Vanha foorumi

Takaisin

Hahmolomakkeet

RuneQuestin säännöt
GEAS 27. toukokuuta 2002 kello 12.06
Kirjoittaja Viesti
GEAS linkki 6. toukokuuta 2002 kello 15.48
GEAS 6. toukokuuta 2002 kello 15.48 linkki Tuli mieleeni tällainen kysymys:millaisia hahmolomakkeita käytätte ja jos vaikka kertoisitte jos sen löytää netistä ja mistä sivulta tai jos se on omatekemä niin jos viitsisitte kopioda sen tänne foorumille? PS:en ole varma kuuluuko tämä tänne sääntö puolelle vai yleiseen Runequest keskusteluun mutta pistin sen nyt tänne.
Guzmo linkki 6. toukokuuta 2002 kello 17.44
Guzmo 6. toukokuuta 2002 kello 17.44 linkki Alla olevasta linkistä löytyy kaverini tekemä hahmolomake. Uudempi versio on tulossa, samoin kuin Suomennettu versiokin. [url=http://www.kolumbus.fi/marko.saari/Glorantha/Files/RQ_Character.pdf]RQ_hahmis_englanti[/url] (PDF 55kt) [ Tätä viestiä on muokannut: Guzmo 2002-05-06 20:45 ]
Nysalor linkki 6. toukokuuta 2002 kello 19.04
Nysalor 6. toukokuuta 2002 kello 19.04 linkki GEAS: [i:dbfb25c609]Tuli mieleeni tällainen kysymys:millaisia hahmolomakkeita käytätte ja jos vaikka kertoisitte jos sen löytää netistä ja mistä sivulta tai jos se on omatekemä niin jos viitsisitte kopioda sen tänne foorumille?[/i:dbfb25c609] Olen todennut, että parhaat lomakkeet ovat omiin tarkoituksiin itse räätälöidyt. Minun käyttämäni hahmolomake löytyy [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/tavara/lomake.xls]täältä[/url] Excel-muodossa. Tuossa lomakkeessa on se kätevä puoli, että sitä pystyy helposti muuttamaan esimerkiksi jollekin ei-ihmiselle sopivaksi versioksi. Sinne pystyy myös aika kätevästi lisäilemään uusia kykyjä ja muuta roinaa, jos tarve vaatii. [i:dbfb25c609]PS:en ole varma kuuluuko tämä tänne sääntö puolelle vai yleiseen Runequest keskusteluun mutta pistin sen nyt tänne.[/i:dbfb25c609] Kyllä tämä sääntöihinkin sopii, sillä onhan lomaketyyppi toki osa kunkin käyttämään sääntöjärjestelmää. Guzmo: [i:dbfb25c609]Alla olevasta linkistä löytyy kaverini tekemä hahmolomake. Uudempi versio on tulossa, samoin kuin Suomennettu versiokin.[/i:dbfb25c609] En tiedä miksi, mutta minulla tuo lomake näyttää kauempaa katsottuna aika epätarkalta. Lieneekö sitten jokin pdf:n erikoisominaisuus? Ehkä se ei sitten tulostettaessa näytäkään yhtä pahalta.
AeA linkki 6. toukokuuta 2002 kello 20.01
AeA 6. toukokuuta 2002 kello 20.01 linkki [quote:6ce81e5e60] 06.05.2002 klo 18:48, GEAS kirjoitti: Tuli mieleeni tällainen kysymys:millaisia hahmolomakkeita käytätte[...]? [/quote:6ce81e5e60] Aina, vain ja pelkästään itsetehtyjä, hahmon tarpeisiin kustomoituja läpysköitä. Pelintekijät itse tuntuvat olevan poikkeuksetta täysin kädettömiä lomakkeiden suunnittelussa - joidenkin pelien "virallisista" lomakkeista puuttuu jopa tila minkään muun kuin taitojen ja aseiden seurantaan - joten oman käden kautta on kuljettava jos onneen haluaa. Näytekappaleita lomakkeista voisi tietty tuupata julkiseen intter vepiin jos jaksaisi, mutta kun ei jaksa ja suuri yleisö ei viimeksikään saanut postscriptia auki niin luonnehdittakoon sitten sanallisesti RQ-lomakkeeni tämänhetkisen evoluutioversion olevan kaksipuoleinen, nurjalla puolella taisteluun liittyvät jutut pois silmistä häiritsemästä ja etusivulla sitten loput. Jaottelu toimii aika hyvin, mitä nyt joskus joutuu kääntelöitsemään edestakaisin kun arpoo jotain hassua.
Guzmo linkki 6. toukokuuta 2002 kello 20.05
Guzmo 6. toukokuuta 2002 kello 20.05 linkki [i:bfe75768a6] En tiedä miksi, mutta minulla tuo lomake näyttää kauempaa katsottuna aika epätarkalta. Lieneekö sitten jokin pdf:n erikoisominaisuus? Ehkä se ei sitten tulostettaessa näytäkään yhtä pahalta. [/i:bfe75768a6] Juuri näin. Tulostettu versio näyttää skarpilra. Saattaa vaatia myös Acrobat Readerin 5 version toimiakseen kunnolla.
Nysalor linkki 6. toukokuuta 2002 kello 21.49
Nysalor 6. toukokuuta 2002 kello 21.49 linkki Guzmo: [i:0a68443cd1]Juuri näin. Tulostettu versio näyttää skarpilra. Saattaa vaatia myös Acrobat Readerin 5 version toimiakseen kunnolla.[/i:0a68443cd1] Minulla kun sattuu juuri olemaan vitosversio ja sekin näyttää lomakkeen ruudulla epätarkkana kauempaa katsottuna. Kirjainten reunoille ilmestyy kummaa harmaata väriä, joka katoaa vasta todella lähelle tarkennettaessa. Saattaisi se tietysti johtua kirjasinlajistakin, mutta ihan yhdentekevää kuitenkin, jos lomake kerran tulostettaessa näyttää hyvältä. Jälleen kuitenkin osoitus noista pdf:ien ikävämmistä puolista. :smile:
Guzmo linkki 7. toukokuuta 2002 kello 5.28
Guzmo 7. toukokuuta 2002 kello 5.28 linkki [quote:9c317e25d7] Minulla kun sattuu juuri olemaan vitosversio ja sekin näyttää lomakkeen ruudulla epätarkkana kauempaa katsottuna. Kirjainten reunoille ilmestyy kummaa harmaata väriä, joka katoaa vasta todella lähelle tarkennettaessa. Saattaisi se tietysti johtua kirjasinlajistakin, mutta ihan yhdentekevää kuitenkin, jos lomake kerran tulostettaessa näyttää hyvältä. Jälleen kuitenkin osoitus noista pdf:ien ikävämmistä puolista. :smile: [/quote:9c317e25d7] En ole törmännyt parempaan formaattiin levittää persoonallisia hahmolomakkeita. Ja tuo näytöltä katseltaessa oleva rakeisuus ei haittaa kun hahmolomakkeet on lähinnä tehty tulostamista varten.
Tero Kaija linkki 7. toukokuuta 2002 kello 14.41
Tero Kaija 7. toukokuuta 2002 kello 14.41 linkki Mainitaan nyt sitten myös, että osoitteesta [url]http://koti.mbnet.fi/~terokaij/runequest/tiedostot/lomake.html[/url] löytyy omakyhäämä hahmolomake, uudempidikin oli joskus tehtynä, mutta se on kadonnut jossain vaiheessa bittiavaruuteen. [ Tätä viestiä on muokannut: Tero Kaija 2002-05-07 17:41 ]
Dovas linkki 13. toukokuuta 2002 kello 21.52
Dovas 13. toukokuuta 2002 kello 21.52 linkki Ihan hienoja lomakkeita teillä. Jokaisesa oli joitain sellaisia hyviä puolia joita muissa sitten ei ollut. Meillä on käytössä kanssa 2-sivuinen lomake ja on se kyllä periaatteessa välttämättömyyskin pidemmälle ajateltuna, kun tietoja tulisi silti kirjoitettua sitten joka nurkkaan ja taakse jollei sopivia paikkoja niille olisi valmiina. Kyhäsin joskus aikoinaan erikoisen, itse asiassa hirvittävän ruman näkösen (Macin piirustusohj.!) :smile:, hahmolomakkeen, johon lisäsin huonolla menestyksellä jonkinnäköiset "luonteen ominaisuudet" tyyliin kärsivällisyys, itsetunto(!) :D, luovuus jne. Aivan uskomatonta tuubaahan siitä tuli, kun kykylajimuutos-säännöt meni sekasin yms..ööh.
Arkat linkki 14. toukokuuta 2002 kello 8.16
Arkat 14. toukokuuta 2002 kello 8.16 linkki Hehee. Oma hahmolomakkeeni on 5-sivuinen... Se kehittyi kaksisivuisesta tälläiseksi hirviöksi puhtaasti tarpeen vaatiessa, pala palalta. Lisäksi useimmilla pelaajilla on irtopapereita (lemmikit, ratsut, seuraajat, henget yms.). 1. Vitaalit statistiikat: ominaisuudet, KPt, VPt, TPt, kyvyt, pieni lista tärkeimmille roinille. 2. Taikuus: riimutaikuus, henkitaikuus, velhotaikuus, taikuuskyvyt, velhoustaidot, lemmikki/liittolaishenki tms., matriisit yms. 3. Asetaidot: koko sivu täynnä kaksi vierekkäin aseteltuja asetietoblokkeja (n. 8 meleeasetta, 6 heittoasetta, 2 kilpeä, potku, isku, paini ja pusku). 4. Varusteet: rahat, taikaesineet, erikoiset esineet, arvotavarat. 5. Intohimot, riimut, ja persoonallisuuspiirteet.
Olorin linkki 27. toukokuuta 2002 kello 12.06
Olorin 27. toukokuuta 2002 kello 12.06 linkki Tuota Tero Kaijan luomaa hyväksi havaittua lomaketta käytetään toisin pienin säädöin.
