Vanha foorumi

Takaisin

Shamaani

RuneQuestin säännöt
Hygor Musta 4. helmikuuta 2010 kello 11.30
Kirjoittaja Viesti
Hygor Musta linkki 4. helmikuuta 2010 kello 11.30
Hygor Musta 4. helmikuuta 2010 kello 11.30 linkki Heippa Miten on tuon shamaanin henkitaistelun laita? Shamaani voi aloittaa henkitaistelun vain ollessaan irti ruumiistaan henkimaailmassa. Ollessaan irti ruumiistaan shamaani ei voi käyttää apuhengen taikapisteitä hyökkäyksessä tai puolustuksessa, loitsunheitossa kyllä. Aikamoinen riski on esim. siinä, että karkottaa vihamielisen hengen pois toisen ruumiista, MHT kun voi maksimissaan olla "vain" se 21. Kehittele siinä sitten ajalla ja vaivalla shamaanihahmoa, joka loppupeleissä sitten voi nyypähtää johonkin tavalliseen sairaushenkeen. Onhan toki mahdollista ja mielekkäämpääkin lähettää jokin etukäteen vangittu ja tarkoitukseen sopiva henki tekemään likainen työ puolestaan, mutta eipä nuo henkiliittolaisetkaan kauhean mahtavia voi olla, sillä apuhengen avustuksesta henkitaistelussa ei puhuta mitään, eli henkiliittolaisten on oltava shamaanin oman MHT:n avulla kukistettu ja siten vangittu. Apuhengen taikapisteistä on siis apua ainoastaan shamaanin puolustautuessa loitsuja vastaan tai heittettäessä loitsuja. Ja tietysti apuhenki voi pitää nuo hankitut liittolaiset hallussaan, jos MHT vain riittää. Ja sitten säännöissä lesotaan shamaanien olevan mahtavimpia kuolevaisia... Noh, sääntöjen puolesta noi shamaanin kyvyt ei kauheasti vakuuta, eivätkä kannusta pelaajia ryhtymään vaivalloiseen tiehen shamaaniuden saavuttaakseen. Vai olenko sittenkin käsittänyt jotain väärin?
littlestone linkki 5. helmikuuta 2010 kello 7.04
littlestone 5. helmikuuta 2010 kello 7.04 linkki Tuota lukasin just vanhaa kunnon pelaajan kirjaa ja säännöt shamaanista. Minä ymmärsin, että shamaani voi aina käyttää henkitaistelussa apuhengen taikapisteitä puolustukseen ja ne voivat käyttää toistensa loitsuja milloin vain. Lisäksi apuhenki voi varastoida rutkasti lisää loitsuja ja shamaani saa (ajan kanssa) käytännössä valita itselleen henkiloitsut. Lisäksi shamaanit tienaava melko hyvin loisuja opettamalla muille. Sitten vielä shamaanit ovat usein yhteisön johtajia ja ovat melkoisen hyvin suojeltuja. Eli niiden edessä on melkoinen lihamuuri ennen kuin niiden kimppuun pääsee ja ne voivat laittaa oppilaitaan asioilleen. No siinä tärkeimmät... Pelilillisesti shamaani on mielestäni miilenkiintoinen hahmo. Se on haasteellinen kokoneelle pelaajalle, varsinkin kun pelaa esim. kylän johtajaa. Ja ryhmässäkin tällainen on melkoinen boostaaja.
Hygor Musta linkki 5. helmikuuta 2010 kello 16.09
Hygor Musta 5. helmikuuta 2010 kello 16.09 linkki [quote:3c5736a7ee="littlestone"] Minä ymmärsin, että shamaani voi aina käyttää henkitaistelussa apuhengen taikapisteitä puolustukseen ja ne voivat käyttää toistensa loitsuja milloin vain.[/quote:3c5736a7ee] "Jos shamaanin kimppuun käydään taikuudella, hän käyttää sekä omia että apuhengen taikapisteitä puolustautuakseen ja vastustaakseen loitsuja." Suora lainaus pelaajan kirjasta. Ymmärrän tämän taikuus sanan tarkoittavan loitsintaa, ei henkitaistelua. Ainakin shamaani voi käyttää apuhenkensä loitsuja milloin vain. Olet tietysti oikeassa noista heimojutuista ym, mutta kyllä se shamaani varsinaisena seikkailijana vaikuttaa kovin heiveröiseltä, kun ajattelee, kuinka vaikeaa aseman saavuttaminen on.
Assath linkki 9. helmikuuta 2010 kello 0.44
Assath 9. helmikuuta 2010 kello 0.44 linkki [quote:3e5194f20d="Hygor Musta"]Aikamoinen riski on esim. siinä, että karkottaa vihamielisen hengen pois toisen ruumiista, MHT kun voi maksimissaan olla "vain" se 21. Kehittele siinä sitten ajalla ja vaivalla shamaanihahmoa, joka loppupeleissä sitten voi nyypähtää johonkin tavalliseen sairaushenkeen.[/quote:3e5194f20d] RQ on yleensäkkin ihan väärä peli jos tämä on ongelma ;) [quote:3e5194f20d]Onhan toki mahdollista ja mielekkäämpääkin lähettää jokin etukäteen vangittu ja tarkoitukseen sopiva henki tekemään likainen työ puolestaan, mutta eipä nuo henkiliittolaisetkaan kauhean mahtavia voi olla, sillä apuhengen avustuksesta henkitaistelussa ei puhuta mitään, eli henkiliittolaisten on oltava shamaanin oman MHT:n avulla kukistettu ja siten vangittu.[/quote:3e5194f20d] Eikös se shamaani voi tarpeellisella määrällä taikapistematriisilumouksia ja mahdollisesti henkikilpi loitsulla kyykyttää ihan miten voimakkaan hengen tahansa? [quote:3e5194f20d]Ja sitten säännöissä lesotaan shamaanien olevan mahtavimpia kuolevaisia... Noh, sääntöjen puolesta noi shamaanin kyvyt ei kauheasti vakuuta, eivätkä kannusta pelaajia ryhtymään vaivalloiseen tiehen shamaaniuden saavuttaakseen.[/quote:3e5194f20d] Toisaalta velhon oppilas kitkuttaa niitä parin kymmenen pisteen loitsukykyjään isommaksi d6 per seikkailu jossa niitä käyttää ja noviisi uhraa pysyvää mahtiaan päästäkseen paukauttamaan kertakäyttöisen riimuloitsun silloin tällöin. Ei ne ole helppoja muutkaan magian tiet.
