Vanha foorumi

Takaisin

Skenaarioideointia Toisen Ajan Agimoreille

Zin Letters -tekijäfoorumi
Vesa 9. helmikuuta 2009 kello 8.49
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 9. helmikuuta 2009 kello 8.49
Vesa 9. helmikuuta 2009 kello 8.49 linkki Tässä kun on nostettu esiin tuota että zineissä täytyisi olla myös Mongoosen RuneQuestille suunnattua materiaalia niin olen jonkun verran ideoinut että kuinka Agimorien suhteen voitaisiin asiaan tarttua. Ajattelin että varmaan kaikkein toimivin vaihtoehto jolla saadaan Agimorit zinin myötä ujutettua MRQ:n piiriin olisi tietysti jonkinlainen valmisseikkailu Toiselle Ajalle sijoitettuna. Asetelmana Jumaltietäjät ja Agimorit. Blood of Orlanthia lukemattomana tässä piilee omalta osaltani se ongelma, että skenaariosta saattaa tulla Blood of Orlanthin kopio. Mietinkin nyt että toimiiko/meneekö Blood of Orlanthin kanssa päällekkäin sellainen asetelma, että Jumaltietäjät koittavat tunkeutua Agimorien myytteihin ja haalia Agimoreista ja heidän myyteistään kaiken mahdollisen tiedon ja Agimorit sitten koittavat taas estää tätä? Ajattelin että skenaarion voisi kirjoittaa kahdessa osassa, eli toinen olisi Jumaltietäjä -hahmoille suunnattu ja toinen sitten taas Agimoreille. Mutta ideointia olisi varmaan hyvä suunnitella täällä isommalla porukalla jotta tässä päästäisiin välttämään Blood of Orlanthin kopiointi.
humis linkki 9. helmikuuta 2009 kello 11.41
humis 9. helmikuuta 2009 kello 11.41 linkki Blood of Orlanth itse asiassa ei keskity paljon ollenkaan jumaltietäjiin vaan EWF:ään ja Orlantheihin. Ja jos et oo lukenu sitä niin tuskin muutenkaan ois liian samanlainen, joten worry less.
Nysalor linkki 9. helmikuuta 2009 kello 21.03
Nysalor 9. helmikuuta 2009 kello 21.03 linkki humis: [i:78217ea335]Blood of Orlanth itse asiassa ei keskity paljon ollenkaan jumaltietäjiin vaan EWF:ään ja Orlantheihin.[/i:78217ea335] Olen vähän toista mieltä, sillä jumaltietäjät ovat kuitenkin mukana Blood of Orlanthissa yhtenä kolmesta suuresta ryhmittymästä. Jos Blood of Orlanthin peluuttaa jumaltietäjähahmoilla, se kyllä aika vahvasti tuo jumaltietäjät mukaan. Toki vaihtoehtoisesti jumaltietäjien rooli voi olla aika pienikin. Eipä sillä, en kuitenkaan usko, että jokseenkin samanlainen asetelma agimorien ja jumaltietäjien kesken kuin Blood of Orlanthissa jumaltietäjien ja orlanthien välillä haittaisi, jos toteutus tehdään omaperäisesti. Vesan nostettu tuon skenaarioasian esiin olen minäkin pohdiskellut vähän sitä. Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että voisi olla kiinnostava juttu, jos jumaltietäjät pyrkivät sorkkimaan agimorien myyttejä tuottamalla Genertelaan pamaltelalaisia agimoreja. Mikä loistava tilaisuus tutkia kumpiakin myyttejä! Ja tietysti yhdistää ne selkeään monomyyttiin poistamalla kaikenlaisia väärinkäsityksiä ja erheitä. Mitähän agimorit itse ajattelisivat kaukaisista sukulaisista? Humiksella oli tähän liittyen hienoja pohdintoja agimorien alkuperästä. Toisen ajan Pavis olisi herkullista tavalla tai toisella upottaa skenaarioon, sillä siitähän on olemassa loistelias kirjanen Rough Guide to Pavis City. Ei toki kaupungin tarvitsisi olla itse tarkoitus, mutta se on kuitenkin alueen merkittävä voimakeskus, jossa toisen ajan kiinnostavat piirteet nousevat yhtenä sekamelskana esiin. Saattaisiko skenaario viedä tai jopa huipentua kaukaisessa Caladramaassa tai Lohikäärmesolassa agimorien sekaantuessa tavalla tai toisella mehiläis- ja ampiaiskansojen ikiaikaisiin sotiin? Tradetalkissa on luonnosteltu kolmannen ajan ampiaiskansaa, mutta mikähän mahtaa olla heidän roolinsa toisella ajalla? Ampiaismystikkoja? Suuri lohikäärmeampiaiskuningatar? No joo, minun mielikuvissani elää rehellisen seikkailullinen skenaario, mutta aivan yhtä hyvin skenaarion voisi laatia HeroQuestin useiden skenaarioiden tyyliin tavallisen klaanielämän puitteisiin, jota salakavalasti hivuttava jumaltietäjien korruptio uhkaa. Hahmotelman kannalta olisi olennaista sekin, sijoittuisiko skenaario valmiiksi tehdyn agimoriklaanin pariin vai olisi klaanin luominen osa peliä.
Vesa linkki 9. helmikuuta 2009 kello 21.37
Vesa 9. helmikuuta 2009 kello 21.37 linkki Itsellänikin käväisi mielessä enemmän seikkailupainotteinen skenaario, kuin laajempi kampanja-asetelma. Lähinnä syystä että olettaisin laajemman kampanjan luomisen vaativan sivutilaa enemmän kuin kertaluontoisen ja seikkailupitoisen skenaarion jonka voi läpäistä mahdollisesti yhden pelikerran aikana. Lisäksi jos skenaariota lähtee työstämään puhtaasti MRQ:ta ajatellen, on se sääntösysteemiltään parhaimmillaan ehkäpä juurikin seikkailupainotteisissa peleissä. Nysalor esittikin jo muutamia hyviä pohdintoja ja ideoita skenaariota koskien. Skenaarion ydinhän muodostuisi nimenomaan sen asian ympärille, miksi Jumaltietäjät hyökkäävät Agimorien myytteihin ja koittavat heidän salaisuuksiaan anastaa. Itselleni juolahti mieleen Agitorit. Eli Jumaltietäjät koittaisivat Agimorien myytteihin sekaantumalla päästä Agitorien jäljille ja hyötyä näistä tavalla tai toisella (millä?). Onko tämä ideana absurdia tai aivan liian "typerä"?
humis linkki 10. helmikuuta 2009 kello 9.59
humis 10. helmikuuta 2009 kello 9.59 linkki Lähinnä musta itse kirjoitettu sisältö Blood of Orlanthissa jumaltietäjille on niin syrjityssä asemassa, ettei se ollenkaan houkuta vetämään skenua jumaltietäjähahmoille. Tietysti [i:4cec4cd028]jos[/i:4cec4cd028] vetää, niin [i:4cec4cd028]saattaa[/i:4cec4cd028] kehitellä samanlaista sisältöä kuin mitä tähän on suunnitteilla. Ja tietty jos tätä näin ajattelee, niin sittenhän tää vaan pikemminkin tukee BoO:n kelailua jumaltietäjänäkökulmasta ;). Diggaan Agitori-ideasta. Johon tietty myös auttaa puoltoistamiesten roudaaminen myös Pamaltelasta.