RaZiel linkki 18. lokakuuta 2003 kello 16.44
RaZiel 18. lokakuuta 2003 kello 16.44 linkki Seuraavalta sivulta löytää ihan pirun hyvän hahmolomakkeen. Ainoa vaan että lomakkeen alareunassa on jotain pienellä nysvättyä tekiänoikeuksista... Mutta jokainen omalla vastuullaan: www.helsinki.fi/~smniemin/RuneQuest/rq.pdf
Chividal linkki 20. lokakuuta 2003 kello 7.36
Chividal 20. lokakuuta 2003 kello 7.36 linkki [quote:a294e6181e]Tämähahmolomake on ainoastaan katselemista varten. Sen tai sen osien tulostaminen, kopioiminen, kaikki jäljentäminen ja muuttaminen on kiellettyä tekijänoikeuslain määrittelemällä tavalla ilman copyrightin haltijan omakätisesti allekirjoittamaa kirjallista suostumusta. Kaikki laittomia tulosteita, kopioita, jäljennöksiä ja muutoksia tehneet haastetaan oikeuteen vastaamaan rikoksistaan.[/quote:a294e6181e] Mitäs mitäs? Aika laimeaa tekstiä. Toivottavasti tuo on kirjotettu vitsiksi. Ja muutenkin, onko kukaan muu sitä mieltä, ettei tuollaista copyrightiä voi edes olla. Omaan käyttöönhän (melkein) kaikki on sallittua. Kunhan ei myy tms.
Aldar linkki 20. lokakuuta 2003 kello 13.14
Aldar 20. lokakuuta 2003 kello 13.14 linkki GEAS: Tuli mieleeni tällainen kysymys:millaisia hahmolomakkeita käytätte.. Meillä on ollut käytössä ihan tuo peruslomake, ja sitte joku muukin... olisko ollu Tero Kaijan tekemä... Kumminkin hahmolomakkeethan on ihan muokattavissa, tuolta netistä kun vaan hakee, niin kyllä niitä varmaan saa muokata...
sunherd linkki 20. lokakuuta 2003 kello 18.02
sunherd 20. lokakuuta 2003 kello 18.02 linkki Itse olen harmitellut kun tuota alkuperäistä RQ-lomaketta ei meinaa saada mistään. Itselläni ei ole enää yhtään kovin hyväkuntoista kopiotakaan siitä, josta enää monistaa. Pidän tuosta lomakkeesta syystä että - se on nätti :P Jos jolla kulla on suhteellisen siedettäväntarkkuinen skanneri ja RQ-lomake niin olisin [u:b5a5e6a893]kovasti[/u:b5a5e6a893] kiitollinen mikäli tuosta tulostuskelpoisen PDF/TIFF/BMP/PNG/JPG(ei kovin pakattu) -muotoisen kuvatiedoston saisin.
Aldar linkki 20. lokakuuta 2003 kello 18.31
Aldar 20. lokakuuta 2003 kello 18.31 linkki Sunherd: [i:8fbb4b44ca]Itse olen harmitellut kun tuota alkuperäistä RQ-lomaketta ei meinaa saada mistään. Itselläni ei ole enää yhtään kovin hyväkuntoista kopiotakaan siitä, josta enää monistaa. [/i:8fbb4b44ca] Eikös Pelaajan kirjan takana ole hahmolomake, jota voi monistaa? Ja kyllä varmaan jokaisessa kirjastossa on kopiokone? Että kirjastoon vaan ja ottamaan kopioita hahmolomakkeesta...
sunherd linkki 21. lokakuuta 2003 kello 12.32
sunherd 21. lokakuuta 2003 kello 12.32 linkki Eikös Pelaajan kirjan takana ole hahmolomake, jota voi monistaa? Ja kyllä varmaan jokaisessa kirjastossa on kopiokone? Että kirjastoon vaan ja ottamaan kopioita hahmolomakkeesta...[/quote] Niin tuota. Kyllä minä olen jo tässä ehtinyt joskus sinne pelaajan kirjan taaksekin vilkaista useampiakin kertoja :D Joo, siellä on hahmolomake - painojälki suhteellisen kulunut. Eli sen vuoksi etsinkin parempaa versiota. Toistakaan alkuperäisistä ongelmistani tämä ei olisi ratkaissut, sillä tulostaminen on minulle ilmaista, monistaminen ei. Sen vuoksi olisin ollut iloinen skannatusta versiosta. Ja minulla ei itselläni ole skanneria. Tämä on tietenkin pienempi pulma, sillä jos minulla olisi jossain [b:802d0ef365]kelvollinen[/b:802d0ef365] originaaliversio, niin kyllä minä jostain myös skannerin löytäisin, jolla voisin sivun skannata - tämän jälkeen voisin tulostella sitä. :)
Anonymous linkki 29. maaliskuuta 2004 kello 0.22
Anonymous 29. maaliskuuta 2004 kello 0.22 linkki Minä käytän ihan peruslomaketta, toisin varusteet, historian, viinat, rahat ymm... merkkaan eri paperille. Tosiasiahan on että, eihän siihen vakio lomakkeeseen juuri mitään mahdu. Yhteensä minulla on tällä hetkellä 4 eri paperia jotka kaikki tuikitärkeitä.
Aldar linkki 29. maaliskuuta 2004 kello 12.52
Aldar 29. maaliskuuta 2004 kello 12.52 linkki [quote:9113542078="sunherd"]Eikös Pelaajan kirjan takana ole hahmolomake, jota voi monistaa? Ja kyllä varmaan jokaisessa kirjastossa on kopiokone? Että kirjastoon vaan ja ottamaan kopioita hahmolomakkeesta...[/quote:9113542078] Niin tuota. Kyllä minä olen jo tässä ehtinyt joskus sinne pelaajan kirjan taaksekin vilkaista useampiakin kertoja :D Joo, siellä on hahmolomake - painojälki suhteellisen kulunut. Eli sen vuoksi etsinkin parempaa versiota. Toistakaan alkuperäisistä ongelmistani tämä ei olisi ratkaissut, sillä tulostaminen on minulle ilmaista, monistaminen ei. Sen vuoksi olisin ollut iloinen skannatusta versiosta. Ja minulla ei itselläni ole skanneria. Tämä on tietenkin pienempi pulma, sillä jos minulla olisi jossain [b:9113542078]kelvollinen[/b:9113542078] originaaliversio, niin kyllä minä jostain myös skannerin löytäisin, jolla voisin sivun skannata - tämän jälkeen voisin tulostella sitä. :)[/quote] Minäpäs käyn kaverin tykönä torstaina, jolloin voin skannata lomakkeen, tarvitsen itsekkin lomakkeita. Pistän silloin sitten osoitteen tänne..
Shireh linkki 15. huhtikuuta 2004 kello 10.41
Shireh 15. huhtikuuta 2004 kello 10.41 linkki Olen havainnut perushahmo-lomakkeen parhaaksi. Mutta olisi mukava saada se englanninkielinen versio...
Aztek the Merciful linkki 15. huhtikuuta 2004 kello 15.42
Aztek the Merciful 15. huhtikuuta 2004 kello 15.42 linkki Kun sivumme tulevat joskus, perkele, valmiiksi, niin Laukaan RQ-kilta tarjoaa luonnollisestikin uuden hahmolomakkeen. Lisukkeista löytyy myös mm. erittäin kätevä tulostettava kalenteri eri Gloranthan vuodenajoille.
Guzmo linkki 15. huhtikuuta 2004 kello 20.18
Guzmo 15. huhtikuuta 2004 kello 20.18 linkki [quote:5402e9b8a7="Aztek the Merciful"]Kun sivumme tulevat joskus, perkele, valmiiksi, niin Laukaan RQ-kilta tarjoaa luonnollisestikin uuden hahmolomakkeen. Lisukkeista löytyy myös mm. erittäin kätevä tulostettava kalenteri eri Gloranthan vuodenajoille.[/quote:5402e9b8a7] Laittakaa siihen kalenteriin tärkeimpien kulttien pyhäpäivät ja Heorttien kauppapäivät ynm. kissanristiäiset niin moinen olis POP!
Ares linkki 27. huhtikuuta 2004 kello 11.37
Ares 27. huhtikuuta 2004 kello 11.37 linkki Itse käytämme vain ja ainoastaan niitä "virallisia" pelin vikalla sivulla olevia sapluunoita. Nekun vain sattuvat olemaan parhaita. :wink:
Grief the lord of Rain linkki 29. syyskuuta 2004 kello 10.49
Grief the lord of Rain 29. syyskuuta 2004 kello 10.49 linkki Olemme käyttäneet kaikenlaisia, mutta alkuperäinen lomake on kaikista parhaista parhain. Yritän [i:f3dfdafc7c]tietysti[/i:f3dfdafc7c] tällä hetkellä suunnitella täysin uuden uutukaista lomaketta, mutta roskiin sekin menee ja alkuperäinen tekee comebackin.
Olorin linkki 29. syyskuuta 2004 kello 11.55
Olorin 29. syyskuuta 2004 kello 11.55 linkki [quote:7301c4fc95="Ares"]Itse käytämme vain ja ainoastaan niitä "virallisia" pelin vikalla sivulla olevia sapluunoita. Nekun vain sattuvat olemaan parhaita. :wink:[/quote:7301c4fc95] Alkuperäinen. Josta puuttuuvat lyönti, potku, paini ja nyrkkitorjunta. Ja jonka varustelistaan ei käytännössä mahdu kirjoittamaan mitään selkeästi luettavaa joten on pakko ottaa käyttöön lomakkeen toinen puoli. Kyllä, on se paras. 8-)
Bragolgurth linkki 3. lokakuuta 2004 kello 0.50
Bragolgurth 3. lokakuuta 2004 kello 0.50 linkki ihan perus lomalleita, löytyy terokaija sivuilta...
Ao linkki 9. lokakuuta 2004 kello 8.37
Ao 9. lokakuuta 2004 kello 8.37 linkki Myö käytämme omaa parisivuista lomaketta, jota on sitten helppo muokata kunkin oman tarpeen mukaan.
Koivuniemen Herra linkki 18. kesäkuuta 2005 kello 11.42
Koivuniemen Herra 18. kesäkuuta 2005 kello 11.42 linkki Noh, onkos uusia lomakkeita jo saatavilla vaiko käytetäänkö vieläkin nuita samoja?
Pallopää linkki 10. maaliskuuta 2006 kello 11.55
Pallopää 10. maaliskuuta 2006 kello 11.55 linkki Itse käytämme joko deluxen englannin kielisiä, tai normaaleja suomalaisia. Itse tehtyjä en ole vielä suunnitellut tekeväni(luultavasti kuitenkin teen joskus.).
