Vanha foorumi

Takaisin

RQ Deluxe Errata

RuneQuestin säännöt
Arkat 28. toukokuuta 2002 kello 23.27
Kirjoittaja Viesti
Arkat linkki 25. toukokuuta 2002 kello 19.38
Arkat 25. toukokuuta 2002 kello 19.38 linkki Tuli vaan mieleen että voisi tähän vähän jakaa tietoa, jota en ainakaan itse muista suomenkielisistä laitoksista löytäneeni... Tämä on siis RQ Deluxe -kirjan lopusta, "Official Errata for RuneQuest Deluxe Edition". Jos käännöksistä on erimielisyyttä niin saa motkottaa, mutta luulenpa että saan kaiken tähän sotkematta sitä... En ole myös aivan varma mitkä virheet on korjattu suomenkielisissä säännöissä. Toivottavasti ei mene koko homma hukkaan (en voi näitä tarkistaakkaan kun suomenkieliset kirjani ovat hukassa). Täytyy kyllä sanoa että Glorantha-kirja (osa Deluxe-sääntöjä, ei käsittääkseni osana mitään suomenkielistä kirjaa) olisi ihan kätevä uudelle pelaajalle... Koulutus Oppiakseen kyvyn jonka perusosaaminen on 00%, hahmon on vietettävä 50 tuntia koulutuksessa. Tästä saa 1d6-2 % taitoon (jos taito on jää kykyluokkabonuksen jälkeen alle 1%:n, on opiskeltava uudet 50 tuntia). Ei-ihmisten ENC Jos olennon KOK on yli 20, etsi sen kantamaa painoa vastaava KOK KOKo-paino -taulukosta. Kun KOK on 21-30, jaa kilomäärä kahdella. Tämä ENC vähennetään olennon väsymyspisteistä. Kun KOK on 31-40, jaa kilot kolmella, kun KOK on 41-50, jaa neljällä, ja niin edelleen. Lähitaisteluaseet Säilän lävistyksen vahinko on 3d6+3, ei 2d6+2 (tämä on taidettu käydä läpi jo). Naginata ei lävistä. Ampuma-aseet Lingon tulinopeus on 1/IH. Heittokeihään vahinko on 1d10 (!!! En ollut edes itse tätä huomannut!!!). Tylpät aseet ja pehmeä panssari Pehmeä panssari suojaa tylppiä aseita vastaan vain puolella panssaripisteistään (pyöristä ylöspäin). Kovan panssarin kanssa päällekkäin käytetty pehmeä panssari lasketaan kovaksi. Ketteryyskyvyt ja ENC Väistö, hyppy, ja uinti: Jos olennon KOK on 21-30, jokainen 2 ENC vähentää kykyjä 1% (5% uinnin tapauksessa). Jos KOK on 31-40, jokainen 3 ENC vähentää näin, ja niin edelleen. Henget ja haltuunotto Tavallisesti, kun uhrin taikapisteet laskevat nollaan tai 10 pistettä alle hengen taikapisteiden, henki ottaa uhrin haltuun (uutta minulle!). Aktiiviset loitsut Kohteen on pysyttävä loitsijan näkyvissä tai loitsu loppuu. Henkitaikuus Mahdollisuus onnistua ei-rituaali henkitaiassa on MHTx5 + taikuuskykymuutos. Koordinaatio -henkiloitsu Jokainen piste nostaa NPP:ttä kahdella. Suoja Suoja-loitsua voi käyttää yhdessä Henkisuojan, Hohdon ja Vastataikuuden kanssa (sanotaanko suomenkielisissä säännöissä jotain muuta?). Salamanuoli Kestoaika on väliaikainen. Riimutaikuus Mahdollisuus heittää riimuloitsu on 100% plus taikuuskykymuutos, -1% per piste ENCiä. Loitsurajoitukset Noviisit eivät voi oppia loitsuja jotka ovat papeille kertakäyttöisiä (sama pätenee riimulordeille kertakäyttöisiin taikoihin). Absorbointi -riimuloitsu Voi käyttää yhdessä Kilven, Henkikilven ja Heijastuksen kanssa. Käske (lajia) -riimuloitsu Yhden pisteen loitsu, voi vaikuttaa normaaliälyisiin