Vanha foorumi

Takaisin

Noviisien riimuloitsut

RuneQuestin säännöt
Manageri 4. joulukuuta 2001 kello 13.15
Kirjoittaja Viesti
Manageri linkki 1. joulukuuta 2001 kello 15.43
Manageri 1. joulukuuta 2001 kello 15.43 linkki Okei. Riimuloitsut ovat RuneQuestin sääntöjen mukaan kertakäyttöisiä kulttien noviiseille. Tämä on tietenkin ihan OK, mutta pelissäni pelaajat jotka haluaisivat nousta riimutasolle eivät halua "tuhlata" riimuloitsujaan, koska riimutasolle noustakseen pelihahmolla on oltava tietty määrä riimuloitsuja(muistaakseni 10 pisteen edestä). Tämä saituus on muutamia kertoja aiheuttanut surullisia hahmon kuolemia. :x Eli onko peleissänne käytössä aivan perussäännöt riimuloitsuissa? Ja jos teillä on omia lisäyksiä tai muita ideoita niihin niin ois kiva kuulla niistä. :smile: PS. Itselläni on pari ideaa mutta haluaisin tosiaan tiedustella onko muilla peliporukoilla ollut samanlaisia ongelmia ja jos on niin miten niihin on suhtauduttu?
Nysalor linkki 1. joulukuuta 2001 kello 13.39
Nysalor 1. joulukuuta 2001 kello 13.39 linkki [i:a92432fd81] Eli onko peleissänne käytössä aivan perussäännöt riimuloitsuissa? Ja jos teillä on omia lisäyksiä tai muita ideoita niihin niin ois kiva kuulla niistä.[/i:a92432fd81] Ihan perussäännöt on käytössä. Talesin numerossa 12 on kuitenkin mielenkiintoinen kirjoitus kertakäyttöisistä riimuloitsuista. Ideana olisi se, että noviisien riimuloitsut voisivat uusiutua vuosittain kultin korkeimpana pyhäpäivänä. Siten pappien ja noviisien välinen kuilu taikuuden tehokkuudessa pienenisi. Eipä tuo mikään aivan kehno ajatus ole, vaikken käytäkään tuota ideaa.
Vaakkujaakko linkki 1. joulukuuta 2001 kello 9.52
Vaakkujaakko 1. joulukuuta 2001 kello 9.52 linkki Tales of the Reaching Moon 12 artikkelissa "One-use Rune Magic" kuvattu systeemi on käytössä allekirjoittaneen kampanjassa, ja hyvin toimii. Noviisien maaginen kehitys tapahtuu tällöin tasaisesti, eikä niin, että noviisien tarvitsee pihdata loitsujaan, kunnes riimulordeina ne voi vihdoinkin ottaa käyttöön. Tales 12 saattaisi vielä olla Helsingin fantasiapeleistä saatavilla.
Plentonius linkki 1. joulukuuta 2001 kello 17.15
Plentonius 1. joulukuuta 2001 kello 17.15 linkki Joo se Brooken artikkeli on hyvä jos RQta pelaa. Yhdyn edellisiin. Ei se pihtaaminen mitään hyvää tuo tytöt (sanoinko tosiaan näin?).
Vaakkujaakko linkki 1. joulukuuta 2001 kello 10.54
Vaakkujaakko 1. joulukuuta 2001 kello 10.54 linkki >Joo se Brooken artikkeli on hyvä jos RQta pelaa. Yhdyn >edellisiin. Ei se pihtaaminen mitään hyvää tuo tytöt >(sanoinko tosiaan näin?). Vertaus esiaviolliseen seksiin ei oikeastaan edes onnu yhtään, ts. täytyyhän noviisinkin tietää mistä riimuloitsuissa on kyse jo ennen riimulordiksi ylenemistä... ...koska olen muuten noviisi tällä foorumilla, niin tiedustelen mistä noita hymiöitä oikein saa?
Nysalor linkki 1. joulukuuta 2001 kello 18.40
Nysalor 1. joulukuuta 2001 kello 18.40 linkki [i:c57638625e] ...koska olen muuten noviisi tällä foorumilla, niin tiedustelen mistä noita hymiöitä oikein saa?[/i:c57638625e] Niistä löytyy lista [url=http://pub12.ezboard.com/brunequest33769.showEmoticonsHelp]täältä[/url]. Täytyy myös pitää huolta, että on viestiä lähetettäessä ruksi kohdassa "Emoticons". Kannattaa lisäksi tutustua EzCodes-systeemiin, joka löytyy [url=http://www.ezboard.com/help/help_howto_useezcodes.html]täältä[/url]. Sillä saa aikaan kaikenlaisia hyödyllisiä muotoiluja, esimerkiksi lainaukset kursiiviksi.
