Vanha foorumi

Takaisin

Bisos

Gloranthan kultit ja uskonto
Plentonius 19. helmikuuta 2002 kello 21.35
Kirjoittaja Viesti
Plentonius linkki 25. tammikuuta 2002 kello 11.09
Plentonius 25. tammikuuta 2002 kello 11.09 linkki Koska kauhistuttavalla tavalla kukaan ei tunnu keskustelevan siitä tärkeimmästä, eli Gloranthasta, niin täytyypä aloittaa jutun juurta täälläkin. Eli onko kenelläkään mitään näkemystä Bisos nimiseen jumalaan? Eli peräänkuulutan lähinnä Entekosiadin omistajien/muiden valaistuneiden mielipiteitä kyseisestä kultista. Mitkä olisivat aspektit jne. Onko muita kiinnostuneita?
Argenteus linkki 25. tammikuuta 2002 kello 19.15
Argenteus 25. tammikuuta 2002 kello 19.15 linkki Jaa jaa. No en oo sen valaistuneempi kun ennenkään mutta pari nyt tulee heti mieleen. Ensinnäkin on Hazar-Bisos eli Bisos soturina, tämähän oli jo ammoin niissä SGU keywordeissa. Toinen on hedelmällisyysaspekti, sonnistahan tässä kumminkin puhutaan. Tältä löytys sitten niin eläinten kuin omaakin hedelmällisyyttä nostattavaa taikuutta, kyntämisapua jne. Ei tuu muuta mieleen nyt. Lendarshia palvotaan osana Bisoksen kulttia ehkä ? Tässä vielä Wesleyn Hazar-Bisokselle antamat affinityt, jos sulla ei niitä jostain syystä ole: Berserker Combat (Charge, Fight While injured, Butt of the Bull, Fight Multiple Foes) Bull (Loins of the Bull, Endurance of the Bull, Strength of the Bull, Stoicism of the Bull) Hazar (Bull's Shield, Menacing Glare, Roar of the Bull)
Argenteus linkki 25. tammikuuta 2002 kello 19.31
Argenteus 25. tammikuuta 2002 kello 19.31 linkki No tällanen tuli vielä mieleen, vaikka on kyllä vähän kaukaa haettua... Eli Bisoshan on "Idovanuksen Oikea Käsi"... siitä nyt saa sitten lujalla tahdolla väännettyä jotain Totuuteen, Oikeuteen tahi Puheeseen liittyvää. Vastaavasti voi myös jättää ihan omaan arvoonsa :smile:
Argenteus linkki 25. tammikuuta 2002 kello 19.33
Argenteus 25. tammikuuta 2002 kello 19.33 linkki Perskutti, vielä tuli yks mieleen. Luulen että Bisos oli Härkä-Shaahien suojelusjumala, joten vois löytyä jokin kuninkuuteen liittyvä alakultti. No, eipä sillä jäseniä liene kun korkeintaan yksi :wink:
Plentonius linkki 26. tammikuuta 2002 kello 3.21
Plentonius 26. tammikuuta 2002 kello 3.21 linkki Niin. Minun mieleeni tuli kolme aspektia: primääri alkukantainen härkä, elättäjä ja sanansaattaja. Vähän niin kuin Orlanthin ukkonen, isä ja soturi. Siis puhun normaalista Pelandalaisten kultista, enkä Carmaanien vääntelemästä. Miltä tämä kolmijako kuullostaisi?
Argenteus linkki 26. tammikuuta 2002 kello 8.19
Argenteus 26. tammikuuta 2002 kello 8.19 linkki [i:9ef4eb723d]Minun mieleeni tuli kolme aspektia: primääri alkukantainen härkä, elättäjä ja sanansaattaja. [/i:9ef4eb723d] Mielenkiintosta. Mistä sanansaattaja tulee ? Muut kaks on kyllä ihan selkeitä. [i:9ef4eb723d]Siis puhun normaalista Pelandalaisten kultista, enkä Carmaanien vääntelemästä. [/i:9ef4eb723d] Aha, just. Mulle tuli heti (taas) Carmaanit mieleen :smile: Mutta tuota en oo varma onko Bisos Pelandalaisilla niin iso että tarvitsisi aspektit (vrt Maran Heortlinegeilla vs Exilesillä)? Mun käsityksen mukaan Bisos on Pelandassa vaan jumala muiden joukossa, kun taas Carmaniassa se on iso juttu. No jaa.
Plentonius linkki 28. tammikuuta 2002 kello 8.31
Plentonius 28. tammikuuta 2002 kello 8.31 linkki [i:b12f8fb6cb]Mielenkiintosta. Mistä sanansaattaja tulee ? Muut kaks on kyllä ihan selkeitä. [/i:b12f8fb6cb] Se on Entekosiadissa yksi kuvaus Bisoksesta - Jernotiaanisten jumalringin kontekstissa. Se kuullostaa ikään kuin joku profeetta/runoilija olisi suhteuttanut muihin kultteihin. [i:b12f8fb6cb]Aha, just. Mulle tuli heti (taas) Carmaanit mieleen [/i:b12f8fb6cb] Te aivopesty riistäjä! [i:b12f8fb6cb]Mutta tuota en oo varma onko Bisos Pelandalaisilla niin iso että tarvitsisi aspektit (vrt Maran Heortlinegeilla vs Exilesillä)? Mun käsityksen mukaan Bisos on Pelandassa vaan jumala muiden joukossa, kun taas Carmaniassa se on iso juttu. [/i:b12f8fb6cb] Niin. Tästä voi kyllä keskustella. En välttämättä tarkoita peliteknisesestä aspektista vaan analyysin antamasta jaosta. Joka tapauksessa Bisos oli ennen Carmaaneja mestoilla ja on yhä. Vaikea erottaa Carmaanien ja Pelandalaisten kulttuuria toisistaan, siksi yhtä ne ovat nykyään.
Argenteus linkki 28. tammikuuta 2002 kello 17.00
Argenteus 28. tammikuuta 2002 kello 17.00 linkki [i:dca7fa965a]Se on Entekosiadissa yksi kuvaus Bisoksesta - Jernotiaanisten jumalringin kontekstissa. Se kuullostaa ikään kuin joku profeetta/runoilija olisi suhteuttanut muihin kultteihin. [/i:dca7fa965a] Nickin sivuilta (tahi siitä TotRMista) löyty vähän selvitystä, Bisos on Uhrihärkä, joka vie kuolevaisten rukoukset jumalille... Kiva duuni :wink: [i:dca7fa965a]En välttämättä tarkoita peliteknisesestä aspektista vaan analyysin antamasta jaosta. [/i:dca7fa965a] Noh, siinä wanhassa SGU-mainoksessa oli Bisos esitetty niinkun sillä olis aspekteja peliteknisestikin. Tosin ainoa mikä siinä mainittiin oli Hazar. Enempää toimintoja en nyt Bisokselle tähän hätään keksi, mutta johan niitä on tossa isommallekin jumaluudelle ihan mukavasti. [i:dca7fa965a]Vaikea erottaa Carmaanien ja Pelandalaisten kulttuuria toisistaan, siksi yhtä ne ovat nykyään.[/i:dca7fa965a] Itsehän sanoit myös että "Siis puhun normaalista Pelandalaisten kultista, enkä Carmaanien vääntelemästä. " :smile: Mietin itsekin että onko noilla suurempaa eroa. Mutta voipa kyllä ollakin, justiinsa sen erikoisaseman takia joka Bisoksella oli härkä-shaahien aikoina Carmaniassa. Homma ei kumminkaan välttämättä ihan Mt. Jernotiukselle saakka levinnyt, joten voi ehkä olla olemassa erillinen Pelandalainen kultti. Mene ja tiedä, tähän nyt tuskin tulee ikinä virallista vastausta. Jotenkin kyllä sinänsä tuntuis hassulta jos Bisoksella olis HW-aspekteja Pelandassa, koska tuohan on HW:n määritelmä "suurelle jumalalle"; ja Pelandalaisilla nuo ovat kai Turos ja Oria...
Plentonius linkki 29. tammikuuta 2002 kello 11.48
Plentonius 29. tammikuuta 2002 kello 11.48 linkki [i:0d0dfd5b61]Nickin sivuilta (tahi siitä TotRMista) löyty vähän selvitystä, Bisos on Uhrihärkä, joka vie kuolevaisten rukoukset jumalille... [/i:0d0dfd5b61] Joka on aika paljon lainattu antiikin sanansaattaja jumalten työstä. [i:0d0dfd5b61]Noh, siinä wanhassa SGU-mainoksessa oli Bisos esitetty niinkun sillä olis aspekteja peliteknisestikin. Tosin ainoa mikä siinä mainittiin oli Hazar. [/i:0d0dfd5b61] Saapa nähdä. [i:0d0dfd5b61]Enempää toimintoja en nyt Bisokselle tähän hätään keksi, mutta johan niitä on tossa isommallekin jumaluudelle ihan mukavasti. [/i:0d0dfd5b61] Niinpä. [i:0d0dfd5b61]Itsehän sanoit myös että "Siis puhun normaalista Pelandalaisten kultista, enkä Carmaanien vääntelemästä. " [/i:0d0dfd5b61] Taidan puhua itseäni pussiin, mutta onhan näiden kulttuurien tulkinnassa selvä ero vaikka ovatkin yhdestä puusta veistetyt. [i:0d0dfd5b61]Mietin itsekin että onko noilla suurempaa eroa. Mutta voipa kyllä ollakin, justiinsa sen erikoisaseman takia joka Bisoksella oli härkä-shaahien aikoina Carmaniassa. Homma ei kumminkaan välttämättä ihan Mt. Jernotiukselle saakka levinnyt, joten voi ehkä olla olemassa erillinen Pelandalainen kultti. Mene ja tiedä, tähän nyt tuskin tulee ikinä virallista vastausta. [/i:0d0dfd5b61] Siis hetkinen, Bisos oli ennen Carmanialaisia jo kultti Pelandassa. Pelandaa on kaikki se alue, mikä Carmaniaksi nykyään nimetään. Siellä ne alistetut veikot palvovat Bisosta ja Tawenoksessa, joka on "ei-alistetulla" alueella on Bisoksen iso temppelikin. Kyllä se on selkeästi Pelandalaislähtöinen ja niiden palvoma kultti. [i:0d0dfd5b61]Jotenkin kyllä sinänsä tuntuis hassulta jos Bisoksella olis HW-aspekteja Pelandassa, koska tuohan on HW:n määritelmä "suurelle jumalalle"; ja Pelandalaisilla nuo ovat kai Turos ja Oria... [/i:0d0dfd5b61] Turos... se jonka Daxdarius korvasi neuvostossa kun Voiman jumalalla ei ollut enää voimaa... En tiedä, olet varmaan oikeassa.
Argenteus linkki 29. tammikuuta 2002 kello 14.34
Argenteus 29. tammikuuta 2002 kello 14.34 linkki [i:f8bad800fb]Siis hetkinen, Bisos oli ennen Carmanialaisia jo kultti Pelandassa. [/i:f8bad800fb] Toki toki. Eli tarkotin vaan sitä, että käsittääkseni Bisoksen suosio nousi huimasti härkä-shaahien aikana. Ja toisaalta en ole varma ulottuiko tämä suosion nousu itäiseen Pelandaan, eli tonne Mt. Jernotiuksen seuduille saakka. [i:f8bad800fb]Pelandaa on kaikki se alue, mikä Carmaniaksi nykyään nimetään. [/i:f8bad800fb] Ja vähän enemmänkin. [i:f8bad800fb]Siellä ne alistetut veikot palvovat Bisosta ja Tawenoksessa, joka on "ei-alistetulla" alueella on Bisoksen iso temppelikin. [/i:f8bad800fb] Niinpä taisi olla. [i:f8bad800fb]Kyllä se on selkeästi Pelandalaislähtöinen ja niiden palvoma kultti. [/i:f8bad800fb] Ahhah, mutta mun nähdäkseni Bisos on suositumpi nimenomaan varsinaisten Carmaanien (Syranthirin porukat) kuin alkuperäisten Pelandalaisten keskuudessa. Perusteluna yhä nuo härkä-shaahit. Shaahien suojelusjumala, voisi kuvitella ettei tyypillinen maaorja niin hirveän mehuissaan ole... Nyt sitten voi ruveta niillä aspekteilla taas spekuloimaan... ja toisaalta pitää varmaan tehä jotain pesäeroa "vapaan" ja "alistetun" Pelandan välillä. [i:f8bad800fb]Turos... se jonka Daxdarius korvasi neuvostossa kun Voiman jumalalla ei ollut enää voimaa... [/i:f8bad800fb] Juu mutta Turos hommasi paikkansa myöhemmin takasin.
