Vanha foorumi

Takaisin

The Zin Letters # 3 taitto

Zin Letters -tekijäfoorumi
Vesa 14. kesäkuuta 2008 kello 8.27
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 14. kesäkuuta 2008 kello 8.27
Vesa 14. kesäkuuta 2008 kello 8.27 linkki Lehti on mielestäni nyt siinä vaiheessa että olisi korkea aika ruveta pähkäilemään taiton kanssa. Päätin varta vasten tehdä topicin jossa taittajat sekä taittoon osallistumattomat voivat käydä rakentavaa keskustella lehden taitosta. Bellad haluatko ottaa päävastuun taitosta? Meinaan kun olet kuitenkin tästä taittoon lupautuneesta porukasta kaikkein aktiivisin ollut täällä viime aikoina. Entä sitten JuhaR että humis, vieläkö olette mukana? Tekstien tilanne on se, että Garrikilta on pari tekstiä vielä kesken, deadline 18.6, jonka jälkeen toimitan ne oikolukuun. Nysalorin viimeisimmät tekstit on nyt oikoluettu ja toimitettu Nysalorille viimeisteltäväksi, joten toivon mukaan nekin ilmaantuvat tiedostoalueelle piakkoin. Lisäksi Spinosarin The Story of Hospitalityn sekä humiksen Destor forms Heroband -artikkelien viimeistellyt versiot uupuvat ja niitä odotankin tässä kaikkein eniten nyt. Toivonkin nyt aktiivista keskustelua taitosta tänne, sillä kuitenkaan meillä ei enää ole tuhottomasti aikaa jos haluamme lehden ulos conissa. Tänne siis keskustelua minkälaisella taitolla lehteä lähdetään tekemään yms. ja jos Bellad ottaa päätaittajan vastuun niin toivon että ne kenellä on jo jonkinlaisia valmiita taittopohjia hallussaan toimittaisivat nämä sitten Belladille. Nyt siis aktiivisuutta kehiin pojat! Terveisin, rakas päätoimittajanne. EDIT: Tähän lehteen tuleva taitettava matsku, [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=zin3_16.jpg[/url] Kansikuva, täysikokoisena. [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=FP_Proofread_Final.zip[/url] Far Place, oikoluettuna [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Alison_Vilinar.zip[/url] Alisonin seikkailu kuvituksineen [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Orlanth-hq_kuvat.rar[/url] Nysalorin Heler-myytin kuvitus [url]http://temppeli.org/tmp/kalikos/Destor_Forms_the_First_Hero_Band.doc[/url] Destor -teksti [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Destorkuvia_samuli.zip[/url] Suomalaisen Samulin kolme kuvaa Destor -tekstiin [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Eastern+Far+Place_final.jpg[/url] Eastern Far-Place kartta, viimeinen versio [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=FP_Garriktula_bw.jpg[/url] Garrikin tulan kartta [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=FP_Kuvitus.zip[/url] Far-Place kuvitus [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=FP_kuvitusohje.doc[/url] Kuvitusohjeet Far-Placeen [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Kero-Fin_Turkka.tif[/url] Kero Fin takakanteen [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Ernalda-etapit.doc[/url] Ernalda-etapit [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Ernalda-myytti.doc[/url] Ernalda myytti [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Orlanth-etapit.doc[/url] Olranth -etapit [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Orlanth-myytti.doc[/url] Orlanth myytti [url]http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue?action=AttachFile&do=get&target=Destorkuvia_Lotta.zip[/url] Lotta Raatikaisen Destor -kuvat.
humis linkki 16. kesäkuuta 2008 kello 6.29
humis 16. kesäkuuta 2008 kello 6.29 linkki [quote:f137563b2d="Vesa"] Bellad haluatko ottaa päävastuun taitosta? Meinaan kun olet kuitenkin tästä taittoon lupautuneesta porukasta kaikkein aktiivisin ollut täällä viime aikoina. Entä sitten JuhaR että humis, vieläkö olette mukana? [/quote:f137563b2d] Mulla ei ole nyt enää ennen ropeconia aikaa käyttää taittoon :(. [quote:f137563b2d="Vesa"] sekä humiksen Destor forms Heroband -artikkelien viimeistellyt versiot uupuvat ja niitä odotankin tässä kaikkein eniten nyt. [/quote:f137563b2d] [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?p=31456#31456]Täällä[/url] on ollut jo aikaa linkki oikoluettuun ja oikoluvun perusteella korjattuun [url=http://temppeli.org/tmp/kalikos/Destor_Forms_the_First_Hero_Band.doc]versioon[/url].
Bellad linkki 16. kesäkuuta 2008 kello 7.08
Bellad 16. kesäkuuta 2008 kello 7.08 linkki voin kyllä lehden kanssa sekoilla. Olisin voinut jo puoli vuotta sitten. Aikani on tosin kesällä vähän kortilla, mutta kyllä olen tälläkin viikolla ehtinyt koneella notkua, joten kyllä sitä vapaa aikaa jonkin verran on.
Juha R linkki 22. kesäkuuta 2008 kello 20.14
Juha R 22. kesäkuuta 2008 kello 20.14 linkki Lehden taittoa suunnittelua varten tarttis tietää [b:3640636a44]ainakin[/b:3640636a44] - kuinka monta sivua niitä nyt sitten taitetaan - minkä kokoisia, millaiset kannet jne. - painopaikan toivomukset formaatista, taittoasetuksista jne - mitä siihen lehteen on ylipäätään tulossa - ei mulla ole mitään kuvaa mitkä kaikki artikkelit tulee seuraavaan numeroon, missä järjestyksessä, ja mikä kuva kuuluu mihinkin juttuun - ja kiinnostaa vielä että millä ohjelmalla nää tehdään. Mulla on käytettävissä InDesign + muu CS3 eikä sitten muuta. Varmaan voin jonkun verran taittoon ottaa osaa, jos Vesa pystyy ylläolevaan vastaamaan ja silta pohjalta taittotyötä voidaan koordinoida useamman hlön kesken.[/b]
humis linkki 23. kesäkuuta 2008 kello 9.16
humis 23. kesäkuuta 2008 kello 9.16 linkki [quote:92320be3e5="Juha R"]Lehden taittoa suunnittelua varten tarttis tietää [b:92320be3e5]ainakin[/b:92320be3e5] - kuinka monta sivua niitä nyt sitten taitetaan - minkä kokoisia, millaiset kannet jne. - painopaikan toivomukset formaatista, taittoasetuksista jne - mitä siihen lehteen on ylipäätään tulossa - ei mulla ole mitään kuvaa mitkä kaikki artikkelit tulee seuraavaan numeroon, missä järjestyksessä, ja mikä kuva kuuluu mihinkin juttuun - ja kiinnostaa vielä että millä ohjelmalla nää tehdään. Mulla on käytettävissä InDesign + muu CS3 eikä sitten muuta. Varmaan voin jonkun verran taittoon ottaa osaa, jos Vesa pystyy ylläolevaan vastaamaan ja silta pohjalta taittotyötä voidaan koordinoida useamman hlön kesken.[/b][/quote:92320be3e5] - Indesign on hyvä - A4, värikannet paksummasta paperista - Painopaikasta ei vielä tietoa, ei ole aikaisemmin ollut ongelmia perus-A4-PDF:stä - Kuvat on läjitetty pääasiassa juttuihin, Vesa voi varmaan kertoa tarkemmin mikä kuuluu mihin. - Sivumäärä max. 58 - Emme tiedä vielä tarkkaan mitkä tulee mihinkin, kun ei ole kunnolla tietoa paljon mikäkin vie tilaa. Kokonaisuudet voi tietenkin leiskata peräkkäin, ja sit voidaan vaan liimata ne kokonaisuudet yhteen jotka on järkeviä ja joista tulee mahdollisimman lähelle tuota 58 sivua. Tästä aiheutuu tietysti haittaa jos tulee yksittäissivuja, mut tällä hetkellä ei taida olla parempia ideoita. Kaikki kuitenkin julkaistaan joko tässä tai seuraavassa numerossa, joten ei se taittotyö hukkaan missään nimessä mene.
Juha R linkki 23. kesäkuuta 2008 kello 16.40
Juha R 23. kesäkuuta 2008 kello 16.40 linkki Mulla ei ole mitään pohjia vanhoista lehdistä. Humis, onko sulla. Ja kyllä haluisin aloittaa niistä jutuista jotka ainakin on mukana, en niistä jotka putoaa pois. Mut mut, olen pikkuisen tyhmä, kun en löydä mistään mitään sellaista tiedostoaluetta jossa kaikki artikkelit löytyisi allekkain ja kuvat ja. Missä ne jutut on valmiina versioina? En edes tiedä mitä Far Place- tai muita juttuja on ylipäätään olemassa. Tän löysin: http://kalikos.org/cgi-bin/zin3moin.cgi/TiedostoAlue - ei Far Placea. Mistä ne oikoluetut jutut saa? Mitä kuvia niihin tulee? Garrikin linkit juttuihinsa oli kuolleita. Jos tää kaikki tieto pitää rääpiä kasaan foorumin viestiketjuista niin ei tuu kesää. Ja kyllä se vähän tyhmältä tuntuu aloittaa taittoa jos kukaan ei aktiivisesti etsi painopaikkaa - sieltähän se selviää mm. kuinka kauan taittoon on aikaa jotta lehti ehtisi Ropeconiin.
