Vanha foorumi

Takaisin

Ominaisuuksien määrittäminen

RuneQuestin säännöt
Marcus Maximus 4. kesäkuuta 2002 kello 21.56
Kirjoittaja Viesti
Marcus Maximus linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 20.10
Marcus Maximus 4. kesäkuuta 2002 kello 20.10 linkki Late väitti näin: [i:0e86271d14]Noin joka kymmenennellä ihmisellä voima on alle 7.[/i:0e86271d14] Pelaako joku oikeasti näin? Siis niin, että Gloranthalaisen keskivertojäbän voima on 3d6? Eli että joka 216:nnen täysi-ikäisen voima on siis 3? Jos oletetaan että tulokset kolme ja neljä ovat täysin säälittäviä statteja, joilla kukaan ei pelaa paitsi koska pelinjohtaja on isompi, harrastaa karatea ja pakottaa, ja jos oletetaan vielä että muistan todennäköisyyslaskennasta alkeitakaan, voima nelonen on joka 72. sällillä. Eli voima on kolme tai neljä joka 54. kaverilla. Kuulostaako järkevältä? Tuhannen hengen heimossa on siis noin 19 säälittävää ruipeloa. Lisäksi samaisessa heimossa on 19 sairastelevaa luuseria (R-R 3-4), 19 jotka kompastelevat jalkoihinsa (NPP 3-4) sekä 19 kaveria jotka ovat roimasti rumempia kuin ne kaksi majatalossa rumuudesta tapellutta tyyppiä. Ei oikein kuulosta järkevältä. Mahtaakohan ukko jonka koko on nelinkertainen voimaan nähden pystyä edes seisomaan? Säännöissä varmaan jossain Lisää KOK -loitsun paikkeilla otetaan kantaa tähänkin viisauteen. Näitä KOK 16-18 & VMA 3-4 -järkäleitä on satunnaisista 15-vuotiaista nälässä eläneistä barbaareista joka 324, eli yksi sukupolvessa KoDPin luvuilla. Nuo RQ:n stattiheitot ovat suoraa, väsynyttä plagiaattia D&D:stä. Olen aina ihmetellyt -- ja se on kauan -- että miksi eivät pojat tajunneet laittaa kaikkiin heittoihin jotain modifieria, kun keksivät että älykkyydessä ja koossa tuollaiset ovat aika keskeisiä. Että en minä millään pahalla, mutta jos näistä laskee vaavien stattien kehitystä, niin pieleen menee jo alunperinkin. :-) Mutta toisaalta, se on sitä kovasti mainostettua roolipelirealismia.
late linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 20.41
late 4. kesäkuuta 2002 kello 20.41 linkki Marcus Maximus [i:714b3d1b46]Pelaako joku oikeasti näin? Siis niin, että Gloranthalaisen keskivertojäbän voima on 3d6? Eli että joka 216:nnen täysi-ikäisen voima on siis 3?[/i:714b3d1b46] Kyllä pelaa. Ainakin nykyisessä kampanjassamme. [i:714b3d1b46]Jos oletetaan että tulokset kolme ja neljä ovat täysin säälittäviä statteja, joilla kukaan ei pelaa paitsi koska pelinjohtaja on isompi, harrastaa karatea ja pakottaa, ja jos oletetaan vielä että muistan todennäköisyyslaskennasta alkeitakaan, voima nelonen on joka 72. sällillä. Eli voima on kolme tai neljä joka 54. kaverilla. Kuulostaako järkevältä? Tuhannen hengen heimossa on siis noin 19 säälittävää ruipeloa. Lisäksi samaisessa heimossa on 19 sairastelevaa luuseria (R-R 3-4), 19 jotka kompastelevat jalkoihinsa (NPP 3-4) sekä 19 kaveria jotka ovat roimasti rumempia kuin ne kaksi majatalossa rumuudesta tapellutta tyyppiä.[/i:714b3d1b46] Eivät ne "huonot" ominaisuudet ole enää niin huonoja jos kaikilla hahmoilla on samaan jakaumaan perustuvat ominaisuudet. Keskiarvot ovat tietysti alemmat mutta suhteessa tasapaino säilyy. (Ainakin meillä on säilynyt.) Eikä kukaan pelaajistani ole valittanut luvattoman huonoja ominaisuuksiaan, mikä johtuu ehkä siitä etten heille koskaan ole parempia antanut. Meidän peleissämme kahdeksankin on vielä kohtuullinen, eikä kuutonen ole mahdottomuus. Enkä ole edes isokokoinen tai karaten harrastaja. :-) [i:714b3d1b46]Ei oikein kuulosta järkevältä. Mahtaakohan ukko jonka koko on nelinkertainen voimaan nähden pystyä edes seisomaan? Säännöissä varmaan jossain Lisää KOK -loitsun paikkeilla otetaan kantaa tähänkin viisauteen. Näitä KOK 16-18 & VMA 3-4 -järkäleitä on satunnaisista 15-vuotiaista nälässä eläneistä barbaareista joka 324, eli yksi sukupolvessa KoDPin luvuilla.[/i:714b3d1b46] Lisää KOK-loitsun kuvauksessa (Pelaajan kirja) ei mainita mitään voimavaatimuksia. [i:714b3d1b46]Nuo RQ:n stattiheitot ovat suoraa, väsynyttä plagiaattia D&D:stä. Olen aina ihmetellyt -- ja se on kauan -- että miksi eivät pojat tajunneet laittaa kaikkiin heittoihin jotain modifieria, kun keksivät että älykkyydessä ja koossa tuollaiset ovat aika keskeisiä.[/i:714b3d1b46] Tämänhetkisessä kampanjassani on tarkoitus pelata tavallisella maajussilla joka intoutuu juoksemaan maineen perässä. Koska kirjoittajat ovat suuressa viisaudessaan ilmoittaneet että ihmisten ominaisuudet noudattavat jakaumaa 3d6 niin minä siten elän. Voi olla etteivät nuo jannut kauaa hengissä säily mutta sen aika näyttää. Minä halusin peluuttaa heikoilla hahmoilla ja sellaiset tehtiin. [i:714b3d1b46]Että en minä millään pahalla, mutta jos näistä laskee vaavien stattien kehitystä, niin pieleen menee jo alunperinkin. :-) Mutta toisaalta, se on sitä kovasti mainostettua roolipelirealismia.[/i:714b3d1b46] Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, parannusehdotukset ovat tervetulleita. Tuo aikaansaannokseni sopii riittävän näkemykseeni Gloranthasta ja siksi ilmoitin sen olevan "valmis".
