Vanha foorumi

Takaisin

Maallikkojäsenyys (ja noviisiuskin)

RuneQuestin säännöt
Nysalor 7. helmikuuta 2002 kello 15.12
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 6. helmikuuta 2002 kello 15.12
Nysalor 6. helmikuuta 2002 kello 15.12 linkki Plento otti Glorantha-puolella esille maallikkojäsenen aseman RuneQuestissa, joten siirsin nyt keskustelun tänne RuneQuestin sääntöjen puolelle. Plento: [i:c2db9eaa6f]Häh? Eikö suomenkielisessä ollut lay member käsitettä?[/i:c2db9eaa6f] Kyllä suomenkielisessä RuneQuestissa on maallikkojäsenen käsite. Se vain tuntuisi olevan vielä vähäisempi kuin tuo Hero Warsin CW. Pelaajan kirja sanoo maallikkojäsenistä seuraavaa: "Kultin alimmalla tasolla ovat maallikkojäsenet. He eivät tiedä kulttinsa salaisuuksia, eivät saa osallistua kultin salaisiin menoihin eivätkä saa mitään erityisiä etuja uskontonsa vuoksi. Maallikkojäsen on usein omistautunut syvemmin jollekin toiselle kultille, tai sitten hän on lapsi tai aikoo nousta noviisiksi." Itse olen tulkinnut tämän sitä, että maallikkojäsen suunnilleen vain ottaa osaa joihinkin yleisiin seremonioihin ja ehkä uhraa tällöin taikapisteitä jumalalle. Yleensäkään maallikkojäsenistä ei ole suurestikaan iloa, koska he eivät lisää temppelin taikuuspotentiaalia. Maallikkojäsenyydestä ei ole oikein mitään maagisia etuja henkilölle itselleenkään, mutta hän saattaa maallikkojäsenyyden kautta oppia tuntemaan kulttinsa tapoja ja uskomuksia, jotka hänen täytyy tuntua tullakseen noviisiksi. Mahdollisesti maallisten kykyjen opettamistakin voi saada kultilta maallikkojäsenyyden kautta. Vivamortin ja Thanatarin kaltaisissa kulteissa maallikkojäsenet ovat tärkeämpiä kuin useissa muissa kulteissa, koska he muodostavat merkittävän osan kultin jäsenistä. Thanatarin maallikkojäsenet hyötyvät myös maagisesti ja ovat siksi vähän lähempänä noviisin arvoa kuin muissa kulteissa. No, tässä joitakin ajatuksiani maallikkojäsenyydestä RuneQuestin sääntöjen kautta. Yleensä kuitenkin aikuinen ihminen siis on kuitenkin kultissa noviisi, eikä maallikkojäsen. Näkisin, ettei RuneQuestin noviisikaan ole mitenkään kovin suuresti vihkiytynyt jumalansa salaisuuksiin, vaikka ottaakin osaa palvontamenoihin ja saa taikuutta. [ Tätä viestiä on muokannut: Nysalor 2002-02-07 17:13 ]
Guzmo linkki 6. helmikuuta 2002 kello 15.41
Guzmo 6. helmikuuta 2002 kello 15.41 linkki Niin itse pidin muinoin, että suurin osa tavallisista maajussi-barbaareista olisi Orlanthin maallikkojäseniä, mutta myöhemmin tulin siihen tulokseen että kyllä ne perskutti taitavat olla lähes kaikki noviiseja. Tätähän kuitenkin tukee sekä vanhat RQ kirjat, että uudet HW matskut. Korjatkaa jos olen väärässä. RQ:n perussäännöt vetävät monta asiaa aika mustavalkoisesti ja turhankin yksinkertaisesti. Ilman Glorantha pakkausta ei saa oikein kunnon kuvaa koko kultti ynm. touhusta. Carmaaniassa on kai enemmän näitä maallikkojäseniä?
Nysalor linkki 6. helmikuuta 2002 kello 16.04
