Hygor Musta
linkki
17. marraskuuta 2009 kello 20.42
|
Hygor Musta
17. marraskuuta 2009 kello 20.42
linkki
|
Heippa.
Mikä hyöty on opetella esim. suoja -4? Lähteekö loitsu NPP- iskuhetkellä ilman lisättyjä iskuhetkiä, toisin kuin jos suoja- loitsua vahvistaisi kolmella pisteellä, jolloin loitsu lähtisi iskuhetkellä NPP- iskuhetki +3.
Entä riimutaikuudessa, jos loitsua vahvistaa taikapisteillä sitä heitettäessä, lisätyt pisteet eivät vaikuta itse loitsun ominaisuuksiin, vaan helpottavat sen läpäisyä vastustus taulukossa hyökkäävät tp:t vs puolustavat tp:t.
Näin minä olen asian ymmärtänyt. Muutenhan henkitaikuusloitsun opettelu suuremmalla intensiteetillä ei ole järkevää. Ja riimutaikuusloitsujen pinoamisessa ei olisi myöskään mieltä.
|
Bellad
linkki
17. marraskuuta 2009 kello 21.58
|
Bellad
17. marraskuuta 2009 kello 21.58
linkki
|
[quote:58f1497cd4="Hygor Musta"]Heippa.
Mikä hyöty on opetella esim. suoja -4? Lähteekö loitsu NPP- iskuhetkellä ilman lisättyjä iskuhetkiä, toisin kuin jos suoja- loitsua vahvistaisi kolmella pisteellä, jolloin loitsu lähtisi iskuhetkellä NPP- iskuhetki +3.
[/quote:58f1497cd4]
Velhotaikuudessa opetellaan loitsu, ja sitä vahvistetaan paremman vaikutuksen saamiseksi.
Henkitaikuudessa loitsua ei voida vahvistaa, vaan se toimii sen vahvuisena, kuin loitsun arvo on (esim terävyys 2 lisää +2 vahinkoon ja +10 osumaan, kun terävyys 4 lisää 4 ja 20%)
Henkiloitsut ovat kaikki yhtä nopeita loitsia.
[quote:58f1497cd4]
Entä riimutaikuudessa, jos loitsua vahvistaa taikapisteillä sitä heitettäessä, lisätyt pisteet eivät vaikuta itse loitsun ominaisuuksiin, vaan helpottavat sen läpäisyä vastustus taulukossa hyökkäävät tp:t vs puolustavat tp:t.
Näin minä olen asian ymmärtänyt. Muutenhan henkitaikuusloitsun opettelu suuremmalla intensiteetillä ei ole järkevää. Ja riimutaikuusloitsujen pinoamisessa ei olisi myöskään mieltä.[/quote:58f1497cd4]
riimu ja henkiloitsuihin voi käyttää "ylimääräisiä" taikapisteitä kohteen taikasuojien läpäisytodennäköisyyksien nostamiseksi. Nämä eivät hidasta loitsintaa, eivätkä tuo loitsulle muuta hyötyä, ellei loitsussa itsessään erikseen muuta sanota.
|
Rvot
linkki
18. marraskuuta 2009 kello 9.01
|
Rvot
18. marraskuuta 2009 kello 9.01
linkki
|
[quote:5ddf295d69="Bellad"]
Henkiloitsut ovat kaikki yhtä nopeita loitsia.
[/quote:5ddf295d69]
Eikös se kuitenkin 1 iskuhetki mene per henkiloitsun piste. Jos ei RQ-tauko ole aivan vääristänyt muistiani. No, huomenna pääsee taas onneksi harrastamaan henkitaikuuden jaloa taitoa Omenakujalle!
|
Bellad
linkki
18. marraskuuta 2009 kello 22.56
|
Bellad
18. marraskuuta 2009 kello 22.56
linkki
|
[quote:0f237eb2c9="Rvot"][quote:0f237eb2c9="Bellad"]
Henkiloitsut ovat kaikki yhtä nopeita loitsia.
