Vanha foorumi

Takaisin

Ongelmia PC:istä?

Roolipelikeskustelu
Dovas 29. toukokuuta 2002 kello 15.43
Kirjoittaja Viesti
Dovas linkki 29. toukokuuta 2002 kello 8.28
Dovas 29. toukokuuta 2002 kello 8.28 linkki Minkälaisia ideoita muut pelinjohtajat on käyttänyt pelaajien skenujen alkaessa, juuri ennen kuin pelaajat lähtee selvittämään tehtävää, kuumaa juttua, menee vihollisen maille, luolaan tms ja pelaajat yrittää haalia isoa lössiä (liian isoa skenun tuleviin vihollisiin nähden) tehtävälle lähtiessään? Okei no tottakai pelinjohtaja voi itse ideoida vaikka mitä esteitä PC:ille (lähtevät toiseen tehtävään, sadonkorjuut alkaa ym). Mutkikkaampi asia on siinä vaiheessa kun pelaajat on riimuloordi/pappi-tasoa ja pyhätöllä/temppelillä käskevät mukaansa ison noviisilössin. (Eihän tämmöistä nyt aina meilläkään satu, mutta piirre pelaajissa voi olla aika ärsyttäväkin.) Vihollismäärien tuplaaminen olisi vaivalloinen RQ-statteja kirjoittaen, eikä se joka skenuun noin vain onnistuisikaan. Yksi vaihtoehto tietysti on soljuttaa skenu alkamaan "yht`äkkiä", huomaamatta ja jossain vaiheessa pelaajat hiffaavat joutuneensa johonkin mukaan. Mites teillä?
Guzmo linkki 29. toukokuuta 2002 kello 10.15
Guzmo 29. toukokuuta 2002 kello 10.15 linkki Tuplataan tosiaan se haaste jos niikseen tulee. Yleensä pelaajat sortuvat typeriin ratkaisuihin ja menevät sinne luolaan hirvittävällä alivoimalla :smile: Kovemmalla tasolla niistä mukava vilistävistä noviiseista ei ole edes mitään merkittävää hyötyä. Ne voi puskea tykinruuaksi cacodemonia vastaan kun itse lukee taustalla riimuloitsuja valmiiksi :smile: Paras vaihtoehto on tosiaan se, että pelaajat huomaavat olevansa mukana isompaa kuviota ilman väkinäistä (majatalon muukalainen jne..) johdattelua.
Marcus Maximus linkki 29. toukokuuta 2002 kello 11.51
Marcus Maximus 29. toukokuuta 2002 kello 11.51 linkki Minusta on hienoa aina kun pelaajat löytävät sosiaalisia ja diplomaattisia ratkaisuja simppeleihinkin ongelmiin, kuten johonkin perinteiseen dunskumättöön. Jos hahmo on pappi jolla on sosiaalista auktoriteettia ja temppelin rahakirstut käytössään, on IMHO hyvä ja oikein että hän yrittää värvätä noviiseja reissuun rähjääntymään. Vaikkapa Orlanthin noviiseilla ei kuitenkaan ole mitään pakkovelvollisuutta lähteä ilmaiseksi leipomaan peikkoja turpaan, joten hahmon olisi parasta puhua hyvin ja kaivaa kuvettaan armeijaa kootessaan. Jos pelinjohtajana haluaa tuoda mutkia matkaan, se on hyvinkin helppoa. Kun muutama noviisi kuolee reissussa, pappi saattaa reissun johtajana joutua selittämään seikkaperäisesti miksi hommat menivät niinkuin menivät. Noviisit eivät ole käteistä jota voi kuluttaa tarpeen vaatiessa, vaan kolmiulotteisia ihmisyksilöitä. Jos niitä kuolee, kuolleet muistetaan pitempään kuin sankarit, ja seuraavalla kerralla hahmojen on vaikeampaa koota samanlaista armeijaa. Temppelin muut lordit ja papit saattavat osoittautua vaikeiksi tapauksiksi jos ovat eri mieltä värväyksestä, ja klaaninkin auktoriteetit saattavat asettua poikkiteloin. On helppo nähdä barbaariklaanin vaimot selittämässä hahmoille miksi miehiä ei nyt viedä Delectin suolle kahakoimaan vaikka onkin kesä ja kuuluu tehdä sotaretkiä. Värväämällä armeijan tekemään hommiaan pelaajat vaihtavat taistelun haasteet sosiaalisiksi haasteiksi. Hyvin hoidettuna peli vain paranee tästä. Ja, koska esimerkiksi barbaareja on aina johdettava edestä, keskeltä ja kovaa, on luontevaa että keskellä isompaa taistelua armeijaa johtava pelaajahahmo joutuu selvittämään arkkipahista vastaan mano-a-mano kuka pärjää ja kenelle. Jos hahmo esimerkiksi hyväksyy kaksintaistelun, se on parasta taistella kunnialla loppuun asti kun pitää näyttää noviisilaumalle esimerkkiä. _________________ "For She is the Goddess of Cycles, The Goddess of Beginnings and Endings" [ Tätä viestiä on muokannut: Marcus Maximus 2002-05-29 14:54 ]
Vash the Stampede linkki 29. toukokuuta 2002 kello 13.01
Vash the Stampede 29. toukokuuta 2002 kello 13.01 linkki Kyllä pelaajiltakin voi vaatia hieman oma-aloitteisuutta. Jos hahmo vaikka sattuisi olemaan myrskykaani, niin pitäisihän pelaajalla olla sen verran älliä, että ei enäää odota pelinjohtajan nakkaavan broolaumoja tienvarrelle. Meillä on siinä mielessä hyvin pullat uunissa, että pelaajat kertovat pelinjohtajalle(joskus liiankin tarkkaan) mitä he aikovat tulevaisuudessa tehdä. Ja jos porukassa on muutama hieman eriäviä mielipiteitä/tavoitteita omaavia hahmoja, niin tehdään jokin sopimus tms... "You scratch my back, and I'll scratch yours"-tyyliin. Tällöin PJ:llä on huomattavasti helpompi suunnitella sekoiluja.
Guzmo linkki 29. toukokuuta 2002 kello 13.07
Guzmo 29. toukokuuta 2002 kello 13.07 linkki [i:514ece8604] Jos hahmo on pappi jolla on sosiaalista auktoriteettia ja temppelin rahakirstut käytössään, on IMHO hyvä ja oikein että hän yrittää värvätä noviiseja reissuun rähjääntymään. [/i:514ece8604] Sanoisin, että suorastaan tyhmä ajatus että papit juoksisivat vihollisten kimppuun ilman noviisivoimia taustajoukkoina. [i:514ece8604] Vaikkapa Orlanthin noviiseilla ei kuitenkaan ole mitään pakkovelvollisuutta lähteä ilmaiseksi leipomaan peikkoja turpaan, joten hahmon olisi parasta puhua hyvin ja kaivaa kuvettaan armeijaa kootessaan. [/i:514ece8604] Jep. Meilläkin joutuu jo vähän miettimään ketä pyytää mukaan ja miten perustelee asian päällikölle. Klaanielämä on kunnon kommunismia. Jos joku kohtelee noviiseja=yhteisöä huonosti se näkyy kaikessa. "Ai sä oot se joo, just. Sovitaan että katotaan tätä lehmäkauppaa vasta ensi kesänä.." jne.. Yksilö ilman barbaariyhteisön tukea on aika heikoilla. [i:514ece8604] Jos pelinjohtajana haluaa tuoda mutkia matkaan, se on hyvinkin helppoa. Kun muutama noviisi kuolee reissussa, pappi saattaa reissun johtajana joutua selittämään seikkaperäisesti miksi hommat menivät niinkuin menivät.[/i:514ece8604] Ja kääntäen. "Kyllähän sinä klaanimme mailla vieraileva Irrippi Ontorin tutkija voit lähteä riimulordiemme mukaan käärmepiipun syvänteeseen. Voit tehdä samalla vaikka muistiinpanoja kallioesiintymistä. Kyllä he sitten auttavat jos tulee kaaoksen kanssa ongelmia..." :wink: [i:514ece8604] Noviisit eivät ole käteistä jota voi kuluttaa tarpeen vaatiessa, vaan kolmiulotteisia ihmisyksilöitä.[/i:514ece8604] Pienessä klaanissa joka viides noviisi saattaa olla pelaajien tilalta. Jos matkalla menehtyy esim. 10 noviisia, saattaa pelaajien tilalla tulla työvoimasta pula. Miekan kalistelu voi muuttua auran vetämiseksi. _________________ -=Guzm0=- [i:514ece8604]"Eurmal is the Trickster. He is bane and blot on all people. No one likes him or what he does. No one trust him or his worshippers"[/i:514ece8604]- Storm Tribe - [ Tätä viestiä on muokannut: Guzmo 2002-05-29 16:08 ]
Dovas linkki 29. toukokuuta 2002 kello 14.17
Dovas 29. toukokuuta 2002 kello 14.17 linkki Heh, huomasin itse asiassa että pistin aiheeksi ongelmia PC:istä vaikka sen piti olla ONGELMIA NPC:istä. No, eipä tuo hirveästi harhaan johda alkuperäiseen ekaan viestini sisältöön viitaten. :smile: Marcus: [i:34de3a2352]Minusta on hienoa aina kun pelaajat löytävät sosiaalisia ja diplomaattisia ratkaisuja simppeleihinkin ongelmiin, kuten johonkin perinteiseen dunskumättöön. Jos hahmo on pappi jolla on sosiaalista auktoriteettia ja temppelin rahakirstut käytössään, on IMHO hyvä ja oikein että hän yrittää värvätä noviiseja reissuun rähjääntymään. Vaikkapa Orlanthin noviiseilla ei kuitenkaan ole mitään pakkovelvollisuutta lähteä ilmaiseksi leipomaan peikkoja turpaan, joten hahmon olisi parasta puhua hyvin ja kaivaa kuvettaan armeijaa kootessaan.