Vanha foorumi

Takaisin

Hobiitit/puolituiset

RuneQuestin säännöt
TypoDemon 18. maaliskuuta 2002 kello 17.59
Kirjoittaja Viesti
TypoDemon linkki 23. helmikuuta 2002 kello 11.15
TypoDemon 23. helmikuuta 2002 kello 11.15 linkki No tässä olen vähän ihmetellyt että miten oikeen niillä puolituisilla voi olla RR 2D6+12. Kun edes minotaurilla ei ole niin paljon. :grin: Suurimmalla osalla aika hurjiakin petoja on huonompi RR kuin puolituisella. Mielestäni se on aika järjetöntä. Mitäs mieltä te muut olette? Ps: teitenkään näitä säälittäviä pikkuisiä möykkyjä ei ole Gloranthassa, mutta kyllä ne silti on muutamissa RQ kirjoissa.
GEAS linkki 23. helmikuuta 2002 kello 11.48
GEAS 23. helmikuuta 2002 kello 11.48 linkki Kaipa tuo viittaa hobittien sitkeyteen taru sormusten herrassa.Olisi kyllä aika huono jos sen r-r on 3d6 kp olisi 7.kuolisi lyhyt miekan iskustakin.
Arkat linkki 23. helmikuuta 2002 kello 12.16
Arkat 23. helmikuuta 2002 kello 12.16 linkki Ei se vielä mitään, mutta kun tuohan tarkoittaa että hobitin VMA:n maksimi koulutuksella on se sama... eli parhaimmillaan 24. Ei ihan +1d6 vahinkobonus, mutta VMA 24, R-R 24 ja KOK 6 (tai mikä se maksimi liekin) puolituinen on jo aika julma ilmestys. ;P
Wlu 000 linkki 23. helmikuuta 2002 kello 12.30
Wlu 000 23. helmikuuta 2002 kello 12.30 linkki Mutta eikös voiman voi kouluttaa korkeintaan 1,5 kertaiseksi? Tuskin monella hobitilla on alussa voima 16 luulen mä.
GEAS linkki 23. helmikuuta 2002 kello 13.40
GEAS 23. helmikuuta 2002 kello 13.40 linkki Eikös hobitin alku maksimi ole 12 no voima 18 hobitti on ihan kiva.
TypoDemon linkki 23. helmikuuta 2002 kello 17.47
TypoDemon 23. helmikuuta 2002 kello 17.47 linkki GEAS: "Kaipa tuo viittaa hobittien sitkeyteen taru sormusten herrassa.Olisi kyllä aika huono jos sen r-r on 3d6 kp olisi 7.kuolisi lyhyt miekan iskustakin." Ja? Mitä sillä on väliä. Ankoilla on suunnilleen 7 kp keskivertoisesti. Ei niillekkään ole laitettu lisää RR:ää. Ja aika sitkeitä ovat, kun keskimäärin ovat 3 pistettä minotaurejakin parempia siinä. Minotaurit sentään ovat todella hurjia taistelijoita. Mulla ei tässä nyt ole mitään kirjaa missä likee miten peikkojen ominaisuudet heitetään. Mutta jos oikein muistan niin ei luolapeikolla paljoa parempi RR ollut? (Vai onko?) Ja luolapeikko on sentään kauhia jarski! Arkat: "Ei se vielä mitään, mutta kun tuohan tarkoittaa että hobitin VMA:n maksimi koulutuksella on se sama... eli parhaimmillaan 24. Ei ihan +1d6 vahinkobonus, mutta VMA 24, R-R 24 ja KOK 6 (tai mikä se maksimi liekin) puolituinen on jo aika julma ilmestys. ;P" Tosiaan sen max VMA on vain 18, kuten GEAS ja Wlu tuossa aijemmin huomauttivat. Mutta silti :smile: se olisi aika kova näky kun hobiitti voittaisi kääpiön kädenväännössä.
GEAS linkki 23. helmikuuta 2002 kello 17.52
GEAS 23. helmikuuta 2002 kello 17.52 linkki Eikös ankoilla ole keskivertona 10 kp.
Wlu 000 linkki 23. helmikuuta 2002 kello 19.14
Wlu 000 23. helmikuuta 2002 kello 19.14 linkki Ei kai RR nyt koosta riippuvainen ole. Useasti oikein pienikokoisilla voi olla mahtava ruumiinrakenne kuten nyt vaikka muurahaisilla, kärpäsillä tai muilla elukoilla. Myös punaisen lepakon selässä olevat punkit ovat aika petoja RR:nsä suhteen. Tuo oli nyt vähän ontuvaa koska hobitit eivät ole hyönteisiä, mutta menkööt. Kannattaa myös muistaa, että RR ei ole vain kestopisteitä vaan sitä tarvitaan vastustamaan sairauksia ja sellaista. Hobitithan ovat tunnetusti tervettä kansaa eivätkä ehdi paljon sairastamaan. Harvoin olen nähnyt hobitteja sairaalassa :smile: Kuten Geas jo sanoikin hobittien sitkeys tulee kai TSH:sta. Sieltä juontaa myös kääpiöiden maaginen sitkeys vaikka hekin ovat pienikokoisia (joskaan eivät yhtä pieniä kuin hobitit.)
