Vanha foorumi

Takaisin

Turnajaiset

RuneQuestin säännöt
late 21. toukokuuta 2002 kello 14.20
Kirjoittaja Viesti
late linkki 20. toukokuuta 2002 kello 14.37
late 20. toukokuuta 2002 kello 14.37 linkki Ilmeni tarvetta turnajaissäännöille enkä sellaisia ole nähnyt, niinpä väänsin seuraavanlaisen systeemin. Ettei siihen jäisi hirveitä mokia päätin altistaa sen foorumin kritiikin alaiseksi. Olkaa hyvät: [b:29a0149858]Turnajaiset[/b:29a0149858] Turnajaisissa ritarit ottavat mittaa toisistaan peitsenkäytössä ja ratsastustaidoissa. Vain ritarisäädyn edustajat saavat osallistua ratsain tapahtuvaan voimainkoetukseen. Turnajaisten yhteydessä on usein myös tavallisille sotilaille tarkoitettuja miekkailuotteluita mutta yleisö ei ole niistä läheskään niin kiinnostunut kuin varsinaisten ritareiden yhteenotoista. Peitset valmistetaan erikoisella tavalla jotta turnajaiset eivät olisi liian vaarallisia. (Yleensä ritarikunnat eivät halua luopua huvin vuoksi mestareistaan.) Kaikki panssarit suojaavat näitä peitsiä vastaan kaksinkertaisella teholla. Riippuen peitsentekijän taidosta, noin 1-3% kaikista turnajaispeitsistä on epäonnistuneita ja ne toimivat kuten tavalliset peitset. (Siis eivät pirstoudu iskussa.) Tällaiset huonosti tehdyt peitset ovat vaarallisia ja saattavat aiheuttaa toisinaan jopa kuoleman. Koska tarkoituksena ei ole vastustajan tappaminen on molempien ritareiden on tähdättävä vastustajansa rintaan. Turnajaisten erikoislaatuisesta luonteesta johtuen osallistujien osumismahdollisuudet ovat tavalliset eivätkä puolitetut. Koska ratsut ehtivät ravata kokonaisen meleevuoron ennen peitsien osumista käytetään ritarin vahinkomuutoksen sijasta ratsun vahinkomuutosta. Turnajaiset käydään areenalla jolla on aita jonka tarkoitus on estää ritareiden yhteentörmäys. Tämä aita on samansuuntainen kuin ritareiden ratsastussuunta. Ritarit lähtevät aidan eri puolilta ratsastamaan toisiaan kohti. Molemmat heittävät peitsihyökkäysheiton jotta selviää osuvatko he toisiinsa. Peitset osuvat yleensä samalla hetkellä. Tavallisilla tönäisysäännöillä selvitetään putoaako joku ratsunsa selästä. (Hahmoa tönäistään (vahinko-KOK)/5 metriä (pyöristä ylöspäin). Ratsain oleva hahmo yrittää ratsastusheittoa ja jos se onnistuu, tönäisyä laskettaessa hahmon kokoon lisätään ratsun koko. Tönäisty ratsastaja putoaa ratsunsa selästä.) Osallistujat menettävät kaksi väsymyspistettä jokaisesta erästä. Erä kestää kaksi meleevuoroa, ensimmäinen kuluu tähtäämiseen ja kohti ravaamiseen, toinen peistenkäyttöön. Näiden väsymyspisteiden lisäksi jokaista ritarin kärsimää vahinkopistettä kohti hän menettää myös yhden väsymyspisteen. (Miksi ihmeessä aseiden tekemää vahinkoa ei vähennetä tavallisestikin myös väsymyspisteistä? Ainakin minun kokemukseni mukaan kolhut yleensä hengästyttävät melko tehokkaasti.) Huom. Panssarit suojaavat turnajaisissa vahingolta myös kriittisiä osumia vastaan ellei käytössä ollut tavallinen peitsi. Nyt seuraa esimerkki edellisten sääntöjen käytöstä ihan siltä varalta että olen esittänyt asiani