Vesa linkki 23. kesäkuuta 2008 kello 17.23
Vesa 23. kesäkuuta 2008 kello 17.23 linkki JuhaR, Garrikin teksteistä on pari juurikin oikoluvussa ja valmistunevat sieltä Alisonin mukaan aivan heinäkuun alussa, luultavasti jo ennen heinäkuuta. Uppailen noita valmiita tekstejä ja kuvapaketteja tiedostoalueelle sitä mukaa kunhan niitä käsiini saan. Far-Place matskun kanssa täytyy hiukan miettiä mitä jätetään pois ja siirretään mahdollisesti netin puolelle ja mikä sopivan kokonaisuuden muodostava tekstipläjäys lyödään sitten itse lehteen. Tämä nyt on vielä suunnittelun alla mutta siitä voitaneen käynnistää keskustelua foorumilla että mikä Far-Place matsku julkaistaan itse konkreettisessa lehdessä ja mikä matsku sitten laitetaan netin puolelle ja tämä tosiaan siinä tapauksessa että sivumäärä tulee vastaan, mitä pahoin pelkään jos mahdollisuutena on vain painaa 58 sivuinen lehti.
newsalor linkki 24. kesäkuuta 2008 kello 12.15
newsalor 24. kesäkuuta 2008 kello 12.15 linkki Tulemme varmaa keskustelemaan asiasta hallituksen kesken, mutta lähtisin siitä, että ylitse jäävä materiaali ei ole mikään ongelma, sillä saamme ekasta lehdestä varsin nopeasti rahaa uuden painamista varten. Pelimiesliike on siis painaa vuoden vaihteessa toinen numero! Kuka vielä muistaa, että joka vuosi Zinin piti ilmestyä? :) PS. Katelkaahan hallituksen jäsenet sähköpostianne.
Garrik linkki 24. kesäkuuta 2008 kello 12.57
Garrik 24. kesäkuuta 2008 kello 12.57 linkki Päättäkääpä nyt hyvin ripeästi, tuleeko FP kartta kylkiäisenä vai painetaanko se lehteen. Jos painetaan, mihin kokoon (A3, A4), ja tuleeko väreillä. Jos kartan painokoko pienenee ja painomateriaali huononee (ja varsinkin jos värit menee), karttaa täytyy ruveta rukkaamaan isän kädellä. Tai tyytyä tyystin toisenlaiseen versioon. "Introduction" ja "Gazetteer" ei toimi ilman tota karttaa. Eikä FP toimi ilman noita artikkeleja. Eikä ilman "Historyä". Kultit on helpointa leikellä pois. Bachad + Garrik on sillä tavalla naimisissa, että toinen vaatii toisen. Kainalotekstit voi ehkä jättää pois, vaikka kokonaisuus siitä kärsiikin. Kuvapolitiikka kannattais myös lyödä lukkoon. FP:een on helvetisti kuvia ja kartta poikineen. Kun artikkeleja leikataan pois, lähtee toki osa kuvistakin. Mutta hyvä olis tietää ASAP, laitetaanko tekstiä enemmän kuvien kustannuksella vai mennäänkö väljästi ja taiteellisesti (ja komialla ulkoasulla) eli pistetään kuvia ja leikataan vaikka tekstiä. Jos tulee kysymyksiä tai tiedotuksia, mut saa kiinni: ileskela[at]hotmail[dot]com (tai muu, jos olen muista osoitteista ollut teihin yhteydessä) ja 1.-19.7.: 044 - 307 9556 -G
Bellad linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 6.45
Bellad 25. kesäkuuta 2008 kello 6.45 linkki turhanpäiväistä, ellen kehnommin sanoisi. ASia ei etene, jos vaan koko ajan lässytetään. JONKUN olisi aika tehdä päätöksiä. Raa'asti määrätään HALLITUKSEN taholta, mitä lehti saa kustantaa, ja sen jälkeen VESA ottaa yhteyttä parhaiksi katsomiinsa asiantuntioihin ja määrittää hinta-laatusuhteessa parhaan konseptikokonaisuuden, mitä sillä rahalla saadaan aikaiseksi, ja sitten vaan ruoskaa peliin joka taholta ja homma toimimaan. Nyt puolivuotta liirun laariteltu puuta heinää paskaa, joten aika olisi jokaisen meistä ottaa itseään niskasta kiinni, ja ravistella niin että tukka lähtee, jos ei muuten meinaa kuri palautua, ja seuraavaksi tartutaan Decimaatioon, jos ei homma ala pelittään.
humis linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 8.44
humis 25. kesäkuuta 2008 kello 8.44 linkki Puitteet lehdelle on jo pitkälti selvillä. Max 58 sivua, värikannet. Kartan suhteen on vielä epäselvyyttä, se maksaa erillisenä värillisenä realistisesti turhan paljon, mutta "ois kuitenkin kauheen kiva". Oikeastaan näen ton kartan erillispainon realistisena vain jos tuotetaan painokseltaan pienempi "Far Place Guidebook", jota ei markkinoida lehtenä vaan Unspoken Word -tyyppisenä paikkalähdekirjana. Eli okei, selvästi hallituksen tai jonkun muun pitäisi päättää tuotetaanko lehti+lehti vai kirja+lehti. Taiton aloittamista tämän ei mun mielestäni kuitenkaan pitäisi estää. (Ja joo, Juha, mulla on aikaisempien lehtien indesign-tiedostot tallella)
Vesa linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 15.05
Vesa 25. kesäkuuta 2008 kello 15.05 linkki Eikös ollut puhetta että kartta lyödään takakanteen värillisenä jos erillinen liite on turhan kallis? IMO se on ehkä hiukan kosmeettinen seikka, mutta tuskin se liikaa lehden ulkonäköä rumentaisi. EDIT: Tässä taidetaan lähiaikoina jopa päästä kokoustelemaan, joten jos vaan irkki ja ircnetti pelittää niin tulkaa ihmeessä hallitukseen kuulumattomatkin päättämään lehdestä.
Juha R linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 19.16
Juha R 25. kesäkuuta 2008 kello 19.16 linkki Ihan oikeasti. Lehdellä on nimetty päätoimittaja. Hänen tehtävänsä on päättää mitä lehteen tulee, ei hallituksen tai tämän foorumin. Hänen tehtävänsä on myös etsiä vaihtoehtoja painopaikaksi ja valita se budjettiraameissa. Kyllä muittenkin mielipidettä saa ja kannattaa kysyä mutta jos nimetyt toimittajat ei voi toimittaa [b:59336661d7]edes luonnosta[/b:59336661d7] sisällysluettelosta odottelematta jotain tulevaa hallituksen kokousta niin en aio kiivetä perse edellä puuhun taiton kanssa. En ymmärrä miten taiton voisi aloittaa kun ei tiedetä a) mitä lehteen oikeastaan tulee b) miten se ryhmitellään c) valtaosa materiaalista ei ole saatavilla mistään Ihan kauheasti ei ole aikaakaan. Mitä kuvittelette painotalon tarvitsevan aikaa parhaana lomakautena että lehti ehtii Ropeconiin? Heinäkuun lopuilla painoon? Puolessa välissä? Aikaa on joka tapauksessa alle kuukausi eli itselleni ainakin melko vähän nykyisellä vapaa-ajalla vaikka voisinkin aloittaa tänään.
Juha R linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 19.17
Juha R 25. kesäkuuta 2008 kello 19.17 linkki Humis: toki voisin/voisimme tutustua vanhoihin pohjiin. Saatko tiedostoalueelle.
Vesa linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 19.35
Vesa 25. kesäkuuta 2008 kello 19.35 linkki [quote:01a93d50d3="Vesa"]Olen nyt käynyt alustavasti läpi tuon Garrikin tekemän kokonaisuuden Far Place -materiaaleista. Luen vielä syvällisemmin tässä viikonlopun kuluessa sen. Yleissilmäys on minusta ihan hyvä ja kokonaisuus ei ole liian hajanainen. Nuo yksittäiset, Bachadin heimon ulkopuoliset klaanikuvaukset ja nuo erikoiskultit ehkä vähän erkanevat kokonaisuudesta erilleen mutta minusta ei mitenkään häiritsevästi. Onko tuo järjestys mikä tuossa isossa kokonaisuudessa on, tarkoitus olla järjestys jossa nuo olisivat lehdessä? Omasta mielestäni järjestystä voitaisiin hiukan muutta siten, että nuo irallisemmat klaanit ja kultit tulisivat vasta viimeisenä. Sitten ainakin tuo Far Place Gazetteer toimisi heti tuon Far Placen yleiskuvauksen jälkeen. Sen jälkeen vasta tuo History of the Alone Confederation, johon ehkä voisi sitten jatkeeksi lisätä Yksinäisen kaupungin kuvauksen jos se on vielä tuloillaan tähän. Seuraavaksi sitten toimisi tuo Bachad juttu ja siihen liittyvät klaanit. Viimeisenä sitten esiteltäisiin nuo Yrsanan kultti ja Ordaylan kultti ja muut Bachadista erillään olevat tekstit. Tämmöistä nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta paneudun vielä tarkemmin itse tekstiin viikonlopun kuluessa.[/quote:01a93d50d3] Tuossa muinoin jo pohdittu Far Placea ja järjestystä missä tekstit lehteen laitettaisiin. Alone on päätetty kuitenkin jättää kokonaan pois, Alone Confederationista en osaa sanoa kuinka se toimii ilman Alonen kaupungin kuvausta, Garrik varmaan voinee sanoa tuohon mielipiteensä. Lehti aloitettaneen siis Far Place matskuilla jos tätä kukaan ei vastusta. Tämän jälkeen Destor-teksti ja Helerin myytti ja viimeisenä sitten Alisonin seikkailu. Spinosarin vieraanvaraisuusmyytti jäänee näillä näkymin pois lehdestä. Valmiit tekstit laitan tiedostoalueelle sitä mukaa kun saan ne käsiini oikoluvun jälkeen viimeisteltyinä. Far Placen teksteistä minulla ei ole viimeisimpiä versioita, joten Garrik laitatko itse matskun tiedostoalueelle vai mailailetko minulle päin että sitten pistän ne näkyville? Mitä tulee noihin päätoimittajalta vaadittaviin tehtäviin, niin minulta ei yksinkertaisesti riitä aikaa tai jaksamista hoitaa noita kaikkia. Työt syövät niin paljon aikaa sekä motivaatiota, että vähästä vapaa-ajastani en halua suurinta osaa käyttää lehden tekoon. Meillä no sitä paitsi jo aikaa sitten nimettynä yhdyshenkilöt jotka ottavat yhteyttä eri paikkakuntien painotaloihin.
