Grief the lord of Rain
linkki
14. marraskuuta 2009 kello 22.55
|
Grief the lord of Rain
14. marraskuuta 2009 kello 22.55
linkki
|
Eli miten on perusteltua, että kannettu ryönä tai haarniska vaikuttaa taikomisen onnistumisen todennäköisyyteen.
Eikö taikominen vaadi vain sanojen lausumista jos sitäkään.
|
Nysalor
linkki
15. marraskuuta 2009 kello 1.12
|
Nysalor
15. marraskuuta 2009 kello 1.12
linkki
|
Grief the lord of Rain:
[i:919f2ee9e5]Eikö taikominen vaadi vain sanojen lausumista jos sitäkään.[/i:919f2ee9e5]
Pelaajan kirjan luvussa Taikuus kylläkin mainitaan loitsuihin kuuluvan eleet ja äännähdykset. Henkitaikuus-luvussa kerrotaan vielä erikseen, että hahmo polttopisteen koskettamisen lisäksi ”tekee loitsuun liittyvät eleet ja äännähdykset”.
[i:919f2ee9e5]Eli miten on perusteltua, että kannettu ryönä tai haarniska vaikuttaa taikomisen onnistumisen todennäköisyyteen.[/i:919f2ee9e5]
Asiaa voi perustella sillä, että haarniskan kantaminen vaikeuttaa loitsuun tarvittavien eleiden tekemistä. Raskaassa panssarissa oleva soturi ei varmaan pysty heiluttelemaan käsiään kovin sukkelasti piirtäessään ilmaan loitsun aktivoivia riimukuvioita tms. Toisaalta on vähän epäloogista, että velhotaikuuteen taakka ei vaikuta lainkaan, vaikka sekin vaatii eleitä. Vaikka ehkäpä velhotaikuus on toteutustavaltaan vähäeleisempää eikä siten yhtä riippuvaista liikkeitä hankaloittavista kantamuksista.
Mutta kaikkiaan taakan vaikutuksesta loitsimiseen voi olla montaa mieltä. Tuskin pelin luonne hirveästi muuttuu, vaikka päättäisikin, että taakka ei vaikuta loitsimiseen. Se antaa vain hiukan lisää apua haarniskoitujen tai muuten raskaita kantamuksia raahaavien henkilöiden loitsimiseen.
|
Garrik
linkki
15. marraskuuta 2009 kello 16.43
|
Garrik
15. marraskuuta 2009 kello 16.43
linkki
|
Ei kai tätä kannata perustella muulla kuin sillä, että varhaisissa roolipeleissä haluttiin tehdä ero taistelijoiden ja loitsunheittäjien välillä: soturilla panssari ja miekka, papilla kaapu ja taika.
Taikuushan ei simuloi mitään, koska oikeassa maailmassa ei ole taikoja. Emme siis voi tietää, vaikuttaisiko esim. metallihaarniska *oikeasti* taikomiseen. :D
-G
|
Nysalor
linkki
15. marraskuuta 2009 kello 17.41
|
Nysalor
15. marraskuuta 2009 kello 17.41
linkki
|
Garrik:
[i:e2dda7387f]Taikuushan ei simuloi mitään, koska oikeassa maailmassa ei ole taikoja. Emme siis voi tietää, vaikuttaisiko esim. metallihaarniska *oikeasti* taikomiseen.[/i:e2dda7387f]
Voimme kuitenkin pohtia, miten haarniska vaikuttaa sellaisten liikkeiden tekemiseen, joka fantasiamaailmassa tuottaisi maagisia vaikutuksia. Mikään ei kai estä meitä simuloinnon nimissä vaikka kokeilemaan liikkeiden tekemistä panssarissa ja ilman sitä, vaikka mitään maagista ei siitä oikeassa maailmassa seuraakaan. Toisaalta Gloranthassa raudalla kuuluu olevan vaikutusta taikuuteen, joten simulointia lienee se, että rautahaarniska vähentää taikuuden onnistumismahdollisuutta.
