Vanha foorumi

Takaisin

Kaaoksen olemuksesta (vain valaistuneille :))

Yleinen Glorantha-keskustelu
Nysalor 31. toukokuuta 2002 kello 17.00
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 28. toukokuuta 2002 kello 21.14
Nysalor 28. toukokuuta 2002 kello 21.14 linkki Koska keskustelumme ei enää koske valaistumista, vaan kaaosta, niin jatketaanpa täällä syvällisempää keskustelua kaaoksen olemuksesta ja muusta yhtä filosofisesta. :smile: Marcus Maximus: [i:ff7d2e70dc]Sillä varmastihan primitiivienkin arvostama Arroin tunsi kaikki parannusvoimat mitä maailmasta löytyi, ja niillä kaaos ei lähtenyt.[/i:ff7d2e70dc] Eihän Arroin-parka ollut muuta kuin Chalana Arroyn poika, eikä varmaan edes äitinsä veroinen parannusvoimiltaan. CA sentään paransi poikansakin kaaoksen julmilta haavoilta, eikä hänkään taida olla kaiken mahdollisen parantamisen lähde. Kaipa kaaoksen poistamista voi kutsua myös parantamiseksi, jos sairauden poistaminen on myös parantamista. Kaaoksen poistavan sankarimatkan porukat taitavat aika vahvasti nähdä kaaoksen nimenomaan sellaisena asiana, joka täytyy parantaa. Arroin-parka ei varmasti moisesta tempusta ollut koskaan kuullutkaan. [i:ff7d2e70dc]Joten kaaos ei ole sairaus eikä heikkous eikä vamma, vaan osa olemassaolemista.[/i:ff7d2e70dc] Ja olemassa olemista se sairaanakin olo taitaa olla ja samalla logiikalla sairaus olisi kai osa olemassaoloa. Tämä ei kuitenkaan tarkoittane, ettei sairautta voisi poistaa ja olemassaolon tilaa muuttaa. Eiköhän se ole jonkinmoinen vammakin, jos sattuu menettämään kaoottisten voimien uhrina vaikkapa jalkansa. Sitten vain sitä parantamaan kivalle sankarimatkalle. :smile: [i:ff7d2e70dc]Ai niin. Piikki räjähti siksi, koska ilman kaaosta ei voi olla lakiakaan ja laki on lakia vain suhteessa kaaokseen. Kaaos ja laki olivat olleet liian kauan erillään toisistaan, laki Gloranthan keskellä ja kaaos sen ulkopuolella. Oli siis väistämätöntä, että Piikin oli tuhouduttava lopulta.[/i:ff7d2e70dc] Huonostipa nuo kaaos ja laki näyttivät yhteen sopivan. Eikä laki näyttänyt tekevän kovin hyvää Paholaisellekaan, jonka päälle osa lakia jäi olemaan pysyvästi räjähtämättä. Ei siis laki ole minnekään ihan tyhjiin kadonnut. Kaoottista sakkia on nyt toki maailmassakin, mutta sen väistämätön kehityskulku lienee yhä osoittamatta. [ Tätä viestiä on muokannut: Nysalor 2002-05-29 00:14 ]
Marcus Maximus linkki 29. toukokuuta 2002 kello 12.04
Marcus Maximus 29. toukokuuta 2002 kello 12.04 linkki Ei kyllä tämä nimenomaan on valaistumiskeskustelu eikä kaaoskeskustelu. :smile: Kun minulla ei ole käsillä tuota River of Cradlesia, en ole vielä ehtinyt tarkistaa miten tuota kaaostahraa poistetaan sankariretkillä. Lonkalta heittäisin että sen pitäisi tosiaan olla pirun vaikeaa ja harvinaista hommaa, jota harva tahrattukaan yrittää. Ei arvuuttelijakaan väitä että kaaos ja laki sopisivat yhteen; ne vain ovat välttämättömiä toisilleen. Teoreettisessa kaaoksettomassa maailmassa lakia ei erottaisi mikään muusta. Ja Wakbothin kohtalosta ollaan samaa mieltä Glamourissa asti; hyvä että sai palikan päähänsä ja mahdollisimman kovaa. Eikä Paasi sattumalta paholaiseen osunut, vaan lainkappale etsi voimakkainta kaaosta mitä löytyi. :smile:
Guzmo linkki 29. toukokuuta 2002 kello 12.56
Guzmo 29. toukokuuta 2002 kello 12.56 linkki [i:3192af0581] Kun minulla ei ole käsillä tuota River of Cradlesia, en ole vielä ehtinyt tarkistaa miten tuota kaaostahraa poistetaan sankariretkillä. Lonkalta heittäisin että sen pitäisi tosiaan olla pirun vaikeaa ja harvinaista hommaa, jota harva tahrattukaan yrittää.[/i:3192af0581] Mulla on semmoinen kuva, että kaaostahran saa pois jos selviää esim. puhdistavasta tulesta ynm. hyvin kuolettavasta koetuksesta tavalliselle pulliaiselle. Herovoimat tai henkiinherätys taitaa olla ne ainoat helpot tiet selvitä moisilta sankarimatkoilta.
hyljys linkki 29. toukokuuta 2002 kello 12.57
hyljys 29. toukokuuta 2002 kello 12.57 linkki Kaaoksen parantamisesta: Eikös eräs versio tuosta ole Zola Felin uiminen lähteiltä mereen? Taisi olla Simon Phippsin ehdotus.
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2002 kello 13.49
Nysalor 29. toukokuuta 2002 kello 13.49 linkki Marcus Maximus: [i:4981816e70]Kun minulla ei ole käsillä tuota River of Cradlesia, en ole vielä ehtinyt tarkistaa miten tuota kaaostahraa poistetaan sankariretkillä.[/i:4981816e70] Sen tarkemmin asiaa ei selitetä kuin että sankarimatkaaja saa ilmeisesti puhdistuksen Syvät vedet -nimisestä paikasta, jossa Puhdistettukin pääsi eroon kaaostahrastaan. [i:4981816e70]Lonkalta heittäisin että sen pitäisi tosiaan olla pirun vaikeaa ja harvinaista hommaa, jota harva tahrattukaan yrittää.[/i:4981816e70] Tämä Puhdistetun tarjoama sankarimatka ei ole kuitenkaan "yhtä tappava kuin jotkut muut praxilaisten tuntemat paikalliset puhdistumismatkat". Veikkaan vain, että tämän rituaalin käytön tekee harvinaiseksi varmaan se, että harvalla kaoottisella on yhtään mitään halua edes yrittää puhdistautua kaaostahrasta. Toisaalta tälle matkalle ei varmastikaan pääse ihan kuka tahansa, vaan pitäisi löytää joku Puhdistetun alakultin edustaja, joka antaisi tietoa sankarimatkasta. Niin, ei puhdistuminen ole helppoa, muttei myöskään mahdotonta. [i:4981816e70]Ei arvuuttelijakaan väitä että kaaos ja laki sopisivat yhteen; ne vain ovat välttämättömiä toisilleen. Teoreettisessa kaaoksettomassa maailmassa lakia ei erottaisi mikään muusta.[/i:4981816e70] Tämä ei kai kuitenkaan sano, että kaaoksen ja lain pitäisi olla jotenkin yhdessä tai ettei laki voisi pysyä Piikin muodossa. Piikin tuhon väistämättömyys ei siis oikein tunnu vielä tällä tulevan osoitetuksi. [i:4981816e70]Eikä Paasi sattumalta paholaiseen osunut, vaan lainkappale etsi voimakkainta kaaosta mitä löytyi.[/i:4981816e70] Kuinkas se sitten sattui juuri silloin, kun Myrskyhärkä sitä tarvitsi? Ja kuinkas muut lainkappaleet eivät sitten myös murskanneet kaaosolentoja? Tuskin osuma siis sattumaa oli, mutta toisaalta en oikein usko lain noin vain itse hakevan kaaosta murskatakseen sen alleen. Eivät kai laki ja kaaos sentään rauta ja magneetti ole.