epäselvästi: Sir Harjek ratsastus (74%-37,5%)=36% peitsihyökkäys 83% väsymyspisteet (28-37,5)=-10 kestopisteet 15 suojapisteet 10 (levyhaarniska ja pehmusteet) VMA 15 R-R 13 KOK 17 ratsun KOK 32 ratsun vahinkomuutos +3d6 Sir Maul ratsastus (88%-28,5%)=59% peitsihyökkäys 85% väsymyspisteet (29-28,5)=0 kestopisteet 15 suojapisteet 9 (levyhaarniska ja pehmusteet) VMA 13 R-R 16 KOK 14 ratsun KOK 34 ratsun vahinkomuutos +3d6 Sir Harjek ja sir Maul karauttavat yleisön hurratessa hevosillaan toisiaan kohti. Harjekin peitsi ei osu (89) mutta Maulin hurja isku osuu Harjekiin (10+1+6+2+5)=24 pisteen edestä. Harjekin ratsastusheitto onnistuu (18) jolloin vahinko jää pienemmäksi kuin Harjekin ja hänen ratsunsa yhteenlaskettu koko (17+32)=49. Harjek kärsii (24-2*10)=4 pistettä vahinkoa rintaan ja menettää yhtä monta väsymyspistettä, mutta pysyy ratsunsa selässä. Sir Maul ja Harjek syöksyvät taas toisiaan kohti. Molempien hyökkäys osuu (Harjek 07 ja Maul 47). Harjekin isku tekee 14 pistettä vahinkoa, joka pysähtyy Maulin panssareihin ja Maulin koko riittää juuri ja juuri estämään tönäisyn. Maul iskee taas voimalla (21 pistettä) ja Harjekin rinnassa on enää 1 kestopiste jäljellä. Harjekin ratsastusheitto epäonnistuu väsymyksen vuoksi. (Heitto oli 25 mutta -18 väsymyspistettä laskivat ratkaisevasti Harjekin onnistumismahdollisuutta ketteryyskyvyissä. Muistakaa väsymyspisteitä laskiessanne että jokainen ritareiden kohtaaminen kestää kaksi meleevuoroa.) Uupunut ja ruhjottu sir Harjek tömähtää selälleen maahan ja yleisö hurraa raivoisasti voittajalle. Lähetelkää ihmeessä mielipiteitä ja korjausehdotuksia. Minä väsään luultavasti joskus kompurointitaulukon turnajaisia varten koska meleetaistelun taulukko ei oikein tee oikeutta niille lukuisille kämmimahdollisuuksille joita turnajaisissa voi tapahtua. (mm. ns. seiväshyppääjä-efekti :smile:) Voin sitten sen taulukon tännekin laitella jos kiinnostusta löytyy. [ Tätä viestiä on muokannut: late 2002-05-20 17:46 ]
Dovas linkki 20. toukokuuta 2002 kello 20.55
Dovas 20. toukokuuta 2002 kello 20.55 linkki [quote:972d11b1e0] 20.05.2002 klo 17:37, late kirjoitti: Ilmeni tarvetta turnajaissäännöille enkä sellaisia ole nähnyt [/quote:972d11b1e0] Mun mielestä ihan mukiinmenevät säännöt. Nytpä aloin kelailemaan vaan, että mitäs siinä ikivanhassa Monster Coliseumissa muuten oli? Ainakin "charioteer" säännöt vanhan roomalaisen vankkurikilvan tyyliin, verkon ja tridentin säännöt... No, tuskinpa peitsiturnajaisia. Nyt kun vielä sais turnajaisille LARPPIIN soveltuvat säännöt... :D
Arkat linkki 20. toukokuuta 2002 kello 22.48
