Vanha foorumi

Takaisin

Kykyjen kehittäminen yli 100%:n

RuneQuestin säännöt
late 28. huhtikuuta 2002 kello 13.15
Kirjoittaja Viesti
late linkki 27. huhtikuuta 2002 kello 15.47
late 27. huhtikuuta 2002 kello 15.47 linkki Miten kykyjen kehittäminen reilusti yli 100%:n onnistuu RQ:n sääntöjen mukaan vai onnistuuko mitenkään? Auringon kreivikunnasta löysin vampyyrin jolla oli 199% sapelihyökkäys. Pitäisi olla melkoiset ominaisuudet että manipulointibonus olisi luokkaa +100%, jotta voisi onnistua kokemusheitossa 190% osaamisella. Eikä mitenkään koulutus/tutkimus voi tulla kyseeseen. Hyökkäyksiähän ei voi kehittää koulutuksella yli 75% prosentin ja tutkimuksella pitää heittää kokemusheitto. Tai entäpä samaisesta kirjasta löytyvä Solinthor ja hänen 2500% Rukoile Yelmiä-kykynsä? En ymmärrä.
Nysalor linkki 27. huhtikuuta 2002 kello 16.11
Nysalor 27. huhtikuuta 2002 kello 16.11 linkki late: [i:b7be1d6b23]Miten kykyjen kehittäminen reilusti yli 100%:n onnistuu RQ:n sääntöjen mukaan vai onnistuuko mitenkään?[/i:b7be1d6b23] Kyllä se onnistuu. Pelaajan kirja sanoo asiasta seuraavaa: "Jos seikkailijalla on yli 100 %:n kyky, hänen on heitettävä yli 100, jotta tämän kyvyn kokemusheitto onnistuisi. Muista, että hahmon kykylajibonus lisätään heittoon. Tämä sääntö pätee riippumatta siitä, kuinka paljon yli 100 %:n kyky on noussut." Tämä siis tarkoittaa, että vaikka hahmolla oli 150 % jossakin kyvyssä, hänen täytyy kokemusta kartuttaessaan vain ylittää heitollaan 100. Tämä onnistuu, jos henkilöllä vain on positiivinen kykylajibonus. Itsekään en alun perin älynnyt tätä tapaa, mutta niin siellä vain lukee. [i:b7be1d6b23]Auringon kreivikunnasta löysin vampyyrin jolla oli 199% sapelihyökkäys.[/i:b7be1d6b23] Arvatenkin vampyyri on kehittänyt kykynsä juuri edellä mainitulla tavalla. [i:b7be1d6b23]Tai entäpä samaisesta kirjasta löytyvä Solinthor ja hänen 2500% Rukoile Yelmiä-kykynsä? En ymmärrä.[/i:b7be1d6b23] Tämän voi selittää samalla tavalla kuin vampyyrin kyvyt tai sitten homman voi ohittaa ihan vain sillä, että Solinthor on kertakaikkiaan sankaritasolla ja saanut sitä kautta tämän valtaisan kykynsä rukoiltuaan Yelmiä vuosisatoja. Kun sankarijutut otetaan peliin, niin normaalit kykyrajoitukset eivät paljon paina. Valitettavaa vain, ettei RuneQuestiin koskaan julkaistu virallista sankarimatkoja koskevaa lähdeteosta, mutta onneksi netistä löytää moniakin sankarisääntökokonaisuuksia. No, joka tapauksessa siis kyvyt voivat kokemuksenkin kautta kehittyä melkoisen rajattomasti.
Guzmo linkki 27. huhtikuuta 2002 kello 17.57
Guzmo 27. huhtikuuta 2002 kello 17.57 linkki Juu [b:2736f8d5a4]sääntöjekin[/b:2736f8d5a4] mukaan tuo on täysin mahdollista kuten NYsalor ilmoitti. Jos vamppyyri tai hero on 100+ vuotta vanha (tai muuten vaan hero-hero) niin eihän se mikään ihme ole, että kyvyt nousevat tuonne 200+% puolelle.
