Vanha foorumi

Takaisin

Taikojen väistäminen(?)&niiden visuaalinen esitys.

RuneQuestin säännöt
Sivulan Poika 9. toukokuuta 2002 kello 12.59
Kirjoittaja Viesti
Sivulan Poika linkki 17. maaliskuuta 2002 kello 18.29
Sivulan Poika 17. maaliskuuta 2002 kello 18.29 linkki Tulipahan tässä mieleen, että onkos mitenkään, mahdollista väistää mätsikkejä?Eipä kai, mutta ajattelinpa varmistaa. Tästä päästänkin kätsysti toiseen aiheeseen, eli miltä taiat näyttävät ja kuulostavat? Ohjekirja ei kerro - muutamaa poikeusta lukuunottamatta - mitenkään kyseisestä asiasta. Miten te pelinjohtajat kuvailette taikoja? Onko haava pieni värähdys ilmassa, ja zip-ääni. Vaiko valtava purppuranpunainen säde, joka iskeytyy kohti vihollista "KABOOMZIIBKÄÄK"-äänellä.
Nysalor linkki 17. maaliskuuta 2002 kello 20.01
Nysalor 17. maaliskuuta 2002 kello 20.01 linkki Sivulan Poika: [i:a8f71a9d7b]Tulipahan tässä mieleen, että onkos mitenkään, mahdollista väistää mätsikkejä?Eipä kai, mutta ajattelinpa varmistaa.[/i:a8f71a9d7b] Eipä taikojen väistäminen taida oikein onnistua minunkaan mielestäni. Tosin sellainen temppu saattaisi toimia, että ehtisi loitsun kantomatkan ylitse ennen kuin loitsuja ehtii heittää loitsunsa. Käytännössä tällainen ei oikein toimi, koska yleensä kai loitsija on reilusti lähempänä kohdattaan kuin mitä loitsun kantomatka on. Usein loitsun heittämisessäkään ei mene kuin muutama sekunti, joten saisi olla aikamoinen pikajuoksija ehtiäkseen pois loitsun alta. [i:a8f71a9d7b]Tästä päästänkin kätsysti toiseen aiheeseen, eli miltä taiat näyttävät ja kuulostavat? Ohjekirja ei kerro - muutamaa poikeusta lukuunottamatta - mitenkään kyseisestä asiasta. Miten te pelinjohtajat kuvailette taikoja? Onko haava pieni värähdys ilmassa, ja zip-ääni. Vaiko valtava purppuranpunainen säde, joka iskeytyy kohti vihollista "KABOOMZIIBKÄÄK"-äänellä.[/i:a8f71a9d7b] Itse kannatan aika vähäeleistä taikuuden kuvaamista. Parannus esimerkiksi vain sulkee haavan umpeen, Henkinäkö ei millään tavalla paljastu kohteesta ulkoisesti. Liikkuvuuden vaikutus näkyy lähinnä vain jalkojen ripeänä liikkumisena, jne. Riimutaikuudessa sen sijaan on useampia loitsuja, joille antaisin hiukan näyttävämmän kuvauksen. Salama, Valokeihäs ja Ukkonen ovat tietysti tällaisia loitsuja, mutta nekään eivät minusta eroa mitenkään ihmeellisemmin luonnonilmiöistä. Purppuranpunaiset säteet jätän luathoille. :wink: No, tämä minun tapani on vain yksi tapa, eikä mikään erityisen näyttävä. Annan kyllä pelaajille vapauden kuvata taikuutta näyttävämmin, jos siihen on halua. Minulle tulevat vain aina maagisista valoilmiöistä lähinnä mieleen Baldur’s Gaten valtavat valoefektit, jotka eivät oikein sovi mielikuviini Gloranthasta. Jos loitsut näkyisivät aivan liian selkeästi, niin eihän Mystisen näön tarjoamalla loitsunnäkökyvylläkään olisi mitään virkaa, jos pienellä harjoituksella voisi erottaa loitsujen valoefektit toisistaan. No, koko Glorantha on potentiaalisen maaginen, mutta harvemmin se kuitenkaan säteilee kaikissa sateenkaaren väreissä. :smile:
Wlu 000 linkki 17. maaliskuuta 2002 kello 20.16
Wlu 000 17. maaliskuuta 2002 kello 20.16 linkki Minä olen Nysalor2:n kanssa samaa mieltä, mutta eiköhän velhotaikuudessa voisi manipuloida loitsua niin, että siihen tulisi kunnon valoefektit. Tämä tietysti veisi paljon enemmän taikapisteitä, mutta olisihan se tyylikästä :smile: Tosin moniin loitsuihin kuten: haava, myrkytys ja halvaus mitkään “tehosteet” eivät yksinkertaisesti sovi. Vähän tylsää... :smile:
Arkat linkki 17. maaliskuuta 2002 kello 22.21
Arkat 17. maaliskuuta 2002 kello 22.21 linkki YGMV Taikojen väistäminen tosiaan tuskin onnistuu (ellei kyseessä ole vaikkapa Project Touchiin heitetty Venom tms.)... eipä siihen toisaalta ole tarvettakaan, kun loitsuja vastaan on niin monia keinoja (tavallisesta Vastataikuudesta äärimmäsiin kuten Harrekin loitsunpalautus :wink: ). Loitsujen visuaalinen vaikutus on mielestäni varsin oleellinen. Terävyys luo kylmän hohteen, Suoja välähtää kun isku osuu siihen, ja riimuloitsut saavat kohteensa hohtamaan jumalien voimaa. Siinä missä Terävyys 1 on vaikea havaita, Terävyys 12 hohtaa varmaan jopa säkkipimeässä pienen matkan päähän. Talesin numerossa 14 (Prax-spessu 1) on melko vänkiä kuvauksia Basmolien henkitaikuuden visuaalisista vaikutuksista (Salamanuoli näyttää hetken loikkaavalta leijonalta, ja karjaisee lähtiessään jousesta jne.). Juuri tälläinen taikuus kuuluu oleellisesti Gloranthaan. Mielestäni pelaajieni viimeisin vakava kohtaaminen olisi ollut huomattavasti vähemmän vaikuttava ja "gloranthamainen" ilman visuaalisesti vaikuttavaa taikuutta. Kuoleman Lordi jota ympäröi varjoinen savu ja jonka moukari hohkasi pimeyttä (Kilpi, Murskaus, Kestohaava, Tehonuija)... [ Tätä viestiä on muokannut: Arkat 2002-03-18 00:25 ]
Guzmo linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 8.28
Guzmo 18. maaliskuuta 2002 kello 8.28 linkki Taikoja ei voi väistää, ellei kyseessä sitten ole omatehdyt (tai sääntöjen puitteissa kikkaillut) velhotaiat kuten meillä. Itse kehittelemämme Tulipallo ja Happopallo loitsut pystyy väistämään (tosin miinuksilla). [b:4c94b8e1ea]Visuaaliset efektit:[/b:4c94b8e1ea] Henkitaikuus ja riimutaikuus näkyvät yleensä aina jotenkin. Riimutaikuus todennäköisesti vahvemmin. Harjaantuneet hahmot voivat erottaa terävyys loitsun voimakkuuden noin suunnilleen. Kyllä meidän peleissä terävyys-10 miekka hohkaa enemmän kuin terävyys-2 miekka. Koska taikuus on näkyvää, ei päästä tilanteeseen missä riimulordi käyttää 10 vuoroa ja heittää itseensä läjän riimutaikuutta ennen yllätyshyökkäystä. Muutenkin tuo lisää tunnelmaa peliin kun loitsuilla (varsinkin) riimuloitsut on välillä hyvinkin mahtavat efektit. Viimeksi broota vastaan taisteltaessa Broon pelkoloitsut olivat mustia lonkeroita, jotka yrittivät kuristaa pelaajia. Vaikka loitsut epäonnistuivat niin visuaalinen shokki lisäsi taistelussa jännitystä. Mutta... Eurmalin taikuus ei näy. Illuusiot eivät näytä taikuudelta ellei katsojalla ole havaitse taikuus tai muu loitsu aktiivisena. Ja... Velhotaikuus on "näkymätöntä" jos velho niin tykkää. Tämänhän takia Heortlingit osittain pelkäävät Malkionisteja. Olen muuten oppinut jo inhoamaan pelaajien Mystinen näkö, havaitse taikuus ja vastaavia loitsuja. He usein kävelevät loitsu päällä kaupungilla ja tutkivat kaikkien tärkeiden henkilöiden tavarat :smile: _________________ -=Guzm0=- [ Tätä viestiä on muokannut: guzmo 2002-03-18 10:29 ]
Borg linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 8.48
Borg 18. maaliskuuta 2002 kello 8.48 linkki Mielestäni loitsun voi väistää jos ja vain jos se on fyysinen ja näkyvä ammus, esim. salama.
