Vanha foorumi

Takaisin

Seikkailujen dokumentointi

Yleinen Glorantha-keskustelu
littlestone 10. heinäkuuta 2008 kello 5.58
Kirjoittaja Viesti
littlestone linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 5.58
littlestone 10. heinäkuuta 2008 kello 5.58 linkki Moni on varmasti miettinyt: "Pitäisi kirjoittaa nää seikkailut ylös..." Ja moni on varmaan kirjoittanutkin seikkailuistaan novelleja tai jopa kirjoja. Kuka kirjoittaa ja minkälaisia? Olen lukenut joitain seikkailuita "nysalorin" kotisivuilta. Itse olen dokumentoinut hahmojen saavutuksia lähinnä vain ranskalaisillaviivoilla viimeisen kolmen vuoden ajalta. Siinäkin on jo useita sivuja tekstiä... (nimen omaan hahmojen saavutuksia gloranthassa) Eräänä päivänä, kun oli todella tylsää, aloin kirjoittamaan näitä kolmen vuoden ajalta olevia ranskalaisiaviivoja tarinaksi. Lähdin tekemään vain tarinan alkua ihan vain huumorilla. Sitten sitä tekstiä tuli ja tuli. Rupesin kirjoittamaan useana päivänä. Nyt olen kirjoittanut lähes 15sivua A4-kokoa ja kasassa on 4 lukua. Nyt tavoitteenani on kirjoittaa lyhyt romaani, jos innotus säilyy. Haluaisin laittaa tähän mennessä kirjoittamani tekstin jonnekkin näytille ja haluaisin teidän rehelliset palautteet siitä. --> Mihin siis voisin laittaa? (Minulla ei itsellä ole kotona nettiä ja en osaa tehdä kotisivuja) Seikkailu perustuu maailmaan: KS --> "Glorantha: Genertela kaoksen vallassa (200 vuotta myöhemmin)"
Bellad linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 8.26
Bellad 10. heinäkuuta 2008 kello 8.26 linkki jos sinulla ei ole nettiä kotonasi, on seikkailujen saaminen nettiin hankalaa. Kavereidesi koneille kuitenkin voinet kirjoituksesi siirtää, ja sieltä voit sen laittaa nettiin. netissä on runsaasti ilmaispalveluita, joiden käyttö on helppoa, joku ystäväsi varmaan on jotain niistä käyttänyt, ja osaa näyttää. Julkinen palaute tupaa yleensä keskittymään negatiivisiin asioihin, kuten kritisointi yleensäkin. (vertaa ammatti kriitikot) Jos kuitenkin olet valmis sietämään enemmän tai vähemmän asiallisen negatiivisen kritiikin, niin siitä vain, mutta kannattaa jo ennakkoon varautua odottamaan sellaista, niin se ei tapa niin herkästi innostustasi kirjoittaa. Ennen kuin laitat teosta nettiin näkyville, kannattaa kysyä, jos joku äidinkielenopettaja, tai kieliopissa hyvä ystäväsi suostuisi tekemään sille jonkinasteisen oikoluvun, jolloin karkeimmat virheet ja kielioppiasiat jäisivät pienemmän piirin käsiteltäväksi, niin ei tule 100 ekaa viestiä "OMG toi sun otsikko on kirjoitettu väärin!! vähä oot!" tyyliin, vaan saat netistä sitten helpommin palautetta itse tarinasta.
littlestone linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 8.56
littlestone 10. heinäkuuta 2008 kello 8.56 linkki Juu, pitää kysellä kavereilta. Laitan jossain vaiheessa tarinan linkin esille. Olen lähettänyt yhden kopion eräälle tutulle, joka on äikän opettaja. Voisi olla tosiaan hyvä idea odottaa hänen korjaukset ennen julkaisua. Kyllä olen valmis ottamaan vastaa krittiikkiä. Kritiikki on hyvä kun siinä on mukana hyvät perustelut. Niistä voi ottaa opiksi. Ilaman kritiikkiä ei voi oppia. Kommentit "ihan paska" tai "vitun hyvä" ilman minkäänläista perustelua ovat minulle mitättömiä. En ole kokenut kirjoittaja ja en ole kokenut [u:c0791cb41f]tarinan[/u:c0791cb41f] kirjoittaja. Olen kuitenkin kirjoittanut muutamia artikkeleita ja kirjoitan päivä kirjaa. En joka päivä, mutta kuitenkin kirjoitan. Äidinkielestä kirjoitin josku M:n. Kirjoitan tätä tarinaa lähinnä omaksi iloksi ja dokumentoinnin vuoksi. Haluan kuulla ulkopuolisien näkökulmaa asiaan, koska peliporukkani ja muutama kaveri on kehunut tätä tarinaa hyväksi. Heidän mielipiteensä on luultavasti vähän puolueellinen. Siispä haluan tuntemattomien mielipiteitä ja mikä onkaan paras paikka niitä kysyä, kun tarinani sijoittuu RQ maailmaan :wink: JA kertokaa ihmeessä teidän dokumentoinneista!
Ugly Psycho linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 9.32
Ugly Psycho 10. heinäkuuta 2008 kello 9.32 linkki Minä voin kyllä heitellä filun nettiin saataville, jos se ongelmaksi meinaa koitua. Pistä asiasta vaikka yksityisviestiä sitten kun se ajankohtaista on, niin juonitaan tarkemmin. Edit: niin, siitä dokumentoinnista piti jauhamani... Glorantha-kamppiksista ei ole tullut koskaan mitään yksityiskohtaisempaa puhtaaksi kirjoitettua, pois lukien jälkikäteen rustaillut jutut meidän pitkästä RQ-kamppiksesta, jolle löydettiin myös jälkikäteen koti ja ympäristö Exilesteadin alueelta. Ja sitten oli yksi harvoista yksittäisistä itse peluuttamistani pelikerroista, jonka kakarahahmojen toilailuista Flencer kirjoitti tarinanpätkän. Faktatasolla on rustailtu jotain juttuja ylös myös nyt parisen pelikertaa pyörineestä HQ-pelistä, mutta tässä kyse on lähinnä käytännön syistä: peliä pelataan sen verran harvoin, että jotain on pakkokin pistää ylös. Mikään näistä ei ole ollut millään tavalla julkisesti näkyvillä missään ikinä. Myöhemmän, eri peliporukan Exalted-kamppiksesta kirjoitettiin about puolet ylös semmoisella kuivahkolla faktatasolla, ei siis varsinaisena tarinana. Sekin homma uuvahti, kun kukaan muu ei alkuunsa pätkiä kirjoitellut kuin minä, ja lopulta multa loppui vapaa-aika, niin en enää itsekään kerennyt. Ko. muistiinpanot on näkyvillä majatalossa, ja käsittääkseni Olorinilla oli ainakin työn alla kirjoittaa loputkin muistiinpanoista joskus puhtaaksi omalle sivulleen. Samalla porukalla kirjotettiin muistiinpanoja myös aiemmasta Cyberpunk-kamppiksesta, mutta niitä ei kait koskaan edes yritetty puhtaaksikirjoittaa koneelle. Tälläkin hetkellä voimissaan olevasta Praedor-kamppiksesta sen sijaan ollaan kirjoiteltu vuorotellen muistiinpanot puhtaaksi muodossa tai toisessa majataloon, aina jokainen pelaaja vuorollaan. Tämä järjestely on ollut ihan toimiva, ja täytyy sitä pitää yllä vastaisuudessakin.
newsalor linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 12.47
newsalor 10. heinäkuuta 2008 kello 12.47 linkki Yksi mahdollisuus dokumentointiin on tietenkin kirjoittaa peleistä ns. Peliä Ittiänsä -raportteja, jotka isossa maailmassa myös Actual Play -nimikkeellä kulkevat. Pelikertojen kuvausten kirjoittaminen esim. tälle foorumille voi olla hyvinkin terapeuttista puuhaa, sillä siinä oppii paljon, kun tulee pakostakin pelikerran tapahtumat reflektoitua lävitse. Mikäli vielä saa muut pelaajat mukaan, niin takaan, että hauskaa tulee. Joskus aikoinaan käytin blogia peliraporttien julkaisemiseen. Siitä oli aina kätevä tarkastaa, että mitä kaikkea sitä onkaan tapahtunut jne. Peliä Ittiänsä -postit taas ovat siinä mielessä kivoja, että mikäli niitä kommentoidaan, niin siinä saa arvokasta palautetta sessioistaan.
littlestone linkki 30. heinäkuuta 2008 kello 9.45
littlestone 30. heinäkuuta 2008 kello 9.45 linkki Laitan tässä väliaikatietoja kirjan edistymisestä. Aijoin laitta näkyville pari ensimmäistä kirjan lukua. Nyt kuitenkin teksti on paisunut huomattavasti suuremmaksi kuin oletin. Minulla on selkeä runko kirjan kirjoittamiseksi aijon tehdä siitä kolmiosaisen. Laitan tekstin näkyviin kun ensimmäinen osa on valmis, korjattu ja muokattu. Arvioisin sen olevan valmis syksyllä ja sen pituu on noin 50 sivua.