Plentonius linkki 30. tammikuuta 2002 kello 14.57
Plentonius 30. tammikuuta 2002 kello 14.57 linkki [i:e9a6d35e3a]Toki toki. Eli tarkotin vaan sitä, että käsittääkseni Bisoksen suosio nousi huimasti härkä-shaahien aikana. Ja toisaalta en ole varma ulottuiko tämä suosion nousu itäiseen Pelandaan, eli tonne Mt. Jernotiuksen seuduille saakka. [/i:e9a6d35e3a] Tästä kertoisi myytti Bisoksesta yhtenä vuoren jumalana. Luulen, että koko Pelanda omaksui paikalliset jumalat ainakin jonkinlaisena versiona kauttaaltaan ennen Carmaaneja. Tietty muukalaisten palvonta ei välttämättä osakkeita nosta. [i:e9a6d35e3a]Ja vähän enemmänkin. [/i:e9a6d35e3a] Jep. [i:e9a6d35e3a]Ahhah, mutta mun nähdäkseni Bisos on suositumpi nimenomaan varsinaisten Carmaanien (Syranthirin porukat) kuin alkuperäisten Pelandalaisten keskuudessa. Perusteluna yhä nuo härkä-shaahit. Shaahien suojelusjumala, voisi kuvitella ettei tyypillinen maaorja niin hirveän mehuissaan ole... [/i:e9a6d35e3a] Toisaalta Bisos on juuri maanviljelyn jumala, hän joka näytti miten mmanviljelystä saadaan elanto jne. En voi kuvitella että Bisos olisi jotenkin eliitin jumala. [i:e9a6d35e3a]Nyt sitten voi ruveta niillä aspekteilla taas spekuloimaan... ja toisaalta pitää varmaan tehä jotain pesäeroa "vapaan" ja "alistetun" Pelandan välillä. [/i:e9a6d35e3a] Kenties. Ei välttämättä hirveän radikaalia eroa uskonno alueella.
Argenteus linkki 31. tammikuuta 2002 kello 13.10
Argenteus 31. tammikuuta 2002 kello 13.10 linkki [i:008ebed711]Tästä kertoisi myytti Bisoksesta yhtenä vuoren jumalana. [/i:008ebed711] Oliko tällainenkin olemassa ? Hyvinkin mahollista, siinä ringissähän pyörii vähän kaikki vuorollaan... [i:008ebed711]Luulen, että koko Pelanda omaksui paikalliset jumalat ainakin jonkinlaisena versiona kauttaaltaan ennen Carmaaneja. [/i:008ebed711] Kyllä, mutta minä taas väitän että eri kansakuntien ja eri alueiden välillä on eroja kulttien luonteen lisäksi myös niiden suosiossa. Jos siis shaahit yhtäkkiä rupeavat palvomaan Bisosta urakalla, niin on mun mielestä täysin mahdollista että nimenomaan yläluokka lähtee kelkkaan mukaan, vaikkei muu väestö lähtisikään. [i:008ebed711]Toisaalta Bisos on juuri maanviljelyn jumala, hän joka näytti miten mmanviljelystä saadaan elanto jne. [/i:008ebed711] Jaa, mulla on sellanen kuva että Turos on tossa roolissa paljon tärkeämpi jumaluus... ihan jo numeroidenkin perusteella, ja toki hepulla on Entekosiadissakin aika näkyvä rooli. [i:008ebed711]En voi kuvitella että Bisos olisi jotenkin eliitin jumala. [/i:008ebed711] Eipä välttämättä eliitin, mutta edelleen, mulla on sellanen kuva että Bisos olisi suositumpi Carmaanien keskuudessa kuin Pelandalaisten. Turoksella toisin päin. [i:008ebed711]Kenties. Ei välttämättä hirveän radikaalia eroa uskonno alueella.[/i:008ebed711] Noh, kyllähän kultit usein kulkee yhteiskuntaluokittain... ja Carmaniassa tyypillinen Pelandalainen on 6. kun idempänä 4. Vai miten se meni ? Anyways, ajan takaa sitä että vapaassa Pelandassa on pelleillä keskimäärin enemmän vaihtoehtoja auki, joten jakauma voi olla erilainen. Noh, olet varmaan sikäli oikeassa ettei erot kovin isoja ole.
Plentonius linkki 31. tammikuuta 2002 kello 13.49
Plentonius 31. tammikuuta 2002 kello 13.49 linkki [i:be69ecffa0]Oliko tällainenkin olemassa ? Hyvinkin mahollista, siinä ringissähän pyörii vähän kaikki vuorollaan... [/i:be69ecffa0] Tarkistin ja joudun toteamaan, että taisin puhua palturia. Jostain syystä mieleeni oli painunut tämä, mutta näin ei täsmällisesti ottaen ainakaan tällä kertaa ole. Bisos mainitaan vain Idovanuksen (yksi ringistä) sanansaattajana. Vedin liian pitkälle Hermes esikuvan. [i:be69ecffa0]Kyllä, mutta minä taas väitän että eri kansakuntien ja eri alueiden välillä on eroja kulttien luonteen lisäksi myös niiden suosiossa. Jos siis shaahit yhtäkkiä rupeavat palvomaan Bisosta urakalla, niin on mun mielestä täysin mahdollista että nimenomaan yläluokka lähtee kelkkaan mukaan, vaikkei muu väestö lähtisikään. [/i:be69ecffa0] Tarkalleen se menee Carmaanien keskuudessa niin, että Carmanos voittaa Bisoksen kun se yrittää vastustaa lännenmiehien höökimistä. Tämä on muistettava. [i:be69ecffa0]Jaa, mulla on sellanen kuva että Turos on tossa roolissa paljon tärkeämpi jumaluus... ihan jo numeroidenkin perusteella, ja toki hepulla on Entekosiadissakin aika näkyvä rooli.[/i:be69ecffa0] Molemmilla on. Bisos on etelän jumala kun taas Turos on enemmän pohjoisen Pelandan jumala. [i:be69ecffa0]Eipä välttämättä eliitin, mutta edelleen, mulla on sellanen kuva että Bisos olisi suositumpi Carmaanien keskuudessa kuin Pelandalaisten. Turoksella toisin päin. [/i:be69ecffa0] Väitän, että maantiede vaikuttaa tähän jakautumaan. [i:be69ecffa0]Noh, kyllähän kultit usein kulkee yhteiskuntaluokittain... ja Carmaniassa tyypillinen Pelandalainen on 6. kun idempänä 4. Vai miten se meni ? Anyways, ajan takaa sitä että vapaassa Pelandassa on pelleillä keskimäärin enemmän vaihtoehtoja auki, joten jakauma voi olla erilainen. [/i:be69ecffa0] Totta kai, mutta miten tämä aktuaalisti vaikuttaa rituaaleihin on minusta epäselvää. Jumalten palvonta ei ole mikään karriäärikysymys.
Argenteus linkki 31. tammikuuta 2002 kello 20.03
Argenteus 31. tammikuuta 2002 kello 20.03 linkki [i:2e56e3df73]Tarkalleen se menee Carmaanien keskuudessa niin, että Carmanos voittaa Bisoksen kun se yrittää vastustaa lännenmiehien höökimistä. Tämä on muistettava. [/i:2e56e3df73] No sitten on hyvä että muistutit :smile: Mutta tuo tapahtui ammoisina aikoina. Se mistä olen jankannut on shaahien muuttuminen leijonista häriksi, ja tämän tuomat muutokset uskontoon. Vai väitätkö ettei mitään tällaista ollut ? Tai että uskonto ei voisi tuolla tavalla muuttua ? [i:2e56e3df73]Molemmilla on. Bisos on etelän jumala kun taas Turos on enemmän pohjoisen Pelandan jumala. [/i:2e56e3df73] No niin, tämä kuulostaa ihan fiksulta. Etelässä Bisos & Eses, pohjoisessa Turos & Oria. [i:2e56e3df73]Väitän, että maantiede vaikuttaa tähän jakautumaan. [/i:2e56e3df73] No niin mäkin !!! :smile: [i:2e56e3df73]Totta kai, mutta miten tämä aktuaalisti vaikuttaa rituaaleihin on minusta epäselvää. Jumalten palvonta ei ole mikään karriäärikysymys.[/i:2e56e3df73] Nykyisen Carmanian alueella Pelleillä, tai ainakin suurella osalla heistä, on vuosisatojen ajan ollut huomattavan heikot mahdollisuudet olla jotain muuta kuin maaorja. Katsoisin että tämä jo muokkaa kulttuuria, mikä puolestaan muokkaa uskontoa.
Plentonius linkki 1. helmikuuta 2002 kello 7.57
Plentonius 1. helmikuuta 2002 kello 7.57 linkki [i:778a507f20]Mutta tuo tapahtui ammoisina aikoina. Se mistä olen jankannut on shaahien muuttuminen leijonista häriksi, ja tämän tuomat muutokset uskontoon. Vai väitätkö ettei mitään tällaista ollut ? Tai että uskonto ei voisi tuolla tavalla muuttua ? [/i:778a507f20] En väitä. Luulen vain, että nämä muutokset ovat enemmän Carmaanien riittejä koskevia. Varmasti tilanne on vaikuttanut myös orjan asemaan, mutta jos yhtään pystyn asettumaan heidän asemaansa, niin pitäisin uusien herrojen alkamista palvomaan meidän Bisosta oikeastaan positiivisena seikkana, sellaisena kansallista itsetuntoa nostavana, joka vain saisi minut yhä hurskaammaksi. Tilanne olisi vähän sama kuin ruottalaiset olisivat ruvenneet palvomaan Ukkoa ja muita suomalaisia jumalia linnoissaan. Minä tiedän, että suomalaiset eivät olisi silloin hylänneet omaa uskoaan niin helposti. [i:778a507f20]No niin, tämä kuulostaa ihan fiksulta. Etelässä Bisos & Eses, pohjoisessa Turos & Oria. [/i:778a507f20] Vähän näin karrikoiden kyllä. Pohjoisemmassa Bisoksella on vain tämä sanansaattajan duuni kun taas Tawenoksen tienoolla härkä on se suuri jumala. Käsittääkseni. [i:778a507f20]Nykyisen Carmanian alueella Pelleillä, tai ainakin suurella osalla heistä, on vuosisatojen ajan ollut huomattavan heikot mahdollisuudet olla jotain muuta kuin maaorja. Katsoisin että tämä jo muokkaa kulttuuria, mikä puolestaan muokkaa uskontoa. [/i:778a507f20] Muokkaako? Ehkä vähän. Muokkasiko Inkojen orjuuteen siirtyminen heidän uskontoaan? Vastaus on varmaankin aika sama. Erona vain se, että Carmaanit eivät ruvenneet pakkokäännyttämään Näkymättömän Jumalan alaisuuteen porukoita.
Argenteus linkki 1. helmikuuta 2002 kello 10.56
Argenteus 1. helmikuuta 2002 kello 10.56 linkki [i:a1e44f922b]Luulen vain, että nämä muutokset ovat enemmän Carmaanien riittejä koskevia. [/i:a1e44f922b] Niin niin. Mikä siis viittaa siihen että Carmaanien ja Pelandalaisten kulttien väleillä lienee jonkin verran eroa. Ollaanko tästä yhtä mieltä ? [i:a1e44f922b]pitäisin uusien herrojen alkamista palvomaan meidän Bisosta oikeastaan positiivisena seikkana[/i:a1e44f922b] Voi sen noinkin nähdä. [i:a1e44f922b]Pohjoisemmassa Bisoksella on vain tämä sanansaattajan duuni kun taas Tawenoksen tienoolla härkä on se suuri jumala. [/i:a1e44f922b] Passaa mulle. [i:a1e44f922b]Muokkaako? Ehkä vähän.[/i:a1e44f922b] Se muokkaa heidän näkemystään siitä, mikä on heidän asemansa maailmassa, ja sitä kautta kultteja. Sitä paitsi voisin palata noihin "urakultteihin" sikäli että kyllä tietyt kultit esim. Heortlingeilla on rajattu aika tarkasti vain tiettyjen ammattikuntien tai luokkien käyttöön. Veikkaan että on kultteja ja/tai alakultteja, joita Pelandalaiset eivät palvo vaikka Carmaanit niin tekisivätkin.