Nysalor linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 21.57
Nysalor 4. kesäkuuta 2002 kello 21.57 linkki Keskustelu siirtyi pois lasten ominaisuuksista yleisemmälle tasolle ominaisuuksien määrittämiseen, joten jatketaanpa täällä. Marcus Maximus: [i:2ff1dc2dd5]Pelaako joku oikeasti näin? Siis niin, että Gloranthalaisen keskivertojäbän voima on 3d6? Eli että joka 216:nnen täysi-ikäisen voima on siis 3?[/i:2ff1dc2dd5] Enpä minä ainakaan, sillä olen jo aika päiviä sitten luopunut nopanheittelystä hahmonluonnin yhteydessä. Minulla heikot hahmot ovat sellaisia, joilla on suunnilleen kympin tienoilla 3d6:lla heitettävät ominaisuudet ja 13:n tienoilla 2d6+6:lla heitettävät ominaisuudet. Melkoisen heikkoja ovat minulla sellaiset ominaisuudet, jotka ovat runsaasti noiden keskiarvojen alapuolella. [i:2ff1dc2dd5]Jos oletetaan että tulokset kolme ja neljä ovat täysin säälittäviä statteja, joilla kukaan ei pelaa paitsi koska pelinjohtaja on isompi, harrastaa karatea ja pakottaa, ja jos oletetaan vielä että muistan todennäköisyyslaskennasta alkeitakaan, voima nelonen on joka 72. sällillä.[/i:2ff1dc2dd5] Minun peleissäni kolmonen ja nelonen voisivat sopia vain joissakin aivan erikoistapauksissa, jos henkilö on aivan vanhuudenheikko, kärsinyt sairauksista pahasti tai jotakin sellaista. Jos pitää jotenkin selitellä, niin sanottakoon vaikka, että heikot ovat kuolleet pois jo pikkulapsina, sillä kuolema vaanii Gloranthassa heikkoja, varsinkin lapsia. Tosiasia on kuitenkin se, että minun peleissäni heikoillakin pelihahmoilla tuppaa olemaan kohtuullisesti ominaisuuspisteitä. Laskin tässä irkkipelieni kaikkien pelihahmojen ominaisuuksien keskiarvon ja siitä tuli noin 95,2. Tämä tulos on siis selvästi korkeampi kuin harkintametodin pisteet. Näin ollen ominaisuuden keskiarvoksi tulisi minun peleissäni noin 13,6. Pelieni ihmishahmojen 140 ominaisuudesta ainoastaan kuusi oli alle 10 ja niistäkin useimmat olivat ULK ja huonoinkin arvo oli sentään 6. Ehkä tämä tilastotieto todistaa sen, että peleissäni ominaisuudet ovat keskimäärin paljon korkeampia kuin mitä nopanheitoilla tulisi. :) [i:2ff1dc2dd5]Mahtaakohan ukko jonka koko on nelinkertainen voimaan nähden pystyä edes seisomaan? Säännöissä varmaan jossain Lisää KOK -loitsun paikkeilla otetaan kantaa tähänkin viisauteen. Näitä KOK 16-18 & VMA 3-4 -järkäleitä on satunnaisista 15-vuotiaista nälässä eläneistä barbaareista joka 324, eli yksi sukupolvessa KoDPin luvuilla.[/i:2ff1dc2dd5] Late on tosiaan oikeassa siinä, ettei Lisää KOK -loitsun paikkeilta näytä löytyvän mitään mainintoja KOK:n ja VMA:n suhteesta. Muutenkaan suomenkielisissä säännöissä ei taida olla tuollaisia rajoituksia. Sen sijaan Riimumestarin kirjassa mainitaan dracoliskojen osuudessa Kasvu-lohikäärmeloitsun yhteydessä, että jos tällä loitsulla KOK kasvaa kolme kertaa suuremmaksi kuin VMA, käyttäjä ei pysty liikkumaan itse. Tämä ei liene kuitenkaan yleistettävissä. [i:2ff1dc2dd5]Nuo RQ:n stattiheitot ovat suoraa, väsynyttä plagiaattia D&D:stä. Olen aina ihmetellyt -- ja se on kauan -- että miksi eivät pojat tajunneet laittaa kaikkiin heittoihin jotain modifieria, kun keksivät että älykkyydessä ja koossa tuollaiset ovat aika keskeisiä.[/i:2ff1dc2dd5] Toisaalta itse sääntökirjassa tarjotaan myös kaksi vaihtoehtoa satunnaismetodille: harkintametodi ja yhdistelmämetodi. Harkintametodin mukaan ÄLY:n ja KOK:n täytyy olla vähintään 8 ja muiden ominaisuuksien vähintään 6, joten tätä käyttämällä kaikkein huonoimmat ominaisuudet (3, 4 ja 5) karsiutuvat pois. Itse tosin käytän harkintametodia rajoittamattomin yhteispistemäärin. Joka tapauksessa populaation ominaisuustodennäköisyyksien määrittäminen pelkästään satunnaismetodin pohjalta voi olla hiukan harhaanjohtavaa, jos oletetaan ihmisten ominaisuuksien voitavan määrittää kahdella muullakin keinolla. :) late: [i:2ff1dc2dd5]Koska kirjoittajat ovat suuressa viisaudessaan ilmoittaneet että ihmisten ominaisuudet noudattavat jakaumaa 3d6 niin minä siten elän.[/i:2ff1dc2dd5] Huomaa kuitenkin harkinta- ja yhdistelmämetodin tuomat muutokset, joita olen yllä selittänyt. Jos oletetaan, että ominaisuuksia jaellaan harkintametodilla aivan satunnaisesti, niin silti alarajat ovat ÄLY:ssä ja KOK:ssa 8 ja muissa 6. Lisäksi täytyisi huomioida, että maksimiyhteispistemäärä on 80. Yhdistelmämetodin tulosten määrittäminen olisi varmaan vielä hankalampaa. Jos taas katselee RuneQuestin kirjojen valmiita EPH:ja, niin heidän ominaisuutensa taitavat olla yleisesti ottaen aika yläkanttiin nopanheittoihin verrattuina. [i:2ff1dc2dd5]Voi olla etteivät nuo jannut kauaa hengissä säily mutta sen aika näyttää. Minä halusin peluuttaa heikoilla hahmoilla ja sellaiset tehtiin.[/i:2ff1dc2dd5] Joo, emmehän me Marcuksen kanssa varmaan edes yritä olla mitään ehdottoman oikean tavan julistajia. Ihan varmasti kivaa peliä voi saada silläkin tavalla, jos ominaisuudet heittää vain satunnaisesti. Itse olen vain kuvitellut, että pelaajat ottaisivat innolla vastaan mahdollisuuden, että he voisivat vaikuttaa itse siihen, tuleeko hahmosta suuri älykkö, vahva ja voimakas, tavattoman näppärä tai sellaista. Jos haluaa ihan välttämättä heitellä ominaisuuksia, niin voisi pelaaja edes vaikka järjestää heittämänsä tulokset siten, että hän voi painottaa haluamiaan ominaisuuksia. No, tästä taisi tulla aika teoreettinen ja raskas kirjoitus. :) Mutta jatketaan vain keskustelua siitä, miten mieluiten luotte pelihahmonne ja millaisia ominaisuuksia hahmoillanne yleensä on.
