Vanha foorumi

Takaisin

Liikkumisnopeus

RuneQuestin säännöt
Wlu 000 4. maaliskuuta 2002 kello 10.36
Kirjoittaja Viesti
Wlu 000 linkki 19. helmikuuta 2002 kello 18.10
Wlu 000 19. helmikuuta 2002 kello 18.10 linkki Kertokaas noin ohimennen paljonko ihmishahmojen joilla on panssarit päällä pitäisi taivaltaa päivän aikana tietä myöten. RQ:n pelaajankirja taitaa antaa matkaksi 50 km/ päivä, mutta minusta se on hieman liikaa. Monet pelaajat taas pitävät sitä liian vähänä. Eli jos oletetaan, että ihmiset kävelevät sellaista normaalia vauhtia niin että aikaa jää myös syömiseen ja mahdolliseen leiriytymiseen ja taistelun sattuessakin porukka olisi kunnossa. Ja sellaista vauhtia pitäisi sitten jaksaa viikon tai parin ajan. Itse tuskin jaksaisin kävellä 50 km/päivässä varsinkaan 30 kg tavarat päällä, mutta enpä ole koittanutkaan. Mutta miten te muut olette hoitaneet tämän? Jos teillä olisi vaikka käytännön kokemusta moisesta tai jokin loistava sääntö/taulukko :smile:
Nysalor linkki 19. helmikuuta 2002 kello 18.23
Nysalor 19. helmikuuta 2002 kello 18.23 linkki Wlu: [i:eccf6ada06]RQ:n pelaajankirja taitaa antaa matkaksi 50 km/ päivä, mutta minusta se on hieman liikaa.[/i:eccf6ada06] Tuota nopeutta kannattaa ehkä pitää vain ohjeellisena ja joihinkin tapauksiin soveltuvana. Olen itse ajatellut, että tuo 50 km olisi sellainen matka, jonka voisi kävellä, jos ei ole juurikaan painavia tavaroita tai muuta hidastavaa mukana. Ja kävely on toki reipasta eli ei huonokuntoinen tuota matkaa välttämättä päivässä kävele. Sen sijaan panssarit ja muu kama voivat hyvinkin hidastaa matkaa. Sen vaikutuksen voi kai pelinjohtaja päättää itse tai penkoa jostakin sopivia taulukoita. [i:eccf6ada06]Eli jos oletetaan, että ihmiset kävelevät sellaista normaalia vauhtia niin että aikaa jää myös syömiseen ja mahdolliseen leiriytymiseen ja taistelun sattuessakin porukka olisi kunnossa.[/i:eccf6ada06] Onhan vuorokaudessa sentään 24 tuntia ja jos siitä kymmenen tuntia kävellään, niin aikaa jää reilusti vielä nukkumiseen, syömiseen ja muuhun. Tauot vievät myös varmasti osan ajasta, kun kävellään pitkiä matkoja. [i:eccf6ada06]Jos teillä olisi vaikka käytännön kokemusta moisesta tai jokin loistava sääntö/taulukko[/i:eccf6ada06] Käytännön kokemusta ei minulla ole, koska en ole mikään kova kävelemään päivämatkoja. :smile: Voisin kuitenkin kuvitella, että entisaikojen ja Gloranthan ihmiset ovat minua tottuneempia käyttämään jalkojaan välimatkojen kulkemiseen, kun busseja ja muita mukavuuksia ei löydy. Vaikka ihmiset ehkä Gloranthassa elävät aika paljon paikoillaan, niin kyllä kävelemistäkin varmasti tulee, kun pitää käydä lähikylän markkinoilla, matkata ystävän luokse toisen klaanin maille, tms.
Waylander linkki 20. helmikuuta 2002 kello 12.23
Waylander 20. helmikuuta 2002 kello 12.23 linkki Mielestäni tuo 50km on sellainen matka jonka jälkeen kulkija on väsynyt. Perussääntöjen mukaan 30km on sellainen päivä matka varustautuneelle sotilaalle että missä vaiheessa tahansa matkaa hän on vielä freesinä taisteluun. Sanoisin että 50km jälkee solttu olisi aikamoisen väsynyt ja helpommin lyötävissä.