humis linkki 25. kesäkuuta 2008 kello 20.44
humis 25. kesäkuuta 2008 kello 20.44 linkki Väri-A4-kartta takasisäkannessa vois toimia, vai mitä sanoo Garrik? Toinen mahis on mustavalko-A3 keskiaukeamalla.
Garrik linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 1.52
Garrik 26. kesäkuuta 2008 kello 1.52 linkki [quote:9e0268e024="humis"]Väri-A4-kartta takasisäkannessa vois toimia, vai mitä sanoo Garrik? Toinen mahis on mustavalko-A3 keskiaukeamalla.[/quote:9e0268e024] OK. Lähden siis muokkaamaan A4-kokoista värikarttaa. ---- [quote:9e0268e024="Vesa"]Far Placen teksteistä minulla ei ole viimeisimpiä versioita, joten Garrik laitatko itse matskun tiedostoalueelle vai mailailetko minulle päin että sitten pistän ne näkyville?[/quote:9e0268e024] Kyllä ne viimeiset versiot on sinulla. Lähetetty 18.6. illalla, silloin kun sovittu deadline oli. Ja sinä ilmoitit jo ennen juhannusta lähettäväsi ne Alisonille oikoluettavaksi. Kun Alison on tekstit tsekannut, hän lähettänee ne sinulle (ei minulle), ja sinä laitat ne tiedostoalueelle. [quote:9e0268e024="Vesa"]Mitä tulee noihin päätoimittajalta vaadittaviin tehtäviin, niin minulta ei yksinkertaisesti riitä aikaa tai jaksamista hoitaa noita kaikkia. Työt syövät niin paljon aikaa sekä motivaatiota, että vähästä vapaa-ajastani en halua suurinta osaa käyttää lehden tekoon.[/quote:9e0268e024] Kohtuu hyvin tässä on pullat uunissa ainakin matskun suhteen. Se, ettei kaikki materiaali ole tiedostoalueella, on myös mun syytäni, koska kinuin itselleni tuon myöhäisen deadlinen. Mitä tässä tarvitaan ja kaivataan, on organisaation selkeys: mikä on leiska, mitä lehteen mahtuu, koska tekstit ovat tiedostoalueella, koska kuvat ovat tiedostoalueella, mitkä päivät taittaja varaa taitolle, kuka/ketkä auttavat ja tsemppaavat taittajaa, koska on painon dl, kuka hakee lehdet painosta ja tuo Coniin. Kun Alisonin oikolukutahti, painotalon dl ja taittajan kalenteri ovat selvillä, nämä jutut loksahtavat paikoilleen automaattisesti. (Tai sitten huomataan, että lehteä ei ehditä saada valmiiksi Coniin.) Jos joku toimittaa mulle kaikkien proggikseen osallistuvien puhelinnumerot, mä pystyn hoitamaan enimmät jutut noista hyvin nopeasti. Mutta niin pystyy kyllä kuka tahansa muukin. Ei ole vaikeaa, ei vie aikaa. Koska Alison on luvannut ja Juha R puhkuu tarmoa, jäljelle jää tämä: [quote:9e0268e024="Vesa"]Meillä no sitä paitsi jo aikaa sitten nimettynä yhdyshenkilöt jotka ottavat yhteyttä eri paikkakuntien painotaloihin.[/quote:9e0268e024] Hyvä. Mutta missä viipyvät näiden yhdyshenkilöiden raportit eri painotalojen tarjouksista lehdelle, jossa on 58 perusohutta sivua + hiukan tukevammat värikannet, A4-kokoon, nidottuna, valmis ja Helsinkiin toimitettu 8.8.2008 klo 12 mennessä? Päätökseen tarvittavan informaation saanee jopa puhelinsoitolla. Kun hallitus (=rahakirstun vartijat) kokoustaa kohta, siinä kokouksessa on päätettävä, missä painotalossa (eli koska ja mihin hintaan) lehti painetaan. -G
Bellad linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 5.53
Bellad 26. kesäkuuta 2008 kello 5.53 linkki oman raporttini annoin Vesalle jo joskus alkuvuodesta, ja Itse pidin vahvimpana vaihtoehtona kyselyyn vastanneista Tampereella toiminutta painotaloa, en hinnan vaan laadun takia. Jyväskylästä löytyi halvin nyrkkipaja. Tarkemmat hinnat ovat jossain maileissani, mutta niistä tein jo raportoinnin Vesalle. Samassa tein karkean laskelman siitä, että missä painomäärässä menee se raja, jotta Tampere muuttuu edulliseksi, tai jopa halvimmaksi (suuri talo, suuret määrät). Vaasasta löytyi kaikkein suurin painotalo, jota lehti kiinnosti, mutta heidän hinta oli niin ylihinnoiteltu, jotta painosmäärät olisi pitänyt nostaa yli 10 000, ennen kuin se olisi ollut siedettävä/lehti. Hinnat oli erillisellä kartalla, ja sen poisjääminen tietenkin tiputtaa hintaa, mutta itseasiassa ei juurikaan, jos kartta painetaan kannen sisäpuolelle. Ulkopuolelle kartan painaminen tiputtaisi kustannuksia huomattavasti. Vesa hoiti omaa alueettaan, joten sekin tieto lienee jo Vesalla, ja Nysalor hoiti Eteläsuomea. Hänen alueestaan en tiedä, mutta eiköhän Vesa ole sieltäkin suunnasta infoa saanut tiskiin.
Garrik linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 9.16
Garrik 26. kesäkuuta 2008 kello 9.16 linkki Mainiota, Bellad! Minusta ainakin oli kiva kuulla tämä. Se, että asioita hoidetaan ja niistä tiedotetaan, lisää uskoa proggikseen. :) -G
Juha R linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 9.22
Juha R 26. kesäkuuta 2008 kello 9.22 linkki Oliko tietoa toimitusajoista?
Vesa linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 14.44
Vesa 26. kesäkuuta 2008 kello 14.44 linkki [quote:d0a08c25aa="Bellad"]Alue, jola olen kysellyt, on kovin arvokkaan oloista. Olen kysynyt tarjouksia 600kpl+ seuraavat 100kpl tyyliin. Kannet, sisäsivut ja liite A3. Paperinlaadun ja painotavan on kyselyyn vastaaja saanut päättää, sen mukaan mikä on painajan "edullisin" vaihtoehto. kaikilla sivun koko A4, muutamilla liimasidottu lopuilla vihkonidonta. Paperien vahvuudet vaihdelleet 80-90g ja kannet ja liite 170-220g. Sisällön on arvioitu olevan 60 sivua, ja liitteen sekä kansien A3 kokoisia (tai 4 sivuisia) toiselle puolelle painettuja yhtä paksuja (menevät yhdellä painamisella). Näillä sisällöillä ja kannen ja liitteen neliväripainatuksella on hinnat olleet 1,65e/lehti ja 3,9e/lehti välillä. 3,9e/lehti tarjous tuli isohkolta painotalolta, jolla koneen käynnistyskulut on 2000e, eli 10000 lehteä maksaisi alle 0,8e/lehti. Kaikki hinnat ovat ALV 0% hintoja, ja ALV lisätään niihin sopimuksen mukaisesti. Edullisin tarjous on Jyväskylästä, yksityiseltä pieneltä digipainolta. Asiantuntevin/asiastamme kiinnostunein myyjä oli Tampereella, jossa hinta oli 3,5e/lehti (600kpl) mutta jo 1000 lehden tilauksella se tippuu 2,44e/lehti (600 = 2100e 1000= 2360e). 1500 lehteä olisi 1,9e/lehti (2856e). Tampereella keskisuuri painotalo. Hinnat sisältävät pakkauskulut valmiin tuotteen pakkaamisesta laatikoihin (pakkauskoosta voi keskustella, mutta oletusarvoisesti 100/laatikko tms), ja joissain tapauksissa myös toimituksen rajatulle alueelle.[/quote:d0a08c25aa] Yllä kopio Belladin yksityisviestistä painotaloja koskien. Oulun ja pääkaupunkiseudun hintoja en ole saanut. Etelä-Karjalan alueesta päätin luopua suosiolla koska olen autoton, eikä muutenkaan alueella ole aktiivisia kalikostoimijoita joten toimituskuluja tulisi mielestäni aivan turhan paljon, olkoonkin se sitten vain jonkun onnettoman bensakulut joka ne sieltä käy hakemassa. Garrik, meinasin että kuitenkin luultavasti teet vielä tsekkaukset teksteihisi oikoluvun jälkeen jos Alisonilla on kommentoitavaa tai kysyttävää teksteistäsi. Olenhan kuitenkin aikaisemmat oikoluetut tekstisi vielä lähettäny sinulle tsekattavaksi. Saatko vaikka maililla lähetettyä sinulla olevat kaikki oikoluetut Far Place tekstit minulle, niin varmistetaan että minulla on ne kaikki. Kuvia minulla ei ole itselläni yhtäkään Far Place -teksteihin liittyen, joten kunhan ne saat skannattua ja koottua niin lähetä nekin. Mitä tulee itse lehden ulkomuotoon niin olen pohtinut että parasta olisi varmaan koittaa saada painoarvoa enemmän tekstiin kuin kuviin, joten vähennetään kuvituksessa jos meinaa tulla ahdasta. Tässä tapauksessa sitten täytyy vain katsoa että jokaisen lehteen kuviaan tarjonneen töitä pääsee mukaan, eikä kukaan käytännössä ole sitten tehnyt turhaa työtä vaikkei kaikkia kuvia saataisikaan sitten liitettyä mukaan.