Arkat 20. toukokuuta 2002 kello 22.48 linkki Coliseumissa oli tosiaan vankkurisäännöt (ihan kivat, mutta eivät ihmeelliset), verkon jne. käyttöä, erilaisia gladiaattorikilpailuja (oikeastaan ihan kiva pelilähde gladiaattoriareenalle), mutta ei kyllä turnajaisia... Kritiikinpuolta... tuo on vähän suppeanoloista. Turnajaiset nyt kuitenkin ovat nähdäkseni aikamoinen kilpailukokonaisuus, ja olet kattanut vain peitsikarkauksen (tietenkin se lienee korkeaprofiilisin osa). Taitoja miteltiin tietääkseni myös eri aseissa (etenkin miekassa ja jousessa), sekä luultavasti yleisesti lähitaistelussa... no mutta, muuten melko hyvää juttua. Mallia yleisesti tämänluontoisiin kilpailuihin voisi katsoa Auringon Kreivikunnasta (ovatpahan muuten Karkoiran Kisat myös harjoitustason Sankaripolku :wink: - toinen kahdesta Sankaripolusta kirjassa, mutta niiden yhteydessä tätä vain ei mainita Sankaripoluksi). Eikös siellä ollut jonkinlaiset turnaussäännötkin? [ Tätä viestiä on muokannut: Arkat 2002-05-21 01:50 ] [ Tätä viestiä on muokannut: Arkat 2002-05-21 02:00 ]
Vaakkujaakko linkki 21. toukokuuta 2002 kello 6.41
Vaakkujaakko 21. toukokuuta 2002 kello 6.41 linkki Karkoiran Kisojen turnauksessa nimenomaan mainittiin, ettei kyseessä ole yhtä muodollinen kilpailulaji, kuin läntisemmän Gloranthan turnajaiset. Jos jostain saisi käsiinsä "Worlds Greatest Tournament" -teoksen. Kustrian suurista turnajaisista saisi loistavan seikkailun!
late linkki 21. toukokuuta 2002 kello 14.20
late 21. toukokuuta 2002 kello 14.20 linkki Arkat: [i:ea403c895f]Kritiikinpuolta... tuo on vähän suppeanoloista. Turnajaiset nyt kuitenkin ovat nähdäkseni aikamoinen kilpailukokonaisuus, ja olet kattanut vain peitsikarkauksen (tietenkin se lienee korkeaprofiilisin osa). Taitoja miteltiin tietääkseni myös eri aseissa (etenkin miekassa ja jousessa), sekä luultavasti yleisesti lähitaistelussa... no mutta, muuten melko hyvää juttua.[/i:ea403c895f] Sanakirjassa määritellään turnajaiset seuraavasti: "Loisteliaat keskiaikaiset ritareiden aseleikit, joissa haarniskoin puetut ritarit pitkillä puupeitsillä yrittivät syöstä toisensa satulasta." Epäilemättä turnajaisten yhteydessä oli muitakin lajeja. Tarkoituksenani oli nyt tehdä vain nuo peitsisäännöt. Jousiammuntaa ja miekkailua on tietysti ollut mutta jotenkin minulle on jäänyt sellainen kuva että nämä olivat "alempiarvoisia" verrattuna peitsikarkaukseen (tällaista termiä en olekaan kuullut). Miekkaan ja jouseen voisi tietysti kehitellä omat kiemuransa. Tarkoituksenani on pitää kampanjassa suuri juhla johon liittyy kaikennäköisiä kilpailuita. Tämä nyt sattui olemaan sellainen laji josta kaipasin muiden näkemyksiä.
Kymppimies linkki 9. toukokuuta 2003 kello 11.31
Kymppimies 9. toukokuuta 2003 kello 11.31 linkki Entäs kilpi, yleensä siinä käytettiin myö kilpeä joten toimiiko se tavallisesti vai tuplapisteillä jne...
Chividal linkki 9. toukokuuta 2003 kello 20.52
Chividal 9. toukokuuta 2003 kello 20.52 linkki Jep tuo kilpi pitäisi tuonne väliin vielä pistää. Noista väsymyspisteistä en ole ihan varma. Nyt kuulostaa ihan toimivalta systeemiltä, mutta pitää varmaan lukea virkeämmällä mielellä vielä uudelleen :) Tuntuisi, että väsymyspisteet voisivat mennä liiankin nopeasti maksimin miinuksille ja siten ratsastaja väsähtäisi ratsun selkään ennen kuin taisto on ehtinyt kunnolla alkaakaan. Tuo ratsastusheitolla ratsun koon lisäys tönäisyä vastaan ja tönäisyn käyttö yleensäkin on mielestäni todella hyvä idea ja toimiva!