Vaakkujaakko linkki 2. joulukuuta 2001 kello 9.22
Vaakkujaakko 2. joulukuuta 2001 kello 9.22 linkki [i:3a6f638d49] Siis jotenkin näin[/i:3a6f638d49] Vaakkujaakko
Guzmo linkki 3. joulukuuta 2001 kello 11.50
Guzmo 3. joulukuuta 2001 kello 11.50 linkki Ollaan pelattu perus RQ-säännöillä asian suhteen, mutta ehkä syytä olisi käyttää tuota Talesin systeemiä. Muutenhan kaikki uudet riimulordit olisivat mahdiltaan hyvin heikkoja (Ei se pihtaaminen onnistu... siis kun vastaan lykkii Broo.. siis nyt ymmärsitte väärin...) :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: - GuzmO "hymiö spämmiä jo vuodesta 1795 lähtien"
Waylander linkki 3. joulukuuta 2001 kello 4.40
Waylander 3. joulukuuta 2001 kello 4.40 linkki [i:6cf481410e] Eli onko peleissänne käytössä aivan perussäännöt riimuloitsuissa? Ja jos teillä on omia lisäyksiä tai muita ideoita niihin niin ois kiva kuulla niistä. [/i:6cf481410e] Tarkoittanetko sen suomenkielisen peruspaketin sääntöjä? Siinähän annetaan se kuva että kaikki riimuloitsut ovat kaikkien saatavilla mikä on eräs hirveimpiä mokia mitä voi tehdä! Kultit-kirjanen antaa oikean kuvan asioista mutta luulen että et tarkoittanut tätä tuolla perussääntö viittauksellasi..:smile: En ole noudattanut niitä Tales riimusääntöjä mutta syytä voisi ollakin. Pitänee harkita asiaa ASAP kun jälleen seikka palautui mieleen. Olen kyllä joitain house-ruleja tehnyt, eli elementaaliset riimutaiat kuten Salama jne. eivät vaadi taikapisteiden voittamista vaan ne onnistuessaan (100%-ENC) tekevät vahinkonsa. Tämä siksi että mielestäni on täysin iljettävää ja naurettavaa että noviisi uhraa vaikka 2p Mahtia salamaan ja se vaan suhahtaa. :o Eli elementaaliset vahingot eivät tarvi vastustusheittoa kun taas jotkin Haava, Halvaus jne. edelleen vaativat. Ja ei ole mennyt balanssi. Sellaiset riimuloitsut kuten Ajatusisku vaativat taikapisteiden voittamisen mutta epäonnistuessaan eivät katoa. Seuraavalla kierroksella voi yrittää uudelleen. Millaisia ideoita olet itse kehitellyt?
Guzmo linkki 3. joulukuuta 2001 kello 9.04
Guzmo 3. joulukuuta 2001 kello 9.04 linkki [i:763686b9a6] En ole noudattanut niitä Tales riimusääntöjä mutta syytä voisi ollakin. Pitänee harkita asiaa ASAP kun jälleen seikka palautui mieleen. [/i:763686b9a6] Mietittiin tässä pelaajakollegion päämiehen eli Argenteuksen kanssa tätä erittäin järkevältä kuullostavaa Talesin house-rulea. Senhän avulla noviisien riimuloitsujen uhraamiseen tulisi vihdoin joku tolkku. Haittapuoliksi havaittiin, se että tämän jälkeen kaikilla noviiseilla olisi 50% (ei viitteitä oikeaa todennäköisyyslaskentaan) mahdollisuudella muutama piste riimutaikuutta. Broillakin siis. Joten tällähetkellä GM hallitus yrittää vääntää säännölle MHT x3 onnistumista per loitsu, jotta joku balanssi säilyisi ja olisi kulttilaisillekkin pyhäpäivät kuin toinen joulu. (Olenko ollut kiltti, eli tuleeko spellit takas vai ei.) Opposition pelaajajoukot yrittävät murtaa varmasti tämän esityksen ja vaativat kohtuuttomuuksia kuten ilmaista mahtia ja taikamiekkoja kultin varastosta. Lepakko olkoon heille armollinen... [i:763686b9a6] Olen kyllä joitain house-ruleja tehnyt, eli elementaaliset riimutaiat kuten Salama jne. eivät vaadi taikapisteiden voittamista vaan ne onnistuessaan (100%-ENC) tekevät