Vanha foorumi

Takaisin

HeroQuestin taitojen kääntäminen RuneQuestiin

RuneQuestin säännöt
Garrik 26. toukokuuta 2010 kello 9.54
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 26. toukokuuta 2010 kello 9.54
Garrik 26. toukokuuta 2010 kello 9.54 linkki Siirsin keskustelua omaan ketjuunsa. [quote:debd806670="Rvot"]Onko olemassa mitään hienoa kaavaa muuttaa HeroQuestin masteryt RuneQuestin kykyprosenteiksi? Jos ei niin jotain suuntaviivoja, kuinka kova jätkä on vaikka kahden masteryn suunnistaja?[/quote:debd806670] [quote:debd806670="Bellad"]Riippuu ihan siitä mitä peleiltään haluaa. Itse käyttänyt vaihtoehtoja (10W2 on klaanipäällikön tai Thanen kykyjen luokkaa): 1) kerrotaan HQ kyky 5:llä (mestaruus on 20, eli esim 10W2 = 250%) ns. medium power tai normipower 2) vähemmän eeppisesti kyky kerrotaan 2:lla (jolloin "kaikki osaa 6:lla mitä vaan" tuottaa luvun 12% ja 10W2 tuottaa luvun 100%) ns. low power 3) vähennetään jokaisesta kyvystä 10 ja kerrotaan 10:llä (jolloin sankarien peruskyky 13 tuottaa kyvyn 30% ja kyky 10W2 tuottaa 400%, ja jo melko tavallinen aloittelijan kyky 20 = 100% ja aloittelijan maksimikyky 7W = 170%. ns. high power[/quote:debd806670] Sattumalta juuri pohdiskelin tätä. Pähkäillessäni vastaamattomuuksien kanssa päädyin lopulta siihen, että skaalautuminen ei voi olla tasaista, eli yhdellä kertoimella ei pärjätä. Niin erilaisia ovat nämä systeemit; RuneQuest ei simuloi samaa epiikkaa kuin HeroQuest. RuneQuestissa 90 % on tosi kovien hemmojen minimikyky (riimulordi) (HQ W2) RuneQuestin lisäosissa tapaa 110-150% kuolevaisten maksimikykyinä. (HQ W3) Joissakin lisäosissa kuvataan kuolemattomia ja paikallisia jumalia, joiden kyvyt vaihtelevat useasta sadasta prosentista jopa tuhanteen prosenttiin. (HQ W4-W6). Edelliseen verrattuna suurten jumalten mahti on HQ:ssa about 2-kertainen, eli mennään tuonne W8-W12 saakka. Sen on oltava sitten monta tuhatta prosenttia. Tällaisen taulukon sain aikaan: HQ ----> RQ 5 ------> 20% Kerroin: 4 10 -----> 30% Kerroin: 3 15 -----> 40% Kerroin: 2,666 20 -----> 50% Kerroin: 2,5 5W ----> 60% Kerroin: 2,4 10W ---> 70% Kerroin: 2,333 15W ---> 80% Kerroin: 2,286 20W ---> 90% Kerroin: 2,25 5W2 ---> 105% Kerroin: 2,333 10W2 --> 133% Kerroin: 2,666 10W3 --> 210% Kerroin: 3 10W4 --> 315% Kerroin 3,5 10W5 --> 440% Kerroin: 4 10W6 --> 650% Kerroin: 5 10W7 --> 900% Kerroin: 6 10W8 --> 1190% Kerroin: 7 10W9 --> 1520% Kerroin: 8 10W10 -> 1890% Kerroin: 9 10W11 -> 2415% Kerroin: 10,5 10W12 -> 3000% Kerroin: 12 Tai sinnepäin. Tämä lista ei perustu suoriin onnistumistodennäköisyyksiin, vaan pyrkii ottamaan huomioon kykyjen kehittämiseen kuluneen vaivan ja sen, kuinka kovia hemmoja RQ ja