksikin tähtääjäksi, mutta ymmärtääkseni valtaosin katapultteja käyttivät samat amatöörit jotka ne rakensivatkin, eli ei hyvä. Jos sotakoneet kiinnostavat, Magen Sorcerer's Crusade antaa oikein tunnelmallista kuvausta ensimmäisistä tykeistä. Kirjan mukaan 1300-luvulla yleistynyt tykki vaati 5-50 miehen miehistön, joka ampui 3-5 laukausta tunnissa. Koko hoito maksoi niin poskettomasti että useimmilla kuningaskunnilla ei ollut ensimmäistäkään, etenkin kun vehkeet tuppasivat räjähtelemään oikeinkin käytettyinä. Tykki oli kuitenkin katapulttiin verrattuna joka pennin arvoinen, koska sen avulla kivilinnojen piiritykset lyhenivät kuukausista viikkoihin tai jopa päiviin. Tästä voi siis päätellä, että katapultit jauhavat kivilinnaa käsittämättömän hitaasti rikki, minkä voi hyvin kuvitella.
Vaakkujaakko linkki 14. kesäkuuta 2002 kello 7.17
Vaakkujaakko 14. kesäkuuta 2002 kello 7.17 linkki Entäs kuinka paljon Gloranthassa ylipäätään on sotakoneita? Lunareillahan oli jotain käytössään (arbalesteja, muistaakseni) Kehto-episodissa, joten kai Pavikseen on joitakin tuotu/rakennettu, ja Auringon Kreivikunnan Harppuunan harppuuna lienee sotakoneista tunnetuin, ja tarkkuudeltaan lienee omassa luokassaan. On muuten legioonalaisia ottanut päähän raahatessaan sotakoneita Praxin tasankojen halki... Niistä oli varmasti myös todella paljon hyötyä paimentolaisia vastaan. Kääpiölinnoituksissa lienee sotakoneita, joista muut eivät voi uneksiakaan, mutta niitä ei taisteluissa nähdä ainakaan ennen Sankarien Sotia... Yleisesti ottaen jotain Valkomuurin piiritystä lukuunottamatta sotakoneilla ei taida olla ainakaan Lohikäärmesolan taisteluissa kaksista virkaa... Maasto kun ei oikein suosi sotakoneita. Uskoakseni taikuudella päästään useasti sotakoneita tehokkaampiin lopputuloksiin.
Marcus Maximus linkki 14. kesäkuuta 2002 kello 9.20
Marcus Maximus 14. kesäkuuta 2002 kello 9.20 linkki Olisin samoilla linjoilla Vaakujaakon kanssa siitä, että taikuus on Gloranthassa usein piirityskoneita parempi vaihtoehto. Kuitenkin Lännessä esimerkiksi linnarannikolla ja Ralioksessa veikkaisin katapultteja käytettävän ihan yleisesti sodissa. Lunaritkin olisivat varmaan käyttäneet katapultteja, mutta ydinasevaltiolle se olisi ollut aika turhaa? :-)
Guzmo linkki 14. kesäkuuta 2002 kello 10.12
Guzmo 14. kesäkuuta 2002 kello 10.12 linkki Mitä tekee katapulteilla ja arbalesteilla jos lunarin maagit voivat syöstä meteoriitteja (vai oliko ne kuun kappaleita) vihollisen niskaan? :wink:
Nysalor linkki 14. kesäkuuta 2002 kello 13.32
Nysalor 14. kesäkuuta 2002 kello 13.32 linkki Vaakkujaakko: [i:23f74347c2]Lunareillahan oli jotain käytössään (arbalesteja, muistaakseni) Kehto-episodissa, joten kai Pavikseen on joitakin tuotu/rakennettu, ja Auringon Kreivikunnan Harppuunan harppuuna lienee sotakoneista tunnetuin, ja tarkkuudeltaan lienee omassa luokassaan.[/i:23f74347c2] Harppuuna on jo sellainen ase, että sillä pystyy tekemään selvää jo melkoisista hirviöistäkin. Hullussa Praxissa, MOBin hienossa kehtoversiossa aurinkokupolilaisten näkökulmasta, harppuunan ammuksia käytetään kehdon kiinniottamiseen, vaikkakin puolustajat onnistuvat hakkaamaan lopulta harppuunannuolet irti kehdon rungosta. Luulenpa, ettei kehdon pysäyttäminen vain jollakin taikuudella olisi onnistunut läheskään niin hyvin kuin harppuunalla. Sen päätehtävähän on torjua merihirviöitä ja merirosvoja ja siinäkin hommassa harppuuna varmasti täyttää tehtävänsä. Marcus Maximus: [i:23f74347c2]Olisin samoilla linjoilla Vaakujaakon kanssa siitä, että taikuus on Gloranthassa usein piirityskoneita parempi vaihtoehto. Kuitenkin Lännessä esimerkiksi linnarannikolla ja Ralioksessa veikkaisin katapultteja käytettävän ihan yleisesti sodissa.