Plentonius linkki 1. helmikuuta 2002 kello 12.03
Plentonius 1. helmikuuta 2002 kello 12.03 linkki [i:2cff39a41b]Niin niin. Mikä siis viittaa siihen että Carmaanien ja Pelandalaisten kulttien väleillä lienee jonkin verran eroa. Ollaanko tästä yhtä mieltä ? [/i:2cff39a41b] Jep. Luonnollisesti. [i:2cff39a41b]Se muokkaa heidän näkemystään siitä, mikä on heidän asemansa maailmassa, ja sitä kautta kultteja. Sitä paitsi voisin palata noihin "urakultteihin" sikäli että kyllä tietyt kultit esim. Heortlingeilla on rajattu aika tarkasti vain tiettyjen ammattikuntien tai luokkien käyttöön. Veikkaan että on kultteja ja/tai alakultteja, joita Pelandalaiset eivät palvo vaikka Carmaanit niin tekisivätkin. [/i:2cff39a41b] Eieieieieii. Greg on toistuvia kertoja painottanut sitä, että kuka tahansa Heortling uhraa vaikka Niskisille saadakseen vuoteeseensa pientä kipinää ja niin edelleen. Siis jokainen Heortling uhraa kaikille jumalille, joillekkin hiukan harvemmin. Initiaatio merkitsee kultin salaisuuksien tietämistä ja suurempaa sidettä tietysti. Mutta uskon minäkin, että Carmaaneilla on alakultteja, joille kunnon Pelandalaiset eivät uhraa edes ajatuksiaan.
Argenteus linkki 2. helmikuuta 2002 kello 10.49
Argenteus 2. helmikuuta 2002 kello 10.49 linkki [i:2f33b070d6]Greg on toistuvia kertoja painottanut sitä, että kuka tahansa Heortling uhraa vaikka Niskisille saadakseen vuoteeseensa pientä kipinää ja niin edelleen. [/i:2f33b070d6] Totta kai, polyteistisestä systeemistä kumminkin on kyse. Tarkotin initiaatio-tason palvomista niinkun yleensäkin. Selvennykseksi: jos ajatellaan vaikkapa Heortlingien thralleja, niin on kohtuullisen epätodennäköistä että sieltä löytyy esim. Lhankor Mhyn initiaatteja. Vielä epätodennäköisempää että siellä olisi Andrinin tai Jaranin initiaatteja, jotka alkavat olemaan jo ihan mukavasti vain tietyn ryhmän kultteja. Muuta Heortlingit Carmaaneiksi, thrallit näiden Pelandalaisiksi maaorjiksi, ja em. kultit x:ksi ja y:ksi. Tätä siis tarkoitin.
Plentonius linkki 2. helmikuuta 2002 kello 12.34
Plentonius 2. helmikuuta 2002 kello 12.34 linkki Jaa tällä viisiin. Sitten allekirjoitan, mutta Pelandalaisessa kulttuurissa koko initiaatio on suhteellisen harvinaista. Eli tällä on paljon marginaalisempi vaikutus.
Argenteus linkki 2. helmikuuta 2002 kello 16.36
Argenteus 2. helmikuuta 2002 kello 16.36 linkki [i:fe6366467a]Pelandalaisessa kulttuurissa koko initiaatio on suhteellisen harvinaista. Eli tällä on paljon marginaalisempi vaikutus.[/i:fe6366467a] Juu, mutta ei se tavattoman harvinaistakaan liene. Hakkasin aikoinani Enclosuren luvut Exceliin ja se näyttää Keisarikunnassa olevan ainakin 2,3 miljoonaa initiaattia, eikä tossa oo vielä kaikki kultit mukana. Eli kai se aikuisväestöstä joku 1/3 on initiaatteja kumminkin, jos toi pitää vielä paikkansa.
Plentonius linkki 3. helmikuuta 2002 kello 11.31
Plentonius 3. helmikuuta 2002 kello 11.31 linkki Varmaan jossain mielessä. Initiaatio on muuten tavallisempaa kuun kultteja palvoville, joten alle kolmasosa muista ja väittäisin, että mitä sivistyneempi kulttuuri sitä vähäisempi suhdeluku. Aririn metsästäjäpolvet vihitään Kesntratan ja Orogerian salaisuuksiin, mutta Pelandalainen mies väittelee symposiumeissa jumalten mahdollisesta olemassaolemattomuudesta. Muuten joo.
Juha R linkki 3. helmikuuta 2002 kello 11.39
Juha R 3. helmikuuta 2002 kello 11.39 linkki Tästä pelandalaisen alkuperäisen uskon ja karmaanien version erosta vielä. Glorantha-kirjahan mainitsee tästä: 'Bisos is important in Carmania as a loyal servant of Idovanus. For this reason his worship is encouraged by the upper class of Pelandans in Carmania' Kuulostaa minusta siis siltä, että karmaanien versio Bisosin palvonnasta olisi myös pelandalaisille lyöty läpi, ja suurin osa Bisosin seuraajista käyttäisi karmaanien 'korruptoimia' rituaaleja. Tykkään kuitenkin ajatella niin, että löytyisi myös 'kesyttämätön' Härkä, joka ei kumarra ketään. Pitäisikö kuitenkin pyrkiä vähän konkreettisempaan keskusteluun, tavoitteena kai on peliin kelpaava kulttikuvaus? Affinityt ja kaikki? Itse ehdottaisin seuraavaa: ei aspekteja, mutta muutama alakultinomainen variaatio. Perusaffinitynä Härkä (ylläri). Jos haluaa luoda eroa karmaneille ja pelandalaisille niin sitten Lojaali Härkä / Talttumaton Härkä jotka siis eroaisivat feateissa. Toisena joko taistelu- tai hedelmällisyys Viestinviejät jne alakulteiksi joista omat sidoksensa. Vai? Enclosuren palvojalukumääristä vielä: eikös ne ole RQ-initiaatteja? Nähdäkseni HW:n mukaiset initiaatit ovat selvästi omistautuneempia jumalalleen, RQ:n noviisin ja HW:n communal worshipperin panoshan on sama niinkuin jo aiemmin puhuttiin. Eli suurin osa noista vanhoista initiaateista ei välttämättä sitä ole HW:n mukaan.
Argenteus linkki 3. helmikuuta 2002 kello 13.56
Argenteus 3. helmikuuta 2002 kello 13.56 linkki Juha: [i:64bccb255e]Kuulostaa minusta siis siltä, että karmaanien versio Bisosin palvonnasta olisi myös pelandalaisille lyöty läpi[/i:64bccb255e] Niin. Edelleen ihmettelen onko näin joka paikassa, vaiko vain nykyisessä Carmaniassa. Siis vapaa vs alistettu Pelanda jälleen. [i:64bccb255e]löytyisi myös 'kesyttämätön' Härkä, joka ei kumarra ketään[/i:64bccb255e] Ehkä, mutta jotenkin tuntuisi siltä etteivät herrat juuri moista sulattaisi. Pelanda on ollut alistettuna ties kuinka pitkään ja sen jumalatkin on alistettu... [i:64bccb255e]Toisena joko taistelu- tai hedelmällisyys [/i:64bccb255e] Ehdottomasti hedelmällisyys IMO. Taistelun voi sitten saada alakultilta... Tosin Wesleyn kirjotusten perusteella veikkaan että pojat ovat laittamassa Bisokselle aspektitkin. En tiedä onko se sitten fiksua... [i:64bccb255e]Enclosuren palvojalukumääristä vielä: eikös ne ole RQ-initiaatteja? [/i:64bccb255e] Mun mielestä se teksti oli taas systeemitön. Sellainen että sen olisi voinut kirjoittaa vaikka joku Gloranthalainen. Sitä paitsi Enclosuren käyttämä systeemi on PDP, ei RQ. [i:64bccb255e]Nähdäkseni HW:n mukaiset initiaatit ovat selvästi omistautuneempia jumalalleen, RQ:n noviisin ja HW:n communal worshipperin panoshan on sama niinkuin jo aiemmin puhuttiin. [/i:64bccb255e] Mietin tätä ja tulin siihen tulokseen että olen eri mieltä :smile: RQ initiaatti antaa 10% ajastaan papille tahi kultille. Eikös tämä ole kuten HW:ssakin ? Loppu aika HW:n 30%:sta on emulointia ja elämäntapaa, ei mitään mitä esim. papit valvoisivat. Mun mielestä tämä siis sisältyy myös RQ-noviisiuteen, vaikkei sitä ole eksplisiittisesti sanottu. Joka tapauksessa Greg kirjotti noi jutut aika hiljattain (97 muistaakseni), joten luulisin kyllä niitten olevan ihan päteviä.
Juha R linkki 3. helmikuuta 2002 kello 16.25
Juha R 3. helmikuuta 2002 kello 16.25 linkki 03.02.2002 klo 15:56, Argenteus kirjoitti: [i:21e3514845]Ehkä, mutta jotenkin tuntuisi siltä etteivät herrat juuri moista sulattaisi. Pelanda on ollut alistettuna ties kuinka pitkään ja sen jumalatkin on alistettu...[/i:21e3514845] En täysin ymmärrä. Toisaalta korostat Carmanian eroa vapaaseen Pelandaan, toisaalta sanot Pelandan olleen alistettuna vaikka kuinka pitkään. Vai tarkoitatko että Carmaniasta tällaista 'villiä' härkää ei löytyisi? Se on paljon mahdollista. Historiallinen Pelanda ei sinänsä ole vahvoja alueitani (Entekosiad on selailtu läpi mutta sen pohjalta voi mustan todistaa valkoiseksi milloin vain). Joka tapauksessa, osaa Pelandasta hallitsee nykyinen Carmania suoraan, loput ovat olleet sen valtapiirissä aiemmin mutta nyt eivät, näin kai se menee? Näin ollen *puhtaasti* pelandalaisten riittien luulisi olevan harvinaisuus. Ei mahdotonta, mutta harvinaista. Itse ajattelisin, että Bisosia voisi palvoa joko karmaaniversiona tai vanhempien ja puhtaampien riittien mukaan - jolloin Bisos olisi vähemmän juoksupoika ja enemmän suvereeni kunkku. Luonnollisesti jälkimmäinen olisi hyvin harvinaista ja undergroundia. [i:21e3514845]Ehdottomasti hedelmällisyys IMO. Taistelun voi sitten saada alakultilta...[/i:21e3514845] Joo, paitsi jos hedelmällisyystaikuuden katsoo osaksi tuota härkä-affinityä, mikä olisi sinänsä mahdollista. [i:21e3514845]Tosin Wesleyn kirjotusten perusteella veikkaan että pojat ovat laittamassa Bisokselle aspektitkin. En tiedä onko se sitten fiksua...[/i:21e3514845] Tavoitteenahan olisi saada pelattava versio, joka voinee olla yksinkertainen aluksi. Ainahan sitä laajentaa voi jälkikäteen. Yhtä hahmoa kuitenkin koskee vain se oma aspekti. En sinänsä sano etteikä Bisosilla voi olla eri aspekteja, mutta niistä ei tarviine ainakaan heti välittää. [i:21e3514845]Mun mielestä se teksti oli taas systeemitön. Sellainen että sen olisi voinut kirjoittaa vaikka joku Gloranthalainen.[/i:21e3514845] Olet varmasti oikeassa, minulla ei edes ole Enclosurea (vielä) joten en voi kommentoida. [i:21e3514845]RQ initiaatti antaa 10% ajastaan papille tahi kultille. Eikös tämä ole kuten HW:ssakin ?[/i:21e3514845] Öö, siis juuri kuten HW:n communal worshipper. CW:t osallistuvat kaikkiin yhteisön pyhäpäiviin (heorteilla 28 pyhäpäivää = 10% arkivuodesta) [i:21e3514845]Loppu aika HW:n 30%:sta on emulointia ja elämäntapaa, ei mitään mitä esim. papit valvoisivat.[/i:21e3514845] Totta... [i:21e3514845]Mun mielestä tämä siis sisältyy myös RQ-noviisiuteen, vaikkei sitä ole eksplisiittisesti sanottu.[/i:21e3514845] Oma vaikutelmani on ehdottomasti se, että initiaation merkitys on kasvanut RQ:sta HW:iin. Tämä ei perustu mihinkään yksittäiseen julkilausumaan vaan kokonaisvaikutelmaan. Mutta jos näin ei olisi, koko CW:n käsitettä ei tarvittaisi. CW = henkilö, joka täyttää uskonnollisen elämän vaatimukset sekä jumalten että yhteisön kannalta ja on osa *koko* uskontoa, ei vain yhtä kulttia. Luontaisetuina ikuinen elämä jne. Ei siis mikään maallikkojäsen tai outsider.
