Vanha foorumi

Takaisin

RuneQuest II

RuneQuestin säännöt
Nysalor 4. helmikuuta 2010 kello 22.33
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 4. helmikuuta 2010 kello 22.33
Nysalor 4. helmikuuta 2010 kello 22.33 linkki Mongoose on julkaissut toisen laitoksensa omasta RuneQuestistaan. Se esiintyy nimellä RuneQuest II, joka voi luoda hiukan sekaannusta Chaosiumin muinaisen RuneQuestin toisen laitoksen kanssa. RuneQuest II on 200-sivuinen nahkakantinen opus, joka on sisällöltään miltei puolet laajempi kuin Mongoosen ensimmäinen laitos. Kirjoittajina on aikaisemmistakin MRQ:n kirjoista tuttu Lawrence Whitaker ja Glorantha-piireissäkin tuttu Pete Nash. Tällä kertaa tekijälistan yhteydessä on annettu tunnustus myös alkuperäisille RuneQuestin kehittäjille Steve Perrinille, Ray Turnerille, Steve Hendersonille ja Warren Jamesille – asia, jonka unohtaminen ensimmäisen laitoksen yhteydessä aiheutti napinaa eräiden fanien keskuudessa. Toisen laitoksen sääntöjä on jonkin verran muokattu ensimmäisestä laitoksesta, mutta perusperiaatteet ovat samat. Glorantha on jälleen mukana oletuspelimaailmana, mutta sitä ei säännöissä tarkemmin selitetä vaan viitataan toisen ajan Glorantha-kirjaan. Muitakin maailmoja tosin mainitaan sääntökuvausten yhteydessä. Vanhojen ensimmäisen laitoksen kirjojenkin kerrotaan toimivan näillä säännöillä, koska pelimekaniikka on kuitenkin paljolti sama. Hahmonluonnissa huomiota kiinnittää heti se, että toisessa laitoksessa on panostettu enemmän hahmon taustaan ja ihmissuhteisiin. Pelaajaa kannustetaan kuvaamaan hahmon sukua ja ihmissuhteita, joskin niitä varten on valmiita taulukoita, joista voi heittää määrän. Kiinnostavaa kyllä, ihmissuhteissa käytetään HeroQuestista tuttuja termejä ally ja contact. Vähemmän ystävällisiä ihmissuhteita kuvaavat enemy ja rival. HeroQuestiin verrattuna näitä asioita ei ole kovin paljon, ja minusta niistä voisi olla enemmänkin selostusta, mutta tämä on kuitenkin askel oikeaan suuntaan. Hahmonluonnon lisäksi toisessa laitoksessa korostetaan sitä, että pelinjohtajalla on täysi valta päättää, kuinka sääntöjä käytetään. Joissakin kohdissa sanotaan jopa suoraan jonkin säännön olevan valinnainen. Gregin kuuluisaa lausetta mukaillen motoksi nostetaan You RuneQuest Will Vary. Minusta tämä on mainio juttu, sillä kaikille sääntöjen toiminen vain pelin apuvälineenä eikä ehdottomana lakina ei ole todellakaan selvää. Toisessa laitoksessa taistelu näyttää sisältävän entistä enemmän vaihtoehtoja ja muuttuneen vieläkin taktisemmaksi. Sääntöjä käytännössä kokeilematta on vaikea sanoa, kuinka hyvin ne toimivat. Mukana ovat ensimmäisestä laitoksesta tutu aloiteheitot kullekin taisteluvuorolle. Toisessa laitoksessa on uhrattu selvästi enemmän tilaa taikuuden kuvaamiselle kuin ensimmäisessä laitoksessa: noin 50 sivua. Taikuuden lajit ovat yleistaikuus, jumaltaikuus, henkitaikuus ja velhous. Kiinnostavaa on panna merkille, että riimuista fyysisinä esineinä on luovuttu. Taikuuden lajit ovat sidoksissa riimuihin abstrakteina voimina: yleistaikuus on vain riimujen heikkoja kaikuja, jumaltaikuus on tulemista riimun kaltaiseksi, henkitaikuus on riimuihin sidoksissa olevien olentojen hallitsemista, ja velhotaikuus riimun toiminnan tuntemisen kautta sen voimien jäljittelemistä. Myyteistä on kerrottu kulttien perusteita esittelevässä luvussa. Mitäpä RuneQuest II:sta voisi kokonaisuutena sanoa? Kokonaisuus on ainakin parempi kuin ensimmäisessä laitoksessa, jossa perussääntökirja oli niukempi. RuneQuest II:ssa on suurin piirtein saman verran sääntösisältöä kuin Mongoosen ensimmäisen laitoksen RuneQuest Deluxessa, joskin olentoja on vähemmän ja laivojen, kaupunkien ja temppelien säännöt puuttuvat. Sillä pystyy varmasti aloittamaan hyvin pelin. RuneQuest II maksaa Fantasiapeleissä 40 euroa, ja sen takakanteen on merkitty dollarihinta 39,99. Hinta ei ole kovin paha nahkakantisesta ja ilmeisen kestävästä opuksesta, vaikka se onkin selvästi hinnakkaampi kuin Mongoosen RuneQuestin ensimmäisen laitoksen perussääntökirja. Kirjan taitto on varsin miellyttävä kahden palstan sivuineen, joskin palstojen väliin olisi ehkä voinut jättää hiukan enemmän väliä. Sivujen pohjalla oleva kohtalon riimu on hiukan häiritsevä. Kuvitus ei ole loistavaa muttei sentään surkeaakaan. Kansikuvaa ei ole lainkaan vaan ainoastaan suuri riimu, joka taitaa vaihdella kirjan kappaleissa. Itselläni kannessa on Onnen riimu. Jos Mongoosen RuneQuestin tyyli miellyttää ja haluaa saada kaiken kompaktissa paketissa, kannattanee käydä ostamassa toinen laitos, jonka sääntöjä Mongoosen tulevat RuneQuest-julkaisut tulevat noudattamaan. Toisaalta ensimmäisen laitoksia kirjoja omistaville sääntöjen päivittäminen ei ole mitenkään välttämätöntä, koska tulevat kirjat toimivat varmasti ihan sujuvasti vanhojen sääntöjenkin kanssa. Ne, joita säännöt eivät kiinnosta, eivät menetä paljonkaan jättäessään ostamatta RuneQuest II:n. Mutta odotelkaamme mielenkiinnolla, mitä toisen ajan Paviksesta on tulossa, sillä kirjaa on kuulemma kirjoitettu yhteistyössä HeroQuestin Pavis-kirjan laatijoiden kanssa.
GoingDown linkki 18. maaliskuuta 2010 kello 9.29
GoingDown 18. maaliskuuta 2010 kello 9.29 linkki Hankimpas opuksen itselleni ja vedimme yhden pelisession konvertoimalla MRQ1:n hahmot tähän uuteen versioon ja pelailtiin sitten tällä. Oliskos versio siis MRQ2. Pikaisia huomioita: Hahmonluonnin (tai hahmojen konversion) ihmissuhteet toivat kivan säväyksen siinä mielessä että nekin pelaajat jotka eivät olleet hahmojensa taustaa paljoa miettineet, pähkäilivät nyt vähän minkämoiset taustat niillä olikaan. Taistelutaitojen ryhmittely tyyleittäin sai pelaajilta paljon kiitosta. Saimmekin hahmoillemme säädettyä mielenkiintoisia ase/kilpiyhdistelmiä. Taistelun manoveerit tuovat mukavan ripauksen taktiikkaa ja näyttävyyttä taisteluun. Esimerkiksi yksi pelaaja halusi lyhyellä keihäällään (taisteluheitto kriittinen vs. epäonnistunut torjunta) ensin kampata vihollisen ja sitten pistää kaveria rintaan kunnolla. Eli käytti siis 2 manoveeria, kamppaaminen ja tähdätty isku rintaan. Kaikki sujuikin hienosti, mitä nyt kaveri heitti minimivahingon 1d8+1, ja vihollisen pehmeä nahkahaarniska suojasi senverran että vain 1 piste meni läpi. Taikuuden lajit on nyt vähän yksinkertaisemmin selostettu, ja yleistaikuus ja velhotaikuus ainakin näyttivät toimivan hienosti. Porukan velho kiitteli kovasti tätä versiota MRQ1:een nähden. Meidän porukassa on siis tätä ennen pelattu MRQ1 versiolla, ja hyvin silläkin on peli sujunut, mutta jonkunverran on täytynyt kotikutoisia säätöjä tehdä. Tämä uusi versio tuntuu paljon viimeistellymmältä ja ehkä paremmin vanhojen RQ2 tai RQ3 hengen mukaiselta. Eli, jos halajat uutta Runequestia, mutta MRQ1 eikä uusi BRP iskenyt, tätä kannattanee kokeilla.