[/quote:0f237eb2c9]
Eikös se kuitenkin 1 iskuhetki mene per henkiloitsun piste. Jos ei RQ-tauko ole aivan vääristänyt muistiani. No, huomenna pääsee taas onneksi harrastamaan henkitaikuuden jaloa taitoa Omenakujalle![/quote:0f237eb2c9]
pitääpä tarkistaa.
|
Hygor Musta
linkki
20. marraskuuta 2009 kello 12.58
|
Hygor Musta
20. marraskuuta 2009 kello 12.58
linkki
|
Näistä vastauksista en tullut yhtään viisaammaksi=)
RQ:n pelaajan kirjan sivulla 41 sanotaan osiossa kokonaistaikapisteet seuraavaa: <<...Henkitaikuudessa se merkitsee loitsun taikapisteitä ja loitsuun lisättyjä taikapisteitä. Riimutaikuudessa taikapisteet kuluvat vain, kun loitsunheittäjä lisää taikapisteitä loitsuun päästäkseen vastustajan suojausten läpi.<<
Tästä saan sellaisen käsityksen, että loitsujen ominaisuuksia ei voi vahvistaa lennossa, ainoastaan suojauksenläpäisymahdollisuutta voi vahvistaa.
Sivulla 42 sanotaan [b:d74b21a388]loitsun vahvistaminen[/b:d74b21a388] osiossa näin: <<Kun loitsua heitetään siihen voidaan lisätä ylimääräisiä taikapisteitä. Ne auttavat loitsua lapäisemään [u:d74b21a388]vastustavan taikuuden[/u:d74b21a388] Ne myös hidastavat loitsun iskuhetkeä, myös riimutaikuudessa.<<
Tästä saa sellaisen käsityksen, että loitsun ominaisuuksia voi vahvistaa läpäistäkseen vastustajan taikuuden. Eli nyt puhutaan vastustajan loitsusta, ei loitsun vastustamista tp:t vastaan tp:t vastustustaulukossa.
Hämärää...
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, iskuhetkestä sanotaan näin sivulla 42 osiossa loitsunheitto taistelutilanteessa: <<Loitsun iskuhetki on sen taikapisteet plus heittäjän NPP- iskuhetki...<< Eli terävyys 4 lähtee iskuhetkellä heittäjän NPP -iskuhetki +4.
|
Olorin
linkki
20. marraskuuta 2009 kello 14.09
|
Olorin
20. marraskuuta 2009 kello 14.09
linkki
|
[quote:0b0f13c1f1="Hygor Musta"]Sivulla 42 sanotaan [b:0b0f13c1f1]loitsun vahvistaminen[/b:0b0f13c1f1] osiossa näin: <<Kun loitsua heitetään siihen voidaan lisätä ylimääräisiä taikapisteitä. Ne auttavat loitsua lapäisemään [u:0b0f13c1f1]vastustavan taikuuden[/u:0b0f13c1f1] Ne myös hidastavat loitsun iskuhetkeä, myös riimutaikuudessa.<<
Tästä saa sellaisen käsityksen, että loitsun ominaisuuksia voi vahvistaa läpäistäkseen vastustajan taikuuden. Eli nyt puhutaan vastustajan loitsusta, ei loitsun vastustamista tp:t vastaan tp:t vastustustaulukossa.[/quote:0b0f13c1f1]
[quote:0b0f13c1f1="Hygor Musta"]Tästä saan sellaisen käsityksen, että loitsujen ominaisuuksia ei voi vahvistaa lennossa, ainoastaan suojauksenläpäisymahdollisuutta voi vahvistaa.[/quote:0b0f13c1f1]
Juurikin näin. Läpäistävä [i:0b0f13c1f1]suojaus[/i:0b0f13c1f1], johon viitataan, tarkoittaa kaikenlaista vastataikuutta. Normaalia tp vs. tp -vastustusta ei lasketa tämän [i:0b0f13c1f1]suojaus[/i:0b0f13c1f1]-käsitteen alle.
Lyhyesti: vastustava taikuus = suojaus = vastataikuus (efektinä), kts. henkitaikuusloitsu Vastataikuus.
[quote:0b0f13c1f1="Hygor Musta"]Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, iskuhetkestä sanotaan näin sivulla 42 osiossa loitsunheitto taistelutilanteessa: <<Loitsun iskuhetki on sen taikapisteet plus heittäjän NPP- iskuhetki...<< Eli terävyys 4 lähtee iskuhetkellä heittäjän NPP -iskuhetki +4.[/quote:0b0f13c1f1]
Kaikki käytetyt taikapisteet lasketaan, myös loitsun vahvistukseen (eli läpäisykykyyn) käytetyt pisteet.