Plentonius linkki 3. helmikuuta 2002 kello 22.07
Plentonius 3. helmikuuta 2002 kello 22.07 linkki Iltaa [i:ed3dead960]En täysin ymmärrä. Toisaalta korostat Carmanian eroa vapaaseen Pelandaan, toisaalta sanot Pelandan olleen alistettuna vaikka kuinka pitkään. Vai tarkoitatko että Carmaniasta tällaista 'villiä' härkää ei löytyisi? Se on paljon mahdollista.[/i:ed3dead960] Nyt aikalisä, kannattaa erottaa kultti, eli byrokraattinen kokonaisuus, ja uskonto sinänsä. Se, että Bisos on Carmanoksen kukistama jumala (siis carmanialaisessa mytologiassa) varmasti tarkoittaa pääasiallisesti sitä, että länsi-pelanda ja Bisoksen kultti on alistetussa asemassa. Tällä ei kuitenkaan tarvitse olla hirveitä teologisia seuraamuksia. En tiedä, tarvitaanko "kesyä" ja "villiä" sonnia. Riittänee kun mieltää Bisoksen kultin olevan Carmanian alueella alistettu. [i:ed3dead960]Historiallinen Pelanda ei sinänsä ole vahvoja alueitani (Entekosiad on selailtu läpi mutta sen pohjalta voi mustan todistaa valkoiseksi milloin vain). Joka tapauksessa, osaa Pelandasta hallitsee nykyinen Carmania suoraan, loput ovat olleet sen valtapiirissä aiemmin mutta nyt eivät, näin kai se menee? Näin ollen *puhtaasti* pelandalaisten riittien luulisi olevan harvinaisuus. Ei mahdotonta, mutta harvinaista. [/i:ed3dead960] Se raja on vähän häilyvämpi, Carmaanit omistavat suuren osan maasta myös vapaan Pelandan alueella. Heillä ei vain ole sellaista täysin alistavaa asemaa idässä. Vertaisin Etelä-Afrikkaan ja Zimbabween ennen Apartheidin kukistumista. Mitä tulee "puhtaisiin" Pelandalaisiin riitteihin, niin ainahan kultin rituaalit muuttuvat joltain osin. Varmasti. Erona pitäisin sitä, että vapaassa Pelandassa Bisoksen kultti ei ole niin carmaanien poliittisen vallan alla. Miltä tämä kuullostaa? Mitä tulee sitten konkreettiseen kulttiin, niin mielestäni härkä/sonni affinity ei voisi olla kuin "primitiivisen" aspektin/alakultin. Pelandalainen kultti lienee liian sivistynyt siihen, että kaikki kanavoisivat eläimellistä energiaa. Jonkin sortin hedelmällisyys varmasti sopisi yleiseksi. En nyt ole niin tarkkaan lukenut, että mikä sopisi toiseksi yleiseksi, mutta mietitään sitä vielä. Muuten suunnitelmanne kuullostavat hyviltä.
Juha R linkki 4. helmikuuta 2002 kello 7.45
Juha R 4. helmikuuta 2002 kello 7.45 linkki [i:25648b3f8b]Nyt aikalisä, kannattaa erottaa kultti, eli byrokraattinen kokonaisuus, ja uskonto sinänsä.[/i:25648b3f8b] Ymmärrän eron hyvin, usko pois. Mutta näen uskossa vielä lisäksi sellaisia elementtejä, joita sinä et ehkä pidä relevantteina. Lyhyesti (yrittäen välttää sobjectivity -hässäkkää): on jumaluus, on sen kultti(organisaatio) ja on ne metodit, jolla kultti jumaluutta lähestyy - myytit, riitit jne. Ja minusta nämä metodit ovat kultin tärkeintä omaisuutta ja säätelevät pitkälti sitä, miten suora kosketus palvojilla on jumaluuteen. [i:25648b3f8b]Se, että Bisos on Carmanoksen kukistama jumala (siis carmanialaisessa mytologiassa) varmasti tarkoittaa pääasiallisesti sitä, että länsi-pelanda ja Bisoksen kultti on alistetussa asemassa.[/i:25648b3f8b] Tarkoitat siis että Bisoksen kukistaminen on Pelandan kukistamisen vertauskuva, ei muuta? [i:25648b3f8b]Tällä ei kuitenkaan tarvitse olla hirveitä teologisia seuraamuksia. En tiedä, tarvitaanko "kesyä" ja "villiä" sonnia. Riittänee kun mieltää Bisoksen kultin olevan Carmanian alueella alistettu.[/i:25648b3f8b] Viitaten ylläolevaan: itse ajattelen sillä olevan paljonkin merkitystä, kuinka 'alkuperäisiä' kultin riitit ovat. Karmaanit ovat tuoneet mukaan omia tulkintojaan - ja samalla heikentäneet alkuperäisiä. Tämä argumentti on myös osa gloranthalaista arkipäivää; 'meidän tarinamme ovat ne alkuperäiset, vanhimmat, riittimme puhtaimmat jne.' [i:25648b3f8b]Pelandalainen kultti lienee liian sivistynyt siihen, että kaikki kanavoisivat eläimellistä energiaa. Jonkin sortin hedelmällisyys varmasti sopisi yleiseksi.[/i:25648b3f8b] Kenstrata ja Orogeria eivät kuitenkaan ole liian alkukantaisia pelandalaisille, miksi sitten Härkä olisi?
Argenteus linkki 4. helmikuuta 2002 kello 15.47
Argenteus 4. helmikuuta 2002 kello 15.47 linkki Juha: [i:dd6eff772b]Toisaalta korostat Carmanian eroa vapaaseen Pelandaan, toisaalta sanot Pelandan olleen alistettuna vaikka kuinka pitkään. [/i:dd6eff772b] Jep, hämäsin kaikkia käyttämällä yhtä sanaa kahdesta eri asiasta :smile: Yritetään uudestaan. DH valloitti Pelandan jo ammoisina aikoina, ja siitä lähtien Pelandalaiset eivät ole hallinneet itseään vaan ovat olleet tämän tai tuon valtion alusmaina. Pelandalaisten asema on sitten vaihdellut aikojen saatossa mutta huonoimmillaan se oli nähdäkseni Carmaanialaisen imperiumin aikoina. Lunarien vallan alla on helpompaa, eli "vapaa" Pelanda on se osa joka on nykyisten Oroninin ja Doblianin satrappikuntien alueilla. "Alistettu" Pelanda on se joka on Carmanialaisten hallintoalueella. Plento fiksusti huomautti että vapaassakin Pelandassa yläluokka on Carmaanialaista. Lunar-hallinto vain ei sulata alamaisten sortamista ihan samalla tyylillä kuin Carmanialaiset kreivit, joten eroja löytyy. Eli Carmanian alueella homma jatkuu samalla tavalla kuin ennenkin, Sydänmaalla on asiat vähän paremmin. Tuttua juttua varmaan kaikille mutta auoimpahan päätäni. [i:dd6eff772b]Vai tarkoitatko että Carmaniasta tällaista 'villiä' härkää ei löytyisi?[/i:dd6eff772b] Sitä lähinnä tuossa tarkotin. [i:dd6eff772b]Näin ollen *puhtaasti* pelandalaisten riittien luulisi olevan harvinaisuus. [/i:dd6eff772b] Hm. Luulen että kulttuurivaihtoa on ollut niin pitkään ja niin paljon ettei tuollaisesta oikein voi puhuakaan, muuta kuin korkeintaan Jernotialaisen piirin tapauksessa joka jotenkin tuntuu säilyneen suhteellisen alkuperäisenä. [i:dd6eff772b]Itse ajattelisin, että Bisosia voisi palvoa joko karmaaniversiona tai vanhempien ja puhtaampien riittien mukaan - jolloin Bisos olisi vähemmän juoksupoika ja enemmän suvereeni kunkku. [/i:dd6eff772b] Jep, jotain tällaista. [i:dd6eff772b]Luonnollisesti jälkimmäinen olisi hyvin harvinaista ja undergroundia. [/i:dd6eff772b] Ei välttämättä "vapaalla" puolella. [i:dd6eff772b]Joo, paitsi jos hedelmällisyystaikuuden katsoo osaksi tuota härkä-affinityä, mikä olisi sinänsä mahdollista. [/i:dd6eff772b] Jep. [i:dd6eff772b]En sinänsä sano etteikä Bisosilla voi olla eri aspekteja, mutta niistä ei tarviine ainakaan heti välittää. [/i:dd6eff772b] Näinhän se on. Yhestä hahmosta kai kumminkin on vain kyse. Hamassa tulevaisuudessa siintävä Carmania-opus voi sitten kertoa loput. [i:dd6eff772b]Oma vaikutelmani on ehdottomasti se, että initiaation merkitys on kasvanut RQ:sta HW:iin. [/i:dd6eff772b] Uskonto on IMO muutenkin tullut merkittävämmäksi... [i:dd6eff772b]CW = henkilö, joka täyttää uskonnollisen elämän vaatimukset sekä jumalten että yhteisön kannalta ja on osa *koko* uskontoa, ei vain yhtä kulttia. [/i:dd6eff772b] Niin. Eikös tämän voisi RQ-ympäristössä tulkita hepuksi joka on maallikkojäsenenä n:ssä oman pantheonin kultissa ja uhrailee taikapisteitä seremonioissa ? RQ:n maallikkojäsenelle kun ei HW:ssa liene mitään muuta vastinetta... Plento: [i:dd6eff772b]Se, että Bisos on Carmanoksen kukistama jumala (siis carmanialaisessa mytologiassa) varmasti tarkoittaa pääasiallisesti sitä, että länsi-pelanda ja Bisoksen kultti on alistetussa asemassa. [/i:dd6eff772b] Hm, eiköhän siihen jonkin sorttinen maaginen mittelökin liittynyt. Lisäksi, en usko että Bisoksen kultti on sinänsä erityisen alistettu Carmaniassa. "Idovanuksen oikea käsi" kumminkin. Toki muinainen Pelandalainen voisi olla sitä mieltä ettei tuollainen sovi Bisokselle, mutta... [i:dd6eff772b]Erona pitäisin sitä, että vapaassa Pelandassa Bisoksen kultti ei ole niin carmaanien poliittisen vallan alla. Miltä tämä kuullostaa? [/i:dd6eff772b] Ihan fiksulta, kyllä sen näinkin voi tehdä. Itse kyllä näen enemmänkin eroa Carmanialaisen ja perinteisen Pelandalaisen kultin välillä. Siis Carmanialaiset ovat muuttaneet kulttia alkuperäisestä, mutta nämä muutokset eivät ole välttämättä levinneet kaikkialle. Tai Itä-Pelandan "vapautumisen" yhteydessä on saatettu palauttaa Carmanialaisia edeltäviä riittejä. [i:dd6eff772b]Pelandalainen kultti lienee liian sivistynyt siihen, että kaikki kanavoisivat eläimellistä energiaa. [/i:dd6eff772b] Mutta kai tuo riippuu siitä mitä tällä Bull-affinityllä mieltää ? Voihan se olla härkä-yhteiskunnan-palveluksessa, eikä ns. primaali härkä. Juha: [i:dd6eff772b]Kenstrata ja Orogeria eivät kuitenkaan ole liian alkukantaisia pelandalaisille, miksi sitten Härkä olisi?[/i:dd6eff772b] Hm, ei kai K&O:ta varsinaisesti Pelandassa palvota ? Eikös se ole nimenomaan Aririn ylämaalaisten uskonto ? Jotka taas ovat selvästi alkukantaisempia kuin Pellet.
