Vanha foorumi

Takaisin

RQ III vs. II

RuneQuestin säännöt
jsalo 27. heinäkuuta 2010 kello 12.49
Kirjoittaja Viesti
jsalo linkki 27. heinäkuuta 2010 kello 12.49
jsalo 27. heinäkuuta 2010 kello 12.49 linkki Hei, itselläni on vanha repaleinen RQ III deluxe edition englanninkielinen versio ja tarkoitus oli jossain vaiheessa taas polkaista joku seikkailu käyntiin pitkästä aikaa. Nyt olen jonkun verran hankkinut "uutta" materiaalia eli esim Pavis & Big Rubble tuli hommattua joskus. Se taitaa olla tehty aikanaan RQ II säännöille. Onko foorumilla tietoa, että kuinka paljon sääntömuutoksia tuli vanhan RQ II ja RQ III välillä? Nopeasti selaamalla nettiä ainakin bongasin että ilmeisesti vanhan RQ II aikaan kyvyt menivät 5 % välein. Lukemalla P&BR opusta olen myös bongannut joitakin kykyjä jotka poikkeavat RQ III:sta. Onkohan näistä muutoksista olemassa jossain jotain listaa tai konversiotaulukkoa tjms.? Vai voiko materiaalia käyttää kuitenkin lähes suoraan RQ III säännöillä? Tosiaan joskus hurjalla 90-luvulla ja uuden vuosituhanteen vaihteessa pelattiin RQ:ta ja nyt kiinnostaisi taas pelata jos kaverit innostuu asiasta.
Bellad linkki 27. heinäkuuta 2010 kello 13.54
Bellad 27. heinäkuuta 2010 kello 13.54 linkki ei ole mitään sellaista muutosta, joka estäisi kakkosen, saati edes ykkösen lähdeteosten käyttöä sinällään. Suurimmat muutokset on kuitenkin tehty maailman sisäisiin asioihin (mikä on niin kuin on kirjoitettu, ja mikä ei ole niin kuin on kirjoitettu ja mikä ei olekaan niinkuin on kirjoitettu ettei olekaan niin jne). Näiden kaikkien osalta kuitenkin osannet tehdä itse pelaajariippuvaiset muutokset jotka palvelevat sinua parhaalla mahdollisella tavalla kyseisellä hetkellä. EPH statit kun kuitenkin on vaan jostain siihen mäiskästyä, ja jos jollain on tai ei ole jotain kykyä joka on tai ei ole enää olemassa, niin äkkiäkös sen kyvyn vaihtaa tai keksii sille toimintaperiaatteen (vertaa kulttien omat kyvyt, joita ei suurin osa pelaajista ikinä kohtaa missään). Joitain loitsuja koskee vastaava. Kakkosen aikaan ei juurikaan nähty Velhotaikuutta, koska se luotiin vasta kakkosen ja kolmosen välimaastossa. Yritin kaivella lehteä, missä ne ilmestyivät ensikerran, mutta tuloksetta. Nysalor varmaan muistaa lehden. Nykyisin kuitenkin Sandy Pettersen on tehnyt hieman pidemmälle menneet säännöt (1997 julkaistut) jotka löytyy netistä ja on vapaasti saatavilla David Dunhamin ylläpitämiltä sivuilta. http://www.poppyware.com/dunham/glorantha/sorcery.html
jsalo linkki 28. heinäkuuta 2010 kello 10.26
jsalo 28. heinäkuuta 2010 kello 10.26 linkki Ok, kiitos tiedosta ja linkistä, olen joskus nähnytkin nuo uudet säännöt. Meillä ei ollut silloin yhtään sorcerer-hahmoa pelissä, joten muutenkin ne sorcerer magian säännöt aika hakusessa. Itselleni jäi kyllä epäselväksi lukemalla Sandyn uudet säännöt, että mikä on se Presence mikä lisääntyy esim. valoja vannomalla. En muista että vanhoissa säännöissä olisi ollut Presence ominaisuudesta mainintaa. Suoraan käännettynä jotain läsnäoloa tai vaikuttavuutta tms. se tarkoittanee. Muuten jos porukka seikkailee esim. Sartarin alueella, niin todennäköisesti velhoja katsotaan vähän kieroon vai kuinka? Jos ryhmässä on vaikka Orlanthi soturi ja joku velho niin onko tällainen ryhmä kovin koherentti? Pitää vielä opiskella vanhoja asioita uudestaan, mutta tällainen mielikuva itselleni on asiasta muodostunut.