[/i:23f74347c2] Joo, sotakoneet sopivat varmaan parhaiten juuri länteen, jossa saatetaan joutua piirittämään linnoituksia. Sotakoneissa on varmasti useita etuja taikuuteen verrattuna. Muurejahan voisi toki murtaa vaikkapa Animoi kivi -loitsulla, mutta tämä olisi tietysti aika työlästä ja vaatisi runsaasti kantomatkaa. Tuskin muutkaan loitsut sitä kovin helpoksi tekisivät. Muutenkin armeijoilla on varmasti rajoitetut taikuusresurssit ja jos taikuutta uhraa liikaa joidenkin sitkeiden muurien murtamiseen, niin omaan armeijaan käytetty taikuus jää ehkä vähemmälle ja vihollinen saa taistelussa etua. Toisaalta viholliset osaavat varmasti myös taikuutta, jolla voivat torjua muurinmurtamisyrityksiä. Jos sen sijaan katapulteilla ammutaan ja murskataan muuria tasaiseen tahtiin, joutuu vihollinen joko uhraamaan muurin korjaamiseen taikuuttaan tai antamaan homman olla. Varmasti myös sotakoneiden aiheuttamaan vauriota voidaan tehostaa taikuudella, joten näiden kahden yhdistäminen on ainakin minusta hyvä ratkaisu Gloranthan lännessä. Kuvittelisin myös kääpiöiden hyödyntävän taikuudella toimivia sotakoneita, jotka odottavat tunneleissa ilman miehitystä ja aiheuttavat ikävän yllätyksen vaikkapa tunkeileville peikoille. Sotakoneilla voidaan varmasti ampua vihollisen muurien yli ruumiita herättämään pelkoa ja Sodan kuningaskunnalla on jopa yksi komppania - Vannoutuneet tuhoajat - jonka taktiikkana on se, että heidän ammutaan katapultilla vihollisen muurien yli ja sen jälkeen nämä raivokkaat berserkit tappavat kaiken ympäriltään alastulossa saamistaan luunmurtumista huolimatta. Sodan kuningaskunnalla on myös pelottava Konekomppania, jolla on pronssiputki, joka ampuu valtavia kiviä kammottavat jyrähdyksen saattelemana. Tämän voimanlähteenä voisi hyvinkin olla taikuus. Sodan kuningaskunnalla lienee hallussaan piiritystaitoa enemmän kuin varmaan juuri millään muulla Gloranthan kansalla, eivätkä heidän piirityksensä kestä yhtä kauan kuin meidän maailmamme keskiajalla. Gloranthassa siis sotakoneilla voisi tehdä paljon sellaistakin, mikä meidän maailmassamme ei tulisi kuuloonkaan.
Sivulan Poika linkki 14. kesäkuuta 2002 kello 18.48
Sivulan Poika 14. kesäkuuta 2002 kello 18.48 linkki [quote:54c3718bbe="Nysalor"]Vaakkujaakko: Sodan kuningaskunnalla on myös pelottava Konekomppania, jolla on pronssiputki, joka ampuu valtavia kiviä kammottavat jyrähdyksen saattelemana. Tämän voimanlähteenä voisi hyvinkin olla taikuus.[/quote:54c3718bbe] Tulee mulle mieleen tykki. Oli pakko sanoa. :o
Vaakkujaakko linkki 15. kesäkuuta 2002 kello 19.28
Vaakkujaakko 15. kesäkuuta 2002 kello 19.28 linkki [quote:e98dde3cd2="Sivulan Poika"] Tulee mulle mieleen tykki. Oli pakko sanoa. :o[/quote:e98dde3cd2] Niin varmaan kaikille muillekin. Kuitenkin, lienee kuitenkin "Glorantha-fakta" että ruuti on kääpiöiden salaisuus, joka ei ole levinnyt muille, toisin kuin aikaisempi kääpiöiden salainen ase rauta/teräs, vai olenko väärässä? Ehkä Sodan Kuningaskunnan pronssiputki on tästä jonkinlainen alkeellinen kopio?