Garrik linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 16.32
Garrik 26. kesäkuuta 2008 kello 16.32 linkki FP kartasta on nyt säädyllinen A4-painatuksen kestävä versio. Garrikin klaanin tulasta on myös versio, joka toimii myös mustavalkoisena. [quote:f2f29539f9="Vesa"]Garrik, meinasin että kuitenkin luultavasti teet vielä tsekkaukset teksteihisi oikoluvun jälkeen jos Alisonilla on kommentoitavaa tai kysyttävää teksteistäsi.[/quote:f2f29539f9] Jos on. Jos ei ole, luotan kyllä häneen täysin. Mikäli Alisonin oikoluku valmistuu vasta heinäkuussa, en luultavasti edes pysty tsekkaamaan sitä, koska aion livetä koneen ääreltä pariksi viikoksi. [quote:f2f29539f9="Vesa"]Saatko vaikka maililla lähetettyä sinulla olevat kaikki oikoluetut Far Place tekstit minulle, niin varmistetaan että minulla on ne kaikki.[/quote:f2f29539f9] Lähetin jo kaikki painokunnossa olevat sinulle. Mutta lähetän vielä uudestaan sen saman läjän, varmuuden välttämiseksi. [quote:f2f29539f9="Vesa"]Kuvia minulla ei ole itselläni yhtäkään Far Place -teksteihin liittyen, joten kunhan ne saat skannattua ja koottua niin lähetä nekin.[/quote:f2f29539f9] Joo. Kuvittajista Juha tekee vielä töitä musteen kanssa ja Deruvading-kuvittajasta en ole kuullut mitään taas aikoihin. Ei varmaan tule siitä kuvasta valmista, mutta eipä tuo haittaa. Pyrin skannaaman kuvat ensi viikonlopun tienoilla. Teen siinä ohessa pienen muistion siitä, mihin artikkeliin mikin kuva voisi mennä. [quote:f2f29539f9="Vesa"]Mitä tulee itse lehden ulkomuotoon niin olen pohtinut että parasta olisi varmaan koittaa saada painoarvoa enemmän tekstiin kuin kuviin, joten vähennetään kuvituksessa jos meinaa tulla ahdasta.[/quote:f2f29539f9] OK. Siis vähemmän kuvitusta, koska ahdastahan jo on. [quote:f2f29539f9="Vesa"]Tässä tapauksessa sitten täytyy vain katsoa että jokaisen lehteen kuviaan tarjonneen töitä pääsee mukaan, eikä kukaan käytännössä ole sitten tehnyt turhaa työtä vaikkei kaikkia kuvia saataisikaan sitten liitettyä mukaan.[/quote:f2f29539f9] Koska yksi kuvittaja on kuvittanut nimenomaan Ordaylan kulttiartikkelia, hänen kuvituksensa kyllä jää pois, mikäli tuo yksi artikkeli jää pois. -G
Vesa linkki 26. kesäkuuta 2008 kello 17.51
Vesa 26. kesäkuuta 2008 kello 17.51 linkki Noniin, nyt on matskua tiedostoalueelle laitettavaksi. Linkkaan materiaalit aina tämän ketjun ensimmäiseen viestiini, joten seuratkaa sitä aina silloin tällöin päivitysten varalta.
Garrik linkki 27. kesäkuuta 2008 kello 7.54
Garrik 27. kesäkuuta 2008 kello 7.54 linkki Öööh... Joko toi FP-paketti tuli Alisonilta takaisin, vai onko tuo tiedostoalueella oleva paketti suoraan se mun lähettämä? Meinaan jos on, niin natiivi ei ole oikolukenut kaikkea. 95-99% kylläkin, mutta ei kaikkea. En mä kyllä usko, että siellä mitään isoja virheitä on, eli kyllä tuon voi mun puolestani laittaa taittoon tuollaisenaankin. 8-) Jos taas halutaan tip-top tarkistettua tekstiä, niin noista jutuista Sarading&Yrsana ja Sweat Lodges on muistaakseni sellaisia, joihin en ole tehnyt muutoksia syksyn-talven oikolukujen jälkeen. Noiden tekstien numerointi olisi siis se järjestys, jossa tekstit sijoittuisivat FP-kokonaisuuteen. Jokaisessa tekstissä on selkeästi ehdotettu, miten se voisi taitossa käyttäytyä. -G
Vesa linkki 27. kesäkuuta 2008 kello 14.38
Vesa 27. kesäkuuta 2008 kello 14.38 linkki Ah, joo, tuo on se paketti minkä suoraan lähetit minulle. Käsitin että siinä Alisonille menneessä oli vain ne pari oikolukematonta tekstiä. No korvaan tuon FP -paketin tuolta jahka tässä saan Alisonilta ne oikoluettuna.
Vesa linkki 27. kesäkuuta 2008 kello 17.33
Vesa 27. kesäkuuta 2008 kello 17.33 linkki Hei mitä mielipiteitä takakannesta? Minusta voitaisiin laittaa takakanteen Turkan Kero Fin kuva, ellei sitten jouduta varaamaan takakantta Far Placen kartalle jos takakannen sisäsivua ei saada värillisenä. Muuten kyllä olen ehdottomasti sillä kannalla että pistetään tuo Kero Fin sinne taakse.
Nysalor linkki 27. kesäkuuta 2008 kello 18.25
Nysalor 27. kesäkuuta 2008 kello 18.25 linkki Pyysin tarjouksen Picaset-painosta, jossa Zinin aikaisemmat numerot on painettu. Seuraavanlaisia lukuja sieltä annettiin: Työn nimi: The Zin Letters Koko: A4 Laajuus: 58 sivua + kannet 4 sivua Määrä: 600 kpl Aineisto: tulostusvalmis pdf-tiedosto Värit: 1/1 musta Paperi: sisus 80g Offset, kannet 170g Multiart Silk Vedos: 1 kpl Sidonta: vihkonidonta Toimitusaika: sopimuksen mukaan, n.4-5 päivää Hinta: 1110 eur alv 0%, 1354,20 eur sis.alv 22 Lisähinta, jos kansi on 220g Invercote Creato matta Hinta: 80 eur alv 0%, 97,60 eur sis.alv 22% Liite, A4, 4/4, 600x4,paperi 170g silk Hinta: 330 eur alv 0%, 402,60 eur sis.alv 22% Kuljetus Kehä 1 sisäpuolella 11 eur + alv
Bellad linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 2.19
Bellad 28. kesäkuuta 2008 kello 2.19 linkki Quicksetin hinta on samaa luokkaa, kuin sen jyväskyläläisen nyrkkipaja offset/digi painon. Kaikki muut ylittävät kirkkaasti tuon hintaluokan noilla painosmäärillä, joten mitä tästä opimme..? Kilpailuttaminen kannattaa... ja suurien painotalojen toimitusajat olivat 2-4 viikkoa, pienempien 1-2 viikkoa.
Vesa linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 6.08
Vesa 28. kesäkuuta 2008 kello 6.08 linkki Eli pienten painotalojen puoleen kannattanee kääntyä. Mikäköhän on Oulun laita, onko Korol sieltä päin kysellyt ja onko oletettavaa että sielläkään hinnat eivät pienemmissä painotaloissa ole kovinkaan paljoa pienemmät kuin Helsingissä ja Jyväskylässä? Värillinen A4-liite vaikuttaa liian suurelta investoinnilta, joten koetamme saada Far Placen kartan värillisenä sisätakakannelle, jos tämä ei onnistu niin sitten takakanteen. Näyttää myös siltä, että jos haluamme pysyä tuossa 600kpl:n painoksessa niin joudumme varmaan laittamaan Kalikoksen ulkopuolista rahaa mukaan koska lehden budjetiksi sovittiin kertaalleen jo se 1000 euroa, mutta katsotaan seuraavassa kokouksessa jos tuota on varaa vielä nostaa. Minä olen valmis laittamaan omaa rahaani projektiin ja Garrik on ilmoittanut myös olevansa valmis ja tokihan korottomana lainaamme ja omamme sitten pois korjaamme kun lehti on tuonut tuloja.