Bellad linkki 28. heinäkuuta 2010 kello 12.04
Bellad 28. heinäkuuta 2010 kello 12.04 linkki Presence on Sandyn ajatus siitä, mikä tekee Malkionistisesta velhotaikuudesta erilaista, kuin muusta velhotaikuudesta. Jos oikein ymmärsin, niin se on olemassa myös muuallakin, ainakin jollain tasolla, mutta nimenomaan Malkionistisessa kulttuurissa se olisi se "erikoisuus", sillä siellä se on omalla tavallaan "uskonto", ja nimenomaan "kirkko" ilmeisimmin tukeutuu valoihin (Vows) ja Olemukseen (Presence). Presence selitetään täysin kyseisessä artikkelissa. Lyhyesti: Kun opit ensimmäisen velholoitsusi, sinun on tehtävä "Korkea vannominen". Tämä antaa Presence arvoksesi 1 tai taikuusmuutoksesi (kumpi vain isompi). Taikuusmuutostasi ei ikinä lasketa Presence arvon kanssa yhteen. Tämän jälkeen erilaiset valat (Vows) joko nostaa tai laskee Precense arvoasi ja antaa joitain hyötyjä/haittoja. Jos ikinä rikot valasi, niin kaikki taikuuskykysi alenevat 10:llä, ja menetät valan hyödyt/haitat, sekä Precense arvosi muutetaan valan osoittaman arvon negaatiolla (jos valan vannomalla saisit 4 precenseä, niin rikkomalla menetät 4, ja jos vannominen vähentäisi 5, niin rikkominen lisäisi 5). Precence arvo vaikuttaa Sandyn säännöissä monissa kohdissa velhon mahdollisuuksiin loitsia, oppia loitsuja ja tehdä mahtavampia loitsuja.
jsalo linkki 28. heinäkuuta 2010 kello 18.36
jsalo 28. heinäkuuta 2010 kello 18.36 linkki Doh, nyt huomasin että Players Notes itse asiassa sisältää kattavan osion Character Conversion. Osio sisältää myös nuo skills ja loitsut listattuna ja mitä ne vastaa RQ III versiossa. :oops:
Vesa linkki 29. heinäkuuta 2010 kello 9.00
Vesa 29. heinäkuuta 2010 kello 9.00 linkki [quote:b6591d3150="jsalo"]Muuten jos porukka seikkailee esim. Sartarin alueella, niin todennäköisesti velhoja katsotaan vähän kieroon vai kuinka? Jos ryhmässä on vaikka Orlanthi soturi ja joku velho niin onko tällainen ryhmä kovin koherentti? Pitää vielä opiskella vanhoja asioita uudestaan, mutta tällainen mielikuva itselleni on asiasta muodostunut.[/quote:b6591d3150] Kyllähän sitä velhoa katsellaan varmaan enemmän kuin vähän kieroon. Oma käsitykseni, joka ei välttämättä kyllä ole sitten virallista Gloranthaa välttämättä, on se että velhot ja velhotaikuus rinnastettaisiin orlanthien keskuudessa jumaltietäjiin, eli senkin puolesta velhot tuskin ovat liian tervetulleita Sartariin. Tosin tämähän ei ole mikään este velhon pelaamiselle Sartarissa. Tuosta saisi varmaan aikaan mielenkiintoisen pelin kun saa hyvin taustoitettua että miksi velho on Sartarissa ja miksi jotkin orlanthit sitten hengailevat sen mukana. Onko taustalla kenties joku jonkin klaanin muinainen ennustus tai jotain muuta vastaavaa?
Elgarth Mortifier linkki 30. heinäkuuta 2010 kello 7.50
Elgarth Mortifier 30. heinäkuuta 2010 kello 7.50 linkki [quote:e9dfcb22ab="Vesa"][quote:e9dfcb22ab="jsalo"]Muuten jos porukka seikkailee esim. Sartarin alueella, niin todennäköisesti velhoja katsotaan vähän kieroon vai kuinka? Jos ryhmässä on vaikka Orlanthi soturi ja joku velho niin onko tällainen ryhmä kovin koherentti? Pitää vielä opiskella vanhoja asioita uudestaan, mutta tällainen mielikuva itselleni on asiasta muodostunut.[/quote:e9dfcb22ab] Kyllähän sitä velhoa katsellaan varmaan enemmän kuin vähän kieroon. Oma käsitykseni, joka ei välttämättä kyllä ole sitten virallista Gloranthaa välttämättä, on se että velhot ja velhotaikuus rinnastettaisiin orlanthien keskuudessa jumaltietäjiin, eli senkin puolesta velhot tuskin ovat liian tervetulleita Sartariin. Tosin tämähän ei ole mikään este velhon pelaamiselle Sartarissa. Tuosta saisi varmaan aikaan mielenkiintoisen pelin kun saa hyvin taustoitettua että miksi velho on Sartarissa ja miksi jotkin orlanthit sitten hengailevat sen mukana. Onko taustalla kenties joku jonkin klaanin muinainen ennustus tai jotain muuta vastaavaa?[/quote:e9dfcb22ab] Sartarista kun mennään hiukan enemmän länteen, niin Paviksen monenkirjavassa ympäristössä tällainen Orlanthi-seikkailija(t)+velho(t) voisi toimia sujuvammin. Perinteiseen Sartarilaiseen Orlanthi-heimoon velhot(malkionistit) eivät mun Gloranthassa sovi. Teillä voi toki mennä toisin.