HQ universumeissa keskimäärin on. Käytännössä RQ käsittelee korkeita asekykyjä antamalla olennoille useita hyökkäyksiä meleevuorossa kovilla prosenteilla. Fiksuinta varmaan onkin jakaa isot prosentit useaksi n. 100 % kyvyksi ja moukuttaa pelaajahahmoja karmealla joukolla haasteita. RQ:ssa määrä siis korvaa laadun, ja kaikki contestit ovat pitkiä, pitkitettyjä ja toisaalta ehkä kuolettavan nopeita. Pelin hengen mukaisesti. Vaihtoehtoisesti voit myös käyttää RQ:n erikoisia ja kriittisiä HQ:n mestaruuksien tapaan. Esim. kun olennon kyky on 250%, erikoisia tulee 100% ja kriittisiä 13 %; tällöin heitelläänkin 100% kyvyllä, ja tulokset ovat aina erikoisia tai kriittisiä. Kun olennon kyky on 2000%, kriittisiä tulee 100%; tällöin ei tarvitse heitellä, vaan olento onnistuu koko ajan kriittisesti. 250% kyvyllä tulos 96-00 on "vain" normaali onnistuminen; 1000% kyvyllä tulos 96-00 on "vain" erikoisonnistuminen. Oman kokemukseni perusteella kuitenkin suosittelen, että kun hahmoilla alkaa olla paljon kykyjä 90% ja yli, ja kun haluatte alkaa pelata herooisemmassa Gloranthassa, käyttäkää sitä varten suunniteltua systeemiä, eli konvertoikaa hahmot HQ:lle tai jollekin muulla väljästi skaalautuvalle tarinaa painottavalle systeemille. Tai siirtykää kokonaan freeformiin. :) -G
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2010 kello 19.26
Nysalor 26. toukokuuta 2010 kello 19.26 linkki Simon Phippillä on [url=http://www.soltakss.com/hwconv03.html]Hero Warsin olentojen tietojen muuntamista[/url] käsittelevä sivu. Wesley Quadrosin sivustolla on puolestaan [url=http://www.celtic-webs.com/glorantha/campaigns/resources/rqtohw.html]RuneQuest-hahmojen muuntamista käsittelevä osio[/url]. Niitä ja erästä kolmatta, jonka alkuperäistä lähdettä en äkkiseltään löytänyt, olen käyttänyt sopivan luovasti muuntaessani HQ:n numerotietoja RuneQuestiin. Apuneuvot ovat parhaimmillaankin vain suuntaa antavia, ja muunnoksessa on pakko kehittää itse paljon lisää, koska HeroQuestin numerotiedot ovat kovin ylimalkaisia RuneQuestin täyteläisiin numerotietoihin verrattuina. HeroQuestin ominaisuudet eivät ole aina kovin kauniisti rinnastettavissa RuneQuestin ominaisuuksiin ja kykyihin. Huomasin taannoin olentojen numerotietoja RuneQuestiin muuntaessani, että esimerkiksi ominaisuus Large ei välttämättä täsmää edes suhdelukuna, kun verrataan kahta olentoa, joille on valmiit numerotiedot sekä RuneQuestissa että HeroQuestissa. Vertailuista voi olla kuitenkin jonkin verran apua, ja olentoja tai hahmoja muuntaessa voi miettiä, kuinka suuri, vahva tai kestävä muunnoksen kohteen pitäisi olla RuneQuestin säännöillä, jos verrataan johonkin muuhun olentoon tai hahmoon.