Guzmo linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 6.23
Guzmo 5. kesäkuuta 2002 kello 6.23 linkki Ominaisuudet 3 ja 18 tulevat tosiaan sen 4 promillen todennäköisyydellä. Ei niitä liikaa ole näkynyt hahmoja heitellessä ja luonnonvalinta karsii heikot yksilöt pois :) Meillä tosin hahmot tehdään aika vapaasti. Ensin heitellään muutama sarja ja sen jälkeen vaihdellaan ominaisuuksien arvoja ja lisätään irtopisteitä.
Sarmal linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 9.06
Sarmal 5. kesäkuuta 2002 kello 9.06 linkki Heikot jäävät elontielle. <vuodatus>Meillä päin ollaan myös ensin nakeltu noppia pari sarjaa(sarja jossa on suurin arvo valitaan), sitten on laitettu suurin arvo MHT kohdalle (tässä kohtaa ollaan maristu jo pari pistettä mahtia lisää), seuraavaksi ollaan ripoteltu muut arvot. PJ:stä riippuen on pelaajille annettu freebie-pointteja, jotka yleensä on 90% käytetty mahtiin ja sen jälkeen maristaan vielä lisää mahtia. Lopuksi sitten mainitaan, että hahmo on kuulemma ollut sen verran kauan pappina, että hän tarvitsee vielä lisää mahtia.</vuodatus> -katkera pj- 3-4 ovat varmaan todella harvinaisia, mutta voisi olettaa, että niitäkin löytyy. Esimerkiksi kehitysvammaisella voisi olla ÄLY 4. Se, että hän on hengissä voidaan selittää parillakin tavalla.
Guzmo linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 10.02
Guzmo 5. kesäkuuta 2002 kello 10.02 linkki [quote:fa09c0bc8a="Sarmal"]Heikot jäävät elontielle. Meillä päin ollaan myös ensin nakeltu noppia pari sarjaa(sarja jossa on suurin arvo valitaan), sitten on laitettu suurin arvo MHT kohdalle (tässä kohtaa ollaan maristu jo pari pistettä mahtia lisää), seuraavaksi ollaan ripoteltu muut arvot. PJ:stä riippuen on pelaajille annettu freebie-pointteja, jotka yleensä on 90% käytetty mahtiin ja sen jälkeen maristaan vielä lisää mahtia. Lopuksi sitten mainitaan, että hahmo on kuulemma ollut sen verran kauan pappina, että hän tarvitsee vielä lisää mahtia [/quote:fa09c0bc8a] Eiköhän se näin ole melkein kaikilla. Aina tätä vinkumista "mun hahmo on niin heikko... miksi tolla on riimutaikuutta ja mulla vaan tätä [b:fa09c0bc8a]huonoa[/b:fa09c0bc8a] velhotaikuutta.. miksi ton hahmolla on isompi miekka kuin mulla... jne... [quote:fa09c0bc8a] 3-4 ovat varmaan todella harvinaisia, mutta voisi olettaa, että niitäkin löytyy. Esimerkiksi kehitysvammaisella voisi olla ÄLY 4. Se, että hän on hengissä voidaan selittää parillakin tavalla.[/quote:fa09c0bc8a] Luonnonvalintani oli heitto. Toki klaani pitää jäsenistään huolta. Mutta meinaan, että nämä sairaat ovat varmaan aika pitkälti kevyissä sisähommissa tai jopa vuodepotilaina. Tämän takia heitä näkee ehkä vähemmän kuin se 4 mitä promillea antaa ymmärtää. Ja jos ajatellaan pienehköä klaania (about 500 ihmistä) niin kyllä siihen ryppääseen mahtuu se muutama kehitysvammainenkin tai pienikokoinen mukaan. Ja jos ajatellaan ominaisuuksia NPP ja VMA niin ei arvot 3-5 vielä välttämättä tarkoita vakavaa sairautta tai vammaisuutta. Ehkä henkilö on vain todella kömpelö tai ruipelo. MHT 3 farmari voi olla vähän törmäyskurssilla kosmoksen kanssa, mutta hän saattaa olla samalla klaanin parhaita maanviljelijöitä.
Sarmal linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 10.41
Sarmal 5. kesäkuuta 2002 kello 10.41 linkki [quote:6691439c8c="Guzmo"]Luonnonvalintani oli heitto. Toki klaani pitää jäsenistään huolta. [/quote:6691439c8c] Tottahan toki, mutta voisi ajatella, että 3-4 statit johtuvat jostain perinnöllisestä tekijästä ja tällaiset yksilöt varmaan kuolevat nopeammin. Heikon R-R:n omaava henkilö varmaan sairastelee koko ajan ja jossain vaiheessa varmaan sairastuu kuolettavasti. Esim. kun lähtee totutusta bakteerikannasta pois. Pieneen KOK (miksei myös ylisuureen) liittyy hormonillisia ongelmia ja elimistönrappeutumista Varmasti on myös normaalisti eläviä yksilöitä, joiden jokin ominaisuus on alle viisi. Hyvänä esimerkkinä Guzmon mainitsema maanviljelijä, joka on törmäyskurssilla kosmoksen kanssa.
