Tosinuija
linkki
23. toukokuuta 2002 kello 18.24
|
Tosinuija
23. toukokuuta 2002 kello 18.24
linkki
|
Mitäs mieltä porukat täällä on puolueellisista pelinjohtajista? Siis että suosii jotain seikkailijaa ja syrjii toista tai tekee seikkailusta liian helpon tai vaikean.
|
Nysalor
linkki
23. toukokuuta 2002 kello 18.49
|
Nysalor
23. toukokuuta 2002 kello 18.49
linkki
|
Tosinuija:
[i:1e2346541a]Mitäs mieltä porukat täällä on puolueellisista pelinjohtajista? Siis että suosii jotain seikkailijaa ja syrjii toista tai tekee seikkailusta liian helpon tai vaikean.[/i:1e2346541a]
Tämä ei sitten taas koske sääntöjä, joten siirsin aiheen yleisen keskustelun puolelle. Joka tapauksessa minusta pelinjohtajan pitäisi pysytellä neutraalina pelaajia kohtaan, mutta antaa ei-pelihahmojen olla ihan niin puolueellisia kuin on tarpeen. Minun puolestani ei-pelihahmot saavat sortaa tai suosia pelihahmoja, jos se heidän motiiviensa perusteella on uskottavaa. Siinä tosin ei pitäisi olla pelinjohtajan puolelta mitään henkilökohtaista. Pelinjohtajan tahallinen kiusanteko on sitten aivan eri asia ja sellainen pilaa mielestäni pelaamisen.
Ajattelisin, että pelinjohtajan ei ole järkevää luoda liian täydellisesti lukkoon pelin vaikeusastetta, vaan sitä olisi hyvä säädellä, jos peli osoittautuu liian helpoksi tai hankalaksi. Esimerkiksi jos kapakkatappelussa alkaakin näyttää siltä, että pelihahmoille soivat kuolonkellon, niin tarinan kannalta (ellei tarkoitus ole tosiaan tappaa hahmoja) hyväksi voisi olla, että apuun rientäisi joku sopiva ei-pelihahmo. Liian helppoa taistelua taas voi vaikeuttaa apuvoimilla, loitsujen ovelalla käytöllä tai muulla kikalla.
Toisaalta jo seikkailua suunnitellessa kannattaa vähän katsoa, ovatko hahmot aloittelijoita, keskitasoa, korkeatasoisia vai jopa sankarikaliiberia. Sen mukaan voi sitten katsoa, heittääkö vastaan vihollisia tasoa Cacodemon vai olisiko heikko broolauma parempi. Dorastor ja sellaiset paikat ovat tosin jo itsessään niin vaarallisia, että aloittelijatason poppoon kannattaisi harkita sellaiseen menemistä useampaan kertaan.
Aina kannattaisi roolipelaamisessa minun mielestäni muistaa, ettei kyseessä ole kilpailu, eikä yleensä ole palkintoja luvassa siitäkään, kuka pitää hahmon hengissä pisimpään tai kuka tekee hahmostaan voimakkaimman ja menestyneimmän. Minusta pohjimmiltaan tarkoitus on pitää hauskaa ja eläytyä johonkin aivan muuhun kuin omaan itseensä. Niinpä hahmon uskottava pelaaminen ja kiva tarina on minulle mieleen enemmän kuin pelaajien ja/tai pelinjohtajan välinen kamppailu.
|
Guzmo
linkki
23. toukokuuta 2002 kello 19.34
|
Guzmo
23. toukokuuta 2002 kello 19.34
linkki
|
Liian vaikeat seikkailut ovat asiallisia, mutta muuten pelaajien suosiminen on typerää.
|
Arkat
linkki
23. toukokuuta 2002 kello 21.53
|
Arkat
23. toukokuuta 2002 kello 21.53
linkki
|
Yksittäisen pelaajan suosiminen (tahallaan tai vahingossa) on perseestä, ja tämän tiedän oman mokan kautta varsin hyvin (vahingossa).
