Vanha foorumi

Takaisin

"Uudistetut" orlanthit

Yleinen Glorantha-keskustelu
Vesa 5. syyskuuta 2009 kello 11.26
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 5. syyskuuta 2009 kello 11.26
Vesa 5. syyskuuta 2009 kello 11.26 linkki Tuolla kansainvälisellä tasolla ollaan jonkin verran käyty keskustelua siitä millaisia orlanthit ovat. Millainen ihonväri heillä on ja mihin meidän maailmamme kulttuureihin heitä voisi vertailla. Itsellenihän on pinttynyt vahvasti sellainen kuva orlantheista että he olisivat jonkinlainen sekoitus kelttejä ja viikinkejä, siis kulttuurillisesti, ulkonäöllsesti ovat sitten vaaleaihoisia ja vaaleatukkaisia, vähän niin kuin pohjoismaalaiset. Tätä kuvaa ovat monet julkaisut vain tukeneet, eikä King of Dragon Pass ja sen kuvitus ole yhtään tuota mielikuvaa heikentänyt. Nyt kuitenkin tässä on nosteltu esiin aivan päinvastaisia kuvauksia orlantheista ihan viralliselta taholta. Nyt virallisesti orlanthit ovatkin tummempi-ihoisia välimeren kansoihin rinnastettavia ja heidän kulttuurinsa vastaakin enemmän munaisia venäläisiä tahi ukrainalaisia. Okei, ei siinä mitään, mutta ainakin omasta mielestäni nämä "uudistukset" tulevat lähinnä puun takaa, vaikka orlanthien ihonväristä onkin keskusteltu joskus parisen vuotta sitten. Itse en ainakaan kovin helposti tätä ole sulatellut. Mutta mitäpä mieltä muut tästä uudesta greggauksesta(ko?)?
Garrik linkki 5. syyskuuta 2009 kello 21.22
Garrik 5. syyskuuta 2009 kello 21.22 linkki Kaikki (indo)eurooppalaiset ei-roomalaiset kulttuurit sisältävät runsaasti samantyyppisiä piirteitä. Heimorakenne, soturieetos, jopa korujen kuva-aiheet ovat olleet hyvin samanslaisia Euroopan kansoilla Brittein saarilta Ukrainaan, suunnilleen aikavälillä 1000 eKr - 1000 jKr. Eli se, mistä vaikutteita haetaan, ei mun mielestäni sekoita perusideaa: heimoyhteiskunta, jossa palvotaan sotaisaa myrskyn jumalaa. Me kun olemme tottuneet lukemaan "meikäläisistä barbaareista", kelteistä ja viikingeistä, niin tällaisen sotaisan heimoyhteiskunnan mielikuvat liittyvät kovasti keltteihin ja viikinkeihin. Mutta ei niitä mielikuvia joudu ihan kauheasti muuttamaan, jos hypätään Venäjälle tai Ukrainaan. Ihonväri tai kasvojen tyyppi ei mun mielestäni ehkä ole se kaikkein keskeisin juttu orlantheissa. Mutta jos mennään todella alkuun ja katsotaan, minkä näköisiä tyyppejä löytyy niiden Gregin ihan ekojen lautapelien sääntövihoista, niin aika eksoottisia, tummahipiäisiä, mustatukkaisia ja inkkarimaisia näyttävät olevan - sekä kaukaisesta pohjolasta saapuva Harrek miehineen että Lohikäärmesolan alkuperäiskansat (orlanthit & muut). Ja Greg on aina, IHAN AINA, muistanut muistuttaa, että hän näkee orlanthit inkkarimaisempina kuin useimmat Gloranthan ja orlanthien fanit. Se ei siis ole mitenkään uusi juttu, vaan periytyy jo sieltä 1970-luvun alkupuolelta. Kuvittajat ja jossain vaiheessa kuvien tilaajat ovat vain alkaneet painottaa Länsi-Euroopan muinais- ja keskiaikaa, ja siitä sitten on syntynyt tämä kelttiviikinkiorlanthi-idea. Ja Avalon Hillin yritys tehdä RuneQuestista mihinkään tiettyyn maailmaan sitoutumaton yleispeli tietenkin yleisti kuvitusta paljon - jopa niin, että Suomessa myytävän RuneQuestin kannessa olevat Broyan ja Kallyr ovat ihan käkifantasiaa. Mutta ei nää jutut tosiaan juurikaan hetkauta mun mielikuviani. My Glorantha Will Vary. Ja mun orlanthit näyttää siltä kun ZL#3:ssa. :) -G
Vesa linkki 6. syyskuuta 2009 kello 19.42
Vesa 6. syyskuuta 2009 kello 19.42 linkki Kyllähän tuollainen heimorakenne ja soturi -kulttuuri on laaja käsite ja sitä on esiintynyt ympäri maailmaa, mutta pienemmät yksityiskohdat minusta orlantheissa puhuvat tuon keltti/viikinki rinnastuksen puolesta. Esimerkiksi säkkipillit, jotkin uskonnolliset rituaalit kuten vartalon siniseksi maalaaminen ja karjan ryöstöt ovat selkeästi minusta kelttiläisiä "piirteitä". Heortilainen nimistö taas puhuu skandinaavisen kuvauksen puolesta. Mielikuvieni vuoksi en voisi esimerkiksi kuvitella Gudmund nimistä kaveria muunlaiseksi, kuin skandinaaviseksi, valkoihoiseksi tyypiksi. No ehkä tässä on vähän turhanpäiväistä pilkunviilausta ja nillittämistä, mutta halusin julkistaa mielipiteeni tästä kansainvälisilläkin listoilla pyörineestä aiheesta :).