Juha linkki 12. syyskuuta 2006 kello 18.53
Juha 12. syyskuuta 2006 kello 18.53 linkki Kuten Osku jo toissapäivänä uhosi, niin Laukaan RQ-kilta on edelläkävijä myös hahmolomakkeissa. Meillä jokaiselle hahmolle kootaan uniikki hahmis! Tämän hetkinen uusi hieno hahmo. Kiitos luolamestari, kiitos nopat, kiitos lähdeteokset, kiitos Greg! http://www.kilta.net/images/hahmis-sebastian02.jpg Vanha kampanjahirmu. Pelivuosia melkein kymmenen. Kampanjan taustalla.. http://www.kilta.net/images/hahmis-coven02.jpg Viime pelikerralla kuollut kloppi. http://www.kilta.net/images/hahmis-issayas02.jpg Sankarihahmo "yläasteen ajoilta." Kokeiltiin vähän aikaa sitten yksi pelikerta, mutta siitä ei tullut kuin harmia ja mielipahaa. Tein hahmiksen kuitenkin uudestaan. http://www.kilta.net/images/hahmis-dara02.jpg ... Toisella paperilla varusteet ja kohdattujen hahmojen lista. http://www.kilta.net/images/hahmis-takapuoli.jpg - - - Ettei menisi pelkäksi elvistelyksi, niin lisään tähän ladattavat/tulostettavat versiot hahmiksesta, ja kalenterista. Nyt jokainen voi tuntea pelaavansa Laukaan RQ-killan vantteralla ja uljaalla sankarihahmolla! http://www.kilta.net/images/hahmis.zip http://www.kilta.net/images/kalenteri.zip Pistetään myös skanni meidän kampanjan kuluvan vuoden alusta. http://www.kilta.net/images/kalenteri-1626.jpg
Bellad linkki 12. syyskuuta 2006 kello 19.48
Bellad 12. syyskuuta 2006 kello 19.48 linkki [quote:15ce83816a="Juha"]Kuten Osku jo toissapäivänä uhosi, niin Laukaan RQ-kilta on edelläkävijä myös hahmolomakkeissa. Meillä jokaiselle hahmolle kootaan uniikki hahmis! [/quote:15ce83816a] No poikkevatko nuo sitten kuinka oleellisesti toisistaan? muutkain kuin nimi, ammatti, ja kyky listat täytetty erilailla? =) hee.. Vai onko tuo Kultin yliviivaus se personoittava tekijä..? =) =) =) Onhan se ihan kiva, että on hahmolomakkeella tietokoneella piiretty kuva omasta hahmostaan, mutta tuskimpa tuo on se tarkoittamasi "uniikki hahmis" juttu..? =) mahtaa olla kuitenkin loppupeleissä kätsy tuollainen "uniikki hahmis", missä jotain viivaa on vähemmän, ku edellisellä hahmolla, niin saa sitten yliviivata kykyjä, ja kirjoitella niiden päälle, ku olisi sittenkin tarvinnut enemmän tilaa..=) ... Turhaa sitä nyt valmiiksi laittaa 10 tyhjää viivaa, joita ei tarvitse koskaan kaikkia..=) On paljon uniikimpaa kutienkin yliviivailla muita skillejä..=) Vai puhutko nyt siitä, kun vanhoissa lomakkeissa on 1. aseelle 3 optiota, ja uusimmassa vaan 2..? vai olisiko tuo 4kk aikana tapahtunutta sääntömuutosta..? teillä taisi olla tapna tehdä sellaisia aika tiuhaan... jos nyt mitään olen ymmärtänyt aikaisemmista "uhoamisistanne".. =) tosin onhan tuokin aika nero juttu, että hahmolle tulostuu PP kohta vain, jos sillä on panssari..=) olisi turhan rasittavaa, jos jokaisella hahmolla olisi valmiiksi kohta, jos se vaikka saisi joskus panssarin..=) paljon siistimpäähän se son sitten sutata kohta lomakkeelle, ja tulostaa uusi lomake sitten ensi kerralle..=) Vau..=) Vai onko homman pointtina, että joka toiselle hahmolle voi kirjata PP:t ekaksi luvuksi ruutuun, ja joka toiselle tokaksi, niin ei pääse vahingossa turtumaan siihen, että kumpana se on..? =) Onhan sekin tietenkin erilaisuustta, ja yksilöllisyyttä, että yhdelktä hahmolta jättää senkin onnettoman koulutusviivan pois, mikä muille on suotu..=) eipä tule sitten sen hahmon treenimerkinnöistä mitään, jos nyt joskus sattuu "kouluun" eksymään...=) Eihän siinä, jos olisi aina tietokone saatavilla, mutta kun ei ole, niin siksipä olenkin havainnut ylesipätevät pääsääntöisesti paremmiksi. Jos tilaa on kaikkien pelaajien tarpeisiin, niin se riittää. Kääntöpuolet on sitä varten, että erikoisuudet kirjataan sinne..=) Tietenkään yksilöllistämisen tuomat rajoitteet eivät ole mitenkään syynä sille, että yleispäteviä pidän parempina.
Kasila linkki 13. syyskuuta 2006 kello 16.08
Kasila 13. syyskuuta 2006 kello 16.08 linkki [quote:192b9ff183]Eihän siinä, jos olisi aina tietokone saatavilla, mutta kun ei ole, niin siksipä olenkin havainnut ylesipätevät pääsääntöisesti paremmiksi. Jos tilaa on kaikkien pelaajien tarpeisiin, niin se riittää. Kääntöpuolet on sitä varten, että erikoisuudet kirjataan sinne..=) Tietenkään yksilöllistämisen tuomat rajoitteet eivät ole mitenkään syynä sille, että yleispäteviä pidän parempina.[/quote:192b9ff183] Tä ei tietokonetta saatavilla ? Take it to next level =) Vai ootko köyhä =) =) =) =) Onko pakko seurata kalikosta jos ei haluu ? =) =) Siperia opettaa sano ryssä kun unohti hahmiksen kotiin ! All is lost Bannaan itteni taas kalikoksesta ainakin 2 tunniksi
Bellad linkki 13. syyskuuta 2006 kello 18.01
Bellad 13. syyskuuta 2006 kello 18.01 linkki [quote:6ed60f3495="Kasila"]Tä ei tietokonetta saatavilla ? Take it to next level =) Vai ootko köyhä =) =) [/quote:6ed60f3495] Juu, köyhä olen, mutta suurin ongelma on, että olen IT-kehityskierteessä, enkä pääse siitä irti millään. Odotan aina sitä seuraavaa ja parempaa mallia, jotta saan megamman koneen samalla rahalla, mutta niitä tulee aina vaan parempia ja parempia... ei tästä tule mitään...
Bellad linkki 15. syyskuuta 2006 kello 18.05
Bellad 15. syyskuuta 2006 kello 18.05 linkki Sanokaas nyt Laukaan RQ-kilta, onko oikeasti niin, ettei teidän hahmolomakkeelle tule loitsuja? onko ne toteutettu jotenkin toisin, kuin yleensä, vai miksei niille ole ollenkaan tilaa? Vai onko kaikki esimerkkien hahmot siinä mielessä uniikkeja, ettei niillä ole loitsuja pelin alussa..? Minua oikeasti ihmetyttää tämä.
ZamboNet linkki 15. syyskuuta 2006 kello 19.33
ZamboNet 15. syyskuuta 2006 kello 19.33 linkki Ehkä Laukaan pelaajat ovat vaan niin valastuneita, etteivät suosi taikuutta peleissään ;) Hyvä Laukaan pojat GO GO \o/ /[lame comment]
Bellad linkki 15. syyskuuta 2006 kello 20.10
Bellad 15. syyskuuta 2006 kello 20.10 linkki [quote:c61eb53a1e="ZamboNet"]Ehkä Laukaan pelaajat ovat vaan niin valastuneita, etteivät suosi taikuutta peleissään ;) Hyvä Laukaan pojat GO GO \o/ /[lame comment][/quote:c61eb53a1e] Hyi hyi, tuolalinen härski ja päällekäyvä syyttely toisia kohtaan vain sen takia, että henkilöt ovat retostelleen olemattomilla ominaisuuksilla, tai asioille joita kukaan muu ei voi ymmärtää, on sadistista, ja mielipahaa tuottavaa, eikä millään muotoa ole hyväkstyttävää käytöstä.
Alec linkki 15. syyskuuta 2006 kello 20.21
Alec 15. syyskuuta 2006 kello 20.21 linkki Miten tässä on muutaman viimeisen Belladin kommentin läpi haissut, [u:b439bd76bc]normaalia suurempi[/u:b439bd76bc], kettuilun maku :-D . Ihan hyviltä näytti nuo teitin lomakkeet, mutta eipä hirveästi eroa hyödyllisesti noku lomakkeesta, joten pakko liittyä Belladin liikkeeseen...laukaa alas, (perus)RQ ylös! [size=5:b439bd76bc]Huoh. Orlanth, näytä minulle tietä. Olen väsynyt ja sekaisin.[/size:b439bd76bc]
Cara linkki 16. syyskuuta 2006 kello 7.35
Cara 16. syyskuuta 2006 kello 7.35 linkki Olinko näkevinäni, että teillä laukaan killassa voi hahmo saada esim. ykkösaseeseensa useampia kokemuksia? (näin päättelin noista pikkuruuduissa aseiden hyökkäys- ja torjuntaprosenttien vieressä, ja niitähän on eri määrät eri aseille) Itse nostan tälle hattua, kun jokaisen pelikerran jälkeen tuntuu hahmojeni asekyvyt olevan ihan samat kuin viime kerralla vaikka sillä aseella on osuttu vaikka kuinka monesti ja kuinka kriittisesti.. *mutinaa kokemusnopista jotka ratkaisevalla heittävät sitä 01..* Lisäksi haluaisin vähän kuulla tarkennusta, miten nämä aseet on jaettu ryhmiin 1,2,3? (esim sebastianin lomakkeessa ryhmässä 1 on lyhyt miekka, 2 nyrkki ja tikari ja 3 eimitään) onko kyseessä ensin aseet paremmassa, eli suurimmaksi osaksi oikeassa, kädessä olevat aseet ykkösryhmään, sitten toinen käsi on 2 ja 3 on?? Vai olenko koko hommassa ihan ulalla :-D Myös aseiden alla olevat koko pikkuruudut jäivät vähän ymmärtämättömiksi minulle. Ja missä tosiaan on taikuus? onko täälläkin teillä joitain muutoksia? huomaan kyllä, että lomakkeet ovat kaksisivuisia, onko toinen sivu pelaajan muistiinpanoille vai löytyvätkö täältä nämä puutuvat lenkit :-D Ei automaattisesti muutoksia vastaan, -Cara
Bellad linkki 16. syyskuuta 2006 kello 8.12
Bellad 16. syyskuuta 2006 kello 8.12 linkki [quote:f75b694948="Cara"] Ja missä tosiaan on taikuus? onko täälläkin teillä joitain muutoksia? huomaan kyllä, että lomakkeet ovat kaksisivuisia, onko toinen sivu pelaajan muistiinpanoille vai löytyvätkö täältä nämä puutuvat lenkit :-D Ei automaattisesti muutoksia vastaan, -Cara[/quote:f75b694948] Alimmainen hahmolomakelinkki (siis neljänneksi alin linkki) vie lomakkeen toiselle sivulle. (http://www.kilta.net/images/hahmis-takapuoli.jpg ) Kohdatut henkilöt lista on minust aihan fiksu, mutta jää melko auttamati liian lyhyeksi, jos kaikki vähän merkitykselliset vastaantulijat kirjaa. Mikäli moista alkaisin käyttään, tekisin siitä erillisen paperin, joka olisi osa PJ:n muistiinpanoja, ja tietenkin pelaajien käytettävissä. moniruutujärjestelmä kokemuksien osalta on omissa peleissä ollut käytössä jo vuosikaudet kaikkein kykyjen kohdalla käytettynä siten, että 1 ruksi => normiheitto ja ylimääräiset ruksit +5 heittoon. Eivät mitenkään erikoisen paljoa nosta kehitysnopeutta, mutta kuiten. vastapainoksi tosin %-kasvu noppa muutettiin d4:ksi (ja valinta +2). Laukaankiltalaisten asekykyjärjestelmä on ideana ihan miellyttävä, mutta en itse pidä ajatuksesta, että hahmon pitäisi valita ase/hyökkäystyyli, jossa pystyy kehittymään nopeiten/parhaiten (eri määrä merkki ruutuja riiippuen sioituksesta) Tuo mieleen RM:n Soturi 1/4, maagi 9 asehinnat. Itse vain jostain syystä pidän eniten sellaisista hahmoista, joille ei pidä pelin alussa päättää, missä ne voivat olla tulevaisuudessa hyviä, ja missä taas tulevaisuudessa ovat huonoja, vaikka mitä tekisi. En pidä sitä mielekkäänä hahmokehityksenä. Tosin asia ei sinällään liity mitenkään lomakkeeseen, vaan sääntöihin. Lomake vain kuvastaa sääntöjä.
Cara linkki 16. syyskuuta 2006 kello 17.19
Cara 16. syyskuuta 2006 kello 17.19 linkki Luulen, että jos hahmo tarinan kannalta mielekkäästi vaihtaa ykkösasettaan (esim. kulttimuutoksen takia), niin voi aseen paikan vaihtaa päittäin. On kuitenkin järkevää, että hahmon selvästi eniten käyttämä ase myös kehittyy eniten. Muuten mennään juuri siihen, että kun yksi kokemus on hankittu, koitetaan sitä itsemurhaiskua taskusta löytyvällä tikarilla jotta saadaan vain paljon kokemuksia. Ja jos kokemusten heitoissa menee hullusti niin päädytään tilanteeseen, jossa hahmon todella-varalla-oleva asekyky voi olla lopulta parempi kuin ykkösaseessa. Mikä on omasta mielestäni (ja enemmän realismia hakeville) absurdi tilanne. Hmm, täytyypä koettaa saada meidän porukassa monikokemusjärjestelmä läpi...
Bellad linkki 16. syyskuuta 2006 kello 18.08
Bellad 16. syyskuuta 2006 kello 18.08 linkki tarkoitin lähinnä, että miksi pelaajan pitää valita se ase, jolla se kokemus on hankittava ? Siis, jos hahmo jossain vaiheessa menettää siihenasti pääaseenaan käyttämänsä miekan, esim tippuessaan kielekkeeltä ja saaden täpärästi kiinni, mutta kädessä ollut miekka tippuu. Vuoristossa kun ollaan, ei miekkakauppa ole ihan käden ulottuvila, kun Siwassa ei ole asepuolta, mutta ei hätää, sillä Tikari on mukana, ja eikun kaaostunnelin läpi pois vuorilta, mutta EI!, mitäs tämä on, vaikka tikarilla huidottiinkin 2 viikkoa yötä päivää, on sen hallitsemisen oppiminen paljon vaikeampaa, kuin miekkailu ikinä. Ainiin, tuli silloin lapsena tartuttua ensimmäisenä miekkaan, tikariinhan saa vähemmän expaa... Hitto.
Cara linkki 17. syyskuuta 2006 kello 8.16
Cara 17. syyskuuta 2006 kello 8.16 linkki Tämä nyt voisi olla yksi sellaisista tapauksista, joissa nyt sitten tikarin voisi vaihtaa ykkösaseeksi ja sen kokemukset nousisivat paremmin kuin muiden mahdollisten aseiden. Jos sitten vuoristojen viimeisen asemarketin sattuu kohtaamaan ja hankkimaan uuden miekan, niin sitten se jälleen ykkösaseeksi (mikäli ei hahmo ole jo niin kintynyt tikariinsa..) Pointtina on se, että on kovin älykästä että hahmon kullakin hetkellä eniten käyttämä asekyky myös kehittyy eniten. Ja mielestäni tämä ei poissulje sitä, etteikö tämä etuoikeus voisi olla useammilla aseilla eri vaiheissa peliä. Yhteenvetona: itse käsittäisin niin että parhaiten kehittyy hahmon [i:e8dcaf9ac3]ykkösase[/i:e8dcaf9ac3] (ei-absoluuttinen arvo), eikä se minkä pelaaja kirjoittaa ensin hahmolomakkeeseen (absoluuttinen).
ZamboNet linkki 17. syyskuuta 2006 kello 12.25
ZamboNet 17. syyskuuta 2006 kello 12.25 linkki Itse miekkailua harrastaneena näen absurdina myös tilanteen jossa hyvin samankaltaiset aseet, vaikka esim leveä miekka ja bastardi miekka kulkevat ihan omia polkujaan, vaikka Matti Maalaisjärkikin tietää että jos niistä toista osaa hyvin niin myös toista osaa käyttää lähes yhtä hyvin. Minusta sääntöjen tulisi kategorisoida aseet isompiin kokonaisuuksiin joissa on jonkinsortin perusoaaminen ja sitten asekohtaisesti tulee omia bonuksiaan. Esimerkiksi jos kiinteänä arvona saisi kokemusta aina 3 prosenttia niin 2 prosenttia menisi tuohon perusosaamiseen asekategoriassa ja loppu 1 prosentti menisi sitten erityisesti sille tietylle aseelle. No tämä ei nyt sinänsä liity edellisiin kommentteihin, mutta tuli mieleen tuosta belladin maintsemasta miekka ja tikari tilanteesta.
Ripper linkki 18. syyskuuta 2006 kello 1.47
Ripper 18. syyskuuta 2006 kello 1.47 linkki Jeps.. olen kyllä Zambon kanssa samaa mieltä siitä, että hahmon ensisijainen asekyky tulisi määrätä suurinpiirtein hänen taistelutaitonsa. Olen antanut -10 (tai -20 pahimmillaan) luokkaa olevia miinuksia, kun hahmo ei ole käyttänyt haluttua asetta. Hahmon liikkuminen taistelussa on kuitenkin se ratkaiseva asia.
Kasila linkki 18. syyskuuta 2006 kello 5.06
Kasila 18. syyskuuta 2006 kello 5.06 linkki Meillä ensisijainen ase tarkoittaa, sitä asetta mitä hahmo on tottunut käyttämään. Ei muuta. Se mitä joku sano siitä miekkailusta... siis eri 1k miekka variantit on suurimpiirtein samoja.. ugh näin juuri, mutta silti miekoissa on eroja. Meillä siis ollaan ylivertaisesti päädytty seuraavaan. Kokemuksella nousee kaikki aseet samalla tavalla... ei siis mitään edellämainittuja "pääase nousee enemmän kun muut" - paskaa. > Vaan 75% leveessä antaa kaikkiin aseisiin +10% prossaa. Siis erikoiset ja muut ei nouse, mutta onnistuminen nousee (=saa rasteja)... jos on kova ninja ja hallitsee vaikka kaksi miekkaa taidoilla 75% ja 120% niin boonusta siihen säilään tulee 30%.. keksikää ite kaavat ja muut, mutta seuraus säännöstä on seuraava. Kaveri joka on koulutuksellä kitkuttanut leveen miekan 75% ja ei osaa mitään muuta asetta (ei tikaria, kilpeä, jousta, kirvestä yms tappo kalua) sillä on 75% levee... kun se paniikissa joutuu ottamaan tikarin 15(perus) se saa siihen kykylajimuutoksen ja +10... eli siis n. 33%. Jos taas Aztek "sielun tarkkailia" Maorth ottaa tikarin 35% ja hän osaa Tappaa 2 k miekalla 200% (osaa tappaa) niin tikari on päälle 60% tehtäessä sillä kuolemaa. HUOM. Bonarit eivät nosta taitoa vaan osumista. Siis vaikka Aztek hutkisi dakkerilla 66% osumalla... erikoiset yms.. lasketaan paskasta taidosta. Samoin kokemusheitto. Eli siis seuraavat teesit "oppii helpommin käyttämään asetta jos osaa muita aseita" "Jos osaa tappaa esineellä toisen osaa tappaa toisella esineellä kanssa" ;) Mutta tälläistä tänään... ensi viikkoona
ZamboNet linkki 18. syyskuuta 2006 kello 12.22
ZamboNet 18. syyskuuta 2006 kello 12.22 linkki Boostaavatko aseet toisiaan sitten ristiin? Esim jos osaa keihästä 75+ % ja miekkaa 75+ % niin saako kumpikin ase toisistaan vielä sen 10% bonuksen?