Nysalor linkki 15. kesäkuuta 2002 kello 20.29
Nysalor 15. kesäkuuta 2002 kello 20.29 linkki Vaakkujaakko: [i:31956aa790]Niin varmaan kaikille muillekin. Kuitenkin, lienee kuitenkin "Glorantha-fakta" että ruuti on kääpiöiden salaisuus, joka ei ole levinnyt muille, toisin kuin aikaisempi kääpiöiden salainen ase rauta/teräs, vai olenko väärässä?[/i:31956aa790] Joo, ruuti on tosiaankin kääpiöiden salaisuus, eikä sitä käsittääkseni ole vielä onnistuttu useiden muiden tavoin varastamaan tai kopioimaan. Rauta oli ilmeisesti myös alun perin mostalien nerokas keksintä, jonka käytön salat sitten varastettiin. Ehkä kannattaa vielä huomioida, että Lohikäärmesolan kääpiökaivoksen elohopeamostali on tosiaankin valmistanut Gloranthan ainoat ruutikanuunat, ellei tätä tietoa ole gregattu. Tosin toisilla kääpiöpoppoilla on ilmeisesti höyrykäyttöisiä tykkejäkin, jotka toimivat vulkaanisten alueiden voimalla. Niitä lienee vain hankalampi kuljettaa minnekään kääpiölinnoituksista. [i:31956aa790]Ehkä Sodan Kuningaskunnan pronssiputki on tästä jonkinlainen alkeellinen kopio?[/i:31956aa790] Ehkäpä, vaikka Sodan kuningaskunnan saloja ei ole vielä juurikaan paljastettu. Tulee mieleen sekin vaihtoehto, että pronssiputki olisi varastettu kääpiökaivoksen elohopeamostalilta, mutta sen joutuminen Fronelaan voisi olla ehkä epäuskottavampi juttu. Muutenkin Sodan kuningaskunnan vehje ammuskelee isoja kiviä, eikä messinkisiä kanuunankuulia. Ehkä se siksi on kokonaan toisenlaista alkuperää ja saattaisi ehkä toimia ruudin sijaan vaikka taikuudella. Fronelasta tulisivat mieleen ainakin Kolmannen sinisen silmän poppoot, jotka osaavat tehdä metallista vaikka mitä. Joka tapauksessa tämä vehje lienee yksi Sodan kuningaskunnan pelottavimmista teknisestä sotakoneista, vaikka heillä on taatusti varastossa kaikkea muutakin hyvin ilkeää.
Chividal linkki 18. kesäkuuta 2002 kello 12.33
Chividal 18. kesäkuuta 2002 kello 12.33 linkki Itse emme ole juuri sotakoneita käyttäneet (en laske arbalestia sotakoneeksi.) Olemme kyllä törmänneet tuohon Harpoonin ballistaan, ottavana osapuolena, kehdolla. Jonkinmoisena sotakoneena voisi myös pitää sitä-mitä-se-nyt-olikaan laivassa olevaa vempelettä jolla keitä-ne-nyt olikaan polttivat vastustajien purjeita käyttäen hyväksi auringon säteitä. Ihan metka vekotin. Jokin aika sitten tuli muuten televisiosta ohjelma sotakoneista. Itse en ohjelmaa nähnyt, mutta kaveri siitä kertoi. Siinä tutkijat (taas) rakensivat entisaikojen tyyliin trebuchetin (?) eli siis sellaisen katapultin kaltaisen mutta paremman. Sillä ne sitten ampuivat omatekemäänsä muuriin tonnien painoisia kiviä ja saivat aikaan melko hyvää jälkeä. Oli kuulemma todella tarkka vehje. Noin peliteknillisesti en jaksa nyt asiaa alkaa kuitenkaan pohtimaan. hih :P
Nysalor linkki 18. kesäkuuta 2002 kello 13.19
Nysalor 18. kesäkuuta 2002 kello 13.19 linkki Chividal: [i:375bbe7a97]Jonkinmoisena sotakoneena voisi myös pitää sitä-mitä-se-nyt-olikaan laivassa olevaa vempelettä jolla keitä-ne-nyt olikaan polttivat vastustajien purjeita käyttäen hyväksi auringon säteitä. Ihan metka vekotin.[/i:375bbe7a97] Jep, kyseessä on haragalalainen aurinkoskooppi, joita Haragalan väki käyttää niin laivoissa kuin satamissakin. Niiden valmistus ja käyttö on tarkoin varjeltu salaisuus, jonka tuntee vain Nousevan auringon veljeskunta. Tämä veljeskunta on kuulemma saanut paljon aurinkotietämystä teshnoslaisilta. Aurinkoskoopin voima perustuu Uniauringon (uusi aurinko, joka luotiin vithelalaisten myyttien mukaan uneksimalla, ja arvatenkin se Yelmiksikin kutsuttu mollukka taivaalla) säteiden suuntaamiseen viholliskohteeseen, joten tämän vuoksi vihollisten ei ole kovin kannattavaa hyökätä päiväsaikaan. Aurinkoskooppien ohella haragalalaiset käyttävät pitkälaivoissaan myös ballistoja ja Nousevan auringon veljeskunnalla saattaa olla aurinkoskooppien lisäksi muitakin pelottavia taikasotakoneita.
TypoDemon linkki 18. kesäkuuta 2002 kello 18.41
TypoDemon 18. kesäkuuta 2002 kello 18.41 linkki Chivald: "Jokin aika sitten tuli muuten televisiosta ohjelma sotakoneista. Itse en ohjelmaa nähnyt, mutta kaveri siitä kertoi. Siinä tutkijat (taas) rakensivat entisaikojen tyyliin trebuchetin (?) eli siis sellaisen katapultin kaltaisen mutta paremman. Sillä ne sitten ampuivat omatekemäänsä muuriin tonnien painoisia kiviä ja saivat aikaan melko hyvää jälkeä. Oli kuulemma todella tarkka vehje." HEh. Ei ne sentään tonnien painoisia ne kivet ole. :) Taisivat kyseisessä ohjelmassa ampua noin 120-150 kg kokoisia kiviä. 1000 kg kiven lennättäminen 150 metriä olisi aika urakka. Ja ne tosiaan heitti sitä kiveä 150 metrin päähän, niin siihen se oli aika tarkka. En sitten teidä kuinka tarkka se on parista kolmesta sadasta metristä. No kuitenkin. Siis kiven ei tartte painaa niin kauhean paljon. Tai onhan muutama sata kiloa jo aika paljon. :) Tässä lisäyksenä huomautan vielä, että tälläisillä katapulteilla ja tribuchedeilla voi myös linkoa läjän parin kymmenen kilon murikoita. Oikein oiva tapa saada vähän isoa miehistöä harvenemaan. Sellainen kivi kun osuu johonkin niin siinä käy ikävästi. Käsittääkseni jotkut ovat nuoliakin katapulteilla heitelleet. En sitten teidä kuinka hyvä tapa se on käytännössä... Myös palavia esineitä varmaan lingotaan joillain vermeillä? En sitten taaskaan tiedä kuinka hyödyllistä se olisi. Sotakoneista kun puhutaan, niin olisikohan joku kehittänyt "panssarivaunun". Sellaisen roiman puukehikon mikä sisällä on vaikka hevosia sitä roudaamassa eteenpäin, ja sitten miehistöä sisällä? Sotakoneistoon varmaan kuuluvat myös muurinmurtajat, mutta niissä nyt ei varmaan paljon mitään puhuttavaa ole?
AeA linkki 18. kesäkuuta 2002 kello 18.56
AeA 18. kesäkuuta 2002 kello 18.56 linkki [quote:e0a8231dbf="TypoDemon"]Myös palavia esineitä varmaan lingotaan joillain vermeillä? En sitten taaskaan tiedä kuinka hyödyllistä se olisi.[/quote:e0a8231dbf] Katapulteillahan niitä isompia (trebun lenkura taitaisi kärsiä tulesta), ymmärtääkseni joku pikikäsittelyn saanut palavasta materiaalista tehty pallukka oli hyvä. Ja tietty jousilla tulinuolia jos oltiin niin lähellä (= ei vastustajan jousimiehistä huolta). Tulipalot muurin sisällä sitovat aina miehiä ja resursseja sammutustöihin ja voivatpa aiheuttaa väsymyksen lisäksi henkilövahinkojakin. Ja tulella on aina psykologinen efekti. [quote:e0a8231dbf]Sotakoneista kun puhutaan, niin olisikohan joku kehittänyt "panssarivaunun". Sellaisen roiman puukehikon mikä sisällä on vaikka hevosia sitä roudaamassa eteenpäin, ja sitten miehistöä sisällä?[/quote:e0a8231dbf] Sitä on katseltu liikaa Flesh + Bloodia?-) Rajuimmat katetut muurinmurtajat ja valtaustornit voisivat olla lähellä, mutta muuten on hankala keksiä moiselle hyödyllistä tekemistä taistelukentällä. Mauttomin RQ-sotakone on IMAO edelleen se katapultti johon viskataan tarpeeksi iso moninuoli. :-)
Marcus Maximus linkki 18. kesäkuuta 2002 kello 21.58
Marcus Maximus 18. kesäkuuta 2002 kello 21.58 linkki [quote:8757706a6a]Mauttomin RQ-sotakone on IMAO edelleen se katapultti johon viskataan tarpeeksi iso moninuoli. [/quote:8757706a6a] Yksittäinen metallinen tykinkuula jossa on moniloihdittuna mielipuolinen Lento ja Vahingonlisäys on pahempi. Sandy Sorceryllä moinen syntyy asiaan omistautuneelta velholta aika helposti -- mieheltä jonka taidot ovat vaikka 120% irtoaa 24 pistettä manipulointivaraa. 2p moniloitsua, 4p kantomatkaa ja 18p intensiteettiä molempiin loitsuihin. Paljonko lämää tekee tykinkuula joka putoaa 160 metristä ja kiihdyttää koko matkan liikkeellä 14? Ja toki osuu käytännössä varmasti ja tekee saman vaikka viisi kertaa minuutissa? Samaisella virityksellä saa myös runnottua toisaalta linnasta sisältä piirittäjien katapultit niinsanotuiksi pillun päreiksi vielä vauhdikkaammin.
