Vanha foorumi

Takaisin

RQ ja TOSI ELÄMÄ

Yleinen keskustelu
Anonymous 18. kesäkuuta 2001 kello 16.36
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 14. kesäkuuta 2001 kello 12.31
Anonymous 14. kesäkuuta 2001 kello 12.31 linkki Oletteko hyötyneet Rune Questin tai ylipäätään roolipelien pelaamisesta millään tavoin oikeassa elämässä? Itse, aloitettuani aikoinaan pelaamaan Rune Questin primitiivi/pronssikausi/keskiaika-maailmassa joskus 10-vuotiaana ja vuosia pelattuani niin pelaajana kuin pelinjohtajana, ja tutustuttuani Gloranthan uskontoihin, kulttuureihin, myytteihin ja elämäntapoihin eri asteilla, huomasin hyötyväni siitä tavattomasti koulumaailmassa. Sellaiset perinteiset "kuivat ja puisevat" kouluaineet kuin historia ja uskonto jollain tavalla avautuivat paremmin Rune Questia pitkään pelailtuani. Myytit, luomistarut tai muinaiset taistelut eivät tuntuneet enää niin ikäviltä, vaan ne tietyllä tavalla "heräsivät eloon". Entäpä teillä?
Anonymous linkki 13. kesäkuuta 2001 kello 22.53
Anonymous 13. kesäkuuta 2001 kello 22.53 linkki Rollipelit ovat auttaneet minua monella eri tavalla... 1)Yleensä EI pelata meillä joten joudun pyöräilemään 5 km aina kun menen pelaamaan... 2)Olen saanut uusia ystäviä 3)Koulussa se on auttanut uskonnossa eniten. On se myös auttanut ymmärtämään asioita loogisella tavalla. Koulussa ei ole kyllä vielä pelattu ropea, mutta kuulemma emidän koulussa uskonnon kurssi kakkosella pelataan roolipeliä. jokainen määrittelee millainenonja sitten päätellään kuka on kylän noita! Se on varmaan hauskaa... siinä luultavasti tulee olemaan hyötyä kokemuksista. :smile:
Nysalor linkki 14. kesäkuuta 2001 kello 22.26
Nysalor 14. kesäkuuta 2001 kello 22.26 linkki Karazamara: [i:4c8831d959] Sellaiset perinteiset "kuivat ja puisevat" kouluaineet kuin historia ja uskonto jollain tavalla avautuivat paremmin Rune Questia pitkään pelailtuani.[/i:4c8831d959] Myös minulla on kiinnostus historiaa kohtaan kytkeytynyt osittain Gloranthan maailmaan. Toisaalta en ole varma, kiinnostuinko historiaan Gloranthan vuoksi vai päinvastoin. Ehkä se kiinnostus historiaan oli kuitenkin valmiina. Luulenpa silti jotakin oppineeni siitä, millaista elämä oli joskus muinoin, vaikka Glorantha nyt tietysti poikkeaa melkoisesti meidän maailmastamme, varsinkin taikuuden suhteen. Toisaalta roolipelaaminen on saattanut antaa minulle esiintymisvarmuutta ja rohkeutta näytellä, esittää ja puhua. Timppa: [i:4c8831d959] Koulussa ei ole kyllä vielä pelattu ropea, mutta kuulemma emidän koulussa uskonnon kurssi kakkosella pelataan roolipeliä.[/i:4c8831d959] Omana kouluaikanani en roolipelien käyttöön koskaan törmännyt, mutta roolipelaamisessa voisi piillä suuria pedagogisia mahdollisuuksia. Sen avulla voisi ehkä innostaa oppilaita, joita tavallinen tuntityöskentely kyllästyttää ja jotka kaipaisivat enemmän omaa toimintaa koulunkäyntiin. Tosin roolipelaaminen ei välttämättä ole edes kaikille opettajille tuttu ilmiö ja siihen saattaa liittyä paljon negatiivisia, joskin ilmeisen perättömiä huhuja. Työtäkin roolipelaamisena tapahtuva opetussessio saattaa vaatia tavallista enemmän. Mutta yhtä kaikki varteenotettava mahdollisuus.