vahinkonsa. Tämä siksi että mielestäni on täysin iljettävää ja naurettavaa että noviisi uhraa vaikka 2p Mahtia salamaan ja se vaan suhahtaa. Eli elementaaliset vahingot eivät tarvi vastustusheittoa kun taas jotkin Haava, Halvaus jne. edelleen vaativat. Ja ei ole mennyt balanssi. Sellaiset riimuloitsut kuten Ajatusisku vaativat taikapisteiden voittamisen mutta epäonnistuessaan eivät katoa. Seuraavalla kierroksella voi yrittää uudelleen. [/i:763686b9a6] Järkeviä sääntöjä. Salamahan on ehkä rupisin riimuloitsu koko peruskirjassa. Kannattaa varmasti käyttää 6 MHT:ia, että saisi loitsun joka ei yleensä tee mitään (TP heitot tietysti kämmätään, varsinkin kun Salama-6 on sama kuin MHT-6 ) Heitetään lisää keskustelua aiheesta. Mitenkä pidätte, että jos hahmoon heitetään loitsua muttei se pääse taikapisteistä läpi niin huomaako hahmo tämän? Meillä on pelattu niin, että jonkunlaista säväriä tulee loitsusta ja tehosta riippuen. Että kyllä se epäonnistunut ajatusiskukin tuntuu päässä pienenä vihlaisuna. Ja yleensäkin koko taikominen ja taikuus on yleensä visuaalisesti näyttävän näköistä. Velhotaikuus on tietysti outoa ja pahaa (siis Heortlingeille) kun sitä ei näe. Nyt kyllä kolahammasta kolottaa sen verran pahasti, että pakko lähteä hakemaan limonaadia. Palataan asiaan taas tuonnempana. - GuzMo
Vaakkujaakko linkki 3. joulukuuta 2001 kello 10.16
Vaakkujaakko 3. joulukuuta 2001 kello 10.16 linkki >Velhotaikuus on tietysti outoa ja pahaa (siis Heortlingeille) >kun sitä ei näe. Aiheesta "Meldek" eli orlanthien (Heortlingien) suhtautumisesta velhoihin ja velhotaikuuden harjoittajiin oli jopa artikkeli Strangers in Praxissa.
Waylander linkki 3. joulukuuta 2001 kello 10.26
Waylander 3. joulukuuta 2001 kello 10.26 linkki [i:31fac4792e] Heitetään lisää keskustelua aiheesta. Mitenkä pidätte, että jos hahmoon heitetään loitsua muttei se pääse taikapisteistä läpi niin huomaako hahmo tämän?[/i:31fac4792e] Kyllä meidän pelissä kohde huomaa jos 'läheltä liippaa'. Meillä on kyllä sitten erikseen sellainen kyky kuin 'taikuuden tuntemus' jolla sitten voi yrittää tunnistaa mikä oli tuon taian perustarkoitus ja ehken mikä perusvoima siinä oli takana (ilma,tuli,vesi,maa,kaaos,kuu). Toki tuolla kyvyllä sitten voi tehdä kaikkea muutakin kuten tunnistella taikaesineitä vanhaan kunnon Ad&d tyyliin. Emme pitäneet ajatuksesta että kaikki hahmot automaattisesti osaavat käyttää kaikkia esineitä joita ei ole ehdollistettu. [i:31fac4792e] Meillä on pelattu niin, että jonkunlaista säväriä tulee loitsusta ja tehosta riippuen. Että kyllä se epäonnistunut ajatusiskukin tuntuu päässä pienenä vihlaisuna. Ja yleensäkin koko taikominen ja taikuus on yleensä visuaalisesti näyttävän näköistä. Velhotaikuus on tietysti outoa ja pahaa (siis Heortlingeille) kun sitä ei näe. [/i:31fac4792e] Meillä taas pelataan niin että nimenomaan velhotaikuus on näyttävää ja se ilmenee erilaisina väreinä jotka riippuvat loitsijan 'koulukunnasta'. Peikkojen velhous on esim. aina yönpimeää varjoleikkiä. Niin ja näitäkin voi sitten tunnistella toisistaan! :smile: Toki muukin taikuus aiheuttaa tuntemuksia. Voimakas riimutaikuuden käyttö antaa kaikille noviisia korkeammalle kultistille tunteen että jotain mahtavaa tapahtui lähistöllä (suunnilleen siten että 1p = 1km).
