Vanha foorumi

Takaisin

Kunnallisvaalit 2008

Yleinen keskustelu
Wlu 000 14. syyskuuta 2008 kello 23.17
Kirjoittaja Viesti
Wlu 000 linkki 14. syyskuuta 2008 kello 23.17
Wlu 000 14. syyskuuta 2008 kello 23.17 linkki Kuukauden kuluttua alkaa kunnallisvaalien ennakkoäänestys. Aloitetaan vaaliketju vuoden 2007 eduskuntavaalien tapaan. Mitä puoluetta aiot äänestää ja miksi? Äänestykseen eivät mahtuneet mukaan: 1. Suomen Kansan Sinivalkoiset (valitsijayhdistys) 2. Suomen islamilainen puolue (valitsijayhdistys) 3. Jokin toinen valitsijayhdistys 4. En äänestä / En saa äänestää 5. Jätän hylättävän äänen Ainakin nämä ovat tarjolla kohdassa kohdassa "Muu".
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 8.00
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 8.00 linkki Mikäköhän pakkomielle sinulla on näihin poliittisiin topikkeihin? Eikö sinulle vielä noiden aikaisempien viestiketjujen myötä ole jo selvinnyt foorumin käyttäjien poliittinen kanta, tai minusta tuntuu että eiköhän valtaosalle tämän foorumin käyttäjistä ole sinun poliittinen kantasi ja näkemyksesi selvinnyt. Tämä kun kuitenkin on Glorantha -foorumi ja siinä sivussa roolipelifoorumi, niin pääpiirteissään olisi ihan mukava että ihmiset pysyisivät itse aiheessa, eivätkä nakkelisi turhanpäiväisiä poliittisia viestiketjuja yleiselle palstalle jos muuta sanottavaa ei ole. Sinulla kun ei näytä olevan muuta annettavaa tälle foorumille kuin tällaiset poliittiset provokaatioaloitteet, niin senkin voisit jättää kirjoittamatta. Meillä on kuitenkin Kalikoksessa hyvä yhteishenki kaikin puolin niin minua ei huvita, saati edes kiinnosta, ruveta väittelemään tämän porukan kanssa politiikasta. Jokaisella on oma kantansa ja that's it, mutta ehkä sinun ulkopuolisena on sitä vaikea ymmärtää. Etsi siis jokin poliittisempi yhteisö, mutta älä jaksa jauhaa samaa paskaa täällä vaaleista toiseen. P.S. [b:33b1542bca]EI SIIS KIINNOSTA[/b:33b1542bca]
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 10.17
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 10.17 linkki Avasin tosiaan vuoden 2004 tammikuussa eli noin 5 vuotta sitten vastaavanlaisen gallupin. Olen pahoillani, että pakkomielteeni sai minut jälleen valtaansa yön tunteina. Saatan avata poliittisen keskusten tällä foorumilla jälleen vuonna 2013 ellei parannusta tapahdu. Rohkenin kuitenkin avata keskustelun nimenomaan täällä, koska täällä on hiljaista ja koska kahdella ensimmäisellä sivulla on kolme muutakin poliittisluontoista avausta (kaksi Kasilalta ja yksi Assathilta). Ilmeisesti kuitenkin vain minun, entisen Kalikoksen jäsenen, avaamat ketjut murtavat Kalikoksen yhteishengen. Voisiko joku muu avata vuoden 2008 kunnallisvaaleja käsittelevän ketjun niin Kalikoksen yhteishenki ei olisi vaarassa? Huomioikaa kuitenkin, että tällaiset ketjunavaukset siirtävät sellaisia Glorantha- ja roolipeliaiheisia korkealaatuisia avauksia kuten "Vanha, vaiko Uusi Tuntematon Sotilas? (elokuva)", "Asiakaspalautetta parhaimmillaan." ja "Onko foorumi kuollut?" pykälän alaspäin. Kontribuutiotani foorumille en lähde arvioimaan. Olen kirjoittanut lähemmäs 250 viestiä keväästä 2001 alkaen joista varsin pienen osan yleiseen keskusteluun. Tätä ennen kirjoitin vanhemmille RQ-foorumeille. Yli 200 jäljelle jäänyttä viestiä käsittelee foorumin varsinaista teemaa. Eivät ne viestit kovin korkeatasoisia ole, mutta en arvannut, ettei niillä ole mitään annettavaa. Jäljelle jäävät Vesan mielestä vain viiden vuoden välein tulevat poliittiset provokaatioaloitteet, jotka nekin voisin jättää kirjoittamatta. Kasilan avaamassa vuoden 2007 vaaliketjussa minä ja Nysalor keskustelemme Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen seurauksista. Ehkä tässä ketjussa voimme jättää sen aiheen vähemmälle ja keskittyä vaikka siihen, miksi niitä vaaleja järjestetään niin usein. "Samaa paskaahan" ne siellä jauhavat ja puolueiden "kannat ja näkemykset tulivat jo selville" edellisissäkin vaaleissa. Mutta jätetään riitely sikseen. Vesa ei ilmeisesti pidä minusta henkilönä enkä minä sille mitään voi tai ole kiinnostunut aihetta käsittelemään.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 11.07
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 11.07 linkki Minä sentään olen aktiivisesti pysynyt foorumin aiheissa, en keskittynyt yleiseen keskusteluun ja sielläkään yhteen ja samaan aiheeseen. Kun taas sinä aktivoidut nykyään näemmä aina silloin kun keskustelu on poliittista jos et itse topiccia aloita. Niissäkin aiheissa jaksat jauhaa sitä yhtä ja samaa, mollaat vihreitä ja mollaat vasemmistoa, kritisoit maahanmuuttoa ja hehkutat niitä oikeistolaisia ja perussuomalaisia aatteitasi. Sinulla on ilmiselvä pätemisen tarve poliittisissa kannoissa, luovuta jo, etsi joku uusi paikka jossa voit tuota pajunköyttäs muille tuputtaa mutta eiköhän nekin kyllästy siihen ajan mittaan. Tuo kaikki on moneen kertaan jo luettu erinäisistä viestiketjuista joihin sinä otat osaa. Joku jos ei näitä ole lukenut niin varmaan selaamalla käyttäjän Wlu 000 kirjoittamia viestejä tai hakemalla haulla kyseisen käyttäjän viestejä, niin voinette löytää ne. Noiden viestien olemassaololla voidaan siis todeta tämä viestiketju täysin turhaksi. Poliittista bullshittiä ollaan jauhettu täällä ihan tarpeeksi, jos samoja asioita haluat vielä vatvoa niin jatka toki vanhoihin ketjuihin.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 12.10
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 12.10 linkki Olen osallistunut tällä foorumilla laajamittaisesti vain yhteen ainoaan poliittiseen ketjuun jossa käsiteltiin Suomen maahanmuuttopolitiikkaa. Sinä ilmeisesti poltit tästä, tai tarkemmin ottaen mielipiteistäni, päreesi. Mutta toisin kuin vaikka keskustelijat Assath ja Nysalor et oikein osaa sanoa aiheesta mitään älykästä. Juuri tällaisista vahvauskoisista, mutta keskusteluun kykenemättömistä joukoista ääriliikkeet saavat aina kannattajakuntansa. Tässä ketjussa oli otsikon mukaan tarkoitus käsitellä Suomen kunnallisvaaleja vuonna 2008. Missään vanhassa ketjussa ei käsitellä niitä. Olisi ollut mielenkiintoista vaihtaa sananen vaikka kuntaliitoksista, viime aikoina paljon esillä olleesta kaavoituksesta tai vaikka julkisesta liikenteestä (ratikka Turkuun). Mutta jos Kalikoksen hallituksen jäsenen puolesta toivotetaan, etten ole tervetullut tällaista paskaa jauhamaan, provokaatioaloitteita postaamaan, pajunköyttä syöttämään ja vielä todetaan, ettei vuodesta 2001 kirjoittamillani pääasiassa RuneQuestia ja Gloranthaa koskevilla kirjoituksillakaan ole mitään annettavaa niin keskustelua ei ole hedelmällistä jatkaa. Kalikoksen hallitus päättää toki itse mitä foorumillaan tapahtuu, sehän on selvä.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 13.43
