Vanha foorumi

Takaisin

Gloranthan teollistuminen

Yleinen Glorantha-keskustelu
littlestone 26. maaliskuuta 2009 kello 13.26
Kirjoittaja Viesti
littlestone linkki 26. maaliskuuta 2009 kello 13.26
littlestone 26. maaliskuuta 2009 kello 13.26 linkki En ole varma kuuluuko seuraava yleiselle Gloranha palstalle... Tapahtumat sijoittuvat ainakin Genertelan kartoille ja maailma on periaatteessa Gloranhta. Se ei kuitenkaan ole se alkuperäinen, mitä on oikeissa kirjoissa. Kerroin jo aikaisemmin keskustelussa "Genertela 200 vuotta myöhemmin", että kun pelimme ovat edenneet, niin aika kuluu mukana. Kun aloitamme uuden pelin Gloranthassa, se ei ala "alusta". Viimeksi pelasimme maailmassa, jossa kaos hallitsee Genertelaa ja muutama lakiolento yrittää taistella toivottomasti selviytymisestään. Tämä kampanja kesti 3,5 vuotta ja pelitunteja kertyi varmaan 1000. Lopulta kaos nujertui ja alkoi uusi aikakausi. Kaosta kukistaessa kaikki muut pantheonit joutuivat pakon edessä tekemään liittoja keskenään. Lopulta kaos kukistui. Muiden pantheoneiden välit paranivat (ainakin jonkin verran). Peikot eivät metsästäneet enää haltioita ja kääpiötiä (ainakaan julkisesti), vaikka välit ovatkin parhaimmillaan kireät. Kääpiöt huomasivat liiton ihmisten kanssa olevan hyödyllinen ja näin kääpiöiden teknologia jakautui lopulta ihmisille. Näin alkoi teollistuminen. Teknologia levisi kuin kulovalkea Genertelassa. Lopulta se alkoi pikkuhiljaa korvaamaan taikuutta ja lopulta jumalat ja taikuus menitti suosiotaan. Alkoi sivistymisen aikakausi. 200 vuotta on kulunut suuresta sodasta kaosta vastaan. Teknologia hallitsee maailmaa ja taikuus on unohtunut lähes kokonaan. Vanhat riimu kultit kuuluvat primitiivisille Barbaareille. Henkitaikuus on jotain "ihme hömpötystä". Kaduilla liikkuvat vartijat pitävät hallussaan musketteja ja sotia käydään musketööreillä. Eli voisi vastata meidän maailman 1600-1800 aikakautta. Taikuus on harvinaista, niin että sitä saatetaan pitää meidän maailman "noituutena" jne. Moni on varmaan pelannut tietokone RPG:tä "Arcanum". Vähän sen kaltainen maailma (on muuten hyvä peli). Kertokaahan mitä olette mieltä ideasta? Yleensä ja peliteknisesti? Olemme pelanneet yhden testi pelin tässä maailmassa ja peli onnistui erinomaisesti ja peliporukka janoaa lisää. Kesti hetken sovitella tämän maailman sääntöjä, mutta osa meistä (minä mukaan lukien) on pelannut aktiivisesti roolipelejä 13 vuotta. Ehkä kokemus ja ikäkin antoi valmiuksia onnistuneeseen peliin uudessa pelimaailmassa. Kaikki palaute on erittäin tervetullut, mutta joillakin on paha tapa kommentoida asian vierestä tai ilman perusteluja. Sitten vielä yksi asia: Osa lukioista kommentoi varmaan jotenkin näin: "Käytän mielummin [i:c07a27810d]oikeita[/i:c07a27810d] Gloranthan kirjoja" tai "Ei tuo liity mitenkään [i:c07a27810d]oikeaan[/i:c07a27810d] Gloranthaan tms. Kaikki tietää ettei se ole "oikea" Glorantha, joten sellaiset kommentit eivät ole mielestäni tarpeellisia. Jos löytyy asiaan asiallista ja perusteltua palautetta, niin otan ilomielin vastaan! :)
Assath linkki 27. maaliskuuta 2009 kello 10.59
Assath 27. maaliskuuta 2009 kello 10.59 linkki Ihan kiinnostavan kuuloinen ajatus josta kuulisin mielelläni enemmän. Ootko sää jo suunnitellut säännöt teknologialle (Oletan, että käytä systeeminä RQ.ta)? Teknillisistä vempaimista täytyy löytyä aika pirunlaisesti ytyä, jos niiden avulla meinaa kävellä yli kunnon loitsuilla varustautuneesta papista tai velhosta. Miksi muuten olet päättänyt teknologian ja jumalten olevan ristiriidassa? Onko kyseessä puhtaasti tyylivalinta? Entä minkälaisiin jumaluuksiin se väki siinä uudessa Gloranthassa uskoo?