Mielestäni PJ:n on suosittava aina pelaajahahmoja tasapuolisesti sääntöjen suhteen (eli fuskataan PH:jen hyväksi), mutta muuten on oltava neutraali ja tasapuolinen. EPH:t tietenkin ovat mitä ovat, ja tykästyvät erilaisiin pelaajahahmoihin. Mutta kyllä jonkun pelaajan suosiminen nostattaa äkkiä vihaa, ja syystä.
|
Grammund
linkki
24. toukokuuta 2002 kello 15.55
|
Grammund
24. toukokuuta 2002 kello 15.55
linkki
|
Ikuisuuskysymys. Aina jonkun mielestä jotakuta sorretaan tai joku saa liikaa etuisuuksia. Meillä ainakin yksi pelaaja valittaa aina kuinka muita muka suositaan. Ihmisiä vaan pelinjohtajatkin on(kuulemma)
|
Dovas
linkki
26. toukokuuta 2002 kello 10.09
|
Dovas
26. toukokuuta 2002 kello 10.09
linkki
|
Puolueellisuus on hanurista. Sellainen touhu on jotakin muuta kuin mitä itse roolipelaamiseen kuuluu. Sillä, ja ylipäänsä muilla skismaa tuottavilla, aina jonkun hermoille käyvillä sivuilmiöillä ei pitäisi olla mitään tekemistä pelin kanssa.
Sanoisinkin että:
Itse roolipeli tapahtuu maailmassa missä ja mitä pelataan. Ei olohuoneessa ihmisten keskinäisten kinojen kera.
Tästäpä tulee mieleen toisenlainen kysymys, moniko on törmännyt/huomannut kahden pelaajan välissä ilmiötä, jossa vaikka toinen pelaaja pelaa toista "vastaan"? Elikkä kaikessa täytyy olla parempi tms kuin joku tietty toinen pelihahmo/helposti haastaa riitaa sen hahmon kanssa yms keskinäistä kilpailua..?
Sekin on todella lapsellista. Kerran aikoinaan huomasin (myös kun tämä toinen "vastaan pelattu" pelaaja itse kertoi siitä) tämmöisen ilmiön ja luulen sen johtuneen tämän "riidanhaastajan" ns. keskittymättömyydestä peliin; peli oli toisarvoista monessa suhteessa, tappelut oli ne jotka merkitsivät (encounterit olivat ilmeisesti toivottavia) ja ennen kaikkea veikkonen oli totaalinen power-gameri.
Onneksi tällaiset ilmiöt eivät jatku kuitenkaan roolipelaamisen säilyttyä todellisena harrastuksena ja ne jotka siihen itse roolin pelaamiseen suhtautuvat suurella innolla ja käsittää mikä on pelissä olennaista jatkavat sitä todennäköisesti pitempään.
|
Grammund
linkki
26. toukokuuta 2002 kello 12.50
|
Grammund
26. toukokuuta 2002 kello 12.50
linkki
|
Todella tuttu ilmiö tuo edellisen puhujan mainitsema pelaajatyyppi. Yleensä siihen kuuluu kiukuttelua, jos jostain syystä oma hahmo ei ole "johtavassa" asemassa. Kännipäissä uhoamista "kuinka v¤%&n kova hahmo mulla on ja kuinka voisin tappaa kaikki muut sormia näpsäyttämällä". Ja lisäksi valitusta kaikista gm:n tekemistä päätöksistä.
Tähän kuuluu vielä jonkin moinen tavoite "voittaa" peli, eli powergeimaamalla. Mitä en itse ymmärrä lainkaan.
|
Wlu 000
linkki
26. toukokuuta 2002 kello 13.51
|
Wlu 000
26. toukokuuta 2002 kello 13.51
linkki
|
Jos joku pelaajista yrittää parhaansa mukaan terrorisoida peliä jonkun vitutus-kohtauksen takia niin kyllä se valokeihäs osuu herkemmin siihen pelaajaan :smile: Kokemusta niin pelaajana kuin PJ:näkin tuosta asiasta.
Muuten puoluellisuus ei ole sallittua.
|
Guzmo
linkki
26. toukokuuta 2002 kello 16.21
|
Guzmo
26. toukokuuta 2002 kello 16.21
linkki
|
Luonnottomia sääilmiöitä ei tarvitse selitellä Gloranthassa :wink:
|
Thorinir
linkki
13. kesäkuuta 2002 kello 19.37
|
Thorinir
13. kesäkuuta 2002 kello 19.37
linkki
|
meillä on cyperbunkissa ihan hemmetin puolueellinen pelinjohtaja... ja aika outo jos lyöt puuta, kuolet
|
Tupew
linkki
14. kesäkuuta 2002 kello 9.22
|
Tupew
14. kesäkuuta 2002 kello 9.22
linkki
|
Kyllä meidänkin pj joskus suosii muita esin toinen saa rahaa toinen ei .kimppuun hyökätään ja ne keskittyvät vain yhteen kun ne saavat toisen maahan ja vuorossa on toinen mutta viholliset lähtevät karkuun.