Squirrel linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 7.43
Squirrel 28. huhtikuuta 2002 kello 7.43 linkki Nysalor, viitsisitkö laittaa osoitteen jonnekkin sankarisääntö sivulle?
late linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 13.13
late 28. huhtikuuta 2002 kello 13.13 linkki [quote:de4cee59a7] 27.04.2002 klo 19:11, Nysalor kirjoitti: Jos seikkailijalla on yli 100 %:n kyky, hänen on heitettävä yli 100, jotta tämän kyvyn kokemusheitto onnistuisi. Muista, että hahmon kykylajibonus lisätään heittoon. Tämä sääntö pätee riippumatta siitä, kuinka paljon yli 100 %:n kyky on noussut." Tämä siis tarkoittaa, että vaikka hahmolla oli 150 % jossakin kyvyssä, hänen täytyy kokemusta kartuttaessaan vain ylittää heitollaan 100. [/quote:de4cee59a7] Jaa... Kiitos selvennyksestä. Siinä pelaajan kirjassa kyllä luvattiinkiin, että kirjoittajille tuli selväkielisyysheitossa kompurointi. :wink:
Nysalor linkki 28. huhtikuuta 2002 kello 13.15
Nysalor 28. huhtikuuta 2002 kello 13.15 linkki Squirrel: [i:ab48349c98]Nysalor, viitsisitkö laittaa osoitteen jonnekkin sankarisääntö sivulle?[/i:ab48349c98] Joo, vaikka useammallekin. Ensimmäiseksi tietysti kannattaa mainita Simon Phippin sankarisäännöt, joita olen suomennellut. Niitä kannattaa katsella [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/kaannos/index.html]täältä[/url]. Alkuperäiset englanninkieliset tekstit löytyvät sitten [url=http://www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/noframes.html]täältä[/url]. [url=http://www.crashbox.com/nikk/hq.htm]Nikk Effinghamin sankarimatkasivulta[/url] löytyvät sitten hänen omat sääntönsä ja linkkejä muihin sankarisääntöjä koskeviin sääntökokonaisuuksiin. Kuuleman mukaan Arkatillakin olisi sankarisääntöjä vaikka muille jakaa, kunhan hän vain saisi ne nettiin. :smile: Ja paras ratkaisu saattaa olla räätälöidä muista sankarisäännöistä sopiva kokonaisuus omiin tarkoituksiinsa.
Kasila linkki 13. kesäkuuta 2002 kello 15.27
Kasila 13. kesäkuuta 2002 kello 15.27 linkki Säätöjä lukiessani huomasin... ....ja katsos huomasin timanttikääpiön ja tein seuraavan havainnon... jos taito on ylis sadan pitää heittää 100 - kykylajimuutos... eli jos manipulointi on 10% niin vaikka ase ois 234% pitää heittää yli 90 jep jep... ps meillä laskee taito jos heittää 01... hehe ;)
Northstar linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 7.44
Northstar 25. kesäkuuta 2002 kello 7.44 linkki [quote:e0825c7ac1="Kasila"] ps meillä laskee taito jos heittää 01... hehe ;)[/quote:e0825c7ac1] Joo, huomasin hymiön, pohdinpa asiaa silti. Elikkä tarkoittanet, että kyvyssä on merkintä ja kun merkintää heittää niin jos heittää 01 niin kyky laskee? Ok, oletetaan näin, aloitetaan pohdinta. Voihan olla, että kaveri taistelussa oppi jonkun uuden kikan, joka hänen mielestään on hyvä mutta joka todellisuudessa onkin huono, joten kyky laskisi. Mutta jos on jo melko hyvä miekkailija (miksi puhun koko ajan miekoista, pitäisi puhua vain taistelemisesta... Hmmh!) niin todennäköisesti kyllä itse tajuaa, että ns. hyvä kikka tässä tilanteessa olikin vain tuuria ja ei ota sitä repertuaariinsa joten miksi taito laskisi? Omasta mielestäni taito ei käyttäessä ikinä laske vaan hiljalleen nousee, hahmon kyvyistä riippuen, ihan kuin oikeassakin elämässä. Jos taas on pitkään käyttämättä kykyä, niin omasta mielestäni kyky alkaa hiljalleen laskea [i:e0825c7ac1]silloin[/i:e0825c7ac1] ja ehkä pitemmän ajan kuluttua voi jopa unohtua lähes kokonaan, jolloin uudestaan sitä taitoa tarvitessa tulee aloittaa perusprosenteista. Joissakin kyvyissähän ei ole edes perusprosentteja, kuten velhoudessa, jos oikein sääntöjä muistelen. Toki pelinjohtajastahan kaikki on kiinni. Tuosta paljon yli 100% säännöstä olen vähän kahden vaiheilla. Asian voi hoitaa hyvällä pelinjohtamisella ja selvittelemisellä palatessa taikka sitten ottaa käyttöön kahdet prosentit... Elikkä erikseen yleinen huitominen aseella ja