Juha R linkki 6. helmikuuta 2002 kello 11.02
Juha R 6. helmikuuta 2002 kello 11.02 linkki [i:9cfddfc91b]... Eli Carmanian alueella homma jatkuu samalla tavalla kuin ennenkin, Sydänmaalla on asiat vähän paremmin. Tuttua juttua varmaan kaikille mutta auoimpahan päätäni.[/i:9cfddfc91b] Avautumisestasi oli hyötyä, jokseenkin noin sen kuvittelinkin olevan mutta en ollut varma asiasta. [i:9cfddfc91b]Uskonto on IMO muutenkin tullut merkittävämmäksi...[/i:9cfddfc91b] Uskonto on aina ollut merkittävä teema Gloranthassa, mutta ei välttämättä alkuaikojen RuneQuest-peleissä. Tai itse asiassa kyllä on ollut, mutta eri tavalla. Mutta HW on kyllä tuonut uskonnot aiempaa tiukemmin kulttuurin yhteyteen. Että kultit ei enää ole jotain eristäytyneitä harrikkajengejä (paitsi tietty Uroxit :smile:) Ärsyttäviäkin ylilyöntejä kyllä on välillä. Esim. kaivosmiehet ei pärjää ilman kaivosjumalaa eikä viemärityöläiset ilman viemärisankaria vrt. UW1... [i:9cfddfc91b]Niin. Eikös tämän voisi RQ-ympäristössä tulkita hepuksi joka on maallikkojäsenenä n:ssä oman pantheonin kultissa ja uhrailee taikapisteitä seremonioissa ? RQ:n maallikkojäsenelle kun ei HW:ssa liene mitään muuta vastinetta...[/i:9cfddfc91b] Makuasia, mutta ei minusta. Maallikkojäsen ei nähdäkseni voi saada jäsenyydestään kuin korkeintaan maallista hyötyä (voi tehdä hyvän vaikutuksen). CW voi pyytää apua kaikilta pantheonin jumalilta hädän tullen. Plus, hän on todella osa (esim) Myrskyheimoa - O&E takaavat hänen sielunsa päätyvän Myrskyvaltakuntaan, vaikkei hän olekaan minkään yhden jumalan initiaatti. Maallikkojäsenet RQ:ssa eivät todellakaan ole näin 'messissä'. [i:9cfddfc91b]Itse kyllä näen enemmänkin eroa Carmanialaisen ja perinteisen Pelandalaisen kultin välillä. Siis Carmanialaiset ovat muuttaneet kulttia alkuperäisestä, mutta nämä muutokset eivät ole välttämättä levinneet kaikkialle.[/i:9cfddfc91b] Jotakuinkin näin olin itsekin ajatellut. [i:9cfddfc91b]Mutta kai tuo riippuu siitä mitä tällä Bull-affinityllä mieltää ? Voihan se olla härkä-yhteiskunnan-palveluksessa, eikä ns. primaali härkä.[/i:9cfddfc91b] Aivan. Vetohärkä :wink: Ei kun oikeasti, minusta se voisi olla Härkä johon kuuluisi juuri tällaisia yhteisöllisiä juttuja, hedelmällisyyttä jne. ja jollain aspektilla/alakultilla sitten Alkuhärkä tms. Ja Carmaniassa VOISI olla eri feateja käytössä kuin vapaassa Pelandassa [i:9cfddfc91b]Hm, ei kai K&O:ta varsinaisesti Pelandassa palvota ? Eikös se ole nimenomaan Aririn ylämaalaisten uskonto ? Jotka taas ovat selvästi alkukantaisempia kuin Pellet.[/i:9cfddfc91b] Hmm. Entekosiadin Kenstrata & Orogeria -myytit ovat kappaleessa 'Other Pelandan stories' (tai jotain). Eiköhän nämä myytit ole kerätty siellä missä jumaliakin palvotaan? Lisäksi, Barbarian Adventures esittelee ainakin yhden eksplisiittisesti pelandalaisen joukko-osaston, Lasadagin leijonat. Näiden kavereiden kultti muistuttaa kovasti leijonajumala Durbadathia (vaikka ei olekaan se) affinityjensä perusteella. He siis nimenomaan kanavavoivat tuota aiemmin mainittua 'eläimellistä energiaa'. En ymmärrä sellaista näkemystä Pelandasta (tai oikeastaan mistään gloranthan alueesta) että se olisi siihen liian sivistynyt.
Plentonius linkki 6. helmikuuta 2002 kello 11.07
Plentonius 6. helmikuuta 2002 kello 11.07 linkki [i:97d9fbcd00]Yritetään uudestaan. DH valloitti Pelandan jo ammoisina aikoina, ja siitä lähtien Pelandalaiset eivät ole hallinneet itseään vaan ovat olleet tämän tai tuon valtion alusmaina.[/i:97d9fbcd00] Ei se ihan näin mene. Pelanda ei ole ollut kuin pienen osan aikaa DHn alaisena. [i:97d9fbcd00] Pelandalaisten asema on sitten vaihdellut aikojen saatossa mutta huonoimmillaan se oli nähdäkseni Carmaanialaisen imperiumin aikoina. Lunarien vallan alla on helpompaa, eli "vapaa" Pelanda on se osa joka on nykyisten Oroninin ja Doblianin satrappikuntien alueilla. "Alistettu" Pelanda on se joka on Carmanialaisten hallintoalueella. [/i:97d9fbcd00] Nyt ollaan samaa mieltä. [i:97d9fbcd00]Plento fiksusti huomautti että vapaassakin Pelandassa yläluokka on Carmaanialaista. Lunar-hallinto vain ei sulata alamaisten sortamista ihan samalla tyylillä kuin Carmanialaiset kreivit, joten eroja löytyy. Eli Carmanian alueella homma jatkuu samalla tavalla kuin ennenkin, Sydänmaalla on asiat vähän paremmin. [/i:97d9fbcd00] Satraappikunnissa ylemmyys perustuu pelkkään pääoman runsauteen kun taas Carmaniassa on rotuopillisia hallintokuvioita. Vetoan Etelä-Afrikka Zimbabwe esimerkkiini. J: [i:97d9fbcd00]Joo, paitsi jos hedelmällisyystaikuuden katsoo osaksi tuota härkä-affinityä, mikä olisi sinänsä mahdollista. [/i:97d9fbcd00] Jep. [i:97d9fbcd00]CW = henkilö, joka täyttää uskonnollisen elämän vaatimukset sekä jumalten että yhteisön kannalta ja on osa *koko* uskontoa, ei vain yhtä kulttia. [/i:97d9fbcd00] Juuri näin. Verratkaa antiikin kreikkaan, suurin osa oli CWeitä ja muutama harva kuului johonkin Eleusiin kultin salaisuuksiin vihkiytyneihin. [i:97d9fbcd00]Niin. Eikös tämän voisi RQ-ympäristössä tulkita hepuksi joka on maallikkojäsenenä n:ssä oman pantheonin kultissa ja uhrailee taikapisteitä seremonioissa ? RQ:n maallikkojäsenelle kun ei HW:ssa liene mitään muuta vastinetta...[/i:97d9fbcd00] Häh? Eikö suomenkielisessä ollut lay member käsitettä? [i:97d9fbcd00]Hm, eiköhän siihen jonkin sorttinen maaginen mittelökin liittynyt. Lisäksi, en usko että Bisoksen kultti on sinänsä erityisen alistettu Carmaniassa. "Idovanuksen oikea käsi" kumminkin. Toki muinainen Pelandalainen voisi olla sitä mieltä ettei tuollainen sovi Bisokselle, mutta... [/i:97d9fbcd00] Maaginen mittelö? Ihan miten vain. Ei lähdetä tälle linjalle. [i:97d9fbcd00]Ihan fiksulta, kyllä sen näinkin voi tehdä. Itse kyllä näen enemmänkin eroa Carmanialaisen ja perinteisen Pelandalaisen kultin välillä. Siis Carmanialaiset ovat muuttaneet kulttia alkuperäisestä, mutta nämä muutokset eivät ole välttämättä levinneet kaikkialle. Tai Itä-Pelandan "vapautumisen" yhteydessä on saatettu palauttaa Carmanialaisia edeltäviä riittejä. [/i:97d9fbcd00] Ehkä näinkin, mutta pitäisin tätä marginaalisena ilmiönä. [i:97d9fbcd00]Mutta kai tuo riippuu siitä mitä tällä Bull-affinityllä mieltää ? Voihan se olla härkä-yhteiskunnan-palveluksessa, eikä ns. primaali härkä. [/i:97d9fbcd00] Selvä. Eli tarkennan tarkoittavani äsköisellä "alkuhärkä" aspektia. [i:97d9fbcd00]Hm, ei kai K&O:ta varsinaisesti Pelandassa palvota ? Eikös se ole nimenomaan Aririn ylämaalaisten uskonto ? Jotka taas ovat selvästi alkukantaisempia kuin Pellet. [/i:97d9fbcd00] K&O on tärkeä kultti Aririssa, veikkaisin kuitenkin pellejenkin metsästäessä uhraavan osan heille.
Argenteus linkki 7. helmikuuta 2002 kello 14.01
Argenteus 7. helmikuuta 2002 kello 14.01 linkki Juha: [i:f9f47d92ff]Mutta HW on kyllä tuonut uskonnot aiempaa tiukemmin kulttuurin yhteyteen.[/i:f9f47d92ff] Mikä on hieno homma sinänsä... [i:f9f47d92ff]Ärsyttäviäkin ylilyöntejä kyllä on välillä. [/i:f9f47d92ff] Jep, ja väitän kyllä että muutenkin uskonnon ja uskomusten osuus on vähän kasvanut. Jos jonkin näköistä myyttiä löytyy kirjasta kun kirjasta... Maallikkojäsenistä: [i:f9f47d92ff]Makuasia[/i:f9f47d92ff] Kyllä. [i:f9f47d92ff]CW voi pyytää apua kaikilta pantheonin jumalilta hädän tullen. [/i:f9f47d92ff] Jep, mutta saako sillä sitten mitään aikaan ? En ole itse noihin DI säätöihin tutustunut. [i:f9f47d92ff]Maallikkojäsenet RQ:ssa eivät todellakaan ole näin 'messissä'. [/i:f9f47d92ff] Eivätkö ? Mun mielestä maallikoista ei RQ:ssa juuri mitään sanottu. Joten vaikea arvioida tällasta. [i:f9f47d92ff]En ymmärrä sellaista näkemystä Pelandasta (tai oikeastaan mistään gloranthan alueesta) että se olisi siihen liian sivistynyt. [/i:f9f47d92ff] Joo, ihan hyvä pointti sinänsä. Mutta pitää tässä huomauttaa ihan yleisesti ettei esim. Leijonan palvominen tarkoita eläimellistä käyttäytymistä (vaikka voi se sitäkin olla). Leijonasta saa hyvin vedettyä vaikka mitä muutakin juttua assosiaatioiden perusteella. Eli sikäli olen täysin samaa mieltä: kyllä missä tahansa kulttuurissa voidaan palvoa "eläinjumalia". Plento: [i:f9f47d92ff]Satraappikunnissa ylemmyys perustuu pelkkään pääoman runsauteen [/i:f9f47d92ff] Eipä tämäkään nyt ihan näin mene. Sukujuuret ja aateluus on varsin merkittävä tekijä myös. Ja moni muukin :smile: [i:f9f47d92ff]Verratkaa antiikin kreikkaan, suurin osa oli CWeitä ja muutama harva kuului johonkin Eleusiin kultin salaisuuksiin vihkiytyneihin. [/i:f9f47d92ff] Niin, tästä ei kai kenelläkään ole enää eriävää mielipidettä. [i:f9f47d92ff]Häh? Eikö suomenkielisessä ollut lay member käsitettä? [/i:f9f47d92ff] Siis mitä ? Juurihan puhuttiin RQ:n maallikkojäsenistä... Lue Nysalorin analyysi toisella palstalla. Kysehän on siitä että mun mielestä RQ-HW vastaavuudet menee maallikko-Communal Worshipper; noviisi-initiate; devotee-(RL/pappi/akolyytti/shamaani/mikälie). Juhan mielestä taas noviisi-CW; ja jotain. Kyllä initiaatit vaikuttaa HW:ssa vähän tiukemmalta tavaralta kun RQ:ssa, mutta mun mielestä ne silti vastaa toisiaan. Sitä paitsi niin kun jo sanoin, RQ:n 10% on se mikä menee konkreettisesti kultin palveluksessa, ja voi hyvin olettaa että uskonnonharjottamiseen menee vielä 20% lisää "omaa aikaa". [i:f9f47d92ff]Maaginen mittelö? Ihan miten vain. Ei lähdetä tälle linjalle. [/i:f9f47d92ff] No, en oikein osaa uskoa että kansakunnat jättäisivät resursseja käyttämättä kun sotivat keskenään siinä mittakaavassa kuin tässä on puhe. -> maksimaalinen taikuusarsenaali käytössä molemmin puolin. Vai ?