[i:e2dda7387f]Ei kai tätä kannata perustella muulla kuin sillä, että varhaisissa roolipeleissä haluttiin tehdä ero taistelijoiden ja loitsunheittäjien välillä: soturilla panssari ja miekka, papilla kaapu ja taika.[/i:e2dda7387f]
RuneQuestin lähtökohta taitaa olla silti erilainen, koska siinä loitsuja voivat heittää kaikki. Tuo idea taisi olla ihan ensimmäisestä versiosta asti mukana. ENC:n vaikutus taikuuteen taisi muuten tulla vasta RuneQuestin kolmannessa laitoksessa. Mikä sitten on ollut siinä tekijöiden ajatuksena, sitä on vaikea varmasti sanoa.
|
Grief the lord of Rain
linkki
16. marraskuuta 2009 kello 8.26
|
Grief the lord of Rain
16. marraskuuta 2009 kello 8.26
linkki
|
[quote:61e7bfd90c]haluttiin tehdä ero taistelijoiden ja loitsunheittäjien välillä[/quote:61e7bfd90c]
Tämä lienee lähinnä totuutta.
[quote:61e7bfd90c]raudalla kuuluu olevan vaikutusta taikuuteen, joten simulointia lienee se, että rautahaarniska vähentää taikuuden onnistumismahdollisuutta[/quote:61e7bfd90c]
Niin, niin, mutta kun kaikki kannettu ryönä vähentää mahdollisuutta.
Taikuus on jotain maagista ja metafyysistä, eikä siihen pitäisi vaikuttaa mikään fyysinen, kuten kannettu roju.
|
Bellad
linkki
16. marraskuuta 2009 kello 10.49
|
Bellad
16. marraskuuta 2009 kello 10.49
linkki
|
[quote:6039fa3e75="Grief the lord of Rain"]
Taikuus on jotain maagista ja metafyysistä, eikä siihen pitäisi vaikuttaa mikään fyysinen, kuten kannettu roju.[/quote:6039fa3e75]
Henkitaikuuden suhteen asialla ei ole suurtakaan merkitystä, koska kaikkien kyvyt henkitaikojen suhteen ovat melko suuria muutenkin.
Velhoille taasen, kuten Garrik jo mainitsikin, on ollut 80-lukulaista liikkua ilman varustusta.
Omassa Gloranthassani on hahmoilla mahdollista kantaa mukanaan VMA/2 verran ENC ilman että se vaikuttaa kykyihin.
Samoin omassa gloranthassani henkitaikuus on vapaa ENC kirouksista, ja ENC kirous vaikuttaa vain velhotaikuuteen ja ketteryyskykyihin.
Velhotaikuuteen ENC vaikuttaa sen vuoksi, että velhotaikuus vaatii "keskittymistä", ja varsinkin pidemmän loitsinnan aikana voi monet epämääräiset esineet alkaa painaa kovin häiritsevästi juuri väärään aikaan. Tähän on mahdollista hankkia ratkaisuksi erilaisia "mukavuuskantovälineitä", kuten rintataskut, varustevyö (jee, bätmän) jne.
|
Grief the lord of Rain
linkki
16. marraskuuta 2009 kello 11.58
|
Grief the lord of Rain
16. marraskuuta 2009 kello 11.58
linkki
|
[quote:3b6be3d2d6]Omassa Gloranthassani on hahmoilla mahdollista kantaa mukanaan VMA/2 verran ENC ilman että se vaikuttaa kykyihin.[/quote:3b6be3d2d6]
Toi onki hyvä.
Itse tekisin vielä niin, että jos ENC menee yli niin se vaikuttaa täysmääräisesti.
|
Nysalor
linkki
16. marraskuuta 2009 kello 16.36
|
Nysalor
16. marraskuuta 2009 kello 16.36
linkki
|
Grief the lord of Rain:
[i:a3b65f2bf2]Niin, niin, mutta kun kaikki kannettu ryönä vähentää mahdollisuutta.[/i:a3b65f2bf2]
Raudasta mainitsinkin vain kommenttina Garrikin väitteeseen taikuussimulaatiosta.