Guzmo linkki 3. joulukuuta 2001 kello 10.59
Guzmo 3. joulukuuta 2001 kello 10.59 linkki [i:2cfc4f5f14] Meillä taas pelataan niin että nimenomaan velhotaikuus on näyttävää ja se ilmenee erilaisina väreinä jotka riippuvat loitsijan 'koulukunnasta'. Peikkojen velhous on esim. aina yönpimeää varjoleikkiä. Niin ja näitäkin voi sitten tunnistella toisistaan! Toki muukin taikuus aiheuttaa tuntemuksia. Voimakas riimutaikuuden käyttö antaa kaikille noviisia korkeammalle kultistille tunteen että jotain mahtavaa tapahtui lähistöllä (suunnilleen siten että 1p = 1km). [/i:2cfc4f5f14] Isommissa kaupungeissa papeilla aika mahtavat fiilikset? - Guzmo
Waylander linkki 3. joulukuuta 2001 kello 8.38
Waylander 3. joulukuuta 2001 kello 8.38 linkki [i:bc66a65f7e] Isommissa kaupungeissa papeilla aika mahtavat fiilikset?[/i:bc66a65f7e] Näin on, mutta se on enemmänkin sellaista tietämystä siitä että jotain tapahtuu, aivan kuten kaupunki muutenkin on täynnä kaikenlaista ääntä Olet niin tottunut siihen ettet kiinnitä välttämättä mitään huomiota kaiken maailman tööttäyksiin (hevosen hirnuntaan) :smile: mutta kun olet hiljaisella maaseudulla ja kuulet jonkun huutavan/puhuvan niin varmasti huomio kiinnittyy eri tavalla.
Manageri linkki 4. joulukuuta 2001 kello 13.15
Manageri 4. joulukuuta 2001 kello 13.15 linkki [i:e904797560] Tales of the Reaching Moon 12 artikkelissa "One-use Rune Magic" kuvattu systeemi on käytössä allekirjoittaneen kampanjassa, ja hyvin toimii.[/i:e904797560] En itse harmi kyllä ole nähnyt kyseistä artikkelia. Olen ehkä lukenut netistä viittauksen siihen, koska kampanjassamme on ollut käytössä noviisien loitsujen uusiutuminen kultin pyhäpäivinä. Pyhimpänä päivänä noviisi on saanut kulttinsa kaikki riimuloitsut, ja vuodenajan pyhäpäivänä on saanut yhden kulttinsa riimuloitsun takaisin. Pelaajat voivat meillä lisäksi uhrata mahtia saadakseen loitsunsa saman tien takaisin. yksi MHT-piste per loitsu. (esim. kilpi-3 takas vie yhden MHT-pisteen.) En tiedä mitä Talesissa on ollut, mutta mulla noviisien on osallistuttava palvontaseremonioihin saadakseen loitsunsa takaisin. Ei osallistumista seremonioihin, ei loitsuja. Tämä takaa noviisien innokkuuden jumalansa palvontaa kohtaan. [i:e904797560] tällähetkellä GM hallitus yrittää vääntää säännölle MHT x3 onnistumista per loitsu, jotta joku balanssi säilyisi ja olisi kulttilaisillekkin pyhäpäivät kuin toinen joulu. (Olenko ollut kiltti, eli tuleeko spellit takas vai ei.)[/i:e904797560] Guzmolta mielestäni hyvä idis. Pistää miettimään.(hmm....) 8o [i:e904797560] Olen kyllä joitain house-ruleja tehnyt, eli elementaaliset riimutaiat kuten Salama jne. eivät vaadi taikapisteiden voittamista vaan ne onnistuessaan (100%-ENC) tekevät vahinkonsa. Tämä siksi että mielestäni on täysin iljettävää ja naurettavaa että noviisi uhraa vaikka 2p Mahtia salamaan ja se vaan suhahtaa. Eli elementaaliset vahingot eivät tarvi vastustusheittoa kun taas jotkin Haava, Halvaus jne. edelleen vaativat. Ja ei ole mennyt balanssi. Sellaiset riimuloitsut kuten Ajatusisku vaativat taikapisteiden voittamisen mutta epäonnistuessaan eivät katoa. Seuraavalla kierroksella voi yrittää uudelleen.[/i:e904797560] Mielessäni ei ole ollut tämmöisiä hienoja ideoita, (suorastaan tykki idis. :smile: ) vaan olen yrittänyt kehittää noviiseille järkevän tavan(joka samalla säilyttäisi sen herkän balanssin...) saada loitsujaan takaisin muutenkin kuin mahtia uhraamalla.