[/i:34de3a2352] Jep. Niitä vaihtoehtoja (tai sanotaan ainakin spontaaneja käännöksiä tapahtumien kulkuun) vihollisten turpaanvetämiselle ja mahdolliselle tappamiselle tulee myös jo siten että kun pelinjohtaja miettii NPC:iden luonteet, käyttäytymisen ym vaikuttavat tekijät jo valmiiksi mahdollisimman pitkälle. (Viime skenussamme muutamat uroxit alkoivat tappelemaan keskenään tehtävän aikana, kun erällä eurmalilla oli näppinsä pelissä ja aloitti siis koko jutun muiden tietämättä. Sitten Myrskykaani-PC:mme "rauhoitti" tilanteen lataamalla kuonoon yhtä omista saman klaanin noviiseista.) Mutta kirjoittamaasi varsinaisesti vastaten siis: Totta kai kultin luonteeseen jne kuuluvissa tehtävissä halutaan nähdä hartaat noviisit ja maallikot ottamassa osaa tehtäviin ja tarjota mahdollisuus vaikuttaa. Itse asiassa ne pari skenua mistä tämä aihe tuli mieleeni, päättyivät kummatkin niin että puolet porukasta menivät Humaktin huomaan. (Aivan järjetön verilöyly, suorastaan. Urox...U know) En lisännyt tai vahvistanut edes vihollisia ja silti tehtävää aloittaessa NPC:itä oli 18. Valmiissa seikkailuissa (sanotaan esmes Shadows of Borderlands), jotka on suunniteltu tietyn kokoiselle poppoolle, juttu vaan voi harmittaa. Tosin eihän se ihme jos kaaoksesta on kyse että uroxit kanssa lähtee sinne vaikka jobi sijaitsisi 100 kilsan päässä... [i:34de3a2352]pappi saattaa reissun johtajana joutua selittämään seikkaperäisesti miksi hommat menivät niinkuin menivät. Noviisit eivät ole käteistä jota voi kuluttaa tarpeen vaatiessa, vaan kolmiulotteisia ihmisyksilöitä.[/i:34de3a2352] No, kampanjassamme PC:t saa tehdä todella suuria ihmeitä jotta he vielä saman klaanin porukkaa saisivat mukaansa. Jos pappi/riimulordi on jotain todella ryssinyt siinä minkä takia jumalansa palvojia on kuollut, sehän aiheuttaa jo muitakin painajaisia papille (ehkäpä kostonhenkiäkin). [ Tätä viestiä on muokannut: Dovas 2002-05-29 17:19 ]
Grammund linkki 29. toukokuuta 2002 kello 15.43
Grammund 29. toukokuuta 2002 kello 15.43 linkki Eikös se olisi ihan järkeenkäypää, että jos hahmolla sattuu olemaan jotain auktoriteettiä niin haalii mukaan mahdollisimman paljon nöyrää tykinruokaa vahtimaan hevosia yms. Isommalla porukalla on parempi mahdollisuus kaikkien selvitä hengissä ja kuka tervejärkinen lähtee lahtaamaan kaaosta kahteenpekkaan? Mutta miksi ihmeessä tavallinen landepaukku lähtis jonnekin jumalanseläntaakse pääsemään hengestään? saa hahmo olla aika puhemiehiä, että saisi ns. tavallisia npc:tä lähtemään kotikonnuiltaa uhmaamaan kaaosta. Vai miltä kuullostaa, "naapuri tulee sanomaan: lähdetkö messiin siperiaan varastamaan helvetin enkelien vuosikokoukseen kerääntyneiltä moottoripyöriä? ai miks et? no saat pari tuhatta egua, ai ei sittenkään kiinnosta. Ihme äijä."
Guzmo linkki 16. kesäkuuta 2002 kello 10.32
Guzmo 16. kesäkuuta 2002 kello 10.32 linkki [quote:832ca96d41="Thorinir"]tuohon en kyllä osaa sanoa yhtikäs mitään! :smokin:[/quote:832ca96d41] Kuten joku jo huomauttikin, kommentit tyyliin "joo" & "en tiedä" eivät varsinaisesti vie keskustelua eteenpäin ja niiden postaamista voisi välttää.