Vanha foorumi

Takaisin

Yksityisfoorumi?

Yleinen keskustelu
Nysalor 10. toukokuuta 2002 kello 15.06
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 20.00
Nysalor 28. huhtikuuta 2002 kello 20.00 linkki Tulipa tässä vain mieleen eräs asia, kun vastailin laten Loskalmia koskevaan viestiin. Siksi ajattelin kuulostella täällä Yleisen keskustelun puolella hiukan teidän muiden näkemyksiä asiastani. late: [i:303f31e831]Tässä vaiheessa en uskalla sen pidemmälle suunnitelmiani paljastaa, tiedä vaikka joku pelaajistani lukisi tämän viestin.[/i:303f31e831] Tämä on tosiaan foorumilla harmillista, sillä pelinjohtajat eivät välttämättä rohkene käydä kovin avointa keskustelua tai pyytää kommentteja tai ehdotuksia pelinsä juonenkäänteiksi, kun pelaajat saattavat lukea foorumia ja saavat siten selville jo etukäteen pelinjohtajan ideat. Dorastorin osalta foorumilla on jo paljastettukin aika paljon sellaisia asioita, joita pelaajien olisi ehkä parempi olla tietämättä. Itse olen siihen kyllä myös yksi syyllinen. :smile: Niinpä mieleeni tulikin, että tässä phpBB-systeemissä on luullakseni jonkinlainen mahdollisuus luoda yksityisfoorumeja, joille pääsevät vain oikeuden saaneet. En tosin tiedä tästä yhtään mitään, mutta tällaisen asian ainakin olen käsittänyt ohjeita lukiessani. Jos yksityisfoorumeja voisi käyttää, niin olisiko teidän muiden mielestä mitään järkeä luoda sellainen yksityisfoorumi, joka olisi tarkoitettu vain pelinjohtajille heidän peli-ideoistaan ja -suunnitelmistaan Glorantha-peleihin? Yksityisfoorumin etuna olisi tietysti se, että tällainen foorumi tarjoaisi turvallisen paikan, jossa pelinjohtajat uskaltaisivat paljastaa toisilleen, mitä suunnittelevat kampanjoihinsa, ja voisivat pyytää toisilta neuvoja ja kommentteja ideoihinsa. Yksityisfoorumilla latekin voisi paljastaa Loskalm-kampanjansa suunnitelmia ja muut pelinjohtajat voisivat tarvittaessa avustaa tai antaa ehdotuksia. Minä taas voisin olla halukas kertoilemaan tulevasta Riskimaa-kampanjastani ajatuksia, jotka eivät julkiselle foorumille sopisi. Olen varma, että useiden pelinjohtajien välinen keskusteli antaisi paljon lisää inspiraatiota kampanjoihin ja auttaisi selvittämään pelinjohdollisia ongelmia. Ajatuksia voi toki nytkin jo vaihtaa sähköpostitse tai yksityisviesteillä, mutta kokonainen foorumi tarjoaisi laajemman mahdollisuuden keskustella monien ihmisten kanssa yhtä aikaa ja silti tällä samalla foorumilla. Yksityisfoorumin haittapuolena lienee se, että tällöin osa foorumin keskustelijoista jäisi keskustelun ulkopuolelle vailla mahdollisuutta ottaa osaa salaisiin juttuihin. Saattaisi siis syntyä aika ikävää elitismiä, jos pieni osa porukasta rupattelisi erossa muista. Senpä vuoksi yksityisfoorumin keskustelu pitäisi rajata todella tarkasti vain sellaisiin kysymyksiin, jotka koskevat pelaajilta salassa pidettäviä asioita. Voi myös miettiä sitä, olisiko tällaiselle foorumille tarvetta vai olisiko kyseessä aivan vain marginaalinen keskustelunaihe. Keskustelijoiden rajaaminenkin voisi aiheuttaa pähkäiltävää. No, kuten jo totesinkin, tämä on ihan vain tällainen ilmaan heitetty ehdotus, joka vain mieleeni juolahti. En tiedä varmasti, onnistuuko tämän toteuttaminen edes teknisesti, mutta joku teknisen puolen edustaja voisi kaiketi valistaa minua siitä. Joka tapauksessa ottakaa ihmiset asiaan kantaa, jotta nähdään, miltä ehdotus teistä kuulostaisi. Tyrmätkää vaikka suoralta kädeltä, jos näette sen aiheelliseksi. :smile:
Tero Kaija linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 20.14
Tero Kaija 28. huhtikuuta 2002 kello 20.14 linkki Tässä tosiaan saattaisi tulla se ongelma, että toiset jäisivät keskustelun ulkopuolelle.. Ainakin yksi ongelma tässä tulee mieleen, että mistä tiedämme, ketkä ovat pelinjohtajia? Kuka tahansa voi täällä esiintyä pelinjohtajana olematta sitä kuitenkaan. Ja jos on samanaikaisesti pelinjohtaja toisessa pelissä ja pelaajan toisessa, niin tällä henkilöllä olisi pääsy yksityisfoorumiin, ja hän pystyisi salaa lukemaan pelinjohtajansa kirjoituksia.