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 13.43 linkki No niin, sieltähän se ääriliike -kortti vetäistiin. Naurettavintahan tässä nimenomaan on se, että itse vetäiset sen herneenpalon sieraimiisi kun minä tai joku huomautetaan kovemmin sanoin mielipiteistäsi ja leimataan ne ääriliikkeiden ideologiaksi. Sitten kuitenkin olet heti leimaamassa omia ideologioitasi ja kantojasi vastustavat ihmiset ääriliikkeen jäseniksi, hipeiksi ja salakavaliksi kommunisteiksi. Se millainen kuva minulla sinusta on, on nimenomaan peräisin poliittisaiheisista keskusteluista irkissä ja nimellisesti täällä foorumin puolella. Joka kerta sinä olet ryhtynyt kritisoimaan joko jotain tiettyä ihmisryhmää tai suomen maahanmuuttopolitiikkaa. Voinet hyvin kuvitella että se ei kovin suuria luuloja sinusta tai tarkoitusperistäsi minulle anna, eli lienee päivän selvää että oletan tämänkin keskustelun soljuvan siihen suuntaan. Sinun kanssasi kyseisistä asioista väitteleminen on kuin koittaisi vannottaa uskovaiselle ihmiselle että jumalaa ei ole olemassa.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 15.06
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 15.06 linkki Eli kyse siis oli minun persoonastani eikä avauksen aiheesta. Näin arvelinkin. Politiikasta on lupa keskustella kunhan Wlu ei ole mukana kun sillä on vääränlaisia, jopa oikeistolaisia, mielipiteitä. En ole hyvä kirjoittaja, mutta ilmeisesti jokin mielipiteistäni on osunut maaliinsa kun käyt noin kuumana. En siis ole kirjoittanut turhaan. Mutta rajansa kaikella. En jaksa tapella henkilökohtaisella tasolla netissä. Todetaan keskustelunavaus epäonnistuneeksi. Siitä olen hieman yllättynyt että minua myöhemmin skeneen tullut henkilö ja Kalikoksen hallituksen jäsen julistaa, ettei tälle foorumille kirjoittamillani pääasiassa RuneQuestia ja Gloranthaa koskevilla kirjoituksilla ole mitään annettavaa ja kehoittaa minua etsimään toisen yhteisön.
newsalor linkki 15. syyskuuta 2008 kello 15.41
newsalor 15. syyskuuta 2008 kello 15.41 linkki Olen tällä hetkellä hiukka ulkona kunnallispolitiikasta. Pitää kovasti vielä miettiä, että mitä sitä täällä Oulussa äänestäisi. Pienenä hankaluutena näistä asioista keskustelussa tällä foorumilla on se, että vain jokunen asuu samassa kunnassa mun kanssa... :)
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 15.59
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 15.59 linkki Kysehän ei ole mistään sinun mielipiteittesi maaliin osumisesta, vaan yleensä siitä mentalisteetistasi millä esität asioitasi. Se on ihan sama puhutko oikeistolaista tai vasemmistolaista politiikkaa tai jauhat jumalan olemassaolosta tai mistä tahansa muusta aiheesta. Saman asian jatkuva jankkaaminen ei johda yhtään mihinkään. Ilmeisestikin identiteettisi on kokenut kovan kolauksen koska aikaisemmat mielipiteesi ja näkemyksesi eivät ole saaneet suurtakaan kannatusta ja sinun on pakko yrittää uudestaan ja uudestaan. Tämä on jo yksi syy miksi sinun kannattaisi vaihtaa areenaa, vaikka luultavasti olet jo muita vaihtoehtoja kokeillut saamatta sen lämpimämpää vastaanottoa, siksi yrität täällä taas uudelleen. Varmasti minulla on paljonkin eriäviä mielipiteitä monen muunkin foorumin käyttäjän kanssa niin poliittisista kuin muistakin asioista. Kuitenkaan kukaan heistä ei ole väen väkisin omaa mielipidettään asioista tuputtamassa niin kuin sinä, jolle se on ilmeisen pakkomielteinen asia. Ota myös huomioon se seikka että vaikka minä olen Kalikoksen hallituksen jäsen ja kehotin sinua siirtymään keskusteluinesi muualle, ei se tarkoita sitä että Kalikoksen hallitus näin tahtoisi. Joten turhaan provoat tuollaisella. Jos joku kansanedustaja kertoo mielipiteensä sinusta ja kehottaa sinua menemään vaikka Ruotsiin, niin tuskinpa rupeat eduskuntaa siitä syyttämään että se on kehottanut sinua menemään Ruotsiin. Tai mistäs sen tietää, jos vaikka hallitus onkin kieron ja vasemmistolaisen Kalikoksen kuristusotteessa joka sitä onnetonta hallitusta hyväksikäyttäen kiusaa rehellistä suomalaista.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 16.40
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 16.40 linkki Kuten olen jo monesti toistanut, olen kirjoittanut aktiivisesti vain yhteen foorumin politiikkaa käsittelevistä ketjuista ja siihenkin puolitoista vuotta sitten. Väität tätä "jatkuvaksi jankkaamiseksi", "uudestaan ja uudestaan yrittämiseksi" ja asioiden väkisin tuputtamiseksi. #Runequest-kanavallekaan en olen kirjoittanut about kolmeen vuoteen. En hae täältä kannatusta millekään vaan keskustelua mielenkiintoisesta aiheesta. Täällä on asiallisia keskustelijoita, jotka tuntevat politiikkaa ja joilla on hyviä ja erilaisia mielipiteitä. En ole missään väittänyt, että Kalikos olisi pyytänyt minua siirtymään muualle. Jos olisi, olisin jo siirtynyt. Ihmettelin sinun käytöstäsi.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 17.07
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 17.07 linkki [url]http://www.majatalo.org/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=4703[/url] Eiköhän tuolla ole ihan sitä samaa vuohotustasi kuin missä tahansa muuallakin. Vaikka olisit viimeeksi kirjoittanut vuosi sitten tänne ja kolme vuotta sitten #Runequest kanavalle, ei muuta asiaa mihinkään suuntaan. Sama se vaikka olisit viimeeksi kymmenen vuotta sitten kirjoitellut omia mielipiteitäsi kun ne kuitenkin ovat aina samoja. [quote:e32df8de75="Wlu 000"] Mutta jos Kalikoksen hallituksen jäsenen puolesta toivotetaan, etten ole tervetullut tällaista paskaa jauhamaan, provokaatioaloitteita postaamaan, pajunköyttä syöttämään ja vielä todetaan, ettei vuodesta 2001 kirjoittamillani pääasiassa RuneQuestia ja Gloranthaa koskevilla kirjoituksillakaan ole mitään annettavaa niin keskustelua ei ole hedelmällistä jatkaa. Kalikoksen hallitus päättää toki itse mitä foorumillaan tapahtuu, sehän on selvä.[/quote:e32df8de75] Tuossahan selvästi annat ymmärtää että minä edustaisin tässä asiassa nimen omaan Kalikoksen hallitusta. Itse Kalikoksen hallituksen tähän keskusteluun vedit, en minä. Minusta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä kuulunko hallitukseen vaiko en, itseäni minä tässä edustan enkä mitään toista osapuolta. Kalikoksella ei ole mitään tekemistä minun kommenttieni kanssa.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 17.51
