Vanha foorumi

Takaisin

Kykyheitto yli 100 %

RuneQuestin säännöt
Anonymous 11. joulukuuta 2001 kello 14.09
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 12.55
Anonymous 18. kesäkuuta 2001 kello 12.55 linkki Tämä on yksi lukuisista mysteereistä mulle. Mitenkä oikein pitäis toimia, kun jollain hahmolla on esim. taistelussa hyökkäyksen onnistumismahdollisuus vaikka H 98 % P 99 %, ja se taistelee jotain ihme kaaosspurgua vastaan, jolla on vastaavat taisteluominaisuudet H 345% P 276 %.Tai aivan yhtäläisesti jos hahmolla olis ittellään H 345% ja P 276%, niin mitenkäs ne ottais yhteen? Pelaajan kirjan siv. 18 kohdalla onnistumistaulukko loppuu 98-00 % kohdalla! Miten tällaiset hahmot matsais toisiaan vastaan ja millä taulukoilla?
Nysalor linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 18.15
Nysalor 18. kesäkuuta 2001 kello 18.15 linkki [i:502ec84a36] Mitenkä oikein pitäis toimia, kun jollain hahmolla on esim. taistelussa hyökkäyksen onnistumismahdollisuus vaikka H 98 % P 99 %, ja se taistelee jotain ihme kaaosspurgua vastaan, jolla on vastaavat taisteluominaisuudet H 345% P 276 %.[/i:502ec84a36] Tässä voisi varmasti hyvä ystävämme Arkat antaa hyviä neuvoja - ainakin hänen kampanjansa tasosta päätellen. Mutta kaipa hyökkäyksen voisi jakaa useammaksi hyökkäykseksi tai kriittisten onnistumisten ja erikoisonnistumisten saaminen voisi helpottua entisestään. Kriittisen onnistumisen osuushan on matemaattisesti 5 % normaalista osaamisesta ja erikoinen puolestaan 20 %. Mutta kuten sanottu, niin Arkat voisi antaa meille selostuksen niistä korkeiden kykyjen säännöistä. Se olisi tosiaan tavattoman kiinnostavaa. Olisiko mahdollista?
Arkat linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 15.16
Arkat 18. kesäkuuta 2001 kello 15.16 linkki Sääntöjen mukaanhan se jatkuu: erikoismahdollisuus on aina 1/5 taidosta, kriittinen 1/20 taidosta, 96-00 on aina epäonnistuminen tai kompurointi, ja 100% yli 00 on ainoa kompurointitulos. Tuo pätee tietysti kaikkiin kykyihin, ei vain taisteluun. Muistelisin että tuo sanotaan jossain päin sääntökirjaa, mutta saattaa olla että muistan väärin (Elricin säännöissä tuo taidetaan ainakin kertoa, ja systeemihän on 90% sama, erona vain että Elricissä uusien hahmojen taistelukykyjen oletetaan olevan 100+% heti alussa). Hyökkäyksien jakaminenhan menee niin että kun kyky on yli 100% (itse sallin jo 100% kohdalla), niin hyökkäyksen voi jakaa kahdeksi, molemmat puolella täydestä taidosta. Ja kun taito kohoaa, voi jaettuja hyökkäyksiä tehdä yhä enemmän. Ajoituksesta en ole varma, mutta mielestäni hyökkäykset voisivat tulla peräkkäisillä iskuhetkillä (ensimmäinen vaikka IH:lla 4, sitten IH:lla 5, sitten IH:lla 6 jne.). Väistöjen ja torjuntojen jakaminen onnistuu samaan malliin. Tästä seuraa upeaa taktikointia kun hahmot koittavat ennustaa vastustajan toiminnot... :smile: Korkeiden taitojen taistelun efektit ovat tietysti omaa luokkaansa. Kahdeksaa vastustajaa vastaan jaettu miekkahyökkäys voisi toimia vaikka niin, että urho heilauttaa miekkaa oikein olan takaa ja menee mukana ympäri, sivaltaen kaikkia kahdeksaa vastustajaa. Tai sitten hän iskee salamannopeasti kerta toisen jälkeen. Kompuroinneista vielä: jos joka sadannen iskun kämmääminen tuntuu liialta miekkamestarille, niin täytyy pitää mielessä kaksi asiaa: 1) Onnettomuuksia sattuu ja tilastot eivät päde käytännössä 2) Mikään ei vedä vertoja kunnon kämmille "oikeaan" aikaan Ainakin hahmon pelaaja muistaa aina miten Therlain kohtaa kaksoisolentonsa (kaikki samat taidot, varusteet ja taiat) taistelussa, iskee vahingossa toisen kätensä irti ja huutaa "Taisoitanpahan vain vähän taistelua!" Jos hyökkäyksien määrä vuorossa vaikuttaa liialta, miettikää uudelleen. 200% taidolla hahmo voi tehdä neljä hyökkäystä vuorossa - jopa erillisinä iskuina nämä eivät oikeastaan ole niin nopeita. Esimerkiksi kendossa kote-men (ranne-pää) isku tehdään kahdella salamannopealla liikkeellä. Kaikki tuo toimii ainakin meillä varsin hyvin käytännössä. Ja jos hahmon taidot ovat 99% ja 98% ja vastustajan siinä 300%:n kieppeillä, minun suositukseni on "JUOSKAA!" ;P PS. Upeita kämmejä löytyy Simon Phippin sivuilta ([url]www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/)[/url] huumoriosastosta... siinä on tarpeeksi syytä antaa kaikkein mahtavimmillekin miekkamiehille se yksi pieni kompurointimahdollisuus.