Wlu 000 linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 10.50
Wlu 000 5. kesäkuuta 2002 kello 10.50 linkki Minä en kyllä ymmärrä tuota. Useimmat suhtautuvat niin, että voiman 10 omaava henkilö on hernekeppi ja voima 16 voi olla sitten jo &#8220;normaali&#8221;. Minä ainakin suhtaudun niin, että normaalilla ihmismiehellä se voima tosiaankin on se 10; en kyllä kiistä etteikö pelaajilla kaikki ominaisuudet olisi keskiverto kansalaisia paremmat.. Tämän jutun huomasi vaikka topicissa &#8220;omat statit&#8221;. Moni valitteli olevansa tosi heikko ja pisti voimaksi 10. öhhhh.... 10 on aivan normaali voima. Joku taisi mainita myös itsensä tyhmäksi ja pisti älyksi 15. No kenties pelaajahahmojen keskiverto äly on luokaa 17, mutta pelaajahahmot eivät ole kuin muut. Surkeita ominaisuuksia (3-5, ei 10) tulee varmasti edelle esitettyjen lukujen perusteella, mutta tuskin joka 216 kansalaisen voima on 3 sillä tällaiset tyypit eivät varmastikaan selviä turhan kauan elossa. Luulenpa että luonto karsii kaikki heikoimmat tapaukset pois melko nopeasti. Se on kyllä totta, että kukaan ei tuollaisia 50 ominaisuuspisteen hahmoja halua pelata, mutta kyllä niitäkin varmasti löytyy. Sen voi kyllä unohtaa jos jokaisen hahmon jokainen ominaisuus lähentelee maksimeja. Yritin jopa kerran vetää peliä niin, että hahmot heitetään ihan sääntöjen mukaan, mutta siitä nousi ihan liian iso ölinä kun joku ominaisuus meni alle kymmenen. :D
Guzmo linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 13.07
Guzmo 5. kesäkuuta 2002 kello 13.07 linkki Heikkojen ja jopa sairaitten hahmojen pelaaminen on monelle HC pelaajalle välillä varmaan hyvää vaihtelua lihaskimpputuhoajamunchinbarbaariin :-D
Nysalor linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 14.21
Nysalor 5. kesäkuuta 2002 kello 14.21 linkki Guzmo: [i:044b6add6d]Eiköhän se näin ole melkein kaikilla. Aina tätä vinkumista "mun hahmo on niin heikko... miksi tolla on riimutaikuutta ja mulla vaan tätä huonoa velhotaikuutta.. miksi ton hahmolla on isompi miekka kuin mulla... jne...[/i:044b6add6d] Minulla tuppaa olemaan pikemminkin niin päin, että minä ehdottelen, että laitetaan nyt muutama piste henkitaikuutta lisää hahmolle. :) [i:044b6add6d]Luonnonvalintani oli heitto. Toki klaani pitää jäsenistään huolta. Mutta meinaan, että nämä sairaat ovat varmaan aika pitkälti kevyissä sisähommissa tai jopa vuodepotilaina.[/i:044b6add6d] Kaikissa kulttuureissa ei välttämättä kuitenkaan ole mahdollisuutta tarjota sisähommia tai pitää heikkoja vuodepotilaina. Liian heikkokuntoiset vanhuksetkin voivat olla rasitukseksi esimerkiksi Autiomaan agimorien parissa ja niinpä heidätkin saatetaan jättää kuolemaan (tai he jättäytyvät omaehtoisesti ymmärtäessään olevansa vain taakka). Kun elämä on kovaa, niin ei sellainen ihminen, joka ei pysty tekemään tarpeeksi hommia, ole minkään arvoinen. [i:044b6add6d]Ja jos ajatellaan ominaisuuksia NPP ja VMA niin ei arvot 3-5 vielä välttämättä tarkoita vakavaa sairautta tai vammaisuutta.[/i:044b6add6d] Minun peleissäni ne kyllä merkitsevät jo jotakin aivan poikkeuksellista. Sarmal: [i:044b6add6d]Tottahan toki, mutta voisi ajatella, että 3-4 statit johtuvat jostain perinnöllisestä tekijästä ja tällaiset yksilöt varmaan kuolevat nopeammin.[/i:044b6add6d] Joo, aivan sama ajatus minullakin on. Wlu: [i:044b6add6d]Minä en kyllä ymmärrä tuota. Useimmat suhtautuvat niin, että voiman 10 omaava henkilö on hernekeppi ja voima 16 voi olla sitten jo &#8220;normaali&#8221;. Minä ainakin suhtaudun niin, että normaalilla ihmismiehellä se voima tosiaankin on se 10; en kyllä kiistä etteikö pelaajilla kaikki ominaisuudet olisi keskiverto kansalaisia paremmat..[/i:044b6add6d] Minulle kyllä VMA 10 tai 11 on sellainen tavanomainen lukema, joka tavallisella maajussilla voisi olla. Sen sijaan jokin VMA 7, 8 tai 9 olisi melkoisen heikko, kun taas sitä alemmat lukemat ovat minun Gloranthassani jo suorastaan sairaalloisen heikkoja. [i:044b6add6d]Moni valitteli olevansa tosi heikko ja pisti voimaksi 10. öhhhh.... 10 on aivan normaali voima.[/i:044b6add6d] Minä laitoin kuitenkin omaan VMA:aani kahdeksaisen, joka sopii minun ominaisuuskäsitykseeni.
late linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 14.51
late 5. kesäkuuta 2002 kello 14.51 linkki Nysalor: [i:285d29d061]Joo, emmehän me Marcuksen kanssa varmaan edes yritä olla mitään ehdottoman oikean tavan julistajia. Ihan varmasti kivaa peliä voi saada silläkin tavalla, jos ominaisuudet heittää vain satunnaisesti. Itse olen vain kuvitellut, että pelaajat ottaisivat innolla vastaan mahdollisuuden, että he voisivat vaikuttaa itse siihen, tuleeko hahmosta suuri älykkö, vahva ja voimakas, tavattoman näppärä tai sellaista. Jos haluaa ihan välttämättä heitellä ominaisuuksia, niin voisi pelaaja edes vaikka järjestää heittämänsä tulokset siten, että hän voi painottaa haluamiaan ominaisuuksia.[/i:285d29d061] Kai minunkin on tunnustettava etten ihan pelkillä nopanheitoilla ole hahmoja luonut, mutta kyllä ne pohjan rakentavat. Pelaajat ovat päässet sotkemaan ominaisuuksia hiukkasen haluamaansa suuntaan. Guzmo: [i:285d29d061]Ja jos ajatellaan ominaisuuksia NPP ja VMA niin ei arvot 3-5 vielä välttämättä tarkoita vakavaa sairautta tai vammaisuutta. Ehkä henkilö on vain todella kömpelö tai ruipelo. MHT 3 farmari voi olla vähän törmäyskurssilla kosmoksen kanssa, mutta hän saattaa olla samalla klaanin parhaita maanviljelijöitä.[/i:285d29d061] Pelaajan kirjassa lukee seuraavaa: "Näin ollen hahmolla on vastustustaulukossa 50% mahdollisuus nostaa ENC 6 x VMA:nsa. Oikeastaan hän voisi nostaa tällaisen esineen helposti -- " Eli siis henkilö jonka voima on kolme pystyy [u:285d29d061]helposti[/u:285d29d061] nostamaan 18 kiloa. Kyllä sillä jo kuokka kädessä pysyy ja tuskin pellolla tarvitsee mitään huimia voltteja heitellä joten ei näppäryydenkään välttämättä tarvitse niin kovin korkea olla. Gloranthassa suurin osa ihmistä on maanviljelijöitä, joten en näe mitään estettä sille etteikö gloranthalaisten ihmisten ominaisuudet voisi noudattaa nopanheittojen jakaumaa. Se että kirjoista ja pelaajien hallusta löytyvien hahmojen ominaisuudet ovat yleensä paljon keskiarvoja korkeammat johtunee siitä että vain kyvykkäimmät pystyvät etenemään elämässään.