Nysalor 6. helmikuuta 2002 kello 16.04 linkki Guzmo: [i:e341e112c3]Niin itse pidin muinoin, että suurin osa tavallisista maajussi-barbaareista olisi Orlanthin maallikkojäseniä, mutta myöhemmin tulin siihen tulokseen että kyllä ne perskutti taitavat olla lähes kaikki noviiseja. Tätähän kuitenkin tukee sekä vanhat RQ kirjat, että uudet HW matskut. Korjatkaa jos olen väärässä.[/i:e341e112c3] Joo, minustakin jo RuneQuestin materiaalissa näkyy vahvasti se, että orlanthit ovat poikkeuksellisen uskonnollista väkeä. Siitä kertoo seuraava lainaus kirjasta Pelaajan opas Genertelaan: "Suurimmassa osassa Orlanthin klaaneja yli puolet ihmisistä ovat noviiseja useammassa kuin yhdessä kultissa, joka puolestaan lisää temppeleiden määrää." Eli siis RuneQuestissa orlanthien epätavallinen uskonnollisuus useisiin kultteihin kuulumisena, eikä ehkä pelkkänä noviisiutena. [i:e341e112c3]RQ:n perussäännöt vetävät monta asiaa aika mustavalkoisesti ja turhankin yksinkertaisesti. Ilman Glorantha pakkausta ei saa oikein kunnon kuvaa koko kultti ynm. touhusta.[/i:e341e112c3] Joo, olen samaa mieltä siinä, ettei kannata tuijotella pelkästään sääntökirjan yleistyksiin noviisien velvollisuuksista ja sellaista. Kultti pitäisi enemmänkin nähdä kokonaisuutena ja omaleimaisena organisaationa, joka vaatii jäseniltään jotakin paljon eksaktimpaa kuin vain epämääräistä kymmentä prosenttia ajasta ja tuloista. [i:e341e112c3]Carmaaniassa on kai enemmän näitä maallikkojäseniä?[/i:e341e112c3] Pelaajan opas Genertelaan tarjoaa kyllä kaikille carmanialaisillekin normaalia noviisiutta velhoilijoita ja pappeja lukuun ottamatta. Ehkä minä siis RuneQuestin systeemillä mieluummin laskisin carmanialaiset enemmänkin noviiseiksi kuin maallikkojäseniksi.
Nysalor linkki 7. helmikuuta 2002 kello 15.12
Nysalor 7. helmikuuta 2002 kello 15.12 linkki Tämä tulee jälleen Glorantha-puolelta, kun on taas niin makoisasti sääntöihin liittyvää asiaa, että pitää hiukan kommentoida. :smile: Argenteus: [i:abfe6d5730]Kyllä initiaatit vaikuttaa HW:ssa vähän tiukemmalta tavaralta kun RQ:ssa, mutta mun mielestä ne silti vastaa toisiaan. Sitä paitsi niin kun jo sanoin, RQ:n 10% on se mikä menee konkreettisesti kultin palveluksessa, ja voi hyvin olettaa että uskonnonharjottamiseen menee vielä 20% lisää "omaa aikaa".[/i:abfe6d5730] Olen tulkinnut aika-asian hiukan toisin. Noviisin täytyy antaa 10 % ajastaan kultille ja näkisin tähän kuuluvan kaiken sen ajan, mikä kuluu kultin hyväksi toimimisessa ja jumalan etujen edistämisessä. Niinpä näkisin, ettei esimerkiksi Humaktin noviisin tarvitse viettää välttämättä kymmentä prosenttia ajastaan vain temppelissä rukoilemisessa, vaan luonnollisesti myös taistelu ja tappaminen on Humaktin asian edistämistä. Varmastikin koviin ja kunniallisiin taisteluihin usein ryhtyvä humakti on jumalalleen paljon mieluisampi kuin vain temppelissä rukoileva ja kultin rauhanomaisia tehtäviä hoiteleva. Toisaalta usein noviisit saattavat käyttää vielä paljon enemmän kuin kymmenen prosenttia ajastaan jumalan etujen edistämiseen. Maanviljelijä arkisella työllään varmasti miellyttää viljajumalattaria ja Dormalia palvova merimies edistänee myös jumalansa asiaa purjehtiessaan meriä Dormalin jalanjäljissä. No, kaiken kaikkiaan näen noviisiuden aikavaatimukset enemmänkin viitteenä noviisin jumalaa miellyttävästä elämästä. Tarkka prosentti ajasta ei ole niinkään olennainen kuin pyrkiminen kultin hyvinä pitämien asioiden edistämiseen noviisin omassa elämässä. Hyvä noviisi voi toki tehdä jotakin konkreettista myös temppelin avuksi, mutta nähdäkseni kukaan pappi ei seiso laskemassa tunteja, että kymmenen prosenttia tulisi täyteen. Hurskaus näkyy pikemminkin hahmon suhteessa jumalansa arvoihin.