DeF
linkki
3. elokuuta 2010 kello 10.48
|
DeF
3. elokuuta 2010 kello 10.48
linkki
|
Kavereiden kanssa aattelin kokeilla RQIII:sta mutta pieniä ongelmia on tullut vastaan. Eli:
1. Miten menetellään, jos itsellä ja vastustajalla on sama iskuhetki?
2. Entä miten kestopistesysteemi toimii, jos osumapaikassa on nolla pistettä?
3. Kumpi olisi parempi aloitusseikkailu? Aloituspaketin Rahapuu vai Omenakuja?
|
Vesa
linkki
3. elokuuta 2010 kello 12.20
|
Vesa
3. elokuuta 2010 kello 12.20
linkki
|
[quote:33aff15758="DeF"]1. Miten menetellään, jos itsellä ja vastustajalla on sama iskuhetki?[/quote:33aff15758]
Muistaakseni suuremman näppäryyden omaava on sitten nopeampi, vannomaan en mene ja sääntökirja ei ole nyt tässä ulottuvilla.
[quote:33aff15758="DeF"]2. Entä miten kestopistesysteemi toimii, jos osumapaikassa on nolla pistettä?[/quote:33aff15758]
Taitaa mennä niin, että osumapaikka ottaa maksimi kestopisteidensä verran myös miinusta, eli jos oikeassa kädessä on maksimissaan vaikka 6 kestopistettä, niin se voi laskea aina -6:n saakka. Tämän jälkeen jos hahmo on vielä tolpillaan niin vahinko vähenee enää pelkästään kokonaiskestosta eikä tohjoksi hakatusta kädestä. Pää on erikseen, eli seurauksena taitaa olla välitön kuolema jos pään kestopisteet laskevat nollaan, vai olikohan silloin seurauksena vasta tajuttomuus ja -1:ssä kuolema. En voi nyt muistaa.
[quote:33aff15758="DeF"]3. Kumpi olisi parempi aloitusseikkailu? Aloituspaketin Rahapuu vai Omenakuja?[/quote:33aff15758]
Rahapuu taitaa olla ainakin aloitteleville hahmoille helpompi. Siitä on sitten hyvä siirtyä samoilla hahmoilla tahkoamaan Omenakujaa kunhan ovat saaneet lisää kokemusta.
|
DeF
linkki
3. elokuuta 2010 kello 13.25
|
DeF
3. elokuuta 2010 kello 13.25
linkki
|
Kiitän
|
Bellad
linkki
4. elokuuta 2010 kello 16.50
|
Bellad
4. elokuuta 2010 kello 16.50
linkki
|
ykkös kohdan Vesan ohje on house rule.
Samalla iskuhetkellä iskevät perus sääntöjen mukaan iskevät samalla iskuhetkellä.
Minun säännöillä pelaajahahmot iskevät ensin, sitten EPH:t.
kun osumapaikassa on 0 kestopistettä,
RAAJA: on kyseinen raaja käyttökelvoton (käsi/jalka)
VATSA: vatsan ollessa kyseessä on kumpikin jalka käyttökelvoton.
RINTA/PÄÄ: MIkäli rinta tai pää on 0, joutuu heittämään RRx5 heiton joka melee.
Epäonnistuminen johtaa 1 vahinkopisteeseen suoraan kokonaiskestoon.
Onnistuminen RRx1 heitossa pysäyttää vuodon (jota nämä heitot kuvastavat) kokonaan, ja lisäheittoja ei tarvita ennen uudelleen vammautumista.
Kun pää on 0, pelaavat useimmat että silloin hahmo on tajuton. Tämä saattaa olla jopa ihan alkuperäissääntöjä, en ole varma.
Osumapaikat negatiivisella:
Kaikki osumapaikat voivat kärsiä vahinkoa yli oman kestonsa.
Raajoissa on kuitenkin kattona oma negaationsa, kuten Vesa tuossa selittikin. Muissa ei kattoa ole, ja siten yksi todella kova isku päähän, vatsaan tai rintaan voi kerralla tappaa hahmon.
Perus säännöillä hahmo on tajuton kun jäljellä on 2 tai 1 kokonaiskestopistettä, ja kuollut 0:ssa.
Hahmojen hengissäselviämisen helpottamiseksi omissa säännöissäni lukee, jotta tajuttomuus saapuu 0, ja kuolema negaatiossa (miinus maksimi).
3.
Rahapuuseikkailu puhtaasti ratakiskotettuna vie keskivertoseikkailujoilta suunnilleen 2 tuntia. Omenakujan "perus seikkailu" eli sekatavarakaupan suojelu, vie noin 4 tuntia.
Muutoin ei seikkailuissa mitään ihmeellistä eroa ole, miksei kumpi vain sopisi aloitteleville. Jälkimmäinen on luonteeltaan PJ vs. pelaajat melko totaalisesti, ja voi siten vaatia joko paljon järkeilyöä pelaajilta tai pelinjohtajaa, joka raaskii sääliä typeriä pelaajiaan, tai osaa kuljettaa tarinan mukavasti epäonnistumiseen ilman perinteistä "kaikki kuolitte, tehdään uudet hahmot" loppua.
Itse suosittelen ensimmäiseksi seikkailuksi auringon kreivikunta teoksestakin löytyvän "Garhound Contest" seikkailua, jossa pelaajat pääsevät osallistumaan Karkoiran kisoihin.
Seikkailu löytyy myös Tales of the Reaching moon Fan Magazine #4.