Vash the Stampede linkki 9. helmikuuta 2010 kello 6.54
Vash the Stampede 9. helmikuuta 2010 kello 6.54 linkki Niin, eikai niillä Terävyys-/Suoja-/Parannus-10 loitsuilla mitään tee, kunhan kiusaa hiukan vastustajia. Tai jollain hulluushengillä, niitähän pitää kantaa jopa mukanaan! Enkä minä ainakaan haluaisi lumota mitään, se on aikaa vievää puuhaa. Parempi vanhalla ja viisaalla shamaanilla vain asettua maahan makaamaan vastustajan nähdessään, säästyy moni siinä isolta vaivalta.
Hygor Musta linkki 10. helmikuuta 2010 kello 12.46
Hygor Musta 10. helmikuuta 2010 kello 12.46 linkki [quote:c76492c2b5="Assath"]RQ on yleensäkkin ihan väärä peli jos tämä on ongelma ;)[/quote:c76492c2b5] Selitä tarkemmin, ei ymmärrä=) [quote:c76492c2b5]Eikös se shamaani voi tarpeellisella määrällä taikapistematriisilumouksia ja mahdollisesti henkikilpi loitsulla kyykyttää ihan miten voimakkaan hengen tahansa?[/quote:c76492c2b5] Tosiaankin MHT- henget ja tp- matriisit voisivat tulla kysymykseen. Siis siinä tapauksessa, että näin saadut tp:et tosiaan linkittyvät shamaanin omiin varsinaisiin pisteisiin. En kyllä löydä säännöistä kumoavaakaan pykälää tähän hätään. Näin saadut edut tosin eivät ole mitään shamaaniuden mukanaan tuomia, vaan ovat mahdollisia ihan mille hahmolle tahansa, kunhan hopeaa riittää. [quote:c76492c2b5]Toisaalta velhon oppilas kitkuttaa niitä parin kymmenen pisteen loitsukykyjään isommaksi d6 per seikkailu jossa niitä käyttää ja noviisi uhraa pysyvää mahtiaan päästäkseen paukauttamaan kertakäyttöisen riimuloitsun silloin tällöin. Ei ne ole helppoja muutkaan magian tiet.[/quote:c76492c2b5] Näinhän se on. Varsinkin velho on alussa ihan käsi. Muistan taannoin, eräs pelaajani otti hahmokseen velhon assistentin. Kohtelin hahmoa kuin kukkaa kämmenellä, halusin mielenkiinnolla seurata, kuinka voimallinen hahmosta voisi oikein kehittyä. Lopulta hahmon pelaaja kypsyi itsekin totaalisesti hahmoonsa ja hahmo kuoli (paljon?)ennen kuin saavutti varsinaisen velhouden.
Hygor Musta linkki 10. helmikuuta 2010 kello 13.35
Hygor Musta 10. helmikuuta 2010 kello 13.35 linkki [quote:2ba96704c9="Vash the Stampede"]Niin, eikai niillä Terävyys-/Suoja-/Parannus-10 loitsuilla mitään tee, kunhan kiusaa hiukan vastustajia.[/quote:2ba96704c9] Eipä niiden hankkiminen shamaanillekaan ole mikään itsestäänselvyys, jos shamaanin MHT sattuisi olemaan vaikka 18. Apuhenkihän ei auta shamaania henkitaistelussa millään tavalla. Eivätkä tuollaiset loitsut ole mitään shamaanin erikoiskykyjä, jokainen, jolla korkea MHT ja löytää sopivan opettajan, voi ne hankkia. [quote:2ba96704c9]Tai jollain hulluushengillä, niitähän pitää kantaa jopa mukanaan![/quote:2ba96704c9] Henget ovat toki hyödyllisiä, mutta pointti olikin, että mitään kauheasti shamaania voimallisempia eivät nekään voi olla, koska shamaani joutuu kukistamaan ne henkitaistelussa ilman apuhenkensä apuja. [quote:2ba96704c9]Enkä minä ainakaan haluaisi lumota mitään, se on aikaa vievää puuhaa.[/quote:2ba96704c9] Lumoukset ovat kyllä päteviä, mutta nekään eivät ole mitään shamaanin omaakivaa. Muutkin hahmot voivat oppia rituaalitaikuutta. Tosin en tullut aikaisemmin ajatelleeksi tuota Assathin huomautusta MHT- hengistä tai tp- matriiseista shamaanin omien tp:den jatkona niin, että ne auttaisivat myös henkitaistelussa. Kardinaalimoka meikän suunnalta. [quote:2ba96704c9] Parempi vanhalla ja viisaalla shamaanilla vain asettua maahan makaamaan vastustajan nähdessään, säästyy moni siinä isolta vaivalta.[/quote:2ba96704c9] Olen itse ollut aina erittäin kiinnostunut shamaanin peluuttamisesta RQ:ssa. On vain sääli, että monet pelaajat eivät halua hahmokseen shamaania. Saavutettavissa olevat hyödyt eivät vastaa tien vaativuutta. Apuhengen taikapisteitä tulisi mielestäni saada käyttää henkitaistelussa, samaan tapaan kuin silloin kun apulaisshamaani taistelee pahaa miestä vastaan herättäessään apuhenkeään.