Marcus Maximus linkki 29. toukokuuta 2002 kello 16.04
Marcus Maximus 29. toukokuuta 2002 kello 16.04 linkki Huomaan, Nysalor, että valaistuneessa kaksoisajattelun taidossasi on vielä kehittämisen varaa. :b
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2002 kello 16.39
Nysalor 29. toukokuuta 2002 kello 16.39 linkki Marcus Maximus: [i:c7509cbbfd]Huomaan, Nysalor, että valaistuneessa kaksoisajattelun taidossasi on vielä kehittämisen varaa.[/i:c7509cbbfd] Äh, minä olen vain tällainen paatunut skeptikkovalaistunut, joten tuppaan aina hakemaan vasta-argumentteja asiaan kuin asiaan, joka ei kovin selkeältä vaikuta. :smile: Kaaos on kyllä kaiken kaikkiaan kiehtova ilmiö Gloranthassa, aivan jotakin muuta kuin kliseiset pahuuden voimat. Mainiota on myös se, että kaaoksen tahran voi parantaa (tai puhdistaa, ihan kummin vaan), vaikka se monien silmissä näyttääkin kerrassaan peruuttamattomalta. Kaaoksen subjektiivisuuskin on todella mielenkiintoinen ilmiö, kun jotkut jumalat (esim. Ikadz tai Ompalam) nähdään vaihtoehtoisesti kaoottisina tai kaaoksesta puhtaina.
Marcus Maximus linkki 29. toukokuuta 2002 kello 21.45
Marcus Maximus 29. toukokuuta 2002 kello 21.45 linkki Kaaoksen ei-kaaoksen harmaalle alueelle kuuluvat ehdottomasti Ikadzin ja Ompalamin lisäksi myös ainakin Jraktal (imemisen jumaluus) ja kyllä Nysalorkin. Erityisen viehtynyt olen tähän kaaoksen jaotteluun eri tasoille, jota ei pidä unohtaa kun puhutaan kaaoksesta: [b:faf49a6f66]KAAOKSEN KUUSI TASOA[/b:faf49a6f66] Baldrus Mustakielen mukaan [list=1:faf49a6f66][*:faf49a6f66] [b:faf49a6f66]Tyhjyys[/b:faf49a6f66] Ei-mikään, katoaminen, tyhjyyttä vähempi olemattomuus. Jotimam, Vivamort. [*:faf49a6f66] [b:faf49a6f66]Entropia[/b:faf49a6f66] Primaalinen sekasorto, pelko, suuntaamaton tuhoava epäjärjestys. Kajabor, Paha Mies. [*:faf49a6f66] [b:faf49a6f66]Kaaos[/b:faf49a6f66] Suunnaton raivo, epäjärjestys, tuhoava kaaoksen nälkä. Krarsht, Tyram. [*:faf49a6f66] [b:faf49a6f66]Lima[/b:faf49a6f66] Gorp, lieju ja alkulima, elementaalinen kaaos, kulutus ja mutaatio. Krjalk, Pocharngo. [*:faf49a6f66] [b:faf49a6f66]Pahuus[/b:faf49a6f66] Henkinen ja moraalinen korruptio, personifioitu älykäs kaaos. Cacodemon, Thed. [*:faf49a6f66] [b:faf49a6f66]Viettelys[/b:faf49a6f66] Houkutteleva kaaos, kaunis ja voimakas kaaos. Hyvä kaaos. Gbaji, Jraktal.[/list:o:faf49a6f66] Sääli että kaaoksen käsitteleminen monipuolisella tavalla pelissä on hieman hankalaa, jopa lunarilaisessa sellaisessa. Kaaos on niin paljon lakia monipuolisempaa ja yksityiskohtaisemmin kuvattua. Niistä kahdesta se mielenkiintoisempi osa. Erityisesti sivistynyt korkean asteen kaaos, vaikka Vivamort-pelikin voisi olla todella hieno. _________________ "For She is the Goddess of Cycles, The Goddess of Beginnings and Endings" [ Tätä viestiä on muokannut: Marcus Maximus 2002-05-30 00:45 ]
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2002 kello 22.32
Nysalor 29. toukokuuta 2002 kello 22.32 linkki Marcus Maximus: [i:4aa669a2f5]Kaaoksen ei-kaaoksen harmaalle alueelle kuuluvat ehdottomasti Ikadzin ja Ompalamin lisäksi myös ainakin Jraktal (imemisen jumaluus) ja kyllä Nysalorkin.[/i:4aa669a2f5] Myös Maliaa voivat joissakin yhteyksissä aivan tavalliset kaaoksettomat ihmiset palvoa suojautuakseen sairauksilta ja arvatenkin tahriintumatta kaaoksesta. Siinä mielessä Maliakin on kaksipiippuinen tapaus. Vähän samanlainen tapaus on varmaan myös Lemure, johon monet kaoottiset shamaanit ottavat yhteyttä, mutta jonka riimuihin ei kuulu varsinaisesti kaaosta. Draconiset porukat tuntevat sellaisen olennon kuin Orxilli, jota pitävät Gloranthan luomisen lähteenä. Jumaltietäjien kokemusten mukaan hän taas on kaaosjumala, jolla on turpea ruumis, kuusi jalkaa, eikä päätä, mutta jolla on harhanäkyjen, hulluuden ja kauhun voimia. Harmaata aluetta on varmaan enemmänkin, mutta nuo tulivat nyt mieleen. [i:4aa669a2f5]Gorp, lieju ja alkulima, elementaalinen kaaos, kulutus ja mutaatio. Krjalk, Pocharngo.[/i:4aa669a2f5] Toisaalta Krjalk edustaa myös jossakin määrin kaaoksen houkutusta ja kääntymistä sen puoleen. Hänen palvojansa haluavat kai mielellään riveihinsä nimenomaan ei-kaoottista porukkaa ja kannustavat näitä petturuuteen. Kaaosjumalien tarkka luokittelu on varmasti joidenkin osalta aika hankalaa, koska he saattavat edustaa moniakin luokitteluryhmiä. No, onpa siinä ainakin Gloranthan oppineille puuhaa, jos ryhtyvät kaaosta luokittelemaan. :smile:
Marcus Maximus linkki 30. toukokuuta 2002 kello 10.01
Marcus Maximus 30. toukokuuta 2002 kello 10.01 linkki Samoin Vivamortin voisi sijoittaa viidennelle tasolle. Tärkeää on kuitenkin (sanoisin) jaotella kultit ensisijaisesti jumalien ja vasta toissijaisesti palvojiensa mukaan -- siksi IMHO sieluton Vivamort kuuluu selvästi ensimmäiselle ja mutatoiva Krjalk neljännelle tasolle. Jaottelun paras puoli on kuitenkin se, että se kattaa kaiken kaaoksen aika näppärästi; ongelmallisin taso on ehkä Pahuus, koska valtaosin viidennen tason entiteetit voisi mahduttaa muillekin tasoille. Pahuus kun nähdään aika elementaarisesti osana kaaosta. Jos Jraktalin sijoitusta kuudennelle tasolle ihmettelee, kannattaa päästää peliinsä yksi kohtuuvoimakas jraktalitikari ja katsoa mitä hyvää barbaarisankarit päättävät sillä tehdä kuullessaan mitä se tekee. :smile: Näin lonkalta heittäisin Malian neljännelle tasolle ja Ompalamin viidennelle tasolle. Ikadz on jo paljon vaikeampi luokitella.