Nysalor linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 15.35
Nysalor 5. kesäkuuta 2002 kello 15.35 linkki late: [i:171e11f358]Kai minunkin on tunnustettava etten ihan pelkillä nopanheitoilla ole hahmoja luonut, mutta kyllä ne pohjan rakentavat. Pelaajat ovat päässet sotkemaan ominaisuuksia hiukkasen haluamaansa suuntaan.[/i:171e11f358] Joo, varmaan jonkinlainen mahdollisuus ohjailuun ilahduttaa pelaajia. Toisaalta jos pelaajat haluavat tehdä heikkoja hahmoja, niin sopiihan siihen harkintametodikin. [i:171e11f358]Eli siis henkilö jonka voima on kolme pystyy helposti nostamaan 18 kiloa. Kyllä sillä jo kuokka kädessä pysyy ja tuskin pellolla tarvitsee mitään huimia voltteja heitellä joten ei näppäryydenkään välttämättä tarvitse niin kovin korkea olla.[/i:171e11f358] Tosin henkilön pitäisi jaksaa raahata samalla omaa ruumistaankin mukanaan, joten yhdistelmä VMA 3 ja KOK 18 varmaankin aiheuttaisi ongelmia. Heikko VMA voi vaikuttaa myös siihen, kuinka hyvin jaksaa työskennellä pellolla (väsymys). Jos VMA:n lisäksi R-R on heikko, niin työskentelykin lienee heikkoa. Pelkkä nostaminen ei sinänsä kai riitä työskentelyyn, vaan työkalua pitää jaksaa heilutellakin ripeään tahtiin. [i:171e11f358]Gloranthassa suurin osa ihmistä on maanviljelijöitä, joten en näe mitään estettä sille etteikö gloranthalaisten ihmisten ominaisuudet voisi noudattaa nopanheittojen jakaumaa.[/i:171e11f358] Eikö sitten luonnonvalinta voisi kuitenkin vaikuttaa jakaumaan niin, että heikoimmat karsiutuisivat pois? Glorantha on kuitenkin aika vaarallinen maailma, eivätkä läheskään kaikki ihmiset elä rauhallisissa olosuhteissa. Ja kannattaa muistaa, että ominaisuuksien määrittelyyn on olemassa säännöissä satunnaismetodin lisäksi kaksi muutakin tapaa.
late linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 15.56
late 5. kesäkuuta 2002 kello 15.56 linkki Nysalor: [i:db795fb506]Eikö sitten luonnonvalinta voisi kuitenkin vaikuttaa jakaumaan niin, että heikoimmat karsiutuisivat pois? Glorantha on kuitenkin aika vaarallinen maailma, eivätkä läheskään kaikki ihmiset elä rauhallisissa olosuhteissa. [/i:db795fb506] Miksei heikoimmat ominaisuudet ole yksi ja kaksi pistettä? Nämä olisivat sitten niitä kavereita jotka karsiutuvat luonnonvalinnassa. Minä kun olen ajatellut että luonnonvalintaa tapahtuu juuri näillä kaikkein onnettomimmilla. Ymmärrän tietysti senkin näkemyksen että alle kympin ominaisuudet ovat kehnoja. Minäkin varmasti ajattelisin niin jos kaikki ominaisuusheitot (sillä kirjan antamalla perusmenetelmällä siis) heitettäisiin vaikka 2d6+6. Olen ilmeisesti tottunut ajattelemaan eri skaalalla kuin useimmat muut. [i:db795fb506]Ja kannattaa muistaa, että ominaisuuksien määrittelyyn on olemassa säännöissä satunnaismetodin lisäksi kaksi muutakin tapaa.[/i:db795fb506] Ominaisuuksien määrittelyyn on Pelaajan kirjassa kolme tapaa ja niiden lisäksi löytyy varmasti lukemattomia muita tapoja.
Sarmal linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 19.11
Sarmal 5. kesäkuuta 2002 kello 19.11 linkki [quote:97b0eb9142="late"] Miksei heikoimmat ominaisuudet ole yksi ja kaksi pistettä? Nämä olisivat sitten niitä kavereita jotka karsiutuvat luonnonvalinnassa. Minä kun olen ajatellut että luonnonvalintaa tapahtuu juuri näillä kaikkein onnettomimmilla. Ymmärrän tietysti senkin näkemyksen että alle kympin ominaisuudet ovat kehnoja. Minäkin varmasti ajattelisin niin jos kaikki ominaisuusheitot (sillä kirjan antamalla perusmenetelmällä siis) heitettäisiin vaikka 2d6+6. Olen ilmeisesti tottunut ajattelemaan eri skaalalla kuin useimmat muut.[/quote:97b0eb9142] Ykkösen ja kakkosen omaavat tyypit ovat esim. voimassa, koossa ja ruuminrakenteessa alle viisi vuotiaan tasoisia ja tälläiset henkilöt ovat auttamatta kuolleita tai sitten modernisen lääketieteen hoivissa. (erikoistapauksia voi olla). Itse arviosin, että tälläiset henkilöt ovat kykenemättömiä selviämään lapsuudesta. Mutta tuolla luonnonvalinnoilla varmaan tarkoitetaan aikuisikään asti pääseviä henkilöitä. Käsittääkseni nuo nopan heitot ovat aikuisille ihmisille.