Bellad linkki 27. maaliskuuta 2009 kello 11.27
Bellad 27. maaliskuuta 2009 kello 11.27 linkki [quote:304e5e87f8="Assath"]Ihan kiinnostavan kuuloinen ajatus josta kuulisin mielelläni enemmän. Ootko sää jo suunnitellut säännöt teknologialle (Oletan, että käytä systeeminä RQ.ta)? Teknillisistä vempaimista täytyy löytyä aika pirunlaisesti ytyä, jos niiden avulla meinaa kävellä yli kunnon loitsuilla varustautuneesta papista tai velhosta. Miksi muuten olet päättänyt teknologian ja jumalten olevan ristiriidassa? Onko kyseessä puhtaasti tyylivalinta? Entä minkälaisiin jumaluuksiin se väki siinä uudessa Gloranthassa uskoo?[/quote:304e5e87f8] En usko, että teknologia on ollut parempaa tai tehokkaampaa kuin loitsut. Kyseessä on puhtaasi hedonistisuus. On paljon helpompaa aatelisnuoren mennä kauppaan ja ostaa 1000 lunarilla kivääri ja 30 000 höyryvoimainen panssarivaunu, kuin opetella velhovoimia 75 vuotta. Eli kyseessä on perinteinen "mulle kaikki nyt ja heti" ilmiö, joka on kovin vahva, varsinkin nuorilla. Jos pääosa nuorista otta ahelpon tien, niin silloin velhot harvenee entisestään, jolloin niiden saamaa voimaa kadehditaan entistä enemmän, jolloin valtaa aletaan helposti käyttämään velhoja vastaan jolloin "noita!" on helppo lausahdus omien "Kunniallisten" aikeiden puolustamiseksi. Ja tokihan teknologia jyllää jonnin verran, ei kai tuhansien vuosien ikäiset kääpiöt, jotka harjoittavat velhoutta, muutoin jaksaisi vaivautua pitämään sitä olemassa? Itseäni henk koht on aina kiinnostanut perinteisen joko tai asetelman sijasta stempunk, jossa taikuus lujittaa ja vahvistaa teknologiaa. JOskus suunnittelin steampunk maailmaa, joka kulki työnimellä Cypersteam. Jos olisin sijoittanut sen Gloranthaan, olisi se varmasti menestynyt paremmin, nyt sitä ei koskaan edes pelattu. No kuiten. Kuulostaa jälleen hieman nopeasti kasaan lyödyltä kehitykseltä, joka varmasti kaipaa paljon detaljea, jotka syntynevät seuraavan 3,5 vuoden aikana, mutta noin ylipäätään minulle tulee sellainen olo, että kyseiset tapahtumat ovat mahdollisia jollain alueella gloranthassa, mutta ei globaalisti.
newsalor linkki 27. maaliskuuta 2009 kello 13.36
newsalor 27. maaliskuuta 2009 kello 13.36 linkki Steampunk on kyllä kiinnostava genre ja on siistiä kuulla miten teidän kampanja-maailmanne on kehittynyt massiivisesti eteenpäin. Olen itsekkin pidemmän aikaa miettinyt mahdollista kampanjaa Arcanum-pelin hengessä. Taikuuden ja teknologian vastakkainasettelu on siinä mielessä luonnollista, että Gloranthan kaikki kultit Punaista Jumalatarta lukuunottamattaovat konservatiivisia! Uusien tapojen omaksuminen luonnollisesti heikentää ikiaikaisten riittien tehoa, eivätkä esi-isät moisesta hapatuksesta tykkää. Musta teknologia pysyy mielenkiintoisena steampunkissa mikäli se on ainutkertaista. Ei siinä mitään, jos arkebuuseja tjsp. on kaartillakin käytössään, mutta esim. maailman ainut kuumailmapallolaiva, höyryvoimalla kävelevä linnoitus tai sukellusvene ovat älyttömän siistejä vain, jos ne ovat ainutkertaisia. Mikäli Kapteeni Nemo olisi ollut vain yksi kymmenistä tai sadoista sukellusvenekapteeneista, niin hänen sukellusveneseikkailuistaan olisi se taika kadotettu. Olenkin täysin varma, että steampunk on oikeasti se genre, jossa teknologian tulisi olla magiaa.