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 17.51 linkki Ahaa. Minua tarkkaillaan muillakin foorumeilla ahkerasti. Ei ihme että aiheutan traumoja ja tuputtamisen tunnetta. Tuokin ketju oli muistaakseni ystäväni Assathin aloittamasta ketjusta lohkottu erillinen palanen. Alkuperäisessä ketjussa käsiteltiin USA:n presidentinvaaleja. Mutta mitäs linkittämäsi ketjun ensimmäisessä viestissä käsitelläänkään... elinikää, Irakin sotaa, vapaakauppaa, Israelin konfliktia... Huomaako kukaan siinä käsiteltävän Suomen kunnallisvaaleja vuonna 2008? Sinulla on ilmeisen vaikea havaita eroja eri teemojen välillä. [quote:0a24bf08fd]"Sama se vaikka olisit viimeksi kymmenen vuotta sitten kirjoitellut omia mielipiteitäsi kun ne kuitenkin ovat aina samoja."[/quote:0a24bf08fd] Jokainen epäilevä tehkööt testin. Kaivakoot sen vuoden 2007 vaaliketjun ja verratkoon sitä Vesan linkittämään ketjuun. Koska kirjoitan hänen mukaansa "aina samoja" pitäisi ketjujen sisältöjen olla sama. Minusta se ei ole. Toki olen molemmissa ketjuissa aika oikeistolaista mieltä. Mutta ei kai kukaan väitä, että joku Jutta Urpilainen puhuu joka tilanteessa samat mielipiteet asiasta riippumatta, vaikka hänellä ei ideologia vaihdukaan puheiden välillä? Kalikoksen hallitus päättää fooruminsa asioista. Siksi pidin mielenkiintoisena, että hallituksen jäsen käskee minua painumaan muualle. Muiden hallituksen jäsenten mielipiteistä minulla ei ole tietoa ja odotankin jännityksen vallitessa yhtyvätkö he Vesan mielipiteeseen.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 18.12
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 18.12 linkki Minusta se teema on lopulta yhdentekevää jos lopputulos johtaa aina samaan. Olkoon alkuperäinen teema vaikka presidentin vaalit 2006 tai Puumalan marttojen hallituksen vaalit 2010 mutta jos molemmista käyty keskustelu päätyy siihen että maahanmuuttajien määrää pitäisi Suomessa karsia ja somalit pitäisi karkottaa niin jossain on menty metsään ja pahasti. Edelleenkään en näe syytä miksi Kalikoksen hallituksen pitäisi olla millään tavalla osallisena tässä keskustelussa. Se ei ole millään tavalla hallituksen asia että jos minä täällä ilmaisen kritiikkiä siitä, että kaveri, joka on foorumille postannut jotain Gloranthaan tai roolipelaamiseen liittyvää viimeeksi vuonna 2004 ja ilmestyy vain silloin tällöin paasaamaan jotain poliittista tuubaa.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 18.32
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 18.32 linkki Linkittämässäsi ketjussa ei mainita kertaakaan esimerkiksi tuota somalien karkottamista. Tuollaiselle olemattomien näkemiselle on oma termikin. Kirjoituksissani on yhtymäkohtia. Ilmeisesti juuri maahanmuuttopolitiikan kritisoiminen on sinulle punainen vaate. Täytyykin kirjata muistiin. Lukemaan kykenevä ja olemattomia näkemätön huomaa kuitenkin, että noissa majatalo.orgin ketjuissa maahanmuutto on mitättömässä sivuosassa. Paljonko saa olla väliä Glorantha-kirjoituksen ja politiikkakirjoituksen välillä, että tänne saa kirjoittaa politiikasta kerran puolessatoista vuodessa ilman sinun kymmenen viestin kritiikkiä? Ja jos sinä et toimi Kalikoksen nimissä niin mene siitä muualla häiriköimästä. Kantasi on tullut jo kaikille selväksi.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 18.46
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 18.46 linkki Minun mielestäni jos Kalikoksen hallituksen jäsen on ja jotain tänne foorumille postaa, niin ei se tarkoita sitä että kaikki mitä kirjoittaa on hallituksen nimissä kirjoitettua. Kalikos ei ole mikään valtiollinen tai virallinen instituutio jonka hallituksen jäsenten on jatkuvasti vastattava kirjoittamisistaan tai tekemisistään hallitukselle tai toimittava pelkästään hallituksen nimissä. Mutta hyvä jos tämä asia toivon mukaan ja vihdoin meni sinulle jakeluun. Maahanmuuttopolitiikka ei ole minulle mikään punainen vaate itsessään, vaan yleensäki sellainen oikeistopopulistininen poliittinen kirjoittelu jota sinäkin viljelet. Olet varmaan jo huomannut senkin seikan, että viimeisimmät poliittiset mielipiteesi ja kannanottosi eivät saaneet täällä kovinkaan lämmintä vastaanottoa. Assath ja Nysalor kumosivat väitteesi moneen otteeseen ja silti sinä vaan jaksoit jatkaa saman asian vatvomista. Joten miksi enää yrität? Kenties olet huono häviäjä.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.08
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 19.08 linkki Siihen en ota kantaa millaisen vastaanoton kirjoitukseni saivat. En yrittänyt millään tavalla miellyttää yleisöä vaan kertoa mitä mieltä olen asioista. Annahan muuten esimerkkejä, joissa Nysalor ja Assath kumoavat väitteeni moneen kertaan. Et muista että yhtään väitettäni olisi kumottu, mutta muisti on valikoiva noin pitkän tauon jälkeen. Mutta kun sinä muistat niin todisteet esiin. Jos yhtään seuraa nettiväittelyjä, tietää, että tässä kohdassa opponentti muuttuu laiskaksi jos hän valehtelee ("emmä jaksa, kyl kaikki sen sieltä näkee"). Sinä tietysti puhut totta, joten löydät muistini virkistykseksi nämä kohdat, joissa väitteeni ammutaan seulaksi.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.31
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 19.31 linkki Minua ei oikeasti edes kiinnosta lähteä kaivelemaan enää mitään sinun vanhoja postauksiasi. Minulla on täksi illaksi ja huomiseksi päiväksi, viikoksi, viikoiksi, kuukausiksi ja vuosiksi jo parempaa tekemistä kun jankata paskaa internetissä oikeistopopulistin kanssa. Ehkä tämä "väittely" olisi pitänyt katkaista viestiä paria aikasemmin. Varmaan jo tiedätkin sen sanonnan mitä internet-väittelystä sanotaan... Tämä tosiaan on kuin jollekin kiihkouskovaiselle koittaisi jankata että ei mitään jumalaa ole olemassakaan ja se kun vaan koittaa käännyttää ateistia siihen uskoonsa.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.35
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 19.35 linkki "Minua ei oikeasti edes kiinnosta lähteä kaivelemaan enää mitään sinun vanhoja postauksiasi." =)))
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.36
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 19.36 linkki [quote:0be48aee65="Wlu 000"] =)))[/quote:0be48aee65] =))))))))))))
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.40
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 19.40 linkki Kiireesi taitaa iskeä vain silloin kun pitäisi etsiä todisteita omille väitteille.