Ja palatakseni hetkeksi aloitusviestiin...
[quote:0b0f13c1f1="Hygor Musta"]Muutenhan henkitaikuusloitsun opettelu suuremmalla intensiteetillä ei ole järkevää. Ja riimutaikuusloitsujen pinoamisessa ei olisi myöskään mieltä.[/quote:0b0f13c1f1]
Suuremmassa intensiteetissä on juurikin järkeä.
Henkitaikuudessa:
Vrt. Terävyys-1 (antaa +5% osumiseen ja +1 vahinkoon) ja Terävyys-5 (antaa +25% osumiseen ja +5 vahinkoon). Kumpi näistä tekee hahmosta vaarallisemman?
Suoja-1 (antaa hahmolle vain yhden panssaripisteen) vs. Suoja-8 (antaa hahmolle kahdeksan panssaripistettä, eli levyhaarniskan verran, ja ilman taakkahaittaa!). Kumman loitsun käyttäjää on vaikeampi haavoittaa? Lisäksi, jälkimmäinen on kalliimpi kumota Vastaloitsulla.
Parannus-loitsun tasolla ei taistelun ulkopuolella ole niin suurta väliä, mutta taistelussa se voi olla elämän ja kuoleman kysymys joudutko käyttämään neljän pisteen vamman parantamiseen yhden, kaksi vai neljä kierrosta.
Riimutaikuudessa:
Kilpi-loitsu, sama logiikka kuin Suoja-loitsussa. Voit käyttää Kilpeä yhdellä pisteellä neljässä perättäisessä taistelussa (2PP ja 2VT per taistelu), tai pinottuna neljän pisteen Kilpeä yhdessä taistelussa (8PP ja 8VT)*, ennen kuin joudut rukoilemaan ne/sen takaisin (olettaen että voit käyttää sitä uusiutuvana).
[size=9:0b0f13c1f1]PP = Panssaripiste, VT = Vastataikuus
*Myös yhdistelmät K1+K1+K2, K1+K3 ja K2+K2 ovat toki mahdollisia.[/size:0b0f13c1f1]
Illuusioloitsuja on pakko pinota, jos haluat saada aikaiseksi voimakkaampia kuin yhden pisteen yhden aistin illuusioita.
Salama on erittäin hyödyllistä pinota, varsinkin jos kohteella on taikuuspanssaria. Yleinen hyöty tässäkin tapauksessa on tietysti säästetty aika (yksi kierros Salama 4:n heittämiseen vs. neljä kierrosta neljän Salama 1:n heittämiseen), mutta jos kohteella on taikuuspanssaria, se suojaa häntä jokaista Salamaa kohtaan. Oletetaan että kohteella on vaikkapa Suoja-4 heitettynä.
4 x Salama 1: Vahinkoa 4(d6-4) | maksimivahinko 8
1 x Salama 4: Vahinkoa (4d6)-4 | maksimivahinko 20
Tästä huomaamme, että ensimmäisellä vaihtoehdolla on hyvin suuri todennäköisyys olla satuttamatta kohdetta laisinkaan (ei järin toivottu lopputulos, oletan).
Oliko näistä esimerkeistä apua?
|
Hygor Musta
linkki
20. marraskuuta 2009 kello 17.39
|
Hygor Musta
20. marraskuuta 2009 kello 17.39
linkki
|
Tämä kaikki on mulle kyllä ihan selvää kauraa, en näköjään osaa ilmaista kirjoittamalla ko. asiaa.
Mitä alunperin ajoin takaa oli se, että voiko henkitaikuusloitsuja manipuloida vähän niin kuin velholoitsuja.
Hygor on köyhä ja kipeä ja kaiken lisäksi myös tyhmä. Hän on saanut hankituksi vain terävyys- loitsun. Vastaan tulee täyteen levyhaarniskaan pukeutunut Ulrich Teurastaja, joka aikoo hakata Hygorista paskat pihalle. Ulrich on vielä hyvän matkan päässä, joten Hygor loihtii lyhytmiekkaansa terävyys- loitsun ja vahvistaa sitä 6 pisteellä saadakseen edes jotakin aikaan. Hygorin NPP- iskuhetki on 2 eli loitsu lähtee iskuhetkellä 2+7=9...
