Vanha foorumi

Takaisin

Kolmos edikasta Mongoose II:een

Yleinen RuneQuest-keskustelu
DeF 11. kesäkuuta 2011 kello 15.52
Kirjoittaja Viesti
DeF linkki 11. kesäkuuta 2011 kello 15.52
DeF 11. kesäkuuta 2011 kello 15.52 linkki Minun ja kavereiden RQ-pelailu loppui lyhyeen, kolmeen pelikertaan. Osasyiksi arvelisin mutkikkaat ja vaativat säännöt (erit. vuorojärjestelmä), toisaalta muiden epäkiinnostuksen. Itselleni jäi kuitenkin paljon hampaankoloon, koska olin ahminut päivätolkulla sääntöjä, seikkailuja ja ennen kaikkea lorea. Ja rahaakin meni aika paljon kirjoihin. Mutta nyt itse asiaan: muutan muutaman vuoden sisällä pois kotoa, kunhan saan paikan yliopistosta. Olettaisin, että Turusta tai Tampereelta löytyy vielä silloin RQ-pelaajia. Kiteytettynä: Onko järkevää vaihtaa RQIII:sta Mongoosen laitokseen? [list:26b1c02267]Säännöt radikaalisti erilaiset (ts. vaikeammat/helpommat)? Lore erilaista (en itse usko, mutta ainakin laajennettu?)? RQIII -kirjojen yhteensopivuus sääntöjä lukuunottamatta?[/list:u:26b1c02267]
Jouzze linkki 12. kesäkuuta 2011 kello 19.59
Jouzze 12. kesäkuuta 2011 kello 19.59 linkki Itse vaihdoin suomennetusta RQ:sta MRQ2:n enkä kadu. Säännöissä on eroja, mutta ei mitään radikaalia. Mielestäni lähinnä järkevämpään suuntaan meneet. Esim. velhojen taidot moniloitsu, kestoajan pidennys, magnituden nosto jne. on muutettu yhdeksi taidoksi, manipuloinniksi. MRQ2:ssa myös uudet pelaajahahmot ovat huomattavasti voimakkaampia kun vanhan laitoksen pojankollit. Loresta sen verran, että Mongoosen Glorantha tuotteet siis perustuvat Gloranthan toiseen aikaan, kun taas kaikki vanhat laitokset ovat olleet kolmatta aikaa. Suurimmat erillaisuudet ovat varmasti, että Lunarin impperiumia ei vielä ole ja että sen tilalla mahtivaltiona ovat Jumaltietäjät ja Wyrmin ystävät. Mikään ei tosin estä sinua pelaamasta uutta RQ:ta kolmannen ajan Gloranthassa, sillä peruskirjassa on pelkät säännöt, eikä yhtään lorea. Jos sinulla on paljon vanhaa Glorantha kamaa jo valmiiksi, käytä niitä loreen, mutta osta vaikka MRQ1:n tai MRQ2:n monsteri kirja niin saat niistä uusilla stateilla haastetta pelaajille. MRQ1:n Mosters II kirjan pitäisi olla täynä pelkkiä Gloranthan olentoja.
nipvet linkki 13. kesäkuuta 2011 kello 16.13
nipvet 13. kesäkuuta 2011 kello 16.13 linkki Asia ei tietysti pelaamiseen vaikuta mitenkään, ja uutisenakin se on jo vanha, mutta Mongoose on päättänyt lopettaa Runequest-tuotelinjansa. Säännöt kulkevat jatkossa nimellä Wayfarer ja Glorantha-höpinä loppuu tyysti. MONGOOSE PUBLISHING: [url=http://www.mongoosepublishing.com/news/news_item.php?pkid_news=496]RuneQuest II Becomes Wayfarer[/url]
Bellad linkki 27. kesäkuuta 2011 kello 21.02
Bellad 27. kesäkuuta 2011 kello 21.02 linkki Säännöt pysyy jokseensakin samana, mutta Glorantha materiaalia ei enempää tule. Muutamat MRQ kirjoittajista siirtyi tekemään HQ2 kirjallisuutta. Mutta eipä pelisysteemit ennekään ole olleet mitenkään ongelma, vaan maailma, josta tykkää ja pitää. Jos sellaisen löytää, on ihan sama, millä säännöillä maailmaa tutkii. Minun mielestä parhaita kokemuksia gloranthassa on tullut RQ3rd editionilla, Hero Wars ja Hero Quest 2 ja jopa Roolimestari peleillä. On siellä kuitenkin pelailtu myös D10 systeemillä, ja pari storytellin peliäkin. RQ pelaajia löytynee vähän joka puolelta suomea, gloranthan pelaajia myös.