olentoihin. Venytys ja Illuusio -riimuloitsut Pitäisi sanoa että "poikkeus sääntöön, jonka mukaan vain yksi riimuloitsu voidaan heittää per ISKUHETKI" tai jotain vastaavaa. Kilpi -riimuloitsu Voi käyttää yhdessä muiden loitsujen kanssa. Sielunäkö -riimuloitsu Yhden pisteen loitsu. Taikapistematriisilumous Jokainen piste loitsua luo varaston 1d10 taikapisteelle. Loitsumatriisilumous Henkiloitsumatriisi luodaan henkiloitsulla, riimuloitsumatriisi riimuloitsulla, ja velholoitsumatriisi velholoitsulla. Olennot Brontosaurus Häntäiskun vahinko 4d6, ei 7d6. Elefantti Intialaisella elefantilla on VMA 6d6+30 ja KOK 6d6+38. Sukupuuttoon kuolleella afrikkalaisella metsäelefantilla on VMA 6d6+22 ja KOK 6d6+30. Tavallisella afrikkalaisella elefantilla on VMA 6d6+34 ja KOK 6d6+42. Liike on 4. Muut tiedot eivät muutu. Kaaottiset ominaisuudet 89 - Yksi osumakohta (määritetään satunnaisesti) on haavoittumaton minkäänlaiselle vahingolle. 90 - Lumoava: asettaa ULK:nsä (ULK 5d6) ÄLYä vastaan kohdatessa. Jos voittaa, uhri yrittää ystävystyä, seuraa sitä ja toimii henkivartijana. Mukana valmiiksi 1d6 henkivartijaa.
Nysalor linkki 25. toukokuuta 2002 kello 20.30
Nysalor 25. toukokuuta 2002 kello 20.30 linkki Arkat: [i:a953f55df0]Heittokeihään vahinko on 1d10 (!!! En ollut edes itse tätä huomannut!!!).[/i:a953f55df0] Hassua kyllä, tätä korjattua vahinkoa ei taidata käyttää oikein missään. Esimerkiksi Dorastorin telmoreilla tavalliset heittokeihäät tekevät d8 vahinkoa ja ainoastaan erityinen musta heittokeihäs d10 vahinkoa. Strangers in Praxissa on sama vahinko, joten lienevätköhän tekijät ehkä sitten loppujen lopuksi päätyneetkin pitämään vahinkona d8:aa. Tuo erratahan on kai aika vanha. [i:a953f55df0]Suoja-loitsua voi käyttää yhdessä Henkisuojan, Hohdon ja Vastataikuuden kanssa (sanotaanko suomenkielisissä säännöissä jotain muuta?).[/i:a953f55df0] Joo, ei tuota suomenkielisissä säännöissä edes kiistetä. Henkisuojalla varmaan tarkoitat Henkikilpeä. Voisin lisätä tähän erratahommaan vielä Moniloitsun korjatun kuvauksen, joka voi olla tarpeen, ellei käytä Sandyn velhosääntöjä. Tämäkin on jostakin virallisesta erratasta, joskaan en ole varma, onko se jo korjattu johonkin englanninkieliseen versioon. Koko Moniloitsun kuvaus pitäisi siis korvata seuraavalla tekstillä: "Tämän kyvyn avulla velho voi heittää useita loitsuja kuluttamalla vain vähän taikapisteitä. Kukin loitsun voi suunnata eri kohteeseen, mikäli kaikki kohteet ovat kantomatkan sisällä ja heittäjän näkyvissä. "Kukin piste Moniloitsua sallii yhden lisäloitsun heittämisen. Ensiksi velho määrittelee Intensiteetin, Kantomatkan ja Kestoajan määrän, jonka aikoo käyttää ja jota rajaa hänen Vapaa ÄLY:nsä ja kaikki loitsut vaikuttavat samaan aikaan. Kuitenkaan kosketusloitsut eivät saa kantomatkaa tällä tavalla, eivätkä välittömät loitsut saa kestoaikaa, eivät edes yhdistettyinä kantomatkallisiin tai ajallisiin loitsuihin. "Loitsujen taikapisteiden kulutus on yhtä suuri kuin manipulaation yhteispisteet, mukaan lukien Moniloitsun. Rituaalitaikuutta ei voi