Guzmo linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 19.17
Guzmo 5. kesäkuuta 2002 kello 19.17 linkki Sääntöjen mukaan ei ole tarkoitettukaan tehdä hahmoiksi esim kehitysvammaisia. Eli kyllä se ÄLY tai VMA voi olla vaikka 1 jos niikseen tulee. Ja en pitäisi mitenkään omituisena jos Godina on henkilö, jolla on MHT 21 & ÄLY 16, mutta VMA, RR ja NPP 4
Sarmal linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 19.54
Sarmal 5. kesäkuuta 2002 kello 19.54 linkki [quote:92012b0f42="Guzmo"]Sääntöjen mukaan ei ole tarkoitettukaan tehdä hahmoiksi esim kehitysvammaisia. Eli kyllä se ÄLY tai VMA voi olla vaikka 1 jos niikseen tulee. Ja en pitäisi mitenkään omituisena jos Godina on henkilö, jolla on MHT 21 & ÄLY 16, mutta VMA, RR ja NPP 4[/quote:92012b0f42] Tämä taitaa olla juuri niitä tulkinnallisia kysymyksiä, joista säännöissä ei mainita. En toki muista sääntöä ulkoa, mutta mielestäni siellä ei erikseen mainita, että sääntäjen mukaan ei ole tarkoitus tehdä esim. kehitysvammaisia. Omasta mielestäni kun esim. äly alkaa olemaan alle viisi niin kysessä on taantunut, ellei jopa kehitysvammainen.
Nysalor linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 22.05
Nysalor 5. kesäkuuta 2002 kello 22.05 linkki late: [i:9f8ca45504]Miksei heikoimmat ominaisuudet ole yksi ja kaksi pistettä? Nämä olisivat sitten niitä kavereita jotka karsiutuvat luonnonvalinnassa. Minä kun olen ajatellut että luonnonvalintaa tapahtuu juuri näillä kaikkein onnettomimmilla.[/i:9f8ca45504] Nopilla heitettäessä ne heikoimmat vain sattuvat olemaan 3 ja 4, enkä tietenkään tarkoita, etteikö voisi olla yhtään sellaisia ihmisiä, joilla on näin heikot ominaisuudet, vaan enemmänkin sitä, ettei heitä ole selvinnyt ehkä aikuisiksi asti sitä määrää, jonka noppajakauma toisi. Tosin miksi alimmat ominaisuudet eivät voisi yhtä hyvin olla 6 ja 7, kun ne ovat harkintametodin pienimmät arvot? Ainahan tällaista voi tietysti spekuloida. [i:9f8ca45504]Ominaisuuksien määrittelyyn on Pelaajan kirjassa kolme tapaa ja niiden lisäksi löytyy varmasti lukemattomia muita tapoja.[/i:9f8ca45504] Joo. Koska tapoja on useampi, niin silloin lienee hiukan harhaanjohtavaa todeta, että pelin tekijöiden mukaan ihmisten ominaisuuksien jakauma noudattaisi satunnaismetodin jakaumaa. Virallisia tapoja on siis Pelaajan kirjan mukaan kaikkiaan kolme, ei yhtä ainoaa. Lisäksi lukuisissa RuneQuestin kirjojen ei-pelihahmoissa pelitekijät lienevät käyttäneet samaa metodia kuin minä eli pisterajatonta harkintametodia. Silloin ehkä romuttuu koko idea siitä, että ihmisten ominaisuudet kulkisivat satunnaismetodin jakauman mukaan. Sarmal: [i:9f8ca45504]En toki muista sääntöä ulkoa, mutta mielestäni siellä ei erikseen mainita, että sääntäjen mukaan ei ole tarkoitus tehdä esim. kehitysvammaisia. Omasta mielestäni kun esim. äly alkaa olemaan alle viisi niin kysessä on taantunut, ellei jopa kehitysvammainen.[/i:9f8ca45504] Säännöissähän puhutaan tietysti koko ajan seikkailijan luomisesta. :) Jos ruvetaan viisastelemaan, niin kaipa kehitysvammainenkin voi periaatteessa olla seikkailija. :) Niin tai näin, Pelaajan kirjassa annetaan kyllä ymmärtää, että ÄLY 5 on kyllä ihmiselle jo niin heikko, ettei hän oikein taida pystyä järkevään elämään kovin monimutkaisessa yhteiskunnassa. Cormacin tarinassa erään kaverin ÄLY laskee viiteen sairauden vuoksi ja hän pestautuu soutajaksi orjakaleeriin. Ihmisen mahdollisia ominaisuuksia alemmat arvot ovat minusta kyllä sitten jo jotakin aivan poikkeuksellista, kenties vanhuudenheikkoutta tai kehitysvammaisuutta ja sellaiset yksilöt varmaan kuolevat aika helposti kovassa maailmassa. En sitten tiedä, minkä verran Gloranthassa on kehitysvammaisuutta. Siinä voisi olla ihan kiinnostava pohdinnanaihe.
Guzmo linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 22.29
Guzmo 5. kesäkuuta 2002 kello 22.29 linkki [quote:59fff3e50d="Sarmal"]Tämä taitaa olla juuri niitä tulkinnallisia kysymyksiä, joista säännöissä ei mainita. [/quote:59fff3e50d] bingo! :-D [quote:59fff3e50d] En toki muista sääntöä ulkoa, mutta mielestäni siellä ei erikseen mainita, että sääntäjen mukaan ei ole tarkoitus tehdä esim. kehitysvammaisia. Omasta mielestäni kun esim. äly alkaa olemaan alle viisi niin kysessä on taantunut, ellei jopa kehitysvammainen.[/quote:59fff3e50d] Koiralla on vakio-ÄLY about 4-6. Jos ihmisen ÄLY on alle sen, niin ei puhuta mistään järjen jättiläisestä. Pelintekijöiden mukaan idea on varmaan pelata juuri suht "normaaleilla" ihmisillä. Kunnon juonittelupelissä ÄLY 4 hahmot olisivat toisaalta lepposia pelattavia :)
Vash the Stampede linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 23.05
Vash the Stampede 5. kesäkuuta 2002 kello 23.05 linkki No eihän vakioälyisiä ja normaaliälyisiä olentoja voi mitenkään laittaa samalle viivalle. Luolapeikon minimiäly on kaks, ja on se taatusti älykkäämpi kuin joku koira. Ja luultavasti normaaliälyinen hemmo jolla on ÄLY 1 on älykkäämpi kuin mikään eläin, oli sillä se vakioäly-ÄLY vaikka 10(en muista eläintä jolla ois vakioäly-ÄLY 10, mutta charnjibberillä taisi olla 9... oisko se sitten suurin? sehän on kaaosmömmö, mutta...). Sen vakioälyisen toiminnot on kuitenkin pelkkiä reaktioita ja sellasia. Opittuja toimintamalleja.
