Humakti
linkki
25. elokuuta 2008 kello 19.58
|
Humakti
25. elokuuta 2008 kello 19.58
linkki
|
Osaisko kukaan kertoa mulla puolijumalista? Tietoa tavallisista statseista, taioista ja muusta ja siitä mitä merkitystä puolijumalan alkpuperäisrodulla on puolijumalalle? Vois käyttää puolijumalia paemmin omissa peleissä.
|
Nysalor
linkki
25. elokuuta 2008 kello 20.50
|
Nysalor
25. elokuuta 2008 kello 20.50
linkki
|
Kävisivätkö luathat? He ovat Gloranthan kaukaisessa lännessä asustavia puolijumalia, jotka ovat historiallisena aikana olleet kosketuksissa kuolevaiseen maailmaankin – ja tuhoisin seurauksin. Luathoille yli seitsemän vuotta sitten laatimani RuneQuestin numerotiedot löytyvät [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=94]täältä[/url]. Kehittelin niitä myöhemmin eteenpäin, joten jos olet aiheesta kiinnostunut voin laittaa nekin näkyviin.
Nikk Effinghamin laatimia numerotietoja eräillä puolijumalille löytyy [url=http://www.nikkeffingham.com/runequest/munch.htm]täältä[/url]. Loppujen lopuksi kyse on kyllä eri ihmisten näkemyksistä siitä, mitä puolijumalat ovat ja millaiset numerotiedot heillä tulisi olla. Kerro toki vaikka lisä omista peleistäsi, niin olisi helpompi antaa sinulle ideoita.
|
Humakti
linkki
25. elokuuta 2008 kello 21.01
|
Humakti
25. elokuuta 2008 kello 21.01
linkki
|
Kyllä, luathat käy hyvin, kiitos niistä. Niistä saa hyvää yleiskuvaa puolijumalista. Jos sulla on muuta niistä, niin olis kiva saada tietää. Aiemmin pistin orlanthi pelaajille nelikerroksisen talon kokoisen luurangonkaltaisen pahan puolijumalan ja ajattelin että oonkohan ollu vähä hakoteillä. Ajattelin kysyy tietoja tulevia tai ehkä nytkin käynnissä olevaa peliä varten.
|
newsalor
linkki
26. elokuuta 2008 kello 10.11
|
newsalor
26. elokuuta 2008 kello 10.11
linkki
|
Luathoista kannattaa ottaa se opiksi, että niillä on historiaa ja että ne oikeasti ovat kuin norsuja posliinikaupassa. :)
|
Vesa
linkki
26. elokuuta 2008 kello 16.12
|
Vesa
26. elokuuta 2008 kello 16.12
linkki
|
Tarpeeksi kova sankari voi olla jo tietyllä tapaa "puolijumala". Tarpeeksi kova Orlanthin tuulilordi kurmottamassa lunareita tai sitten toiste päin tarpeeksi kova imperiumin heeros paukuttamassa villejä barbaareita. Toisekseen termi puolijumala kalskahtaa jotenkin typerältä ja tökeröltä, mieluummin sankareista puhutaan sankareina ja jumalolennot tai vastaava sitten Luathoja yms. kuvaamaan. Toki makunsa kullakin.
|
Krasht
linkki
27. elokuuta 2008 kello 3.27
|
Krasht
27. elokuuta 2008 kello 3.27
linkki
|
Minusta puolijumaluus ei ole sinänsä mikään tiiviisti määritetty säännöstö. Jokainen puolijumala on itsessään uniikki olento. Tietenkin puolijumalan pitäisi olla jollain lailla "parempi" kuin tavallinen kuolevainen, mutta mitään kiveen hakattuja sääntöjä en rupeaisi laatimaan. Itse arvioisin puolijumalaksi sellaisen olennon, joka täyttää useimmat seuraavista kriteereistä:
1. Kuolemattomuus (Ei vanhene, joko loitsun, erikoisominaisuuden takia tai vain siksi, että puolijumala asuu ajan ulkopuolella sankariulottuvuudessa).
2. Hankalasti tapettava (periaatteessa riittää, ettei sitä saa hengiltä pelkästään silppuamalla tavallisella miekalla, ehkä se regeneroi vauriota tai on immuuni vauriolle, jota ei aiheuteta jollain tietyllä tavalla. Periaatteessa puolijumalan pitäisi kyetä kasvattamaan uusi pää irti leikatun tilalle tai laittamaan vanha pää takaisin harteille.).