Vesa linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.42
Vesa 15. syyskuuta 2008 kello 19.42 linkki Voi vittu vieläkö jaksat jatkaa.... Kukaan ei oo mistään kiireestä mitään puhunut, luetunymmärtämistä voisit harjoitella. Jos on parempaa tekemistä kuin tardien kanssa internetissä "väittely", ei se tarkoita sitä että on kiire. EDIT: Kas vain sanoi kasvain ja kasvoi vain, täällähän on tuo ignore nappula kas kun en hokannu sitä aikaisemmin. Löytyipähän sillekin käyttöä. Nyt voit sitten hehkuttaa sitä kuinka olet voittanut tämän hienon väittelyn ja olet todella hyvä ihminen koska vastustajasi oli niin heikko että turvautui ignoretoimintoon.
Wlu 000 linkki 15. syyskuuta 2008 kello 19.47
Wlu 000 15. syyskuuta 2008 kello 19.47 linkki En oikeastaan taida jaksaa. Hauska sinua oli kuitenkin kiusata. Odotetaan, että joku hieman asiallisempi henkilö yhtyy keskusteluun.
newsalor linkki 16. syyskuuta 2008 kello 8.08
newsalor 16. syyskuuta 2008 kello 8.08 linkki Wlu, Juu, on tässä tietenkin se totta, että et ole ainakaan tässä ketjussa vielä yhtäkään poliittista kantaa esittänyt, joten paha on kyllä kritisoida. :) Kalikoksen yleinen politiikka on tällä foorumilla muutenkin sellainen "antaa kaikkien kukkien kukkia", joten vapaasti täällä saa itseään ilmaista.
Wlu 000 linkki 16. syyskuuta 2008 kello 11.15
Wlu 000 16. syyskuuta 2008 kello 11.15 linkki Jos tilanne on rauhoittunut niin alustetaan keskustelua muutamilla mieleeni tulevilla teemoilla: [b:73205e3d9c]Kuntaliitokset:[/b:73205e3d9c] Minusta toimivia kuntia ei pidä pakkoliittää toisiinsa. Hyvänä esimerkkinä pidän Turkua, jonka talous on ollut alijäämäinen jo lähemmäs kymmenen vuotta putkeen eikä minkäänlaista parannusta näy tulevaisuudessa. Tällaista katastrofikuntaa ei pidä pelastaa liittämällä siihen toimivia kuntia. Asukkailla pitää olla oikeus muuttaa tällaista politiikkaa pakoon. Ratkaisu on se, että lähtökohtaisesti elinkelpoinen Turku, jossa tonttitilaa riittää muuttaa politiikkaansa. Kuntien vapaaehtoista liittymistä yhteen valtionavulla kannustaen pidän kuitenkin positiivisena asiana. Tutkimuksen sen suhteen seuraako tästä säästöjä ovat tietysti vähän ristiriitaisia. Tällaiset liitokset ja niistä seuraava kunnanvaltuustopaikkojen väheneminen lisää kuitenkin paradoksaalisesti demokratiaa. Pienissä muutaman tuhannen asukkaan kunnissa vallitsee yleensä yhden tai kahden puolueen valtaklikki, eikä muiden puolueiden kannattajat uskalla asettautua ehdolle. Kepukunnat ovat tyypillisin esimerkki, mutta rannikkoseudulla on monia vain RKP:n hallitsemia kuntia. [b:73205e3d9c]Julkinen liikenne:[/b:73205e3d9c] En ymmärrä miksi Turkuun tai Tampereelle pitäisi saada ratikka kun molemmissa kaupungeissa bussiliikenne toimii kokemusteni mukaan hyvin. En myöskään ymmärrä, miksi nuorten pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi julkisissa, kuten SDP on esittänyt. Tämä johtaisi vain turhaan liikenteeseen ja tekisi julkisista nuorten täyteen ahdettuja hengailu- ja ryypiskelypaikkoja, joihin kunnon kansalaisilla (=aikuiset) ei olisi halua astua. Muuten kyllä kannatan raideliikenteen voimakkaasta lisäystä kaupunkien välillä. Tällä hetkellä junat ovat hitaita, ne kulkevat harvoin, eivätkä ne kulje kaikkialle. Tässä uusimman Helsingin Sanomien kyselyjen tulokset ja suluissa muutos edellisiin vaaleihin nähden. Muissa kyselyissä on ollut hieman toisenlaisia tuloksia, mutta yleensä Helsingin Sanomien kyselyt ovat olleet tarkimpia. Kepu: 22,2 % (-0,6) Kok: 22,1 % (+0,3) SDP: 21,8 % (-2,3) Vas: 9,3 % (-0,3) Vihr: 8,5 % (+1,1) RKP: 5,0 % (-0,2) KD: 4,0 % (+0,0) PS: 3,5 % (+2,4) Keskusta on hävinnyt kaikki vaalinsa Vanhasen toimiessa johtajana eikä suunta ole muuttumassa. Katainen voittaa ilmeisesti taas. SDP:lle on tulossa murskatappio, vaikka puoluejohtaja nyt onkin nuori nainen. Vasemmistoliiton näivettymiselle ei näy loppua ja vihreät voittavat tavan mukaan, vaikka edellisissä kunnallisvaaleissa heille tulikin historiallinen tappio. Ruotsinkielisten määrä näkyy hivenen kutistuneen ja Perussuomalaisille on tulossa murskavoitto. Edellisissä kunnallisvaaleissa Lipponen ja Katainen sanailivat keskenään ja korjasivat potin. Samanlainen ilmiö kävi vuoden 2003 kunnallisvaaleissa. Vanhanen on vähän liian kiltti ja harmaa väittelemään, mutta esimerkiksi Urpilaisesta en osaa sanoa mitään. Toisin kuin netissä, vaalikeskusteluissa väittelijä tuntuu voittavan aina. Odotan mielenkiinnolla vaalikeskusteluja ja niissä esiin nousevia teemoja.