Juha linkki 18. syyskuuta 2006 kello 21.07
Juha 18. syyskuuta 2006 kello 21.07 linkki Isoimmasta prosentista saa bonusta osumiseen muilla aseilla. Toisella aseella osumaprosentti ei kuitenkaan voi olla isompi kuin sillä mistä plussat otettiin. Saman aseluokan aseissa saa useammasta bonuksia. Hyökkäys, torjunta ja heittoaseet erikseen. ... Aseiden jakamisesta "käyttötavan mukaan" sukulaisaseisiin ja alaryhmiin on ollut puhetta, mutta Pelaajienliitto ja Pelinjohtajienliitto eivät vielä ole löytäneet asiasta yksimielisyyttä. Kokemus, maximi on kolme rastia. Ensimmäisen saa ensimmäisestä onnistumisesta. Toisen rastiin saa kun onnistuu erikoisesti tai kriittisesti sen jälkeen kun hahmo on jo saanut ensimmäisen rastin. Kolmannen saa jos on jo kaksi rastia ja onnistuu vielä sen päälle kriittisesti. Kokemukset heitetään heti tilanteen rauhoituttua. Kaikki rastit heitetään "tavallisina" rasteina. Rasti tarkistuksessa taidosta vähennetään kykylajimuutos. Varmoja kolmosia ei käytetä - tosi pelaajat heittää aina! Kokemuslaatikoita on ykkösaseessa enemmän koska siihen tulee useammin monta rastia. Tämä on myös toiveajattelua. ... Vielä pienistä laatikoista hahmolomakkeessa; ne ovat graafisempi muoto merkitä aseen iskuhetki, eli koko. Aseenkoolla on merkitystä etäisyyden kanssa. Lopuksi pitää vielä sanoa/toistaa, että me emme käytä meleevuoroja, vaan laskemme iskuhetkiä ensimmäisestä eteenpäin niin pitkälle kuin taistelua jatkuu. Hahmon taistelukokemustaitokykyarvo määrää iskujen välissä "odotettavien" iskuhetkien määrän. Tavallisesti, lähes kaikilla, välissä on kaksi iskuhetkeä. Mestareilla väli on yksi iskuhetki, siviilillä neljä. Iskua voi tietysti nopeuttaa, ja muuta sellaista... ... Kohdatut henkilöt lista -papereita voi tulostaa niin monta kuin tarvitsee. Covenilla on niitä tällä hetkellä viisi. Tärkeintä kuitenkin että saa yhdistettyä nimen ja paikan (aika löytyy kalenterista), ja että laput pysyvät tallessa. ... Ja taikuudesta; tarkkasilmäisimmät varmasti huomaavat jokaisessa hahmolomakkeessa taikuus statseja oikeassa alakulmassa. Kukaan näistä hahmoista ei osaa velhotaikuutta joten taikuuden statsit mahtuvat pieneen tilaan.
Ugly Psycho linkki 19. syyskuuta 2006 kello 4.23
Ugly Psycho 19. syyskuuta 2006 kello 4.23 linkki [quote:954ecf66b3="Juha"]Kokemus, maximi on kolme rastia. Ensimmäisen saa ensimmäisestä onnistumisesta. Toisen rastiin saa kun onnistuu erikoisesti tai kriittisesti sen jälkeen kun hahmo on jo saanut ensimmäisen rastin. Kolmannen saa jos on jo kaksi rastia ja onnistuu vielä sen päälle kriittisesti.[/quote:954ecf66b3] Tästä nyt vaan pompsahti mieleeni, sen enempiä välttämättä juuri tähän asiaa nyt liittämättä, että minkähän takia roolipeleissä käytännössä aina kytätään noita äärimmäisen loistavia onnistumisia pelimekaanisten ominaisuuksien kehityksen ehtona? Siis miksi kompuroinneista ei saa koskaan kokemusmerkkejä? "Virheistään oppii" ja niin edelleen... minä ainakin rinnastaisin nykyään kriittisen onnistumisen ja epäonnistumisen vähintään yhtä hyödyllisiksi kykyjenkehityksen suhteen. Itse asiassa RQ:ssa voisi hyvinkin toimia kokemusmerkkisysteemi, jossa merkin saisi vain epäonnistumisista. Hidastaisi ainakin hahmonkehitystä loppua kohden reilusti, eli jämäyttäisi tuolle käytännössä toimivimmalle alle 100% skaalalle aika tehokkaasti, olettaen, että taidon yli pitäisi vielä onnistua heittämään, tai vaihtoehtoisesti voisi olla konsti hankkiutua ylimääräisestä heitosta eroon. Okei, edellyttäisi toki muutakin muokkaamista sitten, enkä todellakaan halua nyt ruveta vääntämään aiheesta "toimiiko RQ yli 100% kyvyillä vai ei".
Bellad linkki 19. syyskuuta 2006 kello 6.59
Bellad 19. syyskuuta 2006 kello 6.59 linkki [quote:9135f297c3="Juha"] ... Ja taikuudesta; tarkkasilmäisimmät varmasti huomaavat jokaisessa hahmolomakkeessa taikuus statseja oikeassa alakulmassa. Kukaan näistä hahmoista ei osaa velhotaikuutta joten taikuuden statsit mahtuvat pieneen tilaan.[/quote:9135f297c3] juu, huomasin... mutta entä loitsut..? siis spellit, niinkuin terävyys, tulinuoli, voimakkuus, liima, sytytä, haava,.... Tai Riimutaikuus.???
Cara linkki 19. syyskuuta 2006 kello 8.03
Cara 19. syyskuuta 2006 kello 8.03 linkki [quote:7aa171caba]Itse asiassa RQ:ssa voisi hyvinkin toimia kokemusmerkkisysteemi, jossa merkin saisi vain epäonnistumisista. Hidastaisi ainakin hahmonkehitystä loppua kohden reilusti, eli jämäyttäisi tuolle käytännössä toimivimmalle alle 100% skaalalle aika tehokkaasti, olettaen, että taidon yli pitäisi vielä onnistua heittämään, tai vaihtoehtoisesti voisi olla konsti hankkiutua ylimääräisestä heitosta eroon. [/quote:7aa171caba] Ugly heitti tässä melkoisen mietittävän ilmoille! Ensi-intuitiossa tuntuisi ainakin toimivalta. Tästä tietysti seuraa, että aloittelevat hahmot saisivat paljon enemmän kokemus-onnistumisia sekä saisivat helpommin myös tuon 'ylimääräisen' kokemusheiton onnistumaan kuin todella kokenut hahmo. Mielestäni omiin peleihimme reflektoiden tällä ei kuitenkaan ole paljoa merkitystä näiden aloittavien hahmojen kannalta, koska vaikka nyt taistelutilanteessa sitä asekykyään pääse joka tapauksessa heittämään niin paljon, että sieltä tulee varmasti niin onnistuminen kuin epäonnistuminenkin. Kehittyneille hahmoille tuo sitten taas olisi kuin olisi samettimekolla lähtenyt suokävelylle. Toisaalta jos sitä on niin uberhyvä, niin mitä siinä on enää opittavanakaan? Tällainen toisaalta kannustaisi (ehkä) enemmän juuri kokemushakuiluun, eli kokeillaan kaikkia eri aseita mitä löytyy kun pääaseessa on jo kokemus. Ja mitä pienemmät mahdollisuudet on onnistua, sen parempi. Tämä tietysti koskee lähinnä munchiniin suuntautuvia, ei Tosipelaajia! *kröhöm* :wink: Vaikken ole mikään sääntöjen kävelevä oppikirja, niin en ensisilmäyksellä huomaa, miten tällainen vaikuttaisi yli 100% kykyihin. Yhtä tervaa kokemusten saaminen on kuin lähellä 100% kykyihinkin. Metasääntöisesti mietiskelin, että 'virheistä oppii' on kyllä parempi ohjenuora kuin perinteinen 'onnistumisella eteenpäin'. Jos pääsee hyppäämään kuilun yli kyvyllään, niin ei ehkä ensimmäisenä ala miettimään 'mitä tästä opin ja kehityn'. Jos taas epäonnistuu (ja selviää hengissä, mikä on aina ongelma hyppimisessä) niin melko varmasti haluaa parantaa ensi kerralla. Ellei hahmolle sitten muodostu pahalaatuinen kuilukammo. -Cara
Kasila linkki 19. syyskuuta 2006 kello 8.57
Kasila 19. syyskuuta 2006 kello 8.57 linkki Usein hahmot haluavat olla piileskelemässä tai muuten vain eivät halua loistaa kuin joulukuuset. Siksi harva ottaa +2 miekkaan kun näkyy kaikille velhoille kilometrien päähän. mm. pelaajien ollessa kompromissin verkossa "sankarimatkalla" kaikki taikuus on suoraa taaakkaa ja tuo epästabiiliutta verkon vakauteen. Muutenkin pitää sitoutua johonkin saadakseen riimutaikuutta... siteutuminen ei ole puolueettomuutta.. ja taas on vaikea mennä sankarimatkalle.