tähdätty huitominen aseella. Tässäkin on omat huonot puolensa, koska iso prosentti "huitomisessahan" jo sinällään kuvaa hyvää taistelijaa ja eikö hän sitten osuisi iskuissaan. Mutta kun säännöissä on jo puhuttu tähdätystä iskusta niin tätä voi ruveta laajentamaan (meillä on tehty näin, en ala sitä ruotimaan täysin auki miten ja miksi ja niin edelleen, se on aina kunkin porukan itse tehtävä melko yhteisymmärryksessä jos tämmöisiä sääntöjä lisäillään/tehdään) ja jakaa iskut tähdättyihin prosentteihin ja normaaliin "huitomiseen". Tällöin pelaajilla on itsellään valtaa vaikuttaa siihen mihinkä iskevät ja voivat suunnitella semmoisiakin asioita helposti prosenttejaan katsomalla. Tosin itse pitäisin rajana, että voi alkaa tehdä kahden eri prosenttien heittoja hahmolla jo melko hyvää taistelukokemusta, eli väh. n. 70-75% kykyä. Tällöin voisi laskea mikä on tähdätyn prosentit ja jakaa prosentit eli sarakkaisiin. Tämän jälkeen hahmo voi alkaa käyttää enemmänkin tähdättyjä iskuja ja saada merkintöjä siihen. Elikkä tähdätyn iskun prosenteiksikin voi tulla 100%, tähdätyn kyky voi olla enempi siis kuin laskennallinen tähdätty huitomisesta ja ei sidottu enää "huitomisen" prosentteihin. Tiedän, se ei ole tasapainossa monen sadan prosentin kyvyn critical mahdollisuuteen mutta jokainen porukkahan tekeekin itse päätöksensä. Meillä ei mikään kyky periaatteessa voi nousta paljoa yli 100%, se lähellä sataa kuvaa jo omasta mielestäni melko pro:ta (ei Broota!). Jostakin kyvystähän sitten voi jollekin tulla ominaisuus mutta semmoiset asiat ovat jo asia erikseen. Elikkä tämmöistä pohdintaa tällä kertaa ja otteita meidän pelistämme.
Aztek the Merciful linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 9.44
Aztek the Merciful 25. kesäkuuta 2002 kello 9.44 linkki Taidon laskeminen on aika marginaalinen ilmiö kun puhutaan pelkästään 01:sen heittämisestä. Taito voi oikeastikkin laskea vääristä johtopäätöksistä, se on varma. Väitän näin kokemuksesta, urheilusuorituksista ja vuosien harjoittelun ja valmentajien pähkäilyiden pohjalta. Taidon laskeminen on itsessään mystinen juttu... varmastikkin todella teknisessä fyysisessä suortuksessa taidon laskemisen todennäköisyys on enemmän kuin 1%. On ihmeellistä miten jotkut taidot laskevat vuosienkin tahkoamisen jälkeen, vaikka ominaisuudet kasvaisivatkin. Taidot eivät ole yksiselitteinen juttu ja niiden yksilöllistä todenmukaista kehitystä on mahdotonta pusertaa säännöiksi. Miten on mahdollista, että 5 vuotta harjoitelleella urheilijalla tulokset pysyvät samana tai laskevat, vaikka ei todellakaan olla lähelläkään taito-100 -tyyppiä? Jos olisi asiantunteva ulkopuolinen tarkkailija, hän voisi blokata taidon laskemiseen johtavat väärät omat johtopäätökset - oman suorituksensa analysointi on paljon vaikeampaa. Joillakin ihmisillä tietty taito tulee ikään kuin luonnostaan ja kasvaa paljon nopeammin kuin toisella käytännössä samat ominaisuudet, tai paremmatkin, omaavalla kaverilla. Realistista olisi myös määritellä 100.000.000 tekijää ja niiden pohjalta yksilölliset rajat kaikille taidoille... kaikki eivät voi oikeasti oppia kaikkea [i]hyvin[i/] (ainakaan siis NPP-kykyjä yms.). Mutta tämä ei ole enää tarkoituksenmukaista roolipeleissä... aikaa menisi pirusti ja saatava realismin sävähdys olisi silti ärsyttävän kaukana todellisuudesta. Mutta taitohan siltikin nousee 100% varmasti RQ:ssa jos sitä harjoittaa. Joskus hieman takapakkia ei mullista mitään, vaan tuo hieman todellisuus-aspektia kokemusheitoihin... Meillä on käytössä tupla/tripla -rastit. Jos on taidossa yksi rasti alla, ja onnistuu erikoisella, saa toisen. Jos on kaksi rastia alla ja onnistuu kriittisellä, saa kolmannen. (Toivottavasti tämä ei ollut jo perussäännöissä... kun en juurikaan muista niitä enää :wink:)
Northstar linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 10.43