Voiko näin tehdä henkitaikuudessa?
|
Korol
linkki
20. marraskuuta 2009 kello 19.13
|
Korol
20. marraskuuta 2009 kello 19.13
linkki
|
Punainen Jumalatar tarjoaa muistaakseni tuollaisen mahdollisuuden. Löytyy tarkemmin Gloranthan Kulteista (jota ei nyt ole käsillä tässä).
|
Olorin
linkki
21. marraskuuta 2009 kello 19.07
|
Olorin
21. marraskuuta 2009 kello 19.07
linkki
|
[quote:ea575a5433="Hygor Musta"]Mitä alunperin ajoin takaa oli se, että voiko henkitaikuusloitsuja manipuloida vähän niin kuin velholoitsuja.
Hygor on köyhä ja kipeä ja kaiken lisäksi myös tyhmä. Hän on saanut hankituksi vain terävyys- loitsun. Vastaan tulee täyteen levyhaarniskaan pukeutunut Ulrich Teurastaja, joka aikoo hakata Hygorista paskat pihalle. Ulrich on vielä hyvän matkan päässä, joten Hygor loihtii lyhytmiekkaansa terävyys- loitsun ja vahvistaa sitä 6 pisteellä saadakseen edes jotakin aikaan. Hygorin NPP- iskuhetki on 2 eli loitsu lähtee iskuhetkellä 2+7=9...[/quote:ea575a5433]
Aaaaaaa, no nyt selkisi. Ilmeisesti tarkoitat, että Hygorilla on vain Terävyys-1? Ei, henkitaikuusloitsujen intensiteettiä ei voi boostata korkeammalle kuin mitä loitsu on opeteltu.
Tuo Punaisen Jumalattaren taikuus saattoi tosiaan tehdä poikkeuksen, kuten Korol yllä sanoikin, mutta minunkin kulttikirjani on tällä hetkellä muualla kuin käsillä, joten en voi minäkään tuota tarkistaa. :I
|
Assath
linkki
23. marraskuuta 2009 kello 16.30
|
Assath
23. marraskuuta 2009 kello 16.30
linkki
|
Punaisen jumalattaren henkiloitsuja sai muistaakseni vahvistaa vapaasti silloin kun kuu oli täysi. Silloin kun kuu taas oli puolillaan tai alle tuli kaikenlaista scheissea niskaan vastineeksi.
|
Garrik
linkki
3. joulukuuta 2009 kello 11.19
|
Garrik
3. joulukuuta 2009 kello 11.19
linkki
|
[quote:d4356af967="Hygor Musta"]Hygor on köyhä ja kipeä ja kaiken lisäksi myös tyhmä. Hän on saanut hankituksi vain terävyys- loitsun. Vastaan tulee täyteen levyhaarniskaan pukeutunut Ulrich Teurastaja, joka aikoo hakata Hygorista paskat pihalle. Ulrich on vielä hyvän matkan päässä, joten Hygor loihtii lyhytmiekkaansa terävyys- loitsun ja vahvistaa sitä 6 pisteellä saadakseen edes jotakin aikaan. Hygorin NPP- iskuhetki on 2 eli loitsu lähtee iskuhetkellä 2+7=9...
Voiko näin tehdä henkitaikuudessa?[/quote:d4356af967]
Voi, mutta efekti ei ole se, mitä tässä ketjussa kysyt. 6 pisteellä vahvistettu terävyys-loitsu on edelleen vain yhden pisteen loitsu, eli Hygor-parka saa kykyynsä +5% ja vahinkoonsa +1, mikä ei paljon auta.
Sen sijaan 6 pisteellä vahvistettu terväyys-loitsu pysyy miekassa melkoisen varmasti, vaikka joku yrittäisi loitsia sitä pois. Vahvistettuna tuo loitsu on yhteensä 7 pisteen loitsu, ja sen murtamiseen tarvitaan joko 8 pistettä henki- tai velhotaikuutta tai 4 pistettä riimutaikuutta. Lisäksi tarvitaan tietenkin se vastaloitsu, jolla loitsuja voi kumota.
Punaisen jumalattaren henkitaikuus on poikkeus.