Garrik linkki 10. helmikuuta 2010 kello 13.36
Garrik 10. helmikuuta 2010 kello 13.36 linkki [quote:d31d222585="Hygor Musta"]Aikamoinen riski on esim. siinä, että karkottaa vihamielisen hengen pois toisen ruumiista, MHT kun voi maksimissaan olla "vain" se 21. Kehittele siinä sitten ajalla ja vaivalla shamaanihahmoa, joka loppupeleissä sitten voi nyypähtää johonkin tavalliseen sairaushenkeen.[/quote:d31d222585] [quote:d31d222585="Assath"]RQ on yleensäkkin ihan väärä peli jos tämä on ongelma ;)[/quote:d31d222585] [quote:d31d222585="Hygor Musta"]Selitä tarkemmin, ei ymmärrä=)[/quote:d31d222585] Olisiko Assathin sanailun takana seuraavaa: Viestisi antaa ymmärtää, että haluaisit ajalla ja vaivalla kehitellä shamaanihahmoa, ja että jokin pelikirjan tekstissä tai Gloranthan kuvauksessa saa sinut uskomaan, että shamaaneiden pitäisi olla kovia. Pelimekaaninen todellisuus kuitenkin murskaa pelimaailmatekstin ja oman mielikuvituksesi: shamaanit eivät olekaan kovia. Eli mietipä nyt, [list:d31d222585][*:d31d222585]haluatko pelata mielikuviesi Gloranthassa, mikä edellyttää sääntöjen muuttamista tai vaihtamista, [*:d31d222585]vai haluatko pelata RuneQuestia, mikä tarkoittaa, ettet yksinkertaisesti voi saada aikaiseksi "kovaa" shamaania pelkästään pelaamalla, ellei pelinjohtaja lahjo sinua.[/list:u:d31d222585] -G
Assath linkki 10. helmikuuta 2010 kello 17.07
Assath 10. helmikuuta 2010 kello 17.07 linkki [quote:682106a295="Hygor Musta"][quote:682106a295="Assath"]RQ on yleensäkkin ihan väärä peli jos tämä on ongelma ;)[/quote:682106a295] Selitä tarkemmin, ei ymmärrä=)[/quote:682106a295] Garrik sitä tätä ajatustani tuossa avasikin. RQ on se peli, jossa lingon (lävistävää vahinkoa tekevän) kiven singonnut peikkolainen voi nasauttaa kenttään/hengiltä sen Humaktin riimulordin. Tämän kanssa on vain elettevä, jos haluaa Rq:lla pelata (tai luotettava pj:n lahjoittamiin superekuihin, jotka mun mielestäni vievät järjen koko hommasta). [quote:682106a295]Tosiaankin MHT- henget ja tp- matriisit voisivat tulla kysymykseen. Siis siinä tapauksessa, että näin saadut tp:et tosiaan linkittyvät shamaanin omiin varsinaisiin pisteisiin. En kyllä löydä säännöistä kumoavaakaan pykälää tähän hätään. Näin saadut edut tosin eivät ole mitään shamaaniuden mukanaan tuomia, vaan ovat mahdollisia ihan mille hahmolle tahansa, kunhan hopeaa riittää.[/quote:682106a295] Mun mielestäni niitä taikapisteitä matriiseista/hengiltä ei lasketa mukaan kun käydään henkitaistelua, mutta hahmo voi käyttää niitä loitsiakseen voimakkaan henkikilven ja imeä vastustajan iskemiä taikapiste vahinkoja niillä. Shamaaneiden kenties suurin vahvuus on siinä, että he saavat lisätä apuhenkensä taikapisteet omiinsa vastustaessaan loitsuja. Tämä tekee vahvasta shamaanista lähes immuunin muiden magiankäyttäjien loitsuille (poikkeuksia kuten imemistä harrastavia velhoja toki löytyy). Jos sää haluat shamaania koventaa, niin suosittelen pj:nä luomaan paljon erilaisia henkiä, joilla on mitä oudoimpia voimia ja korostamaan shamaanin monipuolisuutta. RQ:ta on ainakin mahdollista pelata siihen tyyliin, että papit ja velhot ovat rajoitetumpia voimavarojensa suhteen (eli molemmilla on vain ne loitsut ja henget joita heillä on käytössään). Shamaani taas voi periaatteessa etsiä henkimaailmasta millaista henkeä tahansa. Siis tyyliin, että nyt pitäis kalastaa tuolta järvestä esiin älykäs kala joka tietää missä sen Sartarin kuninkaan kruunu sijaitsee. No eipä hätää shamaani käy kipaisemassa meille käyttöön Aallottaren sitä kalaa etsimään ja Puuskattaren puhaltamaan veneen purjeisiin vauhtia.
Hygor Musta linkki 10. helmikuuta 2010 kello 18.34
Hygor Musta 10. helmikuuta 2010 kello 18.34 linkki [quote:cbe33597e9]Mun mielestäni niitä taikapisteitä matriiseista/hengiltä ei lasketa mukaan kun käydään henkitaistelua[/quote:cbe33597e9] Jep, oon samaa mieltä. Ja vaikka se olisi mahdollista, se ei olisi mikään shamaanit only taito, vaan kaikkien ulottuvilla oleva keino. [quote:cbe33597e9] hahmo voi käyttää niitä loitsiakseen voimakkaan henkikilven[/quote:cbe33597e9] En oikein taas ymmärrä tätä. Henkikilven voimakkuus riippuu siitä, kuinka voimakkaan henkikilpi- loitsuhengen shamaani pystyy kukistamaan henkitaistelussa ja siinähän shamaani on yhtä vahvoilla kenen tahansa muun kanssa, koska apuhenki ei auta shamaania henkitaistelussa. [quote:cbe33597e9] imeä vastustajan iskemiä taikapiste vahinkoja niillä.[/quote:cbe33597e9] Taas oon ihan pihalla=) [quote:cbe33597e9] Shamaaneiden kenties suurin vahvuus on siinä, että he saavat lisätä apuhenkensä taikapisteet omiinsa vastustaessaan loitsuja. Tämä tekee vahvasta shamaanista lähes immuunin muiden magiankäyttäjien loitsuille (poikkeuksia kuten imemistä harrastavia velhoja toki löytyy).[/quote:cbe33597e9] Tämä on kyllä kieltämättä oivallinen etu. [quote:cbe33597e9]Jos sää haluat shamaania koventaa[/quote:cbe33597e9] No sellaiset hankkeet on yleensä olleet ns. loputon suo- meininkiä, koska onhan sitten muitakin "ammatteja" paranneltava tasapuolisuuden vuoksi. Juurikin sen tähden yritän kovasti opetella alkuperäisiä sääntöjä uudelleen, koska se sääntöjen rukkailu on aina epäreilua, jotain aina sorsitaan ja se on vaan niin perseestä.