Garrik linkki 31. maaliskuuta 2009 kello 14.25
Garrik 31. maaliskuuta 2009 kello 14.25 linkki Tulee mieleen Warhammer Fantasy. Tykkejä, musketteja, höyrykärryjä, noidanmetsästäjiä, jne. Luultavasti tykkäisin. :) -G
littlestone linkki 14. toukokuuta 2009 kello 8.36
littlestone 14. toukokuuta 2009 kello 8.36 linkki [quote:c7fabab613="Assath"]Ihan kiinnostavan kuuloinen ajatus josta kuulisin mielelläni enemmän. Ootko sää jo suunnitellut säännöt teknologialle (Oletan, että käytä systeeminä RQ.ta)? Teknillisistä vempaimista täytyy löytyä aika pirunlaisesti ytyä, jos niiden avulla meinaa kävellä yli kunnon loitsuilla varustautuneesta papista tai velhosta. Miksi muuten olet päättänyt teknologian ja jumalten olevan ristiriidassa? Onko kyseessä puhtaasti tyylivalinta? Entä minkälaisiin jumaluuksiin se väki siinä uudessa Gloranthassa uskoo?[/quote:c7fabab613] Pahoittelen vastauksen viivästymistä Assath ja muutkin. Tyyli valinta? Taitaapi olla niin. Maailma voi toimia myös vaikka jumalat ja taikuus olisivatkin yhtä yleistä kuin aijemminkin. Kirjoitan kuintenkin kohtia, jotka vastaavat varmasti tuohon kysykykseen [i:c7fabab613](Miksi muuten olet päättänyt teknologian ja jumalten olevan ristiriidassa? Onko kyseessä puhtaasti tyylivalinta? Entä minkälaisiin jumaluuksiin se väki siinä uudessa Gloranthassa uskoo?)[/i:c7fabab613] Kyllä käytän pohjana perus RQ systeemiä. Lainasin kääpiöiden muskettien tietoja, jotta sain luotua erilaisia musketteja. Esim. suuremmissa kaupungeissa perusvartijat pitävät meleeaseen lisäksi muskettia tai pistoolia (kovemmat jätkät molempia). Muketti on tehokas ase ja sillä usein pudottaa jonkun jolla on päällä pienet taikuussuojat. Musketilla taas voi ampua vain kerran ja lataaminen kestää (hyvä musketin käyttäjä voi ampua 3 kertaa minuutissa) Se on myös kallis, eli sellaista ei saa joka kulman takaa (hinta n. 1000 lunaria), lisäksi ruuti ja kuulat maksavat myös (yksi laukaus n. 2 lunaria). Sitten se taikuus. Eli kun teknologia on helpottanut ihmisten perustarpeita ja elämää, niin että esim. höyryllä toimiva työkone korvaa "siunaa siemenet" loitsun ja tätä rataa jumalien suosia on romahtanut ja tietysti sitä myötä heidän voimansa. Näin olle taikuus on todella harvinaista ja jos joku näkee sitä, reaktio on tyyliin "vau, tee se uudelleen" tai "NOITA NOITA!". On helpomapaa ampua ja ladata musketilla, kuin mennä uusimaan viikoiksi loitsuja. No miten tuliaseella pärjää riimulordin tasoista kaveria vastaan? Esim. taikamiekan sijaan teknologian käyttäjä voisi saada teknologiassa kehittyneemmän aseen: Rihlaus keksittiin muistaakseni joskus 1800 luvulla, eli revolveri voisi olla tässä ns. "High-Teck" ase tai pulttilukko kivääri (voi ampua kerran tai useammin meleessä --> kuten jousi, mutta huomattavasti tehokkakkaampi ja panoset voivat loppua) Oma jännitys on myös siinä kun rupeaa satamaan vettä kun pitäisi ampua (ruuti kastuu)... Sitten jos ottaa vähän "Arcanum" maailman peri aatetta, eli teknologia haittaa taikuutta ja päin vastoin. Esim. velhotaikoja jolla 25% taikuus, ei juurikaan vaikuta