koo_mikko linkki 18. kesäkuuta 2002 kello 23.13
koo_mikko 18. kesäkuuta 2002 kello 23.13 linkki [quote="Marcus Maximus"][quote:648b6e395a] Yksittäinen metallinen tykinkuula jossa on moniloihdittuna mielipuolinen Lento ja Vahingonlisäys on pahempi. Sandy Sorceryllä moinen syntyy asiaan omistautuneelta velholta aika helposti -- mieheltä jonka taidot ovat vaikka 120% irtoaa 24 pistettä manipulointivaraa. 2p moniloitsua, 4p kantomatkaa ja 18p intensiteettiä molempiin loitsuihin. Paljonko lämää tekee tykinkuula joka putoaa 160 metristä ja kiihdyttää koko matkan liikkeellä 14? Ja toki osuu käytännössä varmasti ja tekee saman vaikka viisi kertaa minuutissa? Samaisella virityksellä saa myös runnottua toisaalta linnasta sisältä piirittäjien katapultit niinsanotuiksi pillun päreiksi vielä vauhdikkaammin.[/quote:648b6e395a] Tuo kyllä rikkoo räikeästi kaikkia sovinnaisia ja hyvien tapojen mukaisia piiritystapoja. Voi tätä nykyaikaa kun ei edes hyviä tapoja enää arvosteta :-o
Nysalor linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 0.18
Nysalor 19. kesäkuuta 2002 kello 0.18 linkki TypoDemon: [i:f4543ee9ea]Myös palavia esineitä varmaan lingotaan joillain vermeillä? En sitten taaskaan tiedä kuinka hyödyllistä se olisi.[/i:f4543ee9ea] Varmasti tuliammusten ampuminen on hyödyllistä, jos sillä saadaan linnoituksen talleja tai muita rakennuksia palamaan. Ja laivoissa tuli on aina vaarallinen vastustaja, vaikka vastustajalla olisi voimakkaita Sammutus-loitsujakin. Sammuttaminen sitoo vastustajien niin maagisia kuin maallisia resurssejakin ja parhaassa tapauksessa aiheuttaa vielä viholliselle tuhojakin. Tulinuolet tosin taitavat olla aika kevyttä kamaa verrattuina haragalalaisiin aurinkoskooppeihin, jotka pistävät laivan oikein kunnolla roihuamaan. Laivan rakennepisteet saavat kunnon tulipalossa kyytiä. AeA: [i:f4543ee9ea]Mauttomin RQ-sotakone on IMAO edelleen se katapultti johon viskataan tarpeeksi iso moninuoli. :-)[/i:f4543ee9ea] Ihan sääntöjen mukaan katsottuna tämä ei taida onnistua, kun arbalestin nuolikin on jo "niin kookas, että henkiloitsu Moninuoli ei pysty manipuloimaan sitä". Moinen voisikin olla turhankin vaarallinen viritelmä ja antaisi vaikkapa trebuchetilla ammuttuna melkoisen lisän vahinkoon. [i:f4543ee9ea]Yksittäinen metallinen tykinkuula jossa on moniloihdittuna mielipuolinen Lento ja Vahingonlisäys on pahempi. Sandy Sorceryllä moinen syntyy asiaan omistautuneelta velholta aika helposti -- mieheltä jonka taidot ovat vaikka 120% irtoaa 24 pistettä manipulointivaraa. 2p moniloitsua, 4p kantomatkaa ja 18p intensiteettiä molempiin loitsuihin.[/i:f4543ee9ea] Onneksi sentään tuolla hökötyksellä ei voi oikein muureja murtaa, kun niillä on kaiketi panssaripisteitä useita kymmeniä. Tosin varmasti vastustajilla on valmiina sopiva Taikuuden neutralointi, jottei tuollaisesta kyhäelmästä olisi liikaa vaaraa. Tai sitten kannattaa ottaa pallo haltuun omalla Lento-loitsulla, joka on vastustajan loitsua vahvempi, ja lähettää kuula takaisin isäntänsä luokse. :) Tai ampua kuulaa nuolella, jossa on roima Vahingon lisäys. Tai käyttää tykinkuulaan Animoi-loitsua ja hajottaa se siten. Löytyyhän näitä torjuntakonstejakin, kunhan maagikkoja vain on läsnä ja heillä voimia.
