Vanha foorumi

Takaisin

Taistelu taktiikat

Yleinen Glorantha-keskustelu
zjimi 10. marraskuuta 2008 kello 15.33
Kirjoittaja Viesti
zjimi linkki 10. marraskuuta 2008 kello 15.33
zjimi 10. marraskuuta 2008 kello 15.33 linkki Minkälainen on sinun tai peliporukkasi taistelu taktiikka. Tarvitaanko jotain erityisiä aseita, esineitä, taikoja, maastoa, ryhmää, lemmikkiä tai vihollista . Antakaa esimerkejä taistelu tilanteesta. 8-)
newsalor linkki 13. marraskuuta 2008 kello 2.58
newsalor 13. marraskuuta 2008 kello 2.58 linkki Oletan, että haluat puhua RQ:sta, vaikka yleiselle Glorantha-alueelle postasitkin. Mikään ei ole RQ:ssa tylsempää kuin pelkkä iskujen vaihtaminen kuolemaan asti. Musta taistelut muuttuvat siistimmäksi heti seuraavilla kikoilla: [b:fa2d478d9d]1) Taistelut muuttuvat heti paljon mielenkiintoisemmaksi, jos ne eivät ole nollasummapeliä.[/b:fa2d478d9d] Musta on älyttömän siistiä, jos perääntyminen, vangiksi ottaminen ja lunnaat ovat mahdollisuus. Jo yleisesti ottaen se, että kumpikin osapuoli tunnustelee toistensa vahvuuksia ja tilaisuuden tullen voi perääntyä loukkauksia ja kiviä nakellen, on tosi hieno homma. Jos saman kulttuurin jäsenten kanssa kahistaan, niin mikä sen hienompaa kuin välttyä TPK:lta (Total Party Kill) sillä, että antaudutaan, jonka jälkeen sukulaiset maksavat lunnaat. Jälleen uusi aihe seikkailulle ja roolipelaamiselle. PJ voi rohkaista tällaista käytöstä esimerkillään. Viholliset voivat välillä juosta karkuun tai antautua. Välillä vastukset voivat olla täysin ylivoimaisia, mutta tietenkin tällöin olisi hyvä antaa mahdollisuus sille pakenemiselle tai antautumiselle. [b:fa2d478d9d]2) Taistelut muuttuvat heti mielenkiintoisemmaksi, jos tavoitteena ei ole pelkästään vastustajan voittaminen.[/b:fa2d478d9d] Tylsäähän niitä vastuksia on meleevuoro meleevuorolta nuijia ihan muuten vaan. Tai on se kivaa jonkun aikaa ihan itsessään. Jännitystä ja muuta... Jännitys kuitenkin lisääntyy, jos pitää vaikka estää naapuriklaanilaisia murtamasta patoa tai taistella tiensä palavan rakennuksen luokse, jotta voi pelastaa siskonsa vihollisten piirityksestä. Entäpä jos pitäisi saada vastukset hoidettua mahdollisimman nopeasti ennenkuin vahvistukset saapuvat paikalle? Taistelut eivät läheskään niin helposti puuroudu samaksi mössöksi, jos sitten jälkeenpäin voi muistella sitä taistelua, jossa murrettiin se piiritys tai sitä toista, jossa kostettiin se, kun ne penteleet olivat piesseet pikkuveljeni. Mikäli hahmojen hengissä säilyminen on pelaajille tärkeää ja kohdan yksi opit on sisäistetty, niin tilanne muuttuu entistä mielenkiintoisemmaksi, kun pitää pohtia, että onko tämän kunnianloukkauksen kostaminen lopulta niin tärkeää vai pitäisikö juosta käpälämäkeen. [b:fa2d478d9d]3) Tasaisella maalla on tylsä taistella.[/b:fa2d478d9d] Glorantha on fantastinen paikka. Mahtavia maisemia löytyy ympäriinsä, mutta taistelukarttana on yleensä 2-D paperi, jossa kisaajat hakeutuvat vastuksiensa viereen kolistelemaan astaloitaan kuin paritansseissa konsanaan. Kukaan ei liiku ennenkuin toinen osapuoli kömmähtää. Jos elokuvien siistejä taistelukohtauksia katsoo, niin yhteistä niille kaikille on se, että ne käydään mielikuvituksellisissa ympäristöissä. Olkoonkin, etteivät RQ:n säännöt sovellu kungfu-elokuvien akrobatiikkaan - parasta onkin jättää se HQ:lle. Tästä huolimatta olisi verrattoman siistiä kohdata toisten klaanin esitaistelija taistelukentän yläpuolella ilman alkeisvoimien kannattelemana, kolistella kalpoja muurin päällä ja sortaa vastus sieltä alas tai taistella veden vallassa olevassa luolassa, jossa metallipanssari ja askel väärään suuntaan olisi resepti kuolemalle. Taktisemmistakin peleistä voi ottaa oppia. Kunniain kentille voi sommitella muureja, joiden taakse voi suojautua nuolilta, pullonkauloja, joiden kohdalla voi pidätellä lukumääräisesti ylivoimaista vihollista tai hankalaa maastoa, jonka läpi hevonen ei pääsekkään laukkaamaan.