Dovas linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 22.24
Dovas 28. huhtikuuta 2002 kello 22.24 linkki Ihan hyvä kysymys. Tosiaan heti ensimmäisenä tuli mieleen se, että eikö yksityisviesteillä omiin osotteisiin voisi ratkaista jo noita pulmia, jonka Nysalor jo mainitsitkin kyllä. Toisaalta, mistä sitä tietää kuinka paljon sitä nyttenkin on jo harrastettu ja onko se toiminut porukoiden mielestä? Probleema tuossa pelaajien kärryille pääsemisessä kuitenkin on jo anyway. Semmoinen uhkakuva "elitismissä" tulee mieleen että tämä foorumi saattaisi todella hiljentyä, jos keskustelu sellaisella erikoisfoorumilla ns. riehaantuisi käsistä. Kyllä siinä tarttisi olla todella strictit rajaukset jos sellaista halutaan todella alkaa virittelemään.
Nysalor linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 22.59
Nysalor 28. huhtikuuta 2002 kello 22.59 linkki Tero Kaija: [i:a38d32c8ef]Ainakin yksi ongelma tässä tulee mieleen, että mistä tiedämme, ketkä ovat pelinjohtajia? Kuka tahansa voi täällä esiintyä pelinjohtajana olematta sitä kuitenkaan.[/i:a38d32c8ef] Siinä pitäisikin vain luottaa henkilön itsensä sanaan. Luulenpa kuitenkin, että sitä ihminen helpommin vilkaisee viestin, jonka saattaa arvata sisältävän itselleen sopimatonta tietoa, kuin vaatii pääsyoikeutta pelinjohtajana. Sitä paitsi minä en ainakaan välittäisi pelata sellaisten ihmisten kanssa, jotka ihan tarkoituksellisesti pyrkisivät urkkimaan asioita, jotka eivät heidän silmilleen kuuluisi. Vai ovatko jonkun pelaajat kerrassaan niin uteliaita, että pyrkisivät foorumille valehtelemalla? :smile: [i:a38d32c8ef]Ja jos on samanaikaisesti pelinjohtaja toisessa pelissä ja pelaajan toisessa, niin tällä henkilöllä olisi pääsy yksityisfoorumiin, ja hän pystyisi salaa lukemaan pelinjohtajansa kirjoituksia.[/i:a38d32c8ef] Joo, tällaisissa tilanteissa pitäisi vain luottaa pelinjohtaja-pelaajan kunniantuntoon. Jos minä olisin jossakin pelissä mukana pelaajana, niin uskoisin pystyväni välttämään kiusausta. Dovas: [i:a38d32c8ef]Tosiaan heti ensimmäisenä tuli mieleen se, että eikö yksityisviesteillä omiin osotteisiin voisi ratkaista jo noita pulmia, jonka Nysalor jo mainitsitkin kyllä.[/i:a38d32c8ef] Joo, kyllä yksityisviesteinkin voi keskustella ja olen minäkin parin ihmisen kanssa jutellut peleistäni sähköpostitsekin. Mutta tässä on vain ongelmana se, että keskustelu käydään kuitenkin vain kahden henkilön välillä, kun taas foorumikeskustelussa voisi olla mukana paljon useampia pelinjohtajia. Kaiken lisäksi ainakin minusta tuntuu, että kirjoittelen herkemmin foorumille kuin lähden kehittelemään sähköpostiviestiä. Foorumin yksityisviestit taas eivät minusta kovin näppäriä ole keskusteluun. Yksi vaihtoehto olisi tietysti luoda jokin postituslista pelinjohtajille, mutta sellainen saattaisi kyllä kuivua kokoon, jos sähköpostien kirjoittaminen tuntuu turhan työläältä. [i:a38d32c8ef]Toisaalta, mistä sitä tietää kuinka paljon sitä nyttenkin on jo harrastettu ja onko se toiminut porukoiden mielestä?[/i:a38d32c8ef] No, minä olen vain sähköpostitse harrastanut, mutta ei se kovin kätevää ole. Lisäksi pitäisi vielä erikseen löytää joku, jota yleensä edes pelistä keskusteleminen kiinnostaisi. Foorumilla ei tällaista ongelmaa olisi. Eipä silti, itse olen kyllä innokas keskustelemaan niin foorumilla kuin sähköpostitse, mutta silti sähköpostiviestissä on aina oma vaivansa verrattuna nopeasti foorumille kirjoitettuun tekstiin. [i:a38d32c8ef]Semmoinen uhkakuva "elitismissä" tulee mieleen että tämä foorumi saattaisi todella hiljentyä, jos keskustelu sellaisella erikoisfoorumilla ns. riehaantuisi käsistä. Kyllä siinä tarttisi olla todella strictit rajaukset jos sellaista halutaan todella alkaa virittelemään.