newsalor linkki 31. toukokuuta 2002 kello 17.00
newsalor 31. toukokuuta 2002 kello 17.00 linkki Hyvä Marcus, Olen samaa mieltä kanssasi lain ja kaaoksen dualistisuuden välttämättömyydestä. Ilman toista ei toinen olla olemassa. Uskoakseni se pahuus johtuu siitä, että kaaos on lain puolella. Onko kaaos syntynyt lakia ennen? Kaaos on *ennen* Gloranthaa, mutta sehän johtuu lähinnä siitä, että se on pimeyden "alapuolella", eli sitä ennen. Ehkä kaaoksen puolella on tapahtunut vastaavanlainen, mutta päinvastainen luomisprosessi. Kaaos tuli maailmaan epäpyhän trion avustuksella - tuliko laki kaaokseen samaan aikaan? Kaaoksta käsittelevät artikkelit kertovat kaaoksen olentojen irrationaalisen vihan kaikkea kohtaan johtuvan siitä, että he kokevat maailman sääntöjen rajoittavan heitä. Kaaoksessa he eivät olisi vihaisia. Ainoa ongelma tässä on tietenkin se, että lain ja kaaoksen synteesi tuntuu tuottavan luomistilaa edeltävän tilan - tyhjyyden. Lunarin paradoksihan on tietenkin se, että kaaos ja laki voisivat olla olemassa yhtäaikaa samassa paikassa / ajassa. Onko tämä sitten sitä paljon puhuttua kestävää kehitystä?
Dovas linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 14.40
Dovas 4. kesäkuuta 2002 kello 14.40 linkki NYSALOR: [quote:db6af688ab]Myös Maliaa voivat joissakin yhteyksissä aivan tavalliset kaaoksettomat ihmiset palvoa suojautuakseen sairauksilta ja arvatenkin tahriintumatta kaaoksesta. Siinä mielessä Maliakin on kaksipiippuinen tapaus. [/quote:db6af688ab] Tuo Malian osuus Epäpyhässä Kolmikossa muistuu aina jotenkin erikoisena pointtina mielessä. Kävikö siinä niin että Malia olisi itse jättäytynyt pois, tai että ainakin ennen tuota Ragnaglarin, Thedin ja Malian liittoa hän ei olisi ollut millään lailla varsinaisesti kaaosta/kaaoksen jumala? Sikälihän hänen voimiensa vaikutus kaaoksen maailmaan leviämisessä on ollut todella tuhoisa ja sopii kieltämättä kaaoksen imagoon yhtä hyvin kuin nyrkki bogglen nenään :-o . Netistä löytyy kulttikuvaus muuten Malia Tersea -kultille jota palvotaan Imperiumissa ja joka poistaa vain sairauksia, BTW. Praxissa ja Wastesilla nomadi-klaanien shamaanithan saattavat joutua hakemaan joskus joiltain vihollisjumalilta, myös Malialta, apua sairauksien voittamiseen tms saadakseen heimonsa pysymään elossa.
GEAS linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 14.52
GEAS 4. kesäkuuta 2002 kello 14.52 linkki Eikös Malia ollut hedelmällisyyden jumala ennen liittymistään epäpyhään kolmikkoon?