3. Suhteellisen älykäs ja paljon tietävä (Mielestäni walktapus ei ole puolijumala, olipa miten kuolematon tahansa. Ehkä älykäs walktapus, mutta ei tavallinen.). Puolijumalalla voi olla myös erikoisia tiedonlähteitä ja superaisteja.
4. Erikoisia maagisia voimia (Hero powers, kykyjä tuottaa maagisia efektejä, joita ei saada aikaan tavallisilla standardiloitsuilla).
5. Vaarallinen (Pystyy silppuamaan laumoittain ärsyttäviä kuolevaisia ilman suurta vaaraa itselleen, jos sattuu huvittamaan).
6. Tyyliä (Puolijumalan kohtaaminen on aina merkkitapaus. Se ei koskaan saisi olla tusinakohtaaminen. Siksi puolijumala tarvitsee yksilöllisiä piirteitä, jotka erottavat sen harmaasta massasta.).
7. Matkustelee sankariulottuvuudessa (Puolijumalalla on oltava jonkin verran henkilökohtaista kokemusta jumalista. Siksi hänen on oltava suhteellisen tavallinen tuttavuus heidän kotikulmillaan. Puolijumalan on oltava sen verran kokenut, että pystyy kuljeksimaan niillä seuduin suhteellisen tottuneesti, eikä kupsahda satunnaiskohtaamiseen.).
Jos joku otus täyttää suurimman osan tai kaikki edellisistä kriteereistä, hän on aika lailla vahva ehdokas puolijumalaksi. Tietenkin joku voinee keksiä vielä lisäehtoja, mutta tuossa tulivat tärkeimmät. Yleisesti ottaen muutamat voimakkaimmista ja kokeneimmista sankarimatkaajista (suurin osa ei) kelpaavat hyvin tähän joukkoon.
|
Humakti
linkki
27. elokuuta 2008 kello 19.47
|
Humakti
27. elokuuta 2008 kello 19.47
linkki
|
Jotain tuollaista olin itse ajatellut, tai no enemmänkin sitä, että puolijumala on 4-6 metrinen maaginen supersotilas tai -taikuri ja jolla on jatkuvasti 30 pisteen suoja. Toinen kysymys: Mitäs luulette siitä, että miten puolijumalan alkuperäisrotu vaikuttaa puolijumalan fyysiseen olemukseen? Eli onko ihmis -puolijumala ennemmikseen ihmisen näköinen ja peikko puolijumala peikon näköinen jne... Vai voiko puolijumala näyttää lähes miltä tahansa?
|
Krasht
linkki
27. elokuuta 2008 kello 22.48
|
Krasht
27. elokuuta 2008 kello 22.48
linkki
|
Humakti kirjoitti:
[quote:79e20d2779]Jotain tuollaista olin itse ajatellut, tai no enemmänkin sitä, että puolijumala on 4-6 metrinen maaginen supersotilas tai -taikuri ja jolla on jatkuvasti 30 pisteen suoja.[/quote:79e20d2779] Molemmat täysin mahdollisia, mutta täytyy tietenkin muistaa, että 30 pisteen suoja on täysin tavallisen maagin käytettävissä, joten se on vielä kuolevaisten alueella.
[quote:79e20d2779]Toinen kysymys: Mitäs luulette siitä, että miten puolijumalan alkuperäisrotu vaikuttaa puolijumalan fyysiseen olemukseen? Eli onko ihmis -puolijumala ennemmikseen ihmisen näköinen ja peikko puolijumala peikon näköinen jne... Vai voiko puolijumala näyttää lähes miltä tahansa?[/quote:79e20d2779] Se on sitä kohtaa: Tyyli. Puolijumalan ulkonäkö riippuu mielestäni siitä, millaisen prosessin seurauksena puolijumaluus saavutetaan. On aivan mahdollista liittää pieniä kosmeettisia muutoksia kuhunkin muutokseen. PH:ni sai hieman pidemmät kulmahampaat syötyään sankarimatkalla peikkosankarin ja sai hieman kimmeltävän ihon varastettuaan sankarivoimia aarnikotkalta. Lopuksi syötyään Yelmalion sydämen sankarimatkalla hän sai kekäleiden tapaan hehkuvat silmät (hän pystyi himmentämään hehkun tarvittaessa). Näillä pienillä muutoksilla ei ole mitään pelimekaanista vaikutusta, mutta ne lisäävät hahmon tyyliä. Lopulta hahmosta tulee saavutuksiensa näköinen. Puolijumalaan pätee sama periaate, mutta korotettuna toiseen potenssiin. Tietenkin monet puolijumalat voivat muuttaa muotoaan, mutta perusmuodon pitäisi aina olla ainutlaatuinen ja näyttävä.