Anonymous linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 12.48
Anonymous 18. kesäkuuta 2001 kello 12.48 linkki [quote:e9c0cf152c] Hyökkäyksien jakaminenhan menee niin että kun kyky on yli 100% (itse sallin jo 100% kohdalla), niin hyökkäyksen voi jakaa kahdeksi, molemmat puolella täydestä taidosta. Ja kun taito kohoaa, voi jaettuja hyökkäyksiä tehdä yhä enemmän. Ajoituksesta en ole varma, mutta mielestäni hyökkäykset voisivat tulla peräkkäisillä iskuhetkillä (ensimmäinen vaikka IH:lla 4, sitten IH:lla 5, sitten IH:lla 6 jne.). Väistöjen ja torjuntojen jakaminen onnistuu samaan malliin. Tästä seuraa upeaa taktikointia kun hahmot koittavat ennustaa vastustajan toiminnot[/quote:e9c0cf152c] Siis tuosta ajoituksesta, että sehän menee perus säännöissä niin, että kun jakaa hyökkäyksensä kahtia (siis taito 100+ joka tulee olla ilman maagisia bonuksia) niin toinen isku jaetussa hyökkäyksessä tulee aina kolme iskuhetkeä myöhemmin. Säännöissähän LUKEE jotta hyökkäyksien välillä tulee aina olla se maaginen 3 iskuhetkeä ja taisteluoptioita on vain 2 (lukuunottamatta multikätisiä/extrapäitä/myrkkypiikkejä/kaaoottisia ominaisuuksia yms). Jakamalla ensimmäisen aseen hyökkäyksen ja lyömällä myös toisella kädellä saa lyötyä yhteensä kolme kertaa vuorossa mutta millään ei pysty lyömään 4 kertaa vuorossa. koska tuo koko ih+näppäryys ih+aseen ih+3 on aina se seuraava lyöntivuoro... näin siis Runen sääntöjen paisteessa...:smile: tietenkin jos on omia sääntöjä tai käyttää esim. vingan henkiloitsua joka tiputtaa näppäryys iskuhetkeä saa oman ih:n tiputettua 0 voisi lyödä 0,3,6,9 mutta tämäkin vain kahdella suurkeihäällä (joita ei normaali hahmo pysty edes melee taistelussa käyttämään)... näinhän pystyy tietenkin ampumaan sitten jousella 4 kertaa(huom. käyttäkää hyväksi, pelinjohtaja masentuu :smile: Edited by: rudd stormseye at: 6/18/01 11:06:00 pm
Arkat linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 13.44
Arkat 18. kesäkuuta 2001 kello 13.44 linkki Itse pidän tuon 3 IH vain jos käytetään enemmän kuin yhtä asetta noihin useisiin lyönteihin - juuri siksi että muutoin on vaikea simuloida vaikkapa sitä kun Kurosawan elokuvassa ronin sivaltaa neljällä iskulla reilut puoli tusinaa vihollisia hengiltä ennen kuin he ehtivät aloittaa ensimmäisiä iskujaan. Nopeus on valttia, ja nopea ja taitava soturi (siis TODELLA nopea ja taitava) pystyisi varmaan surmaamaan kymmenen vihollista jos he ovat levittäytyneet parinkymmenen neliömetrin alueelle. No ehkei aivan, mutta kyllä sen ainakin ropeissa kuuluu onnistua.
Anonymous linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 11.21
Anonymous 18. kesäkuuta 2001 kello 11.21 linkki Jos ampuu jousella 0,3,6,9 niin ei se ole mitään pahaa... tietenkin se on aika epärealistinen tahti amppua nuolia... ja voiko samaa toimintoakayttää 2 kertaa samalla melee vuorolla. Esim 2 miekalla lyöntiä. Eli se ampuminen taitaa jäädä kahteen nuoleen. Tai tietenkin jos peli johtajasallii niin niin monta nuolta voi ampuakun ehtii... tosin Haava loitsu on tehokkaampi jos ruvetaan tollasia kattomaan.