AeA linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 4.47
AeA 19. kesäkuuta 2002 kello 4.47 linkki [quote:430932cfc2="Nysalor"] AeA: [i:430932cfc2]Mauttomin RQ-sotakone on IMAO edelleen se katapultti johon viskataan tarpeeksi iso moninuoli. :-)[/i:430932cfc2] Ihan sääntöjen mukaan katsottuna tämä ei taida onnistua, kun arbalestin nuolikin on jo "niin kookas, että henkiloitsu Moninuoli ei pysty manipuloimaan sitä".[/quote:430932cfc2] Kappas, säännöt tosiaan ovat itsensä kanssa eri mieltä asiasta. Aseen kuvauksessa nussuillaan mutta loitsun kuvauksessa taas "An arbalest, for instance, requires 2 points of spell per missile." ja vain taivas on kattona. Annetulla nyrkkisäännöllä (piste per 2d6 vahinkoa) katapultille riittäisi 3 pisteen moninuoli, ballista veisi jo 5 ja trebu 6 pistettä.
Guzmo linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 6.51
Guzmo 19. kesäkuuta 2002 kello 6.51 linkki [quote:15684fcb26="Nysalor"] [b:15684fcb26]AeA:[/b:15684fcb26] [i:15684fcb26]Mauttomin RQ-sotakone on IMAO edelleen se katapultti johon viskataan tarpeeksi iso moninuoli. :-)[/i:15684fcb26] Ihan sääntöjen mukaan katsottuna tämä ei taida onnistua, kun arbalestin nuolikin on jo "niin kookas, että henkiloitsu Moninuoli ei pysty manipuloimaan sitä". Moinen voisikin olla turhankin vaarallinen viritelmä ja antaisi vaikkapa trebuchetilla ammuttuna melkoisen lisän vahinkoon. [/quote:15684fcb26] Näin se pitääkin toimia. Moninuoli-10+ katapulttiin alkaisi olla muuten vähän bore.... [quote:15684fcb26] Onneksi sentään tuolla hökötyksellä ei voi oikein muureja murtaa, kun niillä on kaiketi panssaripisteitä useita kymmeniä. Tosin varmasti vastustajilla on valmiina sopiva Taikuuden neutralointi, jottei tuollaisesta kyhäelmästä olisi liikaa vaaraa. Tai sitten kannattaa ottaa pallo haltuun omalla Lento-loitsulla, joka on vastustajan loitsua vahvempi, ja lähettää kuula takaisin isäntänsä luokse. :) Tai ampua kuulaa nuolella, jossa on roima Vahingon lisäys. Tai käyttää tykinkuulaan Animoi-loitsua ja hajottaa se siten. Löytyyhän näitä torjuntakonstejakin, kunhan maagikkoja vain on läsnä ja heillä voimia.[/quote:15684fcb26] Joo, tulee vaan maagigolle kiire kun tykinkuula lähestyy about 300m/s + vauhdilla. Ehkä 2 IH:ta aikaa reagoida ennen pläjäystä.... Ensimmäisen osuman jälkeen ehkä voi alkaa miettimään niitä taktiikoitakin uudestaan. Jos ollaan ilkeitä niin heitetään tykinkuulaan vielä joku näköilluusio tai näkymättömyys niin puhutaan jo varsin ikävästä aseesta. Hienoa, että joku keksii lisää sääntöspoilauksia velhoille. Niin se pitää! :)
Northstar linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 7.10
Northstar 19. kesäkuuta 2002 kello 7.10 linkki Mutta varmasti löytyy henki, jolta löytyy loitsu, jolla saa Moninuoli to Katapulttiin... Miksikäs ei löytyisi, jos kerran muitakin loitsuja löytyy? Jos ollaan sillä linjalla, että tavalliset maaorjatkin vetelevät ns. tulipalloilla toisiaan päihin niin mikseis sitten tämmöistä loitsua löytyisi? Itse olenkin vetänyt tiukkaa rajaa loitsujen yleisyydestä, sanokoot ne "pyhät" säännöt loitsujen yleisyydestä mitä sanovat. Meillä on toiminut hyvin vähäisempi taikuus. Ei tule eteen tämmöistä. Jos loitsut ovat niin yleisiä, kuin säännöt niiden sanovat olevan niin se on naiviutta jollei löytyisi loitsua moninuoli katapulttiinkin tai vielä isompiin sotakoneisiin.