mihinkään, mutta velhoilialla on vaikeuksia käytää loitsuaan koneiden lähellä. Sitten kun velhoilian taikuus alkaa olla 75%, niin silloin sähkölamput ovat rajua häiriötä ja höyrykojeet saattavat mennä rikki. Sitten 100%, eli maagit voivat aiheuttaa suurtakin vahinkoa paikassa missä on paljon laitteita ja kojeita. Peliteknisesti muskettiin ei voi heittää esim. moninuolta tai mitään muutakaan taikaa --> jotain rajaa sentään. Siinä perus idea. Mutta sittten olen kehittänyt uusia ammatteja, jotka kyvyillään voivat korvata jonkin verran taikuutta. Koska taikuus on oleellinen osa RQ systeemiä, niin täytyy olla jotain hahmolle, joka päättää panostaa teknologiaan taikuuden sijasta. Tässä esmierrki ammatti ja siihen liittyviä kykyjä: Ammattina lääkäri. Lääkärin ammatti on aina ollut arvostettu. Tällaisella hahmolla on luultavasti suuri palkka (esim. lääkäri kyky % = lunaria/ viikko). Sitten peli teknillisyyttä: Ensiapu kyky muuttu (upgrade to) lääkäri kyvyksi. Jokainen 20% tätä kykyä antaa +1 tavallisen d3:men lisäksi ensiapuun verrattuna --> esim. 60% lääkäri kykyä antaa d3+3 pistettä, kun perus ensiapu antaa vain d3. Lisäksi 90% lääkäri pystyy jopa laittamaan katkenneen raajan paikoilleen (mikäli ehtii tehdä sen 10MV sisällä). (Tai sitten esim. ensiapu pitää olla vähintään 75%, että voi aloittaa opettelemaan lääkäri kykyä tms.) Sitten toinen erikoiskyky: Anatomia. Lääkäri voi tehdä ruumiin avauksia ja opetella käsiteltävän olennon anatomiaa ja esim. hermopisteitä tai muita heikkoja pisteitä. Jos perusanatomia heitto onnistuu, lääkäri oppii sen olennon/olento tyypin anatomian --> jokaiselle pitää olla oma anatomia kykynsä (perus anatomian lisäksi). Kun oppii uuden olennon anatomian sen onnistumis % = Perus anatomia kyvystä 20%+tietobonus. Nämä ovat kaikki siis tietokykyjä. Jokainen tällainen tieto vie yhden vapaaälyn. Seuraavan kerran kun lääkäri taistelee tällaista olentoa vastaan hän voi yrittää osua olentoa johonkin heikkoon kohtaan. Pitää ensin heittää heitto, joka käsittää sekä tämän olennon anatoimian, että lääkäri kyvyn (onnistuminen on heikompi kyky %). Onnistuminen meinaa, että lääkäri saa paremman mahdollisuuden tehdä eriokoisonnistumisen ja kriittisen osuman. Sitten hänen pitää osua "tiettyyn osumapaikkaan" säännöllä (puolitettu osuma + H-muutos). Erikoisonnistuminen paranee 20% lääkäri/anatomia kyvystä ja 5% kriittenen (verrataan huonompaa kykyä). (Tavallisesti tietokykyjä ei voi nostaa kokemuksella, mutta olen antanut hahmoille kokemusheiton, jos kykyä käytetään taistelussa onnistuneesti) Lääkäri voi opettaa myös muille hahmoille hermopisteitä, mutta jos oppilas ei ole lääkäri, hän voi oppia vain oman ensiapunsa%/2. Lisäksi lääkärillä on on koko ajan menoja ja hän ei ehdi juurikaan harjoittelemaan. Lisäksi hänen taitelu kykynsä on max NPPx5. (Ainakin silloin kun töissä tienaamassa eikä seikkailemassa). Lisäksi lääkärin toissijainen ammatti voisi olla esim. alkemisti. Eli tekee luonnon omista tarvikkeista vaikkapa parannus potioneita tai myrkkyjä ja vastamyrkkyjä. Toissijaisia ammatteja voi olla vain