Jos tarvitsette inspiraatiota, katsokaa elokuva Masters of the Universe (1987), jossa Skeletor saa jumalaiset voimat. Hänen mahtaillessaan kellertävät salamat kiertävät pitkin hänen kehoaan ja hänen kasvonsa hehkuvat keltaisena. Myös muutamat animet, mm. Naruto, Bleach, Claymore ja Akira näyttävät mukavia efektejä, tosin animeissa tällaiset efektit ovat liikaa valo-shown puolella. Tietenkään ei pidä liioitella. Tyylillisten efektien kanssa nyrkkisääntö on, että mitä hienovaraisemmalla efektillä saa tehtyä vaikutuksen, sen parempi. Tietenkin puolijumala voi palaa jatkuvasti vihreällä liekillä, joka näkyy kilometrien päähän, mutta se on valo-show-mässäilyä, joka voi äkkiä tehdä pelistä nelivärisupersankarisarjakuvaa. Siksi geneeristä valo-showta pitäisi käyttää harkiten.
Toinen tapa luoda tyyliä on käyttää vähemmän näyttäviä, vaikkakin yhtä yliluonnollisia muutoksia. Esim. Bram Stokerin Draculassa nimihahmolla oli jännä vapaasti kuljeksiva varjo. Siinä on erikoisefekti, joka luo samalla riipivää yliluonnollisuuden tuntua ja on sen verran hienovarainen, että se voi mennä tarkkaamattomalta ohi. Ehkä orlanthi-puolijumalan ympärille on aina tuulenvire, joka löyhyttää hieman hänen viittaansa. Ehkä hän ei kävele maan minnalla, vaan liukuu sentin maan yläpuolella. Ehkä hänen raivostuessaan ukkonen jyrähtelee kaukaisuudessa ja pikkuesineet lähistöllä värisevät ja kaatuilevat. Ehkä hänen silmänsä kipunoivat hieman. Millään näistä efekteistä ei tarvitse olla mitään pelimekaanista seurausta, mutta kaikki kyllä muistaisivat tapaamisen tällaisen henkilön kanssa ja se tekee erikoisefekteistä vaivan arvoisia.
Kunnollisesta ex-kuolevaisesta puolijumalasta pitää nähdä ilmiselvästi, miten kuolevaisen hauras liha pystyy vain vaivoin kahlitsemaan raakaa kosmista voimaa. Siitä PUOLIjumaluus, puoliksi heikko kuolevainen, puoliksi maata järisyttävä jumala, natisee jatkuvasti liitoksissaan. Erikoispiirteet kuvastavat juuri näitä saumakohtia ja kuolevaisen muodonmuutoksen epätäydellisyyttä. Tämä pätee tietenkin sankarimatkailija-puolijumaliin.
Luathojen tapaiset syntyjään puolijumalat puolestaan ovat luonnollisessa harmoniassa voimiensa kanssa, joten heidän ulkonäkönsä pitäisi myös kuvastaa sitä (yliluonnollinen liikkeiden sulavuus, kaikki tekemiset näyttävät hoituvan ilman vaivannäköä, aina huoliteltu ulkonäkö jopa verisen taistelun keskellä, sointuva ääni jne.).
|
Humakti
linkki
28. elokuuta 2008 kello 7.05
|
Humakti
28. elokuuta 2008 kello 7.05
linkki
|
Kiitos paljon, nuo kaikki neuvot ovat hyviä. Luen muuten kyseistä kirjaa parhaillaan, se on oikein hyvä.
|
Humakti
linkki
31. elokuuta 2008 kello 21.09
|
Humakti
31. elokuuta 2008 kello 21.09
linkki
|
Kattelin tossa noita Nikk Effinghamin laatimia numerotietoja puolijumalille, ja ihmettelen että miten joillakin 30 vuotiailla tyypeillä voi olla tyyliin viidessä aseessa osuma 500% ? Miten se on mahdollista? Eihän niillä pitäis olla tarpeeksi aikaa siihen, vaikka ne oisivat harjoitelleet koko elämänsä.
