Vanha foorumi

Takaisin

Ropecon -08 fiilistelyt

Tapahtumat
Vesa 11. elokuuta 2008 kello 16.14
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 11. elokuuta 2008 kello 16.14
Vesa 11. elokuuta 2008 kello 16.14 linkki Täytyypä avata tässä nyt virallinen fiilistelytopicci menneelle ropeconille. Nyt kun jotenkuten on jo tuosta tapahtumasta toivuttu ja yleinen koomatila ei enää niin pahasti vaivaa niin voinee aloittaa hehkutuksen, nimen omaan hehkutuksen! Coni meni minun mielestäni ja osaltani todella loistavasti, kiitos siis kaikkien jotka siitä teitte sellaisen. Gloranthameininkiä oli todella paljon tässä tapahtumassa, ehkä jopa enemmän kuin silloin kun Greg oli vieraana. Kalikoslaisia oli todella hyvin saapunut paikalle ja oli todella siistiä hengailla mm. Garrikin ja Turkan kanssa, joidenka kanssa ei oikeastaan muuten ole ollut tekemisissä kuin foorumin ja zin letters -projektin tiimoilta. Garrikille etenkin kiitokset loistavista peleistä, Karavaani sekä lyhykäiseksi jäänyt Korpit. Karavaani -pelissä hahmoni oli ensimmäiselle komennukselleen pistetty lunarilainen komentaja Turfeus, jonka komentamien joukkojen oli saatettava lunarilainen karavaani Haikaraniityiltä (RQ:n kampanjakartassa käännetty muuten Kyyhkyportiksi) Yksinäiseen. Karavaani selvisi käytännössä taisteluitta Yksinäiseen vaikka toki viivytyksiäkin matkalle sattui. Sunnuntaina sitten tulikin pelattua tuo Korpit -skenaario hiukan suunniteltua lyhyempänä tosin. Tuostakin pelistä jäi todella hyvä maku, vaikka ehkä hitusen saatoinkin pudota loppuvaiheessa kärryiltä (syytettäköön nyt aulassa ollutta älytöntä meteliä joka lähti epämääräisestä joukosta conivieraita jotka olivat pällistelemässä jotain ihme Final Fantasy -taisteluesitystä tai mikälie). Yleisesti tuli siis hengailtua noiden pelien ohella kalikoslaisten kanssa ja etenkin oman ns. kunniavieraan Gregory Privatin kanssa joka osoittautui todella loistavaksi tyypiksi, kiitokset siis Belladille että järjesti Gregoryn suomeen. Tämä Gregoryn vierailu osoitti ainakin minulle sen että meidän tulisi lähentyä entisestään kansainvälistä gloranthaskeneä ja gloranthaharrastajia esimerkiksi käymällä juuri kansainvälisissä Glorantha -tapaamisissa. Ollaan kuitenkin tarkemmin ajateltuna melkoisen yksin hengailtu täällä pohjoisessa, kun taas muun maailman gloranthalaiset reissaavat ympäri maailmaa tapaamassa toisiaan. Tentaclesiin ensi keväänä siis lisää kalikoslaisia, koska sinne minäkin aion mennä, Gregorylle jo lupasinkin että järjestän vaikka väkisin pääsyni sinne. Gregoryn vierailun huippukohdat ajoittuivat ainakin omasta näkövinkkelistäni etenkin lauantai illan tahi yön "International game designers drinking a lot panel in Glor[u:8965f06892]o[/u:8965f06892]ntha sponsored by Kalikos" -tapahtumaan sekä Gregoryn miniatyyripeleihin. Trollballia pelasin lauantaina erän Turkkaa vastaan, jonka pääsin voittamaan lukemin 2-1 vaikka Turkka murjoikin hengiltä suurimman osan urheista paviaanipelaajistani. Race Around the Blockia en itse päätynyt pelaamaan, mutta auttelin Gregorya hiukan pelilaudan teossa. Seurasin kuitenkin sivusta kun tuota peliä sitten pelailtiin. Voittajiksi tuossa pelissä päätyivät Assath ja newsalor, jotka sitten ehdottivat itselleen foorumille laitettaviksi Myrskykaani tittelit. Tässä minun täytyy kuitenkin esittää vastalauseeni noita nimityksiä vastaan, sillä kyseessä ei ollut virallinen Kalikoksen jäsenten välinen kilpa-ajo Paaden ympäri, vaan mukana oli myös kalikoksen ulkopuolisia