Garrik linkki 7. syyskuuta 2009 kello 9.18
Garrik 7. syyskuuta 2009 kello 9.18 linkki [quote:8c67477cb7="Vesa"]Esimerkiksi säkkipillit, jotkin uskonnolliset rituaalit kuten vartalon siniseksi maalaaminen ja karjan ryöstöt ovat selkeästi minusta kelttiläisiä "piirteitä".[/quote:8c67477cb7] Vartalon sotamaalaus, karjan ryöstöt ja säkkipillit ovat kaikki ihan peruskamaa sekä (esi)historiallisessa Euroopassa että Euraasiassa ja Afrikassa laajemminkin. Se, että ne ovat säilyneet jossain määrin juuri Brittein saarilla kirjalliselle ajalle asti kertoo siitä, että Brittein saarten keltit ovat olleet vanhakantaisia. [quote:8c67477cb7="Vesa"]Heortilainen nimistö taas puhuu skandinaavisen kuvauksen puolesta. Mielikuvieni vuoksi en voisi esimerkiksi kuvitella Gudmund nimistä kaveria muunlaiseksi, kuin skandinaaviseksi, valkoihoiseksi tyypiksi.[/quote:8c67477cb7] Heortilaisesta nimistöstä on tehty skandinaavisen kuuloista. Kuinka pitkälti tämä on Gregin idea, en osaa varmasti sanoa. Gloranthan nimistössä on laajemminkin juttuja, jotka rinnastavat tiettyjä kulttuureita tiettyihin tosimaailman historiallisiin juttuihin. Kuten on keskusteluissa käynyt ilmi, nämä nimistöön perustuvat rinnastukset eivät useinkaan vastaa Gregin alkuperäisiä ideoita. Toki meillä on Heort ja Kallyr ja koko joukko ilmeisen anglosaksisilta kuulostavia nimiä. Greg ei ole kielitietilijä. Kun ei-kielitietilijä keksii nimiä, ne tuppaavat helposti kuulostamaan joltakin keksijän hyvin osaamalta kieleltä. Siksi monet Gregin keksimät nimet kuulostavat englannilta, mikä automaattisesti rinnastaa ne Luoteis-Euroopan germaanisiin ja/tai kelttiläisiin kansoihin. Mutta mitä germaanista tai kelttiläistä on esim. nimissä Orlanth ja Argrath? Mulle näistä tulee mieleen Moebiuksen Arzach-sarjakuvat Metal Hurlant -lehdessä. Onko Greg lukenut Metal Hurlantia, vai Moebius Gloranthaa? Moni Lohikäärmesolan seudun orlanthinimi juontaa juurensa Gregin ja Steve Perrinin pelikavereista - ei niissä ole kauheasti kulttuureja ajateltu: Jonstown, Svenstown, etc. Jon ja Sven ovat englantilaisia nimiä, joista Jon juontaa juurensa hepreaan (Johannes - "Jumalan antama") ja Sven muinaisgermaaniin (sven - "palvelija, luottomies, toveri"). Tätä Greg tuskin tiesi tai ajatteli vetäessään paikannimiä hatustaan. Vielä siistimpää musta on se, että suuri osa nimistöstä on puhtaan deskriptiivistä: Snakepipe Hollow, Stormwalk Mountains, Creekstream River... Nämä voi kääntää helposti esim. suomeksi, ja sitten voi kysyä, että puhuvatko orlanthit suomea. :) [quote:8c67477cb7="Vesa"]No ehkä tässä on vähän turhanpäiväistä pilkunviilausta ja nillittämistä, mutta halusin julkistaa mielipiteeni tästä kansainvälisilläkin listoilla pyörineestä aiheesta :).[/quote:8c67477cb7] Mun mielestäni tämä on yksi Gloranthan siisteimmistä jutuista: miten aikuiset äijät voi höpistä jostakin kuvitteellisen maailman tulkinnan intertekstuaalisista ja anekdotaalisista kehyksistä ja löytää siitä yhteisöllistä tunnelmaa. Lisää vaan näitä pohdintoja. :) -G
Ugly Psycho linkki 7. syyskuuta 2009 kello 9.44
Ugly Psycho 7. syyskuuta 2009 kello 9.44 linkki Eikös ihan Glorantha-pakkauskin sano lohikäärmesolan tyyppien olevan ihonväriltään semmoisia välimeren tyyppien suuntaisia? Jotain pronssinvärisestä ihosta muistan. Eipä sillä, lähinnä keltteihin minäkin Orlanthini muuten yhdistän.
Bellad linkki 15. syyskuuta 2009 kello 15.15
Bellad 15. syyskuuta 2009 kello 15.15 linkki Ja ihan noin muutoin huomiona, valtaosa Sartarin alueen alkuperäisistä paikannimistä oli Gregin ainoa palkka hänen ystävilleen, mitä hänellä oli antaa silloisena ajanhetkenä. Näin hän itse kertoi. Hänen kaverinsa saivat nimensä Gloranthan kartalle, ja siten vain hänen kavereidensa vanhemmat ovat syyllisiä Sartarin nimistön tukipilareihin, joiden perusteella Sartariin on syntynyt kaikenlaista uutta. Korol muistanee tästä asiasta enemmän. Glorantha pakkaus höpisee jotain yleispätevää alueen ihmistyypistä, mutta ei erityisen selkeästi, ainakaan suomennettu versio. Vesa: voisiko mielikuvaasi vaikuttaa myös sekin, että Myrskyhärkä on lempi kulttejasi, ja se on voimakkaasti viikinki mytologioiden mukainen? Perus sartarilaisessa kulttuurissa se kuitenkin on minoriteetti palvojien edustama, ja taasen autiomaassa paljon palvotumpi, silti emme kukaan oleta että autiomaassa asuisi normanneja tms.? Suurin osa Greggauksista taitaa muutenkin olla lähinnä Gregin hienoisia "tälläin tää minun Gloranthassa menee" lausuntoja, kun nyky gloranthasta kuitenkin 90% on fanituostosta. Nimistön suhteen varmaan voisi viitata Vesan omaankin Agimorilaisuustuotoksellisuuteen, jossa porukka halusi että agimorien nimistöön valitaan afrikkalaisen heimokulttuurin mukaisia nimiä. Kukaan kuitenkaan ei varmaan halua tällä sanoa, että agimorilaiset olisivat puhtaasti afrikkalaisia, vaikka nyt tällä kertaa ihonvärin kanssa ollaankin melko samalla suunnalla.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2009 kello 19.52
Vesa 15. syyskuuta 2009 kello 19.52 linkki Ei minulle Myrskyhärästä saatikka mistään muustakaan yksittäisestä jumalasta nuo näkemykset muotoudu. Se on se kokonaisvaltaisempaa, sekä juurikin orlantheista luodut kuvitukset niin KoDP:ssa kuin muissakin julkaisuissa. Mitä Agimoreihin tulee niin kyllä minä Agimoreja miettiessä olen nimenomaan pitänyt mielessäni afrikkalaiset kulttuurit, kuten esimerkiksi zulut josta ammentaa vaikutteita. Eivät Agimorit tietenkään ole afrikkalaisia, vaan Agimoreja, eivätkä Orlanthit ole kelttejä tai viikinkejä vaan Orlantheja.
Bellad linkki 16. syyskuuta 2009 kello 17.13
Bellad 16. syyskuuta 2009 kello 17.13 linkki [quote:89db574a60="Vesa"] Mitä Agimoreihin tulee niin kyllä minä Agimoreja miettiessä olen nimenomaan pitänyt mielessäni afrikkalaiset kulttuurit, kuten esimerkiksi zulut josta ammentaa vaikutteita. [/quote:89db574a60] Ehkä vika onkin siinä, että Sartarin alueen fanituotoksia tehneet ovat pitäneet mielessään pohjoisemman euroopan alueen historiallisia kansoituksia ja niiden kulttuureita, joista ovat ammentaneet vaikutuksia, eikä Gregin materiaaleja niistä...
newsalor linkki 23. lokakuuta 2009 kello 12.58
newsalor 23. lokakuuta 2009 kello 12.58 linkki Nooh, eipä tässä toisaalta olla pakotettu kenenkään muun vision mukaan pelaamaan. Tulkinnat ja näkökulmat tuo musta rikkautta vaan ja pakko muistaa, ettei esim. kaikki omat näkemykset oo mitenkään linjassa esim. eurooppalaisten fanien tuotoksien kanssa. Mun orlantheilla kun on epäilyttävästi myös suomalaisia piirteitä. :)
sunherd linkki 3. marraskuuta 2009 kello 23.32
sunherd 3. marraskuuta 2009 kello 23.32 linkki Tästähän on joskus puhuttukin, että suomalaisilla Orlantheilla on ainakin tapana mm. saunoa, vaikka tätä ei kai missään virallisessa Orlanthi-lähdekirjallisuudessa mainita :)