Nysalor linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 0.05
Nysalor 6. kesäkuuta 2002 kello 0.05 linkki Guzmo: [i:164b18eaf0]Koiralla on vakio-ÄLY about 4-6. Jos ihmisen ÄLY on alle sen, niin ei puhuta mistään järjen jättiläisestä.[/i:164b18eaf0] Koiran vakioäly on itse asiassa 5, siis saman verran kuin aikaisemmassa esimerkissäni esiintyneellä ihmisellä. Kuitenkin tällainenkin ihminen sentään voi jotakin järkevää tehdä ja ajatella jossakin määrin loogisesti ja abstraktisti, kun taas koiran ajattelu pohjautuneen paljon suurempaan vaistonvaraisuuteen. Mikäli tällainen ÄLY 5 -ihmisen ÄLY muutettaisiin vaikkapa sillä Wahan kuuluisalla loitsulla vakioälyksi, niin henkilö sopeutuisi varmaan vieläkin huonommin ihmisyhteisöön. [i:164b18eaf0]Pelintekijöiden mukaan idea on varmaan pelata juuri suht "normaaleilla" ihmisillä.[/i:164b18eaf0] Normaalin lainausmerkeissä voikin sitten tulkita aika epänormaaliksi. :) Lazzie: [i:164b18eaf0]No eihän vakioälyisiä ja normaaliälyisiä olentoja voi mitenkään laittaa samalle viivalle.[/i:164b18eaf0] Vähän huono vertauskohtahan tuollainen onkin. [i:164b18eaf0]Ja luultavasti normaaliälyinen hemmo jolla on ÄLY 1 on älykkäämpi kuin mikään eläin, oli sillä se vakioäly-ÄLY vaikka 10(en muista eläintä jolla ois vakioäly-ÄLY 10, mutta charnjibberillä taisi olla 9... oisko se sitten suurin? sehän on kaaosmömmö, mutta...).[/i:164b18eaf0] Älykkyys on tietysti vähän suhteellista siinä mielessä, että älykäs vakioälyinen saattaa jo lähennellä yksinkertaista normaaliälyistä ajattelua. Toisaalta vakioälyinen ei voi ollenkaan oppia tietokykyjä, kun taas miten alhaisella normaaliälyllä tahansa tämä onnistuu. Joka tapauksessa oikeassa maailmassa älykkyys on kyllä niin mutkikas juttu ja ihmisen ja eläinten älykkyyden vertailu on sen verran haasteellista, että ehkä on parempi jättää tämä spekulointi ihan vain tähän.
Guzmo linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 7.21
Guzmo 6. kesäkuuta 2002 kello 7.21 linkki ÄLYyn vaikuttavan sairauden (olisiko ollut aivokuume) vaikutuksista sanottiin seuraavaa: ÄLY 2: Hahmon tietokyvyt tippuvat 5% + muut vaikutukset ÄLY 1: vihannes Eli sanoisin, että koirakin on "älykkäämpi" kuin ÄLY 1-2 ihminen.
Vash the Stampede linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 9.13
Vash the Stampede 6. kesäkuuta 2002 kello 9.13 linkki Eikö tauti ole vähän eriasia kuin se, että joku on vaan käsittämättömän tyhmä? Missä kirjassa tämä kuvaus oli?
Guzmo linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 9.41
Guzmo 6. kesäkuuta 2002 kello 9.41 linkki [i:c7d262a7b6] Eikö tauti ole vähän eriasia kuin se, että joku on vaan käsittämättömän tyhmä? [/i:c7d262a7b6] Ihmisen normaali minimi ÄLY on 8. Jos sen alle mennään niin ei puhuta enään kovin fiksuista kavereista. Syy mikä alhaisen ÄLY:n aiheuttaa on toissijainen. Joku on vajaaälyinen jo syntyessään ja toinen vasta kun sairastui Malian lähettämiin eväsleipiin. Älyttömyyttäkin on monenlaista [i:c7d262a7b6] Missä kirjassa tämä kuvaus oli? [/i:c7d262a7b6] Lords of Terrorissa, mutta sekin oli virheellinen kirjassa. Erratat on webissä. Ota erratoista alla. Brain Fever There is an error in the disease description: the last paragraph should read as follows: If INT is reduced to 2, the victim cannot think effectively, and all knowledge-based skills are reduced to 5%. If INT falls to 1, the victim becomes comatose.
Nysalor linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 14.25
Nysalor 6. kesäkuuta 2002 kello 14.25 linkki Guzmo: [i:039c21e07a]Eli sanoisin, että koirakin on "älykkäämpi" kuin ÄLY 1-2 ihminen.[/i:039c21e07a] Riippuu kai vähän siitä, mitä sillä älykkyydellä tarkoitetaan. Vaikka vakioäly olisi kuinka korkea tahansa, se ei kaiketikaan auta oppimaan tietokykyjä, kun taas ÄLY 2:n omaava ihminen pystyisi siihen. Toisaalta koira saattaisi yltää järjellään parempaan tulokseen vaikka jonkin tempun oppimisessa tietystä käskystä kuin ÄLY 1:n ihminen. Lazzie: [i:039c21e07a]Eikö tauti ole vähän eriasia kuin se, että joku on vaan käsittämättömän tyhmä?[/i:039c21e07a] Joo, eihän tuossa Guzmon antamassa lainauksessakaan puhuta siitä, että ÄLY olisi alun perin 1 tai 2, vaan nimenomaan siitä, kun se sairauden vuoksi laskee noin alas. Jos ÄLY olisi synnynnäisesti 1 tai 2, niin tällä tyypillä olisi ainakin se etu sairauteen verrattuna, että hän tosiaan lähtee ponnistamaan siltä pohjalta. Toisaalta minun peleissäni tuskin ihmisillä juurikaan on näin alhaisia ÄLY-määriä, elleivät nyt aivan vihanneksina synny. ÄLY 8 voi olla jo sellainen lukema, ettei henkilö välttämättä opi puhumaankaan kunnolla äidinkieltään, ellei saa erityistä harjoitusta.
Marcus Maximus linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 16.33
Marcus Maximus 6. kesäkuuta 2002 kello 16.33 linkki [quote:21d69a5d75="Nysalor"]Joo, emmehän me Marcuksen kanssa varmaan edes yritä olla mitään ehdottoman oikean tavan julistajia. Ihan varmasti kivaa peliä voi saada silläkin tavalla, jos ominaisuudet heittää vain satunnaisesti. Itse olen vain kuvitellut, että pelaajat ottaisivat innolla vastaan mahdollisuuden, että he voisivat vaikuttaa itse siihen, tuleeko hahmosta suuri älykkö, vahva ja voimakas, tavattoman näppärä tai sellaista. Jos haluaa ihan välttämättä heitellä ominaisuuksia, niin voisi pelaaja edes vaikka järjestää heittämänsä tulokset siten, että hän voi painottaa haluamiaan ominaisuuksia. [/quote:21d69a5d75] Jep. Kukin pelatkoon miten tykkää, monet heittelevät kovasti vaikka itse sitä vastustankin. Provosoiva tyylini johtuu osittain siitä, että yritän saada ihmiset ajattelemaan asioita vähän kirjojen ulkopuoleltakin, 20 vuotta vanhat abstraktiot kun eivät ole enää kauhean ajantasaisia. Se, että RQ on monessa suhtessa parhaita (tai ainakin rakkaimpia) pelejä mitä on, ei tarkoita etteikö homma tökkisi monessakin kohdassa. Systeemi on kalibroitu keskivertoihmisille, minkä takia ongelmia syntyy kun samalla mekaniikalla kuvataan kaikkea varpusista hirmuliskoihin. Kokovastaavuustaulukko on hyvä esimerkki korjauksesta, jolla estetään ketään pistämästä 18 haukkaa yhteen koriin ja isoa barbaaria toiseen koriin ja toteamasta että koko 18 molemmilla, painavat yhtä paljon. Ominaisuudet eivät siis kasva lineaarisesti vaan jollakin tapaa geometrisesti; 18. piste kokoa on isompi kuin 3. piste. Molemmista saa kuitenkin saman puolikkaan kestopisteen -- ja kestopisteet ovat lineaarisia. Lisää koko lisää yhdelle kaverille kiloja ja punaiselle lepakolle tonneja elopainoon, samoilla taikapisteillä. Koska koko ei ole lineaarinen 'suure', ilmeisesti muutkaan ominaisuudet eivät kaiketi ole. Onko 18. piste älykkyyttä tai mahtia samassa suhteessa suurempi kuin 8. piste? Miksipä saivartelen stattipisteiden koosta? Koska se osoittaa että systeemi on vain systeemi, ei jumalaista matemaattista loogisen välttämätöntä totuutta. Tärkeintä on, että statit kuvaavat riittävän realistisesti maailmaa hämätäkseen pelaajat ja pelinjohtajat pitämään sitä uskottavana, mutta se ei tarkoita että systeemiä voisi kauheasti ekstrapoloida sen oletusalueen ulkopuolelle. Tai että stattien arpomismekanismin voisi väittää perustellusti kuvaavan maailman stattijakaumaa. Voimahan esimerkiksi on ominaisuus, joka kasvaa peltotöissä huhkiessa eri mittaluokkaan kuin koulussa istuessa; nopat eivät ota näitä vaikutuksia lainkaan huomioon kun verrataan rokarilaista aatelislasta maajussia. Yours in provocation.
Vash the Stampede linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 18.03
Vash the Stampede 6. kesäkuuta 2002 kello 18.03 linkki Ovat ne ÄLY 2:n peikot silti eläimiä viisaampia, niinkuin vissiin jo todettiin. Ja jos niiden pisteitten suuruudesta, niin kai ne normaali-ÄLY -pisteet on paljon "suurempia" kuin vakio-ÄLY -pisteet. Jos jonkin vakio-ÄLYisen rodun minimi heittämällä on 1, niin onhan se siltikin ihan vakioälyinen yksilö, eikä mikään vihannes.
Sarmal linkki 6. kesäkuuta 2002 kello 19.37
Sarmal 6. kesäkuuta 2002 kello 19.37 linkki [quote:1b1ae1e74e="Lazzie"]Ovat ne ÄLY 2:n peikot silti eläimiä viisaampia, niinkuin vissiin jo todettiin. Ja jos niiden pisteitten suuruudesta, niin kai ne normaali-ÄLY -pisteet on paljon "suurempia" kuin vakio-ÄLY -pisteet. Jos jonkin vakio-ÄLYisen rodun minimi heittämällä on 1, niin onhan se siltikin ihan vakioälyinen yksilö, eikä mikään vihannes.[/quote:1b1ae1e74e] Minun käsitykseni asiasta: (manuskaa mukaillen) Vakio-äly kuvaa vaistoihin ja kokemuksiin. Vakio-älystä puhuttaessa logiikka ja intuitio käsitteiden käyttö ei taida olla mielekästä. mm. Logiikka minusta on varsin tärkeä osa ihmisen älykkyyttä (siis normaali ÄLYä). Normaalista älystä puhuttaessa abstrakti ajattelu, muisti ja tulevaisuuden ennakoiminen ovat keskeisessä osassa. Voisi ajatella, että normaalin älyn omaava otus antaa esineille ja asiolle (myös abstrakteille) merkityksiä. Pystyy muistamaan (tehokkaasti) aikaisempia asiota ja jalostamaan niitä. <toistoa>Kun verrataan vakio-ÄLY 4 ja ÄLY 4 omaavia olentoja, niin suurimmaksi eroksi voisi kai sanoa, että ÄLY 4 omaavalla henkilöllä voi olla käsitys toimistaan, mutta vakio-ÄLY 4 olento toimii vaiston ohjaamana.</toistoa> Normaalin ÄLYn omaava olento myös vaistoaa asioita, mutta pystyy toimimaan vaistonsa vastaisesti jos tilanne vaatii sitä. Esim. Eläin ei välttämättä pysty syöksymään palavasta talosta ulos koska vaisto kertoo pysymään tulesta kaukana, mutta ihminen voi tajuta, että säilyttääkseen henkensä hänen pitää syöksyä tulen lävitse kärsien vahinkoa, mutta säilyttäen henkensä. Sääntökirjojen mukaan vakio-älyä ei tarvitse heittää nopalla. (tämä ei estä sitä, ettei niin voisi tehdä jos siltä tuntuu)