yksi ja sen maksimi on 75%. (Olen kehittänyt jonkin laisia sääntöjä myös alkemialle). Roolina lääkäri on usein arvostettu ja varakas herrasmies. Nuori hahmo ei välttämättä ole vielä ansainnut mainetta ja tuloja. Lääkäri siis pääasiassa toimii ryhmän "parantajana", joka on suuntautunut teknologiaan. Hän pitää mukanaan varmaankin jonkinlaista pitoolia. Lääkäriä voi käyttää esim. vaikka johtolankojen etsiänä ruumiista, kun paikallinen poliisi tutkii murhatun prostitoidun tapausta. Muitakin ammatteja olen kehittänyt ja kerron niistä lisää/tarkemmin, mikäli joku on kiinnostunut kuulemaan lisää. Olemme pelanneet nyt 5 peli kertaa (n. 4-8h/peli). Ensimmäiset 2 olivat lähinnä kokeiluja, mutta pelaajat janoavat nyt lisää. Olen siis alkanut kehittämään tosissani sääntöjä peliporukan kanssa, jotka sopisivat tähän maailmaan. Tässä peliporukassa on 4 pelaajaa ja pelinjohtaja (minulla on 2 peliporukkaa). 2 heistä on suuntautunut taikuuteen ja 2 teknologiaan. Heidän pelinsä on toiminut hyvin yhteen ja hauskaa on ollut. Heidän ammattinsa ovat: Tuliaseseppä ihminen (teknologia) --> osaa korjata musketteja ja myöhemmin jopa valmistaa niitä. Ryhmän monitoimimies ja väsääjä. Myöskin kylän seppä mihin pelin tapahtumat sijoittuu. Muut hahmot eivät tiedä, mutta hän pitää sisällään salisuuksia. Alkemisti puolituinen (teknologia) --> valmistaa luonnon tuotteista rohtoja. Jokaisen rohdon muistaminen vie vapaataälyä. Hän on myös käynyt yliopiston, eli on porukan aivot. "Entisessä" elämässään hän oli varas, jotta saisi maksettua opinnot jotenkin. Nyt hän on valmis alkemisti ja hän tienaa elantonsa rohdoilla. Metsän vartija haltia (taikuus) --> vähän kuin "ranger" useissa fantasia peleissä. Hänen kotikenttänsä on metsä. Hän saa bonuksia havainnointi ja salavihkaisuus kykyihin metsässä. Lisäkski hän voi kommunikoida eläinten ja kasvien kanssa (rajallisesti). Tämä hahmo kuuluu myös Aldryan kulttiin. Paladiini ihminen (taikuus) --> vähän kuin muissakin fantasia peleissä. Ryhmän johtaja, joka rohkaisee muita niin arkipäivän askareissa kuin taistelutilanteissa. Tämä hahmo käyttää velhotaikuutta ja on erikoistunut parantamiseen. Kaksi viimeistä ammattia kehitin pelaajien pyynnöstä. Tiedän että jotkut vannoutuneet Glorantha fanit karsastavat näitä "klisee" ammatteja, mutta olen saanut nämä roolit toimimaan ja pelaajat tykkäävät konseptista. Sehän se on tärkeintä ;) Jos joku on kiinnostunut lisää, niin rohkeasti vain kyselemään. Ja tietysti argumentoimaan hyväksi ja huonoksi! Muuten ei koskaan kehity :)
littlestone linkki 14. toukokuuta 2009 kello 10.59
littlestone 14. toukokuuta 2009 kello 10.59 linkki [quote:5d07b95fe6="Bellad"] Ja tokihan teknologia jyllää jonnin verran, ei kai tuhansien vuosien ikäiset kääpiöt, jotka harjoittavat velhoutta, muutoin jaksaisi vaivautua pitämään sitä olemassa? Itseäni henk koht on aina kiinnostanut perinteisen joko tai asetelman sijasta stempunk, jossa taikuus lujittaa ja vahvistaa teknologiaa. JOskus suunnittelin steampunk maailmaa, joka kulki työnimellä Cypersteam. Jos olisin sijoittanut sen Gloranthaan, olisi se varmasti menestynyt paremmin, nyt sitä ei koskaan edes pelattu.