Wlu 000 linkki 17. kesäkuuta 2001 kello 10.40
Wlu 000 17. kesäkuuta 2001 kello 10.40 linkki Nyt kun sitä oikeen miettii niin taitaa oivaltaa että Rune Questista ja muista roolipeleistä on oppinut valtavasti. Juuri historiassa ja uskonnossa roolipeleistä on ollut hyötyä ja roolipelit ovat innostaneet lukemaan fantasiakirjoja joten äidinkielen opinnotkin ovat hyötyneet. Englantikin on kehittynyt hieman sillä ovathan monet RQ kirjat englanniksi. Kouluaineista vielä sen verran, että mielestäni roolipelaajat tuntevat paljon paremmin historiaa kuin muut oppilaat. Varsinkin kesälomalla kun pelataan usein on hyvä että näkee kavereita päivittäin eikä erakoidu koko kesäksi tietokoneen viereen. Timppa: 1)Yleensä EI pelata meillä joten joudun pyöräilemään 5 km aina kun menen pelaamaan... Mutta ajatteles jos joka kerta kun pelissä joku kykyheitto onnistuis pitäis juosta kerran talon ympäri... tai no mulla tuskin kunto nousisi kun heitän vain kämmejä :smile:
Arkat linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 0.19
Arkat 18. kesäkuuta 2001 kello 0.19 linkki Itseäni on ylipäänsä tämä ropeltamisesta kymmenvuotiaana lähtenyt innostus fantasiaan, ropeihin ja sen sellaiseen auttanut monin tavoin. 1) Englantini on varmasti kehittynyt näinkin upeaksi (en edes häpeä sanoa) koska luon kaiken englanniksi jos mahdollista, ja se pohjaa ropeinnostukseeni. 2) Ropet ovat upeaa ajanvietettä. 3) Ropet ovat lopulta johtaneet minut urheiluharrastuksen pariin: aiemmin ei mikään ole tippaakaan kiinnostanut, eikä olisi kendokaan ellei ropeltaminen olisi johtanut Japani-hurahdukseeni (joka on pysyvä...) 4) Nauraisin paljon vähemmän jos ropeltaminen ei olisi johtanut anime/mangaharrastukseeni. 5) Tapaan ystäviäni lähinnä ropeltamisen merkeissä, mikä tarkoittaa että en roiku kaupungilla kännäämässä iltaisin; lisäksi en varmaan olisi kunnolla tutustunut nykyiseen kaveripiiriini jos ropeltaminen ei meitä yhdistäisi. 6) Ropeltaminen on varmaankin jossain määrin auttanut kiinnostukseeni psykologiaa kohtaan - se alkoi siitä että halusin eph:ni käyttäytyvän realistisesti, nyt aion jokin päivä väitellä psykologiasta tohtoriksi (kunhan ensin pääsee sitä lukemaankaan yliopistoon...). 7) Olisin paljon huonompi kirjoittamaan jos en olisi harjoittanut kirjallisen ilmaisun taitojani PJ:nä. 8) Mielikuvitukseni olisi paljon köyhempi jos en olis ropeltanut. Että silleen. Kyllä tämä on upea harrastus.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 14.46
Topi Hiski Viljami Salmi 18. kesäkuuta 2001 kello 14.46 linkki Hehheh.. Kyllä varmaan saan kiitttää roolipeli ja Glorantha ja Mytologia kiinostustani siitä, että enkusta lukiossa L ropsahti :smile: Mun pikkuveli ja Äiti on vitsaillut, että jos vaikka joku roolipeli olisi kiinaksi kirjoitettu, niin minä oppisin kiinaa.. :b Tosiaan harmi et ei oo Suomessa ruotsin kielisiä ropeja!!! Olis nimittäin varmaan tullut ruotsin opinnoista enemmän kuin B... Siis olen aina ollut kiinostunut kaikista myyteistä, paleonto- ja arkeologiasta, kulttuureista, muinais historiasta ja tällaisista. Varmaan osaksi sen takia Glorantha on ollut jo monta vuotta kiinostava.. varmaan tosiaan 13-14 v alotin seuraamaan juttuja jonkun verran ja viimestään 7-8 luokalla sitten aloin postitus listoja seurailla internetissä koulussa.. Eli kauan olen minäkin tahkonut Gloranthaa ja muuta.. Mut en kyllä sanois olevani mitenkään tietohirmu vaikka aika paljon ja "kauan" oon seuraillut juttuja. Kun vielä muistan kun kaikki suomenkieliset RQ kamat oli uusia.Tai no kauan ja kauan... :smile: Siis täälläkin on ollut Gloranhtan parissa Suomessa vaikka kuinka kauan porukkaa MM. ne jotka suomensi glorantha kamat suomeks ja aika paljon ns. "vanhoja tyyppejä" (yli 25 :b ) on jotka osallistunut kauan tähän meininkiin.. Eihän tällä foorumilla kaikki käy Suomesta. Mutta