Siitä on kuulemma tehty myös uudelleen julkaisu Hero Quest pelisysteemille, mutta nuo kaksi aikaisempaa on molemmat RQ:lle, ja vieläpä sen kolmos laitokselle.
|
Nysalor
linkki
4. elokuuta 2010 kello 18.36
|
Nysalor
4. elokuuta 2010 kello 18.36
linkki
|
Bellad:
[i:a35fb01d95]Samalla iskuhetkellä iskevät perus sääntöjen mukaan iskevät samalla iskuhetkellä.[/i:a35fb01d95]
En tiedä, mitä perussääntöjä sinä käytät, mutta suomenkielisen Pelaajan kirjan (s. 28) mukaan näppäryys ratkaisee, jos hahmojen iskuhetket ovat samat: ”Kaikki toiminta meleevuoron aikana tapahtuu iskuhetkien mukaan. Hahmo, jolla on alin kokonaisiskuhetki, toimii ensimmäisenä. Jos kahdella hahmolla on sama iskuhetki, se ehtii ensin, jolla on korkeampi NPP. Jos NPP:kin on sama, toiminnat tapahtuvat yhtaikaa.”
DeF:
[i:a35fb01d95]3. Kumpi olisi parempi aloitusseikkailu? Aloituspaketin Rahapuu vai Omenakuja?[/i:a35fb01d95]
Minusta Rahapuu on helpompi aloitusseikkailu, sillä siinä esitetään aloittelijalle helpossa muodossa erilaisia sääntöjen kohtia. Omenakujassa saattaa tulla heti vastaan jotakin hankalampaa. Mutta Omenakujan voi ihan hyvin sijoittaa vaikka heti Rahapuun jälkeen. Peikkomaat ja Sienikkäät tarjoavat hiukan pohjoisempana lisää peikkoaiheisia seikkailuja, kun taas Käärmepiipun syvänne vaatii jo aika kovia hahmoja, jotta nämä eivät heti kuolisi vaarallisiin vastuksiin. Belladin mainitsema kirja Auringon kreivikunta on ihan kiva hankinta sekin, jos kiinnostaa johdattaa hahmot aivan uuteen ympäristöön. Genertela-paketti on suositeltava ostos, jos haluat tutustua Gloranthan maailmaan laajemmin. Olen kirjoittanut suomenkielisistä RuneQuest-kirjoista esittelyjä [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/arvostelut.html]tänne[/url].
|
DeF
linkki
5. elokuuta 2010 kello 8.29
|
DeF
5. elokuuta 2010 kello 8.29
linkki
|
Ehkäpä selitin kakkoskohdan hiukan epäselvästi:
Otetaan esimerkiksi luuranko, jonka kok-hp on vaikka 20. Joka osumapaikassa on 0 pistettä meleeseen. Miten voidaan laskea, milloin esim. vatsa saa kaksi kertaa kestopisteidensä verran vahinkoa, sillä 2*0=0. Täytyykö vain olettaa että "paikka tuhoutuu" ja kok-hp vähenee iskun mukaan?
PS. Nysalorin sivut on tuttuja ja niistä on ollut tosi paljon apua.
|
Garrik
linkki
5. elokuuta 2010 kello 9.53
|
Garrik
5. elokuuta 2010 kello 9.53
linkki
|
[quote:bfd7ac857f="DeF"]Ehkäpä selitin kakkoskohdan hiukan epäselvästi:
Otetaan esimerkiksi luuranko, jonka kok-hp on vaikka 20. Joka osumapaikassa on 0 pistettä meleeseen. Miten voidaan laskea, milloin esim. vatsa saa kaksi kertaa kestopisteidensä verran vahinkoa, sillä 2*0=0. Täytyykö vain olettaa että "paikka tuhoutuu" ja kok-hp vähenee iskun mukaan?[/quote:bfd7ac857f]
Mitäs edikkaa tää on? Mongoosen uutta?
Avalon Hillin (suomennetussa) Kolmosedikan RuneQuestissa ei luurangoilla ole kestopisteitä, vain panssaripisteitä. Niitä käsitellään kuten aseen panssaripisteitä. Eli luurankojen jäsenet murtuvat, mutta niin kauan kuin jalat, kroppa ja pää toimivat, jengi painaltaa etiäpäin.
-G
|
Bellad
linkki
5. elokuuta 2010 kello 17.50
|
Bellad
5. elokuuta 2010 kello 17.50
linkki
|
[quote:aa2284a58d="Nysalor"]Bellad:
[i:aa2284a58d]Samalla iskuhetkellä iskevät perus sääntöjen mukaan iskevät samalla iskuhetkellä.[/i:aa2284a58d]
En tiedä, mitä perussääntöjä sinä käytät, mutta suomenkielisen Pelaajan kirjan (s. 28) mukaan näppäryys ratkaisee, jos hahmojen iskuhetket ovat samat: ”Kaikki toiminta meleevuoron aikana tapahtuu iskuhetkien mukaan. Hahmo, jolla on alin kokonaisiskuhetki, toimii ensimmäisenä. Jos kahdella hahmolla on sama iskuhetki, se ehtii ensin, jolla on korkeampi NPP. Jos NPP:kin on sama, toiminnat tapahtuvat yhtaikaa.”
[/quote:aa2284a58d]
Totta, my bad.
Pitäisi useammin lukea näitä sääntöjä.
Tai ainakin muistaa, ettei aina muista kaikkea oikein.
Garrik: Joissain teoksissa on luurangolle kirjoitettu osumakohdat muotoon 1/0
Itsekin myönnän ihmetelleeni asiaa, kunnes sopivasta lisäosasta löytyi info.
|