Pj:n ei pitäisi olla puolueellinen tai suosia jotain toista ja syrjiä jotain toista.Mutta toisaalta pj saattaa suosia vuoroin jotain toista muta se ei ole hauskkaa jos viholliset tekevät minimi vahingon joka kerta koska pelin jotaja suosii.
Säännöissähän ei tätä kielletä. mutta se saattaa vain näyttää suosi miselta jos pj heittää satunnais valikosta tapahtumia jossa toinen löytää rahaa ja toinen joutuu tappeluun silloin on vain huono tuuri.
|
Larppa
linkki
4. elokuuta 2002 kello 12.40
|
Larppa
4. elokuuta 2002 kello 12.40
linkki
|
Joo
No meillä on valitettavasti yks kaveri joka johtaa keskimaata ja on ihan paska johtaja, mut pitää käydä pelaamassa sen pelejä ettei se suutu, niin ja se helvetin puolueellinen kuten:
Kaveri teki hahmon jonka ulonäkö oli jotain n.136, niin pj ei tahtonu, että se on niin hyvän näkönen, ku muut on rumii, niin soppakuppo lentää sen päähän ja ulk laskee jonnekkin 50!!!
Vähän karseeta!!! :x
|
ArtaniS
linkki
31. elokuuta 2002 kello 12.57
|
ArtaniS
31. elokuuta 2002 kello 12.57
linkki
|
Eipähän meidän PJ ole hirveen puolueellinen ollu... kovin usein :wink: . Joskus tiettä on käyny jotain vähän epäreilua, mut se on ihan luonnollista.
|
black knight
linkki
22. lokakuuta 2002 kello 8.21
|
black knight
22. lokakuuta 2002 kello 8.21
linkki
|
Kyllä meilläkin PeeJiillä on ihan puolueeton taipumus VÄLILLÄ, joskus se ei anna muille päätösvaltaa kuin yhelle, aika peestä suoraansanoen, mutta muuten se on ihan hyvä jätkä. Paitsi välillä.
esimerkki. kerran kysyimme "paljon meillä on rahaa"
PJ "750 kultarahaa"
myöhemmin kysyimme uudestaan "paljon meillä on rahaa"
PJ "50 kultarahaa"
ja se tässä on kummallista ettei me tehty mitään.
Sitten teimme kunnon älämölön ja se oli taas sekisin. Kuten kaikki muutkin Myöhemmin meillä oli taas enemmän rahaa vaikkei tehty mitään :lol:
|
Guzmo
linkki
22. lokakuuta 2002 kello 9.53
|
Guzmo
22. lokakuuta 2002 kello 9.53
linkki
|
Muistakaa, että PJ:n sana on laki 8)
Kyllä se roolipelaaminenkin helpottuu kun nuoruusvuosien temmellys jää kehittyvän kaljamahan taakse :-D
|
Herbert
linkki
1. marraskuuta 2002 kello 21.18
|
Herbert
1. marraskuuta 2002 kello 21.18
linkki
|
Meillä toinen pj ei anna hahmojen kuolla mitenkään, mutta toisen pelissä ne taas kuolevat liiankin helposti.
Kyllähän se rippuu pelaajan luonteesta miten nopeasti kuolee.Jos vaikka kysyy kapakassa istuvalta merimieheltä joka polttaa "ruohoa" olisiko sitä lisää ja merimies haistattaa sinulle niin ei sitä heti tarvitse alkaa rähisemään.Lyö merimiehen maihin ja kaksi merimiehen kaveria tulee antaa kunnolla köniin ja heittää katu ojaan. :-o
|
GEAS
linkki
2. marraskuuta 2002 kello 11.28
|
GEAS
2. marraskuuta 2002 kello 11.28
linkki
|
Yleensä olen pelijohtajana toivoakseni aika reilu mutta aina välillä niitä jotka pelleilevät tulee hiukan höykytettyä. Mutta kuten Guzmo sen niin osuvasti sanoi Pelinjohtajan sana on laki. :)
|
Rautakääpiö
linkki
2. marraskuuta 2002 kello 14.13
|
Rautakääpiö
2. marraskuuta 2002 kello 14.13
linkki
|
Vuhhuu! Ainahan pelinjohtajan pitäisi olla maksimaalisen reilu ja "kaikkien kaveri"... Tilanteissa jossa yhteiskunta syrjii pelaajahahmoa, voi hahmon pelaaja tuntea itsensä syrjityksi. Koska kyse on subektiivisista tunteista, pitäisi pelaajien nostaa kauhistuksien älämöläkkä ja vaatia pelinjohtajaa hirteen. Pelinjohtajan onkin joissain tilanteissa todella vaikea olla objektiivinen. Etenkin jos PJ:n oma pissikerroin nousee korkealle tahi hän yrittää luoda epäreilua ympäristöä... :o