Olorin linkki 19. syyskuuta 2006 kello 10.29
Olorin 19. syyskuuta 2006 kello 10.29 linkki [quote:f617cbd604="Cara"]Tällainen toisaalta kannustaisi (ehkä) enemmän juuri kokemushakuiluun, eli kokeillaan kaikkia eri aseita mitä löytyy kun pääaseessa on jo kokemus. Ja mitä pienemmät mahdollisuudet on onnistua, sen parempi. Tämä tietysti koskee lähinnä munchiniin suuntautuvia, ei Tosipelaajia! *kröhöm* :wink: [/quote:f617cbd604] Siis v*tun yhyy, pitääkö tästä nyt alkaa vinettään? Mitä helvetin vikaa on siinä, että hahmo haluaa oppia käyttämään useampaa asetta? Haluaisitko sinä olla riippuvainen yhdestä ainoasta asetyypistä. Kyseinen hahmohan tietoisesti uhraa mahdollisuutensa saavuttaa mestaritaso siinä yhdessä aseessa joustavuuden ja monipuolisuuden vuoksi. Miksi helvetissä kokemuksen hankkiminen nähdään munchkinisminä ja mitä helvetin vikaa siinä loppujen lopuksi edes on? Jokainen tekee sitä mikä hänestä on kivaa. Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään tämä itsensä kohottaminen Paremmaksi Roolipelaajaksi(tm) ihan vain sen perusteella että ei haali expaa. Siis voi v*ttu tunkekaa! Tunkekaa ja syvälle! *end of avautuminen* :P -ylireagoiva Olorin jonka mitta täyttyi äsken ja joka toivoo ettei kukaan ota liian henkilökohtaisesti
ZamboNet linkki 19. syyskuuta 2006 kello 10.29
ZamboNet 19. syyskuuta 2006 kello 10.29 linkki [quote:dc01845e3f]Metasääntöisesti mietiskelin, että 'virheistä oppii' on kyllä parempi ohjenuora kuin perinteinen 'onnistumisella eteenpäin'. Jos pääsee hyppäämään kuilun yli kyvyllään, niin ei ehkä ensimmäisenä ala miettimään 'mitä tästä opin ja kehityn'. Jos taas epäonnistuu (ja selviää hengissä, mikä on aina ongelma hyppimisessä) niin melko varmasti haluaa parantaa ensi kerralla. Ellei hahmolle sitten muodostu pahalaatuinen kuilukammo.[/quote:dc01845e3f] No tämäkin on kovasti monimutkaisempi asia minun mielestäni kuin tässä olet yksinkertaistanut. Ainakin asekykyjä koskien. Kun kymmenen vuotta olen nyt miekkaillut, niin sen verran olen huomannut, että kyllä tosiaan kummistakin oppii - epäonnistumisista ja onnistumisista. Enemmän epäonnistumisista oppi nuorempana kun oli vähemmän kokemusta alla ja tämän avulla pahimmat mokat karsiutuivat nopeasti. Mitä enemmän kokemusta on tullut sen vähemmän suoranaisia virheitä tulee tehtyä, joista olisi edes mahdollista oppia. Sen sijaan nykyään parhaimmat oppimiskokemukset tulevat näistä "kriittisistä" ja "erikoisista" onnistumisista, joita miekkaillessa voi tulla. Eli esimerkiksi saat sidottua vihollisen miekan, nopeasti nappaat vihollisen ranteesta ja väännät miekan asentoon jossa sinulla ei ole vaaraa ja vihollinen saa veistä kylkiluidensa väliin. Muita esimerkkejä tälläisistä onnistumisista on vihollisen riisuminen aseista. Nykyään paikka jossa käyn miekkailemassa viikottain on sellainen jossa on todella paljon kokemattomampia miekkailijoita kuin minä, niin pyrin keskittämään harjoitteluni juuri näiden "erikoisten" onnistumisten saamiseen, koska niistä saan rutiinia niiden suoritukseen ja kun rutiinia on tarpeeksi ne toimivat myös parempia miekkailijoita vastaan. Eli lyhyesti, epäonnistumisesta mielestäni voisi sallia kokemusheiton esimerkiksi alle 60% kyvyillä. Sen jälkeen kokemusheitot saisi erikoisten ja kriittisten kautta. Tai vielä paremmin mielestäni todellista oppimisprosessia kuvaisi järjestelmä josta epäonnistumisesta saisi alussa kiinteänä 2% kehittymisen ja kriittisistä/erikoisista 1%. 60%+ kyvyillä se kääntyisi sitten toistepäin, että epäonnistumisesta saisi vähemmän ja onnistumisesta enemmän. But then again, taas mie rinnastan RuneQuestia todellisuuteen, joka ei selvästikään ole oikea keino käsitellä fantasia maailmaa ^^
Alec linkki 19. syyskuuta 2006 kello 10.38
Alec 19. syyskuuta 2006 kello 10.38 linkki [quote:ef6816cfd3="Olorin"][quote:ef6816cfd3="Cara"]Tällainen toisaalta kannustaisi (ehkä) enemmän juuri kokemushakuiluun, eli kokeillaan kaikkia eri aseita mitä löytyy kun pääaseessa on jo kokemus. Ja mitä pienemmät mahdollisuudet on onnistua, sen parempi. Tämä tietysti koskee lähinnä munchiniin suuntautuvia, ei Tosipelaajia! *kröhöm* :wink: [/quote:ef6816cfd3] Siis v*tun yhyy, pitääkö tästä nyt alkaa vinettään? Mitä helvetin vikaa on siinä, että hahmo haluaa oppia käyttämään useampaa asetta? Haluaisitko sinä olla riippuvainen yhdestä ainoasta asetyypistä. Kyseinen hahmohan tietoisesti uhraa mahdollisuutensa saavuttaa mestaritaso siinä yhdessä aseessa joustavuuden ja monipuolisuuden vuoksi. Miksi helvetissä kokemuksen hankkiminen nähdään munchkinisminä ja mitä helvetin vikaa siinä loppujen lopuksi edes on? Jokainen tekee sitä mikä hänestä on kivaa. Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään tämä itsensä kohottaminen Paremmaksi Roolipelaajaksi(tm) ihan vain sen perusteella että ei haali expaa. Siis voi v*ttu tunkekaa! Tunkekaa ja syvälle![/quote:ef6816cfd3] Tais Cara tarkoittaa sellaista pelaamista, jossa vastustaja pätkitään avuttomaan tilaan, jonka jälkeen kaivetaan jokainen löytyvä ase, jolla lyödään vastustajaa kokemusmerkin vuoksi(tietenkin pienennetyllä vahingolla ettei vastustaja vaan kuole). Mikäli taistelussa pätkittyään aikansa pääaseella, vaihtaa kakkosaseeseen ja jatkaa sillä meininkiä, niin tämähän on luonnollinen kehitystapa useammalle aseelle. Jotkut kun kuitenkin hakee sen kokemusmerkinnän yhdellä lyönnillä, jotain puudelia vastaan, niin kysyn vaan onko tämä mielekästä!?
Olorin linkki 19. syyskuuta 2006 kello 10.56
Olorin 19. syyskuuta 2006 kello 10.56 linkki [quote:31500822c7="Alec"]Tais Cara tarkoittaa sellaista pelaamista, jossa vastustaja pätkitään avuttomaan tilaan, jonka jälkeen kaivetaan jokainen löytyvä ase, jolla lyödään vastustajaa kokemusmerkin vuoksi(tietenkin pienennetyllä vahingolla ettei vastustaja vaan kuole). ... Jotkut kun kuitenkin hakee sen kokemusmerkinnän yhdellä lyönnillä, jotain puudelia vastaan, niin kysyn vaan onko tämä mielekästä!?[/quote:31500822c7] Niin ja säännöissähän kielletään maalaisjärjen käyttö. Pelaajan kirja, s. 20: "[i:31500822c7]Kun seikkailija onnistuu kyvyn käytössä ja pelinjohtaja myöntää, että tilanne oli kokemusheiton arvoinen, pelaaja merkitsee rastin ruutuun kyseisen kyvyn viereen hahmolomakkeeseen. ... Pelinjohtajan pitäisi antaa kokemusmerkki aina kun kyvyn käyttö tositilanteessa onnistuu. Esim. hyökkäys täysin avutonta uhria vastaan ei ole tässä mielessä tositilanne.[/i:31500822c7]" I rest my case.
Cara linkki 19. syyskuuta 2006 kello 11.41
Cara 19. syyskuuta 2006 kello 11.41 linkki [quote:b997b0d5c8]I rest my case.[/quote:b997b0d5c8] Itse lähinnä tarkoitin tilannetta, jossa esim. vastustajan epäonnistuttua omassa hyökkäyksessään (meillähän siis aikeensa ilmoittaa melkein milloin tahtoo, eikä meleevuoroittain..) pelaaja saa nk. vapaaiskun ennen seuraavaa kierrosta. Ja tällöin tulee se kiusaus käyttää niitä hiuspinnejä, potkuja ja lyöntejä kun ne eivät hahmoon virallisesti istu. Vastustaja ei ole täysin avuton ja tilanne on yhä taistelu, jolloin PJ:n on vaikea perustella miksei kokemusta annettaisi (ellei sitten vedä kovaa linjaa hahmojen peluuttamisesta). Missään tapauksessa kyseessä ei ollut monipuolisen hahmon mollaamista vaan vastustus tällaisten vapaiden kokemusheittojen hakemisesta. -Cara
Bellad linkki 19. syyskuuta 2006 kello 11.44
Bellad 19. syyskuuta 2006 kello 11.44 linkki [quote:7d617b1c63] Sen sijaan nykyään parhaimmat oppimiskokemukset tulevat näistä "kriittisistä" ja "erikoisista" onnistumisista, joita miekkaillessa voi tulla. Eli esimerkiksi saat sidottua vihollisen miekan, nopeasti nappaat vihollisen ranteesta ja väännät miekan asentoon jossa sinulla ei ole vaaraa ja vihollinen saa veistä kylkiluidensa väliin. Muita esimerkkejä tälläisistä onnistumisista on vihollisen riisuminen aseista. [/quote:7d617b1c63] kuulostaa siltä, että kokemus pidemmälle kehittyneille ei tule enään aseen käytöstä, vaan sen soveltamisesta muihin kykyihin... Eli RQ:n velhosääntöjä hyödyntääkseni: kun intensiteetti alkaa oleen tapissaan ei sitä enään löydä opittavaa, kunnes rupee yhdistelemään loitsuja moniloitsukyvyn avulla, tai kestoajalla muuntamaan loitsuja. Sama perusjalka on yhä olemassa, mutta sen soveltaminen tuo uusia haasteita, ja sitäkautta uusia epäonnistumisen mahdollisuuksia, ja luovuutta. MIkäli tätä Uglyn "metasääntöä" rakentelisi näiden kokemuksiesi pohjalta, niin rakentelisin seuraavanlaista ajatelmaa: Kykyjen yhdistäminen, eli lainatakseni HQ-terminologiaa, Augmentoi toisella kyvyllä, kokemusmerkkejä annetaan tämän Augment kyvyn mukaan. esimerkki: miekkailu 70%, jolloin merkin saadakseen on heitettävä 99-00 (kompurointi), mutta pelaaja päättää augmentata silmänkääntö kyvyllään tarttuakseen vihollista asekäteen, ja näin tehden itselleen paikan lyödä. Silmänkääntö on % arvoltaan 30% jolloin onnistumismahdollisuus on 50% (sovelletulla velhoilu säännöllä). Kokemusmerkin saa, jos heittää 95+ (kompurointi 30% mukaan). Ja olisihan tuo tosin terminologian mukaisempaa, jos kyky olisi 73%, mutta tämähän on vain esimerkki, ei sääntö. tietenkin on sitten ehkä turhankn raju muutos, jos erikoisten ja kriittisten tarjoamat kokemusmerkit poistuu kokonaan, mutta onhan siinä sekin peruste, että kun onnistuu jossain turhankin helposti, sortuu luulemaan sen olevan sitä aina, ja kompastuu omaan näppäryyteensä ensi yrittämällä.