Rvot linkki 31. heinäkuuta 2008 kello 8.37
Rvot 31. heinäkuuta 2008 kello 8.37 linkki Meidän peliporukoissa on käytetty wikiä seikkailujen dokumentointiin jo vuositolkulla. Se on ollut toimiva ratkaisu, kun kuka tahansa voi tehdä helposti sivun mistä tahansa kampanjan kiinnostavasta asiasta ja linkitellä sitä sopiviin paikkoihin. Tosin enimmäkseen siellä on PJ:n kirjoittamia juttuja, mutta kyllä välillä pelaajatkin aktivoituvat. Wiki on pikkuhiljaa kasvanut ja nykyään siellä on juttua useammastakin saman kaveriporukan kampanjoista. Jutut eivät ole yleensä hirveän vakavalla tasolla, kuten ei nyt pelitkään monestikaan, paitsi silloin kun on tosi kyseessä! Tuo seikkailujen muistiinmerkitseminen on minusta aivan ehdoton juttu, varsinkin kun pelikertojen välillä tahtoo olla aikaa niin eihän sitä muista millään mitä viimeksi on tehty ellei ole mustaa valkoisella. Ei tule ainakaan pelattua samaa seikkailua kahteen kertaan. :wink: Ja onhan sitä mukava välillä lukea juttua vanhoista seikkailuista. Tietysti nuo jutut tahtovat yleensäkin olla sellaista sisäänpäinlämpiävää tarinointia, että tuskinpa niistä monikaan peliporukkaan kuulumaton suurempia elämyksiä saa.
littlestone linkki 12. elokuuta 2008 kello 11.33
littlestone 12. elokuuta 2008 kello 11.33 linkki Noniin! Laitan nyt näkyviin näytekappaleen kirjoittamani kirjan alusta. Siinä on nyt 10 lukua ja yhdennen toista alkua. Sivuja on reilu 30 (A4 kokoa). Tekstiä ei ole vielä korjailtu ja muokattu lopulliseen muotoon. Siitä on kuitenkin korjattu virheet oikolukuohjelmalla, mutta joitain ajatusvirheitä saatta vielä mukana olla. Kirjan ensimmäinen osa on siis kesken, mutta haluan hiukan esitellä sitä jo nyt. Lopullinen tuotos on siis kolmiosainen ja se on valimis [i:5a85ad2216]joskus[/i:5a85ad2216]. Ensimmäinen osa valmistunee jouluun mennessä ja siitä tulee n. 50 sivuinen (A4 kokoa). Käykää lukemassa ja arvostelemassa. PS. Kirjoitan siis tätä kirjaa omaksi iloksi ja en varmaankaan aijo kustantaa sitä. Ehkä laittaa kopioita sukulaisille tms. Tässä linkki [url]www.freewebs.com/ropekirja[/url]
littlestone linkki 12. elokuuta 2008 kello 15.08
littlestone 12. elokuuta 2008 kello 15.08 linkki [quote:3c0e3f946e="littlestone"]Noniin! Laitan nyt näkyviin näytekappaleen kirjoittamani kirjan alusta. Siinä on nyt 10 lukua ja yhdennen toista alkua. Sivuja on reilu 30 (A4 kokoa). Tekstiä ei ole vielä korjailtu ja muokattu lopulliseen muotoon. Siitä on kuitenkin korjattu virheet oikolukuohjelmalla, mutta joitain ajatusvirheitä saatta vielä mukana olla. Kirjan ensimmäinen osa on siis kesken, mutta haluan hiukan esitellä sitä jo nyt. Lopullinen tuotos on siis kolmiosainen ja se on valimis [i:3c0e3f946e]joskus[/i:3c0e3f946e]. Ensimmäinen osa valmistunee jouluun mennessä ja siitä tulee n. 50 sivuinen (A4 kokoa). Käykää lukemassa ja arvostelemassa. PS. Kirjoitan siis tätä kirjaa omaksi iloksi ja en varmaankaan aijo kustantaa sitä. Ehkä laittaa kopioita sukulaisille tms. Tässä linkki [url]www.freewebs.com/ropekirja[/url][/quote:3c0e3f946e] Pahoittelen, mutta tapasin juuri toimittaja ystäväni. Hän oli lukenut kyseistä tekstiä ja arvostellut sen hyväksi. Hän kehoitti minua ottamaan kyseisen kirjoituksen välittömästi pois netistä. Olen itsekkin vähän yllättynyt hyvästä palautteesta, mutta aijon noudattaa hänen neuvojaan. Kun kirja on valmis, laitan sitten esittely osuuden uudestaan esille arvosteltavaksi. Silloin ei ole "copyright" ongelmia. En tiedä miten jatko menee, mutta joudun muuttaamaan tekstissä paljonkin asioita, jos aijon sen todella julkaista.... Yllä oleva linkki ei siis ole enää käytössä. Pahoittelen.