[i:a3b65f2bf2]Taikuus on jotain maagista ja metafyysistä, eikä siihen pitäisi vaikuttaa mikään fyysinen, kuten kannettu roju.[/i:a3b65f2bf2]
Voit olla toki tuota mieltä. Mutta jos taikuuden tekeminen vaatii liikehdintää, niin minusta ei tunnu kovin kaukaa haetulta, että kannettu roju hankaloittaa tehtävää. RuneQuestin perussäännöissä esitetty loitsiminen ei kuitenkaan ole mitään pelkkää ”maagista ja metafyysistä”, johon ei ”pitäisi vaikuttaa mikään fyysinen”. Pelaajan kirjassa sanotaan varsin suoraan, että taikuuteen sisältyy eleitä ja äännähdyksiä, henkitaikuudessa myös polttopisteen koskettaminen. Jos tämä ei miellytä, niin olet toki vapaa tekemään omissa peleissäsi taikuudesta sellaista, ettei se edellytä mitään fyysistä ja että esimerkiksi sidottu hahmo pystyy loitsimaan yhtä hyvin kuin vapaana ja ilman varusteita oleva hahmo.
Bellad:
[i:a3b65f2bf2]Velhoille taasen, kuten Garrik jo mainitsikin, on ollut 80-lukulaista liikkua ilman varustusta.[/i:a3b65f2bf2]
Sinänsähän on mielenkiintoista, että nimenomaan RuneQuestissa ja sen kolmannessa laitoksessa varusteiden paino ei vaikuta lainkaan velhotaikuuteen, toisin kuin henki- ja riimutaikuuteen. Ehkäpä siinä on haluttu murtaa kliseitä tai tehdä velhotaikuus aloittelijalle edes hiukan helpommaksi käyttää. Toisaalta minun Gloranthassani malkioniritarit kiittävät, koska loskalmilaisessa täyspanssarissa ratsastava ritari heittelee loitsuja yhtä helposti kuin pelkkä kaapu päällään kulkeva velho. :)
|
Bellad
linkki
16. marraskuuta 2009 kello 21.20
|
Bellad
16. marraskuuta 2009 kello 21.20
linkki
|
[quote:05cab36dd6="Nysalor"]
Bellad:
[i:05cab36dd6]Velhoille taasen, kuten Garrik jo mainitsikin, on ollut 80-lukulaista liikkua ilman varustusta.[/i:05cab36dd6]
Sinänsähän on mielenkiintoista, että nimenomaan RuneQuestissa ja sen kolmannessa laitoksessa varusteiden paino ei vaikuta lainkaan velhotaikuuteen, toisin kuin henki- ja riimutaikuuteen. Ehkäpä siinä on haluttu murtaa kliseitä tai tehdä velhotaikuus aloittelijalle edes hiukan helpommaksi käyttää. Toisaalta minun Gloranthassani malkioniritarit kiittävät, koska loskalmilaisessa täyspanssarissa ratsastava ritari heittelee loitsuja yhtä helposti kuin pelkkä kaapu päällään kulkeva velho. :)[/quote:05cab36dd6]
Tuotapa en muistanutkaan. Liian vähän ilmeisimmin tullut aikanaan käytettyä velhoja.
Velotaikuus vaatii myöskin mainitsemiasi eleitä ja äänähdyksiä, joten se vie pohjan perusteeltasi henkitaikuuden haittojen suhteen.