Northstar 25. kesäkuuta 2002 kello 10.43 linkki [i:f5cc62bab6]Aztek the Merciful[/i:f5cc62bab6], kiitoksia selvennyksestä, tämäntapaista jutustelua haluaisin tänne lisääkin (muilta), eli kertovat miten heillä asia toimii ja miksi! Minä, Kasila, Nysalor, Aztek the Merciful (en kaikkia listaa tähän, anteeksi heille, ette ole jääneet minulta silti huomaamatta, painoarvo sanoillanne on kuitenkin painavampi kuin joillakin "toisilla") ovat ainakin tuoneet omat pelinsä auki melko hyvin, olkoonkin, että väärinymmärryksiä syntyy, silti aukinaisuus on minusta parempi kuin vain jotkut, jotka teilaavat mm. Kasilan esittämän osumapaikka homman (jäi hampaankoloon heidän puolestaan asia, vaikken tunne kyseistä porukkaa, tai ainakin luulen olevani tuntematta). Ei ollut [i:f5cc62bab6]Aztek the Merciful[/i:f5cc62bab6] perus RQ:ssa tuommoinen systeemi, kun kerran sitä kysyit. Perus RQ:ssahan saa merkinnän sääntöjen mukaan jokaisesta onnistuneesta toimesta. Eli lyö vihollista, taito 50% -> heitto 49% -> blim! merkintä... Mutta vain sen yhden, sitten odotellaan se sääntöjen mukainen viikko ja heitellään noppaa, nouseeko taito. Jotensakin näin se meni ainakin minun muistini mukaan. Tässäkin systeemissä [i:f5cc62bab6]meillä[/i:f5cc62bab6] on hiukan poikkeuksia (poikkeuksia poikkeuksien perään..) mutta se siitä. :)
Nysalor linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 13.33
Nysalor 25. kesäkuuta 2002 kello 13.33 linkki Northstar: [i:62a2528548]Jos taas on pitkään käyttämättä kykyä, niin omasta mielestäni kyky alkaa hiljalleen laskea silloin ja ehkä pitemmän ajan kuluttua voi jopa unohtua lähes kokonaan, jolloin uudestaan sitä taitoa tarvitessa tulee aloittaa perusprosenteista.[/i:62a2528548] Toisaalta kai kuitenkin monet kyvyt on helpompi palautella mieliin, vaikka ne olisivat aika pahasti unohtuneetkin, kuin opetella kyvyt aivan alusta asti uudelleen. Kun alkaa tehdä jotakin sellaista, minkä on osannut joskus kauan sitten, niin ensiksi homma tuntuu varmaan hankalalta, mutta sitten ehkä vanhat opit alkavat palautua mieliin. Itse varmaan hoitaisin tällaiset kykyjen laskemiset ihan vain pelinjohtajan päätöksellä. Aztek the Merciful: [i:62a2528548]Taito voi oikeastikkin laskea vääristä johtopäätöksistä, se on varma. Väitän näin kokemuksesta, urheilusuorituksista ja vuosien harjoittelun ja valmentajien pähkäilyiden pohjalta.[/i:62a2528548] Joo, ja minä laskisinkin varmaan urheiluharjoittelun sääntöjen koulutuksen piiriin ja siinä onkin mahdollista, että kyvyt laskevat huonosta opettajasta johtuen. Toisaalta itsenäisen harjoittelun voisi laskea tutkimukseksi, jossa siinäkin on omat alenemismahdollisuutensa. Sitä voi tietysti pohtia, onko jostakin ihan tositilanteessa tehdystä suorituksesta mahdollista saada aivan väärää käytännöntietoa ja onko tällainen mahdollisuus tarpeen ottaa huomioon säännöissä. Pelinjohtajasta kiinni oleva juttu jälleen. [i:62a2528548]Mutta taitohan siltikin nousee 100% varmasti RQ:ssa jos sitä harjoittaa. Joskus hieman takapakkia ei mullista mitään, vaan tuo hieman todellisuus-aspektia kokemusheitoihin...[/i:62a2528548] Varmasti kyvyt kyllä odotusarvollisesti nousevat helposti ylöspäin, vaikka tuota teidän 01-sääntöännekin käyttäisi. Tietysti silloin on eri asia, jos henkilöllä sattuu olemaan negatiivinen kykylajimuutos ja myös alle 01:n tulokset lasketaan vähentäviksi kokemusheitoiksi. Tosin tällöinkään tämä ei ehkä valtava ongelma olisi. [i:62a2528548]Meillä on käytössä tupla/tripla -rastit. Jos on taidossa yksi rasti alla, ja onnistuu erikoisella, saa toisen. Jos on kaksi rastia alla ja onnistuu kriittisellä, saa kolmannen.[/i:62a2528548] Joskus aivan poikkeustapauksissa olen minäkin tainnut joskus antaa kaksi kokemusheittoa samalla kertaa, mutta tällaista sääntöä ei minulla ole, ainoastaan pelinjohtajan kaikkivaltainen päätös tarvittaessa. :) Kokemusheitot tuntuvat vain tuovan muutenkin niin paljon lisäystä kokemuskertoimiin verrattuina, etten viitsisi aivan kamalan paljon lisäyksiä antaa kokemusheittojen kautta.