Argenteus linkki 24. helmikuuta 2002 kello 12.24
Argenteus 24. helmikuuta 2002 kello 12.24 linkki [i:175b0fff54]Ei se vielä mitään, mutta kun tuohan tarkoittaa että hobitin VMA:n maksimi koulutuksella on se sama... eli parhaimmillaan 24. [/i:175b0fff54] Öö ei kai se ihan näin mene ? Mun käsityksen mukaan sitä voimaa ei voi kuitenkaan nostaa yli sen maksimin, minkä voi saada heittämällä. Niin se ainakin on järkevintä, oli rotu mikä tahansa.
Arkat linkki 24. helmikuuta 2002 kello 12.35
Arkat 24. helmikuuta 2002 kello 12.35 linkki Muistin väärin... Ominaisuuksien nostamisen maksimit menevät näin... Ominaisuuden voi nostaa korkeintaan 1.5x alkuperäisestä arvosta (eli 12 -> 18, 10 -> 15 jne.) - tämä jyrää alla olevien ohjeiden yli (oletettavasti ei koske MHTa). VMA ja R-R: Nämä voi nostaa VMAn, R-Rn tai KOKn arvoon, mikä niistä on korkein (eli jos VMA 13, R-R 13, KOK 14, niin VMA ja R-R voi nostaa 14sta). MHT, NPP, ULK: Voi nostaa korkeintaan (minimi heitettävä arvo)+(maksimi heitettävä arvo). Eli jos olet ihminen (3d6), niin 21 (3+18).
GEAS linkki 24. helmikuuta 2002 kello 12.38
GEAS 24. helmikuuta 2002 kello 12.38 linkki Eikös npp ja ulk voi nostaa puolitoista kertaseksi.
Arkat linkki 24. helmikuuta 2002 kello 12.43
Arkat 24. helmikuuta 2002 kello 12.43 linkki Joo, mutta se minimi+maksimi rajoittaa niitä. Eli ihmisen maksimi NPP ja ULK on 21 (viherhaltialle se on jotain ihan muuta, ja laskekaapa huviksenne mihin grotaronien maksimi NPP nousee.. :razz: ).
Nysalor linkki 24. helmikuuta 2002 kello 14.51
Nysalor 24. helmikuuta 2002 kello 14.51 linkki Arkat: [i:d86e1cb789]Joo, mutta se minimi+maksimi rajoittaa niitä. Eli ihmisen maksimi NPP ja ULK on 21 (viherhaltialle se on jotain ihan muuta, ja laskekaapa huviksenne mihin grotaronien maksimi NPP nousee.. ).[/i:d86e1cb789] Hmm. Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys, ettei mikään lajimaksimi vaikuta ULK:öön ja NPP:een, vaan ainoastaan MHT:iin. Enpä ainakaan säännöistä löytänyt muuta kuin tämän pätkän: "VMA:n ja R-R:n parantamista koulutuksella tai tutkimuksella rajoittaa seikkailijan alkuperäinen paras arvo VMA:ssa, R-R:ssä tai KOK:ssa. - - Kaiken NPP:n ja ULK:n koulutuksen raja on ominaisuuden alkuperäinen arvo x 1,5." Esimerkiksi Strangers in Prax kirjassa sivulla 33 on ihan tavallinen ihminen, jonka NPP on kuitenkin 23 eli yli oletetun lajimaksimin.
GEAS linkki 24. helmikuuta 2002 kello 15.31
GEAS 24. helmikuuta 2002 kello 15.31 linkki Noh tuota mä tarkotin
Arkat linkki 24. helmikuuta 2002 kello 18.06
Arkat 24. helmikuuta 2002 kello 18.06 linkki Ohoh. Jumankaut. Eli ihmisen teoreettinen maksimi on 27? Ei helkkari... *nyyhkyttää aavistaessaan pahaa pelaajiensa taholta* :razz:
Borg linkki 25. helmikuuta 2002 kello 8.44
Borg 25. helmikuuta 2002 kello 8.44 linkki VMA ja R-R voivat nousta niin ylös kuin korkein VMA:sta, R-R:sta tai KOK:sta on (mistään 1,5x ei näiden ominasuuksien kohdalla puhuta halaistua sanaa). Näppäryys ja ULKki nousevat max. 1,5x alkuperäisestä. Itse olen pitänyt ohjenuorana sitä, ettei VMA tai R-R nouse normaalikeinoin yli sen, mitä hahmoa luotaessa on mahdollista heittää. Jos sääntöjä tulkitaan kirjaimellisesti, niin kyllä se hobitti sen voimansa voi hilata niin korkealle kuin sen R-R sattuu olemaan 8o . Näissä asioissa ei saa antaa pelaajille liikaa liekaa tai syntyy hobitti bodareita, jotka päihittävät kädenväännössä sen kylän vahvimman miehen vaikka kädet selän taakse sidottuina :wink: . [ Tätä viestiä on muokannut: Borg 2002-02-25 10:45 ]
Miika Jooseppi Ahola linkki 25. helmikuuta 2002 kello 10.24
Miika Jooseppi Ahola 25. helmikuuta 2002 kello 10.24 linkki Noi puolituiset vaihtelee tosi usein fantasiamaailmojen perusteella
GEAS linkki 25. helmikuuta 2002 kello 12.32
GEAS 25. helmikuuta 2002 kello 12.32 linkki Tässä kekultellaankin RQ puolituisista ja niiden maksimi ominaisuuksista.