|
Ugly Psycho
linkki
1. syyskuuta 2008 kello 5.05
|
Ugly Psycho
1. syyskuuta 2008 kello 5.05
linkki
|
Kait se on just sitä puolijumalallisuutta. Ehkä nuo kaverit ovat käyneet vähän tallaamassa sankarimatkoilla, ja kyvyt ovat peruja sieltä.
|
Krasht
linkki
1. syyskuuta 2008 kello 5.38
|
Krasht
1. syyskuuta 2008 kello 5.38
linkki
|
Siihen voi olla montakin syytä:
Ensinnäkin sankariulottuvuudessa ei kulje aika, joten siellä voi hortoilla vaikka kuinka pitkään. Monet noista sankareissa ovat hortoilleet sankareiden mailla useankin eliniän verran seikkailemassa, vaikka aikaa on ehtinyt kulua vain pari tuntia Sisemmässä maailmassa.
Toisekseen sankari on voinut sankariulottuvuudessa varastaa kykynsä joltakulta.
Kolmannekseen hän on voinut vaihtaa tai muuten ansaita sen.
Neljänneksi hän on voinut saada voimakasta taikuutta, joka on antanut bonuksia hänen kykyihinsä.
Sankariulottuvuudesta saa kaikkea (kykyjä, ominaisuuksia, loitsua, supervoimia, taikaesineitä, liittolaisia, tietoa jne.), kunhan osaa hakea ja on tarpeeksi vahva selviämään elävänä takaisin. Tärkeintä on elävänä selviytyminen. Sitten sinne voi mennä takaisin niin monta kertaa kuin huvittaa. Sankarimatkailun riskit ovat suuret, mutta palkkiotkin ovat sen mukaiset. Jos joku on niin onnekas, että selviytyy hengissä takaisinkin, hän on ansainnut osansa jumalaisista tuotoista.
[quote:5e96cc60e0]Kattelin tossa noita Nikk Effinghamin laatimia numerotietoja puolijumalille, ja ihmettelen että miten joillakin 30 vuotiailla tyypeillä voi olla tyyliin viidessä aseessa osuma 500% ? Miten se on mahdollista?[/quote:5e96cc60e0] Tuossa täytyy muistaa, että Effinghamin säännöillä hahmojen kyvyt jaetaan viidellä sankarimatkojen aikana (joillain alueilla jollakin toisella luvulla), joten 500% on sankarimatkalla vain 100%. Sankariulottuvuudessa mahtavakin sankari on hädin tuskin normaalitasoinen kyvyiltään (ominaisuuksiltaan silti heikko). Jos siellä saa kokemusheiton seurauksena +1/2/3/4/5/6% kykyynsä, se on kuolevaisten maailmassa +5/10/15/20/25/30%. Kyllä siinä äkkiä kertyy kykyä - ja pitääkin kertyä, jos mielii selvitä elävänä.
|
Humakti
linkki
1. syyskuuta 2008 kello 12.43
|
Humakti
1. syyskuuta 2008 kello 12.43
linkki
|
Luulin, että sankariulottuvuudessa ollaan lähinnä silloin kun toistetaan oman jumalan myyttisiä tekoja sankarimatkalla. Ehkä voisit kertoa sankariulottuvuudesta hieman lisää?