pelaajia. Koska ilmeisesti tuo Race Around the Block -pelilauta jäi Belladin haltuun, niin tästä lähin kalikoksen miiteissä järjestettäköön aina vuotuinen kisa Paaden ympäri ja voittajalle sitten myönnetään oikeutetusti Myrskykaanin titteli. Lisäksi kävimme todella mielenkiintoista keskustelua erään pienen tietokonepeliä suunnittelevan ja tekevän yhtiön kanssa siitä, olisikon Gloranthaa mahdollista hyödyntää tietokonepelissä ja mikä olisi Kalikoksen rooli siinä. Innolla odotan mitä tuleman pitää. Kalikoksen pöydästä sitten vielä jokunen sana. Kritiikkiä joku conissa esittikin siitä, että pöytä ei pahemmin ollut miehitettynä. Tämä olikin ihan huomionarvoisa seikka, sillä vain perjantaina meillä oli Kalikoksen pöydällä päivystystä ja kalikoslakanat sun muut esillä. Mitä tulee sitten pöydän näyttävyyteen niin omasta mielestäni se oli tänä vuonna sen perjantain ajan oikein onnistuneesti koristeltu esillä olleine Glorantha -teoksineen sekä irtoseinään kiinnitettyine karttoineen ja kuvineen. Huomasin myös sen seikan että hienot värikartat kiinnittivät yllättävän paljon ohikulkijoissa huomiota ja sainkin monasti jututeltua karttoja katselevia ihmisiä Gloranthasta. Lyhyesti ja ytimekkäästi vielä tähän loppuun: Aivan loistava coni, ensi vuonna uudestaan ja vielä paremmalla sykkeellä! End of hehkutus
Garrik linkki 11. elokuuta 2008 kello 20.20
Garrik 11. elokuuta 2008 kello 20.20 linkki Joo, siistiä oli. Ekan kerran vedin pelejä 'conissa kymmeneen vuoteen, ja jäi hyvä maku. Kiitti Korolille, Turkalle, ja Vesalle tuplaten. Molemmista peleistä jäi jonkin verran dataa käteen - sen voisi yrittää saattaa yleisempään käyttöön, jos tässä jaksaa. Karavaanipeli on helppo perusseikkailu, ja Humaktipelin pohjalle saisi varmaan Far Placeen sijoittuvan klaanilautapelin aikaiseksi... :) Ainoa virallinen vierailija, jonka juttuja kuuntelin, oli se tanskalainen larpintekijä. Kaverilla oli ihan hyvät jutut. Muutenkin tuli seurattua pelkkiä larppipuheita. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä pelasin yhdessä scifipelissä humalan saattelemana. Hullua hommaa. Muuten aika kului melkolailla "keittiön puolella" turisemassa vanhojen ja uusien tuttujen kanssa. Sellainen "kerran vuodessa tai parissa päivitys" siihen, mitä ihmiset tekevät. Ehkä yks peliproggis iduillaan, saapa nähdä. Gregoryn pelit olivat komean näköisiä. Hurjan homman olit tehnyt niiden eteen, Bellad! Ehkä ehdin kokeilemaan pelejä tulevissa tapaamisissa. Oli tosi kiva nähdä Kalikoksen jengiä livenä. Hyviä terveisiä teille kaikille! -G ---- PÖYDÄSTÄ: Mun mielestäni Kalikoksen pöytä toimi hienona kohtauspaikkana perjantaina ja mukavana ruokapöytänä ja keskustelupaikkana pari kertaa la ja su. Sunnuntaina me päädyimme jopa pelaamaan Kalikosin pöydässä, mutta ratkaisu ei ollut optimaalinen tuon hälyn vuoksi. (Pöydästä tuskin kannattaa tehdä pelipaikkaa tulevissa 'coneissa.) Niinä hetkinä kun istuin pöydän ääressä, siinä taisi käydä juttelemassa puoli tusinaa Kalikokseen kuulumatonta, mulle ennestään tuntematonta tyyppiä. Sellaisia 'conissa vaeltavia hyyppiä, jotka etsivät hetken turinaseuraa. Ei niille mitään Glorantha-demoa kannata ruveta pitämään - pelimainokset seinässä ovat ainoa järkevä konkretia, jota vieraille ihmisille voi tarjota. Gregoryn ja mun peleistä ne mainokset siinä olikin, tilaa oli vielä useammalle. Kaiken kaikkiaan oma pöytä on kiva kotipesä, ja mun mielestäni jo sellaisenaan arvokas, vaikkei se mitenkään edustava tai jatkuvasti miehitetty olisikaan.