Guzmo linkki 26. helmikuuta 2002 kello 12.04
Guzmo 26. helmikuuta 2002 kello 12.04 linkki Aina voi mennä (no ei nyt ihan aina) Sankarimatkalle ja ominaisuudet nousee yli lajirajojen. Ja mitä väliä vaikka sillä puolituisella olisi RR 5d6+30. Ei niitä tule Gloranthassa kuitenkaan vastaan. Ja jos tulee niin Peikot syö ne kuitenkin :smile:
Waylander linkki 26. helmikuuta 2002 kello 12.08
Waylander 26. helmikuuta 2002 kello 12.08 linkki Puolituiset eivät kuulu viralliseen Gloranthaan kuten eivät örkitkään. Ne on lisätty kaupallisista syistä mutta se nyt ei ole tietenkään este niiden käyttämiselle G:ssä, korkeintaan hidaste (myytit yms.). Puolituisten kova R-R johtunee heidän legendaarisesta sairauksien/myrkyn vastustuskyvystään. Pieni koko kompensoi kivasti muutoin liian korkeaksi nousevaa kokonaiskestoa. Kyllä puolituinen mielestäni kestää lyhyen miekan iskun paremmin kuin koira (samaa koko luokkaa).
Olorin linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 13.31
Olorin 12. maaliskuuta 2002 kello 13.31 linkki Näyttää siltä että kaikki ovat vähän sitä ja tätä mieltä asiasta, mutta kyllä säännöissä sanotaan: 1. VMA, R-R ja KOK eivät voi nousta korkeammalle kuin korkein näistä arvoista, mutta ei yli KOK ominaisuuden. ESIM: Hahmolla on VMA 15, R-R 7 ja KOK 10, niin VMA:aa ja KOK:a EI voi nostaa, ja R-R:n voi nostaa vain yhtäsuureksi kuin KOK. 2.MHT voi nousta korkeintaan rodun min. + max. asti. 3.NPP ja ULK voidaan korottaa 1.5 kertaisiksi eli ihmisen ULK 18 voi nousta korkeintaan 27 asti. Ja niistä Ankoista, jos katsoo Pelinjohtajan kirjasta, niin kyllä Ankoilla on korkeampi R-R kuin ihmisillä(2D6+6 jos oikein muistan).
TypoDemon linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 14.06
TypoDemon 12. maaliskuuta 2002 kello 14.06 linkki Galen: "1. VMA, R-R ja KOK eivät voi nousta korkeammalle kuin korkein näistä arvoista, mutta ei yli KOK ominaisuuden. ESIM: Hahmolla on VMA 15, R-R 7 ja KOK 10, niin VMA:aa ja KOK:a EI voi nostaa, ja R-R:n voi nostaa vain yhtäsuureksi kuin KOK. " No tuossa sitten ei ole yhtään mitään järkeä! Onko hän sitten saanut jotenkin yliluonnollisesti voiman isommaksi kuin koon? Ei se syntyessään ole ollut 15, ja luultavimmin se tulee iän myötä suuremmaksi. Sama pätee KoK ominaisuuteen. Mutta tuo RR on vähän eri sitten. Siitä olevat käsitykset ovat vähän vaihtelevat, mutta silti. Tuossa sinun ehdoituksessa ei ole mitään järkeä! Ps: eikös galen ole hullu ruotsiksi. No jos on, niin sitten en yhtään ihmettele. :grin:
Arkat linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 14.22
Arkat 12. maaliskuuta 2002 kello 14.22 linkki Nyt ei ihan mennyt perille... Tässä kuitenkin puhutaan maksimeista joihin ominaisuudet voidaan koulutuksella ja/tai tutkimuksella nostaa... kyllä se 15 on alussa heitetty. Eikä se siitä mihinkään iän myötä kasva, laskee vain kun ikää alkaa karttumaan ja vuodet painamaan...