|
Krasht
linkki
1. syyskuuta 2008 kello 15.36
|
Krasht
1. syyskuuta 2008 kello 15.36
linkki
|
Humakti kirjoitti:
[quote:d9e5263beb]Luulin, että sankariulottuvuudessa ollaan lähinnä silloin kun toistetaan oman jumalan myyttisiä tekoja sankarimatkalla.[/quote:d9e5263beb] Ei välttämättä. Myyttien toistaminen (eräänlaisena kaikuna) on helpoin, turvallisin ja yksinkertaisin tapa suorittaa sankarimatka. Katsos sankariulottuvuus on "epäelastinen", joten jos joku kulkee jonkun toisen jättämää polkua, sankariulottuvuudella on [i:d9e5263beb]taipumus[/i:d9e5263beb] pyrkiä samaan lopputulokseen jokaisella tapahtumiskerralla. Tällöin jos matkaaja toteuttaa alkuperäisen suorittajan "roolin" hän saa myös samantapaiset palkkiot (vaikkakin heikompana). Periaatteessa kaikki riimutaikuuskin on vain alhaisen tason sankarimatkailua. Mitä syvemmälle sankariulottuvuuteen matkaaja menee, sitä voimakkaamman version matkaaja voi suorittaa. Vaarat ja koettelemukset voimistuvat ja alkavat muistuttaa enemmän ja enemmän alkuperäisiä, mutta samoin käy myös palkkioille. Tällaiset myytit ovat kulttien tiedossa. Niiden jäsenillä on tieto siitä, mitä matkalla tapahtuu ja miten niihin pitää reagoida. Lisäksi sankariulottuvuuden epäelastisuus antaa vetoapua matkaajalle, sillä se pyrkii toisintamaan alkuperäisen tuloksen. Yksinkertaisimmillaan tämä ilmenee kultin riimutaikuuden muuntuvan "heroic casting"-loitsuiksi, jotka voidaan uusia yksinkertaisesti käyttämällä 1 tp:n per loitsupiste. Samoin kultin henkitaikuus toimii ilman taikapistekuluja ja muuttuvien loitsujen taso on sama kuin matkaajan MHT. Lisäksi on olemassa vielä tapauskohtaisia etuja, joita tietyn myytin toisintaminen tuottaa.
Sankarimatkaajan ei kuitenkaan ole PAKKO suorittaa myyttiä. Jos sankari on tarpeeksi voimakas/hullu/epäonninen, hän voi soveltaa jotain myyttiä ja toimia jossain kohdassa eri tavallla. Tällainen toisen tason sankarimatkailu on vaarallisempaa, koska sankariulottuvuuden tuottama tuki heikkenee. Jos sankari poikkeaa tutulta polulta, hän on sankariulottuvuuden satunnaisuuden armoilla. Jos käy huonosti, sankari päätyy muussiksi, eikä kukaan enää koskaan tapaa häntä. Jos taas uhkapeli kannattaa, hän voi saada uusia voimia. Mielenkiintoinen piirre tässä on se, että jos tällainen sankari kertoo kokemuksistaan kulttitovereilleen, hän voi perustaa oman sankarikulttinsa, joka opettaa tätä nimenomaista varianttia sankaripolusta. Sankarikultin jäsenet voivat sitten suorittaa tätä sankarimatkaa myyttinä. Kaikki sankarikultit on perustettu tällä tavoin.
Kolmannen tason sankarimatkailu tarkoittaa sitä, että joku kova seikkailija voi heittää myyteillä vesilintua ja lähteä hortoilemaan sankariulottuvuuteen. Harva palaa, sillä tällöin sankari ei saa mitään apuja myytiltä. Hänellä ei ole mitään tietoa siitä, mitä kohtaa, vaan joutuu improvisoimaan kaiken. Hän on täysin omillaan ja mikään ei estä ensimmäistä sankariulottuvuuden asukkia littaamasta häntä ensikättelyssä. Kuitenkin henkilökohtaiset palkkiot ovat tällä sankarimatkailun muodolla kaikkein suurimmat, jos sankari vain selviää hengissä takaisin.
Sitten oma lukunsa ovat vielä SUPERsankarit. He ovat niitä, jotka ovat matkanneet niin syvälle sankariulottuvuuteen, että ovat käyneet tapaamassa jumaliaan henkilökohtaisesti. Tällöin sankari voi käydä kauppaa jumalansa kanssa suoraan, eikä tarvitse mitään kulttia välikädeksi.
Lopuksi ovat vielä ne supersankarit, jotka pyrkivät jumaluuteen (mm. Arkat, Pavis ja Punainen jumalatar). He perustavat itselleen oman kulttinsa ja valtaavat oman siivunsa jumalulottuvuudesta.
[quote:d9e5263beb]Ehkä voisit kertoa sankariulottuvuudesta hieman lisää?[/quote:d9e5263beb] Tuo on hankalaa, sillä kukaan ei ymmärrä täysin sankariulottuvuutta, ei edes Greg Stafford itse, mutta jotakin ylimalkaista siitä voinee kertoa. En osaa sanoa paljoa metafysiikasta, mutta voin käydä läpi joitain konkreettisia efektejä, joita sankariulottuvuudella on.