Aztek the Merciful linkki 25. kesäkuuta 2002 kello 15.14
Aztek the Merciful 25. kesäkuuta 2002 kello 15.14 linkki [quote:c04cfdd4d0="Nysalor"] Joo, ja minä laskisinkin varmaan urheiluharjoittelun sääntöjen koulutuksen piiriin ja siinä onkin mahdollista, että kyvyt laskevat huonosta opettajasta johtuen. Toisaalta itsenäisen harjoittelun voisi laskea tutkimukseksi, jossa siinäkin on omat alenemismahdollisuutensa. Sitä voi tietysti pohtia, onko jostakin ihan tositilanteessa tehdystä suorituksesta mahdollista saada aivan väärää käytännöntietoa ja onko tällainen mahdollisuus tarpeen ottaa huomioon säännöissä. Pelinjohtajasta kiinni oleva juttu jälleen. [/quote:c04cfdd4d0] Aivan, pieniä juttuja. Ei ehkä olisi hyödyllistä vääntää näitä säännöiksi, mutta tässä on kuitenkin taas omaa mielipidettä ja kokemuksia tuotava esille... :) Huonosta opettajasta varmasti tulee miinuksia oppimiseen. Opettaja voi olla myös selkeästi väärässä, jolloin mistään ei tule mitään. Mutta kaikki lähtee loppujen lopuksi itsestä. Samalla valmentajalla voi olla sekä kehittyviä että takapakkia ottavia valmennettavia. Joillekkin joku kyky on vain vaikeammin omaksuttavissa, vaikka kaikki tarvittavat ominaisuudet olisivatkin huippuluokkaa. Ette ehkä usko, mutta harrastamani korkeushyppykin on pitkälle vietynä filosofista puuhaa :wink: Itseopiskelu on todella paljon vaikeampaa... Tietotaitojahan toki voi opetella itsekkin suht helpolla, mutta sitä ei helpolla tiedä miten fyysisen suorituksen oikeasti tekee. Oma tuntuma tilanteeseen voi olla hyvinkin kaukana siitä mitä oikeasti pitäisi tehdä. Itseasiassa itseopiskeluunkin pitäisi olla taitopohjaa - "opettelu" -taito. Tositilanteeksi laskisin kilpailut. Suorituksen aikana tekniikkaa ei enää mietitä, koska ajattelu hidastaa hermotusta huomattavasti. Kuvittelisin, että tämä yhtäläisyys on taistelemiseen; opitut asiat tehdään selkärangasta ja tunteen mukaan kiivaassa taistelutilanteessa. Adrenaliinin tuomat voimavarat mahdollistavat paljon nopeammat suoritukset, ja sitä kautta keho saa vahvempia "kokemuksia tuovia" impulsseja. Mutta virheitä voi tapahtua kaikissa kolmessa tapahtumassa... jos omaksuu hiemankin virheellisen mielikuvan/ajatusmallin tilanteen rauhoituttua, kehitys taidon osalta ei välttämättä ole positiivinen. Mutta sisäistäessään myöhemmin virheet taidon kehittymisessä ja huomatessa negatiivisen vaikutuksen omaavat seikat, taito voi räjähtää kasvuun aivan kuten padon murtuessa... Ähh... tämäkin aihe alkaa minulla leviämää käsiin - kuin ilmiö puhallettavasta ilmapallosta jonka suureneva tilavuus on esille tulevat asiat, ja pallon laajeneva sisäpinta-ala vielä selittämättömät asiat. Kuitenkin... tosielämä on kanssa ihan kiva juttu. Lait ovat siellä niin hiton monimutkaiset, että välillä on kiva vaipua RQ:n rauhoittavaan maailmaan. PJ:sta on kaikki kiinni... joka asian voi yrittää ottaa huomioon, mutta se on turhaa ja mahdotonta. Joku tuntuma asioihin helpotta kuitenkin, vaikka niitä ei säännöiksi olisi laadittukkaan. Northstar: Kiitos kannustuksesta! Juuri niin, "miten asia toimii ja miksi" -tyylistä keskustelua on mukava käydä. :)
Northstar linkki 26. kesäkuuta 2002 kello 6.12