Juha R linkki 8. helmikuuta 2002 kello 10.21
Juha R 8. helmikuuta 2002 kello 10.21 linkki [i:a5977d57f9]Jep, mutta saako sillä sitten mitään aikaan ? En ole itse noihin DI säätöihin tutustunut.[/i:a5977d57f9] Saa aikaan jos investoi juuri tähän 'Palvo pantheonia' ominaisuuteen. Kynnys on toki korkea mutta kyllä tämä olisi täysin mahdollista. Ja toisin kuin RQ:ssa ei onnistuessaan 'maksa' mitään. Joka tapauksessa, sääntöteknisesti puhuen, onko maallikkojäsenellä RQ:ssa mitään etua jäsenyydestään? Ei. [i:a5977d57f9]Mun mielestä maallikoista ei RQ:ssa juuri mitään sanottu. Joten vaikea arvioida tällasta.[/i:a5977d57f9] ...lue kuitenkin tuo Matin siteeraus RQ:n sääntökirjasta, joka tekee hyvin selväksi maallikkojäsenyyden olemattomat edut ja toisaalta vähäiset vaatimukset. Puhun nyt siis pelkästään sääntömekaniikasta. [i:a5977d57f9]Kysehän on siitä että mun mielestä RQ-HW vastaavuudet menee maallikko-Communal Worshipper; noviisi-initiate; devotee-(RL/pappi/akolyytti/shamaani/mikälie).[/i:a5977d57f9] Ei toimi, ja kerron miksi: Hero Wars tekee eron poliittisen viran ja henkilökohtaisen hurskauden välille toisin kuin RQ. CW, initiate ja devotee (+ disciple) ovat nousevia asteita henkilökohtaisessa sitoutumisessa uskoon. Pappi jne. puolestaan ovat ammatteja, ja niiden edustajat voivat olla hurskaampia, taikavoimaisempia jne. kuin hierarkiassa alemmat mutta eivät automattisesti. RQ:ssa näitä kahta asiaa ei ole eroteltu toisistaan, joten yhtäläisyysmerkkejä näiden eri systeemien nimitysten välille ei voi vetää. Maallikkojäsenyydellä ei ole minun mielestäni mitään HW-vastinetta. Jos pitäisi tehdä vanhasta RQ-hahmosta HW-konversio ja se olisi PAKKO huomioida, voisin ehkä laittaa jonkun 'tuntee X:n papin' ominaisuuden ms. suhteen, mutta ei se taikuuspuolelle menisi. [i:a5977d57f9]Juhan mielestä taas noviisi-CW; ja jotain.[/i:a5977d57f9] Ei, en yleistä sitä noin. Osa RQ:n noviiseista olisi HW:n initiaatteja, osa CW:ta, pieni osa jopa devoteita. Pointtini oli alunperin se, että jos katsoo jotain tilastoa väestöstä jossa on ilmoitettu noviiseja olevan x kappaletta ei voi suoraan päätellä myös HW-initiaatteja olevan niin paljon. Mutta kuten sanoit, voi Enclosuren tilasto olla 'universaali' tai vastata Gregin nykykäsitystä näistä luokista, siitä en tiedä. [i:a5977d57f9]RQ:n 10% on se mikä menee konkreettisesti kultin palveluksessa, ja voi hyvin olettaa että uskonnonharjottamiseen menee vielä 20% lisää "omaa aikaa".[/i:a5977d57f9] Riippuu tapauksesta. Yhtä hyvin voi olettaa että hän maksaa kymmenykset ja that's it. Mitä esität on varmasti mahdollista mutta käytetäänkö teidän peleissänne sitten automaattisesti tällaista ajankäyttöskeemaa? [ Tätä viestiä on muokannut: Juha R 2002-02-08 12:22 ]
Argenteus linkki 8. helmikuuta 2002 kello 11.10
Argenteus 8. helmikuuta 2002 kello 11.10 linkki Bisoksen kanssa tällä ei ole enää mitään tekemistä mutta... [i:d77431bf25]Joka tapauksessa, sääntöteknisesti puhuen, onko maallikkojäsenellä RQ:ssa mitään etua jäsenyydestään? Ei. [/i:d77431bf25] Ei niin, mutta ilmeisesti tämä on HW:ssakin lähes olematonta, ellei todella investoi tuohon Worship-kykyyn ? [i:d77431bf25]Ei toimi, ja kerron miksi: Hero Wars tekee eron poliittisen viran ja henkilökohtaisen hurskauden välille [/i:d77431bf25] Tämän olen hyvin tiedostanut jo iät ja ajat. Sekin on huomattava että RQ vihjaa pappien ja riimulordien määrän olevan paljon paljon suurempi kuin HW:ssa (esim. 6 tuulilordia per koko Sartar). Tarkotuksena siis ei ole rinnastaa vaikka pappia ja devoteeta vaan näiden käyttämä taikuus... Järkevin rinnastus yleisesti ottaen on mielestäni akolyytti/RL - devotee. Itse en ole henk koht koskaan oikein ymmärtänyt RQ:ssa sitä, että taikuuden teho riippuu kulttiasemasta. Noh. Joka tapauksessa, olen edelleen sitä mieltä että on aika vahva korrelaatio RQ:n ja HW:n initiaatin välillä. Tämä oli se mitä ajoin takaa. [i:d77431bf25]Mitä esität on varmasti mahdollista mutta käytetäänkö teidän peleissänne sitten automaattisesti tällaista ajankäyttöskeemaa? [/i:d77431bf25] Meidän peleissä on ikiajoista lähtien tuo 10% ollut nimenomaan temppelin hyväksi tehtävää työtä, jonka temppelin henkilökunta ohjeistaa. Toisaalta jokaikinen hahmo on omalla ajallaan jollakin tasolla toiminut kulttinsa oppien mukaisesti. Lisäksi uhraaminen riimutaikuutta varten voidaan mun mielestä laskea mukaan. Kaikki tämä on siis extraa siihen 10%:iin nähden, ja parhaissa tapauksissa se on ollut varmasti enemmän kuin HW:n 30%. Vaihtelee tietysti hahmoittain.
Juha R linkki 12. helmikuuta 2002 kello 7.15
Juha R 12. helmikuuta 2002 kello 7.15 linkki [i:ab05b9bc89]Bisoksen kanssa tällä ei ole enää mitään tekemistä mutta...[/i:ab05b9bc89] ...menköön vielä tämän kerran... [i:ab05b9bc89]Ei niin, mutta ilmeisesti tämä on HW:ssakin lähes olematonta, ellei todella investoi tuohon Worship-kykyyn ?[/i:ab05b9bc89] No niinkuin jo sanoin niin kynnys on korkea aluksi mutta entä sitten? Maallikkojäsen ei koskaan voi saada niitä hyötyjä joita CW:llä on joten taitaa CW sittenkin viedä pitemmän korren. Toisaalta kaiken hyödyn ei tarvitsee olla hahmon henk.koht. voimilla pullistelua - mitä korkeampi CW-arvo sen helpompi saada apua miltä tahansa pantheonin papilta yms. Ja ehkä tärkeimpänä: minun tulkintani mukaan RQ:n maallikkojäsenyys ei takaa mitään kuolemanjälkeistä pelastusta toisin kuin CW. [i:ab05b9bc89]Tarkotuksena siis ei ole rinnastaa vaikka pappia ja devoteeta vaan näiden käyttämä taikuus...[/i:ab05b9bc89] Ok, tässä on enemmän järkeä. [i:ab05b9bc89]Joka tapauksessa, olen edelleen sitä mieltä että on aika vahva korrelaatio RQ:n ja HW:n initiaatin välillä. Tämä oli se mitä ajoin takaa.[/i:ab05b9bc89] Tämä vertailu on todella tarpeen vain silloin kun halutaan konvertoida joku tietty hahmo systeemistä toiseen. Jolloinka tämän korrelaation vahvuus on aina tapauskohtainen. Yritän vain ehdottaa vaihtoehtoisia tapoja katsoa asiaa. Yksi noviisi voi olla HW:ssa CW, toinen devotee. [i:ab05b9bc89]Kaikki tämä on siis extraa siihen 10%:iin nähden, ja parhaissa tapauksissa se on ollut varmasti enemmän kuin HW:n 30%. Vaihtelee tietysti hahmoittain.[/i:ab05b9bc89] Mikä oikeastaan tukee sitä mitä sanoin.
Argenteus linkki 12. helmikuuta 2002 kello 18.04
Argenteus 12. helmikuuta 2002 kello 18.04 linkki [i:aed3c0a5f7]Maallikkojäsen ei koskaan voi saada niitä hyötyjä joita CW:llä on joten taitaa CW sittenkin viedä pitemmän korren. [/i:aed3c0a5f7] Kuinkas korkeasta kyvystä on puhe ? Nimittäin RQ:ssa ei muutenkaan ole monissa asioissa mahdollista päästä samalle tasolle kuin HW:ssa. Miekkahyökkäys 1000% on yksinään aika onneton, raukka kun kellistyy hetkessä jos ei muuta löydy. Mutta Close Combat 15W4 on puolestaan suhteellisen karsea ihan yksinäänkin... Ajan takaa sitä että RQ-säännöt on tehty tietylle voimatasolle, eikä esim. sankaritason heppujen kuvaaminen niillä ole mahdollista tai ainakaan kovin mielekästä. Jos siis Worship-kyvyn on oltava xW2 tai enemmän ennen kuin siitä saa sanottavaa hyötyä niin olen edelleen sitä mieltä ettei eroa juuri ole. [i:aed3c0a5f7]Ja ehkä tärkeimpänä: minun tulkintani mukaan RQ:n maallikkojäsenyys ei takaa mitään kuolemanjälkeistä pelastusta toisin kuin CW. [/i:aed3c0a5f7] Hetkonen... siis takaako noviisius RQ:n mukaan kuolemanjälkeisen pelastuksen ? Mun mielestä näitä asioita ei yksinkertasesti RQ-kirjoissa ole käsitelty. En tosin ole läheskään kaikkia lukenutkaan. [i:aed3c0a5f7]Tämä vertailu on todella tarpeen vain silloin kun halutaan konvertoida joku tietty hahmo systeemistä toiseen. [/i:aed3c0a5f7] Noh, tähän keskusteluun kyllä ajauduttiin toista kautta, eli vanhempien tietojen kuranttiudesta puhuttaessa... [i:aed3c0a5f7]Yritän vain ehdottaa vaihtoehtoisia tapoja katsoa asiaa. Yksi noviisi voi olla HW:ssa CW, toinen devotee. [/i:aed3c0a5f7] Devotee kyllä, muttei IMHO CW... initiaatti kai määritelmän mukaan on kumminkin sellainen joka on käynyt initiaatioriitit. No, eipä tällä asialla taida sen isompaa merkitystä olla :wink:
Juha R linkki 14. helmikuuta 2002 kello 20.41
Juha R 14. helmikuuta 2002 kello 20.41 linkki [i:98df6e8764]Kuinkas korkeasta kyvystä on puhe ? [...] Jos siis Worship-kyvyn on oltava xW2 tai enemmän ennen kuin siitä saa sanottavaa hyötyä niin olen edelleen sitä mieltä ettei eroa juuri ole.[/i:98df6e8764] No, niinkuin sanoin kynnys on korkea. 20W on perusvastus. On ilmeistä, että oikeassa pelissä harvat käyttävät tätä taikuutenaan. Mutta 1) 20W on täysin saavutettavissa jos pelaaja sitkeästi niin haluaisi 2) yhteisö voi merkittävästi parantaa mahdollisuuksia osallistumalla rituaaliin 3) niinkuin jo kirjoitin voi tätä ominaisuutta käyttää myös pyydettäessä pantheonin miltä tahansa kultistilta palvelusta. Näistä syistä katson, että CW on ehdottomasti enemmän kuin maallikkojäsen. [i:98df6e8764]Hetkonen... siis takaako noviisius RQ:n mukaan kuolemanjälkeisen pelastuksen ? Mun mielestä näitä asioita ei yksinkertasesti RQ-kirjoissa ole käsitelty.[/i:98df6e8764] No kyllä se mainitaan ihan perussäännöissä - noviisit ja papit menevät jumalten maailmaan kuolemansa jälkeen. Eikä sitä ole mielestäni mitään syytä kyseenalaistaa muutenkaan - se on loppujen lopuksi se tärkein hyöty, mitä mihinkään uskontoon kuuluva saa. [i:98df6e8764]Devotee kyllä, muttei IMHO CW... initiaatti kai määritelmän mukaan on kumminkin sellainen joka on käynyt initiaatioriitit.[/i:98df6e8764] Ja CW ON käynyt läpi yhteisön initiaatioriitit. Heortien kohdalla tämä tarkoittaa, no Heortin riittejä. Toista Poikaa ja silleen. Tarkoitan tällä vain sitä, että RQ:n Orlanthin noviisi, joka hoitaa vain kymmenykset eikä uhraa riimutaikuuteen käytännössä koskaan ei ole hiukkaakaan initioituneempi kuin CW. Hän on yhteisönsä jäsen ja tekee sen vaatiman minimin - ei enempää, ei vähempää. [i:98df6e8764]No, eipä tällä asialla taida sen isompaa merkitystä olla[/i:98df6e8764] Älä anna periksi :smile:
Juha R linkki 14. helmikuuta 2002 kello 20.44
Juha R 14. helmikuuta 2002 kello 20.44 linkki Plentonius väitti n. vko sitten: [i:fcc6795e55]Ei se ihan näin mene. Pelanda ei ole ollut kuin pienen osan aikaa DHn alaisena.[/i:fcc6795e55] En ole löytänyt tälle väitteelle mitään tukea vaikka hiukan olen yrittänyt selata FH:ta yms. Korkeintaan voisi sanoa, että Pelanda on ollut alisteisena DH:lle vain ajoittain - mutta alkaen kylläkin jo ennen (normaalin) ajanlaskun alkua. Vai eikö?
