Vanha foorumi

Takaisin

Pelinjohtajan ´puolueellisuus´

Roolipelikeskustelu
Tosinuija 26. toukokuuta 2002 kello 16.21
Kirjoittaja Viesti
Tosinuija linkki 23. toukokuuta 2002 kello 18.24
Tosinuija 23. toukokuuta 2002 kello 18.24 linkki Mitäs mieltä porukat täällä on puolueellisista pelinjohtajista? Siis että suosii jotain seikkailijaa ja syrjii toista tai tekee seikkailusta liian helpon tai vaikean.
Nysalor linkki 23. toukokuuta 2002 kello 18.49
Nysalor 23. toukokuuta 2002 kello 18.49 linkki Tosinuija: [i:1e2346541a]Mitäs mieltä porukat täällä on puolueellisista pelinjohtajista? Siis että suosii jotain seikkailijaa ja syrjii toista tai tekee seikkailusta liian helpon tai vaikean.[/i:1e2346541a] Tämä ei sitten taas koske sääntöjä, joten siirsin aiheen yleisen keskustelun puolelle. Joka tapauksessa minusta pelinjohtajan pitäisi pysytellä neutraalina pelaajia kohtaan, mutta antaa ei-pelihahmojen olla ihan niin puolueellisia kuin on tarpeen. Minun puolestani ei-pelihahmot saavat sortaa tai suosia pelihahmoja, jos se heidän motiiviensa perusteella on uskottavaa. Siinä tosin ei pitäisi olla pelinjohtajan puolelta mitään henkilökohtaista. Pelinjohtajan tahallinen kiusanteko on sitten aivan eri asia ja sellainen pilaa mielestäni pelaamisen. Ajattelisin, että pelinjohtajan ei ole järkevää luoda liian täydellisesti lukkoon pelin vaikeusastetta, vaan sitä olisi hyvä säädellä, jos peli osoittautuu liian helpoksi tai hankalaksi. Esimerkiksi jos kapakkatappelussa alkaakin näyttää siltä, että pelihahmoille soivat kuolonkellon, niin tarinan kannalta (ellei tarkoitus ole tosiaan tappaa hahmoja) hyväksi voisi olla, että apuun rientäisi joku sopiva ei-pelihahmo. Liian helppoa taistelua taas voi vaikeuttaa apuvoimilla, loitsujen ovelalla käytöllä tai muulla kikalla. Toisaalta jo seikkailua suunnitellessa kannattaa vähän katsoa, ovatko hahmot aloittelijoita, keskitasoa, korkeatasoisia vai jopa sankarikaliiberia. Sen mukaan voi sitten katsoa, heittääkö vastaan vihollisia tasoa Cacodemon vai olisiko heikko broolauma parempi. Dorastor ja sellaiset paikat ovat tosin jo itsessään niin vaarallisia, että aloittelijatason poppoon kannattaisi harkita sellaiseen menemistä useampaan kertaan. Aina kannattaisi roolipelaamisessa minun mielestäni muistaa, ettei kyseessä ole kilpailu, eikä yleensä ole palkintoja luvassa siitäkään, kuka pitää hahmon hengissä pisimpään tai kuka tekee hahmostaan voimakkaimman ja menestyneimmän. Minusta pohjimmiltaan tarkoitus on pitää hauskaa ja eläytyä johonkin aivan muuhun kuin omaan itseensä. Niinpä hahmon uskottava pelaaminen ja kiva tarina on minulle mieleen enemmän kuin pelaajien ja/tai pelinjohtajan välinen kamppailu.
Guzmo linkki 23. toukokuuta 2002 kello 19.34
Guzmo 23. toukokuuta 2002 kello 19.34 linkki Liian vaikeat seikkailut ovat asiallisia, mutta muuten pelaajien suosiminen on typerää.
Arkat linkki 23. toukokuuta 2002 kello 21.53
Arkat 23. toukokuuta 2002 kello 21.53 linkki Yksittäisen pelaajan suosiminen (tahallaan tai vahingossa) on perseestä, ja tämän tiedän oman mokan kautta varsin hyvin (vahingossa). Mielestäni PJ:n on suosittava aina pelaajahahmoja tasapuolisesti sääntöjen suhteen (eli fuskataan PH:jen hyväksi), mutta muuten on oltava neutraali ja tasapuolinen. EPH:t tietenkin ovat mitä ovat, ja tykästyvät erilaisiin pelaajahahmoihin. Mutta kyllä jonkun pelaajan suosiminen nostattaa äkkiä vihaa, ja syystä.
Grammund linkki 24. toukokuuta 2002 kello 15.55
Grammund 24. toukokuuta 2002 kello 15.55 linkki Ikuisuuskysymys. Aina jonkun mielestä jotakuta sorretaan tai joku saa liikaa etuisuuksia. Meillä ainakin yksi pelaaja valittaa aina kuinka muita muka suositaan. Ihmisiä vaan pelinjohtajatkin on(kuulemma)
Dovas linkki 26. toukokuuta 2002 kello 10.09
Dovas 26. toukokuuta 2002 kello 10.09 linkki Puolueellisuus on hanurista. Sellainen touhu on jotakin muuta kuin mitä itse roolipelaamiseen kuuluu. Sillä, ja ylipäänsä muilla skismaa tuottavilla, aina jonkun hermoille käyvillä sivuilmiöillä ei pitäisi olla mitään tekemistä pelin kanssa. Sanoisinkin että: Itse roolipeli tapahtuu maailmassa missä ja mitä pelataan. Ei olohuoneessa ihmisten keskinäisten kinojen kera. Tästäpä tulee mieleen toisenlainen kysymys, moniko on törmännyt/huomannut kahden pelaajan välissä ilmiötä, jossa vaikka toinen pelaaja pelaa toista "vastaan"? Elikkä kaikessa täytyy olla parempi tms kuin joku tietty toinen pelihahmo/helposti haastaa riitaa sen hahmon kanssa yms keskinäistä kilpailua..? Sekin on todella lapsellista. Kerran aikoinaan huomasin (myös kun tämä toinen "vastaan pelattu" pelaaja itse kertoi siitä) tämmöisen ilmiön ja luulen sen johtuneen tämän "riidanhaastajan" ns. keskittymättömyydestä peliin; peli oli toisarvoista monessa suhteessa, tappelut oli ne jotka merkitsivät (encounterit olivat ilmeisesti toivottavia) ja ennen kaikkea veikkonen oli totaalinen power-gameri. Onneksi tällaiset ilmiöt eivät jatku kuitenkaan roolipelaamisen säilyttyä todellisena harrastuksena ja ne jotka siihen itse roolin pelaamiseen suhtautuvat suurella innolla ja käsittää mikä on pelissä olennaista jatkavat sitä todennäköisesti pitempään.
Grammund linkki 26. toukokuuta 2002 kello 12.50
Grammund 26. toukokuuta 2002 kello 12.50 linkki Todella tuttu ilmiö tuo edellisen puhujan mainitsema pelaajatyyppi. Yleensä siihen kuuluu kiukuttelua, jos jostain syystä oma hahmo ei ole "johtavassa" asemassa. Kännipäissä uhoamista "kuinka v¤%&n kova hahmo mulla on ja kuinka voisin tappaa kaikki muut sormia näpsäyttämällä". Ja lisäksi valitusta kaikista gm:n tekemistä päätöksistä. Tähän kuuluu vielä jonkin moinen tavoite "voittaa" peli, eli powergeimaamalla. Mitä en itse ymmärrä lainkaan.
Wlu 000 linkki 26. toukokuuta 2002 kello 13.51
Wlu 000 26. toukokuuta 2002 kello 13.51 linkki Jos joku pelaajista yrittää parhaansa mukaan terrorisoida peliä jonkun vitutus-kohtauksen takia niin kyllä se valokeihäs osuu herkemmin siihen pelaajaan :smile: Kokemusta niin pelaajana kuin PJ:näkin tuosta asiasta. Muuten puoluellisuus ei ole sallittua.
Guzmo linkki 26. toukokuuta 2002 kello 16.21
Guzmo 26. toukokuuta 2002 kello 16.21 linkki Luonnottomia sääilmiöitä ei tarvitse selitellä Gloranthassa :wink:
Thorinir linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 19.37
Thorinir 13. kesäkuuta 2002 kello 19.37 linkki meillä on cyperbunkissa ihan hemmetin puolueellinen pelinjohtaja... ja aika outo jos lyöt puuta, kuolet
Tupew linkki 14. kesäkuuta 2002 kello 9.22
Tupew 14. kesäkuuta 2002 kello 9.22 linkki Kyllä meidänkin pj joskus suosii muita esin toinen saa rahaa toinen ei .kimppuun hyökätään ja ne keskittyvät vain yhteen kun ne saavat toisen maahan ja vuorossa on toinen mutta viholliset lähtevät karkuun. Pj:n ei pitäisi olla puolueellinen tai suosia jotain toista ja syrjiä jotain toista.Mutta toisaalta pj saattaa suosia vuoroin jotain toista muta se ei ole hauskkaa jos viholliset tekevät minimi vahingon joka kerta koska pelin jotaja suosii. Säännöissähän ei tätä kielletä. mutta se saattaa vain näyttää suosi miselta jos pj heittää satunnais valikosta tapahtumia jossa toinen löytää rahaa ja toinen joutuu tappeluun silloin on vain huono tuuri.