Assath linkki 12. elokuuta 2008 kello 17.53
Assath 12. elokuuta 2008 kello 17.53 linkki Mun muistelot. [b:a25847cf16]Esitietoa:[/b:a25847cf16] Takana oli ihan helvetillinen viikko. Pidin kahta kesäyliopiston kurssia ensi kertaa ja jouduin niin suunnittelemaan opetuksen joka tunnille ja tekemään materiaalin siinä sivussa. Vapaa aika oli siis hyvin lähellä nollaa ja lisäksi terveys alkoi reistailla kuten sillä on tapana kun stressiä on tarpeeksi. [b:a25847cf16]Perjantai[/b:a25847cf16] Saatuani viimeisen tunnin pidettyä mulle jäi näppärästi vartti aikaa rynnätä junaan, jossa sitten ehdin matkan aikana nesteyttää itseäni sopivasti Tananin ja Herra K:n seurassa. Pohdiskelimme lähes koko matkan maailmanpolitiikkaa ja käynnissä olevaa Kadonnut kaupunki projektia. Totesin Tananin suunnitteluperusteiden olevan alkeellisia ja lineaarisessa yksinkertaisuudessaan lähes naivistisia. Toivottavasti hän ei raportoi minua projektin johtajalle, joka on hänen henk. koht tuttunsa (tai niin hän ainakin väittää). Tämä päivä meni melkolailla haahuillessa väsymyksen takia hämärän rajamailla. Olis voinut olla fiksua vetää kärkeen unta palloon ja lähteä vasta sitten liikkeelle. Ensimmäinen puheohjelma johon menin oli Avaruuden nurmiporat, mutta en saanut siitä juuri mitään irti, joskin nojatuolikenraalien vahvoin äänenpainoin esittämiä mielipiteitä olikin hauska kuunnella. Seuraavaksi kävin kuuntelemassa roolipelien dokumentaatiosta, mutta se koki paljolti samanlaisen kohtalon. Greg Stoltzen puheesta mulla jäi jotain käteenkin, kun opin ymmärtämään miten se ransom modell oikein toimii. Tämän jälkeen raahauduin Roolipelaajan esittelytilaisuuteen, joka olikin sitten yllättävän miellyttävä. Väkeä ei ollut paljon, joten fiilis oli hyvä ja interaktiivinen. Ehdin vielä mennä katsomaan Succubusta auditorioon ja totesin sen sangen viihdyttäväksi. [b:a25847cf16]Lauantai[/b:a25847cf16] Hyvin nukutun yön ja erinomiasen aamiaisen jälkeen kaikki näytti paljon valoisammalta. Arvoin aikani kahden eri larpin välillä ja valitsin sitten Saippua larpin. Olisin halunnut mennä Lumimyrskyyn, mutta koska olin sunnuntaille joka tapauksessa varannut aikaa Ojasta larppiin pelkäsin ahdistuksen määrän kasvavan liian suureksi yhtä conia varten ja valitsin jotain kevyempää. Saippua larppi olikin sitten tosi hauska. Olin Garcia Undergarments alusvaateyhtiön suurin omistaja, joka oli päättänyt ryhtyä hyväksi perheenisäksi ja vetäytyä sivuun. Larpin aikana paljastui, että vaimoni ei ollutkaan raskaana minulle vaan pahalle velipuolelleni ja ilkeä kilpailijasuku oli päättänyt vallata yritykseni. Onneksi sihteerini sentään oli raskaana minulle, joten otin hänet mukaan ja pakenin jonnekin sopivan lämpimään veroparatiisiin. Menin hihhuloimaan larppitiskille 5 minuuttia ennen Ojasta peliin ilmoittautumisen alkurajaa varmistaakseni mukaan pääsyn ja tulin siinä sivussa puhutuksi Musta tuuli larppiin, jossa ehdin tosin olla vain 2 tuntia ennen oman työpajani alkua. Peli oli tosi positiivinen yllätys. Pääsin pelaamaan Napoleonia eeppisessä hyvän, pahan ja tyhjyyden välisessä taistelussa. Lopuksi sitten valkotakkiset miehet tulivat ja jakoivat koko porukalle lääkkeet (itse olin tosin jo häipynyt pakkopaidassa ennen tätä). Onnistuin ryntäämään ajoissa Newsalorin ja minun yhteiseen tarinapelityöpajaan, jossa sitten nyökyttelin viisaan näköisenä ja urahtelin hyväksyvästi aina Newsalorin puhuessa tai vaihtaessa slaidia. Työpaja meni mielestäni sangen hyvin. Osallistujat jaettiin kahteen pienryhmään, joista molemmat väänsivät viittä eri hahmoa keksien niille lippuja, potkuja, paukkuja ja konflikteja. Työpajan jälkeen oli ajatus mennä kuuntelemaan Sauronista valtiomiehenä, mutta tunku sinne oli niin kova, että siirryin kanttiinin puolelle nesteyttämään ja vaihtamaan Tananin sekä muiden 6 rinkiläisten kanssa fiksuja mielipiteitä hahmoista ja niiden kehittämisestä. Illan päätteeksi tungimme vielä Ironspinen poikien pöytään tutustumaan. [b:a25847cf16]Sunnuntai[/b:a25847cf16] Sunnuntai on mulle Tuhkakäärmeen pelaamisesta asti (pari vuotta sitten) ollut se päivä, jolloin pelataan Jiituomaksen larppi. Tämän vuotinen Ojasta oli kiinnostava, mutta ei kokemuksena yltänyt kahden edellisen (Tuhkakäärme ja Rukouksia posliinialttarilla) tasolle, mikä tosin johtui puhtaasit siitä, että nämä aikaisemmat olivat iskeneet ihan satasella. Pelissä koettiin hyvin vaivannuuttava noin 45 minuuttia pitkä kavereiden välinen tapaaminen, jossa oltiin kuin kaikki olisi kunnossa vaikka ei todellakaan ollut. Peli vedettiin ensin tavallisella tyylillä ja heti perään Jeepformilla (jossa voi pitää hahmonsa sisäisiä monologeja ja tilata muilta kohtauksia). Tykkäsin molemmista pelautuksista kovasti ja yllätyksekseni Jeepformista jopa vähän enemmän. Pitää vielä miettiä rauhassa mistä tämä johtui, koska monologit ja välikohtaukset kyllä katkoivat juonta. Silti tunsin että homma jostain syystä pelitti paremmin ja sain hahmoihin ja peliin paremman otteen. Erityisesti hahmoni kertoma vaivaannuttava ja kömpelö vitsi toimi Jeepformissa paljon vaivaannuttavammin ja kömpelömmin (en malttanut olla kertomatta samaa vitsiä uudestaan, vaikka ohje oli välttää aikaisemman pelautuksen tapahtumia). Tämän jälkeen minun ja Newsalorin täytyi rankaista vähäisempiä heimoja uljailla sarvikuonoratsastajillamme Gloranthaan sijoittuvassa "Around the block" lautapelissä, joka oli mielestäni viihdyttävän