Sitten on vielä tavallisempi poikkeus: henkiloitsut, joita voi opetella useilla vahvuuksilla. Esim. terävyys-loitsun voi opetella vaikkapa neljän pisteen vahvuisena (vie neljä pojoa vapaata älyä, opettelu maksaa paljon, ja kovan loitsuhengen selättäminen voi olla heikkomahtiselle vaikeaa). Terävyys-4 antaisi loitsijalle +20% miekkakykyyn ja +4 pistettä vahinkoa. Loitsun osaava hahmo voi kuitenkin valintansa mukaan heittää minkä tahansa pienemmän version: esim. terävyys-kakkosen. Tavallaan tämän voi nähdä siten, että hahmo osaa perusloitsun ja voi vahvistaa sitä vapaasti aina 4 pisteeseen saakka.
Tämä sama juttu pätee useisiin henkiloitsuihin, joista parannus lienee tyypillisin.
Joillakin kulteilla on henkiloitsu Kuumenna (metalli). Näiden henkiloitsujen kuvauksessa puhutaan intensiteetistä, mutta sillä tarkoitetaan tasan tarkkaan tuota yllä kuvattua terävyys-4 esimerkkiä. Terminä intensiteetti voi vähän hämätä, kun samaa termiä käytetään velhotaikuudessa loitsuvoiman vahvistamiseen. Henkitaikuus ei kuitenkaan salli velhotaikuuden kaltaista vahvistamista (paitsi Punaisen Jumalattaren henkitaikuus hyvänä päivänä...).
-G
|
Hygor Musta
linkki
3. joulukuuta 2009 kello 20.40
|
Hygor Musta
3. joulukuuta 2009 kello 20.40
linkki
|
Kylläkyllä...
Olen peluuttanut aikojen saatossa vähän kummallakin tyylillä, eli että loitsuja voi buustata lennossa ja sitten tällä virallisella tavalla. Muutenkin olen välillä tulkinnut sääntöjä hieman vapaammin, jotta ne eivät liikaa jarruttaisi itse pelaamista.
Vastataikuus esimerkiksi kyllä mielestäni kärsii virallisella pelisysteemillä pelattaessa.
Käsitykseni mukaan taikapisteillä vahvistaminen koskee ainoastaan hyökkääviä loitsuja? Siinä tapauksessa hyökkäysloitsuilla on epäreilu etu, koska niitä voi vahvistaa kahdella tapaa. Voi opetella vahvemman loitsun, jos rahkeet riittävät, ja vielä vahvistaa sitä taikapisteillä loitsimishetkellä helpottaakseen vastustavan taikuuden läpäisyä. Säännöissä se kyllä näin menee käsittääkseni.
Vastataikuus- loitsulla ei ole muuta mahdollisuutta voimistua, kuin opettelemalla siitä vahvempi versio.
|
Grief the lord of Rain
linkki
14. joulukuuta 2009 kello 11.42
|
Grief the lord of Rain
14. joulukuuta 2009 kello 11.42
linkki
|
Mites...
Jos NPP-Ih:llä 2 aloittaa meleevuoron, niin voiko esim. heittää 3 pisteen loitsun (2+3) 5:llä ja lyödä siihen perään (kok-ih 1 + aseen ih 2) 8:lla?
vai pitääkö NPP-ih laskea jokaiseen toimintoon lisäksi: eli 3 pisteen loitsu(vaikka teräävyys-3) (NPP-IH:2+TP:3=5) 5:llä ja lyönti perään(NPP-ih:2+KOK-IH:1+Ase-Ih:2=5) 10:llä
|
Hygor Musta
linkki
14. joulukuuta 2009 kello 17.18
|
Hygor Musta
14. joulukuuta 2009 kello 17.18
linkki
|
Grief the Lord of Rain kirjoitti:
Jos NPP-Ih:llä 2 aloittaa meleevuoron, niin voiko esim. heittää 3 pisteen loitsun (2+3) 5:llä ja lyödä siihen perään (kok-ih 1 + aseen ih 2) 8:lla?
Mun mielestä aina siirryttäessä toiminnosta toiseen, esim. loitsimisesta meleeseen, kärsii 3 iskuhetkeä rankkaria. Eli tossa tapauksessa iskuhetket ei riitä aseella lyömiseen.
|
Hygor Musta
linkki
14. joulukuuta 2009 kello 17.39
|
Hygor Musta
14. joulukuuta 2009 kello 17.39
linkki
|
Entäs tämä:
Hygor loitsii itseensä vastataikuus-3 loitsun. Ullrich mättää Hygoria leveämiekalla, jossa terävyys-1. Hyökkäys on osuma ja Hygor ei onnistu torjunnassa. Hyytyykö nyt terävyys- loitsu vastataikuuteen, elikkäs häviääkö se? Toimiiko vastataikuus- loitsu myös tällä tavalla? Tietty Ullrich on jo saanut hyötyä terävyys loitsustaan, osumaheittoa heitettäessä(+5%).