Northstar 26. kesäkuuta 2002 kello 6.12 linkki [quote:3c84349233="Nysalor"] Toisaalta kai kuitenkin monet kyvyt on helpompi palautella mieliin, vaikka ne olisivat aika pahasti unohtuneetkin, kuin opetella kyvyt aivan alusta asti uudelleen. Kun alkaa tehdä jotakin sellaista, minkä on osannut joskus kauan sitten, niin ensiksi homma tuntuu varmaan hankalalta, mutta sitten ehkä vanhat opit alkavat palautua mieliin. Itse varmaan hoitaisin tällaiset kykyjen laskemiset ihan vain pelinjohtajan päätöksellä. [/quote:3c84349233] Aivan, tässä juttu tulikin jo kirjoitetuksi, joten en joudu itse kirjoittamaan tätä. Ihan kaikesta ei voi olla sääntöjä (ei, ei meilläkään ollä sääntöfriikkejä vaikka se ehkä tulee teksteistäni mieleen välillä. Joissakin kerron vain mitenkä asia [i:3c84349233]tapahtuu[/i:3c84349233] meillä, tälle asialle ei silti välttämättä ole "sääntöä"). [quote:3c84349233="Nysalor"] Joskus aivan poikkeustapauksissa olen minäkin tainnut joskus antaa kaksi kokemusheittoa samalla kertaa, mutta tällaista sääntöä ei minulla ole, ainoastaan pelinjohtajan kaikkivaltainen päätös tarvittaessa. :) Kokemusheitot tuntuvat vain tuovan muutenkin niin paljon lisäystä kokemuskertoimiin verrattuina, etten viitsisi aivan kamalan paljon lisäyksiä antaa kokemusheittojen kautta.[/quote:3c84349233] I agree, pelinjohtaja on pelissä kaikkivaltias, vaikka on pelaajiakin kuunneltava mutta kuten ylempänä jo kirjoitin, kaikkeen ei ole kuitenkaan sääntöjä.
Tupew linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 8.27
Tupew 9. heinäkuuta 2002 kello 8.27 linkki Ei luultavasti mutta yksi pelnjohtaja pisti vastaan tyypppejä joilla oli 100% väistö ja 100% hyökkäys joten ilmeisesti pelinjohtaja voi pistää ainakin omille tyypeilleen (eli vihollisille ja muille EPH:lle) yli 100 taidot mutta olisihan se aika tyhmää jos pelaajilla olisi yli 100 taidot koska kaikki iskut ja väistöt onnistuvat melkein väkisin vaikka kaikkihan me tuon tiesimme. Olisihan se järkeen käypää jos joillain sankareilla olisi kehittyneet taidot yli sadan. jos ajatellaan että jollain on taito 124 silloinhan ei voitulla kompurointia eihän mikään tavallinen ihminenkään onnistu aina jossain asioissa. Tämä oli minun mielipide.
Sampi linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 8.35
Sampi 9. heinäkuuta 2002 kello 8.35 linkki Eikös se 00 ole aina kompurointi kyvystä riippumatta? Lisäksi esimerkiksi asekyvyissä yli 100:n kyvyillä on paljonkin merkitystä, esimerkiksi hyökkäysten jakamisessa (puolella kyvyllä?) Henkilökohtainen mieleipiteeni sallii kykyjen nostamisen yli sadan prosentin, mutta sitä tapahtuu melko harvoin, ja vielä harvemmin useammassa kuin yhdessä kyvyssä.
Guzmo linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 8.54
Guzmo 9. heinäkuuta 2002 kello 8.54 linkki [quote:b02a0d5e6e="Tupew"]Ei luultavasti mutta yksi pelnjohtaja pisti vastaan tyypppejä joilla oli 100% väistö ja 100% hyökkäys joten ilmeisesti pelinjohtaja voi pistää ainakin omille tyypeilleen (eli vihollisille ja muille EPH:lle) yli 100 taidot[/quote:b02a0d5e6e] Pelinjohtaja voi tehdä mitä haluaa. Gloranthassa on hyvin paljon ihmisiä ja olentoja joiden kyvyt ovat reilusti paremmat kuin RQ:n maaginen 100%. Jos pelinjohtaja skaalaa kaikki olennot kyvyiltään pelaajien tasolle niin pelataan jossain muumimaassa, jossa kaikilla on niin mukavaa. Kaukana uskottavasta siis. [quote:b02a0d5e6e] mutta olisihan se aika tyhmää jos pelaajilla olisi yli 100 taidot koska kaikki iskut ja väistöt onnistuvat melkein väkisin vaikka kaikkihan me tuon tiesimme.