Vesa linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 11.19
Vesa 28. kesäkuuta 2008 kello 11.19 linkki Tässä nyt olen hiukan makustellut tuota A4 väriliitettä. Jos edetään Picasetin hintojen mukaan, niin 600kpl lehtiä värillisen A4 -kokoisen liitteen kanssa kustantaa meille siis 1756,80 euroa (alv. mukana) ja se tekee pyöristettynä lehtien kappalehinnaksi 3 euroa. Periaatteessahan meillä olisi kyllä varaa nostaa vielä lehden kappalehintaa siitä aikaisemmasta 7 eurosta vaikka 10 euroon koska ulkoasu ja laatukin ovat parantuneet. Mikä on ollut aikaisempien lehtien kappalehinta sitten tradetalkille myydessä? Riittääkö että jätämme yhdistyksen haltuun 100:n kappaleen määrän jäsenille, ulkopuolisille ja fantasiapeleille toimitettavaksi? Tässä tapauksessa siis jos tradetalkille pistämme 500 kappaletta, niin kappalehinta toimii vielä 5 euroa/kpl. Jos Tradetalkille menevä erä on vain 400 kpl. tai 450 kpl. niin mielestäni kappalehinnan tulisi siinä tapauksessa olla 6 euroa. Meillä on kuitenkin seuraava lehti toivon mukaan tuloillaan sitten melko pian sekä sitten vielä rahaa lainanneille noiden lainattujen summien palautus. Tämä jätettäköön sitten viikon päähän hallituksen päätettäväksi, mutta minun mielestäni ei hinta A4 liitteen kanssa ole liian suuri. Lisäksi olen Picasetin kannalla tuossa painotalon valinnassa ellei esim. Oulun suunnalta sitten ilmene huomattavasti edullisempaa painotaloa.
Juha R linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 12.41
Juha R 28. kesäkuuta 2008 kello 12.41 linkki - Ehdottaisin että painotalolta pyydettäisiin tarjous myös Kalikos / Zin 3-bannerista, jota voisi käyttää näkyvyyden lisäämiseksi Ropeconissa ja varmasti jatkossa muuallakin (ehkä yksi juliste tai kangas yhdistykselle ja toinen lehdelle, ellei joku vielä saa työn kautta vastaavaa. Ja jos saa niin saako aikaiseksi? -Tässä vaiheessa olisi myös erittäin kiva kuulla kommentteja lehteen toivotusta tyylistä ja mahdollisista parannusehdotuksista pohjautuen edellisten numeroiden pohjiin. Esim. Garrikilla kuvittelisin olevan näkemystä / toiveita omien juttujensa esillepanosta?
Vesa linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 13.00
Vesa 28. kesäkuuta 2008 kello 13.00 linkki Jonkinlainen banneri on ilmeisesti tuloillaan, humis lupaili vähän. Banneri on ilmeisesti kuitenkin Kalikos-banneri eikä zin #3. Tosin painotalolta voitaisiin pyytää kannesta isompia julisteita pari kappaletta mainoksiksi coniin.
Nysalor linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 14.42
Nysalor 28. kesäkuuta 2008 kello 14.42 linkki Vesa: [i:0e33132409]Periaatteessahan meillä olisi kyllä varaa nostaa vielä lehden kappalehintaa siitä aikaisemmasta 7 eurosta vaikka 10 euroon koska ulkoasu ja laatukin ovat parantuneet. Mikä on ollut aikaisempien lehtien kappalehinta sitten tradetalkille myydessä?[/i:0e33132409] Aikaisempia numeroita on myyty 5 euron hintaan tavallisille ostajille ja 3,50 euron hintaan jälleenmyyjille. Korotus 10 euroon olisi näin ollen aika kova. Jälleenmyyjien hinnan nouseminen voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon Tradetalk on halukas lehteä ostamaan. Muistaakseni aikaisemmin he ovat tilanneet ensin pienemmän satsin ja myöhemmin kaiken, mitä meillä vain oli myydä heille. [i:0e33132409]Riittääkö että jätämme yhdistyksen haltuun 100:n kappaleen määrän jäsenille, ulkopuolisille ja fantasiapeleille toimitettavaksi?[/i:0e33132409] Tuo 100 kappaletta varmaankin riittää noihin tarkoituksiin. Kannattaa varata siitä joku osa sitten yhdistykselle myös pysyväissäilytykseen, kuten aikaisempien numeroidenkin kanssa on tehty. Fantasiapelien ohella kannattaa lehteä tarjota muutamalle pienemmällekin roolipelikaupalle. Bannerista sen verran, että hommasin Conklaavia varten [url=http://www.nysalor.net/runequest/Kuva17.jpg]lakanan[/url], jossa on Kalikoksen logo isolla. Turhaa työtä Conklaavin suhteen muuten, koska tapahtuma osoittautui kovin vaatimattomaksi, mutta sitä voi tarvittaessa käyttää Ropeconissa. Kustansin lakanan itse, joten siitä ei aiheutunut kuluja Kalikokselle ja niinpä tapahtumia varten varattu budjetti on käytettävissä mihin tahansa muun rekvisiitan hankintaan.
Vesa linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 14.59
Vesa 28. kesäkuuta 2008 kello 14.59 linkki [quote:b40386806c="Nysalor"] Aikaisempia numeroita on myyty 5 euron hintaan tavallisille ostajille ja 3,50 euron hintaan jälleenmyyjille. Korotus 10 euroon olisi näin ollen aika kova. Jälleenmyyjien hinnan nouseminen voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon Tradetalk on halukas lehteä ostamaan. Muistaakseni aikaisemmin he ovat tilanneet ensin pienemmän satsin ja myöhemmin kaiken, mitä meillä vain oli myydä heille. [/quote:b40386806c] Joo, minä varmaan repäisin tuon 7 euroa fantasiapelien listoilta koska he taisivat myydä lehteä seitsemän euron hintaan. Joka tapauksessa hintaa on nostettava tuosta viidestä eurosta vaikka sitten siihen 7 euroon ja jälleenmyyjillekin toimitettavien kappaleiden hintaa on jonkun verran nostettava. Kuitenkin myimme myös Kotkanpesän matkaopasta viiden euron hintaan ja tämä tuleva the zin letters kuitenkin tulee laadullisesti ja sivumäärältäänkin olemaan näyttävämpi kuin tuo Kotkanpesän matkaopas joten en näe sille esteitä että korotamme lehden kappalehintaa.
Nysalor linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 15.14
Nysalor 28. kesäkuuta 2008 kello 15.14 linkki Vesa: [i:04c96f26c9]Joka tapauksessa hintaa on nostettava tuosta viidestä eurosta vaikka sitten siihen 7 euroon ja jälleenmyyjillekin toimitettavien kappaleiden hintaa on jonkun verran nostettava.[/i:04c96f26c9] Kuulostaa jo kohtuullisemmalta hinnalta. Ilmeisesti Fantasiapelit laittaa sitten hintaan puolet katetta, joten sen perusteella voi laskeskella, paljonko se maksaisi kuluttajille ostettuna liikkeestä. Mainittakoon samalla, että minäkin olen valmis lainaamaan omaa rahaani korotta Zinin painattamiseen.
Korol linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 15.43
Korol 28. kesäkuuta 2008 kello 15.43 linkki Tarkistin painohinnat puolisen vuotta sitten, ja ilmeisesti unohdin välittää ne Vesalle, kun projekti jäi junnaamaan. Pahoittelut tästä. Tällä hetkellä olen myös niin harvoin koneella, että tää koko keskustelu on päässyt menemään ohi. Joka tapauksessa ja [i:3782f04caa]muistaakseni[/i:3782f04caa]: Oulun hinnat olivat hieman korkeampia. Toinen huono puoli Oulussa on se, että ne lehdet pitäs roudata täältä Coniin. Tarkistan viimeistään maanantaina hinnat, ja infoan Vesaa. Kartta ehdottomasti A3 kokoa ja värillisenä. Far Point -matskua taitaa olla kahden lehden verran, joten nämä vois jakaa kahteen teemanumeroon (tai kirja + lehti, miten vaan, mutta kuitenkin niin, että kaikki siisti materiaali julkaistaisiin painettuna (ja meillähän on tällä hetkellä vaan siistiä materiaalia :)))
Ugly Psycho linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 16.34
Ugly Psycho 28. kesäkuuta 2008 kello 16.34 linkki Multa liikenee kanssa lainarahaa zininpainatukseen jos se ongelmaksi meinaa koitua... jos vaikka mustakin edes jotain hyötyä sitten olisi. :P Mää pystyn muuten mustavalkosena ottaan jotain julisteentapasta (pidennetty a1 kokona) muutamia kappaleita normaalille 80g paperille ilmaiseksi, mutta en taida itse päästä tänä vuonna coniin. Samaten a3-kokoisia voin jotain kappaleita ottaa värillisinä myös ongelmitta. En mää nyt tiedä onko tommosille noinkin tyypillisille plakaateille sitten mitään tarvettakaan lopulta, mutta jos on, niin tiedättepähän kysella multa sitten. Edit: Korolin kanssa olen muuten siitä samaa mieltä, että mun mielestä kannattaa Garrikin kamasta käyttää kaikki mitä vaan valmista on, eli pistetään seuraavaan ziniin vaikka ees parin artikkelin kokonaisuus, joka jatkaa aiheesta... oisko se sitten vaikka Alone tai mitä hyvään. Edit 2: Oisko tarvetta kysyä meiltä firmalta, mitä maksais tehdä siellä ne kartat? Siis A3-kokoinen värilaser tuloste, ja siihen paperilaatuunkin voi jonkun verran vaikuttaa, jos me toimitetaan ne itse? Ainoa suurempi ongelma tuossa on se, että niitä ei saa automaattisesti taitettua kahtia, vaan tarttis sitten taitella niitä talkootöinä tai jotain. Ja pienempiä ongelmia on sitten muun muassa se, että masiina ei kykene laidasta laitaan-printtaukseen, eikä reunojen leikkominen ole mahdollista, eli jos lehti ei ole täyskokoista a4-sivua, kartta ei sovi väliin...