Nysalor linkki 10. helmikuuta 2010 kello 21.24
Nysalor 10. helmikuuta 2010 kello 21.24 linkki Garrik: [i:0759e04375]Viestisi antaa ymmärtää, että haluaisit ajalla ja vaivalla kehitellä shamaanihahmoa, ja että jokin pelikirjan tekstissä tai Gloranthan kuvauksessa saa sinut uskomaan, että shamaaneiden pitäisi olla kovia. Pelimekaaninen todellisuus kuitenkin murskaa pelimaailmatekstin ja oman mielikuvituksesi: shamaanit eivät olekaan kovia.[/i:0759e04375] Onhan meillä silti ainakin pari esimerkkiä kovista shamaaneista RuneQuestin säännöillä: Aarnikotkien saaren Shamaani Sinikasvo ja Dorastor-kirjan Babool. Molemmista olisi varmaan vastusta useimmille hahmoille, olivatpa sitten kyseessä henkiset tai fyysiset haasteet. Assath: [i:0759e04375]RQ on se peli, jossa lingon (lävistävää vahinkoa tekevän) kiven singonnut peikkolainen voi nasauttaa kenttään/hengiltä sen Humaktin riimulordin. Tämän kanssa on vain elettevä, jos haluaa Rq:lla pelata (tai luotettava pj:n lahjoittamiin superekuihin, jotka mun mielestäni vievät järjen koko hommasta).[/i:0759e04375] Tuollainen pelihän on myös HeroQuest, kuten [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2009.php]olen todistanut[/url]. Sinänsä shamaanien muuttaminen kovemmiksi ei ehkä edellytä mitään PJ:n superekuja. Jo pelkästään se, että shamaanin mahdin nousulla ei ole rajoitusta voisi tuoda lisää potkua heihin. Apuhengen mahdin käyttäminen henkitaistelussa toisi myös lisää virtaa. Lisäksi shamaanien voisi ajatella saavan mahdinkorotusheittoja kohtuullisen usein, mikä voisi tuoda ylimääräistä mahtia heille. [i:0759e04375]Mun mielestäni niitä taikapisteitä matriiseista/hengiltä ei lasketa mukaan kun käydään henkitaistelua, mutta hahmo voi käyttää niitä loitsiakseen voimakkaan henkikilven ja imeä vastustajan iskemiä taikapiste vahinkoja niillä.[/i:0759e04375] Tässä on todellakin järkeä. Kun Shamaani Sinikasvo heittää Henkikilpi 16 -loitsunsa, hän saa henkitaisteluun lisää 32 mahtipistettä, mikä auttaa jo ihan kohtuullisen voimakkaita henkiäkin vastaan. Paha Mies olisi pahasti helisemässä. Hygor Musta: [i:0759e04375]En oikein taas ymmärrä tätä. Henkikilven voimakkuus riippuu siitä, kuinka voimakkaan henkikilpi- loitsuhengen shamaani pystyy kukistamaan henkitaistelussa ja siinähän shamaani on yhtä vahvoilla kenen tahansa muun kanssa, koska apuhenki ei auta shamaania henkitaistelussa.[/i:0759e04375] Säännöissä ei ole kai suoraan sanottu, että loitsuhengen mahti riippuisi siitä, miten voimakkaan loitsun se osaa. Lähtisin tosin kyllä siitä, että niillä jonkinlainen korrelaatio on. Taikuusmaaston kohtaustaulukoissa ulkoalueen taikahengen mahti on 3d6 (keskimäärin 10–11), välialueen 4d6 (keskimäärin 14) ja sisäalueen 6d6+6 (keskimäärin 27). Ei luulisi olevan kovinkaan suuri saavutus kukistaa kahden ensimmäisen alueen taikahenkiä, joilta voisi saada muita kuin kaikkein kovimpia Henkikilpi-loitsuja. Jos keskialueelta voisi saada edes Henkikilpi 8 -loitsun, sen antaisi jo 16 pistettä lisäystä shamaanille ja mahdollistaisi sisäalueen loitsuhenkien haastamisen vielä vahvemman Henkikilven saamiseksi. [i:0759e04375]Pientä lisäapua shamaani voi saada henkeä vahvistavasta taikakristallista, jonka mahti lisätään shamaanin taikapisteisiin. Koska kristalliin virittäydytään sielullisesti, voisi kuvitella, että shamaani pystyy käyttämään sitä ruumiistaankin irtautuneena.[/i:0759e04375] Shamaani pystyy siirtämään mahtilisäyksensä apuhengelle, mikä voi tehdä shamaanien apuhengistä aika mahtavia. Shamaani Sinikasvon apuhengen mahti on hulppeat 250 ja Baboonin 190. Niihin mahtuu jo melkoinen määrä henkiä, jos puhutaan noista todella kovista shamaaneista. Sellaiseksi ei toki tulla ihan käden käänteessä, vaan shamaanin kohdalla kovan tason saavuttaminen vaatii yhtä lailla puurtamista kuin mahtavaksi papiksi tai velhoksi tuleminen. Ja kuten Pelaajan kirjassa (s. 60) sanotaan: ”Shamaanin tie ei sovi useimmille seikkailijoille. Se on vaikea ja vaarallinen ja sen palkinnot ovat lähinnä henkisiä ja yhteisöön liittyviä.”
Assath linkki 12. helmikuuta 2010 kello 10.51
Assath 12. helmikuuta 2010 kello 10.51 linkki [quote:3bf428cf96="Nysalor"]Assath: [i:3bf428cf96]RQ on se peli, jossa lingon (lävistävää vahinkoa tekevän) kiven singonnut peikkolainen voi nasauttaa kenttään/hengiltä sen Humaktin riimulordin. Tämän kanssa on vain elettevä, jos haluaa Rq:lla pelata (tai luotettava pj:n lahjoittamiin superekuihin, jotka mun mielestäni vievät järjen koko hommasta).[/i:3bf428cf96] Tuollainen pelihän on myös HeroQuest, kuten [url=http://www.kalikos.org/tarinat/joulukuu2009.php]olen todistanut[/url]. [/quote:3bf428cf96] Uhkaa mennä off-topiciksi ja jo moneen kertaan muodottamaksi ruhjotun hevosen hakkaamiseksi, mutta silti: Tuon kertomuksesi keskushenkilö on pelaajahahmo ja peikkolaissankari (2w1 taito on aika kaukana peikkolaisen tyypillisestä 6:sta ja siihen vielä sankaripisteet päälle), jonka tuntemat pelko ja katkeruus ovat tarinan keskiössä. Sillä, että tällaisella protagonistilla on mahdollisuus voittaa selkkauksessa voimakas vastustaja ei ole mitään tekemistä tuon minun one-linerini kanssa, jossa päiviteltiin RQ:n kasvottomien eph:oiden kuolettavuutta. Ja se, että RQ:n kasvottomat eph:t ovat pelaajahahmoille vaarallisia EI tee RQ:sta huonompaa peliä kuin HQ. Jesetin RQ kampanjassa pelasin Humaktin palvojaa, nimikkohahmoani Assath kaksiterää. Kampanja oli loistava, mutta kokoajan olin selvillä siitä, että kun minua kohti ammutaan nuoli niin vaikka siellä toisessa päässä jousta olis tunari, niin ainakin 3% mahdollisuus tippumiseen löytyy. Newsalorin niin ikään loistavassa HQ kampanjassa ei tällaista huolta ollut. [quote:3bf428cf96]Sinänsä shamaanien muuttaminen kovemmiksi ei ehkä edellytä mitään PJ:n superekuja. Jo pelkästään se, että shamaanin mahdin nousulla ei ole rajoitusta voisi tuoda lisää potkua heihin. Apuhengen mahdin käyttäminen henkitaistelussa toisi myös lisää virtaa. Lisäksi shamaanien voisi ajatella saavan mahdinkorotusheittoja kohtuullisen usein, mikä voisi tuoda ylimääräistä mahtia heille.[/quote:3bf428cf96] No ei tietenkään edellytä superekuja jos sen sijaan muutetaan sääntöjä. Sinänsähän koko kysymys on siinämielessä tarpeeton, että perus RQ:lla se apulaisshamaanin planttu pääsee hengestään tilastollisesti moneen kertaan ennen kuin ehtii lähellekään sitä shamaanin asemaa. Toki tästäkin selviää jonkinlaisella fatepoint järjestelmällä ja järjettömän pitkällä kampanjalla taikka kokemussääntöjen rukkaamisella. Shamaanien koventaminen sääntöjä muokkaamalla voi kuitenkin olla sinänsä perusteltua, jos haluaa antaa pelaajille jotain haaveiltavaa (vähän mää oon kova sitten kun mää oon shamaani). Hyvin suuri osa vanhojen roolipelien nautinnosta pelaajille syntyy kokemusteni mukaan siitä, että pelaajat fantasioivat siitä miten heidän hahmonsa jonain päivänä ovat sikapäheitä jätkiä. Harvoin kampanjaa yleensä kuitenkaan jaksetaan tarpeeksi kauan pelata, jotta tämä päheys realisoituisi ja jos joskus näin käy, niin pj yleensä kehittää keinot torpata hahmojen superkyvyt. [quote:3bf428cf96="Hygor Musta"] [i:3bf428cf96]En oikein taas ymmärrä tätä. Henkikilven voimakkuus riippuu siitä, kuinka voimakkaan henkikilpi- loitsuhengen shamaani pystyy kukistamaan henkitaistelussa ja siinähän shamaani on yhtä vahvoilla kenen tahansa muun kanssa, koska apuhenki ei auta shamaania henkitaistelussa.[/i:3bf428cf96][/quote:3bf428cf96] Muut hahmot eivät voi lähteä henkimaailmaan etsimään sopivaa loitsuhenkeä, jolta pakottaisivat henkikilven salaisuuden. Toki jos muutkin pelaajahahmot voivat hankkia kaupasta henkikilpi loitsun ja rahaa on niin ettei paskalle taivu, niin tämä ominaisuus ei ole kovinkaan arvokas shamaanille. Jos mää pelaisin RQ:ta niin mää vähentäisin yleisesti kaupasta ostettavaa taikuutta. Periaate "tässä lunarit anna mulle loitsu" on varmaan tylsin mahdollinen tapa käsitellä taikuutta pelissä. Jos taikuutta on vähemmän myynnissä shamaani löytää sieltä henkimaailmasta muita helpommin niitä henkiä joilta puristaa ulos niitä loitsuja. [quote:3bf428cf96]Taas oon ihan pihalla=) [/quote:3bf428cf96] Eli kun vastustaja tekee henkitaistelussa d3 taikapistettä vahinkoa, niin shamaani voi vähentää nämä jostain muusta varastosta kuin omista taikapisteistään ja säilyttää näin taikapisteensä maksimissaan. Henkitaisteluthan vie aika nopeaan tahtiin se jolla on enemmän taikapisteitä. [quote:3bf428cf96]No sellaiset hankkeet on yleensä olleet ns. loputon suo- meininkiä, koska onhan sitten muitakin "ammatteja" paranneltava tasapuolisuuden vuoksi. Juurikin sen tähden yritän kovasti opetella alkuperäisiä sääntöjä uudelleen, koska se sääntöjen rukkailu on aina epäreilua, jotain aina sorsitaan ja se on vaan niin perseestä.[/quote:3bf428cf96] En mää ehdottanut, että sää alkaisit sääntöjä rukata. Kehitä sen sijaan siitä pelimaailmasta shamaaneja suosiva. Pistä maailmaan paljon hyödyllisiä ja uniikkeja (mutta suhteellisen heikkoja ;)) henkiä, joilla on moninaisia voimia. Ei sen RQ:n pj:n kirjan ole mikään ajatus olla koko pelimaailman flooran ja faunan kattava kuvaus. Mallia uniikeihin henkienvoimiin voi ottaa vaikka Käärmepiipun syvänteen hautaa suojelevasta Humaktin aaveesta. Samoin mikään ei sano, että vaikka pelikirjassa on hinnat eri loitsumatriiseille/taikaesineille/varusteille niin niitä kaikkia pitäisi olla pelimaailmassa saatavilla. Ei mistä tahansa kyläkaupasta tarvitse välttämättä voida ostaa taikapistematriisia tai johonkin esineeseen sidottua henkeä.
Vash the Stampede linkki 12. helmikuuta 2010 kello 12.52
Vash the Stampede 12. helmikuuta 2010 kello 12.52 linkki Ei tietenkään henkien ja loitsujen tai lumouksien opetteleminen ole shamaanille itsestäänselvyys. Samalla tavalla "taistelijahahmon" kehittyminenkään asekyvyissä ei ole itsestäänselvyys. Kokemus ja varmasti aika usein yritys&erehdys, siitähän se osaaminen rakentuu. Vaikkakin usein Runequestissa erehdysistä seuraa kuolemaa ja kärsimystä. Eikä välttämättä tuossa järjestyksessä. Mutta mielestäni pitää pystyä katsomaan rivien väliin, kun miettii shamaania pelihahmona. Mikä estää(muu kuin pj:n järkähtämättömyys?) shamaania hankkimasta henkiä tai jopa kykyjä, joita sääntökirjoissa ei mainita? Onko niissä mainuttu KAIKKI kyvyt, loitsut, henget yms? Ei minun mielestäni. Tarvitaan vain vähän joustavuutta ja dialogia pelaajan ja pj:n välillä. Mutta jos joku pelaaja haluaa heti uber-shamaanin, jolla on jo kaikki mahdollinen, niin siitähän on roolipelaaminen kaukana.
Assath linkki 12. helmikuuta 2010 kello 14.03
Assath 12. helmikuuta 2010 kello 14.03 linkki [quote:11f8a1c7de="Vash the Stampede"]Ei tietenkään henkien ja loitsujen tai lumouksien opetteleminen ole shamaanille itsestäänselvyys. Samalla tavalla "taistelijahahmon" kehittyminenkään asekyvyissä ei ole itsestäänselvyys. Kokemus ja varmasti aika usein yritys&erehdys, siitähän se osaaminen rakentuu.[/quote:11f8a1c7de] Erona tuossa pelaajanäkökulmasta on, että asetaidot kehittyvät tyypillisten RQ seikkailujen myötä enemmän tai vähemmän itsestään hahmojen dunskatessa luolastoja. Seremonia/lumous/kutsuminen kolmikon kehittyminen taas ei ole läheskään yhtä selvää. Edelleen kaikkien näiden kolmen täytyy olla sangen korkealla tasolla ja hahmolla täytyy olla roppakaupalla irtomahtia uhrattavaksi, jotta näitä kykyjä voi lähteä oikeasti hyödyntämään. Asekyvyistä taas on hyötyä käytännössä joka pelikerralla automaattisesti. Tässä lienee kyseessä juurikin tuo Nysalorin pelikirjasta lainaama selitys, jonka mukaan shamaaneja ei RQ sääntöjen puitteissa ole alunperin suunniteltu pelaajahahmoiksi. Tämä on mielestäni sääli, koska kuten Hygor tuo esiin on hahmokonsepti sinänsä hyvin kiinnostava. Mää olen itsekin aina rakastanut shamaaneja.