Marcus Maximus linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 8.01
Marcus Maximus 19. kesäkuuta 2002 kello 8.01 linkki [quote:797ec3831c="Nysalor"][i:797ec3831c]Yksittäinen metallinen tykinkuula jossa on moniloihdittuna mielipuolinen Lento ja Vahingonlisäys on pahempi. Sandy Sorceryllä moinen syntyy asiaan omistautuneelta velholta aika helposti -- mieheltä jonka taidot ovat vaikka 120% irtoaa 24 pistettä manipulointivaraa. 2p moniloitsua, 4p kantomatkaa ja 18p intensiteettiä molempiin loitsuihin. [/i:797ec3831c] Onneksi sentään tuolla hökötyksellä ei voi oikein muureja murtaa, kun niillä on kaiketi panssaripisteitä useita kymmeniä. Tosin varmasti vastustajilla on valmiina sopiva Taikuuden neutralointi, jottei tuollaisesta kyhäelmästä olisi liikaa vaaraa. Tai sitten kannattaa ottaa pallo haltuun omalla Lento-loitsulla, joka on vastustajan loitsua vahvempi, ja lähettää kuula takaisin isäntänsä luokse. Tai ampua kuulaa nuolella, jossa on roima Vahingon lisäys. Tai käyttää tykinkuulaan Animoi-loitsua ja hajottaa se siten. Löytyyhän näitä torjuntakonstejakin, kunhan maagikkoja vain on läsnä ja heillä voimia.[/quote:797ec3831c] Joo, ainahan taikuudella saa taikuutta vastustettua, ei siinä mitään, mutta kyllä tuo kaiken maailman muureista ja porteista aika pientä pilkettä tekee -- jos pykälillä pelleillään pelkkä putoamisnopeuden aiheuttama vaurio olisi noin 10d6, mikä vahingonlisäyksen kanssa tekee keskimäärinkin 53p lämää... :wink: Eikä keskilämällä ole niin väliä kun aina välillä tulee 70p mörssäytyksiä. jotka pehmittävät niitä isompiakin panssaripistevuoria. Lähinnä ongelmaksi muodostuisi ettei se kuulakaan kestäisi loputtomiin, mutta sitten sen voi lennättää takaisin isin luokse korjattavaksi, tai käyttää pari minuuttia ja 24tp uuden tekemiseen! Mutta, tuo itselentävä tykinkuula [i:797ec3831c]on[/i:797ec3831c] mauton sääntökonstruktio, tympeä munskaus ja yhdistää epäbalanssissa olevan moniloitsun kahteen epäbalanssissa olevaan loitsuun. Ja se edellyttää aika päheää ja tähän omistautunutta maagia, koska 120% taidot parissa tärkeässä loitsussa ja seremoniassa ovat harvinaisemmanpuoleista luksusta. Pelissäni laittaisin jollakin kampoihin jos joku yrittäisi, mutta jättää vain moniloitsukatapultit kakkosiksi. Ai niin! Jos lunarmaagilta löytyy 48 pistettä olemusta, voitte tuplata täydenkuun aikaan kaiken ylläolevan -- eli kuulan kantama on 320 metriä, liike jossain kolmessakymmenessä ja vahingonlisäyksen kanssa pelkän putoamisen aiheuttama vaurio keskimäärin 71 pistettä. Toisaalta, sama kaveri "muiden velhojen mielestä hieman epäreilun" immersio-opin hallitsevana waertagina tekisi tuon 48 olemuspisteellään kerralla 24:ään tykinkuulaan intensiteetillä 20... :smokin:
Guzmo linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 8.54
Guzmo 19. kesäkuuta 2002 kello 8.54 linkki [quote:369172bb63="Northstar"]Mutta varmasti löytyy henki, jolta löytyy loitsu, jolla saa Moninuoli to Katapulttiin... Miksikäs ei löytyisi, jos kerran muitakin loitsuja löytyy? Jos ollaan sillä linjalla, että tavalliset maaorjatkin vetelevät ns. tulipalloilla toisiaan päihin niin mikseis sitten tämmöistä loitsua löytyisi? [/quote:369172bb63] Enhän minä tuota tarkoittanut. Katapultti vaan vaatii sen 3 pistettä moninuolta per möhkäre. Eli kukaan ei estä hankkimasta sitä moninuoli-30 henkiloitsua. Hengen kanssa saa vaan vähän vääntää kättä ja matriisi olis kiva olla. Emme muuten käytä järkyttävän typerää opettele ensin moninuoli-29,28,27,26... jne. sääntöä. [quote:369172bb63="MM"] Toisaalta, sama kaveri "muiden velhojen mielestä hieman epäreilun" immersio-opin hallitsevana waertagina tekisi tuon 48 olemuspisteellään kerralla 24:ään tykinkuulaan intensiteetillä 20... [/quote:369172bb63] Sweet... Taas lisää esimerkkejä minkä takia velhoja [b:369172bb63]pitää[/b:369172bb63] varoa.