[/quote:b02a0d5e6e] 100+ kyvyt on taikuudella helppo saavuttaa, joten ne on meidän peleissä arkipäivää. Kaikilla weaponthane, riimulordi, ynm. härbäri tason NPC:lläni on asekyvyt 90-140% [b:b02a0d5e6e]ilman taikuutta[/b:b02a0d5e6e]. Lhankor Mhynin papeilla ja Issarieksen kultakielillä sitten tieto ja puhekyvyt siellä 80-120%. Berserkki, terävyys, fanaattisuus ja kirvestranssi ovat esimerkkejä loitsuista joiden yhdistelmillä saa jo melko pätevän sällin (kyky n. 70%) asekyvyn sinne 200-300% puolelle. Kykyihin tulee tietysti muutoksia tilanteen mukaan ja 100% kyky ei loppujen lopuksi ole vielä mikään älyttömän ylihyvä. 100% väistö on kiva, mutta kai tiedät että erikoinen isku vaatii erikoisen väistön jne..? [quote:b02a0d5e6e] Olisihan se järkeen käypää jos joillain sankareilla olisi kehittyneet taidot yli sadan. jos ajatellaan että jollain on taito 124 silloinhan ei voitulla kompurointia eihän mikään tavallinen ihminenkään onnistu aina jossain asioissa.[/quote:b02a0d5e6e] Kompurointi tulee kuitenkin 00 heitolla vaikka kyky olisi yli 100. Tätäkin nyt voi soveltaa ja miettiä voiko timanttikääpiö kompuroida (ainakaan fataalisti). 100% kyvyllä varustettu puuseppä tekee hienoja puuastioita, mutta hänen töistään vain 20% on erikoisen hienoja (erikoinen onnistuminen). Puuseppä B 200% kyvyllä tekee myös hienoja astioita, mutta hänen astioistaan on jo 40% erikoisen hienoja. Selvisikö? Tietysti voitte pelata sillä tasolla, että 100% on todella harvinainen osaamisen taso. RQ:n kirjat eivät vain näin oleta.
Sampi linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 9.01
Sampi 9. heinäkuuta 2002 kello 9.01 linkki [quote:0625b7addf]Guzmo: 100% kyvyllä varustettu puuseppä tekee hienoja puuastioita, mutta hänen töistään vain 20% on erikoisen hienoja (erikoinen onnistuminen). Puuseppä B 200% kyvyllä tekee myös hienoja astioita, mutta hänen astioistaan on jo 40% erikoisen hienoja. Selvisikö? Tietysti voitte pelata sillä tasolla, että 100% on todella harvinainen osaamisen taso. RQ:n kirjat eivät vain näin oleta[/quote:0625b7addf] Noniin, tässähän se tuli. Yli sadan osaaminen missään kyvyssä voi kyllä olla vaikka kaikilla ihmisillä, mutta harvinaisuudella tarkoitin lähinnä sitä, että yleensä kyky on vain oman elämänalan pääkyvyssä, kuten ammatti: (puuseppä), tai jokin muu. Papit ja riimulordit ovat erityisiä henkilöitä, joiden aika menee jumalan tavoittelemiseen, ei siis ihme, että jumalalle ominaiset kyvyt nousevat kohisten. Liikaa kahvia.
Aztek the Merciful linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 11.47
Aztek the Merciful 9. heinäkuuta 2002 kello 11.47 linkki Erotteletteko esim. 50% puusepän ja 100% puusepän normaalionnisumisen eroja? Puuseppä, jonka taito on 100% tekee mielestäni varmasti taitavampaa jälkeä normaalionnistumisessa kuin 50%:n seppä. Ehkäpä jopa parempaa jälkeä kuin 50%:n sepän erikoisonnistumisesta tullut...? Ja tietysti 100% miekkamiehen suoritukset ovat hallitun tyylikkään näköisiä, puhumattakaan kriittisistä onnistumista. 35% -taidon omaavan kriittisetkin näyttävät tuuriräpellykseltä, vaikkakin tulos on sama...