Nysalor linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 18.20
Nysalor 12. maaliskuuta 2002 kello 18.20 linkki Galen: [i:64dc30ec25]1. VMA, R-R ja KOK eivät voi nousta korkeammalle kuin korkein näistä arvoista, mutta ei yli KOK ominaisuuden.[/i:64dc30ec25] VMA ja R-R voivat ainakin minulla olevien suomenkielisten sääntöjen mukaan nousta yli KOK:n. Todellisuudessa siis säännöissä ihan tarkkaan ottaen sanotaan seuraavaa: "VMA:n ja R-R:n parantamista koulutuksella tai tutkimuksella rajoittaa seikkailijan alkuperäinen paras arvo VMA:ssa, R-R:ssä tai KOK:ssa. - - Cormacin KOK on 12, R-R 9 ja VMA 17. Koska VMA on korkein, sitä ei voi kohottaa. R-R:n voi nostaa 17:ään asti, mutta ei sen yli. KOK:ia ei luonnollisesti voi muuttaa lainkaan." Kannattaa erityisesti huomioida tuo Cormacin esimerkki, jonka mukaan R-R voi nousta reilusti korkeammaksi kuin KOK. [i:64dc30ec25]2.MHT voi nousta korkeintaan rodun min. + max. asti.[/i:64dc30ec25] Tämä tietysti koskee vain ihan perussääntöjä; sankarit eivät moisista rajoista piittaa. :smile: [i:64dc30ec25]3.NPP ja ULK voidaan korottaa 1.5 kertaisiksi eli ihmisen ULK 18 voi nousta korkeintaan 27 asti.[/i:64dc30ec25] Tämä pitää paikkansa, joskin jälleen sankarijutut voivat ohittaa perussääntöjen rajoitukset. Ulerian ihmissankarimatkaaja voi varmasti nostaa ULK:nsä vaikka minne saakka. [i:64dc30ec25]Ja niistä Ankoista, jos katsoo Pelinjohtajan kirjasta, niin kyllä Ankoilla on korkeampi R-R kuin ihmisillä(2D6+6 jos oikein muistan).[/i:64dc30ec25] Oikein muistat, joskin ihmisellä voi olla aivan yhtä suuri R-R kuin ankallakin, mutta todennäköisyys on vain pienempi. Ankalla ei siis tarkkaan ottaen ole suurempi R-R kuin ihmisellä, vaan suurempi keskimääräinen arvo R-R:ssa. [ Tätä viestiä on muokannut: Nysalor 2002-03-12 20:21 ]
Guzmo linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 21.56
Guzmo 12. maaliskuuta 2002 kello 21.56 linkki Polttakaa jo ne ***** sääntökirjat :mad: Mikään ei tapa hyvää peliä yhtä hyvin kuin kommentit tyyliin: "Joo kyllä mä tiedän että hahmosi oli vuorilla kaatamassa puita paljain käsin 6½ vuotta, mutta sääntökirjan mukaan VMA:si ei voi enään nousta..." Itse en ole hirveemmin noita rajoituksia miettinyt. Jos joku kampanjassani alkaa powerpelaamaan ja buustaamaan itseään kaiken järjen ja logiikan ulkopuolelle epäurheilullisin keinoin (lue. hakkaamatta pahoja sällejä välissä) niin Cacodemon hänestä kanaviillokkia tehkööt :grin: Faktahan on se, että RQ säännöt on täynnä omituisuuksia, typeryyksiä ja porsaanreikiä. Mikään ropesysteemi ei mallinna säännöillään normaalimaailmaa todentuntuisesti. Eikä tarvitsekkaan. Omasta mielestäni säännöillä on hyvä ratkaista todennäköisyyksien onnistumista, varsinkin silloin kun pelaajat ovat tekemässä ratkaisevia tekoja. Noppakäsihän siinä väsyy jos joutuu koko ajan heittelemään noppaa rutiinijutuille. Minun 2 Euroani vain... _________________ -=Guzm0=- [ Tätä viestiä on muokannut: Guzmo 2002-03-12 23:57 ]
Borg linkki 13. maaliskuuta 2002 kello 10.07
Borg 13. maaliskuuta 2002 kello 10.07 linkki Nyt tämä keskustelu menee hiukan otsikon ohi (on mennyt jo kauan), mutta menköön. [i:7ffb45ebed] Mikään ei tapa hyvää peliä yhtä hyvin kuin kommentit tyyliin: "Joo kyllä mä tiedän että hahmosi oli vuorilla kaatamassa puita paljain käsin 6½ vuotta, mutta sääntökirjan mukaan VMA:si ei voi enään nousta..." [/i:7ffb45ebed] Minun mielestäni taasen on ihan loogista, että kun olet kyllin voimakas verrattuna muuhun ruumiinrakenteesi, niin ei siinä voimat lisäänny vaikka kuinka treenaa. Harjoittelulla saadaan siinä vaiheessa pidettyä vain tasoa yllä. [i:7ffb45ebed] Polttakaa jo ne ***** sääntökirjat [/i:7ffb45ebed] Eipäs polteta. Ei niitä sääntöjä ole ihan päästä keksitty, vaan ne on tarkoitettu mallintamaan maailmaa realistisesti. Mitä voi tehdä ja mitä ei. Pakkohan niitä sääntöjä on olla. Niiden varaan roolipeli(tkin) mitkälti pohjautuvat (vaikka niille ei pidä antaa liian suurta roolia pelissä). [i:7ffb45ebed] Mikään ropesysteemi ei mallinna säännöillään normaalimaailmaa todentuntuisesti. Eikä tarvitsekkaan. [/i:7ffb45ebed] Rohkenen olla eri mieltä. Säännöt tarjoavat pohjan, jonka päälle realistin illuusio maailmasta voidaan luoda. Tietenkään säännöt eivät itsessään tee maailmaa realistiseksi. Siinä joutuu peliporukkakin tekemään töitä. Enkä usko että roolipelit koskaan tulevat mallintavat TÄYSIN realistisesti maailmaa... Mutta lopetampa aiheesta ennenkuin innostun kunnolla :D [i:7ffb45ebed] Faktahan on se, että RQ säännöt on täynnä omituisuuksia, typeryyksiä ja porsaanreikiä. [/i:7ffb45ebed] Ainahan niitä löytyy jos tarpeeksi jaksaa tonkia. Mutta täytyy muistaa, etteivät säännöt ole itse tarkoitus. Sääntöjähän aina saa tulkita kuinka tahtoo, jotta ne sopisivat peliinparemmin. Mutta jos jokin, niin sääntökirjan porsaanreikien luova tulkinta on sellaista, mikä on omiaan tuhoamaan tunnelmanpelissä. [ Tätä viestiä on muokannut: Borg 2002-03-13 12:10 ]