Mutta voivathan pelaajatkin sortaa pelinjohtajia...??? :(
|
Larppa
linkki
2. marraskuuta 2002 kello 14.48
|
Larppa
2. marraskuuta 2002 kello 14.48
linkki
|
Rautakääpiö onhan se niinkin, että pelinjohtajaa voi sortaa, mutta minusta ennemmin sanoisin ystävällisesti pj:lle asian niin ettei se suutu! PJ kun oon suuttunut niin piru on irrallaan :evil:
|
Rautakääpiö
linkki
3. marraskuuta 2002 kello 13.37
|
Rautakääpiö
3. marraskuuta 2002 kello 13.37
linkki
|
Juupeli 8-)
|
Olorin
linkki
6. marraskuuta 2002 kello 9.00
|
Olorin
6. marraskuuta 2002 kello 9.00
linkki
|
Onhan tuota tullut hiukan sorruttua pelaajien suosimiseen, mutta ei kenenkään tietyn hahmoon vaan enemmänkin niin, että on tullut pidettyä hahmot hengissä sanoivat nopat mitä tahansa. Välillä vihollinen on kompuroinut vain koska olen halunnut taisteluun jotain näyttävyyttä. On vissiin tullut pelailtua liikaa noita konsoliropeja. :)
|
Karvajalka
linkki
11. marraskuuta 2002 kello 21.54
|
Karvajalka
11. marraskuuta 2002 kello 21.54
linkki
|
Pj:n pitäisi yrittää pysyä neutraalina. Suosiva pj on juuri se tekijä mikä tekee pelistä kaikille kurjaa. Joo määkin tykkään kääpiöistä, saat rautapanssarin ja oman suojelusjumalan, tarviitko muuta?. Pj:llä pitäisi maalaisjärki toimia muutenkin. Liian vaikeat seikkailut vievät pelihahmoilta uskottavuutta ja se aiheuttaa ukkojen optimointia. Otetaan eniten vauriota tekevä ase, parhaat panssarit ja kaikki kyvyt laitetaan taisteluun. Sitten kun kävelet metsikössä, joku maajussi talikon kanssa pistää tasaseen tahtiin turpaan. Tulee semmonen olo että suuri soturi on aivan mitätön kuoriämpäri, jota joka ukkeli voi paiskoa ketoon. Myöskin aivan älyttömät juonenkäänteet pitäisi karsia.(Pelaaja kosii kaunista neitoa ja tämä suostuu, päivän kuluttua illuusio on kadonnut ja neito onkin puolibroo, kaaoksenetana tms.)
Välillä on meidän pj kikkaillu omiaan ja porukkaa alkaa kyrsimään ihan todella. Sillon homma menee aina läskiks, eikä pelaamisesta tule mitää.
Onneksi tuollianen toiminta on jo historiaa.
|
Tupew
linkki
12. marraskuuta 2002 kello 18.33
|
Tupew
12. marraskuuta 2002 kello 18.33
linkki
|
Minun mielestäni nuo "juonen käänteet"(eli juuri nuo että neito onkin puoli broo) ovat juuri se tekijä joka tekee pelistä jännittävämmän.Vaikka ne eivät todellakaan ole aina mieluisia.Minunkin hahmosta tehtiin kaaottinen vaika en olisi tahtonut.Tai siis hahmoni huijattiin kaaottiseksi.
|
Qroqor
linkki
12. marraskuuta 2002 kello 20.24
|
Qroqor
12. marraskuuta 2002 kello 20.24
linkki
|
Itse tekisin tällaisia juonenkäänteitä sillä ne pystyy ennustamaan jotenkin:
Esim.
Kaupungissa on kaksi ryhmää konservatiivit jotka ylläpitävät hallitusta ja sen palveluja sekä radikaalit jotka vihaavat konservatiiveja ja haluavat hallituksen kaatuvan.Tätä tasapainoa tulee häiritsemään pelaajaryhmä jotka tuhoavat konservatiiveille tärkeän kohteen kuten reaktorin tai johtajan.Tämä johtaa taas ketju reaktioon jossa konservatiivien hallitus kaatuu ja radikaalit oikeamielisessä raivossaan teurastavat viattomia konservatiiveja ja kaatavat hallituksen sekä sen palvelut.Järjestys katoaa kaupungista ja seuraava kulkutauti/rosvojoukko tulee ja tyhjentää kaupungin maan tasalle.
|