Voidaankin siis päätellä, että Henkiulottuvuuden asukkaat eivät pidä ryönästä, ja sen vuoksi henkitaikuuden voimien kutsuminen heikentyy materian lisääntyessä. (Henkitaikuuden kohdalla mainitaan, että hävittyään henkitaistelun, taikahenki luovuttaa loitsunsa voittajansa käyttöön, ja tällöin valmistetaan "polttopiste". itse tulkinnut asian niin, että "polttopiste" on esine, johon sidotaan henki, ja tämä "luovutettu loitsu" on se kyseinen henki. Jolloin käytettäessä loitsua, tavallaan otetaan yhteys henkimaailman olentoon, joka suorittaa käskystä sen yhden toimen, jonka osaa).
[quote:05cab36dd6="Grief the lord of Rain"]
[quote:05cab36dd6]
Omassa Gloranthassani on hahmoilla mahdollista kantaa mukanaan VMA/2 verran ENC ilman että se vaikuttaa kykyihin.
[/quote:05cab36dd6]
Toi onki hyvä.
Itse tekisin vielä niin, että jos ENC menee yli niin se vaikuttaa täysmääräisesti.
[/quote:05cab36dd6]
Mitä eroa tällöin olisi normaaliin? ihmisen maksimi VMA kun on 18, niin jo 10 ENC kumoaa totaalisesti hyödyn.
(miekka + nahkavaatteet+pienikilpi+vesileili+pieni pussi ruokaa+saappaat+päähine =11ENC)
|
Nysalor
linkki
17. marraskuuta 2009 kello 0.14
|
Nysalor
17. marraskuuta 2009 kello 0.14
linkki
|
Bellad:
[i:a3b9e94dc4]Velotaikuus vaatii myöskin mainitsemiasi eleitä ja äänähdyksiä, joten se vie pohjan perusteeltasi henkitaikuuden haittojen suhteen.[/i:a3b9e94dc4]
Tuossa aikaisemmin ehdotin, että ehkäpä velhotaikuuden liikkeet olisivat vähäisempiä kuin henki- ja riimutaikuudessa eivätkä siksi kärsisi haittoja kannetusta taakasta. Kuvitelkaapa villisti käsiään viuhtovaa ja liikehtivää shamaania, joka manaa henkimaailman voimaa esiin, ja kurinalaista velhoa, joka piirtää sormillaan täsmällisen rauhallisesti loitsun vaatimat riimukuviot.
[i:a3b9e94dc4]Voidaankin siis päätellä, että Henkiulottuvuuden asukkaat eivät pidä ryönästä, ja sen vuoksi henkitaikuuden voimien kutsuminen heikentyy materian lisääntyessä.[/i:a3b9e94dc4]
Ihan näppärä selitysehdotus tämäkin ja sopisi minusta jopa paremmin Gloranthan tunnelmaan. Velhous taas on selvästi luonteeltaan materialistista, joten kaman paljous ei olisi siinä mikään haitta. Niin ja tietäähän sen barbaarikin, että Orlanthin voima manataan esiin parhaiten hyppimällä alasti pelkkä siniväri pukimena!
|
Grief the lord of Rain
linkki
17. marraskuuta 2009 kello 8.00
|
Grief the lord of Rain
17. marraskuuta 2009 kello 8.00
linkki
|
[quote:8ff9fde5cd][i:8ff9fde5cd]Voidaankin siis päätellä, että Henkiulottuvuuden asukkaat eivät pidä ryönästä, ja sen vuoksi henkitaikuuden voimien kutsuminen heikentyy materian lisääntyessä.[/i:8ff9fde5cd]
Ihan näppärä selitysehdotus tämäkin ja sopisi minusta jopa paremmin Gloranthan tunnelmaan. Velhous taas on selvästi luonteeltaan materialistista, joten kaman paljous ei olisi siinä mikään haitta. Niin ja tietäähän sen barbaarikin, että Orlanthin voima manataan esiin parhaiten hyppimällä alasti pelkkä siniväri pukimena![/quote:8ff9fde5cd]
Toi on muuten hyvä. Ryönä luo tavallaan sellaisen energiavarauksen, joka sotkee henkimaailman magneettikenttää... tavallaan. Tai vähän niin kuin että yrittää kännykällä soittaa bunkkerista
|