Garrik linkki 9. toukokuuta 2003 kello 21.58
Garrik 9. toukokuuta 2003 kello 21.58 linkki Hei late, hyvät, olennaiseen keskittyvät turnajaissäännöt olet saanut aikaiseksi! Kilven käyttö on ongelma, mutta korjaantuu varmaan helposti: oletuksenahan on, että rintaan tähdätään, joten rintaa kilvellä myös suojataan (Auringon kreivikunnassa lienee jotakin sääntöjä panssarin lailla käytetylle kilvelle - sääntöjä, joita löytyy myös Claymoren kilpi-artikkelista hieman laajennettuna). Tämä vähentää peitsen synnyttämää vahinkoa, mutta ei tönäisyä, mikä onkin paikallaan. Väsymispisteiden kuluminen (2 väsymyspistettä kahdessa meleevuorossa) on sääntöjen mukaista ja realistista. Väsymyspisteethän palautuvat sääntöjen kuvaamalla tavalla erien välillä, joten voitokkaat ritarit ehtivät vetämään henkeä ja palautumaan seuraavaa koitosta varten. Pitkissä koitoksissa taas ritarit voivat kirjaimellisesti nääntyä taakkansa alle (kuumuuteen) - hienosti toimii siis tämäkin. Kysymys siitä, mitä turnajaiset olivat keskiajalla ja mitä ne ovat Gloranthan Lännessä on mielenkiintoinen. Kompetenssini ei riitä tässä suhteessa Gloranthaan, mutta keskiajalla nimenomaan peitsimittelö oli ritarillisten turnajaisten keskeisin tapahtuma. Keskittyminen siihen on täysin paikallaan. Muut huvit olivat aina aatelittomalle rahvaalle suunnattuja - siis keskiajan Euroopassa. Jos näihin sääntöihin laajennuksia kaipaa, ne koskevat etupässä ritarien - siis ratsastavien, raskaasti panssaroitujen, peistä käyttävien sotureiden - harrastamia tarkkuus- ja mättölajeja. Näitä olivat osuminen liikkumattomiin ja yleensä pieniin kohteisiin (linnun tai muun riistaeläimen muotoisia) sekä tietenkin Melee, josta RuneQuestin meleeaseetkin saavat nimensä: kahteen (tai useampaan) joukkueseen jakautuneiden ritarien simuloitu taistelu vastustajan lipun, kukkulan tms. valtaamiseksi... Tässä toisaalta toimivat hyvin RQ:n perusmeleen säännöt, ja usein ritarit valitsivat (jopa sopivat) vastustajien joukosta tietyn henkilön, jonka kanssa käytännössä käytiin turnajaisia muistuttava matsi. Näin (myöhäis)keskiajan Euroopassa. Miten tämä järjestyy Gloranthassa onkin sitten kysymys sinänsä.
Chividal linkki 10. toukokuuta 2003 kello 18.16
Chividal 10. toukokuuta 2003 kello 18.16 linkki Sellainen tuli mieleen, että useinhan varmaan osutaan vahingossa muualle kuin rintaan. Eli tuohon rintaosumaan, muuhun osumaan ja kokonaan ohimenevään iskuun voisi kehittää jonkin säännön. Onnistuneella heitollahan isku varmasti osuisi rintaan, mutta jokin mahdollisuus olisi varmaan myös osua muihin ruumiinosiin.
late linkki 27. toukokuuta 2003 kello 12.17
late 27. toukokuuta 2003 kello 12.17 linkki Kilpi on näemmä päässyt unohtumaan. Palaan asiaan luultavasti joskus heinä-elokuussa kun on taas aikaa ja RQ muuttuu jälleen ajankohtaiseksi aiheeksi. (TJ38, mutta metsää jäljellä nolla! ) :-D