Sankariulottuvuus on se osa Gloranthaa, joka ei sijaitse Ajan (jumala) vaikutuspiirissä. Periaatteessa sankariulottuvuuteen pääsee yksinkertaisesti purjehtimalla ulos kartalta tai sisään Magastan pyörteestä. Sankariulottuvuudessa on monia alajaoksiaan, kuten henkiulottuvuus, taivas, alamaailma ja jumalulottuvuus. Jumalulottuvuus on jumalten asuinsija, henkiulottuvuus henkien jne.
Sankariulottuvuus poikkeaa monin tavoin sisemmästä maailmasta, sillä siinä ei ole sisäistä johdonmukaisuutta. Esim. siellä ei ole aikaa, eikä kronologiaa. Sankarimatkaaja voi aivan hyvien kulkea sellaisten jälkien yli, jotka jättää itse "myöhemmin" matkallaan. Lisäksi sankarimatkaaja voi hortoilla siellä useammankin eliniän minkään estämättä ja silti viettää sankariulottuvuudessa vain pari tuntia (Sisemmän maailman ajanlaskun mukaan). Ajan puute aiheuttaa sellaisia mielenkiintoisia efektejä, että sankarimatkaajat eivät vanhene, parane vammoistaan luonnollisesti eivätkä kasvata tp:itään. Lisäksi kronologian puute tarkoittaa sitä, että aikamatkailu on mahdollista - vaikkakin useimmat matkat kohdistuvat "aikaan" ennen Ajan (jumala) syntymää. Esim. Myrskyhärän kultistit siirtyvät pyhällä ajalla Suureen pimeyteen taistelemaan jumalansa rinnalla paholaista vastaan ja monien muiden kulttien soturit matkaavat esi-isiensä rinnalle taistelemaan "Minä taistelin, me voitimme"-sotaan. Lisäksi mm. Belintarin (Faarao) uskotaan yleisesti olevan aikamatkaaja tulevaisuudesta.
Toinen, mielenkiintoisampi efekti on, että kaikki - aivan kaikki - on muokattavissa, kunhan muokkaajalla on vain tarpeeksi määrätietoisuutta ja tahtoa pakottaa olevaisuus uuteen muotoonsa. Ominaisuudet, kyvyt, tiedot jne. ovat vapaasti vaihdettavissa/kaupattavissa/ryöstettävissä. Ainoa asia, mikä estää olentoa menettämästä kykyjään tai ominaisuuksiaan toiselle on olento itse. Sankarimatkaaja voi vapaasti ryöstää erikoisominaisuuksia ja kykyjä päihittämiltään olennoilta, jos voi sitoa ne itseensä - hänen pitää syödä kyseinen olento ja käyttää sitten Pimeys- tai Kaaosriimua sitoakseen ominaisuudet itseensä. Jos ryöstäjä voittaa tahdollaan todellisuuden rakenteen, hän ottaa ominaisuudet omikseen. Ominaisuuspisteitä, kykyjä, erikoisominaisuuksia jne. voi myös vaihtaa kaupankäynnillä tai vedonlyönnillä. PH:ni vaihtoi pois kykynsä valehdella. Tällaiset kykyjen menetykset ovat periaatteessa kieltoja (kuten kulttien lahjat/kiellot), mutta hahmo ei pysty rikkomaan niitä.
Kolmas mielenkiintoinen efekti on, että sankariulottuvuudessa olennot eivät kuole automaattisesti pelkästään silppuamalla niitä, vaan niihin pitää käyttää Kuoleman riimua, jotta näin kävisi. Tämä tarkoittaa sitä, että ominaisuuksien ryöstäminen on varmasti hilpeää touhua. Jatkuvasti kiemurtelevan lihan nieleminen ei taida olla helppoa.
Neljäs efekti on se, että sankariulottuvuus itsessään on muokattavissa. Sankarimatkailijat voivat aiheuttaa pysyviä muutoksia maailman myyttiseen rakenteeseen. Jumaltietäjät suorittivat pahamaineisen jumalatarvaihdon, seitsemän äitiä nostivat Punaisen jumalattaren jumaluuteen ja hänen kulttinsa vangitsi Orlanthin ja Belintarin (Faarao). Jumaltietäjillä oli jokin salainen metodi muuttaa todellisuuden rakennetta vähällä vaivalla. Heidän ei tarvinnut jyrätä todellisuutta raa'alla tahdonvoimalla.
Viides efekti on sankariulottuvuuden epäelastisuus. Sankarimatkat [i:d9e5263beb]pyrkivät[/i:d9e5263beb] toteutumaan. Sankarimatkaaja tapaa roolia toteuttaessaan muita roolihahmoja. Hän saa itse apua, jotta voisi toteuttaa osansa ja samaa tapahtuu muille hahmoille. Yleensä nämä ovat muita sankarimatkaajia, mutta ääritapauksissa mitään sankarimatkaajia ei tarvita. Toinen roolihahmo saattaa olla myös puhdas [i:d9e5263beb]kaiku[/i:d9e5263beb] alkuperäisestä myytistä.
Lopuksi pitää muistaa, että sankariulottuvuus on TOSI kovien jätkien maa. Nopeat syövät hitaat - kirjaimellisesti - ja voima on kertynyt harvoille voimakkaille. Sisempi maailma on Gloranthan ainoa paikka, missä uutta elämää syntyy paljon lisää. Sankariulottuvuus on puolestaan harvaan asuttua seutua (tiukkaan pakattuja kuolleiden asuinsijoja lukuunottamatta), jossa voi vaellella "vuosikausia" näkemättä ketään. Sankarimatkat esitetään usein tapahtumaketjuina, mutta osioiden välissä voi olla pitkä vaellus, jonka aikana ei tapahdu mitään kohtaamisia. Harvat sankariulottuvuuden olennot ovat erittäin voimakkaita ja käsittääkseni juuri siksi, että he ovat viimeiset jäljelle jääneet. He ovat joko saaneet paljon harjoitusta tai ovat vain syöneet lukuisia muita olentoja. Peliteknisesti tämä tarkoittaa sitä, että jos sankarimatkaaja ei ole toisintamassa myyttiä, joka tasoittaisi epäelastisuudellaan tasoeroa, matkaaja on lähes aina altavastaajana, sekä ominaisuuksiltaan, kyvyiltään, että maagisilta taidoiltaan. Edellisessä viestissä mainitsin, miten sankarimatkaajan kyvyt jaetaan siellä, mutta jotkin sankarimatkailusäännöt käsittelevät sitä eri tavoin.
Siinäpä tulivat tärkeimmät kohdat, sikäli kuin ne itse käsitän. Jos joku on eri mieltä, ei haittaa. Sankariulottuvuus on Greg Staffordin tekeleistä kaikkein kiistellyin, sekalaisin, epäloogisin ja - luoja paratkoon - gregatuin. En usko, että hän itsekään ymmärtää sitä, joten sankariulottuvuuden metafysiikkaan en koske kuuden kyynärän kepilläkään. Jos taas tarvitsette tarkempia sääntökuvauksia, kannattaa etsiä netistä sankarimatkailun sääntöjä.
Ohessa on muutamat löytämäni säännöt:
[url]http://www.geocities.com/Paris/8689/YAHQS.html[/url]
[url]http://www.soltakss.com/hero1.html[/url]
[url]http://www.nikkeffingham.com/runequest/hqrules2.htm[/url]
[url]http://runequest.org/hqskills.htm[/url]
[url]http://www.nikkeffingham.com/runequest/hqrules.htm[/url]
|
Humakti
linkki
1. syyskuuta 2008 kello 16.42
|
Humakti
1. syyskuuta 2008 kello 16.42
linkki
|
Kiitos, tuossa oli enemmän kuin tarpeeksi. Ylistetty olkoon Ahmiva Aiti! :)
|
Krasht
linkki
3. syyskuuta 2008 kello 6.31
|
Krasht
3. syyskuuta 2008 kello 6.31
linkki
|
Jaa, unohdin kertoa vielä yhden asian sankariulottuvuudesta - nimittäin tosikivet. Tosikivet ovat aikoinaan räjähtäneen piikin kappaleita ja ne ovat Gloranthassa erittäin arvokkaita. Normaalisti niihin varastoidaan kertakäyttöistä riimutaikuutta, mutta niiden todellinen voima paljastuu vasta sankariulottuvuudessa, jossa niiden sisältämät loitsut muuttuvat Heroic casting-loitsuiksi.
P.S. vielä pieni lisäys: unohdin mainita Heroic casting-riimutaikuudesta, että niiden uusimiseen voi käyttää vain henkilökohtaisia tp:itä, ei matriiseihin varastoituja.
|