Vesa
linkki
8. maaliskuuta 2002 kello 6.57
|
Vesa
8. maaliskuuta 2002 kello 6.57
linkki
|
Eli, onkos täällä sellaisi ropettajia, jotka ovat Gloranthaa pelanneet muilla, kuin RQ:n säännöillä? esim. Roolimestarin tms.?
|
Guzmo
linkki
8. maaliskuuta 2002 kello 8.12
|
Guzmo
8. maaliskuuta 2002 kello 8.12
linkki
|
Koska on olemassa jo kaksi hyvää systeemiä (RQ & HW) niin miksi harkita edes muita?
Ymmärrän toki, että inho-realistista sääntö***tiä haluavat voivat pelata Gloranthaa Rolemaster tai Harn systeemillä.
|
Grammund
linkki
8. maaliskuuta 2002 kello 9.22
|
Grammund
8. maaliskuuta 2002 kello 9.22
linkki
|
No, ainakin Harnia varten on oma loistava maailmansa. Harnin säännöt ei missään nimessä sovi Gloranthan superfantasiamaailmaan, mutta kai siellä saa pelata vaikka Marvel Superheroesia jos siltä tuntuu.
Mikäs vika *****realismissa on?
[ Tätä viestiä on muokannut: Grammund 2002-03-08 11:23 ]
|
Arkat
linkki
8. maaliskuuta 2002 kello 17.55
|
Arkat
8. maaliskuuta 2002 kello 17.55
linkki
|
Täytyy kyllä sanoa että mielestäni yleisestikin pelisysteemin on oltava maailmaansa/tyyliänsä varten suunniteltu (tyyliä siksi että siinä missä GURPSin tyyliset systeemit ovat liian yleisluontoisia, esim. BESM taas sopii animeen/mangaan kuin animeen/mangaan). En oikein tiedä miten mikään muu systeemi voisi kunnolla simuloida Gloranthaa - RQ:ssa on riimulordit ja papit ja hirviöt, ja Hero Warsissa on upea magia ja mahtava eeppisyys. Ei siinä istu D&D tulipalloineen tai Roolimestari silpomisineen ja venähdyksineen ja lihashaavoineen.
|
GEAS
linkki
8. maaliskuuta 2002 kello 18.07
|
GEAS
8. maaliskuuta 2002 kello 18.07
linkki
|
Olen samaa mieltä Arkatin kanssa ei Glorantha sovi muille systeemeille.Tietenkin jos on kehittänyt oman systeemin(joka toimii) mikä on tarkoitettu Gloranthaan voisi toimia.
|
Vesa
linkki
10. maaliskuuta 2002 kello 8.28
|
Vesa
10. maaliskuuta 2002 kello 8.28
linkki
|
Tämän asian otin lähinnä puheeksi siksi, koska koulussa kun ottaa roolipelit puheeksi, niin siellä jo yksi kaveri heti sanoo että RQ:n säännöt ovat perseestä, D&D:n säännöt ovat parempia yms. Sen takia lähinnä tämä että jos joku on myös RQ:n sääntöjä vastaan, mutta silti Gloranthasta maailmana pitää...
|
Arkat
linkki
10. maaliskuuta 2002 kello 10.54
|
Arkat
10. maaliskuuta 2002 kello 10.54
linkki
|
Mjoo, mutta kuten sanottu... Gloranthan taikuutta on vähän vaikea sovittaa mihinkään muuhun systeemiin.
Mielestäni jokaisella pelisysteemillä on oma tarkoituksensa. RuneQuest on hakkaus-Gloranthaa, Hero Wars on maagista tarinankerronta-Gloranthaa, D&D on nopea ja aivoton hack'n'slash (luoja niiden kirjojen asennetta! Talk about munchkin-hack'n'slash...), Roolimestari on kammottavaa taulokkomestarointia ja veristä silpomista, Cyberpunk on julmaa, likaista ja murhaavaa ja niin edelleen. Vaikka nyt kuinka WotC yrittäisikin yleistää d20-systeeminsä kaikkiin mahdollisiin genreihin ja maailmoihin...
|
Guzmo
linkki
11. maaliskuuta 2002 kello 7.41
|
Guzmo
11. maaliskuuta 2002 kello 7.41
linkki
|
[quote:5a91b4962a]
10.03.2002 klo 10:28, Vesa kirjoitti:
Tämän asian otin lähinnä puheeksi siksi, koska koulussa kun ottaa roolipelit puheeksi, niin siellä jo yksi kaveri heti sanoo että RQ:n säännöt ovat perseestä, D&D:n säännöt ovat parempia yms.[/quote:5a91b4962a]
Okei... :smile:
D&D säännöistä (tässä varmaan puhutaan siitä vanhasta D&D:tä) ei paljon hyvää voi sanoa. Tasoajattelu ja eläimiltä aarteiden löytyminen oli sitä ROOLIpelaamisen kulta-aikaa :wink:
|
Vesa
linkki
11. maaliskuuta 2002 kello 7.54
|
Vesa
11. maaliskuuta 2002 kello 7.54
linkki
|
Minä tarkoitin uutta D&D:tä, mutta en tiedä mitä muut tarkoittivat....
|
Arkat
linkki
11. maaliskuuta 2002 kello 12.45
|
Arkat
11. maaliskuuta 2002 kello 12.45
linkki
|
Uusi D&D, vanha D&D (ja AD&D) - sama asia. Uusi on vain tarkoitettu enemmän nuorille (tarvitaan vähemmän kärsivällisyyttä, kun pari seikkailua voi helposti kiidättää hahmot tasoille yli 10:n)... Hack'n'slash-munckin-powergame -pelejä kaikki tyynni...
PS. En siis väitä että noita ei voi pelata muutoin kuin yllämainitulla tyylillä, mutta säännöt (ETENKIN vanhassa D&Dssä ja uudessa D&Dssä) on kirjoitettu mättämiseen. Verrataanpa vaikka Wheel of Timeen (myöskin d20-systeemi WotC:ltä), jossa taistelu on lähinnä tyhmän vaihtoehto - tappamisesta kun ei saa kokemusta! Enkä edes ala puhumaan siitä mitä oikeat powergamerit (esmes omat pelaajani) saavat tuossa D&Dssä aikaan, hahmoista kun on ilmeisesti tarkoitus tulla taikaesinetehtaita ja tuhokoneita... ja ne heikot linkit! Ei ole ajateltu yhtään seurauksia siitä kun asiat yhdistetään (druidi, normaaleissa HD-rajoissa kasvanut Dire Bear lemmikkinä ja Animal Growth... AAAAAAAAARRRGH!).
|
Guzmo
linkki
11. maaliskuuta 2002 kello 13.38
|
Guzmo
11. maaliskuuta 2002 kello 13.38
linkki
|
[quote:a2a02633d4]
11.03.2002 klo 14:45, Arkat kirjoitti:
Uusi D&D, vanha D&D (ja AD&D) - sama asia. Uusi on vain tarkoitettu enemmän nuorille (tarvitaan vähemmän kärsivällisyyttä, kun pari seikkailua voi helposti kiidättää hahmot tasoille yli 10:n[/quote:a2a02633d4]
Hei siinä on sitten jotain muutakin uutta kuin hienot kannet & kuvitus. Powerplay on siis entistä helpompaa! :grin:
|