Olorin linkki 20. helmikuuta 2002 kello 14.02
Olorin 20. helmikuuta 2002 kello 14.02 linkki Kyllä tämä on sellainen asia jossa PJ:n on vain käytettävä maalaisjärkeä, sillä loppujen lopuksi PJ:hän se on aina joka esim. ilmoittaa kun pelaajilla alkaa olla nälkä ja väsy jne. Sääntökirjan taulukkohan on vain ohjeellinen ja suuntaa antava eikä sitä kannata orjallisesti noudattaa, eikä myöskään kuunnella pelaajien selityksiä tähän tyyliin:"Mutta kyläänhän on matkaa vain 100km jotenka meidän pitäisi olla jo perillä(sanoo pelaaja jonka hahmolla on 15kg:n haarniska ja 30kg muuta kannettavaa)" tai "Mutta kun säännöissä sanotaan niin." Näistä ei kannata välittää ja pelaajaa(tai pelaajia) voi hiukan rankaista. (Muutama villi broo voisi olla mukava ylläri) :smile:
Juha R linkki 20. helmikuuta 2002 kello 14.08
Juha R 20. helmikuuta 2002 kello 14.08 linkki Kirja nimeltä 'The Medieval Traveller' antaa tällaisia keskimatkoja: Traveller on foot: 15-25 miles Runner: 30-40 miles Able-bodied rider, on a hurry: 30-40 miles jne. Muuten teksti korostaa että päivämatka vaihtelee hirvittävästi erilaisten esteiden vuoksi. 50 km on minusta järkevän päivämatkan yläraja jalankukijalla, ja alaspäin voi mennä vaikka miten paljon, jopa alla 10 km/pvä. Itse patikoin viime kesänä Lapissa kohtuuvaikeaa Kevon kanjonia ja päivämatka oli tuolloin hiukan alle 20 km. Sanoisin, että jos maastoon suht tasaista on sellainen 30-35 km paljon järkevämpi päivämatka kuin 50 km, jota kukaan tavallinen ihminen ei saavuta ilman todella hyvää syytä. Oleellista matkustamisessa primitiivisissä (ei hyviä teitä, ei siltoja jne.) oloissa on kuitenkin matkantekonopeuden älytön vaihtelu ja ennalta-arvaamattomuus. On vaikea tajutakaan, kuinka paljon pienehkökin joki voi hidastaa matkantekoa jne. Kokonaan toinen juttu on se, kannattaako roolipeleissä nysvätä keskinopeuksien jakilometrien kanssa. Kukaan hahmo ei tiedä niitä kuitenkaan, yhtä hyvin voi sanoa että paikka x on 3-4 päivämatkan päässä. [ Tätä viestiä on muokannut: Juha R 2002-02-20 16:12 ]
Guzmo linkki 20. helmikuuta 2002 kello 23.28
Guzmo 20. helmikuuta 2002 kello 23.28 linkki Hmm.. Tässä tulee mieleen Argenteuksen vanha hahmo. Susijuoksija, joka taittoi päivienkin matkat juoksemalla ja lauleskelemalla :smile: Siis.. Niin maalaisjärkeä voi käyttää taas ihan rajattomasti. 50 km menee ehkä päivässä hyvällä tiellä ja motivaatiolla. 60 kiloa peikoilta ryöstettyä rihkamaa niskassa (sekä ne peikot kintereillä) niin nopeus taitaa tippua murto-osaan tuosta.