Guzmo linkki 13. maaliskuuta 2002 kello 11.17
Guzmo 13. maaliskuuta 2002 kello 11.17 linkki [quote:5c65a31f0f] Minun mielestäni taasen on ihan loogista, että kun olet kyllin voimakas verrattuna muuhun ruumiinrakenteesi, niin ei siinä voimat lisäänny vaikka kuinka treenaa. Harjoittelulla saadaan siinä vaiheessa pidettyä vain tasoa yllä. [/quote:5c65a31f0f] Öh. Kyllä kukkakepistäkin saa haban jos pistää sille kunnon proteiini- ja salikuurin alle. Ja samalla tavalla Arskan lihakset jatkaa paisumistaan rautaa pumppaamalla. Typerien rajoituksien sijasta voisi käyttää niitä lajimaksimiarvoja. VMA 21 olisi sitä maailman vahvin mies luokkaa. Sen yli pääsee herottamalla tai syömällä niitä Kolat shamaanin tarjoamia outoja marjoja. [quote:5c65a31f0f] Eipäs polteta. [/quote:5c65a31f0f] Ei niin. En osaa kompurointitaulukkoa kuitenkaan ulkoa :smile:
Olorin linkki 14. maaliskuuta 2002 kello 12.57
Olorin 14. maaliskuuta 2002 kello 12.57 linkki Hoh hoh vaan. Nyt tämä keskustelun suuntaa näyttää vähän huonolta. Guzmolle voisin sanoa, että kukin muokka säännöt mieleisekseen ja me vain satumme tykkämään siitä että ihmisen VMA:n rotumaksimi on 18. Ja TypoDemonille: Eipäs nyt sorruta lapsellisuuksin. Olen tutkinut sääntökirjoja melko paljon ja näin minä sen asian käsitin. Ei se tarkoita että se minun mielsetäni olisi hyvä systeemi, mutta näin säännöissä sanotaan ja siitä ei pääse mihinkään edes kirveellä. Tämä sääntö vain on tehty siksi jotta ihmishahmot pysyisivät suht tasaisina ja omassa lokerossaan. Ette kai vain ole sortumassa powergametuksen puolelle. Ja Guzmolle vielä, se Arskan käyttäminen esikuvana oli hiukan huono sillä hänhän oli kehonrakentaja, jossa ratkaisee lihasten koko ja näkö, ei voima.
Nysalor linkki 14. maaliskuuta 2002 kello 14.13
Nysalor 14. maaliskuuta 2002 kello 14.13 linkki Galen: [i:5c2fbb802c]Ei se tarkoita että se minun mielsetäni olisi hyvä systeemi, mutta näin säännöissä sanotaan ja siitä ei pääse mihinkään edes kirveellä.[/i:5c2fbb802c] Minulle jäi vielä epäselväksi, mistä oikein löysit kohdan, jonka mukaan VMA ja R-R eivät voisi nousta korkeammaksi kuin KOK. Minun säännöissäni sanotaan nimenomaan, että vain näistä kolmesta korkein arvo rajoittaa näiden ominaisuuksien nousua, vaikkakaan KOK ei hevillä muutenkaan muutu. Tähän viittasin aikaisemmalla lainauksellani. Olisi siis kiva, jos voisit vähän tarkentaa tuota väitettäsi ja perustella sen vaikka sääntölainauksin. [i:5c2fbb802c]Ette kai vain ole sortumassa powergametuksen puolelle.[/i:5c2fbb802c] Ei, sillä minä ainakin pelinjohtajana yritän hillitä sitä koko ajan. :smile: Toisaalta minulla ei ole yhtään mitään sitä vastaan, että peleissä hahmoilla on oikein kunnolla ominaisuuksia eli ominaisuuksien yhteispistemäärä keskimäärin vaikka siinä sadan pisteen kieppeillä. Mahtipelaamiseksi sitä voisi kai tällaistakin sanoa. :wink:
Guzmo linkki 14. maaliskuuta 2002 kello 18.34
Guzmo 14. maaliskuuta 2002 kello 18.34 linkki Menee jo saivarteluksi, mutta menkööt kun on kerran torstai! :smile: [quote:5e672986d7] Ja Guzmolle vielä, se Arskan käyttäminen esikuvana oli hiukan huono sillä hänhän oli kehonrakentaja, jossa ratkaisee lihasten koko ja näkö, ei voima [/quote:5e672986d7] joo... Jos nyt oikein laskin niin 5 promillella ihmisistä on vma 18. Arskoja ei mahtu viittä tuhanteen vaikka kuinka olisikin esteettiset kusetusmuskelit. Jos teillä on VMA maksimi 18, niin silloinhan normaalilla hahmolla ei saisi koskaan olla VMA 18, vaan pikemminkin maksimissaan 16-17. Vai onko "out-of-gamesystem" vahvoja nämä Gloranthan maailman vahvimmat (ei taikuudella boostatut) vahvat miehet? Kirjoittaja ei käy enään salilla, hän ei myöskään palvo Arskaa, eikä nappaile nappeja.
Olorin linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 11.11
Olorin 15. maaliskuuta 2002 kello 11.11 linkki Tätä kirjoittaessani minulla on kädessäni pelaajan kirja. <B>Voima:</B> <I>"Kuten luvussa Pelisysteemi selitetään, voimaa voi lisätä kouluttamalla, mutta sen yläraja on pelaajan alkuperäinen ruumiinrakenteen tai koon arvo - se ei voi nousta yli korkeamman näistä kahdesta arvosta. Jos voima on alkujaan suurempi kuin ruumiinrakenne ja koko, sitä ei voi kohottaa muuten kuin taikuudella."</I> <B>Ominaisuuden korottaminen:</B> <I>"VMA:n ja R-R:n parantamista rajoittaa seikkailijan paras arvo VMA:ssa, R-R:ssä tai KOK:ssa. Jos näistä paras oli KOK 14, hahmon VMA ja R-R voi nousta 14:ään asti, mutta ei siitä yli. Cormacin KOK on 12, R-R 9 ja VMA 17. Koska VMA on korkein, sitä ei voi kohottaa. R-R:n voi nostaa 17:ään asti, mutta ei sen yli. KOK:a ei luonnollisesti voi muuttaa lainkaan."</I> Näyttää siltä että olin hiukan väärässä, mutta ei sitä ihminen voi kaikkea muistaa, jotenka pahoittelen aiheuttamaani häslinkiä.
TypoDemon linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 11.29
TypoDemon 15. maaliskuuta 2002 kello 11.29 linkki No ei sillä niin väliä vaikka välillä vähän muistaisikin väärin. Itse olen aika useinkin väittänyt jotain aivan muuta kuin mitä säännöissä sanotaan, no mutta kaikkihan me teemme virheitä. :smile: Ps: Mutta jos palattaisiin topiikin aiheeseen. :smile: Eli onko teidän mielestä HOBIITEILLA liian iso RR?
Squirrel linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 11.49
Squirrel 15. maaliskuuta 2002 kello 11.49 linkki No en nyt tiedä, kun kaikissa kirjoissa ja semmosissa ne on niinku semmosia sitkeitä ja sillei. Ja niillä on kumminkin niin pieni KOK että ei niille paljoa niitä kestopisteitä tule. [ Tätä viestiä on muokannut: Squirrel 2002-03-15 13:50 ]
Borg linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 11.52
Borg 15. maaliskuuta 2002 kello 11.52 linkki [i:15edae2c30] onko teidän mielestä HOBIITEILLA liian iso RR? [/i:15edae2c30] Minun mielestäni puolituisten R-R on ihan hyvä. Eihän se ole keskimäärin "kuin" 19. hmm... Kun sen noin ilmaisee niin tuntuuhan se isolta, mutta mielestäni se kuvastaa hobiittien hyvää sairauksien vastustusta. Eikä ne kestopisteet nyt kovin korkealle nouse. Mutta jos se R-R tuntuu liian kovalta niin voihan sen korvata esim. siten että puolituisilla olisi R-R 2d6+6 ja suoraan R-R:ää vastaan suunnatuissa hyökkäyksissä ne saisivat +6 bonusta siihen. Vai meniskö liian monimutkaiseksi? Kommentteja.
Guzmo linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 13.27
Guzmo 15. maaliskuuta 2002 kello 13.27 linkki Mun mielipide on yhä se, että jos Gloranthaan tunkee Hobitteja siitä tulee sellainen sillisalaatti ettei ole väliä vaikka Hobiteilla olisi RR 200. Ne on hei pieniä. Mun mielestä pieni tasoitus muihin rotuihin verrattuna ei haittaa yhtään :smile:
Borg linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 13.51
Borg 15. maaliskuuta 2002 kello 13.51 linkki [i:b1cdd56663] Mun mielipide on yhä se, että jos[/i:b1cdd56663] [b:b1cdd56663]Gloranthaan[/b:b1cdd56663] [i:b1cdd56663]tunkee Hobitteja siitä tulee sellainen sillisalaatti ettei ole väliä vaikka Hobiteilla olisi RR 200. [/i:b1cdd56663] Tämä ketju onkin RuneQuest säännöt osastolla, eikä Gloranthan olennoissa. Sitä paitsi mielestäni puolituisia voi lisätä Gloranthaan varsin pienin muutoksin. Varsinkin jos niille ei anna liian suurta roolia, vaan laittaa ne elämään pieniin yhteisöihin vähin kontaktein muihin rotuihin. No, kukin mieltymyksiensä mukaan. Itse vain pidän suunnattomasti noista pikku otuksista. [i:b1cdd56663]Ne on hei pieniä. Mun mielestä pieni tasoitus muihin rotuihin verrattuna ei haittaa yhtään [/i:b1cdd56663] Samoilla linjoilla. Mielestäni aina, kun rodulla on jokin ominaisuus todella pieni niin on oltava jokin/jotkin ominaisuus/-suudet vastaavasti suurempia. Eihän rodulla muuten olisi mahdollisuuksia selviytyä, noin niinkuin evoluution kannalta.
Arkat linkki 15. maaliskuuta 2002 kello 15.49
Arkat 15. maaliskuuta 2002 kello 15.49 linkki Meillä on jo ankat. Ja peikkolaiset (puhumattkaan paviaaneista). Ehkä tarpeeksi hassuja/puolivakavia rotuja ilman että sählätään vielä karvajalkaisilla tumpeilla. :wink: Mielestäni kääpiöt, haltiat ja peikot ovat ihastuttavan Gloranthalaisia, mutta mitenkäs pistät terää puolituisiin? Väittäisin jopa että ankat ovat Gloranthan puolituiset... Mutta joo, yleisissä säännöissä kun ollaan... aivan erinomaisestihan tuo korkea R-R toimii. Useimmissa peleissähän puolitumpeilla on valtaisat ruumiinrakenteet (katsokaapas KERPiä ja RMää...).
TypoDemon linkki 16. maaliskuuta 2002 kello 14.29
TypoDemon 16. maaliskuuta 2002 kello 14.29 linkki Arkat: "Mutta joo, yleisissä säännöissä kun ollaan... aivan erinomaisestihan tuo korkea R-R toimii. Useimmissa peleissähän puolitumpeilla on valtaisat ruumiinrakenteet (katsokaapas KERPiä ja RMää...)." No KERP sanoo vähän kaikkea muutakin. Ainakin minun KERP kirjassa on että heille tulee myös +20 voimaan. :smile: Taitaapi olla jokin painovirhe, vai ovatko nyt hobiitit yhtä voimakkaita kuin peikot? :grin: No mutta tämäpä ei kovinkaan paljon liity RQ hobiittiin, tia no oikeastaan liittyy... Arkat: "Meillä on jo ankat. Ja peikkolaiset (puhumattkaan paviaaneista). Ehkä tarpeeksi hassuja/puolivakavia rotuja ilman että sählätään vielä karvajalkaisilla tumpeilla. Mielestäni kääpiöt, haltiat ja peikot ovat ihastuttavan Gloranthalaisia, mutta mitenkäs pistät terää puolituisiin? Väittäisin jopa että ankat ovat Gloranthan puolituiset..." Tuo on aika mielenkiintoinen näkökanta tuo ankat Gloranthan hobiitteina. No molemmat ovat ainakin sellaista tykinruokaa taisteluissa, ja molemmat rodut ovat aika kehnoja muutenkin. :smile: Ja mitä tulee Gloranthan hassuihin rotuihin, niin täällä meidän peliporukassa ollaan naureskeltu jopa pelkille ihmisille, kun niitä nyt sattuu olemaan aika paljon erillaisia... on sinistä on punaista on vihreetä... perhana on jopa sateenkaaren väristä. :lol: Ps: Taitaa mennä taas vaihteeksi vähän off-topick mutta onko se ennenkään haitannut? :grin:
Nysalor linkki 16. maaliskuuta 2002 kello 14.55
Nysalor 16. maaliskuuta 2002 kello 14.55 linkki TypoDemon: [i:e8bc2edcae]No mutta tämäpä ei kovinkaan paljon liity RQ hobiittiin, tia no oikeastaan liittyy...[/i:e8bc2edcae] No, oli miten oli, niin joka tapauksessa RuneQuestin puolituisen ominaisuudet ovat minusta ihan kelvolliset, jos näitä otuksia jossakin haluaa käyttää. Oma kantani on kuitenkin oman Gloranthani suhteen se, ettei minun Gloranthani kaipaa puolituisia sen enempää kuin virallinen Gloranthakaan. Mutta siis kukaan ei estä laittamasta niitä omaan Gloranthaansa, mikäli näin haluaa tehdä. Kirjoitin itsekin joskus vuosia sitten paljolti Sienikkäistä matkitun seikkailun, jossa pelihahmojen oli joko tarkoitus puolustaa puolituisyhteiskuntaa tai yrittää ryöstää se rosvoporukan kanssa. Huvittava kirjoitus näin jälkeenpäin katseltuna ja aivan kehno myöhempiin juttuihini verrattuna. [i:e8bc2edcae]Tuo on aika mielenkiintoinen näkökanta tuo ankat Gloranthan hobiitteina. No molemmat ovat ainakin sellaista tykinruokaa taisteluissa, ja molemmat rodut ovat aika kehnoja muutenkin.[/i:e8bc2edcae] Heh, sanopa tuo humaktilaiselle durulzille, niin saat heti miekanterästä. :wink: Eivät ankat ole niin kehnoja taistelijoita kuin ominaisuuksien perusteella voisi kuvitella, sillä ankat ovat taitavia taistelemaan kosteissa olosuhteissa (soilla, joilla, jne.). He tuskin myöskään lähtevät aina haastamaan suoralta kädeltä itseään paljon isokokoisempia sotureita, vaan järjestävät olosuhteet, joissa vastustajat ovat alakynnessä. Esimerkiksi veden varaan joutunut panssaroitu ihmissoturi on aika heikoilla, kun taas ankoille vesi on liittolainen. Humaktilaisilla ankoilla nyt voi sitten taas olla pelottavat taistelutaikansa, joiden avulla he voivat olla pelottavia vastustajia kaksintaisteluissakin.