[/i:a38d32c8ef] No, tuskin julkinen foorumi hiljentyisi, jos se minusta olisi kiinni. :smile: Epäilenpä pikemmin, kuinka monet pelinjohtajat olisivat kiinnostuneita puhumaan kampanjoistaan ja paljastamaan niiden asioita toisille. Onhan se aina vähän arka paikka. Ja tosiaan tiukat rajaukset pitäisi olla ja ainoastaan kampanjaa koskevat salaiset asiat sopisivat suljetun foorumin aiheiksi. No, keskustelu aiheesta jatkukoon. :smile:
Guzmo linkki 29. huhtikuuta 2002 kello 6.19
Guzmo 29. huhtikuuta 2002 kello 6.19 linkki Eikö viestin topicciin tai ensimmäisille riveille voi pistää esim. tekstin [SPOILER(I)] varoittamaan mahdollista lukijaa? Pelaajien omaa tyhmyyttäänhän se vain on jos lukevat täältä kampanjansa tapahtumia. Jos tulee pelissä sitten liikaa näitä: PeeloPelaaja: "Hei PJ, mä menen pohjoiselle seinälle ja painan kolmenmetrin korkeudessa olevaa tiiltä.." PJ: "Mistä sä ton tiesit???" Niin heittää kyseiset tyypit vaan kylmästi pois pelistä. Yksityisfoorumin perustaminen rajoittaa tietenkin juttujen lukemista ja kuka pitää yllä PJ on/off statuksia? Hei nyt mä oon taas PJ, nyt en olekkaan, entäs nyt? Ehkä mailitse voi vaihtaa näitä kampanja juttuja jos tosiaan tuntuu siltä, että pelaajat lukisivat ne täältä.
Arkat linkki 30. huhtikuuta 2002 kello 4.15
Arkat 30. huhtikuuta 2002 kello 4.15 linkki Pah, tylsä keino. Parempi improvisoida. Pelaajat eivät voi tietää mitä seikkailussa tapahtuu, joten miksei se olisi totta vaikka he ovat lukeneet seikkailun? Porukkamme ensimmäisessä RuneQuest-pelissä pelasimme vanhan kunnon PJ:n kirjan seikkailun. Tietenkin pelaajat osasivat sen ulkoa takaperin, mutta siinä vaiheessa kun lauma "maantierosvoja" ei aiheuttanut edes silmän räpäyttämistä (vaan hahmot/pelaajat olivat käymässä ankkarosvon kimppuun) varsijousenvasama jalan läpi kummasti lannisti. :wink: Sama pätee kaikissa tilanteissa - PJ:n työ on kuitenkin 75%-95% improvisiointia (PJ:n sääntö #x<5 - mitä tahansa olet suunnitellut, pelaajat ryssivät jutun ennemmin tai myöhemmin; eli aina pitää improvisoida), niin mikäs siinä heittää isotkin muutokset lennosta kun on vähän kokemusta vyön alla. Hauskempaa, ainakin PJ:lle (ja pelaajat oppivat kantapään kautta etteivät voi tietää mitään mitä heidän hahmonsa eivät tiedä :wink: ).
late linkki 10. toukokuuta 2002 kello 15.06
late 10. toukokuuta 2002 kello 15.06 linkki Ainakaan minä en koe tarpeelliseksi yksityisfoorumin luomista pelinjohtajille. Sen verran luottamusta pelaajiini löytyy, että voisin kirjoitella suojaamattomalle foorumille. Kun tuo aloittamani viestiketju oli otsikoitu "Loskalm", on pieni mahdollisuus että joku pelaajistani olisi tiedonhakuretkellä tarkoituksenaan syventää hahmoaan tai tietämystään hahmonsa elinalueesta. Siinä syy sille miksen tuohon viestiin suunnitelmiani kirjoittanut. Kampanjan yksityiskohtien etukäteen tietäminen ainoastaan pilaa pelin, sekä pelaajalta itseltään, pelinjohtajalta että muilta pelaajilta ja uskon että suurin osa pelaajista ymmärtää tämän. Joku pelinjohtajille suunnattu alue voisi olla toimiva, ehkä. Silloin olisi selvää, missä käsitellään meneillään tai työn alla olevia kampanjoita, eikä vahingossa lukemisia sattuisi (toivottavasti).