Vesa linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 18.51
Vesa 28. kesäkuuta 2008 kello 18.51 linkki Huomion arvoista varmaan on, että tuossa Picasetin hinnassa liite on A4 eikä A3. Nysalor varmaan kyllä kysyi A3:lla sitä, mutta en tiedä sitten minkä takia he eivät tarjousta A3:lla antaneet, jos painotalossa ei sitten saakaan A3 koon painanteita. Nysalor mitenkä oli nyt tuon A3-liitteen laita, minkä takia A4:ää tarjottiin? Tässä herää sitten kysymys että jos kyseessä on A4, niin kannattaako sitä painattaa erillisenä liitteenä jos se tulee sitten edullisemmaksi painaa takakannen sisäsivulle. Mutta selvitetään asiaa kunhan saadaan kokous pidettyä. Ugly Psycho: En tiedä sitten onko se toimiva idea että otat nuo liitteet erikseen jos sitten paljastuukin että ne eivät mahtuisikaan taitettuna lehtien sisään. Toki sitä varmaan painotalolta saadaan kyseltyä että tuleeko sieltä tosiaan kunnon kokoine A4 lehti että saadaanko sitten erikseen printtailtu liite sinne väliin.
Garrik linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 22.20
Garrik 28. kesäkuuta 2008 kello 22.20 linkki Tässä se Taka-Kaukalan (lue: Perä-Hikiän) kartan nykykuosi: [img:fd2477684e]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Eastern%20Far%20Place_mini.jpg[/img:fd2477684e] Pikkukuvasta ei näy, mutta toi kestää printtauksen sekä A4- että A3-koossa. Pikakuvat myös Garrikin klaanin tulasta (josta myös mustavalkoversio sisäsivuille): [img:fd2477684e]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Garriktula_mini.jpg[/img:fd2477684e] ... ja Yksinäisen ympäristöstä (myöhempään Ziniin): [img:fd2477684e]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Alone_Surroundings_mini.jpg[/img:fd2477684e] Terveisiä Kaukalan barbaareilta: [img:fd2477684e]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Barbarian_mini.jpg[/img:fd2477684e] :-D -G
Nysalor linkki 28. kesäkuuta 2008 kello 22.42
Nysalor 28. kesäkuuta 2008 kello 22.42 linkki Vesa: [i:824297b68c]Nysalor mitenkä oli nyt tuon A3-liitteen laita, minkä takia A4:ää tarjottiin?[/i:824297b68c] Selitin tämän jo Vesalle irkissä, mutta sanottakoon se nyt muillekin. Ymmärtääkseni siis Picasetin tarjouksessa liite on tarkoitettu kahtia taitetuksi eli siinä olisi silloin tavallaan 4 A4-kokoista värisivua (tarjouksessa ”600x4”). Kartan saisi A4-kokoon ja tarvittaessa jäisi tilaa vielä kahdelle A4-kokoiselle kartalle tai muulle värilliselle materiaalille. Garrik: [i:824297b68c]Tässä se Taka-Kaukalan (lue: Perä-Hikiän) kartan nykykuosi:[/i:824297b68c] Pakko sanoa, että erittäin vaikuttavia karttoja jo tuossakin koossa! Jos ne saadaan Ziniin värillisinä, niin lehden näyttävyys nousee ihan pilviin! Kuten orlantheille sopiikin. :)
humis linkki 29. kesäkuuta 2008 kello 9.20
humis 29. kesäkuuta 2008 kello 9.20 linkki Lehden hinnasta ja historiasta: Zin Letters #1: 1. painos: 300kpl - Raakakustannukset 2.2e/kpl - Tradetalkia myytiin tällöin 4 euroa / vanha numero, 4,5 euroa / uusi numero sisältäen postituksen eurooppaan, en löytänyt muistiinpanoista paljon Tales of the Reaching Moon oli, ehkä n. 6-6,5e/numero - Joka tapauksessa todettiin että meidän lehti sijoittuu sisällön ja tuotantoarvojen puolesta noiden väliin, ja niin pitäisi hinnankin. - Realiteetit kuitenkin iskivät. Keskusteltiin Ingo Tschinken kanssa ettei meidän lehden loppuhinta tällöin milloinkaan pitäisi nousta yli 7 euroon. - Ingo laskeskeli että jos näin halutaan pitää meidän myydä Chaos Societylle 100 lehteä hintaan 3.5e/kpl+toimituskulut (32e/100kpl) - voittoa 1,3e/kpl - Tilaus oli kuitenkin lopulta 300 lehteä. - Näin päätettiin. - Samaan hintaan myytiin suomalaisille jälleenmyyjille joka johti: 2. painos: 200kpl - Raakakustannukset 2.4e/kpl - samat diilit - voittoa 1,1e/kpl Zin Letters #2 1. painos: 420kpl - Raakakustannukset 1,9e/kpl - Chaos Society osti 200kpl hintaan 3,5e/kpl, Fantasiapelit 15kpl, Peliarkku 10kpl ja Fantasialinna 5kpl - voittoa 1,6e/kpl - Huomattavaa on, että vaikka CS otti vähemmän lehtiä, saa tradetalk.de:stä yhä ZL #2:sta siinä missä ykkösen painos myytiin nopeasti loppuun. Uutuudenviehätys oli varmaan karissut. Zin Letters #3 - Tradetalk.de:ssä Tradetalkia myydään nyt 5,5e/lehti, vanhan Zin Lettersin hinta on 7,5e/lehti, Tales of the Reaching Moonit on 6,5e/lehti - Pitäisi varmaan taas päättää mikä halutaan omaksi hintakatoksi ja kysyä suoraan Ingolta sekä 1) paljon he haluavat lehteä ottaa ja 2) paljolla pitää myydä sinne että hintakatto pysyy. - Kasvaneen koon ja mahdollisen karttaliitteen myötä voidaan ehkä nostaa myös hintakattoa n. 8 tai 10 euroon - [b:1ee098fe82]Mutta käytännössä Ingo määrää meidän järkevän painoskoon[/b:1ee098fe82] - Picasetin nykyisellä painoskoolla (joka näiden lukujen valossa tuntuu optimistisen suurelta) itse lehden raakakustannukset olisivat 2.26e/kpl - Tällöin itse lehteä voisi myydä yhä 3,5e/kpl Tradetalkilla ja sen loppuostajahinta ois varmaan tuo 7,5e - Liitteen kanssa raakakustannukset olisivat 2,93e/kpl - Tällöin varmaan pitäisi myydä raakahintaan 4-4,5e/kpl ja sen mukaan loppuostajahinta 8-9e - Lopputulos: tällä painosmäärällä onnistunee liitteen kanssa, mutta painosmäärän realistisuus pitäisi selvittää ensi tilassa, sillä jos se tippuu esim. puoleen homma luultavasti kusee. (Tietysti nykyään kun Tradetalk myös käyttää paypalia niin mekin voitais myydä lehtiä suoraan, mutta meidän näkyvyys on paljon heikompi. Silti tätäkin vaihtoehtoa lienee syytä pohtia. Mut suositeltu painoskoko kantsii enivei kinuta Ingolta.)
Vesa linkki 29. kesäkuuta 2008 kello 10.51
Vesa 29. kesäkuuta 2008 kello 10.51 linkki Tässä täytyisi ottaa siis ennen ensi lauantain kokousta yhteyttä Tradetalkiin. Laittakaa joku yhteystiedot tuonne tradetalkin päähän niin otan viipymättä sinne yhteyttä asian tiimoilta.
humis linkki 29. kesäkuuta 2008 kello 11.43
humis 29. kesäkuuta 2008 kello 11.43 linkki Ingo Tschinke <Tradetalk@t-online.de>
Vesa linkki 29. kesäkuuta 2008 kello 14.04
Vesa 29. kesäkuuta 2008 kello 14.04 linkki [i:8ec462b749]Hello, My name is Vesa Randelin and I am the current chief-editor of a finnish Gloranthan fanzine The Zin Letters. We are about to get the magazine for the print, hopefully we'll get it published at the beginning of August. But before we are putting the zine on print, we must know the ammount of copies we're going to print. For this info we also need to know how many copies the Tradetalk is ready to purchase and for what price? At the moment we have been thinking to take about 600 copies of The Zin Letters #3. The prices for earlier issues have been something about 3,5 euros. But for the third issue of the fanzine, we have planned to add a colour map of a Far Place as an enclosure. This enclosure will rise the expenditure for the issue a bit, but not very radically. If we dedice to add this A3 sized map for the issue, then we have to raise the prices a little. For a reasonable price, we have been thinking something about 4-4,5 euros/issue. Now we'd like to hear how many copies Tradetalk is ready to purchase for that price. If we decide not to add the enclosure for the issue, then we might be able to sell you the zine for the price of 3,5 euros/issue. So should we take that 600 copies, or a bit lesser ammount, maybe 500 copies? Hopefully I did made even some sense, Yours, Vesa Randelin, the chief-editor of The Zin Letters.[/i:8ec462b749] No niin, tuollainen maili on Tradetalkille lähetetty. Toivottavasti kielioppivirheitä lukuunottamatta siitä tolkkua saa.