Daedra linkki 21. helmikuuta 2002 kello 19.15
Daedra 21. helmikuuta 2002 kello 19.15 linkki Lienee realistista odottaa, että kukaan ei hölkkää yli 7 tuntia päivässä? Maratoonarit juoksevat 20km 2,5h. Jos tälläinen huippujuoksija kykenisi jotenkin ihmeellisesti pitämään tahdin yllä vielä pidemmällä matkalla, kykenisi hän tuohon 50km suoritukseen ~6.5:ssa tunnissa. Tietty todellisuudessa maratoonarit ovat kuolemanväsyneitä jo tuon 20km matkan jälkeen. Eli jos hahmo on huomattavasti olympiavoittajaa marempi maratonjuoksija, niin hän saattaa ehkä kyetä juoksemaan ilman mitään varustusta (niin että matkan varrella on huoltoväkeä) juoksemaan tuon 50km johonkin 9 tuntiin. Mutta 9 tuntia juoksua? En usko sitä mahdolliseksi, katsokaa joskus maratoonareita suorituksen jälkeen. 2.5h jo melkein tappaa heidät. ---<EDIT>--- Tässä on siis kyse ns. puolimaratonista. Oikeassa maratonissa (~40km) harvat tulevat koskaan maaliin asti. [ Tätä viestiä on muokannut: Daedra 2002-02-21 21:24 ]
Wlu 000 linkki 21. helmikuuta 2002 kello 19.56
Wlu 000 21. helmikuuta 2002 kello 19.56 linkki Pieni korjaus. Kunnon maratoni on noin 42 km ja SE juostaan yleensä noin 2,5 tunnissa kilpailijasta riipuen. Tosin harvemminpa heillä on 30 kg kantamuksia päällä ja en tiedä onko heillä myöskään väsymyspistetä maalissa jäljellä, joten taistelu voisi olla hankalaa. Tosin maratoonarit vetävät kaikkia aineita, mutta pelaajilla se tankkaaminen taitaa rajoittua kaljaan. Mutta kunhan kesä koittaa niin lupaan yrittää sitä paljonko kävelen päivän aikana ILMAN varusteita niin, että jaksaisin myös taistella :smile: Tosin kuntoni ei taida olla ihan kohdallaan, mutta ehkä varusteiden puute kompensoi sen... 30 kg varusteiden kanssa jaksasin kävellä ehkä jääkaapille :smile:
Guzmo linkki 21. helmikuuta 2002 kello 21.05
Guzmo 21. helmikuuta 2002 kello 21.05 linkki Gloranthassa kävellään & juostaan kovempaa ja kauemmin. Case closed :D
Plentonius linkki 22. helmikuuta 2002 kello 16.48
Plentonius 22. helmikuuta 2002 kello 16.48 linkki Älkää nyt vielä sulkeko mitään. Marssimisesta sen verran, että oma kokemus on sellanen, että päivässä pystyy marssimaan n. 40 kilometriä täyspakkauksen kanssa ilman mitään kantojuhtia. Sitten toisaalta, nykyään ollaan vässyköitä ja kävelyyn tottumattomia. Tietä pitkin luulisin olevan täysin mahdollista kulkea tuo 50 kilsaa päivässä. Sodan aikana enemmänkin. Preussilainen armeija marssii vaikka 100 kilsaa yhteen menoon, mutta aikaa siihen menee enemmän kuin tuo yksi päivä. Ihminen on aika kummallinen olento siinä, että sitä kyllä pystyy rääkkäämään ihan järkyttävän paljon ennen kuin se menee rikki. Olen kuullut sellaista, että mikään eläin ei pysty pakenemaan ihmistä - ajan myötä ihminen saa kiinni.
Argenteus linkki 22. helmikuuta 2002 kello 18.21
Argenteus 22. helmikuuta 2002 kello 18.21 linkki Tietä pitkin 50 km päivässä kohtuukantamuksilla on varmaan ihan järkevä. Jos on tottunut matkaamaan niin sitä pystyy luultavasti reissaamaan useamman päivän putkeenkin. Mettässä on sitten eri asia. Omasta kokemuksesta sen verran että 30+ km meni kymmeneen tuntiin, kun 1/3 oli tietä ja loput mettää tai parhaimmillaan umpitiheikköä (*prkl* suunnistaja :smile: ). Kamaa oli joku 20kg. Vauhti oli maastoon nähden suht kova (teillä puolijuoksua) mutta olis sen jälkeenkin varmaan voinut vielä tetsaamaan lähteä. Lättäjalat tosin oli verillä :smile:
Juha R linkki 22. helmikuuta 2002 kello 20.59
Juha R 22. helmikuuta 2002 kello 20.59 linkki [i:46b7dde425]Ihminen on aika kummallinen olento siinä, että sitä kyllä pystyy rääkkäämään ihan järkyttävän paljon ennen kuin se menee rikki.[/i:46b7dde425] Tässähän se asian ydin on. Vaikka millaisiin suorituksiin [b:46b7dde425]voi[/b:46b7dde425] päästä, mutta nyt ei kai ollut puhe siitä. Jos puhutaan mielekkäistä päivämatkoista ilman sotakuria tai muuta pakottavaa syytä pitää yllä pikamarssivauhtia, on jo tuo 50 km / pvä selvästi epärealistinen. Varsinkin jos puhutaan todellisesta keskinopeudesta, johon siis vaikuttaa kaikki maaston hidasteet. Esim. joen ylittämiseen voi mennä tunteja - koko päivä jne. Laskee kummasti todellista etenemis nopeutta. Väitän että aliarvioitte maaston vaikutusta rankasti. 'Teitä pitkin 50 km helposti' sanoo joku. Mitä ihmeen teitä? Noin nyrkkisääntönä sellaista tasaista tietä johon me olemme tottuneet ei ole olemassa Gloranthassa. Pelkkä karaistuneisuus (tai edes 'hurjuus' :smile:) ei saa ketään rääkkäämään itseään ilman hyvää syytä.
Borg linkki 25. helmikuuta 2002 kello 9.08
Borg 25. helmikuuta 2002 kello 9.08 linkki Kyllä 50 km päivässä on mahdollista, mutta silloin pitää huolto pelata, ts. siinä ei ehdi ruokaa metsästämään/etsimään luonnosta. Lisäksi täytyy olla vähintään kohtalainen tie, suot ja vuoret hidastavat vauhdin murto-osaan. Lisäksi tälläinen vauhti on niin kova, ettei päivän päätteeksi ole missään parhaassa taistelukunnossa. Tälläisessä vauhdissa (ja kyllä hitaammassakin) täytyy pitää viikossa muutama lepopäivä tai reilusti lyhempi matkapäivä esim. muutama tunti kävelyä ja loput lepoa. Mutta tälläinen 50km (noin 8.4068937€ :wink: ) päivässä toteutuu vain ideaali tilanteissa, matkalla sattuu ja tapahtuu kaikkea ihmeellistä esim.myrskyt, marssimurtumat, väijytykset, tulvan viemät sillat, kastuneet ruuat ynnä muut paitsi hidastavat matkaa, niin voivat myös antaa ilmettä muuten niin tylsään mutkustuskohtaan pelissä (olettaen, että joku edes pelauttaa matkustus kohtia, itseäni lukuunottamatta. Vedän näes tällähetkellä kampanjaa, joka toistaiseksi keskittyy löytöretkilyyn, Marco Polo hengessä tietty). Kannattaa myös muistaa, että pitkät matkustusrupeamat ja leirielämä tien päällä syövät miesten (ja miksei myös naistenkin) moraalia.
Plentonius linkki 25. helmikuuta 2002 kello 16.42
Plentonius 25. helmikuuta 2002 kello 16.42 linkki Mjoo, muistakaa että entisaikain ihmiset olivat tottuneita kävelyyn. Katsokaa vaikka jotain Lönnrutin matkoja ja niiden kilometrimääriä. Väitän, että 50km kunnon kuninkaantietä pitkin on mahdollista 30km tasasella maalla. Ja ei, ei ole syytä taistella päivän lopulla.