Guzmo linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 2.59
Guzmo 19. kesäkuuta 2001 kello 2.59 linkki Meillä ollaan pidetty niin ettei ainakaan henkitaikuudella yli 100% nostettua asekykyä voi välttämättä jakaa. Esim terävyys loitsu siunaa asetta terävämmäksi sen sijaan, että nostaisi käyttäjän taitoja jotenkin. Toisaalta meillä terävyys bonukset tulevat kumpaankin iskuun erikseen jos hyökkäysen voi osaamisen puolesta jakaa. Elikkä 100% kyky + terävyys 3 loitsu -> 2 * 50+15% iskua. H: 300% ja H: 98% matsi on aika selvä sillä ensimmäinen heittää pelkästään erikoisia kolme kertaa todennäköisemmin. Hän myös pystyisi lyömään kaksi 150% iskua vuorossa, mikä on yleensä ei-väistävälle vastustajalle liikaa. Kyvyn puolesta meillä taitaa olla kattona 3 iskua per ase. Kellään ei ole kyllä ollut yli 200% kykyjä, että ei sitä jakamista ole tullut tehtyä kovin paljoa. Broot taas tuntuvat suhteettoman pahoilta ylimääräisen puskuhyökkäyksensä takia. Timanttirautakääpiönkin on järkevämpää vaan ottaa ihan rauhallisesti ja huitaista joka vuoro yksi automaattinen kriittinen/kompurointi :wink: Sääntöjen mukaan voi kyllä suoraan ampua 3-4 nuolta vuorossa. Nehän ei ole kovinkaan tähdättyjä "laukauksia", eli jos kavereita on lähistöllä vihollisten lähellä niin voi voi... Ollaan myös käytetty semmoista sääntöä, että jos pelaaja kuvailee iskunsa hän saa pienen bonuksen heittoon. Eli n. 5-10% kyvystä yli menevät heitot kuitataan onnistuneiksi. Parantaa peliä taisteluiden aikana huomattavasti. Kriittisillä onnistumisilla tulee taas aivan mahdottomia akrobaattisia suorituksia :smile: --------------------------- - Guzmo
Zorak Zoran linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 19.56
Zorak Zoran 24. kesäkuuta 2001 kello 19.56 linkki Parempi jakaa hyökkäykset jos taitoa vain riittää. Miksi? no tässäpä muutama syy : Olettaen että vihollisia on enemmän kuin yksi niin pystyt suolaamaan useamman vihollisen toiminta kyvyttömäksi (eivät EHKÄ lyö takaisin). Jos taas 1 vs. 1 niin lyö useasti, vastustajalta loppuu (toivottavasti) väisöt ja torjunnat kesken ja sitten tuleekin osumaa :smile: Tottakai joku voi olla erimieltä, mutta miltäs tämä kuulostaa : Suurpeikko KalzaBah omaa noin 250% 2 käden moukarihyökkäyksessä ja vahinko on 2d8+1+3d6... vastassa 5 hopliittia levypanssareissa... tuhlaanko 5 vuoroa tappaen yhden kerrallaan, vai jaanko hyökkäykset.... jaan hyökkäykset ja 2 melee vuoroa myöhemmin hopliitit olivat soppana pitkin taistelutannerta ja peikkomme matkasi ilman naarmuakaan kohti vihollisarmeijan komentajia :smile: tosin itse olen aina ollut enemmän massataistelija, mutta suosin useampaa lyöntiä yhden sijaan myös yhtä vihollista vastaan... toivottavasti siltä loppuu väistöt ja torjunnat kesken ja sitten sattuu :smile: Tosin tuosta timanttikääpiöstä, että jos on 2000% taito.. iin senhän jakaa mielellään kahtia ja tekee 50% mahdollisuudella kriittisen... tai sitten jaat sen 40:llä (50% osuma) tai 20:llä (100% osuma).... kenelläs nyt riittää väistöt tai torjunnat, ei ainakaan pelaajilla elleivät ole aivan järjetöntä porukkaa :smile: Zorak Zoran
Anonymous linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 10.22
Anonymous 24. kesäkuuta 2001 kello 10.22 linkki Tuosta timenttikääpiöstä sen verran että jos kyky jaetaan vaikka 20:lle lyönnille niin missä vaiheessa kääpiömme ne kaikki ehtii lyödä? Kun meleevuoro on 12sek ja jos se jaetaan 20:llä niin täytyy aika ihmekääpiö olla jos aikoo lyödä 100% osumavarmuudella 0,6:ssa sekunnissa ja tehdä sen 20 kertaa peräkkäin ja torjua/väistää vielä jossain välissä! Ja sitten väsymys... Säännöissä (ainakaan niissä mitkä minulla on) ei sanota mitään lisäväsymyksestä vaikka löisi tuhat kertaa! :D Siitä vaan sitten jakamaan. Edited by: Delishi at: 6/24/01 8:55:29 pm
Guzmo linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 17.50
Guzmo 25. kesäkuuta 2001 kello 17.50 linkki Juu ilman muuta kannattaa jakaa jos kyky on tosiaan >= 200%. Jos kyky on luokkaa 101% niin jakaminen tekee vaan sen, että todennäköisesti molemmat lyönnit ovat huti. Tuskin timangikääpiö kuitenkaan 20 kertaa vuorossa lyö... ---------------------------------------- - Guzmo
Zorak Zoran linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 18.00
Zorak Zoran 26. kesäkuuta 2001 kello 18.00 linkki Minä ainakin jaan taitoni heti kun mahdollista (ekan kerran alotin kun taito oli 104%). Hyvät kokemuklseni saattavat riippua kokonaan noppatuuristani mutta silti... Tietenkään kriittisiä ja erikoisia ei tule niin usein, mutta PJ:llämme on tapana heittää usein kriittisiä tai erikoisia torjuntoja tai väistöä juuri kun olisin niitannu sen pahiksen :smile: Noh, mutta riippuu kait kokonaan miten tykkää taktikoida ja pelata. Laaki-vainaa systeemikin on sinänsä ihan mukavaa :D Zorak Zoran
Anonymous linkki 27. kesäkuuta 2001 kello 12.20
Anonymous 27. kesäkuuta 2001 kello 12.20 linkki Titenkin se on siitä kiinni kannattaako jakaa millainen vastus on... Jos vastus on huono väistämään niin yksi hyvä ja varma isku on parempi... Ja jos vastustaja vaikka väistää ja torjuu niin silloin 2 lyöntiä ja potku on parempi...