Guzmo linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 11.42
Guzmo 18. maaliskuuta 2002 kello 11.42 linkki [quote:c093b4784c] 18.03.2002 klo 10:48, Borg kirjoitti: Mielestäni loitsun voi väistää jos ja vain jos se on fyysinen ja näkyvä ammus, esim. salama. [/quote:c093b4784c] Ihan järkevää ehkä, mutta olento jonka väistökyky on luokkaan 200% muuttuu naurettavan kovaksi. Hän väistelee esim. volteilla Argrathin 20 pisteen salaman. M-kay..
Salmanuoli linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 13.35
Salmanuoli 18. maaliskuuta 2002 kello 13.35 linkki Hep. Ainoa tapa väistää loitsu on mennä loitsijan näkymättömiin. Tällöin loitsijalla ei ole kohdetta ja loitsu on silti pakko heittää tms. Eli anna velhon hetki mantrata ja mene sitten sen muurin taakse piiloon hihittelemään. -Zaba`Salmis
Borg linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 17.40
Borg 18. maaliskuuta 2002 kello 17.40 linkki [i:fa5ccb1bde]200% väistökyky muuttuu naurettavan kovaksi[/i:fa5ccb1bde] Minun mielestäni se 200% väistökyky on anyway naurettavan kova. Ja muutenkin väistökyky on yliverto verrattuna esim. torjuntaan.
Guzmo linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 8.41
Guzmo 19. maaliskuuta 2002 kello 8.41 linkki [quote:16491eac23] 18.03.2002 klo 19:40, Borg kirjoitti: Minun mielestäni se 200% väistökyky on anyway naurettavan kova. Ja muutenkin väistökyky on yliverto verrattuna esim. torjuntaan. [/quote:16491eac23] On ja ei ole. Monen hyökkäyksen väistäminen vuorossa on aika tehokasta, mutta se että tarvitaan erikoinen väistö erikoiseen iskuun jne. tasoittaa puntteja aika hyvin.
Borg linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 13.20
Borg 19. maaliskuuta 2002 kello 13.20 linkki Kyllähän niitä heitto ja ampuma-aseitakin voi väistää, niin miksei myös loitsuja, jotka ovat fyysisiä ammuksia.
Chividal linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 13.54
Chividal 19. maaliskuuta 2002 kello 13.54 linkki No totajoo. Vertaisin tähdättyjä loitsuja esim ampuma-aseisiin. Ne ovat vain yksinkertaisesti liian nopeita väistettäväksi. Miksi ihmeessä joku ampuisi salamansa 10 km/h kun oikeakin salama etenee vähän rivakammin. Toiseksi monet, varsinkin riimuloitsut, eivät lähde loitsijan kädestä vaan jostakin yläilmoista, ja ovat tarkoitettu osumaan. Itse en ainakaan viitsisi valokeihästä heittää jos olisi järjettömän suuri mahdollisuus, että vihollinen yksinkertaisesti hyppäisi pois loitsun tieltä.
Borg linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 14.05
Borg 19. maaliskuuta 2002 kello 14.05 linkki Ammuksien väistäminen perustuu siihen, että siinä vaiheessa, kun ammus lähtee, sen edestä hypätään naama turpeeseen. Ei siinä ole mitään mahdollisuuksia väistää, jos jää katselemaan mihin suuntaan nuoli lähtee. Siinä pitää aavistaa milloin ampuja aikoo laukoa, ja silloin väistää. Kaikki on ajoituksesta kiinni.
Arkat linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 14.25
Arkat 19. maaliskuuta 2002 kello 14.25 linkki No niin, tuohan hoituu RuneQuestissa... säännöt sanovat että ammuksia voi väistää jos ei tee mitään muuta toimintoa kuin tuon väistön sillä vuorolla... Loitsujen väistäminen... öh. Joo. Haava ei käsittääkseni ole pallo joka lentää kädestä, vaan sinä heität loitsun ja kantamalla oleva vihollinen haavoittuu. Esim. velholoitsut ymmärtääkseni ovat välittömiä tapahtumia vaikka kantama mitattaisiin kilometreissä - ne eivät selvästikään matkaa tilan läpi, tai jos matkaavat niin tekevät sen suunnilleen meidän maailmamme valon nopeudella (Gloranthan valosta en tiedä, mutta luulen että se on verrattavissa Discworldiin). Väistäpä siitä. Ja esim salama varmaankin ohjautuu kohteeseensa, tehden vähän zigzaggia jos siinä aletaan pomppimaan (oletkos ikinä väistänyt salaman iskua noin muutenkaan). En oikein ymmärrä minkä loitsun VOISI väistää...
