Vanha foorumi

Takaisin

Silmänkääntö

RuneQuestin säännöt
Nysalor 26. huhtikuuta 2002 kello 14.49
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 25. huhtikuuta 2002 kello 14.43
Nysalor 25. huhtikuuta 2002 kello 14.43 linkki Chividal halusi joitakin ajatuksia Silmänkäännöstä. Se sopii kuitenkin paremmin ihan puhtaasti sääntöjen puolelle, joten jatkettakoon sitä täällä oikeassa paikassa. Jos on kaksi eri kategoriaan kuuluvaa aihetta mielessä, niin on ihan suotavaa lähettää sitten kaksi viestiäkin. Chividal: [i:0593afa9c6]Haha.. muuten miten olette pitäneet silmänkääntö taidosta? Ja mitkä on rajoitukset. Kyllähän ammattilainen vielä sormuksen sormesta vie, mutta entäpä alushousut tai sukat jalasta?[/i:0593afa9c6] Minun näkemykseni mukaan Silmänkääntö toimii parhaiten juuri pieniin esineisiin ja tämä onnistuu varmaan parhaiten silloin, kun uhri ei ole tarkkaavainen, mistä voi tarpeen mukaan antaa sopivia bonuksiakin. Esimerkiksi jossakin suuressa ihmisvilinässä olisi taatusti aloittelevankin varkaan helpompaa tyhjentää uhrinsa taskut kuin hiljaisemmassa paikassa. Uhriin törmääminen ja silloin taskujen tyhjentäminen olisi jo paljon haastavampaa ja silloin voisi tarpeen mukaan antaa miinuksiakin. Joku mestarivaras hoitelisi tietysti tällaisenkin tempun tyylikkään varmasti. Sormuksen vieminen sormesta voisi tosiaan olla aika paljon taitoa vaativa temppu. Siihen vaikuttaa ihan varmasti sekin, kuinka löysä tai tiukka sormus on. Kovin tiukkaa sormusta ei varmasti suuri ammattilainenkaan saisi vietyä, ellei uhri olisi unessa tai muuten aivan tarkkaamaton. Alushousujen - edellyttäen, että joku sellaisia edes käyttäisi :smile: - varastaminen tuntuu jo valtavan vaikealta tehtävältä hereillä olevalta uhrilta ja sama koskee sukkiakin. Kyllähän sen huomaa, jos joku kurja varas yrittää kiskoa vaatteita päältä muka salavihkaa. :smile: Yhteenvetona siis voisin sanoa, että koko ei ole ainoa kriteeri siinä, kuinka vaikeaa Silmänkääntöä on käyttää. Toisaalta Silmänkäännön yhteydessä voi olla tärkeää suunnata uhrin huomio pois siitä, mitä todella tapahtuu. Kun hurmaava varas suutelee aatelisnaisen kättä ja lirkuttelee hänelle, sormusten katoamisen havaitseminen ei ole niin kovin automaattista.
Guzmo linkki 25. huhtikuuta 2002 kello 20.13
Guzmo 25. huhtikuuta 2002 kello 20.13 linkki [i:d2c044cc4c] Kyllähän ammattilainen vielä sormuksen sormesta vie, mutta entäpä alushousut tai sukat jalasta[/i:d2c044cc4c] Aika "kääntäjä" on se joka pöllii metallihaarniskaan pukeutuneelta Humaktilta alkkarit. Kriittisellä onnistumisella uhrin ja tekijän alushousut vaihtuvat :grin:
Diaidis linkki 26. huhtikuuta 2002 kello 12.25
Diaidis 26. huhtikuuta 2002 kello 12.25 linkki Tosiaan, meillä silmänkääntö on ollut varsin vaikeata. Pelinjohtajat eivät pitäneet siitä jostakin syystä. Varkaan elämä on ollut yhtä juoksemista. Otimme tässä sellaisen säännön, että uhri voi heittää oman silmänkääntöheiton ja sen onnistuessa hän voi yrittää normaalia havaintoa. Muuten epäonnistuessaan tai jos uhrilla ei ole silmänkäännössä koulutusta havaintoheitosta vähennetään silmänkääntö. Muuten on kyllä sormuksen vieminen onnistunut kriittisella onnistumisella, kuten yhdeltä haamulta tavernassa. Se haamu oli vielä täysin riippuvainen siitä sormuksesta ja kuoli kun hahmo onnistui 01 heitolla varastaa siltä sormuksen. Tottakai se huomasi sormuksen puutteen kun se lähti mutta oli kovin myöhäistä siinä vaiheessa. :smile: Oletteko käyttäneet silmänkääntöä uhkapeleissä? Meillä oli ollut hauska noppapeli, kun kaksi varasta pelasi noppaa ja huijasivat minkä kerkesivät toisiltaan. Kumpikaan ei välittänyt pätkääkään toisen huijaamisesta. Loppuen lopuksi oikealla tuurilla ei ollut paljonkaan osaa eikä arpaa siinä pelissä. :smile: (Hahmoni onnistui siinä huijaamaan puolituisvarkaalta sen kaikki rahat [50 lunaria], mistä olen erittäin ylpeä! :wink: )
Nysalor linkki 26. huhtikuuta 2002 kello 14.49
Nysalor 26. huhtikuuta 2002 kello 14.49 linkki Diaidis: [i:42cdcc50ca]Otimme tässä sellaisen säännön, että uhri voi heittää oman silmänkääntöheiton ja sen onnistuessa hän voi yrittää normaalia havaintoa. Muuten epäonnistuessaan tai jos uhrilla ei ole silmänkäännössä koulutusta havaintoheitosta vähennetään silmänkääntö.[/i:42cdcc50ca] Minä ehkä suosin enemmän vain pelinjohtajan antamia bonuksia varkausyrityksen havaitsemiseen. Jos henkilö tuntee itsekin kaikki taskuvarkaiden konstit, niin onhan selvää, ettei häneltä ole kovin helppo varastaa. [i:42cdcc50ca]Oletteko käyttäneet silmänkääntöä uhkapeleissä? Meillä oli ollut hauska noppapeli, kun kaksi varasta pelasi noppaa ja huijasivat minkä kerkesivät toisiltaan. Kumpikaan ei välittänyt pätkääkään toisen huijaamisesta. Loppuen lopuksi oikealla tuurilla ei ollut paljonkaan osaa eikä arpaa siinä pelissä.[/i:42cdcc50ca] Sellaisessa uhkapelissä Silmänkääntö voisi olla hyväksikin, jossa nimenomaan sorminäppäryydellä on vaikutusta. Jos taas peli on taktikointia vaativaa, niin Ammatti - uhkapelaaminen olisi siihen sopiva kyky. No, yleensähän kai huijaaminen vaatii nimenomaan sorminäppäryyttä. :smile:
Tupew linkki 8. elokuuta 2002 kello 18.49
Tupew 8. elokuuta 2002 kello 18.49 linkki Yksinkertaisesti olen ajatellut sen pääasiassa vain peli huijarien oikeasti tarvitsevan sitä mutta kun ajattelee vähän laajemmin sitähän tarvitaan vähän joka paikassa :) Olen ajatellut että silmän kääntö toimisi muummuassa siinä jos on on vangittu ja vangitsia on lähellä häntä voisi jotenkin hämätä että saisi avattua lukon (hahmolla on siis tiirikka taskussa)ei sitten muuta
Diaidis linkki 20. lokakuuta 2002 kello 16.21
Diaidis 20. lokakuuta 2002 kello 16.21 linkki Tosiaan silmänkäännöstä... Pääsin toissaviikolla seuraamaan oikein vierestä miten taitamattomat taskuvarkaat toimivat, Viipurissa. se oli suorrastaan törkeätä toimintaa kun toinen yrittää selittää jotain ja toinen työntää käden povarista sisään yrittäen noukkia sieltä lompakkoa. Takataskuista hävisivät kaikki ryhmän hämäyslompakot alta sekunnin heti kun ryhmän jäsenet nousivat ulos bussista. Yleensä he toimivat pareina kun toinen esitteli uhrille, jotain, toinen siinä välissä tutki taskuja. Tuostakin oli vähän vaikeata päätellä miten vaikeata on tuo silmänkääntö ja taskuvarkaudet. Ryhmänjäsenet ainakin huomasivat kun joku yritti povarista jotain varastaa. Toisaalta heitä oli varoiteltu tuosta ja he olivat varuillaan. näin yleisesti he yrittivät pomia joko humalaisia tai naisia. Tulivat varsin rohkeasti päälle koska tiesivät jäävän rangaistuksetta. Maks turpaanveto. Viime vuonna oli yhdeltä kaverilta varastettu passi hänen takintaskusta ja myyty hänelle hetken päästä 500 ruplalla (125 mk). Noin 10 vuotias skidi tuli kyselemään häneltä missä hänen passi on, kun kaveri huomasi sen puutteen, sama pikkukaveri tarjoutui avuliaasti hankkimaan sen takaisin uhrille 200 markasta. Kaveri kuitenkin sanoi ettei hänellä ollut kuin 500 ruplaa niin se kävi päinsä ihan hyvin... :) Mustaa huumoria kerrakseen ;) Pitäkää varanne itärajan takana. Joten jos haluaa tutkiskella sääntöjä oikein henk.koht. niin Viipuriin vain!
Karvajalka linkki 16. marraskuuta 2002 kello 9.31
Karvajalka 16. marraskuuta 2002 kello 9.31 linkki Jostain syystä simänkääntö on jäänyt peleissämme vähemmälle, vaikka sitä on helpoitettu. Ehkä syy on että simänkääntö oli aivan liian vaikeaa aikaisemmin ja koska rangaistuksena oli sormen tai kämmenen irti leikkaaminen, niin kyseinen toiminta ei juuri kannattanut. Minusta ammattivarkaan pitäisi kyetä elättämään itsensä tuolla kyvyllä, ja tavallinen maalaiskauppias pitäisi olla suht helppo kääntää. Verrattuna esimerkiksi taikuriin, joka on harjoitellut temppunsa jossain vaiheessa elämäänsä, niin kadulla elävä roisto on hankkinut elantonsa hyvin mahdollisesti koko elämänsä silmänkäännöllä. Onko kellään jotain taulukkoa helppoudesta, paljonko boonuksia saa yms. Millä boonusilla/miinuksilla pelaatte? Rutiini/helppo/vaikea/erittäinvaikea? Onko tavallinen ihmisvilinässä napattu rahamassi rutiini vai helppo? Myöskin mikäli varas epäonnistuu, paljastaako tavallinen havaintoheitto varkaan rahamassi kädessä, vai eikö varas vain onnistunu?
Marcus Maximus linkki 16. marraskuuta 2002 kello 10.49
Marcus Maximus 16. marraskuuta 2002 kello 10.49 linkki Jos näihin (ja salavihkaisuuksiin) haluaa oikeasti pykälistöä, D&D:n uudessa edikassa on yllättäen ihan kohtuullisesti hoidettu hommat kotiin. D&D:ssä heitetään skilli+stattibonus+d20, jos tulos on yli 20, taskut tyhjenevät tavallisesti. Lisäksi varkauden uhri heittää saman jollain havaintostatilla, ja jos tulos on yli varkaan tulos, varkaus huomataan. Systeemin hyvyys on siis se, että se mahdollistaa neljä lopputulosta jo ilman kompurointeja, ja ihan siedettävän järkevästi. Se mikä D&D:ssä mättää on, että heikompien hahmojen, vaikka varkaiden, statti+skillit näissä asioissa on luokkaa 5, jolloin d20 tekee hommasta älyttömän satunnaista. Leveleiden kasvaessa taas rogueista tulee väkisinkin sellaisia että nämä onnistuvat automaattisesti. Konvertoippa siitä pari ajatusta Runequestiin, hops. :-) Se kuinka helppoa varastamisen pitäisi olla on ikuisuusriita, joka riippuu mm. siitä kuinka korkeita taidot teidän peleissänne tuppaavat olemaan.