Argenteus linkki 15. helmikuuta 2002 kello 11.45
Argenteus 15. helmikuuta 2002 kello 11.45 linkki [i:d623770121]20W on täysin saavutettavissa jos pelaaja sitkeästi niin haluaisi [/i:d623770121] Kyllä kyllä, mutta RQ-säännöt eivät yleensäkään kuvaa mitään noin korkealla olevaa. Mega-pappi osaa varmasti jotain mikä ei säännöistä löydy. Miksei mega-maallikkojäsen ? [i:d623770121]niinkuin jo kirjoitin voi tätä ominaisuutta käyttää myös pyydettäessä pantheonin miltä tahansa kultistilta palvelusta. [/i:d623770121] RQ ei tunne myöskään mitään suhdekykyjä, joten tämä nyt ei kyllä mielestäni ole kovin relevanttia. Saman tienhän voisit väittää ettei papeilla RQ:ssa ole mahdollisuuksia saada apua liittolaiskulteilta, kun sille ei ole annettu kykyä... [i:d623770121]Näistä syistä katson, että CW on ehdottomasti enemmän kuin maallikkojäsen. [/i:d623770121] Juu olen huomannut että katsot, mutta itse en ole edelleenkään vakuuttunut :smile: [i:d623770121]No kyllä se mainitaan ihan perussäännöissä - noviisit ja papit menevät jumalten maailmaan kuolemansa jälkeen. [/i:d623770121] Voit olla oikeassa, mutta meikäläiseltä tämä on kyllä mennyt täysin ohi jos se siellä seisoo... [i:d623770121]Eikä sitä ole mielestäni mitään syytä kyseenalaistaa muutenkaan - se on loppujen lopuksi se tärkein hyöty, mitä mihinkään uskontoon kuuluva saa. [/i:d623770121] Niinpä niin - miksei siis maallikkojäsenillä ? Otetaanpas toinen lähestymistapa: jos CW:t ovat mielestäsi noviiseja RQ:ssa, niin keitä sitten ovat RQ:n maallikkojäsenet ? Onko heitä olemassakaan ? [i:d623770121]Ja CW ON käynyt läpi yhteisön initiaatioriitit. Heortien kohdalla tämä tarkoittaa, no Heortin riittejä. Toista Poikaa ja silleen. [/i:d623770121] Hetkonen, eikös tämä ollut nimenomaan Orlanthin initiaatio Heortlingeilla ? En voi itse tsekata kun en kirjoja omistele ... Vai meinaatko että naisetkin käyvät vetämässä kaaosta dunkkuun IFWW-hässäkässä ? Kai se niinkin voi olla. [i:d623770121]Hän on yhteisönsä jäsen ja tekee sen vaatiman minimin - ei enempää, ei vähempää. [/i:d623770121] Niin, mutta eikö HW-initiaattikin voi toimia noin ? Taikuus kenties kärsii, mutta niinhän se tekee RQ:ssakin - ei MHT:ia, ei taikuutta, noin yksinkertaistetusti sanottuna. [i:d623770121]Älä anna periksi [/i:d623770121] Uupumaan tässä kyllä alkaa ... 8)
Nysalor linkki 15. helmikuuta 2002 kello 16.41
Nysalor 15. helmikuuta 2002 kello 16.41 linkki Kommentoinpa nyt täällä, kun kukaan ei kuitenkaan enää vastaisi, jos siirtäisin RuneQuest-puolelle. Argenteus: [i:55de714510]Kyllä kyllä, mutta RQ-säännöt eivät yleensäkään kuvaa mitään noin korkealla olevaa. Mega-pappi osaa varmasti jotain mikä ei säännöistä löydy. Miksei mega-maallikkojäsen ?[/i:55de714510] Kyllä RuneQuestiinkin on tehty kovia kavereita, jos katsot Ralzakarkia tai vaikkapa Nikk Effinghamin tekemiä numerotietoja Gloranthan sankareille. Ja minä olen kyllä sitä mieltä, että nämäkin ovat aika pahasti alakanttiin. Lisäsääntöjähän sankarit tosin tarvitsevat. Sen sijaan enpä ole ainakaan törmännyt vielä sankarisäännöissä megamaallikkojäseniin, joten nämä ilmeisesti kulkevat RuneQuestin sankarijutuissakin ihan tavallisina. [i:55de714510]RQ ei tunne myöskään mitään suhdekykyjä, joten tämä nyt ei kyllä mielestäni ole kovin relevanttia. Saman tienhän voisit väittää ettei papeilla RQ:ssa ole mahdollisuuksia saada apua liittolaiskulteilta, kun sille ei ole annettu kykyä...[/i:55de714510] Toimiminen liittolaiskulttien kanssa voidaankin ihan puhtaasti roolipelata ja ottaa mukaan Suostuttelua tai jotakin, jos tulee kiperämpiä neuvottelutilanteita. Ei liittolaiskulttien loitsujen saamiseksi RuneQuestissa sentään mitään erillistä kykyä tarvita. [i:55de714510]Voit olla oikeassa, mutta meikäläiseltä tämä on kyllä mennyt täysin ohi jos se siellä seisoo...[/i:55de714510] Minulla on tässä Juhan väitteen tueksi suora lainaus Pelaajan kirjasta: "Papit ja noviisit menevät kuoltuaan tähän äärimmäisyyksien maailmaan [jumalulottuvuuteen]." [i:55de714510]Otetaanpas toinen lähestymistapa: jos CW:t ovat mielestäsi noviiseja RQ:ssa, niin keitä sitten ovat RQ:n maallikkojäsenet ? Onko heitä olemassakaan ?[/i:55de714510] RuneQuestin Pelaajan kirjan sanoin maallikko "on usein omistautunut syvemmin jollekin toiselle kultille, tai sitten hän on lapsi tai aikoo nousta noviisiksi". Toisin sanoen RuneQuestissa maallikkojäsenyys on pikemminkin jonkinlainen välitila ennen noviisiutta tai sitten vain kunnioitus toista jumalaa kohtaan, vaikkei se ole jumala, jota hahmo ensisijaisesti palvoo. Joku muu saa sitten säveltää sen, miten tämä Hero Warsiin sopeutuu. :smile:
Argenteus linkki 17. helmikuuta 2002 kello 17.31
Argenteus 17. helmikuuta 2002 kello 17.31 linkki [i:2c886ed295]Kyllä RuneQuestiinkin on tehty kovia kavereita[/i:2c886ed295] Voihan sitä vääntää millaset statit vaan. Mutta kyllähän rune on tehty kuvaamaan nimenomaan suht alhasen tason hahmoja, kyvyt < 100%. Sen jälkeen homma alkaa mennä vähän höntiksi. Kysy vaikka Plentolta :smile: Taikuuspuolella päästään vähän pidemmälle, mutta sama homma sielläkin. Ei sitä ole tehty kuvaamaan mitään herottajia. [i:2c886ed295]Toimiminen liittolaiskulttien kanssa voidaankin ihan puhtaasti roolipelata [/i:2c886ed295] Nimenomaan. Aivan samoin voi tehdä maallikkojäsenten suhteen, kun he velmuilevat pappien kanssa. [i:2c886ed295]suora lainaus Pelaajan kirjasta[/i:2c886ed295] Ok, hyvä. Mennyt multa ohi.
Plentonius linkki 17. helmikuuta 2002 kello 17.41
Plentonius 17. helmikuuta 2002 kello 17.41 linkki [i:03b366fed2]Toimiminen liittolaiskulttien kanssa voidaankin ihan puhtaasti roolipelata [/i:03b366fed2] Puuttumatta mitenkään RQn ominaisuuksiin, kysyisin, että mitä tämä "roolipelaaminen" oikein on? Tai enemmänkin, että kuka roolipelaamisen jumalista (Gygax?) on luonut sellaisen säännön, että: "Sinun ei pidä heittämän noppaa kuin taistelutilanteessa, tahi hahmon ominaisuuksiin kuuluvissa taidoissa - ihmissuhteissa sinun ei tule heittämän." Se on nimittäin hanurista loppujen lopuksi. Vasta kun porukka rupeaa "roolipelaamaan" taisteluja (mikä on ihan yhtä hyvin mahdollista) jotenkin ymmärtäisin. Mutta nyt taas meni ulos Bisoksesta niin että jysähti. Joku manasi ja onnistui ilmeisesti liian hyvin.
Nysalor linkki 17. helmikuuta 2002 kello 18.01
Nysalor 17. helmikuuta 2002 kello 18.01 linkki Argenteus: [i:b810acce11]Mutta kyllähän rune on tehty kuvaamaan nimenomaan suht alhasen tason hahmoja, kyvyt < 100%. Sen jälkeen homma alkaa mennä vähän höntiksi.[/i:b810acce11] En minä sitä kiistä, etteikö RuneQuestin perussääntöjä olisi alun perin tehty nimenomaan alhaisen tason hahmoille, mutta silloinkin kai tarkoitus oli joskus tulevaisuudessa kehittää sankarisääntöjututkin. No, joka tapauksessa vaikka mitään kunnollisia virallisia sankarisääntöjä ei kaiketi koskaan tullut, RuneQuest-fanit ovat kyllä kehittäneet useitakin systeemeitä kuvaamaan sankaritason juttuja. Tämä nähdäkseni kumoaa sellaiset väitteet, ettei RuneQuestin systeemillä muka voisi pelata korkean tason peliä. Jos et minua usko, niin kysy Arkatilta, joka on kertomansa mukaan peluuttanut kyllä ihan uskomattoman hienoja sankarijuttuja - laajennetuilla RuneQuestin säännöillä. [i:b810acce11]Kysy vaikka Plentolta[/i:b810acce11] Enpä taida, kun Plentosta on puolueettomuus RuneQuestin ja Hero Warsin suhteen kaukana. :smile: [i:b810acce11]Nimenomaan. Aivan samoin voi tehdä maallikkojäsenten suhteen, kun he velmuilevat pappien kanssa.[/i:b810acce11] Joo, voivathan maallikkojäsenet velmuilla ihan rauhassa, mutta eivät he kultilta silti taikuutta velmuilun kautta saa. Liittolaiskulttiperiaate perustuu luullakseni myyttiseen kaveruuteen, mutta maallikkojäsenyydessä ei kai tällaista linkkiä ole. Pappihan saa aina selville, onko tuo taikuutta kärttävä kaveri noviisi vai ei ja kultin jumala tietää tietysti tämän asian myös, vaikka hahmo olisi tuhottoman taitava valehtelemaankin. Plento: [i:b810acce11]Puuttumatta mitenkään RQn ominaisuuksiin, kysyisin, että mitä tämä "roolipelaaminen" oikein on?[/i:b810acce11] Tässä yhteydessä käytin roolipelaamista keskustelun synonyyminä. Toisin sanoen nopanheittojen sijaan liittolaiskultilta taikuutta haluava hahmo voi pyytää liittolaiskultin papilta päästä uhraamaan liittolaisjumalalle taikuutta saadakseen. Ei se tämän ihmeellisempi juttu ole. [i:b810acce11]Tai enemmänkin, että kuka roolipelaamisen jumalista (Gygax?) on luonut sellaisen säännön, että: "Sinun ei pidä heittämän noppaa kuin taistelutilanteessa, tahi hahmon ominaisuuksiin kuuluvissa taidoissa - ihmissuhteissa sinun ei tule heittämän."[/i:b810acce11] Roolipelaamisen tapahan on ihan pelinjohtajan ja pelaajien päätettävissä eli heitetäänkö noppaa edes ollenkaan vai heitelläänkö kaikki mahdollinen. Minulla on ollut tapana mallintaa taistelutilanteita nopanheitoilla ja niitä olen soveltanut myös usein kykyjen käyttämiseen ja fyysisiin ponnisteluihin. Sen sijaan en ole pitänyt kovin innostavana sellaista, että luvut olisi ulotettu esimerkiksi määrittämään tarkalleen hahmon luonteenpiirteitä. Eikä minun peleissäni juurikaan heitellä noppaa sen merkiksi, saako taikuutta liittolaiskultilta vai ei.
Juha R linkki 17. helmikuuta 2002 kello 19.05
Juha R 17. helmikuuta 2002 kello 19.05 linkki [i:d6e6c7dac9]Mutta nyt taas meni ulos Bisoksesta niin että jysähti. Joku manasi ja onnistui ilmeisesti liian hyvin.[/i:d6e6c7dac9] No vastaa sitten siihen kysymykseeni joka ei ole aiheesta mutta ainakin lähempänä: millä perusteella Pelanda on ollut DH:n valtapiirissä vasta hyvin lyhyen aikaa?
Argenteus linkki 17. helmikuuta 2002 kello 19.55
Argenteus 17. helmikuuta 2002 kello 19.55 linkki [i:163a4dcfe2]Tämä nähdäkseni kumoaa sellaiset väitteet, ettei RuneQuestin systeemillä muka voisi pelata korkean tason peliä. [/i:163a4dcfe2] Jööses. Heti puolustuskannalla :smile: Enhän mä tollasta väittänytkään, vain sitä että RQ:lla on ongelmia kuvata moista. Sen voi tehdä, mutta systeemiä ei ole siihen tarkotettu, ja siitä tulee helposti keinotekoisen tuntusta... se on ihan normaali ominaisuus useimmille systeemeille, että ne soveltuu kunnolla vain tietylle voimatasolle.