Ugly Psycho linkki 19. syyskuuta 2006 kello 11.49
Ugly Psycho 19. syyskuuta 2006 kello 11.49 linkki [quote:a430c61844="Cara"]Tästä tietysti seuraa, että aloittelevat hahmot saisivat paljon enemmän kokemus-onnistumisia sekä saisivat helpommin myös tuon 'ylimääräisen' kokemusheiton onnistumaan kuin todella kokenut hahmo. Mielestäni omiin peleihimme reflektoiden tällä ei kuitenkaan ole paljoa merkitystä näiden aloittavien hahmojen kannalta, koska vaikka nyt taistelutilanteessa sitä asekykyään pääse joka tapauksessa heittämään niin paljon, että sieltä tulee varmasti niin onnistuminen kuin epäonnistuminenkin. Kehittyneille hahmoille tuo sitten taas olisi kuin olisi samettimekolla lähtenyt suokävelylle. Toisaalta jos sitä on niin uberhyvä, niin mitä siinä on enää opittavanakaan?[/quote:a430c61844] Niin, yleisesti ottaen minä ainakin olen vahvasti sitä mieltä, että perusteet nimen omaan pitäisi olla helppoa oppia, ja mitä pidemmälle menee, sitä hankalammaksi asian pitäisi muuttua. [quote:a430c61844="Cara"]Vaikken ole mikään sääntöjen kävelevä oppikirja, niin en ensisilmäyksellä huomaa, miten tällainen vaikuttaisi yli 100% kykyihin. Yhtä tervaa kokemusten saaminen on kuin lähellä 100% kykyihinkin.[/quote:a430c61844] Joo, tuo aiempi mainintani 100% kyvyistä viittasi lähinnä siihen, että 100% saavutettaisiin keskimäärin paljon myöhemmin, eli 'ongelma' lykkääntyy eteenpäin ja myös pysyy pienempänä, kun siellä 100:n päälläkin kehitys on paljon normaalia hitaampaa. [quote:a430c61844="ZamboNet"][quote:a430c61844]Metasääntöisesti mietiskelin, että 'virheistä oppii' on kyllä parempi ohjenuora kuin perinteinen 'onnistumisella eteenpäin'. Jos pääsee hyppäämään kuilun yli kyvyllään, niin ei ehkä ensimmäisenä ala miettimään 'mitä tästä opin ja kehityn'. Jos taas epäonnistuu (ja selviää hengissä, mikä on aina ongelma hyppimisessä) niin melko varmasti haluaa parantaa ensi kerralla. Ellei hahmolle sitten muodostu pahalaatuinen kuilukammo.[/quote:a430c61844] No tämäkin on kovasti monimutkaisempi asia minun mielestäni kuin tässä olet yksinkertaistanut. Ainakin asekykyjä koskien. Kun kymmenen vuotta olen nyt miekkaillut, niin sen verran olen huomannut, että kyllä tosiaan kummistakin oppii - epäonnistumisista ja onnistumisista. Enemmän epäonnistumisista oppi nuorempana kun oli vähemmän kokemusta alla ja tämän avulla pahimmat mokat karsiutuivat nopeasti. Mitä enemmän kokemusta on tullut sen vähemmän suoranaisia virheitä tulee tehtyä, joista olisi edes mahdollista oppia. Sen sijaan nykyään parhaimmat oppimiskokemukset tulevat näistä "kriittisistä" ja "erikoisista" onnistumisista, joita miekkaillessa voi tulla. Eli esimerkiksi saat sidottua vihollisen miekan, nopeasti nappaat vihollisen ranteesta ja väännät miekan asentoon jossa sinulla ei ole vaaraa ja vihollinen saa veistä kylkiluidensa väliin. Muita esimerkkejä tälläisistä onnistumisista on vihollisen riisuminen aseista. Nykyään paikka jossa käyn miekkailemassa viikottain on sellainen jossa on todella paljon kokemattomampia miekkailijoita kuin minä, niin pyrin keskittämään harjoitteluni juuri näiden "erikoisten" onnistumisten saamiseen, koska niistä saan rutiinia niiden suoritukseen ja kun rutiinia on tarpeeksi ne toimivat myös parempia miekkailijoita vastaan. [/quote:a430c61844] Muotoilisin ehkä oman ajatukseni niin, että merkki pitäisi siis saada ainakin kompuroinnista ja kriittisestä, mieluiten myös erikoisesta ja kenties epäonnistumisesta, mutta ei ainakaan siitä normaalista onnistumisesta. Täysin rutiinisuorituksesta harvemmin oppii mitään, minusta. Toisaalta, meillä normaaleista onnistumisista ja epäonnistumisista ei ole suoraan merkkejä edes saanut ties kuinka pitkään aikaan... Jostain syystä minusta tuntuisi pelillisistä näkökulmista myös siltä, että fumblesta olisi kiva olla edes jotain hyötyä.
Bellad linkki 19. syyskuuta 2006 kello 11.50
Bellad 19. syyskuuta 2006 kello 11.50 linkki [quote:488c47bd03="Cara"][quote:488c47bd03]I rest my case.[/quote:488c47bd03] Missään tapauksessa kyseessä ei ollut monipuolisen hahmon mollaamista vaan vastustus tällaisten vapaiden kokemusheittojen hakemisesta. -Cara[/quote:488c47bd03] No sitten kannatta se pelaajilleen sanoa, kun on PJ..=) ja käyttää perusteluna esim: aseen vaihtaminen tässä tilanteessa muuttaa taktista asemmoitumistasi taistelutilanteessa sinulle heikompaan asemaan, ja saat osumaheittoihisi d3 kierroksen ajan -20%. tai "näppäryysarvosi ollessa niinkin alhainen kuin 16, joudut heittämään NPP x3 heiton voidaksesi vaihtaa asettasi riittävän jouheasti. Epäonnistuesasi menetät tämän ja seuraavan hyökkäyksesi, ja voit torjua vain kerran. Onnistuessasi voit hyökätä eriaseella -20% haitoilla, ja sen jälkeen katsotaan saatko vaihdettua takaisin pääaseeseesi" tai jotain muuta, mikä ei suoranaisesti kannusta vaihtamaan asetta kesken taistelutilanteen.
Cara linkki 19. syyskuuta 2006 kello 13.24
Cara 19. syyskuuta 2006 kello 13.24 linkki [quote:e9711d2b05="Ugly Psycho"]Niin, yleisesti ottaen minä ainakin olen vahvasti sitä mieltä, että perusteet nimen omaan pitäisi olla helppoa oppia, ja mitä pidemmälle menee, sitä hankalammaksi asian pitäisi muuttua.[/quote:e9711d2b05] Samaahan minä, samaahan minä... Olen myös samaa mieltä keskustelusta, että myös erikoisista ja kriittisistä saa oppia tulevaan. [quote:e9711d2b05="Bellad"]No sitten kannatta se pelaajilleen sanoa, kun on PJ..=) ja käyttää perusteluna [/quote:e9711d2b05] Tiedä onko jotain omaa vainohrahaisuuttani vai mitä, mutta varmistanpahan kuitenkin. Itsehän PJ:n ominaisuudessa en RQ:ta pelaa/peluuta. Pelinvetäjänä on alla ihan eri pelimoottori, joka antaa vähän kivemmat puitteet estää pelaajien tällainen hyväksikäyttö. Myös pelaajana (RQ:ssa siis) koitan nykyisin vältää ko. toimintaa (vaikkakin kiusaus välillä kasvaa vähän suuremmaksi...). Tämä tästä, muihin aiheisiin. -Cara
Olorin linkki 19. syyskuuta 2006 kello 13.57
Olorin 19. syyskuuta 2006 kello 13.57 linkki En meinannut enää tähän puuttua, mutta... [quote:de835ecd36="Cara"]Itse lähinnä tarkoitin tilannetta, jossa esim. vastustajan epäonnistuttua omassa hyökkäyksessään (meillähän siis aikeensa ilmoittaa melkein milloin tahtoo, eikä meleevuoroittain..) pelaaja saa nk. vapaaiskun ennen seuraavaa kierrosta. Ja tällöin tulee se kiusaus käyttää niitä hiuspinnejä, potkuja ja lyöntejä kun ne eivät hahmoon virallisesti istu. Vastustaja ei ole täysin avuton ja tilanne on yhä taistelu, jolloin PJ:n on vaikea perustella miksei kokemusta annettaisi (ellei sitten vedä kovaa linjaa hahmojen peluuttamisesta). Missään tapauksessa kyseessä ei ollut monipuolisen hahmon mollaamista vaan vastustus tällaisten vapaiden kokemusheittojen hakemisesta. -Cara[/quote:de835ecd36] Minä sanoisin tässä tilanteessa: "Siitä vaan!" Jos hahmolla tosiaan on se hiuspinni kädessään valmiina, niin iskeköön. Oma asiansahan se on millä hahmo haluaa taistella. Sitä paitsi hiuspinnisoturi on kyllä niin siisti idea, että olisin täysillä mukana. 8) Sitä paitsi, hektisen taistelun keskellä on muutenkin vähän hankala oikeasti valita millä hyökkää, joten se potku avoimessa paikassa olisi kyllä hyvinkin sopiva ratkaisu. Avoin paikka on aina avoin paikka, joka hyödynnetään vaikka sitten huonomminkin keinoin jos vain on mahdollista saavuttaa jotain etua.
Koivuniemen Herra linkki 19. syyskuuta 2006 kello 17.49
Koivuniemen Herra 19. syyskuuta 2006 kello 17.49 linkki Itse suosittelen ottamaan käyttöön kokemusmerkintäsysteemin, jossa PJ saa aina päättää tuleeko se rasti ruutuun vai ei tilanteen mukaan. Vaatii jonkinlaisen realisti-PJ:n, mutta säästytäänpähän sentään sääntöhelvetiltä.
Olorin linkki 19. syyskuuta 2006 kello 20.44
Olorin 19. syyskuuta 2006 kello 20.44 linkki [quote:190eeaa482="Koivuniemen Herra"]Itse suosittelen ottamaan käyttöön kokemusmerkintäsysteemin, jossa PJ saa aina päättää tuleeko se rasti ruutuun vai ei tilanteen mukaan. Vaatii jonkinlaisen realisti-PJ:n, mutta säästytäänpähän sentään sääntöhelvetiltä.[/quote:190eeaa482] No juuri noinhan se säännöissä on, kuten aiemmin kirjoitin: [quote:190eeaa482="Olorin"]Pelaajan kirja, s. 20: "[i:190eeaa482]Kun seikkailija onnistuu kyvyn käytössä ja pelinjohtaja myöntää, että tilanne oli kokemusheiton arvoinen, pelaaja merkitsee rastin ruutuun kyseisen kyvyn viereen hahmolomakkeeseen. ...[/i:190eeaa482]"[/quote:190eeaa482]
Bellad linkki 20. syyskuuta 2006 kello 4.56
Bellad 20. syyskuuta 2006 kello 4.56 linkki Olorin, älä turhaan yritä, "ensimmäinen onnistuminen tuo merkin" on kuin "naisen euro on 80 senttiä" fraasi.. ei kukaan usko sinua, ettei ensimmäinen onnisumisheitto tuo merkkiä, jos se tulee kiven potkimisesta tiellä tms... tai ylipäätäänkään.