Chividal linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 14.27
Chividal 19. maaliskuuta 2002 kello 14.27 linkki No hmm. En oikein usko tuohon luotien väistelemiseen. Kaikki on omasta mielestäni kiinni vain siitä, mihin ammutaan. Paras mitä voi siis tehdä on pomppia niin perkeleesti että on vaikeampi tähdätä. Mistä pääsenkin siihen mitä tarkoitin edellisessä viestissäni. Minkäänmoista taikojen tähtäyssysteemiä ei ole järkeä RQ:iin tunkea(tyyliin RM:n tähdätyt loitsut.) suurin osa loitsuistahan vaikuttaa kohteeseen suoraan (pelko, halvaus, masennus, yms) ja itse sisällytän tähän kastiin myös salamat ja kumppanit. Oikeastaan ainoat jotka olisi väistettävissä olisivat lennätettävät esineet ja jonkinlaiset omatekemät (tai illuusioiden yhdistelmillä tehdyt) tulipallot yms. Luulenkin että juuri tällaisten väittelyiden vuoksi tulipallot on jätetty RQ:sta pois :wink: Yhdyn kyllä Salmanuolen mielipiteeseen siitä, että ainoa tapa väistää loitsu on olla piilossa loitsijalta loitsun heittohetkellä. Valokeihäät yms voi tietysti heittää sinne päin ja toivoa että kohde on suurin piirtein missä luulee. _________________ Tulevia Glorantha-tapaamisia odotellen, Chividal [ Tätä viestiä on muokannut: Chividal 2002-03-19 16:28 ]
Nysalor linkki 19. maaliskuuta 2002 kello 17.52
Nysalor 19. maaliskuuta 2002 kello 17.52 linkki Borg: [i:acd5cfec50]Ammuksien väistäminen perustuu siihen, että siinä vaiheessa, kun ammus lähtee, sen edestä hypätään naama turpeeseen. Ei siinä ole mitään mahdollisuuksia väistää, jos jää katselemaan mihin suuntaan nuoli lähtee. Siinä pitää aavistaa milloin ampuja aikoo laukoa, ja silloin väistää. Kaikki on ajoituksesta kiinni.[/i:acd5cfec50] Onnistuuhan tuo loitsujenkin kohdalla, jos ehtii kadota näkyvistä ennen kuin loitsija saa loitsittua. Kuten on jo todettukin, loitsuja ei tarvitse erityisemmin tähdätä. Riittää vain, että havaitsee kohteen ja on sopivalla etäisyydellä. Voihan tietysti teleportata pakoon, jos on todella nopea siinä. :smile: Ehkä tämä vaatisi kuitenkin jotakin harppojan kaltaista teleportaatioeksperttiä tai pikaista riimuloitsua. :wink: Tosin teleporttaamisestakin on hyötyä vain silloin, jos pääsee tarpeeksi pitkälle tai piiloon.
Marcus Maximus linkki 9. toukokuuta 2002 kello 12.59
Marcus Maximus 9. toukokuuta 2002 kello 12.59 linkki Visuaalisiset kuvaukset kyllä on laiminlyöty pahasti RQ:n kirjoissa. Itse olen lähtenyt siitä, että esimerkiksi tavallinen henkitaikuus ja läntinen velhous eivät juuri näy; miekka ehkä välkkyy auringossa iloisemmin kun siihen heitetään Terävyys, mutta kummempaa ei ilmene. Riimutaikuus on jo mahtipontisempaa. Tosimiekka erottuu selvästi ja se perinteinen jokamiehen Iso Kilpi ennen taistelua hohtaa selkeästi. Ei näiden tehoa yleensä ole voinut arvioida, mutta riimuvoimaa ei käy piilotteleminenkaan. Lunarilaiseen velhouteen kuitenkin iskin aikanani keppiä oikein kunnolla, päättämällä että kaikki lunarvelhous luo punaista valoa ympärilleen. Mystinen Näkö näkyi punaisina silminä, Aistin Projektion aistipisteet hehkuvina saippuakuplamaisina palloina ja Vahingon Lisäys sykkivänä punaisena hehkuna. Tämä osoittautui suureksi rajoitukseksi lunarvelhoudelle, mitä muutoksella hainkin -- muuten velho helposti heittää loitsunsa kerran (täyden kuun aikaan) ja sen jälkeen elää vain ylläpitääkseen niitä. Nyt punaviitat saivat erikseen aina miettiä kuinka hyvä ajatus oli marssia punahehkuisina klaanipäälliköiden puheille. Glamourissahan tällaisia ongelmia ei ole, koska kaikki on punaisen usvan peittämää joka tapauksessa.