roolipelaaminen on kyllä antanut hyvän ja läheisen kaveriporukan joka ei varmastikkaan koskaan hajoa! Siis ollaan tunnettu ihan taaperosta asti ja vaikka nykyään eri paikoissa ja aloilla , ni yhdistää meit aina tuo RQ! Sellanen lapsuuteen palaus juttu vähä .. :smile: Ja tosiaan on varmasti pelinjohtaminen ollut aika tärkeä siinä, että osaa eläytyä esittämiseen ja muitten ajatuksiin, eli kirjottaminen ja näyttely ja sosiaalisuus on ehkä tullut liitoksena. Olen aina ollut aika pohtivainen ja tykkään miettiä ja funtsia joten sekin on varmaan osaksi kehittynyt ropettamisen kautta. Ja tosiaan on aika hyllyt kirjoja maailman mytologiosta kertynyt ja Antropologiasta, paleontologiasta, Entologiasta&folkloristiikasta, tieteistä ja tietysti fantasia ja scifi kirjoja.. Nyt olis lukemisen alla kesälomaksi kun lopetin juuri kalevalan joka on mahtava kirja!! siis se kun väinö lähtee lopussa pois kun uusi kansan tietäjä lapsi "heitti" hänet ulos ja väinö sanoo lopussa "kyl mie palaan, mut vasta ku mua tarttette" Karjalan väelle.. Siis joo höpötän, mut oon just lukenu kans Gilgameshin ja Beowulfin(megasiistiä runomuodossa ,tunne meininkiä tuli Orlanthit mieleen) (oli Suomalaises kirjakaupas) ja just tosiaan luen Kymmene vuosituhatta kirjaa(by Eero Ojanen ja Olli Jalonen), joka kertoo ihmisten maailmankuvista henkilökohtaiseen tyyliin eri aikoina tosi hyvin kuvitus on mahtava!! Se on kirja joka kaikkien kannattas lukee.. Siinä on juuri ihmisten maailman tulkitsemista kullakin aikaudella nyt hetkestä -7000 vuoteen.. Osti just ja ihastuin.. Kannattaa lukea siis oikeesti.. Kirjastossa varmaan on joten lainatkaa. Olen muuten aina halunnut johtaa RQ säänöillä Suomessa kivikautista kampanjaa: Vaikka kun Vasarakirves kansa alkaa muuttaa Suomeen ja kohtaa Suomessa asuvat metsästäjä keräilijät!! Siinä oli ainetta kampanjalle!!!!! Ja siis tohon Roolipelaamisen pedagogisiin mahodollisuuksin lisäisin et Suomessa on jotkut tehnyt Gradun aiheesta.. Luin artikkelin "Monstereiden maassa" kun meidän äiti, joka on töissä yliopistolla hankki sen meille. Tosi hyvä ja avartava tutkimus just näistä roolipelaamisen vaikutuksista elämään. Erittäin positiivinen ja hyvä tutkimus oli ropetuksen maineelle. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/18/01 5:12:43 am
Guzmo linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 3.14
Guzmo 18. kesäkuuta 2001 kello 3.14 linkki Hehheh.. Kyllä varmaan saan kiitttää roolipeli ja Glorantha ja Mytologia kiinostustani siitä, että enkusta lukiossa L ropsahti :smile: Mun pikkuveli ja Äiti on vitsaillut, että jos vaikka joku roolipeli olisi kiinaksi kirjoitettu, niin minä oppisin kiinaa.. :b Tosiaan harmi et ei oo Suomessa ruotsin kielisiä ropeja!!! Olis nimittäin varmaan tullut ruotsin opinnoista enemmän kuin B... Siis olen aina ollut kiinostunut kaikista myyteistä, paleonto- ja arkeologiasta, kulttuureista, muinais historiasta ja tällaisista. Varmaan osaksi sen takia Glorantha on ollut jo monta vuotta kiinostava.. varmaan tosiaan 13-14 v alotin seuraamaan juttuja jonkun verran ja viimestään 7-8 luokalla sitten aloin postitus listoja seurailla internetissä koulussa.. Eli kauan olen minäkin tahkonut Gloranthaa ja muuta.. Mut en kyllä sanois olevani mitenkään tietohirmu vaikka aika paljon ja "kauan" oon seuraillut juttuja. Kun vielä muistan kun kaikki suomenkieliset RQ kamat oli uusia.Tai no kauan ja kauan... :smile: Siis täälläkin on ollut Gloranhtan parissa Suomessa vaikka kuinka kauan porukkaa MM. ne jotka suomensi glorantha kamat suomeks ja aika paljon ns. "vanhoja tyyppejä" (yli 25 :b ) on jotka osallistunut kauan tähän meininkiin.. Eihän tällä foorumilla kaikki käy Suomesta. Mutta roolipelaaminen on kyllä antanut hyvän ja läheisen kaveriporukan joka ei varmastikkaan koskaan hajoa! Siis ollaan tunnettu ihan taaperosta