[/quote:5d07b95fe6] Hyvä kysymys tuo. Enpä äkkiseltään keksi siihen vastausta. Ehkä kääpiöiden teknologia kehittyy niin paljon, että he eivät tarvitse enää velhoutta...? Tai sitten kääpiöt ovat yksinkertaisesti poikkeus ja ristiriitaisuus koskee vain ihmisalueita tms. Mitä sinä sanoisit? Ristiriita on ehkä huono sana. Teknologian ei tarvitse kumota/hävittää taiukuutta. Taikuus vain unohtuu maailmasta, kun sitä ei käytetä. Maailma voi hyvinkin toimia, niin että taikuus vain vahvistaa teknologiaa. Ehkä siitä saa uuden teeman tai jopa seikkailun. Minusta kuitenkin esim. moninuolella vahvistettu musketin kuula on liian jyty. Vai mitä sanotte? Ei toimisi globaalisti? Varmaan maku asia. Kysehän on kuitenkin fantasia peleistä ja kaikki on pelinjohtajan päätettävissä. PS. Otan vastaan myös sääntö ehdotuksia :)
Nysalor linkki 17. toukokuuta 2009 kello 15.01
Nysalor 17. toukokuuta 2009 kello 15.01 linkki Ihan kiinnostava idea tuo teknologian ja teollisuuden yhdistäminen Gloranthaan. Eikä niin kaukaa haettuakaan, sillä onhan virallisessa Gloranthassa ollut eräänlainen tekniikan valtakausi: toinen aika ja sen zistorilaiset koneenrakentajat. Vaikka toisella ajalla zistorilaisten valta taisi rajoittua aika paljolti Zistorwalin kaupunkiin, heitä oli läsnä kuitenkin kaikkialla Keskimeren imperiumissa ja ehkä vähäisemmässä määrin muuallakin. Zistorilainen teknologia ei ole puhtaasti ottaen tekniikkaa siinä mielessä kuin me sen ymmärrämme, sillä laitteiden toimimisen pohjalla on kuitenkin velhotaikuus, jota ilman ne olisivat vain elottomia metallihökötyksiä. Kuitenkin juuri zistorilaiset rakensivat Gloranthaan ja nimenomaan Zistorwaliin valtavia tehtaita, jotka syytivät sarjatuotantona tavaraa, kuten kammottuja jumaltietäjien tehdasvalmisteisia taika-aseita. Onhan se aika valtava ero verrattuna normaaliin gloranthalaiseen valmistustapaan, jossa hurskas palvoja saa palvomaltaan olennolta voimia aseen vahvistamiseksi. Zistorilainen sotatekniikka kaiketi huipentui eräänlaisiin robotteihin ja valtaviin taistelukoneisiin, joissa oli varmasti vastusta Wyrmien ystävien imperiumin valtaville dinosauruksillekin. Blood of Orlanth kuvaa, kuinka jumaltietäjät lähettivät robottejaan myös sankarimatkoille ja kuinka ne oli kehitetty hämäämään jopa jumalia. Toisaalta Keskimeren imperiumissakaan teknologia ei tullut samalla tavalla laajaksi ja arkielämäänkin ulottuvaksi jutuksi kuin mitä se mostaliyhteiskunnissa on. Tavallinen talonpoika ei saanut nauttia teknisen kehityksen hedelmistä. Jumaltietäjien kohtalo kuitenkin osoitti, että loppujen lopuksi heidänkin mahtava tekniikkansa oli liian heikkoa pystyäkseen pitämään puoliaan vanhojen uskontojen uutta tulemista vastaan. Zistorwalin puolustus murtui vanhojen uskontojen yhdistäessä voimansa, ja vaikka Zistorwal ei ole ihan kokonaan kuollut kolmannella ajallakaan, siitä ei ole ainakaan toistaiseksi ollut juuri muuhun kuin vaaralliseksi raunioksi, josta rohkeat seikkailijat saattavat saada eksoottisia esineitä.