oivallinen mekaniikaltaan (Praxilaiset ei osaa laskea yli viiteen) ja aivan UPEAN näköinen. Oikeutetun sarvikuonokiihkomme tiellä ei kukaan kestänyt ja oma soturimme ratsasti voittoon. Tämän jälkeen siirryimme jälleen oluisten pariin keskustelemaan roolipelien tulevaisuudesta. Mukana oli laajahkosti sakkia joista majatalolaisia minun, Newsalorin ja Tananin lisäksi ainakin Olorin ja Yzneftamz. Sitten pakkasin pillit pussiin ja menin vielä päiväksi vanhaa koulukaveriani morjenstamaan, ennen kuin matka Ouluun alkoi jälleen. [b:a25847cf16]Mikä jäi vaivaamaan:[/b:a25847cf16] Ehdin kuunnelle aika lyhyen pätkän verran Roolipelit ja yhteiskunta paneelia (Montola tulkitsi parhaillaan Wowia oikeistolaista maailmankuvaa puffaavana pelinä). Se vaikutti tosi kiinnostavalta. [b:a25847cf16]Yhteenveto:[/b:a25847cf16] Kolme larppia on oma ennätykseni ja sen seurauksena puheohjemat jäivät vähemmälle. Kivaa oli taas kerran. [quote:a25847cf16="Vesa"]Voittajiksi tuossa pelissä päätyivät Assath ja newsalor, jotka sitten ehdottivat itselleen foorumille laitettaviksi Myrskykaani tittelit.[/quote:a25847cf16] Ehdottivat? EHDOTTIVAT? Me JULISTAUDUIMME myrskykaaneiksi todistettuamme sarvikuonoheimon ylivertaisuuden. Jos joku vähäisempi heimo surkuteltavine johtajineen aikoo tuon tittelin meiltä riistää, niin hänen on parempi valmistautua kohtaamaan sotureidemme rynnäkkö.
Alec linkki 18. elokuuta 2008 kello 11.27
Alec 18. elokuuta 2008 kello 11.27 linkki Ittellä jäi conissa vierailu melko lyhyeksi kokemukseksi, kun tuli lauantaille kiireistä menoa ja piti poistua tehtäväpaikalta kohti Turkua. Pahoittelut Garrikile tylyistä ohareista peliin... Mutta muuten oli hauskaa mitä sen lyhyen ajan conissa ehti viettää. Pelaamiset, siis ropet, jäivät nyt kokonaan, mutta ihan mukavaa oli pitkästä aikaa nähdä taas tuttuja Kalikos-naamoja ja rupatella niitä näitä. Lauantai aamulla sai herätä aikaisin, kun suuntasin lautapelipaikalle opettelemaan Gregoryn Troll Ball-pelin sääntöjä ulkoa. Lopulta kun saatiin pelaajat kasaan ja pääsi pelailemaan kyseistä peliä, niin eipä siitä opettelusta paljoa hyötyä ollut...tämä osittain Gregoryn "tuomaroinnin" ansiota :D Olipahan kyllä hauska peli ja Gregoryn "tuomarointi" oli kyllä sokerina pohjalla. Gregoryn sanoin: "Jotkut tykkäävät pelata tätä ilman tuomaria ja eri strategioilla ja taktikoiden... [quote:6ce81479a8]Myself, I like to be the referee and be as unfair as possible![/quote:6ce81479a8] Ps. Taidan olla tulossa vanhaksi, kun yöllä conin lattialla pyöriessä ja nukkumissa yrittäessä, harkitsin ihan vakavasti lähimpään hotelliin siirtymistä...Ensi kerralla sitten vähän paremmin varautuneena coniin. Nyt tuli lähdettyä hieman spontaanisti.