Vanha foorumi

Takaisin

Vapaa äly

RuneQuestin säännöt
zjimi 1. lokakuuta 2008 kello 17.25
Kirjoittaja Viesti
zjimi linkki 1. lokakuuta 2008 kello 17.25
zjimi 1. lokakuuta 2008 kello 17.25 linkki En oikein ymmärrä [b:7deaa79d60]vapaa äly[/b:7deaa79d60] sääntöä. :( [i:7deaa79d60]Voisiko joku selittää ja valaista asiaa.[/i:7deaa79d60]
Vash the Stampede linkki 1. lokakuuta 2008 kello 18.10
Vash the Stampede 1. lokakuuta 2008 kello 18.10 linkki Alussa sinulla on Vapaa äly yhtä paljon kuin hahmon ÄLY-ominaisuus. Jokainen henkitaikuuspiste vie vapaata älyä kuitenkin pois, joten et pysty "muistamaan" loputtomasti loitsuja, vaan sinun täytyy valita mitkä loitsut opettelet ja muistat. Esimerkiksi haava vie yhden pisteen vapaata älyä, parannus 3 vie sitä kolme pistettä, tulimiekka 4 pistettä jne. Se, kuinka paljon loitsu vie vapaata älyä riippuu loitsun voimakkuudesta, eli siitä kuinka paljon se vie taikapisteitä loitsittaessa. Kun vapaa äly = 0 hahmo ei voi opetella uutta loitsua ennen kuin hän unohtaa jonkun toisen. Lisäksi se vaikuttaa velhotaikuuteen(joku voi gregata tämän sitten). Jokainen velholoitsu vie sitä pois jälleen yhden pisteen. Lisäksi velholoitsujen intensiteetti(voimakkuus) ei voi olla enemmän kuin velhon vapaa äly. Riimutaikuuteen se ei taida juurikaan vaikuttaa. Malta mielesi, joku kirjoittaa nämä säännöt varmasti kohta paljon paremmin.
Krasht linkki 2. lokakuuta 2008 kello 1.42
Krasht 2. lokakuuta 2008 kello 1.42 linkki Vapaa ÄLY tarkoittaa periaatteessa hahmon muistikapasiteettia. Hahmolla on yleensä ÄLY-pisteiden verran muistipaikkoja. Hahmo voi täyttää näitä muistipaikkoja opettelemalla Henki- tai velholoitsuja. Kukin loitsu varastoituu Vapaaseen ÄLYyn ja vie yleensä 1 pisteen per loitsu. Kun muistissa on loitsuja, Vapaa ÄLY vähenee loitsupisteiden verran (siitä tulee "ei-vapaata"). Henkiloitsut voivat viedä useankin pisteen verran Vapaata ÄLYä. Loitsija voi opetella korkeintaan Vapaan ÄLYn verran loitsuja. Siksi loitsijat varastoivat loitsujaan yleisesti myös älyhenkien Vapaaseen ÄLYyn tai matriiseihin. Henkiloitsijalle on yleensä hyödyllistä täyttää koko muistikapasiteettinsa loitsuilla. Myös velhot opettelevat loitsuja, joista kukin vie yhden Vapaa ÄLY-pisteen verran muistikapasiteettia. Heillä on kuitenkin tärkeämpää käyttöä Vapaalle ÄLYlle, joten he varastoivat loitsunsa matriiseihin, älyhenkiin ja velholemmikkeihin. Velhon kannattaa pitää muistikapasiteettinsa niin tyhjänä kuin mahdollista. Velho voi manipuloida perusvelholoitsua voimakkaammaksi. Tällöin hän käyttää hetkellisesti loitsun heittämisen aikana Vapaata ÄLYään kasvattamaan velholoitsun INtensiteettiä, KAntomatkaa, KEstoaikaa tai MOniloitsua. Kukin piste näitä manipulointeja maksaa yhden ylimääräisen taikapisteen loitsua heitettäessä (1 alkuperäisen pisteen lisäksi). Velho voi lisätä loitsuun yhteensä Vapaan ÄLYnsä verran lisämanipulointeja (minkä tahansa yhdistelmän eri tyyppisiä manipulaatioita). Esim. velho, jolla on 12 pistettä Vapaata ÄLYä voi heittää Animoi pronssi-loitsun (1 tp), johon hän voi lisätä +6 pistettä IN, +2 pistettä KE, +3 pistettä KA ja +1 pistettä MO. Tällöin loitsu maksaa 13 tp:tä (1 tp pohjalla, 12 tp:tä manipuloinneista), sillä on IN 7, 40 minuutin kestoaika, 80 metrin kantama ja se vaikuttaa kahteen erilliseen kohteeseen. Loitsun heittäminen kestää 13*2=26 iskuhetkeä (uusilla moniloitsusäännöillä, kts. Strangers in Prax). Tietenkään velhon ei ole pakko heittää loitsua maksimikapasiteetilla. Oman Vapaan ÄLYnsä lisäksi velho voi lisäksi voimistaa loitsua edelleen mm. velholoitsuja kasvattavalla kristallilla, joka lisää MHT:nsa verran pisteitä kaikkien heitettyjen loitsujen INtensiteettiin (ilman ylimääräisiä tp-kuluja) tai luomalla velholoitsumatriisin, johon on lumottu ylimääräisiä manipulointeja (nämä pisteet ovat tyyppisidonnaisia). Esim. velho voi loitsia Animoi puu-matriisin INtensiteetillä 3, KAntomatkalla 1. Tällöin koko matriisin luominen maksaa 5 MHT-pistettä. Tällöin velho, jolla on Vapaata ÄLYä 12 pisteen verran ja MHT 2 velholoitsuja kasvattava kristalli voi heittää Animoi puu-loitsun 1-19 tp:llä. Hän voi manipuloida loitsua kaikkiaan 18 pisteen verran, kunhan 5 noista pisteistä käytetään INtensiteettiin ja 1 piste käytetään KAntomatkaan. Tietenkään näin ei ole pakko tehdä, jos velho tyytyy heittämään loitsun ilman maksimipisteitä matriisista. Huomaa, että kristalli lisää automaattisesti jokaiseen loitsuun +2 IN. Tältä ei voi välttyä, mutta onneksi kristallin lisäämät pisteet eivät maksa tp:itä.
zjimi linkki 4. lokakuuta 2008 kello 16.14
zjimi 4. lokakuuta 2008 kello 16.14 linkki Kiitos paljon! Toi velho osio oli vähän pimennossa, mutta kiitos! 0]