Bellad linkki 29. kesäkuuta 2008 kello 16.10
Bellad 29. kesäkuuta 2008 kello 16.10 linkki Rahan ei pitäisi tämän kokoisella yhdityksellä olla ongelma, kun puhutaan noin pienistä kuluista, jotka pystyisin kustantamaan yksinkin. Itse olen A3 karttaliitteen puolella. Uglyn ehdotus tulisi varmasti halvemmaksi, mutta en olisi valmis tekemään siihen vaadittavaa työtä talkoina. Ei aika riitä, ja olettaisin, ettei kovin monella muullakaan aika riitä, ei ainakaan enää ennen Conia. ZIN#2:n aikaan jos Euro oli 1.000€, niin tänään yksi euro on 0.81512€, kiitos yhdistetyn inflaatio + hintaindeksi 18,488% (rahan arvo alentunut, ja samalla tuotteiden hinnat nousseet) Jos silloin tuotteen tuottaminen maksoi 2,4€, oli se nykyrahassa 2,95€ Jos se myytiin pihalle 7€, oli sen myyntihinta nykyrahassa 8,60€
Ugly Psycho linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 5.52
Ugly Psycho 30. kesäkuuta 2008 kello 5.52 linkki [quote:a89a572c39="Bellad"]Uglyn ehdotus tulisi varmasti halvemmaksi, mutta en olisi valmis tekemään siihen vaadittavaa työtä talkoina. Ei aika riitä, ja olettaisin, ettei kovin monella muullakaan aika riitä, ei ainakaan enää ennen Conia.[/quote:a89a572c39] [quote:a89a572c39="Vesa"]Ugly Psycho: En tiedä sitten onko se toimiva idea että otat nuo liitteet erikseen jos sitten paljastuukin että ne eivät mahtuisikaan taitettuna lehtien sisään. Toki sitä varmaan painotalolta saadaan kyseltyä että tuleeko sieltä tosiaan kunnon kokoine A4 lehti että saadaanko sitten erikseen printtailtu liite sinne väliin.[/quote:a89a572c39] Jees, täysin samaa mieltä kummankin kanssa. Ajattelinpa vaan sanoa tuonkin ajatuksen ääneen.
Juha R linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 8.54
Juha R 30. kesäkuuta 2008 kello 8.54 linkki Humis: saatko vanhat taitot jakoon...
humis linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 11.39
humis 30. kesäkuuta 2008 kello 11.39 linkki Ah sori. Pistin palvelimelle mutta unohdin pistää linkin tänne :). [url]http://aulis.sange.fi/~humis/zin1_taitto.zip[/url] ja [url]http://aulis.sange.fi/~humis/zin2_taitto.zip[/url]. Noi on siis koko höskiä, 372 ja 361 megaa kipale.
Juha R linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 18.20
Juha R 30. kesäkuuta 2008 kello 18.20 linkki Kiittää. Nyt pitäisi kai sitten taittotyötä koordinoida. Ilmoittautuneita ei ollut kuin minä ja Bellad? En tiedä miten käytännössä tuo työ on helpointa koordinoida; onko työn jakamisesta enemmän lisäsäätöä kuin hyötyä. Jonkun täytyisi ainakin vastata pohjien ja tyylien luomisesta ja ylläpidosta että sivut jotakuinkin näyttäisi samalta. Onko ideoita, Bellad.
Vesa linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 19.02
Vesa 30. kesäkuuta 2008 kello 19.02 linkki Varmaan ihan aluksi kannattaa ryhtyä jonkinlaista raakataittoa tekemään, että nähdään kuinka paljon sivumäärä tursuaa ylitse noilla vanhojen lehtien taittopohjilla. Nysalorin tekstit uupuvat vielä, mutta toivon mukaan ne piakkoin saadaan käyttöön. Far Placen oikoluvut tulevat heti jakoon kunhan ne Alisonilta saan, hän lupasi ne ennen heinäkuun ensimmäistä, eli kyselen huomenissa niiden perään jos ei ala kuulumaan. Kuvien kohdalla varmaan raakataitossa onnistuu jonkinlaisen laatikon jättäminen kohtaan johon kuva tulee. Kuvitustilanne taitaa olla hyvällä mallillaan noin muuten. Garrik ilmoittanee kunhan saa Far Place kuvat skannattua, Destor -jutun kuvat ovat työn alla, yhden valmiin ja yhden keskeneräisen olen jo nähnyt.
Bellad linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 20.01
Bellad 30. kesäkuuta 2008 kello 20.01 linkki jos työtä jakaa, on syytä sopia siitä, tuleeko kaikkialle yksi fontti, ja mikä se on. Mitkä ovat palstojen ja reuna-alueiden koot jne. Näistä varmaan saa hyvät mallit noista nyt latautumassa olevista tiedostoista. Sitten vain päätetään, mitkä tekstit menee kunkin taitettavaksi, ja montako sivua kyseinen henkilö saa käyttää (ei per aihe, vaan kokonaisuus, jotta jää pelivaraa kuvien yms sijoitteluun), ja lopulta yksi koostaa ne järkevään järjestykseen ja tekee sisälmysluettelon. Tämä yksi sitten vielä katsoo, että kokonaisuus näyttää hyvältä ja tekee viilaukset. Ehdotus.
Garrik linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 20.25
Garrik 30. kesäkuuta 2008 kello 20.25 linkki [quote:171d3f2d69="Vesa"]Garrik ilmoittanee kunhan saa Far Place kuvat skannattua[/quote:171d3f2d69] Hep! Lähetin kuvat jo Juhalle. Belladille en vielä, kun nyt tajusin, että kahden taittajan pitäisi päästä jotenkin järkevästi koordinoimaan kuvien varausta ja käyttöä. Oon unohtanut, millä avaimilla tiedostoalueelle pääsee... -G
Juha R linkki 30. kesäkuuta 2008 kello 20.47
Juha R 30. kesäkuuta 2008 kello 20.47 linkki Sitten täytyy vaan päättää haluutko olla yksi, vai se toinen 8) Jos Ilkka ei saa kuvia samanlaisena suoralähetyksenä Belladille (gmailin kautta tulivat muutamassa paketissa ok) niin voin laittaa ne ladattavaksi johkii.
Bellad linkki 1. heinäkuuta 2008 kello 12.04
Bellad 1. heinäkuuta 2008 kello 12.04 linkki [quote:2db2f91422="Juha R"]Sitten täytyy vaan päättää haluutko olla yksi, vai se toinen 8) [/quote:2db2f91422] Sekin olisi tietenkin hyvä päättää jo alussa, mutta olisi suotavaa, jotta enemmän potentiaalia/skilliä (jos löytyy kumpaakaan) omaava olisi se yks, ja sitten se toinen olisi se toinen. Oma kokemukseni on pääasiassa lomakkeiden vääntämisessä, PDF:kenvertoinnissa ja sitten Kotkanpesänmatkaopas.
Vesa linkki 1. heinäkuuta 2008 kello 14.36
Vesa 1. heinäkuuta 2008 kello 14.36 linkki [quote:f7de2a22b2="Garrik"][quote:f7de2a22b2="Vesa"]Garrik ilmoittanee kunhan saa Far Place kuvat skannattua[/quote:f7de2a22b2] Hep! Lähetin kuvat jo Juhalle. Belladille en vielä, kun nyt tajusin, että kahden taittajan pitäisi päästä jotenkin järkevästi koordinoimaan kuvien varausta ja käyttöä. Oon unohtanut, millä avaimilla tiedostoalueelle pääsee... -G[/quote:f7de2a22b2] Tiedostoalueellehan pääsee käyttäjänimellä [b:f7de2a22b2]zin3[/b:f7de2a22b2] ja salasanalla [b:f7de2a22b2]orlanth[/b:f7de2a22b2] jos siis tulee tarvetta tiedostoja lisäillä muidenkin kuin vain minun. Muutenkin tuota on varmaan ihan hyvä käytellä ja lisätä sinne sitten versioita taitetusta lehdestä muiden ihailtavaksi. Kyselin Olorinilta kiinnostusta taittoon koska hänellä on ilmeisesti jonkin sortin koulutustakin siihen. Katsellaan mitä vastailee, mutta joka tapauksessa Nysalor voisi antaa Olorinille oikeudet tänne lehtiosioon.
humis linkki 1. heinäkuuta 2008 kello 15.02
humis 1. heinäkuuta 2008 kello 15.02 linkki [quote:d28a5c980b="Vesa"] Kyselin Olorinilta kiinnostusta taittoon koska hänellä on ilmeisesti jonkin sortin koulutustakin siihen. Katsellaan mitä vastailee, mutta joka tapauksessa Nysalor voisi antaa Olorinille oikeudet tänne lehtiosioon.[/quote:d28a5c980b] Päivitin oikeudet.