Bellad linkki 27. toukokuuta 2010 kello 3.36
Bellad 27. toukokuuta 2010 kello 3.36 linkki Garrikin taulukossa on omanlaisensa käänteinen Gaussilaisuus nähtävillä. (Negaatiogaussinkäyrä) Ideasta, että yksi HQ:kyky ylittäessään 100% tarkoittaa useita kykyjä RQ:ssa on mielestäni hyvä. Se kun on nimenomaan HW ja HQ kykyjen pointtina, että yksi kyky tekee montaa asiaa. Itse en muuntautumista käytäkään minään muuna kuin suuntaa antavana asiana. Koko ajan on taustalla se ajatus siitä, että "missä hahmoni oli hyvä toisella systeemillä, pitää sen olla hyvä myös uudella systeemillä." Kun ensimmäiset HQ-käännökset tehtiin joskus 2006, niin silloin ei ollut mitään käsitystä siitä, että mikä taas HQ:lla olisi se "hyvä". Olisi pitänyt ensin pelata peliä, ja sitten vasta kääntää hahmoja, nyt tehtiin toisinpäin, mikä saattoi jopa pilata hahmoja. Lopulta sitten päädyttiin ihan puhtaan pöydän ratkaisuun, että kun oli jo vähän pelattu, niin meillä oli kaksi asiaa olemassa. MIelikuva siitä, että mitä se hahmo osasi, mitä ei ja mitä pelaaja oli pienessä mielessään aina halunnut, että se osaisi, mutta RQ ei antanut myöten. Nyt sitten kun pelaajilla ja PJ:llä oli jokin käsitys siitä, että mikä oli kova ja mikä ei, niin hahmot luotiin hahmonluontisääntöjä soveltaen siten, että jokainen pelaaja loi itselleen sen oman hahmonsa, sellaisena kuin sen näki. Tapa sopi todella hyvin HQ:hun siirryttäessä, koska se typistää kaiken olemassa olleen pieneksi, ja luo uutta sellaisesta mitä olisi aina pitänytkin olla. Ihmissuhteet, uskonto, kulttuuri, heimo ja kalaanipolitiikka.... ne onkin yht'äkkiä hahmolomakkeellasi. Alkuun emme osanneet tehdä hahmoja ilman tuhatta kykyä, kun niin oli aina ollut. Pelien edetessä kykyjä karsiutui pois, kun huomattiin, ettei se nyt niin tärkeä ollutkaan olla erikseen kirjattuna sitä että osaa samaa asiaa kahdella eri tapaa. HQ2 on vienyt tämän vielä pidemmälle. Pienempi tarve augmentaatio kyvyille, isompi määrä laajempia kykyjä, ja suurempi tila mielikuvalle siitä, mitä hahmo osaa. Mutta törmännyt nyt IMHO maailmassani siihen, että HQ ja HQ2... niillä on loppuviimein kovin vaikeaa lähteä tekemään hahmoa, jolle ei ole mitään ideaa. Ne eivät palvele sitä kovin hyvin, IMHO. Siksi miettinytkin, että pelit pitäisi aloittaa RQ:lla, ja sitten myöhemmin level upata ne HQ/HQ2. Tosin Maallinen Mammona, kulttiasemat yms muuntuu pelien välillä niin paljon, että se ei kaikkia miellytä. Siksi melkein haluaisinkin jättää HQ/HQ2 wealthit unholaan ja ottaa tilalle RQ:n listauksen omaisuudesta. Mutta... ei vielä ole tullut niin tehtyä.
viljo linkki 27. toukokuuta 2010 kello 7.04
viljo 27. toukokuuta 2010 kello 7.04 linkki Taannoisessa RQ:lla alkaneessa ja myöhemmin överisti herooiseksi muuttuneessa Loskalmin kampanjassa muunsimme hahmot HQ:lle juuri tuota Wesleyn sivuilta löytyvää ehdotusta käyttäen. Kuten Bellad jo totesikin, on muunnoksissa ongelmana usein liiallinen kykyjen määrä jos yrittää muuttaa hahmot 1:1 järjestelmästä toiselle. Suosittelen niputtamaan RQ:ssa olleita kykyjä hieman yhteen muunnettaessa HQ:n järjestelmälle. Miljoonalla kyvyllä HQ.ssa ei ole nähdäkseni tarkoitusta.
Rvot linkki 27. toukokuuta 2010 kello 12.47
Rvot 27. toukokuuta 2010 kello 12.47 linkki Kiitos vastauksista! Varmasti viimeinen silaus pitää tehdä aina tapauskohtaisesti, mutta tuosta saa hyviä suuntaviivoja, just niitä hainkin takaa.
newsalor linkki 18. kesäkuuta 2010 kello 11.24
newsalor 18. kesäkuuta 2010 kello 11.24 linkki Mää oon aatellu silleen vanhan HQ:n aikoihin, että ilman mestaruutta ollaa sellaisella mutapaska-meiningillä messissä, yhden mestaruuden kanssa puhutaan toiminta-elokuvan tyylistä, kun taas kaksi mestaruutta tarkoittaa jo wire-fu:ta! Kolmas mestaruus vaatii taas jo hurjasi tietokone-efektejä jne. Mut uuden HQ:n kohdallahan taas ensi sovitaan, että millaisella voimatasolla ja kuinka eeppistä tyyliä pelataan ennen peliä ja itse mestaruustasoilla ei ole niin paljoa väliä.