Waylander linkki 26. heinäkuuta 2001 kello 7.15
Waylander 26. heinäkuuta 2001 kello 7.15 linkki Hmmm...Itse käytän sääntöjä jossa minkä tahansa hyökkäysprosentin voi jakaa kunhan vähentää toisesta hyökkäyksestä -20% ja lyö 3ih:ta ensimmäisen jälkeen kumulatiivisesti. Täten erittäin nopeat hahmot kerkeävät lyödä jopa kolmesti, mutta viimeiseen iskuun tulee jo -40%. Eli jos alkuperäinen kyky on 120% ja iskuhetki 4 ja hahmo päättää lyödä kolmesti: Eka isku 40%:n kyvyllä, toka 20%:n kyvyllä ja kolmas iskuhetkellä 10 pelkällä hyökkäysmuutoksella. Torjua voi niin monesti kuin huvittaa. Ensimmäinen torjunta täydellä kyvyllä, toiseen -20% jne. Jos vastustajia on useampia niin vielä -20% kustakin vastustajasta. Samalla kädellä ei voi torjua kuin yhtä iskua samalla iskuhetkellä eikä tietenkään hyökätä samalla kun torjuu. Erikoisen ja kriittiset lasketaan OSUMAPROSENTISTA, siihen ei lasketa mukaan kykylajimuutosta, joka kuitenkin auttaa onnistumaan normaalisti. Loitsut yms. kylläkin nostavat erikoisten ja kriittisten mahdollisuutta (esim. terävyys,fanaattisuus, berserkki).
Guzmo linkki 26. heinäkuuta 2001 kello 21.42
Guzmo 26. heinäkuuta 2001 kello 21.42 linkki [quote:a0deaa54cf] Hmmm...Itse käytän sääntöjä jossa minkä tahansa hyökkäysprosentin voi jakaa kunhan vähentää toisesta hyökkäyksestä -20% ja lyö 3ih:ta ensimmäisen jälkeen kumulatiivisesti. Täten erittäin nopeat hahmot kerkeävät lyödä jopa kolmesti, mutta viimeiseen iskuun tulee jo -40%. Eli jos alkuperäinen kyky on 120% ja iskuhetki 4 ja hahmo päättää lyödä kolmesti: Eka isku 40%:n kyvyllä, toka 20%:n kyvyllä ja kolmas iskuhetkellä 10 pelkällä hyökkäysmuutoksella. Torjua voi niin monesti kuin huvittaa. Ensimmäinen torjunta täydellä kyvyllä, toiseen -20% jne. Jos vastustajia on useampia niin vielä -20% kustakin vastustajasta. Samalla kädellä ei voi torjua kuin yhtä iskua samalla iskuhetkellä eikä tietenkään hyökätä samalla kun torjuu. [/quote:a0deaa54cf] Ihan jees, mutta toimiiko myös hero-hero tason vastustajilla? Ragnar timanttirautakääpiö 2000% kyvyllään torjuu aika pirun monta kertaa... :smile: - Guzmo
Waylander linkki 27. heinäkuuta 2001 kello 20.02
Waylander 27. heinäkuuta 2001 kello 20.02 linkki Timangi kääpiö todellakin 'hiukka torjuu' mutta sankaritasolla minulla on käytössä super ja hyperkriittiset joten koko tuo homma menee vähän monimuotoisemmaksi. Ja tärkeämpää kuin tämä on se että takaa tullutta iskua ei voi torjua (käytän manouver kykyä (tavallaan taisteluliikkuminen) jota sovelletaan tapauksissa jossa on yli kolme vastustajaa vastassa). :b Niin ja selvennykseksi vielä voisin mainita että meidän pelissämme on myös osittaisia torjuntoja, eli onnistumistasot.Samantasoiset onnistumiset kumoavat toisensa ja erik. vs. tavallinen menee läpi normaalina iskuna. Kriittinen vs. erik. myös normaalina ja kriit. vs. normaali erikoisena. Taisteluista tulee pidempiä, mielenkiintoisempia ja erilaisille taktiikoille jää tilaa. :smile:
Salmanuoli linkki 28. heinäkuuta 2001 kello 10.49
Salmanuoli 28. heinäkuuta 2001 kello 10.49 linkki Timanttikääpiö, beibe. Eihän se nyt hyvät ihmiset ehdi huitoa miljuunaa kertaa vuorosso, kuten hyvä shamaanimme Rudd huomautti, jos pelataan sääntöjen mukaan siis. Jos hyökkäysprosenttia jaetaan, tulee toinen isku kolmen iskuhetken jälkeen siitä ensimmäisestä.
Guzmo linkki 28. heinäkuuta 2001 kello 19.31
Guzmo 28. heinäkuuta 2001 kello 19.31 linkki Eihän kukaan ole tainnut puhua timangikääpän huitomisesta. Kyse oli house-rulesta [b:2345b020a5] torjumisen[/b:2345b020a5] suhteen. Eli se torjus [b:2345b020a5] miljuuna[/b:2345b020a5] kertaa :smile: - Guzmo
Waylander linkki 30. heinäkuuta 2001 kello 17.31
Waylander 30. heinäkuuta 2001 kello 17.31 linkki Rajana kuitenkin yksi torjunta iskuhetkessä, eli jos vastustajia on vaikka viisi niin kyllä ne pääsee kutittamaan timanttikäävän kainaloita vapaasti... Mielestäni tämä sääntö ei tee kenestäkään täysin voittamatonta vaikka torjunta olisi millaisia lukuja. Isommalla porukalla saa kyllä kaadettua suuriakin puita jos tahtoa riittää. Tämä on ymmärtääkseni myös alkuperäisten sääntöjen idea - ylivoimaa vastaan on paha taistella. Vain todelliset sankarit selviävät >5 kokeneesta vastustajasta.
Nysalor linkki 30. heinäkuuta 2001 kello 14.25
Nysalor 30. heinäkuuta 2001 kello 14.25 linkki [i:e5f5fcb642] Vain todelliset sankarit selviävät >5 kokeneesta vastustajasta.[/i:e5f5fcb642] Jos sankaritasolle mennään, niin kyllä tavallinen sankarikin hoitelee viisi kokenutta vastustajaa. Sen sijaan paljon suuremmat sankarit pärjäävät uskoakseni melkoista ylivoimaakin vastaan käyttämällä taikuutta ja sankarikykyjään. Mutta sankareitahan eivät normaalit kykykategoriat vaivaa. :smile:
Salmanuoli linkki 29. heinäkuuta 2001 kello 23.53
Salmanuoli 29. heinäkuuta 2001 kello 23.53 linkki Onkos missään säännöisä siitä että hyökkäys/torjunta heittoja voisi jakaa useamminkin kuin kerran useampaan kuin kahteen torjuntaan/hyökkäykseen. Muistelin ettei hyökkäystä/torjuntaa voi jakaa kuin kerran. Eli prosentti puoliksi ja kaksi ko. toimintoa jaetulla prosentilla. Ja sitäpaitsi timanttikääpiöllä on kuitenkin kahdenkädenase :wink: , ja semmoisillahan ei voi torjua samalla iskuhetkellä kuin hyökkää.
Waylander linkki 31. heinäkuuta 2001 kello 19.38
Waylander 31. heinäkuuta 2001 kello 19.38 linkki >Onkos missään säännöisä siitä että hyökkäys/torjunta >heittoja voisi jakaa useamminkin kuin kerran useampaan kuin >kahteen torjuntaan/hyökkäykseen. Perussäännöissä sitä ei ole. Ko. säännön piti olla RQ4 säännöissä mukana mutta se jäi julkaisematta kun Chaosium ja Avalon Hill alkoivat uudelleenjärjestelemään oikeuksiaan. Jos haluat jotain referenssiä miten asian voi hoitaa niin kts. ylempää tästä ketjusta...
Waylander linkki 24. syyskuuta 2001 kello 21.39
Waylander 24. syyskuuta 2001 kello 21.39 linkki Puhalletaanpa uutta tuulta vanhaan sääntökeskusteluun! Eli mitä mieltä olette siitä että riimulordi jolla on kyvyt yli 90%, mätkii joitain peikkolaisia ja saa kokemusmerkinnän? Luulisi että niin vaaraton tilanne ei millään tavalla inspiroi mitään huimaa kehitystä mestarin kyvyissä... :smile: Ja toisaalta sitten samainen riimulordi saa samanlaisen kokemusmerkinnän niittaamalla suurpeikon. Hmm... |I:/ -->
Guzmo linkki 25. syyskuuta 2001 kello 12.03
Guzmo 25. syyskuuta 2001 kello 12.03 linkki [quote:8a91965fd3] Eli mitä mieltä olette siitä että riimulordi jolla on kyvyt yli 90%, mätkii joitain peikkolaisia ja saa kokemusmerkinnän? [/quote:8a91965fd3] Tästä on ollut vähän keskustelua jo aikasemminkin. Ihan järjen mukaan voi pelata. Jos hahmolla on kyvyt luokkaa [b:8a91965fd3] liikaa[/b:8a91965fd3] ja mätetään oravia/peikkolaisia/maanviljelijöitä kokemusmerkkien perässä niin kyseessä on huono roolipelaaminen/huonot säännöt. Itse kyllä annan kokemusmerkinnän taisteluissa aina kun vihollisella on edes teoreettinen mahdollisuus haavoittaa pelaajaa. Tavallisissa kykyheitoissa jätän kokemusmerkinnän välillä antamatta jos hyvällä osaamisella tehdään jotain arkista. [quote:8a91965fd3] Ja toisaalta sitten samainen riimulordi saa samanlaisen kokemusmerkinnän niittaamalla suurpeikon. Hmm... [/quote:8a91965fd3] Hienoista onnistumista tai pelkästään jo hyvästä roolipelaamisesta annan plussaa kokemusheittoihin, suoria bonuksia kykyihin ynm.. Harvemmin kylläkin. Jos hahmo esim. puhuu kriittisellä heitolla Lhankor Mhy Lawspeakerit suohon tai tiputtaa pelkillä nyrkeillään Broon niin kyllä extrakokemusta irtoaa. - Guzmo
Nysalor linkki 25. syyskuuta 2001 kello 16.54
Nysalor 25. syyskuuta 2001 kello 16.54 linkki [i:a10dcbc84d] Ihan järjen mukaan voi pelata. Jos hahmolla on kyvyt luokkaa liikaa ja mätetään oravia/peikkolaisia/maanviljelijöitä kokemusmerkkien perässä niin kyseessä on huono roolipelaaminen/huonot säännöt.[/i:a10dcbc84d] Niin, ei tosiaankaan tarvitse antaa kokemusmerkintöjä turhan helpoista tehtävistä. Siitähän jopa mainitaan RuneQuestin säännöissä. Voihan peikkolaisia vastaan tappeleminen olla toisinaan ihan riittävän vaarallista ja vaativaa kokemusmerkinnän saamiseksi, mutta pelkkä kokemusmerkintöjen jahtaaminen ei ole hyväksi. Avuttoman uhrin teurastamisesta ei saa ainakaan minulta kokemusmerkintää.
Arkat linkki 26. syyskuuta 2001 kello 19.32
Arkat 26. syyskuuta 2001 kello 19.32 linkki Peikkolainen on maailman vaarallisin hirviö! Kun väistät suurpeikon moukaria ja jaat torjunan kahden yöpeikon välille, niin se pirun peikkolainen pistää lävistyksen keihäällään alaselkääsi! Ja kyllä ihan pelkkä linko Salamanuolen kanssa tekee kivat vahingot. No joo, mutta asiaan... Yksi hyvä vaihtoehto ongelmalliselle kokemusmerkintäsysteemille on antaa merkintöjä miten jaksaa, ja seikkailun jälkeen palkita hahmot saavutuksien ja roolipelaamisen mukaan "nousuilla" jotka jaetaan merkittyihin kykyihin. Jos hahmo esimerkiksi saa 4 nousua, hän saa nostaa 4 merkittyä kykyä d6 tai 3 prosenttiyksikköä.
Manageri linkki 23. marraskuuta 2001 kello 14.51
Manageri 23. marraskuuta 2001 kello 14.51 linkki Okkei. Itse olen juuri pelitestaamassa uusia combat-houseruleja ja niissä taistelussa yli 100% kyky tuo mukanaan muutamia bonuksia.:b Meillä on olemassa all-attack-hyökkäys ja hahmo voi hyökätä kahesti meleevuorossa jo alle 100% kyvyn(täysillä prossilla ja lyöntien välissä on oltava 3 IH), yhtä vihulaista vastaan. Tämä meinaa että tällöin ei voi torjua ja vihulainen saa hyökkäykseensä 10% bonuksen koska hahmo ei suojaudu mitenkään. Kun hahmon kyky on >100% hahmo on jo niin taitava ja nopea omassa asetaidossaan jotta normaalisti voi lyödä 2 kertaa(myös eri vastustajia vastaan) jaetulla prosentilla ja lisäksi torjua/väistää. Nyt lyöntien välillä ei tarvii olla ku 1 IH. All-attack toimii nyt kolmena iskuna(esim IH 5, 6 ja 7) ja kyky jaetaan kolmella. Huimat prosentit>150% voi jakaa vielä etiäpäin... Torjunnat ja väistöt on myös mahollisia jakaa useammin... Tarkempia ja järkevämmin ilmaistuja houseruleja(RQ) voi kysellä multa sähköpostilla. Niissä on myös muita aiheita kun taistelu...ja kunhan saan ne puhtaaksi Wordimuotoon.
Wlu 000 linkki 10. joulukuuta 2001 kello 16.01
Wlu 000 10. joulukuuta 2001 kello 16.01 linkki Välillä tulee sellaisia tilanteita vastaan kun joku vihu taistelee jotain muuta vastaan ja sitten itse menee sen taa ja rupee mätkimään sitä selkään. Sillon tietysti ei ole mitään järkeä käyttää torjuntoja tai väistöjä vaan mätkiä vaan koska ei se selkä pahemmin voi lyödä sinua. Mutta sitten tulee typerä osuus: jos aseena on vaikka 2-k keihäs niin ei voi lyödä sillä kahta kertaa (jos kyky on joku 70%) vaan pitää "tuhlata" se toinen hyökkäys johonkin potkuun tai puremiseen :smile: ). Mutta mites te muut olette tuollaiset kohdat pelanneet?
Waylander linkki 10. joulukuuta 2001 kello 4.22
Waylander 10. joulukuuta 2001 kello 4.22 linkki [i:dce397a98b] Mutta mites te muut olette tuollaiset kohdat pelanneet?[/i:dce397a98b] Minkä tahansa hyökkäyksen saa jakaa, myös 2k aseiden. Ei muuten mitään järkeä.
Wlu 000 linkki 10. joulukuuta 2001 kello 12.19
Wlu 000 10. joulukuuta 2001 kello 12.19 linkki Saako ne silloinkin jakaa kun kyky on alle 100%? No se voisi kyllä olla ihan järkevää.
Waylander linkki 11. joulukuuta 2001 kello 14.09
Waylander 11. joulukuuta 2001 kello 14.09 linkki [i:1a76bdaf6f] Saako ne silloinkin jakaa kun kyky on alle 100%? No se voisi kyllä olla ihan järkevää.[/i:1a76bdaf6f] Saa. Me olemme kuitenkin antaneet -20% jokaiseen 'ylimääräiseen' iskuun joten se täytyy ottaa huomioon prosentteja jakaessa. Niin ja tietysti se 3ih:n intervalli.
Krasht linkki 1. syyskuuta 2006 kello 14.26
Krasht 1. syyskuuta 2006 kello 14.26 linkki Omassa pelissäni on house-rule, jonka mukaan kaikki vähintään 100% hyökkäykset voi jakaa (myös jo aiemmin jaetut) ja kaikki hyökkäykset tapahtuvat samalla IH:lla. Tällöin 200% hyökkäykset voidaan jakaa kahdesti. (ensin kaksi 100% hyökkäystä ja sitten halutessa kunkin niistäkin voi jakaa kahtia, jolloin saadaan 4*50% hyökkäystä.) 400%:lla saisi jo 8 hyökkäystä (ensin 2*200%, sitten 4*100% ja lopuksi 8*50%). Kyllä miekkamestarin pitää pystyä silpomaan puoli tusinaa vastustajaa parissa meleevuorossa. Kaksi tai kolme toimintoa meleevuorossa on häpeällisen vähän, eikä kuvasta tätä ollenkaan, etenkään sankaritason hahmoilla. Nojaa, Runequest tahtoo aina rakoilla, kun hahmojen taso nousee sankarilliseksi. Sitä pitää silloin paikkailla. Tätä kirjoittaessani pidin mielessäni kohtauksen elokuvasta Mummy, jossa päähenkilö pätki muumiorykelmän. Siinä on mielestäni sopiva esimerkki hyökkäyksien jakamisesta. Siinä miekka osuu ensin yhteen muumioon leikaten raajan ja jatkaa matkaansa päätyen seuraavaan muumioon. Tämä tapahtui siis yhdellä huitaisulla. Tämä on perusteluna sille, miksi mielestäni jaettujen iskujen pitäisi tapahtua samalla IH:lla. Minusta on outoa ajatella, että jaettu hyökkäys tarkoittaisi erillistä huitaisua jokaiselle hyökkäykselle. Ehkä joka toiselle hyökkäykselle, mutta ei välttämättä jokaiselle. Mitä tulee sankaritason hahmoihin, niin ajatelkaa Sauronia lähitaistelussa Fellowship of the ringsin alussa. Sellaista se Gloranthan sankarienkin taistelu on (ja pitääkin olla). Ei siinä mikään kaksi tai kolme hyökkäystä meleevuorossa riitä alkuunkaan.
Ripper linkki 1. syyskuuta 2006 kello 19.09
Ripper 1. syyskuuta 2006 kello 19.09 linkki Kyllä meilläkin on saanut jakaa kyvyn useampaan kertaan (jaettava kyky on pitänyt olla 100 tai yli - en ole enää varma onko tämä kauhean välttämätön sääntö). Meillä on ollut iskujen väliässä ne 3IH, mutta ne on saanut tehdä vaikka samaa kohdetta vastaan. Jos on halunnut pienemmän välin iskuille, on pitänyt ottaa miinuksia (tai tarjota PJlle kalja ;) ). Tämmöistä erikoissopimusta on kyllä tapahtunut todella harvoin. Mutta kyllä siitä taidettiin jotkut houserulet joskus vääntää ja hukata. Tässä toinen ratkaisu toiseen ömmöön jatkamisesta: Humaktin miekka lyö 72p vahinkoa tyypin jalkaan, panssari poistaa 6p (66p jäljellä), jalka ottaa 10p (on sitten -5ssä , 56p jäljellä) loppu osuu viereistä tyyppiä (joka saa väistää tai torjua, jos oli niin tekemässä) jne. Aika laskennallinen, mutta mahdollinen ratkaisu. En ole kyllä hirveästi käyttäny. Joskus olen testannut ja arvioinut vauriota suurimmaksi osaksi, en tehnyt pisteen tarkkoja laskelmia (tosin minun arvionikin saattavat joskus olla pisteen tarkkoja).
Krasht linkki 1. syyskuuta 2006 kello 20.26
Krasht 1. syyskuuta 2006 kello 20.26 linkki Ripper kirjoitti: "Tässä toinen ratkaisu toiseen ömmöön jatkamisesta: Humaktin miekka lyö 72p vahinkoa tyypin jalkaan, panssari poistaa 6p (66p jäljellä), jalka ottaa 10p (on sitten -5ssä , 56p jäljellä) loppu osuu viereistä tyyppiä (joka saa väistää tai torjua, jos oli niin tekemässä) jne. Aika laskennallinen, mutta mahdollinen ratkaisu. En ole kyllä hirveästi käyttäny. Joskus olen testannut ja arvioinut vauriota suurimmaksi osaksi, en tehnyt pisteen tarkkoja laskelmia (tosin minun arvionikin saattavat joskus olla pisteen tarkkoja)." Ajattelin minä tuotakin, mutta silloin tönäisyt menevät sekaisin. Tönäisy on tärkeä seikka taistelussa, sillä sen kanssa saa yleensä vihollisen kerralla hengiltä, vaikkei kumpikaan osuisi tärkeään osumakohtaan. Toisekseen iskun aiheuttama vaurio ei riipu yksistään iskun voimasta, jota panssari ja kohteiden kp:t kiistatta vähentävät. Se ei siis kuvaa sen muutoksia jaettujen iskujen vaurioissa kovin onnistuneesti. Kolmanneksi, vaikka jotkut jaetut iskut tapahtuvatkin ensisijaisten kohteiden läpi, jotkut osa iskuista on omia lyöntejään.
Ripper linkki 1. syyskuuta 2006 kello 20.39
Ripper 1. syyskuuta 2006 kello 20.39 linkki Itse olen tönäisyä antanut vain vahinkomuutos vauriosta. Eli tönäisyt ovat olleet aika harvinaisia.
Krasht linkki 1. syyskuuta 2006 kello 20.43
Krasht 1. syyskuuta 2006 kello 20.43 linkki Ripper kirjoitti: "Itse olen tönäisyä antanut vain vahinkomuutos vauriosta. Eli tönäisyt ovat olleet aika harvinaisia." Minä muistan vielä tuon ajan, kun vahinkomuutos oli alle 10d6.
Alec linkki 2. syyskuuta 2006 kello 8.02
Alec 2. syyskuuta 2006 kello 8.02 linkki Itseäni ei varsinaisesti haittaa se ettei pysty lyömään kymmentä kertaa kierroksessa, vaan se mihin ne iskut osuvat. Normaalissa taistelussa RQ:n säännöillä oletetaan että kaverit huitovat aseillaan minkä kerkiävät ja iskut tulevat ympäriruumista mikä minnekkin (d20). Miten tää ei mun mielestä kuvaa jonkun riimutason sankarin taistelutyyliä, päätön huitominen!? Tähtääminen taas puolittaa kyvyn ja meidän peleissä ollaan koitettu pitää nää hahmot vähän maanläheisimpinä, joten riimutason kaverin miekan osaaminen on tyyliin 100-120. Eli jos sankari haluaa olla huitomatta päättömästi, huitoo hän fifty-sixty tsänssillä pelkkää ilmaa, tosi sankarillista... Mitäs houseruleja löytyy?
Ripper linkki 2. syyskuuta 2006 kello 10.40
Ripper 2. syyskuuta 2006 kello 10.40 linkki Minua mieletön huitominen ei ole ikinä häirinnyt. Jos häiritsee tee riimuloordisi humaktista - ne ei lyö ohi puolitetullakaan...