Nysalor linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 15.28
Nysalor 4. kesäkuuta 2002 kello 15.28 linkki Dovas: [i:12cd7a8836]Tuo Malian osuus Epäpyhässä Kolmikossa muistuu aina jotenkin erikoisena pointtina mielessä. Kävikö siinä niin että Malia olisi itse jättäytynyt pois, tai että ainakin ennen tuota Ragnaglarin, Thedin ja Malian liittoa hän ei olisi ollut millään lailla varsinaisesti kaaosta/kaaoksen jumala?[/i:12cd7a8836] Malia oli ilmeisesti alun perin jonkinlainen pimeyteen liittyvä parannushenki, jolla oli myös hedelmällisyyden voimia. Kuoleman tultua Malia ryhtyi ammentamaan voimia jumalsodan tuhoista ja voimistui entisestään. Malian harmiksi kuitenkin Chalana Arroy ja muut parantajat onnistuivat taistelemaan häntä vastaan kohtuullisen menestyksekkäästi. Niinpä Malia liittoutui Thedin ja Ragnaglarin kanssa, joidenkin mielestä pakotettuna, joidenkin mielestä taas kostonhimosta, ja näin muodostui Epäpyhä kolmikko. Wakboth Paholaisen syntymässä Malian sanotaan toimineen kätilönä, sillä hänellä oli vieläkin vanhat synnytyksenauttamistaitonsa jäljellä. Broot ryhtyivät palvomaan Maliaa ja palvovat häntä vieläkin, joskin Malia myöhemmin erosi Epäpyhästä kolmikosta, vaikkei voinutkaan päästä eroon tästä tulleesta tahrasta. Nykyään Malia liitetään Kuoleman ja Pimeyden riimuihin, joskin broiden ja muiden kaaosotusten keskuudessa hänellä on myös Kaaoksen riimu. Malia muistuttaa siinä mielessä Ikadzia, että Maliakin nauttii tuskasta ja kärsimyksestä. Ikadzin tavoin Malia kuitenkin tarvitsee maailmaa, sillä jos koko maailma tuhoutuisi, ei olisi enää ketään, joka voisi sairastua, kärsiä ja kuolla. Malialla taitaa olla myös osansa suuressa kompromississa, joten hän ilmeisesti on aika selkeästi osa maailmaa, vaikka hän vastustaakin elämää, rauhaa ja yltäkylläisyyttä. Koska Maliaa pelätään, hänelle saatetaan uhrata hänen lepyttämisekseen, kuten muistaakseni King of Dragon Pass -pelissäkin oli mahdollista. [i:12cd7a8836]Praxissa ja Wastesilla nomadi-klaanien shamaanithan saattavat joutua hakemaan joskus joiltain vihollisjumalilta, myös Malialta, apua sairauksien voittamiseen tms saadakseen heimonsa pysymään elossa.[/i:12cd7a8836] Joo, ja tällöin Maliaa ei varmaankaan nähdä mitenkään kaoottisena, vaan pikemminkin pelottavana kuolemanjumalattarena. Teshnoksen ja Autiomaan välissä sijaitseva Tautinen metsä lienee muuten jonkinlainen Malian pyhä paikka, jossa elää monenlaisia kuumetauteja. Sieltä varmasti tautinen valtiatar lähettää vitsauksia Autiomaan paimentolaisten niskaankin.
Dovas linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 20.36
Dovas 4. kesäkuuta 2002 kello 20.36 linkki NYSALOR: [quote:6fa77f4c49]Malia oli ilmeisesti alun perin jonkinlainen pimeyteen liittyvä parannushenki, jolla oli myös hedelmällisyyden voimia. [/quote:6fa77f4c49] Ja nyt kun sanot niin jostain etäisistä muistinsopukoista tuo Pimeys-yhteys tulee mieleen. Missähän mittakaavassa Pimeyden olennot (muut Pimeyden jumalat tahi peikot) ovat suosiotaan osoittaneet Malialle? Hedelmällisyyden voimat (täten viitaten myös GEASin viestiin,) ja mahdollinen kätilön rooli yhdistettynä Pimeyteen tuo etäisesti mieleen Xiola Umbarin merkityksen peikoille (tietty). En nyt spekuloi, heh, heidän mahdollisuudesta olla sama jumala :) , kuhan heitin. [i:6fa77f4c49]Joo, ja tällöin Maliaa ei varmaankaan nähdä mitenkään kaoottisena, vaan pikemminkin pelottavana kuolemanjumalattarena.[/i:6fa77f4c49] Näinpä. Shamaanin ei tarvitse välttämättä olla kaaoottisia ottaakseen yhteyttä jossain erittäin kriittisissä tilanteissa. Eihän Praxissa nuo vaeltavien shamaanit todellakaan mielellään mene hakemaan näiltä vaarallisten vihamielisten suurien henkien luota (Malia, Dark Eater ym) yhtään mitään jos ei ole äärimmäinen pakko. Taitaa olla taas off-topic. Joku admin/mode vois vaihtaa ton meikäläisen riimuloordi nimityksen vaikka Ratslaff`iksi :D !