Nysalor linkki 19. kesäkuuta 2002 kello 14.15
Nysalor 19. kesäkuuta 2002 kello 14.15 linkki AeA: [i:26411d9af4]Kappas, säännöt tosiaan ovat itsensä kanssa eri mieltä asiasta. Aseen kuvauksessa nussuillaan mutta loitsun kuvauksessa taas "An arbalest, for instance, requires 2 points of spell per missile." ja vain taivas on kattona.[/i:26411d9af4] Suomenkielisissä säännöissä taas sanotaan Moniloitsun kohdalla seuraavaa: "Suuret ampuma-aseet vaativat enemmän kuin yhden pisteen kutakin lisäammusta kohden. Kukin 2d6:n vahinkoa aseella edellyttää yhtä loitsupistettä." Silti Riimumestarin kirja kiistää mahdollisuuden käyttää Moninuolta arbalestissa ja sen voisi kuvitella tarkoittavan samalla muitakin sotakoneita. Sitten on tietysti ihan linjanvetoa, kumpaa sääntöä soveltaa. Guzmo: [i:26411d9af4]Joo, tulee vaan maagigolle kiire kun tykinkuula lähestyy about 300m/s + vauhdilla.[/i:26411d9af4] Ei, Lento-loitsu rajoittaa luonnollisestikin putoamisen nopeuden siihen, millä nopeudella kuulaa lennätetään. Northstar: [i:26411d9af4]Mutta varmasti löytyy henki, jolta löytyy loitsu, jolla saa Moninuoli to Katapulttiin... Miksikäs ei löytyisi, jos kerran muitakin loitsuja löytyy?[/i:26411d9af4] Äh, eiköhän Moninuolen lisäksi ole monia muitakin sotakoneisiin sopivia loitsuja. Vahingon lisäys on yksi ihan kätevä loitsu, vaikkei se enempää ammuksiakaan luo. No, joka tapauksessa katapultit eivät varmaankaan ole niin kamalan yleisiä, että niille olisi olemassa kamalan paljon juuri niihin tarkoitettuja loitsuja. Marcus Maximus: [i:26411d9af4]Joo, ainahan taikuudella saa taikuutta vastustettua, ei siinä mitään, mutta kyllä tuo kaiken maailman muureista ja porteista aika pientä pilkettä tekee -- jos pykälillä pelleillään pelkkä putoamisnopeuden aiheuttama vaurio olisi noin 10d6, mikä vahingonlisäyksen kanssa tekee keskimäärinkin 53p lämää...[/i:26411d9af4] Mutta lennättääköhän Lento-loitsu kuulaa nyt ihan samalla nopeudella kuin kääpiöiden tykki?
Cemetery_boy linkki 21. joulukuuta 2010 kello 1.54
Cemetery_boy 21. joulukuuta 2010 kello 1.54 linkki Eipäs viime viestistä ole kuin noin 8.5 vuotta, mutta siis? Ton nelos edikassa noista sotakoneiden missauksista ei ole juuri muuta mainittu, kuin että samoja sääntöjä pitäisi käyttää kuin heitossa. Heitossa ei taas mainita mitään ohiheitoista, vaan pelkästään heiton kantamasta. Nyt siis oikeasti kiinnostaisi, ihan sirpale kuulia silmälläpitäen, kuinka pitkälle ja minne huti päätyisi?