Garrik linkki 30. heinäkuuta 2010 kello 11.13
Garrik 30. heinäkuuta 2010 kello 11.13 linkki Perinteiset Sartarin Orlanthit jos tapaa malkionistejä, niin tervaa ja höyheniä käytetään, ja sitten kirvestä. Nehän on sieluttomia, eli eivät ihmisiä. Tämä on mun tulkintani Tales of the Reaching Moonin ja Issariesin modernien Glorantha-kirjojen perusteella. -G
Vesa linkki 30. heinäkuuta 2010 kello 18.51
Vesa 30. heinäkuuta 2010 kello 18.51 linkki [quote:ade9c6c754="Garrik"]Perinteiset Sartarin Orlanthit jos tapaa malkionistejä, niin tervaa ja höyheniä käytetään, ja sitten kirvestä. Nehän on sieluttomia, eli eivät ihmisiä. Tämä on mun tulkintani Tales of the Reaching Moonin ja Issariesin modernien Glorantha-kirjojen perusteella. -G[/quote:ade9c6c754] Nimenomaan tuota meinasin minäkin, että malkionit taikka velhot eivät kovin tervetulleita Sartarilaisten keskuteen ole. Mutta siitä saa varmasti jo hyvää peliä aikaiseksi jos vaikka peliporukka sitten joutuu klaanilleen perustelemaan että miksikä se velho nyt on niin tärkeä tai että sen kanssa kaveerataan tjs.
Elgarth Mortifier linkki 30. heinäkuuta 2010 kello 19.56
Elgarth Mortifier 30. heinäkuuta 2010 kello 19.56 linkki [quote:ec7a545c23="Vesa"][quote:ec7a545c23="Garrik"]Perinteiset Sartarin Orlanthit jos tapaa malkionistejä, niin tervaa ja höyheniä käytetään, ja sitten kirvestä. Nehän on sieluttomia, eli eivät ihmisiä. Tämä on mun tulkintani Tales of the Reaching Moonin ja Issariesin modernien Glorantha-kirjojen perusteella. -G[/quote:ec7a545c23] Nimenomaan tuota meinasin minäkin, että malkionit taikka velhot eivät kovin tervetulleita Sartarilaisten keskuteen ole. Mutta siitä saa varmasti jo hyvää peliä aikaiseksi jos vaikka peliporukka sitten joutuu klaanilleen perustelemaan että miksikä se velho nyt on niin tärkeä tai että sen kanssa kaveerataan tjs.[/quote:ec7a545c23] Joku tuollainen sartarin klaanin ulkopuolella erakkona elävä omiensa luota lähtenyt malkionisti vieraassa maassa voisi olla mielenkiintoinen PH tai vaikka EPH. Tai jopa malkionistista 'pakanauskoon' kääntynyt ex-malkionisti.
Bellad linkki 30. heinäkuuta 2010 kello 20.30
Bellad 30. heinäkuuta 2010 kello 20.30 linkki joskus tuossa noin 10 vuotta sitten oli yksi peli, missä yksi pelaajahahmoista oli velho, ja kaikki muut olivat perus sartarilaisia. Kun tietoisuus velhojen harvinaisuudesta tuli pelaajien tietoisuuteen, ja elkoivat ihmetellä asiaa, niin oli se hyvin yksinkertaista selittää. Hahmojen kotikylä oli Stormwalk vuorien länsipuolella joen varrella, lähellä vanhaa tuulen temppeliä. Siitä vain pieni matka etelään on knights fort, jossa on malkionista tulleita ristiretkeläisiä. Ajan saatossa niiden kanssa oli pitänyt joko tulla toimeen, tai ottaa yhteen. Toimeentulon myötä oli joitain lohikäärmesolan puolella voimakkaammin tunnettavia inhoja saanut väistyä. Samana vuonna oli toinen peli, jossa eri hahmot pyöri ympyrää, mutta maantieteellinen sijainti oli oikeastaan sama. Myöhemmin kylälle keksittiin ihan oikea "virallinen" paikka. Tässä pelissä esiintyi velhoilija käsityöläinen, joka käytti velhotaikuutta hyväkseen metallin muokkaamisessa. Tuo valmisti mm. soittorasian, jossa jouksenet uiskenteli peililammen päällä, ja sukelsivat nappaamaan kaloja vedestä, ja nielivät ne. Toinen kapine minkä valmisti, oli taistelusauva, jossa oli stiletin tapaan toimivat terät kummassakin päässä, ja hallinnointi tapahtui kahdella napilla, jotka oli naamioitu sauvan rungossa oleviksi oksanpaikoiksi puussa. Näillä kahdella esineellä tienattiin suojelus klaanin päällikkötäreltä. Kolmas Velhoilutapaus oli noin 15 vuotta sitten eräässä satunnaisklaanissa Vantaroksen mailla, kun kylän seppä oli onnistunut saamaan erään kääpiön opettamaan itselleen mitenkä rautaa karkaistiin. Mostalithan tekevät sen velhotaikuuden avulla, ja velho on velho riippumatta siitä montako loitsua tuo osaa. Klaanin ongelmana oli pitää asiaa salassa, jopa myös klaanin sisällä. Peli ei ollut erityisen pitkä, niin ei mm. selvinyt, jotta mitä ihmettä oli seppä tehnyt jotta oli saanut mostalit moista opettamaan, eikä sekään selvinnyt, jotta mistä moinen rautamäärä hänen käsiinsä oli tullut, joka pelissä aseiksi ja panssareiksi muuttui. [quote:f80dc55c2b="Garrik"]Perinteiset Sartarin Orlanthit jos tapaa malkionistejä, niin tervaa ja höyheniä käytetään, ja sitten kirvestä. Nehän on sieluttomia, eli eivät ihmisiä. Tämä on mun tulkintani Tales of the Reaching Moonin ja Issariesin modernien Glorantha-kirjojen perusteella. -G [/quote:f80dc55c2b] Juurikin näin, uskoisin ainakin. Eriasia onkin, jotta mistä se perus jantteri tietää, jotta kuka on velho? Ulkomaalaisen oloinen on toki hyvä merkki, mutta jos se ei näytäkään siltä kuin on oletettu, niin tietääkö se perus jantteri, jotta kenen kanssa ollaan tekemisissä? Velholla voi olla jotain tärkeää tavoiteltavaa alueelta, ja identiteettinsä salassa pitäminen oli aiheena eräässä pelissä, tosin ikävän lyhyeksi jääneessä, jossa velho liikkui sartarin alueella etsimässä karannutta lemmikkikokeiluaan, joka oli vampyyri, jolla oli 12pp kaaosnahka ja muuta Chaos Gift juttua. Velho yritti alkuun löytää karanneen kokeilunsa itse, mutta myöhemmin sitten yritti ottaa apua paikallisilta janttereilta. Peli menikin siihen, että mietittiin, jotta mitä se velho voi tehdä ja mitä ei, jotta ei herätä epäluuloja. Peli tosin meni lopulta pelaajahahmojen väliseksi puukkohipaksi, kun toinen pelasi vampyyriä ja toinen velhoa. Näin sekoiltiin joskus lukion ekalla, eli jokseensakin 12 vuotta sitten.
jsalo linkki 31. heinäkuuta 2010 kello 19.24
jsalo 31. heinäkuuta 2010 kello 19.24 linkki Jees taidan lähteä peluuttamaan enemmän tuonne Paviksen tai sitten Balazarin suuntaan seikkailuja. Yksi pelaaja kuitenkin haluaa todennäköisesti pelata sorcerer:ia. Ei kyllä jostain syystä sytytä nuo Sandyn sorcerer säännöt vielä, mutta pitää lukea vielä uudestaan ja pohtia asiaa tarkemmin.
Bellad linkki 1. elokuuta 2010 kello 9.26
Bellad 1. elokuuta 2010 kello 9.26 linkki Enkä itse ole ikinä niitä käyttänyt peleissä, joten en osaa kommentoida niiden toimivuutta peleissä. Ja onhan ne paljon monimutkaisemmat kuin perus velhoilusäännöt, ja selkeästikin tarkoitettu tuomaan jotain uutta ja erilaista peliin, kun velhoilu alkaa oleen sitä päivittäisrutiinia. Törmännyt niihin vasta nyt kun RQ:ta ei ole tullut pelailtua vuosikausiin.