Nysalor linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 22.15
Nysalor 4. kesäkuuta 2002 kello 22.15 linkki Dovas: [i:d2c989bc61]Ja nyt kun sanot niin jostain etäisistä muistinsopukoista tuo Pimeys-yhteys tulee mieleen. Missähän mittakaavassa Pimeyden olennot (muut Pimeyden jumalat tahi peikot) ovat suosiotaan osoittaneet Malialle?[/i:d2c989bc61] Tuskin pimeydenolennot Maliaa sen enempää suosivat kuin ihmisetkään, sillä pimeydestä ei ole suojaa sairauksia vastaan sen enempää kuin valostakaan. Peikot arvatenkin vihaavat Maliaa aivan yhtä paljon kuin ihmiset, sillä heidän rituaaleissaan Malia kuvataan Kyger Litorin tai Zorak Zoranin jalkojen alle murskattuna. Ainoastaan broiden ja harpyijoiden kaltaisten likaisten ja tautisten olentojen parissa Malialla on kunnolla suosiota. [i:d2c989bc61]Hedelmällisyyden voimat (täten viitaten myös GEASin viestiin,) ja mahdollinen kätilön rooli yhdistettynä Pimeyteen tuo etäisesti mieleen Xiola Umbarin merkityksen peikoille (tietty). En nyt spekuloi, heh, heidän mahdollisuudesta olla sama jumala , kuhan heitin.[/i:d2c989bc61] Joo, kyllähän Malia tuossa mielessä muistuttaakin Xiola Umbaria, eikä varmaan olisi ihme, jos Malia olisi hänelle jotakin sukua, kun on itsekin alun perin pimeydenhenki. Siinä, missä XU parantaa, Malia kuitenkin tappaa ja siinä, missä XU suojelee heikkoja, Malia murtaa taudeillaan niin heikkoja kuin vahvojakin, eikä hänen palvontansakaan ole mikään varma keino välttyä kuolemasta. Malian voi siis joka tapauksessa nähdä joko julmana sairauksien valtiattarena ja tappajana tai kaoottisen inhotuksena, joka levittää vitsauksia ympäri maailmaa.
Dovas linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 6.12
Dovas 5. kesäkuuta 2002 kello 6.12 linkki NYSALOR: [quote:eb20206266]Tuskin pimeydenolennot Maliaa sen enempää suosivat kuin ihmisetkään, sillä pimeydestä ei ole suojaa sairauksia vastaan sen enempää kuin valostakaan. Peikot arvatenkin vihaavat Maliaa aivan yhtä paljon kuin ihmiset, sillä heidän rituaaleissaan Malia kuvataan Kyger Litorin tai Zorak Zoranin jalkojen alle murskattuna.[/quote:eb20206266] Niin sen Epäpyhään kolmikkoon liittymisen ja kaaokseen korruptoitumisen seurauksena, mutta meinasin [i:eb20206266]ennen[/i:eb20206266] näiden asioiden tapahtumista? Silloin kun se on vain omannut Pimeyden ja Hedelmällisyyden voimia, eikä ollut tahrautunut vielä millään lailla kaaoksesta...
Dovas linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 6.17
Dovas 5. kesäkuuta 2002 kello 6.17 linkki Täsmennän vielä että tarkoitan, jos Malia ei vielä silloin tauteja levittänyt/ollut tautien valtiatar?
Nysalor linkki 5. kesäkuuta 2002 kello 13.06
Nysalor 5. kesäkuuta 2002 kello 13.06 linkki Dovas: [i:fd929a531b]Niin sen Epäpyhään kolmikkoon liittymisen ja kaaokseen korruptoitumisen seurauksena, mutta meinasin ennen näiden asioiden tapahtumista? Silloin kun se on vain omannut Pimeyden ja Hedelmällisyyden voimia, eikä ollut tahrautunut vielä millään lailla kaaoksesta...[/i:fd929a531b] Ennen jumalsodan aikaa Maliaa on saatettukin palvoa jonakin vähäisenä parantavana ja synnytyksessä auttavana henkenä, joskin ne ajat olivat aivan toisenlaisia kuin historian kaudet. Silloin Malialla ei varmaan ollut ihmeellisempää merkitystä, eikä häntä varmaan tunnettu pintamaailmassa. Jumalsodan aikaan sitten Malian kateus nousi pintaan ja Kuoleman avulla hänestä varmaankin tuli tappaja sairauksia levittämällä. Pimeydenhenkiä on kai aina ollut melkoinen määrä ja muutamat ovat sieltä joukosta sitten nousseet jostakin syystä varteenotettaviksi tekijöiksi. Kyger Litor nousi merkittäväksi pariutumalla Ihmisen riimun kanssa, kun taas Malia nousi Kuoleman antaman mahdin ansiosta. Näin minä ainakin asian näkisin.
hyljys linkki 11. kesäkuuta 2002 kello 11.06
hyljys 11. kesäkuuta 2002 kello 11.06 linkki [b:e0f0506f70]Löytyipä tällainen pohdinta kaaoksen olemuksesta:[/b:e0f0506f70] An excerpt from a conversation with Pasammeth Polyformus, Pocharngo philosopher: "An opposite of chaos? Now, now (waves upper left tentacle), that is almost an illuminating question, since everything is Chaos. You are Chaos. I am Chaos. The world around us is Chaos. Chaos is void and enthropy and instability, but it also endless possibility, and that possibility wouldn't be endless unless it included being and structure and stability. What is, is a form of Chaos. What isn't, is a form of Chaos. What could be, is a form of Chaos. That which couldn't be would not be Chaos, since Chaos includes everything possible, but since everything is possible within Chaos there is nothing which couldn't be, and thus there is nothing but Chaos." (pause) "Which shows everytime you have to see any clerk in this our beloved Empire, by the way." (takes a swallow from his glass of Broo urine) "Next question?"
Sampi linkki 11. kesäkuuta 2002 kello 11.53
Sampi 11. kesäkuuta 2002 kello 11.53 linkki IMHO: Tuosta Pocharngon filosofin tekstistä voisi johtaa seuraavaa: Koko olemus on kaaosta. Niinpä laki tai järjestys (tässä tekstissä järjestynyt maailma), tai miksi tahansa haluammekin sitä kutsua, on se kaaoksen muoto, jonka puitteissa voimme elää. Tämän takia emme halua, että se muuttuu mihinkään. Kuitenkin kaaoksen tärkeä ominaisuus on muutos, niinpä järjestynyt maailma on altis muutokselle. Muutos voi johtaa maailman sellaiseksi, etteivät sen olennot voi asua siinä enää. Siksi useat tämän järjestyneen maailman älylliset asukit taistelevat kynsin hampain sitä muutosta vastaan, jonka näkevät kaaoksena (eli sitä, joka uhkaa tuhota heidän järjestyneen maailmansa.) Toiset taas näkevät muutoksen vättämättömyyden ja pyrkivät parhaansa mukaan ohjaamaan sitä raiteille, joilla heidän tuntemansa elämä jatkuu. (Tai vielä parempaa, ohjaamaan muutosta siihen suuntaan, etä heillä on paremmat oltavat.) Lunarit ovat hyvä esimerkki tästä jälkimmäisestä, hehän näkevät maailman olevan muutoksen syklissä. Sykli onkin hyvä tapa tasapainottaa muutos ja pysyvyys. Palautetaanko keskustelu alkuperäisille raiteilleen?