asti ja vaikka nykyään eri paikoissa ja aloilla , ni yhdistää meit aina tuo RQ! Sellanen lapsuuteen palaus juttu vähä .. :smile: Ja tosiaan on varmasti pelinjohtaminen ollut aika tärkeä siinä, että osaa eläytyä esittämiseen ja muitten ajatuksiin, eli kirjottaminen ja näyttely ja sosiaalisuus on ehkä tullut liitoksena. Olen aina ollut aika pohtivainen ja tykkään miettiä ja funtsia joten sekin on varmaan osaksi kehittynyt ropettamisen kautta. Ja tosiaan on aika hyllyt kirjoja maailman mytologiosta kertynyt ja Antropologiasta, paleontologiasta, Entologiasta&folkloristiikasta, tieteistä ja tietysti fantasia ja scifi kirjoja.. Nyt olis lukemisen alla kesälomaksi kun lopetin juuri kalevalan joka on mahtava kirja!! siis se kun väinö lähtee lopussa pois kun uusi kansan tietäjä lapsi "heitti" hänet ulos ja väinö sanoo lopussa "kyl mie palaan, mut vasta ku mua tarttette" Karjalan väelle.. Siis joo höpötän, mut oon just lukenu kans Gilgameshin ja Beowulfin(megasiistiä runomuodossa ,tunne meininkiä tuli Orlanthit mieleen) (oli Suomalaises kirjakaupas) ja just tosiaan luen Kymmene vuosituhatta kirjaa(by Eero Ojanen ja Olli Jalonen), joka kertoo ihmisten maailmankuvista henkilökohtaiseen tyyliin eri aikoina tosi hyvin kuvitus on mahtava!! Se on kirja joka kaikkien kannattas lukee.. Siinä on juuri ihmisten maailman tulkitsemista kullakin aikaudella nyt hetkestä -7000 vuoteen.. Osti just ja ihastuin.. Kannattaa lukea siis oikeesti.. Kirjastossa varmaan on joten lainatkaa. Olen muuten aina halunnut johtaa RQ säänöillä Suomessa kivikautista kampanjaa: Vaikka kun Vasarakirves kansa alkaa muuttaa Suomeen ja kohtaa Suomessa asuvat metsästäjä keräilijät!! Siinä oli ainetta kampanjalle!!!!! Ja siis tohon Roolipelaamisen pedagogisiin mahodollisuuksin lisäisin et Suomessa on jotkut tehnyt Gradun aiheesta.. Luin artikkelin "Monstereiden maassa" kun meidän äiti, joka on töissä yliopistolla hankki sen meille. Tosi hyvä ja avartava tutkimus just näistä roolipelaamisen vaikutuksista elämään. Erittäin positiivinen ja hyvä tutkimus oli ropetuksen maineelle. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/18/01 5:12:43 am
Anonymous linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 16.36
Anonymous 18. kesäkuuta 2001 kello 16.36 linkki Mulle on ollu hyötynä tietysti vielä koulun ohella mielikuvituksen ja luovuuden kehittyminen. Ropellettuani pelaajana ensimmäiset kerrat RQ:ta pikku tenavana, olin ihan huumaantunut koko Gloranthan eksoottisen monipuolisesta ja myyttisestä maailmasta! Äikän kirjoitelmiakin intaannuin ala-asteella raapustamaan pelkästään gloranthalaisten hahmojeni seikkailuista, ja opettaja se ihmetteli, että mistäs on poika tuollaisen sana- ja mielikuvitusvaraston saanut!!! Se näkyi myös tämän kevään YO-kirjoituksis, sain äikästä L:n ja reaalista E:n. Vastailin historian ja uskonnon kysymyksiin, ja Gloranthan uskontojen pelauttamisesta oli ollut apua asioiden jäsentelyssä! Luovuus ja mielikuvitus sekä äidinkielen sanavarasto oli myös karttunut kuin varkain vuosikausia ropeltaessa. Vähän niinkuin Pelaajan kirjan sivulla 8 lukee: "Jos seikkailija on erilainen kuin pelaaja, tämä voi tehdä seikkailijansa kautta asioita, joihin tämä ei koskaan pystyisi tavallisessa elämässään. Kun pelaaja reagoi uudella tavalla outoon maailmaan, hän saattaa nähdä tilanteita uusin silmin ja ymmärtää asioita, joita ei ennen käsittänyt. Tällaisesta ymmärryksestä ja uusista näkökulmista voi olla hyötyä myös todellisessa elämässä, ei vain pelissä. Seikkailjoita kannattaa tutkia ja seurata - heiltä oppii. Ja Pelinjohtajan kirja siv 35. "Palkinnot ovat uhrausten mukaisia. Saat palkaksesi sekä luomisen ilon että pelaajiesi kiinnostuksen. Harva harrastus tarjoaa enemmän." Tähän voin yhtyä täysin palkein. Toivottavasti Runetan vielä vanhainkodissakin... :wink: