Vanha foorumi

Takaisin

Gloranthaa muilla peli"moottoreilla"

Roolipelikeskustelu
Vesa 11. maaliskuuta 2002 kello 13.38
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 8. maaliskuuta 2002 kello 6.57
Vesa 8. maaliskuuta 2002 kello 6.57 linkki Eli, onkos täällä sellaisi ropettajia, jotka ovat Gloranthaa pelanneet muilla, kuin RQ:n säännöillä? esim. Roolimestarin tms.?
Guzmo linkki 8. maaliskuuta 2002 kello 8.12
Guzmo 8. maaliskuuta 2002 kello 8.12 linkki Koska on olemassa jo kaksi hyvää systeemiä (RQ & HW) niin miksi harkita edes muita? Ymmärrän toki, että inho-realistista sääntö***tiä haluavat voivat pelata Gloranthaa Rolemaster tai Harn systeemillä.
Grammund linkki 8. maaliskuuta 2002 kello 9.22
Grammund 8. maaliskuuta 2002 kello 9.22 linkki No, ainakin Harnia varten on oma loistava maailmansa. Harnin säännöt ei missään nimessä sovi Gloranthan superfantasiamaailmaan, mutta kai siellä saa pelata vaikka Marvel Superheroesia jos siltä tuntuu. Mikäs vika *****realismissa on? [ Tätä viestiä on muokannut: Grammund 2002-03-08 11:23 ]
Arkat linkki 8. maaliskuuta 2002 kello 17.55
Arkat 8. maaliskuuta 2002 kello 17.55 linkki Täytyy kyllä sanoa että mielestäni yleisestikin pelisysteemin on oltava maailmaansa/tyyliänsä varten suunniteltu (tyyliä siksi että siinä missä GURPSin tyyliset systeemit ovat liian yleisluontoisia, esim. BESM taas sopii animeen/mangaan kuin animeen/mangaan). En oikein tiedä miten mikään muu systeemi voisi kunnolla simuloida Gloranthaa - RQ:ssa on riimulordit ja papit ja hirviöt, ja Hero Warsissa on upea magia ja mahtava eeppisyys. Ei siinä istu D&D tulipalloineen tai Roolimestari silpomisineen ja venähdyksineen ja lihashaavoineen.
GEAS linkki 8. maaliskuuta 2002 kello 18.07
GEAS 8. maaliskuuta 2002 kello 18.07 linkki Olen samaa mieltä Arkatin kanssa ei Glorantha sovi muille systeemeille.Tietenkin jos on kehittänyt oman systeemin(joka toimii) mikä on tarkoitettu Gloranthaan voisi toimia.
Vesa linkki 10. maaliskuuta 2002 kello 8.28
Vesa 10. maaliskuuta 2002 kello 8.28 linkki Tämän asian otin lähinnä puheeksi siksi, koska koulussa kun ottaa roolipelit puheeksi, niin siellä jo yksi kaveri heti sanoo että RQ:n säännöt ovat perseestä, D&D:n säännöt ovat parempia yms. Sen takia lähinnä tämä että jos joku on myös RQ:n sääntöjä vastaan, mutta silti Gloranthasta maailmana pitää...
Arkat linkki 10. maaliskuuta 2002 kello 10.54
Arkat 10. maaliskuuta 2002 kello 10.54 linkki Mjoo, mutta kuten sanottu... Gloranthan taikuutta on vähän vaikea sovittaa mihinkään muuhun systeemiin. Mielestäni jokaisella pelisysteemillä on oma tarkoituksensa. RuneQuest on hakkaus-Gloranthaa, Hero Wars on maagista tarinankerronta-Gloranthaa, D&D on nopea ja aivoton hack'n'slash (luoja niiden kirjojen asennetta! Talk about munchkin-hack'n'slash...), Roolimestari on kammottavaa taulokkomestarointia ja veristä silpomista, Cyberpunk on julmaa, likaista ja murhaavaa ja niin edelleen. Vaikka nyt kuinka WotC yrittäisikin yleistää d20-systeeminsä kaikkiin mahdollisiin genreihin ja maailmoihin...
Guzmo linkki 11. maaliskuuta 2002 kello 7.41
Guzmo 11. maaliskuuta 2002 kello 7.41 linkki [quote:5a91b4962a] 10.03.2002 klo 10:28, Vesa kirjoitti: Tämän asian otin lähinnä puheeksi siksi, koska koulussa kun ottaa roolipelit puheeksi, niin siellä jo yksi kaveri heti sanoo että RQ:n säännöt ovat perseestä, D&D:n säännöt ovat parempia yms.[/quote:5a91b4962a] Okei... :smile: D&D säännöistä (tässä varmaan puhutaan siitä vanhasta D&D:tä) ei paljon hyvää voi sanoa. Tasoajattelu ja eläimiltä aarteiden löytyminen oli sitä ROOLIpelaamisen kulta-aikaa :wink:
Vesa linkki 11. maaliskuuta 2002 kello 7.54
Vesa 11. maaliskuuta 2002 kello 7.54 linkki Minä tarkoitin uutta D&D:tä, mutta en tiedä mitä muut tarkoittivat....
Arkat linkki 11. maaliskuuta 2002 kello 12.45
Arkat 11. maaliskuuta 2002 kello 12.45 linkki Uusi D&D, vanha D&D (ja AD&D) - sama asia. Uusi on vain tarkoitettu enemmän nuorille (tarvitaan vähemmän kärsivällisyyttä, kun pari seikkailua voi helposti kiidättää hahmot tasoille yli 10:n)... Hack'n'slash-munckin-powergame -pelejä kaikki tyynni... PS. En siis väitä että noita ei voi pelata muutoin kuin yllämainitulla tyylillä, mutta säännöt (ETENKIN vanhassa D&Dssä ja uudessa D&Dssä) on kirjoitettu mättämiseen. Verrataanpa vaikka Wheel of Timeen (myöskin d20-systeemi WotC:ltä), jossa taistelu on lähinnä tyhmän vaihtoehto - tappamisesta kun ei saa kokemusta! Enkä edes ala puhumaan siitä mitä oikeat powergamerit (esmes omat pelaajani) saavat tuossa D&Dssä aikaan, hahmoista kun on ilmeisesti tarkoitus tulla taikaesinetehtaita ja tuhokoneita... ja ne heikot linkit! Ei ole ajateltu yhtään seurauksia siitä kun asiat yhdistetään (druidi, normaaleissa HD-rajoissa kasvanut Dire Bear lemmikkinä ja Animal Growth... AAAAAAAAARRRGH!).
Guzmo linkki 11. maaliskuuta 2002 kello 13.38
Guzmo 11. maaliskuuta 2002 kello 13.38 linkki [quote:a2a02633d4] 11.03.2002 klo 14:45, Arkat kirjoitti: Uusi D&D, vanha D&D (ja AD&D) - sama asia. Uusi on vain tarkoitettu enemmän nuorille (tarvitaan vähemmän kärsivällisyyttä, kun pari seikkailua voi helposti kiidättää hahmot tasoille yli 10:n[/quote:a2a02633d4] Hei siinä on sitten jotain muutakin uutta kuin hienot kannet & kuvitus. Powerplay on siis entistä helpompaa! :grin: