Vanha foorumi

Takaisin

RuneQuest- tuotteita

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Hygor Musta 4. joulukuuta 2009 kello 1.34
Kirjoittaja Viesti
Hygor Musta linkki 4. joulukuuta 2009 kello 1.34
Hygor Musta 4. joulukuuta 2009 kello 1.34 linkki Onko kuinka paljon järkeä hankkia kalliilla rahalla ulkomailta tilaamalla tuotteita kuten Trollpak(54 puntaa+posti)? Niitä ei vissiin ole kauheesti liikkeellä. 80- luvun lopulla ja 90-luvun alkupuoliskolla tuli viimeksi aktiivisesti pelattua ja silloin hankin noita suomeksi käännettyjä tuotteita jonkin verran. Nyt vähän aikaa sitten intouduin asiasta uudestaan ja tutkiskelen kaikenlaista Glorantha- meininkiä, vaikkei ole edes pelikavereita(pitäis varmaan hankkia elämä). Olen ostanut kaikki loputkin suomennetut ja joitain alkuperäiskielellä painettuja, Dorastorin ja Storm Triben(HQ). Olen ihan pihalla näiden eri versioiden kanssa, vaikka niiden erot ei niin suuria kait olekaan. Joitain eri boxsetteja on yhdistelty jne...Esim. Cult Compendiumissa on sisällytetty Cults of Prax ja joitain muita kulttiopuksia samaan pakettiin, Monster Coliseumin tiedot on siroteltu eri julkaisuihin jne. Haluaisin kuitenkin opiskella Gloranthaa mahdollisimman monipuolisesti ja todennäköisesti en saa rauhaa, ennen kuin olen haalinut kasaan kauhean kasan lähdemateriaalia. On kaikenmaailman Pavis&the Big Rubblea ja Pavis Boxed Settiä ja mitä lie. Saisko jotain listaa hyvistä tuotteista ja vaikka niistä fanien tekemistä julkaisuista kuten Kalikoksen oma Zin Letters, HQ- tuotteetkin käy, vaikken sääntökirjoja siihen omistakaan. Nysalorin kotisivuihin olen jo tutustunut.
Ugly Psycho linkki 4. joulukuuta 2009 kello 8.18
Ugly Psycho 4. joulukuuta 2009 kello 8.18 linkki Lienen sinänsä väärä ihminen vastaamaan kun olen keräillyt vähän kaikkea mahdollista vastaan kävellyttä nurkkiini pölyttymään, mutta äkkiseltään jotain seuraavaa: -Gloranthan Classicsien Cult Compendium on vallan mainio opus, erityisesti jos tahtoo sääntösettiä (loitsuja ja muuta vastaavaa) RQ-kulteille yms, ja samalla huomattavasti suomalaista kulttikirjaa laajemmin tekstiä jumaluuksista. Toimii hyvin suomenkielisen RQn sääntöjen kanssa, vaikka edikka ei ihan aina täsmääkään. -Esim. Pavisroinasta tietääkseni piisaa vallan mainiosti Classicsien iso opus, vanhemmista ja pienemmistä opuksista löytyy aika vähän mitään oleellista, mitä ei Classicsissa olisi. -Trollpakin sisältö taitaa olla semmoista, että sitä ei juuri muualla ole, eli jos peikkojuttuja tahtoo, osta pois. Onpahan keräilymielessäkin ihan perusteltua. -HQ:n opuksien puolelta myös Thunder Rebels kannattaa hommata, jos Storm Tribe on tuntunut hyödylliseltä. Samaten juuri pihalle tullut Sartar-kirja on hyvää settiä, joskin aika paljolti ST:n ja TR:n kanssa samaa/päällekäistä. -Dragon Pass - Kerofinela Gazetteer vai mikä nyt onkaan nimeltään on sääntöriippumaton opus lohikäärmesolan paikoista ja sitä voinee suositella varauksetta jos alueella pelailee. -Hyvää fanikamaa edustavat erityisesti Tales of the Reaching Moon (josta lukukelpoisimpia ovat ne uudemmat, värikannelliset ja vähän muutenkin ulkoasultaan miellyttävimmät yksilöt, oisko numerosta 11 eteenpäin), ja Tradetalk. Sisällön mukaan sitten että mikä itseä kiinnostaa. Kunnon keräilijähän ostaa tietty kaiken mitä löytää...
Bellad linkki 4. joulukuuta 2009 kello 20.40
Bellad 4. joulukuuta 2009 kello 20.40 linkki ja yksi vaihtoehto on ostaa teoksia PDF muotoisina, tai muutoin hankkia bittimuotoja käsiinsä, ja tutustua teoksiin. Jos innostus ja himo säilyy, niin alkuperäisteosten hankkiminen tulee sitten kyseeseen.
Hygor Musta linkki 4. joulukuuta 2009 kello 20.41
Hygor Musta 4. joulukuuta 2009 kello 20.41 linkki Juuh, kiitoksia tuosta. Kyllä juurikin Thunder Rebels, Dragon Pass ja se uusi Sartar- kirja ovat ainakin hankinnassa, myöskin ne Gloranthan Classics- sarjan teokset, en ny juuri muista, mitkä neljä teosta siihen kuului. Sen sijaan niitä Mongoosen RQ- laitokseen kuuluvia opuksia tuskin tulee hankittua, oon selaillut niitä Fantasiapeleissä ja ei ne välttämättä vakuuta. Todella harmi, että resursseja hukataan nyt tohon uuteen laitokseen ja vanha kunnon RQ, kuten minä sen oon oppinut tuntemaan, on jätetty pölyyntymään. Siinä olisi ollut potentiaalia vaikka mihinkä. Osaltaan noi HQ- laitoksen Glorantha kirjat kyllä helpottaa tuskaa, vaikka ei se ole sama asia. Pistäkää muutkin jotain mielipiteitä ja listoja ko asiasta.
Garrik linkki 6. joulukuuta 2009 kello 16.53
Garrik 6. joulukuuta 2009 kello 16.53 linkki [quote:199fd8c1f5="Hygor Musta"]Onko kuinka paljon järkeä hankkia kalliilla rahalla ulkomailta tilaamalla tuotteita kuten Trollpak(54 puntaa+posti)? Niitä ei vissiin ole kauheesti liikkeellä.[/quote:199fd8c1f5] Jos mulla ei olisi tota boksia, ja jos jostakin syystä tietäisin, kuinka paljon pidän siitä, mä olisin kyllä valmis maksamaan nykypunnan kurssilla ton summan. Trollpak kun on mulle se kaikkein paras yksittäinen Glorantha-tuote ikinä. Sitähän voi käyttää missä tahansa scifi-pelissäkin muukalaisrodun kuvauksena, jossa rodusta on tehty todella pelattava, kiehtova, ja omassa maailmassaan todellisen tuntuinen. Vain GDW:n Kafer Sourcebook tavoittaa jotakin samanlaista: syvän samaistumisen "pahiksiin". Osia Trollpakin tiedoista koottiin taannoin HW-muotoon ja julkaistiin UnspokenWordin Uz: The Trolls of Glorantha -kirjasena. Ainiin: Trollpak-boksissa tuleva seikkailu Munchrooms on julkaistu myös suomenkielisenä käännöksenä Sienikkäät. (Se on mielestäni paketin heikoin osa.) Samasta paketista on irroitettu se Suomessa myyty "kampanjakartta". Mutta boksin olennainen sisältö jäi kääntämättä (tai ainakin julkaisematta). Trollpakin ja suomennetun Peikkomaat-kirjan (Into the Troll Realms) kaveriksi kuuluu ehdottomasti vielä Sazdorfin peikkoklaani. Se piti suomentaa joskus 20 vuotta sitten, mutta näin ei tainnut koskaan tapahtua. Merkittävästi tajuntaa laajentavien ehdottomien Glorantha-hankintojen joukkoon kuuluu tietenkin Greg Staffordin kirja King of Sartar. -G
Ugly Psycho linkki 6. joulukuuta 2009 kello 17.00
Ugly Psycho 6. joulukuuta 2009 kello 17.00 linkki Ehkä Stafford Libraryn puolelta History of Heortling Peoplesin vois mainita kanssa ostamisen arvoisena, sikäli jos tuommoinen maailman taustoja valaiseva setti kinnostaa. Mitään suoranaista pelikamaahan se ei kyllä ole. Saa nähdä millainen tuo uus Heortling Mythology -kirja sitten on... Niihin Gloranthan Classicseihin taitavat lukeutua Pavis & The Big Rubble, Cult Compendium, Griffin Mountain ja Borderlands.
Bellad linkki 10. joulukuuta 2009 kello 3.14
Bellad 10. joulukuuta 2009 kello 3.14 linkki Joskus Gregiltä kysyin tuosta suomennoksien loppumisesta yms, tokaisi että kun uutta sääntölaitosta (Hero Wars) aloitettiin miettimään, ei uusien suomennoslupien myöntö/myynti ollut enää helppoa, ja nykyään se on mahdotonta, kun kaikki julkaisuluvat omistaa Mongoose, ja "Gloranthalla ei ole varaa valita julkaisijaansa, vaan on tyytyminen heihin jotka sitä tekevät, eikä asialla sovi leikkiä". MRQ:n teoksien sisällössä on jonkinverran ihan asiaa, ja rotuteoksista UZ, Mostal ja Aldryami ovat olleet todella mielekkäitä luettavia, vaikka sääntötekninen sidonaisuus joka lauseessa häiritseekin. Dracoliskojen rotuteos on näistä huonoin, vaikka siltä odotinkin aika paljon. Teos kuitenkin tekee pelaamisen ja liskojen käyttämisen peleissä omasta mielestäni helpommaksi, ja kyllä sitäkin nyt voi "lukemisen arvoiseksi" kuvata. Muilla MRQ:n kirjoilla jäi sisällöllinen anti vähän etääksi minulle, mutta onhan noissa tullut vastaan ihan mielenkiintoisiakin historiikki juttuja. MRQ:n säännöille julkaistuissa Gloranthaan liittymättömissä teoksissa on sitten ollut vähän vaihtelevan tasoisesti mitään järkevää, mutta kyllä kaikissa vanha viisaus "ei niin huonoa juttua olekaan, etteikö siitä jotain saisi itsellekin" pätee, että jos aikaa on, eikä parempaakaan luettavaa löydy, niin mikä jottei.