Nysalor linkki 17. helmikuuta 2002 kello 20.23
Nysalor 17. helmikuuta 2002 kello 20.23 linkki Argenteus: [i:884f6c2591]Enhän mä tollasta väittänytkään, vain sitä että RQ:lla on ongelmia kuvata moista.[/i:884f6c2591] Alun perin kai väitit, etteivät RuneQuestin säännöt kuvaa mitään korkealla tasolla olevaa tyyppiä. Minä taas halusin vain huomauttaa, että perussysteemi lisäsäännöillä täydennettynä pystyy kaiketi ihan ongelmitta kuvaamaan sankaritason juttujakin. Olemmeko tästä asiasta yhtä mieltä? Megapappi noudattaa ihan samalla tavalla lisäsääntöjä kuin maallikkojäsenkin perussääntöjä, kun sääntöjutuista on kysymys. [i:884f6c2591]Sen voi tehdä, mutta systeemiä ei ole siihen tarkotettu, ja siitä tulee helposti keinotekoisen tuntusta... se on ihan normaali ominaisuus useimmille systeemeille, että ne soveltuu kunnolla vain tietylle voimatasolle.[/i:884f6c2591] Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys, että RuneQuestin tekijöillä oli tarkoituksena laajentaa RuneQuestin perussääntöjä myöhemmin sankarijuttuihin, jotka siis kuitenkin toimisivat ihan normaalin RuneQuest-mekaniikan varassa. Itse en ole juurikaan sankaritason juttuja peluuttanut, joten omakohtaisia kokemuksia väittämästäsi keinotekoisuudesta minulla ei ole. Sen sijaan sen verran, mitä olen Simon Phippin kokemuksista lukenut, niin hän sanoi ainakin löytäneensä omien sääntöjensä kautta systeemin, joka ei tunnu liian keinotekoiselta. Arkat voisi varmaan myös ottaa halutessaan kantaa tähän asiaan sankarijuttuja vetäneenä pelinjohtajana.
Argenteus linkki 17. helmikuuta 2002 kello 20.56
Argenteus 17. helmikuuta 2002 kello 20.56 linkki [i:34a2f7d314]perussysteemi lisäsäännöillä täydennettynä pystyy kaiketi ihan ongelmitta kuvaamaan sankaritason juttujakin. [/i:34a2f7d314] Kuten sanottu, voihan sitä vääntää millaset statit tahansa. En tiedä sitten meneekö se "ongelmitta"... lisäsäännöillä ja sääntömuutoksilla voi tietty tehdä mitä vaan, mutta siis perussäännöillä hommasta tulee IMO vähän hassua.
Plentonius linkki 17. helmikuuta 2002 kello 21.54
Plentonius 17. helmikuuta 2002 kello 21.54 linkki [i:f1ac4b9960]Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys, että RuneQuestin tekijöillä oli tarkoituksena laajentaa RuneQuestin perussääntöjä myöhemmin sankarijuttuihin, jotka siis kuitenkin toimisivat ihan normaalin RuneQuest-mekaniikan varassa. Itse en ole juurikaan sankaritason juttuja peluuttanut, joten omakohtaisia kokemuksia väittämästäsi keinotekoisuudesta minulla ei ole. Sen sijaan sen verran, mitä olen Simon Phippin kokemuksista lukenut, niin hän sanoi ainakin löytäneensä omien sääntöjensä kautta systeemin, joka ei tunnu liian keinotekoiselta. Arkat voisi varmaan myös ottaa halutessaan kantaa tähän asiaan sankarijuttuja vetäneenä pelinjohtajana.[/i:f1ac4b9960] Kauan odotettu HQ lisäosa... Noh, Greg (se joka vastasi tästä RQ projektista, olet varmaan kuullut hänestä) teki ensimmäisen version ja se muistutti super-RQta ja se ei ollut hyvä. Sitten Sandy teki oman version ja sekin oli mallia super. Sitten tulikin Pendragon ja se oli melkein kaikkea sitä, mitä HeroQuestin piti olla. Totuus on se, että RQn pohjalta ei ole noussut kuin supersankarijuttuja, millä on yhtä paljon tekemistä HQn kanssa kuin Herkules tv-sarjalla on Herakleen kanssa. Konsensus on se, että RQ ei pysty tyydyttävästi esittämään sankarin arvoja.
Nysalor linkki 17. helmikuuta 2002 kello 22.15
Nysalor 17. helmikuuta 2002 kello 22.15 linkki Plentonius: [i:d172f3936d]Kauan odotettu HQ lisäosa... Noh, Greg (se joka vastasi tästä RQ projektista, olet varmaan kuullut hänestä) teki ensimmäisen version ja se muistutti super-RQta ja se ei ollut hyvä. Sitten Sandy teki oman version ja sekin oli mallia super. Sitten tulikin Pendragon ja se oli melkein kaikkea sitä, mitä HeroQuestin piti olla.[/i:d172f3936d] Ehkä he eivät yksinkertaisesti vain onnistuneet löytämään riittävää yhteiskunnallista aspektia ja sellaista sankarimatkailusta? Ei kai se kuitenkaan tarkoita, että se olisi aivan mahdoton juttu, vaikka nämä kaksi kaverusta mielestään epäonnistuivat? [i:d172f3936d]Totuus on se, että RQn pohjalta ei ole noussut kuin supersankarijuttuja, millä on yhtä paljon tekemistä HQn kanssa kuin Herkules tv-sarjalla on Herakleen kanssa. Konsensus on se, että RQ ei pysty tyydyttävästi esittämään sankarin arvoja.[/i:d172f3936d] Kenties pelaaminenkin on aina ennen keskittynyt juuri supersankarijuttujen ääreen ja sitähän kai sankarien sodissa on luvassa lisääkin. Suuret ja mahtavat jyräävät ihmeellisine taikavoimineen. En pysty oikein vieläkään tavoittamaan, mikä on mielestäsi niin ratkaisevan paljon parempaa Hero Warsin sankarimatkailussa ja mitä RuneQuestin sankarisääntöjen kautta ei voisi tavoittaa.
Plentonius linkki 18. helmikuuta 2002 kello 14.48
Plentonius 18. helmikuuta 2002 kello 14.48 linkki [i:1919c635bc]Ehkä he eivät yksinkertaisesti vain onnistuneet löytämään riittävää yhteiskunnallista aspektia ja sellaista sankarimatkailusta? Ei kai se kuitenkaan tarkoita, että se olisi aivan mahdoton juttu, vaikka nämä kaksi kaverusta mielestään epäonnistuivat? [/i:1919c635bc] Lue uudelleen. Pendragon on se, mikä voisi kuvata onnistuminen sanalla. Yhteiskunnallisuus puuttui, mutta se on sitten HW tuonut mukaan. Pendragon on ehkä lähempänä kuitenkin RQta, joten sitä voinee pitää RQn HQ versiona. Tunteet on se tärkeä juttu. [i:1919c635bc]Kenties pelaaminenkin on aina ennen keskittynyt juuri supersankarijuttujen ääreen ja sitähän kai sankarien sodissa on luvassa lisääkin. Suuret ja mahtavat jyräävät ihmeellisine taikavoimineen. En pysty oikein vieläkään tavoittamaan, mikä on mielestäsi niin ratkaisevan paljon parempaa Hero Warsin sankarimatkailussa ja mitä RuneQuestin sankarisääntöjen kautta ei voisi tavoittaa.[/i:1919c635bc] Tunteiden ja ihmissuhteiden kuvaaminen muutenkin kuin "roolipelaamalla". Koska HQ on myyttien uudelleen elämistä niin Marvel on huono malli niiden vetämiselle. Tarvitaan aikuisempi mallinnus maailmasta. Jos nyt tulee taas itkua siitä että kuinka RQta pelataan jollain superextramodified systeemillä, niin voivoi, en aio kuunnella sitä. Ne eivät kuitenkaan pysty tekemään RQn systeemistä riittävän joustavaa.
Nysalor linkki 19. helmikuuta 2002 kello 16.45
Nysalor 19. helmikuuta 2002 kello 16.45 linkki Plento: [i:3a32f97ccc]Lue uudelleen. Pendragon on se, mikä voisi kuvata onnistuminen sanalla. Yhteiskunnallisuus puuttui, mutta se on sitten HW tuonut mukaan. Pendragon on ehkä lähempänä kuitenkin RQta, joten sitä voinee pitää RQn HQ versiona. Tunteet on se tärkeä juttu.[/i:3a32f97ccc] Hmm. Tarkoitatko siis, että numeropohjaiset luonteenpiirteet ovat se asia, mikä tekee sankarimatkasta hyvän? Jos näin on, niin luonteenpiirteitä löytyy kyllä Simon Phippin sankarisäännöistä, joita olen vähän suomeksikin käännellyt. Ja siis ne ovat ihan laajennus RuneQuestin perussääntöihin. [i:3a32f97ccc]Tunteiden ja ihmissuhteiden kuvaaminen muutenkin kuin "roolipelaamalla". Koska HQ on myyttien uudelleen elämistä niin Marvel on huono malli niiden vetämiselle. Tarvitaan aikuisempi mallinnus maailmasta.[/i:3a32f97ccc] Itse en ole kovin innostunut hahmon tunteiden ja luonteenpiirteiden ilmaisemisesta numeroina. Luotan jotenkin siihen, että pelaaja osaisi mallintaa hahmonsa luonnetta ihan sanallisen kuvauksenkin varassa. Minusta se kyllä osoittaisi juuri kypsyyttä roolipelaamisen saralla. [i:3a32f97ccc]Jos nyt tulee taas itkua siitä että kuinka RQta pelataan jollain superextramodified systeemillä, niin voivoi, en aio kuunnella sitä. Ne eivät kuitenkaan pysty tekemään RQn systeemistä riittävän joustavaa.[/i:3a32f97ccc] Oletkohan nyt liian ennakkoluuloinen? Ethän kai kuitenkaan ole testannut kaikkia mahdollisia RuneQuestiin tehtyjä sankarisääntöjä? Olisi ihan kiva kuulla, mikä esimerkiksi Simonin sankarisäännöissä on mielestäsi sellaista, ettei niiden avulla voi pelata kunnollisia sankarimatkoja.
Juha R linkki 19. helmikuuta 2002 kello 17.16
Juha R 19. helmikuuta 2002 kello 17.16 linkki [i:0bf3ffe73d]Jos näin on, niin luonteenpiirteitä löytyy kyllä Simon Phippin sankarisäännöistä, joita olen vähän suomeksikin käännellyt.[/i:0bf3ffe73d] Taitaa olla sama Simon Phipp joka nykyään pelaa Hero Warsia...
Nysalor linkki 19. helmikuuta 2002 kello 17.31
Nysalor 19. helmikuuta 2002 kello 17.31 linkki Juha R: [i:97cdbb435d]Taitaa olla sama Simon Phipp joka nykyään pelaa Hero Warsia...[/i:97cdbb435d] Enpä osaa sanoa, pitääkö tuo paikkansa. Eipä hänen nettisivuillaan ainakaan vielä näytä olevan kovin paljon asiaa Hero Warsista. Tosin Simon näyttää olevan sitä mieltä, että Hero Warsin sankarijuttuja saa ihan helposti muunnettua RuneQuestiin sopiviksi ja hän kirjoittaa tuollaisista muutossuunnitelmistakin.
Juha R linkki 19. helmikuuta 2002 kello 19.04
Juha R 19. helmikuuta 2002 kello 19.04 linkki [i:7245b9860a]Enpä osaa sanoa, pitääkö tuo paikkansa.[/i:7245b9860a] Ei se ollut kysymys, vaan toteamus. Mies on tällä hetkellä varsin aktiivinen HW-listoilla.
Nysalor linkki 19. helmikuuta 2002 kello 20.13
Nysalor 19. helmikuuta 2002 kello 20.13 linkki Juha R: [i:c0e4f3992a]Ei se ollut kysymys, vaan toteamus. Mies on tällä hetkellä varsin aktiivinen HW-listoilla.[/i:c0e4f3992a] Oletko nyt ihan varma, ettet sotkenut Simon Phippiä Simon Hibbsiin, joka puolestaan taitaa kirjoitella aika paljon HW-listalle? Vähän samantapaiset nimet nimittäin. Phippin nimeä ei ainakaan hakusysteemillä löytynyt lainkaan Hero Wars -listalta, kun taas Hibbs on kirjoitellut paljonkin sinne viestejä. Sen sijaan Glorantha Digest -listalle Phipp on kyllä kirjoitellut joskus aikaisemmin. Vai olenko nyt itse erehtynyt asiasta?
Juha R linkki 19. helmikuuta 2002 kello 21.35
Juha R 19. helmikuuta 2002 kello 21.35 linkki Tarkemmin katsottuna olin väärässä, minulla onkin aina ollut vaikeuksia näitten hippien kanssa. Nyt nolottaa, appologies.