newsalor linkki 17. syyskuuta 2008 kello 9.40
newsalor 17. syyskuuta 2008 kello 9.40 linkki [quote:68a259492a="Wlu 000"][b:68a259492a]Julkinen liikenne:[/b:68a259492a] En ymmärrä miksi Turkuun tai Tampereelle pitäisi saada ratikka kun molemmissa kaupungeissa bussiliikenne toimii kokemusteni mukaan hyvin. En myöskään ymmärrä, miksi nuorten pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi julkisissa, kuten SDP on esittänyt. Tämä johtaisi vain turhaan liikenteeseen ja tekisi julkisista nuorten täyteen ahdettuja hengailu- ja ryypiskelypaikkoja, joihin kunnon kansalaisilla (=aikuiset) ei olisi halua astua. Muuten kyllä kannatan raideliikenteen voimakkaasta lisäystä kaupunkien välillä. Tällä hetkellä junat ovat hitaita, ne kulkevat harvoin, eivätkä ne kulje kaikkialle.[/quote:68a259492a] Eipähän tuota voi olla muuta mieltä junaratojen kehittämisestä. Junalla liikkuminen on kuitenkin älyttömän paljon kustannustehokkaampaa kuin omalla autolla kaikkialle posottaminen. Toi ratikka-juttu on mulle hieman vieraampi asia, mutta ainakin Tampere on sen verran tiiviisti pakkautunut kaupunki, että raideliikenne voisi hyvinkin kannattaa. Pointti tuossa lienee se, että mikäli asukkaita vaan on tarpeeksi tiheässä, niin ratikka on bussia kannattavampi ratkaisu sekä taloudellisessa, että ympäristöllisessä mielessä. Paha sanoa, kun kyseisten kaupunkien tilannetta tarkemmin tunne. Kaikki ilmainen on tietenkin aina kivaa ja esim. pääkaupunkiseudulla maksuton joukkoliikenne, ts. julkisella rahalla rajoitettu - ei suinkaan ilmainen, voisi hyvinkin olla fiksu ratkaisu. Perusteltavissa mm. ympäristösyillä ja muuttuisihan se yksityisautoilukin huomattavasti mukavammaksi. Toisaalta mm. Oulussa infrastruktuuri on siten rakennettu, että luulisi Matti Vanhasenkin saavan orgasmin kaavakuviamme tutkiessaan. Tarkoita tällä sitä, että lääniä kun riittää, niin asutus on hajautettu niin, että yksityisautoilu on valtaosalle pakollinen valinta. Näinollen Oulussa musta pitäisi enemmänkin keskittyä näihin kysymyksiin joukkoliikennettä kehittäessä. Tämä infra pitää keskustan kohtuu ruuhkaisena, vaikka tätä väkeä ei nyt niin kauheasti olekkaan. Miksi sitten nimenomaan nuorten liikkumista ympäri kaupunkia pitäisi tukea? Kivahan se on harrastuksiin päästä jne., mutta ainakin Oulussa on panostettu sen verran paljon pyöräteihin, että mieluummin kannustaisin niiden käyttöön. Muutenkin musta tuntuu, että bussilla on helpointa päästä keskustaan ja takaisin, mutta kohtuu hankala ainakin meiläpäin suunnata sitten keskustan kautta jonnekkin muualle - odotteluksi menee. Eikä mulla nyt mitään erityistä hinkua ole tukea erityisesti nuorten pääsyä keskustaan. Erillistä tarvetta ei mielestäni ole, mutta julkisen liikenteen julkista rahoitusta pitäisi mielestäni lisätä kautta linjan. Mukavampi ja puhtaampi kaupunkiympäristö seuraa. [b:68a259492a]Nuoriso- ja kulttuuritoimi[/b:68a259492a] ovat erityisen lähellä mun sydäntä. Hyvinvoiva yhteisö kaupaa kulttuuria ja muuta toimintaa sekä nuorille, että vanhoille. Yksi muistikahvila, draamakurssi nuorille, kotona vanhusta avittamassa käyvä hoitaja jne. jne. maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin.
Chividal linkki 17. syyskuuta 2008 kello 11.56
Chividal 17. syyskuuta 2008 kello 11.56 linkki Entäpä terveydenhuolto. Siinäpä vasta kuuma peruna, jolla joku puolue ainakin yrittää ratsastaa. Kuntien terveydenhuoltomenot kasvavat ja valtion tuki vähenee tai ohjataan väärin, mikä on vialla? Yksi suuri virhe on perusterveydenhuollon potilaspaikkojen vähentäminen ja lomautukset. Jos suljetaan kesäksi esimerkiksi pitkäaikaissairaiden osasto, säästää kunta laskennallisesti hoitopäivän kuluja vaikkapa 200 euroa (tämä summa jokseenkin hatusta vedetty, mutta sinne päin.) Ongelma tuleekin siitä, kun erikoissairaanhoidosta pitäisi saada potilaita jatkohoitoon, mutta paikkoja ei olekaan. Tämä on arkipäivää terveydenhuollossa. Erikoissairaanhoidossa hoitopäivä maksaa kunnalle jopa 2000 euroa ja joka tapauksessa moninkertaisesti perusterveydenhuollon hoitopäivään verrattuna. Suoraan siis säästetään, mutta epäsuorasti tulee takkiin. Henkilökuntapula on ainakin osittain ja ainakin joissakin paikoissa syynä tähän. Muita syitä ovat priorisointikyvyn puute ja resurssien väärä käyttö. Yksi syy terveydenhuollon menojen kasvamiseen on yksinkertaisesti lääketieteen kehittyminen. Uudet entistä spesifimmät hoidot ja lääkkeet ovat entistä kalliimpia. Mielestäni pitäisikin miettiä, kuinka pitkälle tässä ollaan valmiita menemään. Nykyinen poliittinen tahto on selvästi yksityistämisessä myös terveydenhuollossa. Jos peruskansalaiset haluavat itselleen myös tulevaisuudessa laadukkaan terveydenhuollon, pitäisi viimeistään tässä vaiheessa alkaa mielestäni tehdä oikeita ratkaisuja terveydenhuollon tulevaisuudesta. Pelkään vain, että on jo liian myöhäistä ja kymmenen vuoden päästä voidaan kaiholla muistella näinkin hyviä aikoja.
Wlu 000 linkki 17. syyskuuta 2008 kello 16.04
Wlu 000 17. syyskuuta 2008 kello 16.04 linkki "Katutaiteilijat" marssivat eilen Helsingissä Stop töhryille -kampanjaa vastaan. Marssiin aikana demonstroitiin katutaidetta sotkemalla ja vahingoittamalla rakennuksia, busseja ja poliisiautoja. Poliiseja heitettiin kivillä ja pulloilla ja ainakin yksi poliisi joutui tämän takia sairaalaan. Stop töhryille -kampanjaa ovat vastustaneet ainakin yksittäiset poliitikot vihreistä ja vasemmistoliitosta. Siitäkin ollaan oltu huolissaan, että yksityistä ja julkista omaisuutta sotkeneet joutuvat maksamaan korjaus- ja puhdistuskulut eli joutuvat teoistaan vastuuseen. En tiedä saataisiinko tästä vaaliteemaa Helsinkiin. Ehkä ei kun niin suuri enemmistö vastustaa tällaista "katutaidetta" ja kannattaa sen estämistä ja siivoamista. Mutta ainakin Helsingin Sanomat on uutisoinut asiasta näyttävästi ja myötämielisesti jo useamman päivän ajan.
newsalor linkki 20. syyskuuta 2008 kello 7.32
newsalor 20. syyskuuta 2008 kello 7.32 linkki [quote:c3f9718c8b="Wlu 000"]"Katutaiteilijat" marssivat eilen Helsingissä Stop töhryille -kampanjaa vastaan. Marssiin aikana demonstroitiin katutaidetta sotkemalla ja vahingoittamalla rakennuksia, busseja ja poliisiautoja. Poliiseja heitettiin kivillä ja pulloilla ja ainakin yksi poliisi joutui tämän takia sairaalaan. Stop töhryille -kampanjaa ovat vastustaneet ainakin yksittäiset poliitikot vihreistä ja vasemmistoliitosta. Siitäkin ollaan oltu huolissaan, että yksityistä ja julkista omaisuutta sotkeneet joutuvat maksamaan korjaus- ja puhdistuskulut eli joutuvat teoistaan vastuuseen.[/quote:c3f9718c8b] Heh, sun ennenkaikkea luulisi puollustavan noita yksittäisiä kansanedustajia. Ethän itsekkään halua leimaantua mummoja ja mustia miehiä hakkaavaksi natsiksi, vaikka olet joissain maahanmuuttopoliittisissa kysymyksissä samaa mieltä. ;) Tossa katutaiteessa lienee kyse siitä, kuka sen julkisen tilan omistaa. En ota kantaa graffittien kohdalla, koska en rehellisesti sanottuna tiedä mitä mieltä olen, mutta oli se vähän kummallista, kun vedimme osana [url=http://www.kadonnutkaupunki.net/]Kadonnut Kaupunki[/url] -tapahtumaa esimerkiksi Seuraa johtajaa leikkiä Stockan edessä ja sieltä tulee vartija kohti puhkuen, ettei meillä ole esityslupaa ja jotta se alue katua kuuluu Stockmannille...
humis linkki 20. syyskuuta 2008 kello 11.29
humis 20. syyskuuta 2008 kello 11.29 linkki [quote:c0f69e4050="Wlu 000"]"Katutaiteilijat" marssivat eilen Helsingissä Stop töhryille -kampanjaa vastaan. Marssiin aikana demonstroitiin katutaidetta sotkemalla ja vahingoittamalla rakennuksia, busseja ja poliisiautoja. Poliiseja heitettiin kivillä ja pulloilla ja ainakin yksi poliisi joutui tämän takia sairaalaan.[/quote:c0f69e4050] Tai siis marssin aikana jotkut tekivät näin, ja jotkut muut valittelivat että nyt menee oma viesti taas piloille kun toiset sooloilee ja rähjää. Erinäisistä lausunnoista olen saanut sellaisen käsityksen että sama pieni anarkistien porukka aiheuttaa nää hankaluudet. [quote:c0f69e4050="Wlu 000"] Stop töhryille -kampanjaa ovat vastustaneet ainakin yksittäiset poliitikot vihreistä ja vasemmistoliitosta. Siitäkin ollaan oltu huolissaan, että yksityistä ja julkista omaisuutta sotkeneet joutuvat maksamaan korjaus- ja puhdistuskulut eli joutuvat teoistaan vastuuseen.[/quote:c0f69e4050] Tässäkin yliyksinkertaistetaan rankalla kädellä. Tuskin kukaan sinällään Stop töhryille -kampanjan päämäärää vastustaa, mutta keinoista ollaan eri mieltä ja sen lisäksi vielä päälle tulee ihmettely kampanjan julkisuuslinjasta ja muurautumista keskusteluyhteyden ulkopuolelle. Eli jos otetaan pohjaksi se, ettei kukaan halua laittomien töhryjen lisääntyvän, oikeaksi kysymykseksi nousee lopulta yleisen siisteyden ylläpitäminen vastaan syrjäytyminen ja syrjäyttäminen. Onko yhteiskunnan kannalta kokonaisedullista kieltää yhtä alakulttuuria niin ehdottomasti? Varsinkin kun kyseinen alakulttuuri vetoaa jo valmiiksi syrjäytymisvaarassa oleviin? Mitä jos sallittaisiin piissien teko laillisille paikoille, mutta rangaistaisiin laittomista nykyisen kaavan mukaan? Tällöin ehkä kulttuuri leviäisi ja myös laittomia töhryjä ja sitä kautta kustannuksia tulisi lisää, mutta toisaalta voitaisiin saada järjestetyn ja hyväksytyn toiminnan kautta joitakin syrjäytyviä ja siten yhteiskuntaa vastaan siirtyviä integroitua takaisin, mikä loppukädessä säästää yhteiskunnalta hitosti, sekä ongelmatapauksien hoidosta säästyvänä varallisuutena että hyvässä tapauksessa integroidun yksilön työpanoksena. Mikä lopulta on arvokasta, ja erityisesti kuinka paljon töhryily lisääntyisi (ilmeisesti Belgiassa on kokeiltu ja ei ole lisääntynyt) ja toisaalta kuinka paljon vähennettäisi järjestelmänvastaisuutta ja syrjäytymistä? Sama juttu tietysti korvausvastuun kanssa: pitää ajatella pitkää aikaväliä. Tietenkään ei saa antaa sellaista kuvaa ettei laiton töhryily oo tuomittavaa ja etteikö siitä joutuisi edesvastuuseen, mutta sitten taas yhteiskunnalle ei oo kauheen kokonaisedullista jos sellaisen maksattamisen takia menetetään taas joku potentiaalisesti tuottelias yhteiskunnan jäsen vastakulttuurille. Ei näihin ole helppoa vastausta, ja siksipä asiaa ensinnäkin pitäisi tutkia avoimesti ja toisekseen osapuolien pitäisi pystyä siitä keskutelemaan avoimesti. Siis kun ihan se keskusteluyhteyden olemassaolokin voisi jo vähentää kohderyhmän fiilistä ettei systeemi ole heistä yhtään kiinnostunut muuten kuin lisäsorron merkeissä. Ja tämä lienee se olennainen kritiikki Stop töhryille-kampanjaa kohtaan.
Wlu 000 linkki 22. syyskuuta 2008 kello 16.06
Wlu 000 22. syyskuuta 2008 kello 16.06 linkki humis: [quote:13489bc4f1]"Tai siis marssin aikana jotkut tekivät näin, ja jotkut muut valittelivat että nyt menee oma viesti taas piloille kun toiset sooloilee ja rähjää. Erinäisistä lausunnoista olen saanut sellaisen käsityksen että sama pieni anarkistien porukka aiheuttaa nää hankaluudet."[/quote:13489bc4f1] newsalor: [quote:13489bc4f1]"Ethän itsekkään halua leimaantua mummoja ja mustia miehiä hakkaavaksi natsiksi, vaikka olet joissain maahanmuuttopoliittisissa kysymyksissä samaa mieltä."[/quote:13489bc4f1] En toki. Tosin jos minä olisin järjestämässä mielenosoitusta Suomen maahanmuuttopolitiikkaa vastaan ja kulkueeseen liittyisi poliiseja ja maahanmuuttajia kivittäviä puolirikollisia tahoja tekisin heti selväksi, etten ole missään tekemisissä noiden kanssa. Kun kuitenkin katsoo sotkettujen paikkojen ja heitettyjen pullojen määrää on vaikea uskoa, että kyseessä olisi ollut joku pikkuruinen vähemmistö mielenosoituskulkueesta saati sellainen osa, josta muu kulkue ei haluaisi mukaansa. Lisäksi näin käy aina äärivasemmiston marssiessa. Jos aiheuttajina on pieni ja sama anarkistien porukka, miten se joka ainoa kerta onnistuu soluttautumaan mukaan? Laillisia maalauspaikkoja laillisesti kannattavat ovat toki eri porukkaa. En kyllä ole huomannut, että tältäkään porukalta olisi tullut kritiikkiä marssijoille. Tänään muuten huomasin Helsingin Sanomia lukiessani, että Vantaalla on vallattu talo, eikä sitä oltu sotkettu ja paskottu pilalle kuten Helsingin esikuvat aina tekevät. Valtaajat olivat jopa neuvotelleet kaupungin kanssa ja ilmeisesti tulevaan taloon pääsevät poliisitkin ja siellä vallitsee Suomen laki. Ketään ei oltu edes kivitetty. Toivottavasti Vantaan kulttuuri leviää Helsinkiin eikä toisin päin. [quote:13489bc4f1]"Tossa katutaiteessa lienee kyse siitä, kuka sen julkisen tilan omistaa."[/quote:13489bc4f1] Yksityisomistuksessa olevat rakennukset ja autot omistaa kyseinen yksityinen taho ja kaupungin omistuksessa olevat rakennukset omistaa kaupunki jonka johdosta päätetään demokraattisissa vaaleissa. En ymmärrä tuota keskustelua julkisen tilan omistuksesta. Julkiset tilat omistaa koko kansa, mutta niille on annettu tietty käyttötarkoitus. Seinien ei ole tarkoituksena olla sotkemiskohteita, ikkunoita ei pidä rikkoa vaikka en julkisen tilan varrella ovatkin ja kadut ovat autoja ja jalankulkijoita varten, eikä niitä pidä tukkia. Samoin sairaalat on tarkoitettu vain sairaille ja hoitohenkilökunnalle. Niiden tarkoitus on palvella kaikkia eikä olla pienten ääriryhmien kokoontumispaikkoja ääriryhmien ehdoilla. Jos seinät sotketaan ja kadut tukitaan ei siitä kärsi mikään kumma järjestelmä vaan tavallinen ihminen. humis: [quote:13489bc4f1]"Eli jos otetaan pohjaksi se, ettei kukaan halua laittomien töhryjen lisääntyvän, oikeaksi kysymykseksi nousee lopulta yleisen siisteyden ylläpitäminen vastaan syrjäytyminen ja syrjäyttäminen. Onko yhteiskunnan kannalta kokonaisedullista kieltää yhtä alakulttuuria niin ehdottomasti? Varsinkin kun kyseinen alakulttuuri vetoaa jo valmiiksi syrjäytymisvaarassa oleviin? Mitä jos sallittaisiin piissien teko laillisille paikoille, mutta rangaistaisiin laittomista nykyisen kaavan mukaan?"[/quote:13489bc4f1] Ovat ne nytkin laillisia laillisille paikoille tehtynä. Kyse on siitä, onko kaupungin murheena hankkia tällaisia paikkoja näkyviltä paikoilta. Teoria siitä, että töhryjen piirtäminen vähentäisi syrjäytymistä on varsin erikoinen. Eli kun syrjäytynyt henkilö alkaisi piirtämään öisin tageja talojen seiniin ja pääsisi sitä kautta koulutukseen ja töihin? Eiköhän töhryjengeihin päätyminen vain edistä syrjäytymistä ja lähiöiden ulkonäön sotkeminen syrjäytä muitakin. Tapaahan sotkemisen parissa tietysti ihmisiä, mutta tapaa niitä huumepiireissä tai moottoripyöräkerhossakin. Syrjäytyneet olisi saatava kouluun tai töihin. Enkä usko, että laillistenkaan töhryjen piirtäminen ketään pelastaa. [quote:13489bc4f1]"Sama juttu tietysti korvausvastuun kanssa: pitää ajatella pitkää aikaväliä. Tietenkään ei saa antaa sellaista kuvaa ettei laiton töhryily oo tuomittavaa ja etteikö siitä joutuisi edesvastuuseen, mutta sitten taas yhteiskunnalle ei oo kauheen kokonaisedullista jos sellaisen maksattamisen takia menetetään taas joku potentiaalisesti tuottelias yhteiskunnan jäsen vastakulttuurille."[/quote:13489bc4f1] Tämä pätee kaikissa rikoksissa. Jos yritysjohtaja murhaa vaimonsa, onko häntä järkevää lähettää vankilaan? Siinähän menee tuottelias yhteiskunnan jäsen hunningolle ja veronmaksajien elätettäväksi. Minusta on kuitenkin huomattavasti pahempaa, että rikoksista ei rangaista tai niistä rangaistaan vain muodollisesti. Se johtaa yhteiskunnassa anarkiaan. Ymmärrän kyllä ideasi ja ensikertalaisen ja katuvan henkilön kohdalla olisi kohtuullista harkita jonkinlaista sopuratkaisua ja tukitoimenpiteitä. [quote:13489bc4f1]"Mikä lopulta on arvokasta, ja erityisesti kuinka paljon töhryily lisääntyisi (ilmeisesti Belgiassa on kokeiltu ja ei ole lisääntynyt) ja toisaalta kuinka paljon vähennettäisi järjestelmänvastaisuutta ja syrjäytymistä?"[/quote:13489bc4f1] En ole koskaan harrastanut töhryilyä, taiteellisesti lahjaton kun olen, mutta kaikki kai tietävät, että touhussa kliimaksina ei ole suinkaan sen tagin piirtäminen vaan että sen saa piirtää salaa näkyvään paikkaan ja juosta sitten poliiseja pakoon. Jokainen on varmaan pienenä räjäytellyt postilaatikoita, soittanut ovikelloja öisin, käynyt omenavarkaissa ynnä muuta. Kaverini polttivat useamman hehtaarin metsää. Jännitys noissa kaikissa oli kyseessä. Luvallista seinän maalaamisessa ei ole enää mitään jännittävää kuten ei luvallisen postilaatikon räjäyttämisessäkään. Järjestelmävastaisuutta lisää se, että yhteiskunta alkaa hyväksyä rikollista toimintaa. Ääri- ja rikollisryhmät kokeilevat aina rajoja ja kun niille annetaan periksi ne kasvattavat jäsenmääräänsä ja valtaansa. Mutta kyse oli siis laillisesta paikasta. En täysin tyrmää sellaisen pystyttämistä jonnekin, jossa se ei rumenna maisemaa. On kuitenkin tehtävä selväksi, että elleivät töhryt pysy täällä, vaan kaupungin sotkeminen jatkuu samana tai kiihtyy, todetaan kokeilu huonoksi, seinä revitään alas ja nollatoleranssi kaikkialla jatkuu. Ongelmana tässä on se, että tällä ollaan saatu mukaan töhrimiskulttuuriin laillisuuden kautta uusia kasvoja ja jos homma failaa, ongelma on jatkossa entistä pahempi.
humis linkki 22. syyskuuta 2008 kello 18.08
humis 22. syyskuuta 2008 kello 18.08 linkki Wlu, en kiellä pointtejasi, mutta argumentoit omieni ohi. [quote:95d21c294a="Wlu 000"][quote:95d21c294a]"Eli jos otetaan pohjaksi se, ettei kukaan halua laittomien töhryjen lisääntyvän, oikeaksi kysymykseksi nousee lopulta yleisen siisteyden ylläpitäminen vastaan syrjäytyminen ja syrjäyttäminen. Onko yhteiskunnan kannalta kokonaisedullista kieltää yhtä alakulttuuria niin ehdottomasti? Varsinkin kun kyseinen alakulttuuri vetoaa jo valmiiksi syrjäytymisvaarassa oleviin? Mitä jos sallittaisiin piissien teko laillisille paikoille, mutta rangaistaisiin laittomista nykyisen kaavan mukaan?"[/quote:95d21c294a] Ovat ne nytkin laillisia laillisille paikoille tehtynä. Kyse on siitä, onko kaupungin murheena hankkia tällaisia paikkoja näkyviltä paikoilta. [/quote:95d21c294a] Nimenomaan. Ja juuri tuostahan on kyse myös mun argumentoinnissa. Älä pliis takerru tekstini pikkuvirheisiin vaan lue asia: "pitäisikö kaupungin tarjota lisää laillisia paikkoja?" [quote:95d21c294a="Wlu 000"] Teoria siitä, että töhryjen piirtäminen vähentäisi syrjäytymistä on varsin erikoinen. Eli kun syrjäytynyt henkilö alkaisi piirtämään öisin tageja talojen seiniin ja pääsisi sitä kautta koulutukseen ja töihin? [/quote:95d21c294a] Ei, vaan JOS kaupungin edustaja tyrmää täysin idean uudesta laillisesta maalauspaikasta NIIN maalausharrastukseen samaistuva kokee sen helposti niin ettei kaupunki arvosta koko alakulttuuria ja liittää sen luultavasti jo valmiiksi huonoon kuvaansa systeemistä. Sinä väität mun väittäneen että töhriminen integroi yhteiskuntaan, mutta minä sanoin että maalauspaikkojen ehdoton kieltäminen vieraannuttaa yhteiskunnasta. [quote:95d21c294a="Wlu"] [quote:95d21c294a]"Sama juttu tietysti korvausvastuun kanssa: pitää ajatella pitkää aikaväliä. Tietenkään ei saa antaa sellaista kuvaa ettei laiton töhryily oo tuomittavaa ja etteikö siitä joutuisi edesvastuuseen, mutta sitten taas yhteiskunnalle ei oo kauheen kokonaisedullista jos sellaisen maksattamisen takia menetetään taas joku potentiaalisesti tuottelias yhteiskunnan jäsen vastakulttuurille."[/quote:95d21c294a] Tämä pätee kaikissa rikoksissa. Jos yritysjohtaja murhaa vaimonsa, onko häntä järkevää lähettää vankilaan? Siinähän menee tuottelias yhteiskunnan jäsen hunningolle ja veronmaksajien elätettäväksi.[/quote:95d21c294a] Taas kärjistetään, eikä haluta lukea mun ideaa tekstin takana vaan typistetään mieluummin teksti omaan argumenttiin vastaavaksi. Muotoilen uudestaan ja tarkennan: Olennaista on miettiä mikä on yhteiskunnan kannalta kokonaisedullista. Toisaalta rangaistuksilla on pelotevaikutus muille joka vähentää töhryilyä (tai murhaamista), toisaalta yhteiskuntatuottavuuden kannalta tosiaan olisi parempi jos se murhamiesjohtaja hoitaisi vielä hommiaan. Pitää tasapainotella siis moraalin, pelotevaikutuksen ja yksittäistapauksen detaljien kanssa. [quote:95d21c294a="Wlu"] En ole koskaan harrastanut töhryilyä, taiteellisesti lahjaton kun olen, mutta kaikki kai tietävät, että touhussa kliimaksina ei ole suinkaan sen tagin piirtäminen vaan että sen saa piirtää salaa näkyvään paikkaan ja juosta sitten poliiseja pakoon.[/quote:95d21c294a] Tässä kohtaa lopuksi erityisesti haluan sanoa, että olen täysin samaa mieltä, mutta että mun pointtini oli tosiaan tuo täyskiellon kulttuurinen vaikutus eikä itse teko. Jos Stop Töhryille -kampanjan johtaja olisi vain suostunut avoimeen dialogiin, oltaisiin saatettu päätyä ihan nykyisille linjoille (mun mielestä nykyinen linja on ihan ok), mutta tätä ikävää alakulttuuri-systeemi -vastakkainasettelua ja kärjistymistä ei välttämättä(luultavasti?) olisi syntynyt.
Wlu 000 linkki 2. lokakuuta 2008 kello 19.20
Wlu 000 2. lokakuuta 2008 kello 19.20 linkki Ei meillä mielipide-eroa sitten ollutkaan. Mutta pari sanaa palkitsemisesta. Kuten jokainen roolipelaaja tietää, sitä on tultu pelattua milloin missäkin peräkamarissa ja sillan alla, sillä kaupunki ei pelitiloja tarjoa. Sama koskee aseharrastajia. Pääkaupunkiseudulla on erittäin vähän ampumaratoja. Melkein missä tahansa lajissa harrastetiloista on vähintään puutteita. Jääkiekkojunnut käyvät harjoituksissa lepakkovuoroilla ja kaikesta joutuu maksamaan. Ihmiset tietysti aina jupisevat, mutta kun ampumarata suljetaan, eivät naamioidut joukot lähde liikkeelle ja haulit ala viuhua. Roolipelaajat heittävät edelleen kivien sijaan noppia. Se, että kaupunki alistuu väkivaltaisille tai muuton laittomille marsseille, valtauksille ja haltuunotoille ja palkitsee nämä tahot teoistaan, herättää katkeruutta muissa. Ja juuri tämä katkeruus jos mikä on omiaan heikentämään suhteita "järjestelmää" kohtaan. Rikollisia toimia ei saisi koskaan palkita. Itse olen lämmin kansanäänestyksien ystävä. Harmi, kun mikään puolue ei ole ottanut tätä teemaa esille. Kannatan sitä, että kysymyksistä voidaan järjestää sitovia kansanäänestyksiä kuntatasolta alkaen. Niiden kautta hävinytkin puoli ymmärtää, että päätöksen taustalla ovat ihmiset eikä kasvoton koneisto. Lisäksi kansanäänestykset takaavat sen, etteivät poliitikot voi tehdä neljää vuotta aivan mitä huvittaa. Tämä voi myös aktivoida ihmisiä kiinnostumaan poliittisista kysymyksistä. Sveitsissä kansanäänestykset ovat laajassa käytössä ainakin valtakunnallisella tasolla.