Borg linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 8.12
Borg 18. maaliskuuta 2002 kello 8.12 linkki [i:4cadb32a65] Oma kantani on kuitenkin oman Gloranthani suhteen se, ettei minun Gloranthani kaipaa puolituisia sen enempää kuin virallinen Gloranthakaan. [/i:4cadb32a65] No ei minunkaan puolituiseni kaipaa virallista Gloranthaa sen enempää kuin Gloranthaa ylipäänsä :wink: . No jokainen mieltymyksiensä mukaan. Itse en lainkaan pysty suhtautumaan ankkoihin. Niistä tulee mieleen aina jotkin Aku Ankka & co. joten olen jättänyt käyttämättä noita olentoja (muutamaa kokeilua lukuunottamatta). Kukin taaplaa tyylillään.
Olorin linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 14.33
Olorin 18. maaliskuuta 2002 kello 14.33 linkki Mielestäni ankat ovat hyvä lisä RQ:n rotukavalkaadiin ja onpa tällä hetkellä yhdellä pelaajistani toisena hahmona ankka. Voin sanoa ettei ole mikään turha tapaus. Muutama esimerkki: Myrskyhärän noviisi, viralliselta ammatiltaan mestaaja ja kiduttaja, aseena taistelukirves :smile: ja muutenkin aika juoni veijari. Voi sitä joka erehtyy luulemaan häntä tavalliseksi puolisukeltajaksi.
Squirrel linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 16.44
Squirrel 18. maaliskuuta 2002 kello 16.44 linkki "No ei minunkaan puolituiseni kaipaa virallista Gloranthaa sen enempää kuin Gloranthaa ylipäänsä. No jokainen mieltymyksiensä mukaan. Itse en lainkaan pysty suhtautumaan ankkoihin." Ankathan on Gloranthan parasta antia. Mitähän meidän seikkailuista olisi tullut jos ei olisi sitä pakollista ankkahahmoa mukana. Ankat on just semmosia riidanhaastajia että niitten avulla saa monta tappelua majataloissa aikaan.
Arkat linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 17.59
Arkat 18. maaliskuuta 2002 kello 17.59 linkki RQ:han on "se roolipeli jossa pelataan ankkaa"... täytyy sanoa että voi vähän vaikuttaa Gloranthaa tuntemattomien suhtautumiseen. Esim. Omenakujan kansi on itsenikin mielestä lähinnä hupaisa. :wink: Täytyy kyllä sanoa että ankoilla on melkoisen monta käyttöä Gloranthassa... Tässäpä Top Ten -lista. 1. Kapinoiden aloittaminen - jos ankat eivät olisi lähteneet mukaan ja siten asettaneet muita heimoja häpeään, olisi Tähtikulman kapina ollut melko surkea esitys (nyt tarvittiin Fazzur sen taltuttamiseen). 2. Kapinoiden syntipukkina - Lunarien lie paljon helpompaa syyttää ankkoja kuin joukkoa tärkeitä ja voimakkaita ihmisiä joiden metsästäminen olisi uskomattoman työlästä ja joiden tappaminen raivostuttaisi Sartarin kansan. 3. Riistana - ankkojen päistä saa lunareilta hyvät rahat verojen maksuun, ja aina sitä ennemmin pari ankkaa tappaa kuin antaa lehmän pois. 4. Epäkuolleiden seuraksi - olisipa raukoilla aika orpoa Ylämaan Suolla. Ja Delectin apulaiset tuskin olisivat hurvahtaneet nokkiin ja räpylöihin joksikin aikaa ilman ankkoja... 5. Pitämään EWF (WYI) kiireisenä - eiköhän siinä vähäksi aikaa jää uskollisten Orlanthien kiusaaminen vähemmälle kun pitää herättää tämäkin kuollut rotu... 6. Tokihan Miekkadraake (Humaktin ankkariimulordi) on niin hupaisa näky että ilman sitä olisi Glorantha paljon köyhempi. Ja näiden rinnalla laihoin ja köyhinkin Humaktin maallikko näyttää sankarilta... 7. Ilman ankkoja naapurissa Lismelderit näyttäisivät takaperoisilta, köyhiltä ja junteilta. 8. Ilman ankkoja kaikki pitäisivät Humakteja juroina ja Uroxeja taipuvaisina riitelyyn ja uhoamiseen. 9. Ilman ankkoja peikkolaiset olisivat Gloranthan heikoin, surkein, pilkatuin ja poljetuin rotu. 10. Ruokana. Mmm - Chi Tingin Ankkaa... PS. Älkäätten ottako nokkiinne... :wink: [ Tätä viestiä on muokannut: Arkat 2002-03-18 20:01 ]