Larppa linkki 4. elokuuta 2002 kello 12.40
Larppa 4. elokuuta 2002 kello 12.40 linkki Joo No meillä on valitettavasti yks kaveri joka johtaa keskimaata ja on ihan paska johtaja, mut pitää käydä pelaamassa sen pelejä ettei se suutu, niin ja se helvetin puolueellinen kuten: Kaveri teki hahmon jonka ulonäkö oli jotain n.136, niin pj ei tahtonu, että se on niin hyvän näkönen, ku muut on rumii, niin soppakuppo lentää sen päähän ja ulk laskee jonnekkin 50!!! Vähän karseeta!!! :x
ArtaniS linkki 31. elokuuta 2002 kello 12.57
ArtaniS 31. elokuuta 2002 kello 12.57 linkki Eipähän meidän PJ ole hirveen puolueellinen ollu... kovin usein :wink: . Joskus tiettä on käyny jotain vähän epäreilua, mut se on ihan luonnollista.
black knight linkki 22. lokakuuta 2002 kello 8.21
black knight 22. lokakuuta 2002 kello 8.21 linkki Kyllä meilläkin PeeJiillä on ihan puolueeton taipumus VÄLILLÄ, joskus se ei anna muille päätösvaltaa kuin yhelle, aika peestä suoraansanoen, mutta muuten se on ihan hyvä jätkä. Paitsi välillä. esimerkki. kerran kysyimme "paljon meillä on rahaa" PJ "750 kultarahaa" myöhemmin kysyimme uudestaan "paljon meillä on rahaa" PJ "50 kultarahaa" ja se tässä on kummallista ettei me tehty mitään. Sitten teimme kunnon älämölön ja se oli taas sekisin. Kuten kaikki muutkin Myöhemmin meillä oli taas enemmän rahaa vaikkei tehty mitään :lol:
Guzmo linkki 22. lokakuuta 2002 kello 9.53
Guzmo 22. lokakuuta 2002 kello 9.53 linkki Muistakaa, että PJ:n sana on laki 8) Kyllä se roolipelaaminenkin helpottuu kun nuoruusvuosien temmellys jää kehittyvän kaljamahan taakse :-D
Herbert linkki 1. marraskuuta 2002 kello 21.18
Herbert 1. marraskuuta 2002 kello 21.18 linkki Meillä toinen pj ei anna hahmojen kuolla mitenkään, mutta toisen pelissä ne taas kuolevat liiankin helposti. Kyllähän se rippuu pelaajan luonteesta miten nopeasti kuolee.Jos vaikka kysyy kapakassa istuvalta merimieheltä joka polttaa "ruohoa" olisiko sitä lisää ja merimies haistattaa sinulle niin ei sitä heti tarvitse alkaa rähisemään.Lyö merimiehen maihin ja kaksi merimiehen kaveria tulee antaa kunnolla köniin ja heittää katu ojaan. :-o
GEAS linkki 2. marraskuuta 2002 kello 11.28
GEAS 2. marraskuuta 2002 kello 11.28 linkki Yleensä olen pelijohtajana toivoakseni aika reilu mutta aina välillä niitä jotka pelleilevät tulee hiukan höykytettyä. Mutta kuten Guzmo sen niin osuvasti sanoi Pelinjohtajan sana on laki. :)
Rautakääpiö linkki 2. marraskuuta 2002 kello 14.13
Rautakääpiö 2. marraskuuta 2002 kello 14.13 linkki Vuhhuu! Ainahan pelinjohtajan pitäisi olla maksimaalisen reilu ja "kaikkien kaveri"... Tilanteissa jossa yhteiskunta syrjii pelaajahahmoa, voi hahmon pelaaja tuntea itsensä syrjityksi. Koska kyse on subektiivisista tunteista, pitäisi pelaajien nostaa kauhistuksien älämöläkkä ja vaatia pelinjohtajaa hirteen. Pelinjohtajan onkin joissain tilanteissa todella vaikea olla objektiivinen. Etenkin jos PJ:n oma pissikerroin nousee korkealle tahi hän yrittää luoda epäreilua ympäristöä... :o Mutta voivathan pelaajatkin sortaa pelinjohtajia...??? :(