Olorin linkki 20. syyskuuta 2006 kello 6.22
Olorin 20. syyskuuta 2006 kello 6.22 linkki [quote:a7b8d15d48="Bellad"]Olorin, älä turhaan yritä, "ensimmäinen onnistuminen tuo merkin" on kuin "naisen euro on 80 senttiä" fraasi.. ei kukaan usko sinua, ettei ensimmäinen onnisumisheitto tuo merkkiä, jos se tulee kiven potkimisesta tiellä tms... tai ylipäätäänkään.[/quote:a7b8d15d48] Öö, mitä hittoa? Millä ihmeen tavalla "naisen euro on 80 senttiä" nyt liittyy tähän? Tai yhtään mihinkään tässä ketjussa? Tai edes tuohon "ensimmäinen onnistuminen tuo merkin"? Ensimmäinen onnistuminen tuo merkin, jos PJ on sitä mieltä että se oli sen arvoista, piste. Ei siinä ole sen enempää tulkittavaa, niin sanotaan säännöissä. Ja kiven potkiminen tiellä, what the fuck? Mitä sinä nyt oikein sekoilet? =p
Kasila linkki 20. syyskuuta 2006 kello 7.42
Kasila 20. syyskuuta 2006 kello 7.42 linkki Mielestäni naisten 80senttii on väärin. Aletaan puhumaan naisten oikeuksista täällä ja nimenomaan tässä hahmis ketjussa. Viimeaikoina on helvetillisellä korruptiolla suhtauduttu näihin aiheisiin. Miksi moderaattori ei voi vaikka painaan sitä siirrä nappulaa niin saadaan aiheet niihin liittyviin otsikoihin ? Helvetti sentään. Se uusi aihe nappi on siellä ruudullanne siksi että sitä voi käyttää.
Bellad linkki 20. syyskuuta 2006 kello 8.28
Bellad 20. syyskuuta 2006 kello 8.28 linkki [quote:aafc158fa6="Olorin"][quote:aafc158fa6="Bellad"]Olorin, älä turhaan yritä, "ensimmäinen onnistuminen tuo merkin" on kuin "naisen euro on 80 senttiä" fraasi.. ei kukaan usko sinua, ettei ensimmäinen onnisumisheitto tuo merkkiä, jos se tulee kiven potkimisesta tiellä tms... tai ylipäätäänkään.[/quote:aafc158fa6] Öö, mitä hittoa? Millä ihmeen tavalla "naisen euro on 80 senttiä" nyt liittyy tähän? Tai yhtään mihinkään tässä ketjussa? Tai edes tuohon "ensimmäinen onnistuminen tuo merkin"? Ensimmäinen onnistuminen tuo merkin, jos PJ on sitä mieltä että se oli sen arvoista, piste. Ei siinä ole sen enempää tulkittavaa, niin sanotaan säännöissä. Ja kiven potkiminen tiellä, what the fuck? Mitä sinä nyt oikein sekoilet? =p[/quote:aafc158fa6] molemmat ovat yhtä perättömiä fraaseja, jotka kuitenkin hallitsevat monien elämää. Kiven potkiminen tieltä: kuvaa lähinnä kokemusmerkkien kahmintaa avuttomien vastusten avulla.
Alec linkki 20. syyskuuta 2006 kello 9.00
Alec 20. syyskuuta 2006 kello 9.00 linkki [quote:be408c34f2="Kasila"]Miksi moderaattori ei voi vaikka painaan sitä siirrä nappulaa niin saadaan aiheet niihin liittyviin otsikoihin ? [/quote:be408c34f2] Meijän modet taitaa suurimmilta osin olla näitä vanhan linjan kirjoittajia, jotka ovat jo kyllästyneet sepostelemaan tänne, joten en sitten tiiä kuinka usein täällä modeja pyörii...kerran kuukaudessa. Pitäiskö piikuhiljaa jo nimittää modeks joku vakituinen kirjoittaja...Olorinillakin taitaa tästä kokemusta olla.
humis linkki 20. syyskuuta 2006 kello 11.30
humis 20. syyskuuta 2006 kello 11.30 linkki Kyllä me seurataan, vaan meidän toimintatapamme eroaa huomattavasti keskimääräisen internetmoderaattorin toimintamallista. Siinä missä useimpien foorumeiden moderointi perustuu ylhäältä julistettuun auktoriteettiin, tiukkoihin linjoihin, päällepäsmäröintiin ja alistavaan hierarkiaan, me yritämme välttää kaikkea tuota. Edellämainittujen sijaan moderointipolitiikkamme nojaa kunniaan, yhteisöhenkeen, hyvään tahtoon ja niiden luomiseen yhteisön arvoiksi ja prosesseiksi. Siispä, yhteisö valvokoon ensisijaisesti itseään asiallisella keskustelukritiikillä. Ainakaan minä moderaattorina en halua olla täällä jatkuvasti lapsenlikkana, vaan jos kusette yhteiseen kaivoon, saatte vähän aikaa juoda kuravelliä, kunnes yhteinen konsensus taas puhdistaa lähteen. Esimerkiksi tässä ketjussa sivupolulle lähdettiin tasan väärin perustein ja hämäämistarkoituksessa. Jos Belladin alkuperäinen vertaus on mielestänne väärin tai ei osuva, sillä ei pitäisi olla väliä. Teidän lukijoiden tehtävänä on harrastaa kyseisen vertauksen positiivista uudelleenkirjoittamista omaan maailmankuvaanne sopivaksi kunnes ymmärrätte ketjulle relevantin pointin. Ja jos taas välttämättä haluatte alkaa mättämään huonosta analogiasta, on teidän oma velvollisuutenne aloittaa siitä uusi ketju. Jos moderoinnin linjasta on kysymyksiä tai sanottavaa, aloitettakoon siitä uusi ketju oikealle alueelle.
Alec linkki 20. syyskuuta 2006 kello 13.40
Alec 20. syyskuuta 2006 kello 13.40 linkki [quote:0aecc73307="humis"]jos kusette yhteiseen kaivoon, saatte vähän aikaa juoda kuravelliä[/quote:0aecc73307] heh heh, oikee asenne.
Juha R linkki 20. syyskuuta 2006 kello 14.00
Juha R 20. syyskuuta 2006 kello 14.00 linkki On kuitenkin hauska nähdä Kasila itkemässä modejen perään. Eikö mikään ole enää epäpyhää?
GoingDown linkki 20. syyskuuta 2006 kello 14.33
GoingDown 20. syyskuuta 2006 kello 14.33 linkki Palataksemme aiheeseen. Laittelinpas omatkin Mongoose-Runequest räpöstykseni nettiin muiden naurettaviksi, entisten jatkoksi: http://koti.mbnet.fi/mvaisane/roolipelit/lomakkeet.html Tosin MRQ lomakkeet on vielä vaiheessa - Companion kirjan jutut puuttuu niistä vielä.
Kasila linkki 20. syyskuuta 2006 kello 14.35
Kasila 20. syyskuuta 2006 kello 14.35 linkki hehhee Hyvin sanottu. Olisi hauska tosiaan nähdä. Pennuille jaffaa ja Juha R:lle penaaliin rusetti. Miten muuten voitte elää jos en olisi olemassa ? "onko pakko jos ei halua"... ei todellakaan ole. Testataan saadaanko tää thredi lukkoon !
Grief the lord of Rain linkki 23. elokuuta 2007 kello 8.20
Grief the lord of Rain 23. elokuuta 2007 kello 8.20 linkki [quote:8ae440d25c]Laukaan RQ-kilta on edelläkävijä myös hahmolomakkeissa[/quote:8ae440d25c] [b:8ae440d25c]Taivahan tosi!!!![/b:8ae440d25c] Huomaa, että on silmää... Taidanpa varastaa muutaman käyttökelpoisen idean tuosta. Kiitos! Missä on [b:8ae440d25c]Laukaan RQ-killan uudet sivut!?!?!?![/b:8ae440d25c]
Kasila linkki 25. elokuuta 2007 kello 8.55
Kasila 25. elokuuta 2007 kello 8.55 linkki asas
Alec linkki 25. elokuuta 2007 kello 12.04
Alec 25. elokuuta 2007 kello 12.04 linkki [quote:570054c957="Kasila"]-Mutta jos vastaa oikein kolmeen kysymykseen niin ne saattaa avautua valaistuneelle ihmiselle.[/quote:570054c957] Liittyykö kolmas kysymys pääskysten lentonopeuteen... :roll:
AtukkA linkki 26. elokuuta 2007 kello 11.10
AtukkA 26. elokuuta 2007 kello 11.10 linkki Euroopplalaisten vai Afrikkalaisten?
Alec linkki 26. elokuuta 2007 kello 14.00
Alec 26. elokuuta 2007 kello 14.00 linkki [quote:01b2ac34d0="AtukkA"]Euroopplalaisten vai Afrikkalaisten?[/quote:01b2ac34d0] :lol:
Kasila linkki 30. elokuuta 2007 kello 7.46
Kasila 30. elokuuta 2007 kello 7.46 linkki asasas
Bellad linkki 31. elokuuta 2007 kello 7.36
Bellad 31. elokuuta 2007 kello 7.36 linkki [quote:29b818bf76="Kasila"]Kysymykset ovat: 1) Mikä on www >- - -< osote jossa sivut ovat ? 2) Käyttäjätunnus 3) Salasana.[/quote:29b818bf76] Eurooppalaine vai afrikkalaine salasana? et ole tainnu monthy pythonia katsella..? =) suosittelisin, paitti tietty, jos ei jaksa nauraa..=/ ne on kovin tylsiä sillo...
Kasila linkki 31. elokuuta 2007 kello 9.33
Kasila 31. elokuuta 2007 kello 9.33 linkki asas
Bellad linkki 1. syyskuuta 2007 kello 18.36
Bellad 1. syyskuuta 2007 kello 18.36 linkki [quote:9ba39dbbb1="Kasila"]No rope foorumilla moinen on defaultti. Taisin muuten itse laittaa että: " jos vastaa kolmeen kysymykseen oikein". Tässä yhdistyi epäpyhällä tavalla Nortti ja rope kliseet. PS tuli muuten kyseinen ohjelma tässä hiljain yle:teemalta.[/quote:9ba39dbbb1] kah... jos osuu viikonlopulle, voisi vaikka katsoa. Ei viitsisi sen takia hankkia digiboxia kämpille. Pitänee ottaa selvää ja laittaa vaik veli varettaan tuo. Viimeksi meinaan katellut ysiluokalla kun enkunope oli mokomien äärifanittaja, ja se ihan oikeesti sauvo tuolillaan meneen niitä katsoessaan.