Waylander linkki 26. helmikuuta 2002 kello 12.03
Waylander 26. helmikuuta 2002 kello 12.03 linkki [i:da88a184b8]Väitän, että 50km kunnon kuninkaantietä pitkin on mahdollista 30km tasasella maalla. Ja ei, ei ole syytä taistella päivän lopulla.[/i:da88a184b8] Mutta jos haluaa olla skarppina kahinan varalta niin ei missään vaiheessa matkaa kannata vetää itseään piippuun. Muuten olen noista matkoista samaa mieltä. Matkustaminen on kuitenkin olennaista roolipelaamisessa. Sehän on se seikkailun eräs peruselementeistä. Mikään ei ole tylsempää kuin paikasta toiseen siirtyminen 'zap!' malliin. Jos pelaajat tavoittelevat kaukaista paikkaa niin heidän on myös koettava sen määränpään tavoittaminen siltä että se on vaatinut ponnisteluja. Se mikä syö paljon aikaa päivän matkustamisessa on leiriintyminen varsinkin isolla porukalla etenkin jos elukoita on mukana. Homma on vaivatonta jos seutu on tuttua ja turvallista, mutta vain hullut ryntäilevät peikkojen mailla tulia joka paikkaan sytytellen. Tiedustelun on pelattava, leirit oltava piilossa ja vettä laidunmaata on syytä olla olemassa ellei halua heppoja tappaa alkumatkasta.
Nysalor linkki 26. helmikuuta 2002 kello 18.05
Nysalor 26. helmikuuta 2002 kello 18.05 linkki Waylander: [i:10fecb905c]Matkustaminen on kuitenkin olennaista roolipelaamisessa. Sehän on se seikkailun eräs peruselementeistä. Mikään ei ole tylsempää kuin paikasta toiseen siirtyminen 'zap!' malliin.[/i:10fecb905c] Vaikka matkustamista ei kannata ihan kokonaan vain hypätä yli, en näe myöskään järkeväksi peluuttaa sitä liian yksityiskohtaisesti. Esimerkiksi 10-15 päivän merimatka saattaa käydä pitkästyttäväksi, jos siinä ei jonkin verran harpota. Tietysti kaikkia olennaisia ja tärkeitä tapahtumia on hyvä nostaa esiin matkalta, mutta tapahtumaköyhiä kohtia voi mielestäni harppoa yli. Ja vaikka olen harpponut tapahtumia ylitse, Tulen maa -irkkipelin hahmot ovat vielä kahden pelikerran jälkeenkin vasta matkalla varsinaiselle tapahtumapaikalle. :smile: No, jotkut ehkä nauttivat matkan pelaamisesta hyvin tarkkaan, mutta itse en kuulu heihin. En näe suurtakaan pointtia pelata merkityksettömiä päiviä, jotka seuraavat toisiaan. Minulle pelissä on kyse juuri jostakin arjesta poikkeavasta ja erikoisesta.
Plentonius linkki 27. helmikuuta 2002 kello 14.59
Plentonius 27. helmikuuta 2002 kello 14.59 linkki [i:79c1949b6f]Mutta jos haluaa olla skarppina kahinan varalta niin ei missään vaiheessa matkaa kannata vetää itseään piippuun. [/i:79c1949b6f] Juuri näin taisin juuri sanoa. Ja Nyssen kanssa olen samaa mieltä, että välttämättä kulkemisen pikkutarkka peluuttaminen ei ole aina hauskaa. On sitä Harnissa tullut tehtyä sen verta säntillisesti, että ei enää jaksaisi. Tarinankerronnassa aika tylsää loppujen lopuksi.
Chividal linkki 27. helmikuuta 2002 kello 16.23
Chividal 27. helmikuuta 2002 kello 16.23 linkki Minunkaan mielestäni matkaamista ei kannata pelata liian yksityiskohtaisesti. Alkuperäiseen viestiin viitaten, jos siis haluat jonkinlaisia sääntöjä, niin tässä joitakin mitä olemme käyttäneet: JOS on käytettävissä tie, niin vankkureilla (isot ja hitaat) matka taittuu n. 30 km/päivä. Hevosilla 50 km ja kiiruhtaen n. 80 km. Jos ei ole tietä, niin maastosta riippuen vähennykset. Kannattaa miettiä maaston yleisluonne eikä yksittäisiä kiviä ja kantoja. Lisäksi ainakin seuraavat maastonmuodot muuttavat vauhtia dramaattisesti: joki, suo, vuoristo, jäätikkö, jyrkänne. Myös aavikko vaikeuttaa matkaa siten, että vesitäydennykset pitää suunnitella etukäteen. Jos pelaajilla on käytössään kartta niin mielestäni he voivat näyttää haluamansa reitin kartalta ja jos matkalla on jotakin vaikeakulkuista niin kerrot sen vasta kun he törmäävät siihen. Kartat eivät varmastikaan ole ainakaan kaikki täydellisiä. Varmasti pelaajat saattavat arvioida kartalla näkyvät esteet (esim. joet) selvästi helpommiksi ohittaa kuin totuus onkaan.
Waylander linkki 28. helmikuuta 2002 kello 8.38
Waylander 28. helmikuuta 2002 kello 8.38 linkki Hmmm..kommentoin vielä tuota paikasta toiseen siirtymistä. En tarkoittanut että jokainen mutka täytyy kuvata. Tarkoitin sitä että jos hahmot innokkaasti ovat lähtemässä jokaisen pienen koukun perään mantereen toiselle puolen niin sitten pelinjohtaja on epäonnistunut maailman kuvauksessaan pahasti. Ei ole mitään syytä antaa pelaajien ymmärtää että matkustaminen Gloranthassa viivottimella karttaan merkittyä reittiä pitkin olisi niin yksinkertaista. Vaikka seikkailun olennaisin tapahtuisikin määränpäässä niin Matka Sinne ja Takaisin on tärkeä. Kuvitelkaa Bilbon seikkailu, Sormuksen saattueen kulku ja vaikka Belgarionin taru ilman matkustus kuvausta. Eivät nuo asiat mielestäni olleet tylsiä. Myös pelaaja voi vaikuttaa siihen onko matkustaminen tylsää. Aktiivinen osallistuminen ja asioiden omiin käsiin ottaminen on viihdyttävää puuhaa, ja tällaisista asioista mielestäni vahvasti tulee se "siellä olemisen tunne" kun maailma tulee tutuksi. Pelaajani asuvat tällä hetkellä Haltiameren rantamilla. He haaveilevat Nochetiin lähdöstä (heillä on kuva että sieltä saa kaikkea) mutta koska matka kestäisi viikkoja, he ovat lykänneet lähtemistä nimen omaan matkan pituuden vuoksi. Heille on syöpynyt mieleen että matka on pitkä ja he suhtautuvat siihen niin, vaikka todellisuudessa meidän ajassamme se matka kestäisi ehken yhden pelisession riippuen kohtaamisista.
GEAS linkki 2. maaliskuuta 2002 kello 21.17
GEAS 2. maaliskuuta 2002 kello 21.17 linkki Löysin tälläisenkin taitavat olla aika kattavat http://www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/
Grammund linkki 4. maaliskuuta 2002 kello 10.36
Grammund 4. maaliskuuta 2002 kello 10.36 linkki Yleensähän paljon tapahtuu matkustaessa ja ainakin meillä moni pitkälle menävä juoni on lähtenyt satunnaisesta tapaamisesta. Esim tapettuamme muutaman hikisen lunarin niin tuntui yhtä-äkkiä että koko valtakunta on meidän perässä, useita vankilapakoja ja loppujen lopuksi muutama vuosi kuun vankilassa opetti olemaan jäämättä kiinni luanrin murhasta. Ja ikimuistoisia ovat kohtaamiset ylimielisten aatelisten kanssa. Voihan noita matkustamis matkoja aina miettiä, mutta syytä ottaa huomioon aina missä pellossa kuljetaan, päällä oleva varustus, (+45 celsius ja levyhaarniska, saa olla aika sissi että kävelee mihinkään)Ja jokainen armeijan käynyt tietää miten pystyy liikkumaan 30 kg repussa ja kuinka pitkälle. Toisaalta myös entisaikaan ihmiset olivat tottuneenpiä liikkumaan jalan, mutta tuskimpa kulkemisnopeus on loppujenlopuksi mikään maailman tärkein asia roolipeleissä.