Larppa linkki 2. marraskuuta 2002 kello 14.48
Larppa 2. marraskuuta 2002 kello 14.48 linkki Rautakääpiö onhan se niinkin, että pelinjohtajaa voi sortaa, mutta minusta ennemmin sanoisin ystävällisesti pj:lle asian niin ettei se suutu! PJ kun oon suuttunut niin piru on irrallaan :evil:
Rautakääpiö linkki 3. marraskuuta 2002 kello 13.37
Rautakääpiö 3. marraskuuta 2002 kello 13.37 linkki Juupeli 8-)
Olorin linkki 6. marraskuuta 2002 kello 9.00
Olorin 6. marraskuuta 2002 kello 9.00 linkki Onhan tuota tullut hiukan sorruttua pelaajien suosimiseen, mutta ei kenenkään tietyn hahmoon vaan enemmänkin niin, että on tullut pidettyä hahmot hengissä sanoivat nopat mitä tahansa. Välillä vihollinen on kompuroinut vain koska olen halunnut taisteluun jotain näyttävyyttä. On vissiin tullut pelailtua liikaa noita konsoliropeja. :)
Karvajalka linkki 11. marraskuuta 2002 kello 21.54
Karvajalka 11. marraskuuta 2002 kello 21.54 linkki Pj:n pitäisi yrittää pysyä neutraalina. Suosiva pj on juuri se tekijä mikä tekee pelistä kaikille kurjaa. Joo määkin tykkään kääpiöistä, saat rautapanssarin ja oman suojelusjumalan, tarviitko muuta?. Pj:llä pitäisi maalaisjärki toimia muutenkin. Liian vaikeat seikkailut vievät pelihahmoilta uskottavuutta ja se aiheuttaa ukkojen optimointia. Otetaan eniten vauriota tekevä ase, parhaat panssarit ja kaikki kyvyt laitetaan taisteluun. Sitten kun kävelet metsikössä, joku maajussi talikon kanssa pistää tasaseen tahtiin turpaan. Tulee semmonen olo että suuri soturi on aivan mitätön kuoriämpäri, jota joka ukkeli voi paiskoa ketoon. Myöskin aivan älyttömät juonenkäänteet pitäisi karsia.(Pelaaja kosii kaunista neitoa ja tämä suostuu, päivän kuluttua illuusio on kadonnut ja neito onkin puolibroo, kaaoksenetana tms.) Välillä on meidän pj kikkaillu omiaan ja porukkaa alkaa kyrsimään ihan todella. Sillon homma menee aina läskiks, eikä pelaamisesta tule mitää. Onneksi tuollianen toiminta on jo historiaa.
Tupew linkki 12. marraskuuta 2002 kello 18.33
Tupew 12. marraskuuta 2002 kello 18.33 linkki Minun mielestäni nuo "juonen käänteet"(eli juuri nuo että neito onkin puoli broo) ovat juuri se tekijä joka tekee pelistä jännittävämmän.Vaikka ne eivät todellakaan ole aina mieluisia.Minunkin hahmosta tehtiin kaaottinen vaika en olisi tahtonut.Tai siis hahmoni huijattiin kaaottiseksi.
Qroqor linkki 12. marraskuuta 2002 kello 20.24
Qroqor 12. marraskuuta 2002 kello 20.24 linkki Itse tekisin tällaisia juonenkäänteitä sillä ne pystyy ennustamaan jotenkin: Esim. Kaupungissa on kaksi ryhmää konservatiivit jotka ylläpitävät hallitusta ja sen palveluja sekä radikaalit jotka vihaavat konservatiiveja ja haluavat hallituksen kaatuvan.Tätä tasapainoa tulee häiritsemään pelaajaryhmä jotka tuhoavat konservatiiveille tärkeän kohteen kuten reaktorin tai johtajan.Tämä johtaa taas ketju reaktioon jossa konservatiivien hallitus kaatuu ja radikaalit oikeamielisessä raivossaan teurastavat viattomia konservatiiveja ja kaatavat hallituksen sekä sen palvelut.Järjestys katoaa kaupungista ja seuraava kulkutauti/rosvojoukko tulee ja tyhjentää kaupungin maan tasalle.