|
Grief the lord of Rain
linkki
15. joulukuuta 2009 kello 11.53
|
Grief the lord of Rain
15. joulukuuta 2009 kello 11.53
linkki
|
[quote:d88327e45f]Mun mielestä aina siirryttäessä toiminnosta toiseen, esim. loitsimisesta meleeseen, kärsii 3 iskuhetkeä rankkaria. Eli tossa tapauksessa iskuhetket ei riitä aseella lyömiseen.[/quote:d88327e45f]
Mitä ihmettä!? Aseen vetäminen vie 3 iskuhetkeä, mutta ei kai loihtimisen aloittaminen vaadi muuta kuin elehtimistä ja ääntä... niin jos se tarkoittaa sitä että pitää ase pistää pois loihtimisen ajaksi.
|
Hygor Musta
linkki
15. joulukuuta 2009 kello 19.00
|
Hygor Musta
15. joulukuuta 2009 kello 19.00
linkki
|
No älä helvetti...
Säännöissä on maininta tästä sivulla 25.
"Hahmolta kuluu kolme iskuhetkeä siirtymisessä loitsunheitosta taisteluun tai päinvastoin."
Jos olet vielä jemmannut aseen jonnekin, tulee siitä lisäksi rankkaria juurikin se kolme iskuhetkeä.
Näin meillä. Eli turpaan tulisi huolella.
|
Bellad
linkki
16. joulukuuta 2009 kello 9.40
|
Bellad
16. joulukuuta 2009 kello 9.40
linkki
|
[quote:13b771fffa="Hygor Musta"]Entäs tämä:
Hygor loitsii itseensä vastataikuus-3 loitsun. Ullrich mättää Hygoria leveämiekalla, jossa terävyys-1. Hyökkäys on osuma ja Hygor ei onnistu torjunnassa. Hyytyykö nyt terävyys- loitsu vastataikuuteen, elikkäs häviääkö se? Toimiiko vastataikuus- loitsu myös tällä tavalla? Tietty Ullrich on jo saanut hyötyä terävyys loitsustaan, osumaheittoa heitettäessä(+5%).[/quote:13b771fffa]
Taisipa vastataikuudessa olla maininta, että jos sillä haluaa kumota esineessä olevan loitsun, niin se pitää kohdentaa siihen esineeseen.
|
Rvot
linkki
16. joulukuuta 2009 kello 14.10
|
Rvot
16. joulukuuta 2009 kello 14.10
linkki
|
Tässähän olisi selkeä tilaus loitsulle, joka poistaa nimenomaan loitsun kohteeseen osuneesta aseesta taikoja. Esim. 1 piste tätä loitsua poistaa 1 pisteen edestä henki- ja velhotaikuutta / puoli pistettä riimutaikutta. Jo saataisiin ne Terävyydellä ja Tosimiekoilla brassailevat miekkamiehet kuriin!
Mikähän kultti tätä vielä nimeämätöntä superloitsua opettaisi...
|
Hygor Musta
linkki
16. joulukuuta 2009 kello 20.17
|
Hygor Musta
16. joulukuuta 2009 kello 20.17
linkki
|
[quote:00918ec9a1="Bellad"]
Taisipa vastataikuudessa olla maininta, että jos sillä haluaa kumota esineessä olevan loitsun, niin se pitää kohdentaa siihen esineeseen.[/quote:00918ec9a1]
Vastataikuuden voi heittää esineeseen, kyllä. Mutta vain, jos esineessä ei ennestään ole loitsua. Aseeseen tai muuhun vastaavaan, esim. reppuun, heitetty vastataikuus suojelee tässä tapauksessa tätä esinettä muilta loitsuilta. Kysymys on puolustusloitsusta.
Vastaloitsu sen sijaan on hyökkäysloitsu ja olen käyttänyt sitä poistettaessa eihaluttuja loitsuja vastustajilta. Terävyys- tai suoja- loitsu on kätevää kumota vastaloitsulla. Riimu- ja velhotaikuudessa löytyy vastaavat loitsut myös muistaaksein.
|