manipuloida Moniloitsulla. "Loitsujen heittämiseen tarvittava aika on yhtä suuri kuin koko käytetty Vapaa ÄLY kerrottuna heitettyjen loitsujen lukumäärällä. Tämä on tärkein poikkeus tavalliseen loitsunheiton kuluttaman ajan sääntöön." Myös Hoida (vammoja) -loitsun kuvaus kuuluu suomenkielisestä kuvauksesta poiketen näin: "Tällä loitsulla voi parantaa hahmon erityisiin osumapaikkoihin saamia vammoja nopeuttamalla luonnollista paranemista. Tällä loitsulla ei voi parantaa myrkyn, hapon tai muun puhtaasti R-R:tta vastaan suuntautuneen hyökkäyksen vahinkoa. Haava, johon heitetään Paranna (vammoja) -loitsu ainakin intensiteetillä 2, lakkaa heti vuotamasta verta. Hoidettu olento paranee yhden pisteen kokonaiskestovahinkoa ja yhden pisteen vioittuneeseen osumapaikkaan tunnissa (kunnes osumapaikka on taas terve) kutakin loitsun intensiteettipistettä kohti. Tämä loitsu vaatii Kestoajaksi ainakin yhden tunnin. Loitsu parantaa osumapaikkaa, jota loitsunheittäjä koskettaa." Ehkä pitäisi kerätä kaikki virallisien erratojen korjaukset yhteen myös suomenkielisten sääntöjen osalta, kun niissä on jonkin verran harmillisia virheitä. Varmaan tärkeimmäksi nousisivat yleiset ja erityiset riimuloitsut. :smile: [ Tätä viestiä on muokannut: Nysalor 2002-05-25 23:30 ]
Arkat linkki 25. toukokuuta 2002 kello 20.36
Arkat 25. toukokuuta 2002 kello 20.36 linkki Jeh, tuo heittokeihään vahinko hämmentää hiukan itseänikin, mutta taidan ottaa sen käyttöön... muuten heittokeihäs on koko lailla turha ase jousien ja lingon rinnalla.
Guzmo linkki 26. toukokuuta 2002 kello 10.10
Guzmo 26. toukokuuta 2002 kello 10.10 linkki [i:d13aa1a724] Lähitaisteluaseet Säilän lävistyksen vahinko on 3d6+3, ei 2d6+2 (tämä on taidettu käydä läpi jo). Naginata ei lävistä. [/i:d13aa1a724] Jaha. [i:d13aa1a724] Ampuma-aseet Lingon tulinopeus on 1/IH. Heittokeihään vahinko on 1d10 (!!! En ollut edes itse tätä huomannut!!!). [/i:d13aa1a724] Miten pirussa lingon tulinopeus voi olla 1/IH? Heittokeihäs muutos ehkä ihan paikallaan. [i:d13aa1a724] Henkitaikuus Mahdollisuus onnistua ei-rituaali henkitaiassa on MHTx5 + taikuuskykymuutos. [/i:d13aa1a724] - ENC ? [i:d13aa1a724] Kilpi -riimuloitsu Voi käyttää yhdessä muiden loitsujen kanssa. [/i:d13aa1a724] Kilpi X + Suoja-10 rox :smile:
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2002 kello 13.59
Nysalor 26. toukokuuta 2002 kello 13.59 linkki Guzmo: [i:59f9d0b94c]Miten pirussa lingon tulinopeus voi olla 1/IH?[/i:59f9d0b94c] Se tarkoittaa tietysti sitä, että asetta käytetään NPP-iskuhetkellä. Lingonammunnan ei siis tarvitse rajoittua yhteen meleevuoroon, vaan jos NPP IH on vaikkapa 2, ensimmäinen ammus lähtee iskuhetkellä 2, toinen nuoli kolme iskuhetkeä + NPP IH myöhemmin eli iskuhetkellä 7. Näin siis esimerkki tapauksessa henkilö voisikin ampua lingolla kahdesti meleevuorossa, aivan kuten tavallisilla jousillakin olisi mahdollista. [i:59f9d0b94c]- ENC ?[/i:59f9d0b94c] Erratassa tosiaan sanotaan tuo ilman ENC:n vähennystä. Itse tosin kyllä vähennän taakan henkitaikuusosaamisesta.
Guzmo linkki 26. toukokuuta 2002 kello 16.18
Guzmo 26. toukokuuta 2002 kello 16.18 linkki [quote:ffc225588c] Se tarkoittaa tietysti sitä, että asetta käytetään NPP-iskuhetkellä. Lingonammunnan ei siis tarvitse rajoittua yhteen meleevuoroon... [/quote:ffc225588c] Siis miten selität, että joku ampuu kolme laukausta lingolla yhtä nopeasti kuin toinen kolme nuolta jousella?
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2002 kello 20.28
Nysalor 26. toukokuuta 2002 kello 20.28 linkki Guzmo: [i:5ae3e6add9]Siis miten selität, että joku ampuu kolme laukausta lingolla yhtä nopeasti kuin toinen kolme nuolta jousella?[/i:5ae3e6add9] En ole tosiaankaan mikään linkoasiantuntija, mutta voisin kuvitella lingossa ihan käsijousen lailla ampumisnopeuteen vaikuttavan ampujan näppäryys, koska linkoahan ei jalkajousen tavoin tarvitse ladata, jolloin siihen menisi määrätty aika. Eikö kuulostaisi aika kummalta, jos sekä kömpelö kaveri että tuhottoman näppärä kaveri voisivat molemmat ampua lingolla vain yhden kerran meleevuorossa? En tosin itse ole koskaan käyttänyt linkoa, enkä siksi osaa kokemuksen perusteella arvioida, kuinka monta kiveä lingolla voisi 12 sekunnin aikana singota. Jos jollakulla on hyviä ajatuksia tästä, niin sopii kertoa ne.
Vash the Stampede linkki 26. toukokuuta 2002 kello 21.10
Vash the Stampede 26. toukokuuta 2002 kello 21.10 linkki Jonkinlaiset säännöt on pakko olla. Ja tuo 1/IH-sääntö on paljon parempi kuin se edellinen, 1/MV. Kyllähän sitä penskana koitti linkoja tehdä ja niillä ammuskella. Ja jos olisi halunnut, niin kyllä kahdesti 12 sekunnissa olisi kerinny ampua. Ja oletettavasti nämä rq-lingot ovat vähän nopeampia käsitellä.
Guzmo linkki 27. toukokuuta 2002 kello 6.40
Guzmo 27. toukokuuta 2002 kello 6.40 linkki Juu juu, mutta ei minun päähäni mahdu ajatus, että joku ampuisi lingolla kolmasti yhtä nopeasti kuin jousella. Missäköhän voisi kokeilla? :smile:
Nysalor linkki 27. toukokuuta 2002 kello 14.36
Nysalor 27. toukokuuta 2002 kello 14.36 linkki Guzmo: [i:4e6cae4018]Juu juu, mutta ei minun päähäni mahdu ajatus, että joku ampuisi lingolla kolmasti yhtä nopeasti kuin jousella.[/i:4e6cae4018] Menisi varmaan ihan turhan monimutkaiseksi, jos lingossa olisi joitakin erityissääntöjä ampumisajan suhteen, eikä vakioampuma-aika ole ainakaan minusta ollenkaan hyvä ratkaisu. Kaipa näppärät uzit tai Ukkossuiston linkomiehet yltävät linkojensa kanssa aika nopeaan tulitustahtiin, kun kiviä on valmiiksi kerättynä ja vihollinen on ampumaetäisyydellä.
GEAS linkki 27. toukokuuta 2002 kello 14.41
GEAS 27. toukokuuta 2002 kello 14.41 linkki Tuli mieleen luolakarhun klaani nimisessä kirjassa kuvattu lingo käyttö tyyli: ampuu lingolla ensimmäisen ammuksen tavallisesti mutta ei lopetakkaan pyörittäimistä kiven lähdettyä lentoo vaan lataa lingon niin että linko pyörii koko ajan. En tiedä toimiiko tuollainen oikeasti mutta se selittäisi tuollaisen tuli nopeuden. [ Tätä viestiä on muokannut: GEAS 2002-05-27 17:41 ]
late linkki 27. toukokuuta 2002 kello 14.51
late 27. toukokuuta 2002 kello 14.51 linkki [quote] 27.05.2002 klo 17:41, GEAS kirjoitti: Tuli mieleen luolakarhun klaani nimisessä kirjassa kuvattu lingo käyttö tyyli: ampuu lingolla ensimmäisen ammuksen tavallisesti mutta ei lopetakkaan pyörittäimistä kiven lähdettyä lentoo vaan lataa lingon niin että linko pyörii koko ajan. En tiedä toimiiko tuollainen oikeasti mutta se selittäisi tuollaisen tuli nopeuden. Huh! Johan saisi aikamoinen sankari olla jos meinaa pyörivään linkoon kiven tai muun ammuksen laittaa. Mutta kyllä minun kokemukseni mukaan (pienenä tuli kokeiltua kaikennäköistä :smile:) lingolla pari kertaa ampuu kymmenessä sekunnissa. Jos vielä sattuu olemaan tavallista vikkelämpi kaveri niin ehkä sitten se kolmekin kertaa. (Kolme on kyllä jo aika paljon, mutta mieluummin 1/IH kuin 1/MV.)
Nysalor linkki 27. toukokuuta 2002 kello 15.11
Nysalor 27. toukokuuta 2002 kello 15.11 linkki GEAS: [i:183a8a9c53]Tuli mieleen luolakarhun klaani nimisessä kirjassa kuvattu lingo käyttö tyyli: ampuu lingolla ensimmäisen ammuksen tavallisesti mutta ei lopetakkaan pyörittäimistä kiven lähdettyä lentoo vaan lataa lingon niin että linko pyörii koko ajan. En tiedä toimiiko tuollainen oikeasti mutta se selittäisi tuollaisen tuli nopeuden.[/i:183a8a9c53] Olen lukenut tuon kirjan (jonka sarjaan on ilmeisesti syksyllä tulossa vihdoinkin seuraava eli viides osa), mutta siitä on sen verran aikaa, ettei tuollainen temppu muistu enää mieleen. Untinen-Auel (nykyään kai pelkkä Auel) on kirjojaan varten käsittääkseni harrastanut ihan kokemusperäistä tutkimusta, vaikka kirjoissa on mukana tietysti aika paljon muutakin. En sitten tiedä, onko hän tosiaan testannut moista jippoa oikeasti lingon kanssa. :smile: Joka tapauksessa tässä voisi olla oiva temppu joillekin todella hyville lingolla ampujille, kuten vaikka kuuluisille Ukkossuiston linkomiehille, jotka ovat myös osa Lunarin imperiumin armeijaa. Vaikka moinen ei oikeasti onnistuisikaan meidän maailmassamme, Gloranthahan on aivan eri maailma ja tuollainen voisi sinne hienosti sopia. late: [i:183a8a9c53]Mutta kyllä minun kokemukseni mukaan (pienenä tuli kokeiltua kaikennäköistä ) lingolla pari kertaa ampuu kymmenessä sekunnissa. Jos vielä sattuu olemaan tavallista vikkelämpi kaveri niin ehkä sitten se kolmekin kertaa. (Kolme on kyllä jo aika paljon, mutta mieluummin 1/IH kuin 1/MV.)[/i:183a8a9c53] Jos NPP on alle 20, niin silloin lingolla ei pysty ampumaan kuin kaksi kertaa meleevuorossa (eli 12 sekunnissa). Henkilöt, joilla on NPP 20 tai enemmän, ovat sitten jo aivan tavattoman näppäriä, joten he ehtivät vielä ampumaan kolmannen ammuksen noin 11 sekuntia ensimmäisen ammuksen lähdön jälkeen. Jos tuo voisi olla kokemustesi perusteella mahdollista tuollaisille huippunäppärille, niin ilmeisesti tämä 1/IH mallintaa linkoa kohtuullisesti.
Arkat linkki 28. toukokuuta 2002 kello 22.37
Arkat 28. toukokuuta 2002 kello 22.37 linkki Ah, se Kilpi-loitsu... siis tarkoitin, että (kuten kaikki suojaavat Riimuloitsut) Kilpi toimii yhdessä Absorboinnin ja Heijastuksen kanssa... Vaikkakin omassa pelissäni se toimii myös Suojan ja Vastataikuuden kanssa - loppujen lopuksi yli 10 pisteen käytöt riimutaikuutta ja yli 20 pisteen henkiloitsut ovat (minun peleissäni) melko hiton harvinaisia, ja totta puhuen 40 pistettä taikapanssaria ja 40 pistettä vastataikuutta ovat mielestäni varsin asiallisia (Harrek tai Jar-Eel eivät kumpikaan edes huomaa niitä, tavallisten soturien parhaat yritykset pysähtyvät niihin, ja demoneja vastaan ne pitävät sopivasti hengissä).
Nysalor linkki 28. toukokuuta 2002 kello 23.27
Nysalor 28. toukokuuta 2002 kello 23.27 linkki Arkat: [i:3a0bafda42]Ah, se Kilpi-loitsu... siis tarkoitin, että (kuten kaikki suojaavat Riimuloitsut) Kilpi toimii yhdessä Absorboinnin ja Heijastuksen kanssa...[/i:3a0bafda42] Eipä minullakaan varmaan mitään tuota vastaan ole, mutta toisaalta en näkisi mitään syytä, miksei Absorbointi imisi myös Kilpi-loitsua itseensä, jos joku jälkimmäistä loitsua yrittäisi heittää itseensä Absorbointi päällä. Loitsujen heittäminen toimisi varmaan parhaiten silloin, kun ne heitetään yhtä aikaa, jotteivät loitsut ryhtyisi torjumaan toisiaan. Näin minä ainakin ajattelisin, vaikkei tätä ehkä missään sanota. [i:3a0bafda42]Vaikkakin omassa pelissäni se toimii myös Suojan ja Vastataikuuden kanssa[/i:3a0bafda42] Niin myös sääntöjen mukaan, jotka sanovat seuraavaa: "Loitsun [Kilven] vaikutukset lasketaan yhteen Suoja- ja Vastataikuus-loitsujen kanssa, jos jompaa kumpaa tai molempia loitsuja käytetään samalla." Jos taas näitä loitsuja ryhdytään heittelemään järjestyksessä ensin Kilpi ja sitten Suoja, niin minun tulkintani mukaan jo heitetty loitsu alkaisi torjumaan uutta loitsua, vaikka se olisi suojaksikin tarkoitettu. Yhdistetyt Suoja ja Kilpi antavat ihan kivasti suojaa taistelussa.
Squirrel linkki 4. kesäkuuta 2002 kello 7.10
Squirrel 4. kesäkuuta 2002 kello 7.10 linkki Vielä tuohon linko juttuun sellainen kommentti että minusta on helpompi ampua kahdesti lingolla 12 sekunnissa kun kahdesti jousella, tuli testattua viime kesänä :D