Nysalor linkki 16. helmikuuta 2010 kello 20.58
Nysalor 16. helmikuuta 2010 kello 20.58 linkki Rohkenin jakaa tämän aiheen ja siirtää keskustelun roolipelaamisesta ja hahmon kehittymistä omaksi ketjukseen Roolipelikeskustelu-osioon, koska noin kiinnostava keskustelu kannattaa nostaa kunnolla esiin. Toivottavasti jakaminen ei vain latista kiinnostavaksi kehittynyttä pohdintaa. Assath: [i:0f9675c3a2]Tuon kertomuksesi keskushenkilö on pelaajahahmo ja peikkolaissankari (2w1 taito on aika kaukana peikkolaisen tyypillisestä 6:sta ja siihen vielä sankaripisteet päälle), jonka tuntemat pelko ja katkeruus ovat tarinan keskiössä. Sillä, että tällaisella protagonistilla on mahdollisuus voittaa selkkauksessa voimakas vastustaja ei ole mitään tekemistä tuon minun one-linerini kanssa, jossa päiviteltiin RQ:n kasvottomien eph:oiden kuolettavuutta.[/i:0f9675c3a2] Pointtina on vain se, että HeroQuestissa peikkolainen voi tappaa Humaktin miekan, jos se katsotaan tarinan kannalta hyväksi. Etenkin HeroQuestin toinen laitos tarjoaa siihen erinomaiset mahdollisuudet, koska kertoja voi vapaasti asettaa vastuksen todella korkeaksi, jos tarinan kannalta on olennaista, että satunnainen peikkolainen tappaa Humaktin miekan. Lähtökohta on toki aivan erilainen kuin RuneQuestissa, joka ei säännöissään lähde niinkään dramaattisen tarinan luomisesta kuin todellisuuden mallintamisesta. Kaipa lähtökohtana on se, että varmaan todellisuudessakin mahtavimmallakin atleetilla on mahdollisuus kuolla satunnaiseen nakattuun kiveen. En toki millään muotoa kiistä sitä, että RuneQuest on selvästi tappavampi kuin dramaattisen tarinan ehdoilla toimiva HeroQuest. [i:0f9675c3a2]Eli kun vastustaja tekee henkitaistelussa d3 taikapistettä vahinkoa, niin shamaani voi vähentää nämä jostain muusta varastosta kuin omista taikapisteistään ja säilyttää näin taikapisteensä maksimissaan. Henkitaisteluthan vie aika nopeaan tahtiin se jolla on enemmän taikapisteitä.[/i:0f9675c3a2] Sanotaanko jossakin kohtaa sääntöjä, että tämä olisi mahdollista? Riimumestarin kirjassa taikapistematriisilumouksesta sanotaan, että sen pisteitä voi käyttää loitsunheitossa, samoin Pelinjohtajan kirjassa mahtihengen taikapisteistä. Kummassakaan kohdassa ei ole mitään mainintaa siitä, että pisteitä voisi käyttää henkitaistelussa.
littlestone linkki 17. helmikuuta 2010 kello 11.46
littlestone 17. helmikuuta 2010 kello 11.46 linkki Palaan takaisin shamaaniin: "Shamaanin tie ei sovi useimmille seikkailijoille. Se on vaikea ja vaarallinen ja sen palkinnot ovat lähinnä henkisiä ja yhteisöön liittyviä" Tämä oli tosiaan pelaajan kirjassa kuten Nysalor mainitsikin. Meillä sattuu olemaan (toisen peliporukan kanssa) peli menossa, jossa ryhmässä on shamaani. Kun shamaani ennen taistelua pyöräyttää esim. terävyys 5 loitsut kolmelle muulle seikkailijalle, rupeaa vihulaisten raajat lentämään ja itse shmaani katselee taistelua taustalla nauraen. Eräs vihulainen onkin ovela ja ajattelee pudottavansa suojattoman shamaanin jousellaan. No shamaani olikin varautunut tähän ja suoja 6 + 1pp nahka suojaavat tehokkaasti nuolilta. Muuta eivät sitten pääsekkään shamaanin kimppuun, koska heidän pitää ensin ohittaa kolme taitavaa soturia joilla on vieläpä terävyys 5 päällä (+ mahdolliset omat loitsut). Lisäksi shamaani voi opettaa ryhmänsä jäseniä loitsimaan ilamaiseksi seikkailujen välissä. Eli toisin sanoen (ajan kanssa) pelaajat saavat valita ilmaiseksi henkiloitsut. Tietysti jos pelityyli on sellainen, että joka jätkällä on terävyys 10 tms. loitsuja käytössä, shamaani menettää ainakin jonkin verran merkitystään. Meidän peleissä terävyys 5 on jo todella kova sana ja terävyys 10 äärimmäinen harvinaisuus. Minä käytän peleissäni apuhengen pisteitä shamaanin puolustukseen henkitaistelussa. Miksi: A. En tiedä, mutta muistelen, että myös säännöt sen sallivat B. Vaikkei näin olisi, se antaa sääntöjen kannalta enemmän merkitystä shamaanille C. Shamaani on se hengellinen johtaja ja expertti henkien kanssa, niin miksi sen apuheki (joka on osa häntä itseään) ei voisi auttaa mitenkään henkitaistelussa D. Sääntöjä tulkittaessa ei kannata nussia pilkkua, vaan ajatella ns. "maalaisjärjen" kannalta --> houseruleja voi aina porukalla sopia :)
Hygor Musta linkki 17. helmikuuta 2010 kello 21.45
Hygor Musta 17. helmikuuta 2010 kello 21.45 linkki Joo-o... Mistäs sitä aloittais... Tietenkään ei ole tarkoitus pelata maailmassa, jossa taikuus tipahtaa pelaajien syliin taivaan lahjana, tai sitä on ostettavissa kaupasta, kunhan hopeaa riittää. Tarkoitus oli kärjistäen vähätellä shamaanin kykyjä, koska shamaani ei saa apuja apuhengeltään kukistaessaan loitsuhengen, on hän samalla viivalla kenen muun kanssa tahansa, joka onnistuu löytämään sopivan opettajan. Totta munassa shamaanin on helpompi saada ne loitsut, koska muut eivät osaa kulkea henkimaailmassa. Ja kyllä, ymmärrän shamaanin edut loitsujen vastustuksessa vastustustaulukossa. Ainoo vaan, että tämä on niin helppoa kiertää. En oikeastaan miuista nyt yhtäkkiä yhtään pelaajahahmoa, jolla olisi ollut suoria hyökkäysloitsuja, siis juurikin niitä joissa täytyy voittaa vastustajan tp:t vastustustaulukossa, ennen kuin ne futaa. Eli esim. Tosi(ase) loitsua vastaan ei paljon hyödytä tuijotella taulukoita, turpaan tulee. Ymmärrän myös, että shamaanilla on usein kokonainen heimo apuinaan niin sodassa, kuin rauhassa. Ymmärrän myös sen, että shamaani on epätodennäköinen seikkailijahahmo, sillä harva nyt jättää suojaisan heimoalueen ja lähtee yksin harhailemaan täysin oman onnensa nojassa johonkin korpeen. Ymmärrän myös, että shamaani on varteenotettava vastustaja kenelle tahansa. Totta helvetissä se hankkii itselleen ensin parhaimmat puolustusloitsut, mitä henkimaailmasta irtoaa oman kyvykkyyden huomioon ottaen, ennen kuin lähtee tiipiistään minnekään. Ja totta helvetissä shamaani antaa aina apuhenkensä henkiliittolaisten hoitaa likaisen työn puolestaan, siinä ei normi miekkaspeden väsynyt Terävyys-2 ja sormukseen varastoidut 6 taikapistettä kauheasti lämmitä. Ja tietysti niitä omia sääntöjä voi keksiä niin pal ku vaa hiukanki, ei muuta kuin kynä kauniiseen käteen. Voihan sitä repäistä hatusta vaikka koko oman, uuden pelin, missä shamaani on herra ja hidalgo ja muut tulee kuin pässit narussa, mun kohdalla se tie on vaan kuljettu loppuun, ympyrä on ikään kuin sulkeutunut. Nyt seurataan sääntojä neuvostoliittolaisella hartaudella siihen viimeiseen pilkkuun asti. Shamaani olisi ihanteellinen hahmo seurattavaksi, mutta pelaajan houkuttelu tähän "vaikeaan ja vaaralliseen" ammattiin myös vaikeaa ja ehkä vähän vaarallistakin=) Muuten... Sanotaanko säännöissä apuhengen henkitaistelusta mitään? Henkitaistelun säännöissä mainitaan, että henkitaistelun voi aloittaa vain ruumiiton olento, ja apuhenkihän on ruumiton, kun shamaani pysyttelee omassa ruumiissaan. Mun muistaakseni apuhenkeä ei varsinaisesti kielletäkään aloittamasta henkitaistelua. Siinä vaiheessa kun apuhengen MHT on juurikin se 250, niin kuin Sinikasvolla, ei siinä normi henkimaailman asukeilla enää ole paljoa vastaan sanomista.
Bellad linkki 18. helmikuuta 2010 kello 6.18
Bellad 18. helmikuuta 2010 kello 6.18 linkki Periaatteessa apuhenkeä koskee kaikki normaalin henkitaistelun säännöt. Henget on kuitenkin luokiteltu aktiivisiin (hyökkäävät itsenäisesti) ja passiivisiin (hyökkäävät käskystä). Apuhenki on tämän määrittelyn ulkopuolella, joten se jää PJ:n harkinnan varaiseksi. Shamaanien kovuus: Noudatettaessa RQ:n 3nnen edikan sääntöjä, ei yksikään ammattikunta ole "kova", vaan jokaisella on jatkuva kuolemanpelko mukanaan. Sama tosin koskee myös mitä tahansa "vihollista", eli "voitamaton" voi olla vain nini kauan kuin et omaa pelimekaniikkaa. Heti kun vastustajalle annetaan pelimekaaniset tiedot, muuttuu tuo todella kuolevaiseksi. Ei ole väliä, onko vastassa punainen lepakko, hirviöiden äiti, vai peikkolainen tahi ankka. Kaikki voit tappaa, ja kaikki voivat tappaa sinut. Loitsijoista saa shamaani kaikkein nopeimman alun, ja pääsee jo harjoittelija vaiheessa kiinni "kovaan" taikuuteen. Muiden taikuudenlajien käyttäjien uhraukset ovat merkittäviä, ja hyödyt vähäisiä (riimutaikuus), tai kovuuden saavuttamiseen ei ihmisikä riitä (velhotaikuus).
Assath linkki 18. helmikuuta 2010 kello 7.31
Assath 18. helmikuuta 2010 kello 7.31 linkki [quote:b11782e881="Nysalor"]Etenkin HeroQuestin toinen laitos tarjoaa siihen erinomaiset mahdollisuudet, koska kertoja voi vapaasti asettaa vastuksen todella korkeaksi, jos tarinan kannalta on olennaista, että satunnainen peikkolainen tappaa Humaktin miekan.[/quote:b11782e881] Totta. Tosin toki tässä vaiheessa kannattaa miettiä onko asiasta järkevää edes käydä selkkausta. Jos tarinan kannalta on oleellista, että Humaktin miekka kuolee niin mää asettaisin selkkauksessa panokseksi jotain muuta kuin tämän menehtymisen. [quote:b11782e881]Sanotaanko jossakin kohtaa sääntöjä, että tämä olisi mahdollista? Riimumestarin kirjassa taikapistematriisilumouksesta sanotaan, että sen pisteitä voi käyttää loitsunheitossa, samoin Pelinjohtajan kirjassa mahtihengen taikapisteistä. Kummassakaan kohdassa ei ole mitään mainintaa siitä, että pisteitä voisi käyttää henkitaistelussa.[/quote:b11782e881] Ahaa. Voipi hyvin olla, että olen erehtynyt. Olin molempia ajatellut nimenomaan taikapiste varastoina joista hahmo voi vapaasti ammentaa taikapisteitä. Jos näin on, niin sittenhän niillä tosiaan ei tee mitään henkitaistelussa. littlestone: Pelimekaanisesti tuo shamaani tosiaan on ihan toimivan oloinen hahmo, mutta vaatii ehkä hivenen keksimääräisestä poikkeavan pelaajan. Harvasta pelaajasta on kauhean hauskaa istua sivussa taisteluissa ja keskittyä lähinnä heittelemään ennen taistelua lumouksia oman puolen sotureiden aseisiin ja opettamaan näille taikoja taisteluiden välillä. Vähän tuollainen perus healer hahmon ongelma.