Sampi linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 11.59
Sampi 9. heinäkuuta 2002 kello 11.59 linkki [quote:f5c3e20f79]Atsteekki Armelias: Erotteletteko esim. 50% puusepän ja 100% puusepän normaalionnisumisen eroja? Puuseppä, jonka taito on 100% tekee mielestäni varmasti taitavampaa jälkeä normaalionnistumisessa kuin 50%:n seppä. Ehkäpä jopa parempaa jälkeä kuin 50%:n sepän erikoisonnistumisesta tullut...? Ja tietysti 100% miekkamiehen suoritukset ovat hallitun tyylikkään näköisiä, puhumattakaan kriittisistä onnistumista. 35% -taidon omaavan kriittisetkin näyttävät tuuriräpellykseltä, vaikkakin tulos on sama...[/quote:f5c3e20f79] Normaalionnistumisten erot erottelisin lähinnä onnistumismarginaalilla, eli jos 100% taidon omaava puuseppä ja 60% taidon omaava puuseppä heittävät 53, saa osaavampi parempaa jälkeä aikaan, kun marginaali on 47% eikä 7%, vaikka molemmat onnistuivatkin. Erikoisissa sama pätee, paitsi että marginaali lasketaan erikoisrajasta. Erikoinen onnistuminen on mielstäni suurimmassa osassa tapauksia parempi kuin mikään tavallinen onnistuminen. Vaika huonomman kyvyn väsäämä erikoinen ei ehkä näytä yhtä hyvältä kuin paremman kyvyn tavallinen, on se silti jollain tavalla parempi: kestävämpi, toimivampi tai muuta. Tähän tietysti liittyy myös tuo taistelutyyli. Toki parempi kyky näyttää taistellessaan paremmalta. Yhteenvetona sanottakoon, että parempi kyky saa useammin parempaa aikaan, ja näyttää aina paremmalta tehdessään.
Guzmo linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 12.47
Guzmo 9. heinäkuuta 2002 kello 12.47 linkki [quote:7bce090e79="Aztek"] Puuseppä, jonka taito on 100% tekee mielestäni varmasti taitavampaa jälkeä normaalionnistumisessa kuin 50%:n seppä. Ehkäpä jopa parempaa jälkeä kuin 50%:n sepän erikoisonnistumisesta tullut...? [/quote:7bce090e79] Jep. [quote:7bce090e79="Sampi"] Yhteenvetona sanottakoon, että parempi kyky saa useammin parempaa aikaan, ja näyttää aina paremmalta tehdessään. [/quote:7bce090e79] Näin juuri.
Nysalor linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 15.31
Nysalor 9. heinäkuuta 2002 kello 15.31 linkki Tupew: [i:1d85de3bac]Ei luultavasti mutta yksi pelnjohtaja pisti vastaan tyypppejä joilla oli 100% väistö ja 100% hyökkäys joten ilmeisesti pelinjohtaja voi pistää ainakin omille tyypeilleen (eli vihollisille ja muille EPH:lle) yli 100 taidot mutta olisihan se aika tyhmää jos pelaajilla olisi yli 100 taidot koska kaikki iskut ja väistöt onnistuvat melkein väkisin vaikka kaikkihan me tuon tiesimme.[/i:1d85de3bac] Kuten aikaisemmin on todettu, 00 on aina kompurointi. Lisäksi 96-00 tarkoittaa aina epäonnistumista. Säännöt sanovat asiasta seuraavaa: "Kaikissa kyvyissä, joiden perusosaaminen on 05 % tai suurempi, heitto 01-05 onnistuu aina, vaikka jokin negatiivinen bonus määräisi heiton muuten epäonnistumaan. Vastaavasti heitto 96-00 epäonnistuu aina, vaikka onnistumismahdollisuus olisi yli 100 %. Aina on siis toivoa ja aina voi mennä pieleen." Tämä siis koskee ihan normaaleja perussääntöjä, sillä sankaritason juttuja pelaavat ovat kehitelleet kaikenlaisia lisäsysteemeitä näihin, kun kyvyt ovat todella korkeat. Jos pelataan sankaritason peliä, niin 100 % on vielä aika vähäistä osaamista. Guzmo: [i:1d85de3bac]100% väistö on kiva, mutta kai tiedät että erikoinen isku vaatii erikoisen väistön jne..?[/i:1d85de3bac] Tämä on tosiaan yksi syy, miksi mestariväistäjätkään eivät ole täysin turvassa. Väistelyyn pohjautuva taistelutaktiikka on aika riskialtista. [i:1d85de3bac]100% kyvyllä varustettu puuseppä tekee hienoja puuastioita, mutta hänen töistään vain 20% on erikoisen hienoja (erikoinen onnistuminen). Puuseppä B 200% kyvyllä tekee myös hienoja astioita, mutta hänen astioistaan on jo 40% erikoisen hienoja.[/i:1d85de3bac] Kuten olen tainnut aikaisemminkin jo mainita, en käyttäisi tällaista vertailua lainkaan, sillä pidän aika turhina nopanheittoja ammatin käyttämisessä. Minusta pikemminkin puuseppä itse päättää, pyrkiikö tekemään esineistä erityisen hienoja. Erityisen hienojen esineiden tekeminen minun systeemilläni vaatii pikemminkin hyvät kykyprosentit, sopivia työkaluja, runsaasti aikaa ja sellaista kuin mitään erityisen hyvää nopanheittoa. Esineiden tekeminen ei minusta ole kamalan paljon tuurinvaraista, vaan pikemminkin taidot ja tottuneisuus ovat ratkaisevia.