Vesa linkki 1. heinäkuuta 2008 kello 18.02
Vesa 1. heinäkuuta 2008 kello 18.02 linkki No niin, Ingolta tuli vastausta tuohon tiedusteluuni. Pistänpä sen tähän. [i:dc5b285bdb]Hello Vesa I understand your last email - there is no reason to apologize. I think we will order in the beginning 100 issues of the Zin Letter # 3 - later maybe more. At the moment we have some kind of a selling problem because our sales website isn't online. Ingo[/i:dc5b285bdb] Eli aika pieni on tuo tilausmäärä jota Tradetalk ottaa alkuun ja siinä on vielä tuo ehkä tuolle lisätilaukselle. Näyttää siis siltä että meidän ei ole syytä ottaa zinistä tuota 600 euron painosta vaan laskea se suoraan vaikka 400 painokseen, tai jopa vähempään. Mielipiteitä asiasta?
Ugly Psycho linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 6.51
Ugly Psycho 2. heinäkuuta 2008 kello 6.51 linkki [quote:3c74295615="Vesa"][i:3c74295615]I think we will order in the beginning 100 issues of the Zin Letter # 3 - later maybe more. At the moment we have some kind of a selling problem because our sales website isn't online. Ingo[/i:3c74295615] Eli aika pieni on tuo tilausmäärä jota Tradetalk ottaa alkuun ja siinä on vielä tuo ehkä tuolle lisätilaukselle. Näyttää siis siltä että meidän ei ole syytä ottaa zinistä tuota 600 euron painosta vaan laskea se suoraan vaikka 400 painokseen, tai jopa vähempään. Mielipiteitä asiasta?[/quote:3c74295615] En mää silti alle 400 painokseen menis, se nostais kuitenkin ilmeisesti aika merkittävästi kappaletta kohden tulevia kustannuksia, ja Ingon vastauksesta vähän paistaa rivien välistä tuo "at the moment"... Ei näitä Gloranthajulkaisuja kuitenkaan puissa kasva tälläkään hetkellä, että uskon kyllä, että menekkiä ois kaikelle mitä pihalle vain saa, ja mun mielestä tää kolmoszinin matsku on niin hyvää, että kyllä tätä ny enempikin menee. Mun ehdotus: 400 tai 500. Ei ne ehkä sitten mene ihan saman tien, mutta menevät kuitenkin. Mikä taas on lähinnä zin 4:n rahoitukseen ja aikatauluun liittyvä ongelma.
Ugly Psycho linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 12.44
Ugly Psycho 2. heinäkuuta 2008 kello 12.44 linkki [quote:aae9fe9c8f="humis"]Ah sori. Pistin palvelimelle mutta unohdin pistää linkin tänne :). [url]http://aulis.sange.fi/~humis/zin1_taitto.zip[/url] ja [url]http://aulis.sange.fi/~humis/zin2_taitto.zip[/url]. Noi on siis koko höskiä, 372 ja 361 megaa kipale.[/quote:aae9fe9c8f] Asiasta neljänteen: suuttuuko joku, jos jossain vaiheessa kokeilen tehdä firman vehkeillä jommasta kummasta vanhasta zinistä koeversion, että näkis millaiseen laatuun sillä lopulta päästään? Erityisen ajankohtaista tää ei vielä ole, eikä ehdi zin #3:n kanssa mihinkään vaikuttamaan, koska härveli on menossa tässä jossain vaiheessa vasta vaihtoon, mutta jos sillä uudella masiinalla sais oikeasti pätevää jälkeä aikaan, niin sillä vois tulevaisuudessa pudottaa varmaan aika merkittävästi noita kuluja, kun ei tars painovaiheessa työstä välttämättä maksaa mitään... eri asia sitten kuinka hulluksi minä tulen, jos alan louskuttamaan näillä vehkeillä jotain 500 kappaleen painosta, mutta kuitekin kiinnostais tutkia asiaa.
Vesa linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 16.41
Vesa 2. heinäkuuta 2008 kello 16.41 linkki Hei sain tässä tänään idean poikasta päähäni. Nyt kun tuosta zinistä Far Placen osalta jää ulos tuo Alone matsku, niin mitä jos zinin kylkiäisenä (toki myöhemmin) painaisimme jonkinlaisen Rough Guide to Alone -kirjasen? Garrikin mielipide varmaankin tässä ratkaisee, eli jos vaan Garrik innostut moiseen tarjoamaan tekstejä niin pistetään sellainen kirjanen työn alle. Tosin täytyy nyt ottaa selvää että voidaanko me tuosta vaan lähteä jotain tuollaista fanijulkaisua tekemään, vai onko meillä vain oikeus vääntää matskua zinin nimellä. Tokihan meillä tietysti jo Kotkanpesän matkaopas on, mutta että sehän on tavallaan vain käännös.
Garrik linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 18.41
Garrik 2. heinäkuuta 2008 kello 18.41 linkki [quote:a1f5919b89="Vesa"][...] mitä jos zinin kylkiäisenä (toki myöhemmin) painaisimme jonkinlaisen Rough Guide to Alone -kirjasen?[/quote:a1f5919b89] Kannatettava idea. Tähän suuntaan Alone onkin ollut matkalla. Niistä parista talokohtaisesta tekstistä, joita olen ehtinyt kirjoitella, on kasvanut aika pitkiä. [quote:a1f5919b89="Vesa"]Garrikin mielipide varmaankin tässä ratkaisee, eli jos vaan Garrik innostut moiseen tarjoamaan tekstejä niin pistetään sellainen kirjanen työn alle.[/quote:a1f5919b89] Periaatteessa kyllä. Käytännössä laajempi kuvaus Alonesta ei ole niin kauehan pitkällä, ja aikaa kirjoittamiselle ei välttämättä ole hirveästi ennen joulua. Mutta joskus ammoin heitinkin ilmaan idean, että Alonen taloja voisi jakaa ihmisille kirjoitettavaksi auki. Mulla on statistista tietoa, mutta henkilökuvaukselle ja talojen tunnelmalle on tilaa ja tilausta. Ehkä tätä ei kannata tämän enempää pohtia nyt, vaan suunnataan voimat ZL3:n tekemiseen. Sen jälkeen sitten threadi aiheesta. -G
Vesa linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 19.09
Vesa 2. heinäkuuta 2008 kello 19.09 linkki Jep, pohditaan myöhemmin Alonea lisää kunhan saadaan zin 3 kunnialla ulos. Lisätty uusi tiedosto tiedostoalueelle. Suomalaisen Samulin kolme kuvaa Destor -artikkeliin. Kyseiseen artikkeliin on vielä tulossa Lotta Raatikaiselta kuvitusta.
Nysalor linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 20.20
Nysalor 2. heinäkuuta 2008 kello 20.20 linkki Vesa: [i:4ce02aa78c]Hei sain tässä tänään idean poikasta päähäni. Nyt kun tuosta zinistä Far Placen osalta jää ulos tuo Alone matsku, niin mitä jos zinin kylkiäisenä (toki myöhemmin) painaisimme jonkinlaisen Rough Guide to Alone -kirjasen?[/i:4ce02aa78c] Minusta tämä olisi hieno homma toteuttaa joskus Zinin kolmannen numeron ilmestyttyä, vaikkapa ennen ensi vuosikokousta ja seuraavaa Tentaclesia. Kannattaa pitää useita hankkeita vireillä, niin eiköhän niistä saada sitten jotakin toteutettuakin. [i:4ce02aa78c]Tosin täytyy nyt ottaa selvää että voidaanko me tuosta vaan lähteä jotain tuollaista fanijulkaisua tekemään, vai onko meillä vain oikeus vääntää matskua zinin nimellä. Tokihan meillä tietysti jo Kotkanpesän matkaopas on, mutta että sehän on tavallaan vain käännös.[/i:4ce02aa78c] Eiköhän tuollaiseen lupa Issariesin suunnasta heltiäisi, joskin siitä toki pitäisi sitten neuvotella tarkemmin. Kotkanpesän matkaoppaaseen heltisi silloin taannoin niin vaivattomasti lupa, etten uskoisi tuonkaan tuottavan ongelmia – ellei Moon Design tahtoisi omia sitä. Tosin heidän julkaisutahtinsa on ollut niin hidasta, että luulisi jo luvattujen julkaisujen vievän kaiken energian siellä. Nyt muuten Blood Over Gold on vihdoinkin saatavilla painetussa muodossa kaikille.
Olorin linkki 2. heinäkuuta 2008 kello 22.53
Olorin 2. heinäkuuta 2008 kello 22.53 linkki [quote:c91caf5a19="Vesa"]Kyselin Olorinilta kiinnostusta taittoon koska hänellä on ilmeisesti jonkin sortin koulutustakin siihen. Katsellaan mitä vastailee, mutta joka tapauksessa Nysalor voisi antaa Olorinille oikeudet tänne lehtiosioon.[/quote:c91caf5a19] Meni Vesa lupailemaan liikoja, vaan liekö sitten minussakin ollut vikaa ja olen synnyttänyt jotain väärinkäsityksiä, mutta totesin vain joskus olevani potentiaalisesti kiinnostunut taittohommista ja että lähitulevaisuudessa tulisi sitä koulussakin opiskeltua. No, ne kyseiset kurssit olisivat ensi vuoden hommia, ja yleensäkin jäävät käymättä kun vaihdan opiskelupaikkaa. Kovasti tekisi mieli olla avuksi, mutta muitakin hommia olisi tehtävänä enkä tiedä kehtaanko tunkea täysin nyypiönä opettelemaan taittamisen alkeita kun hommaa pitäisi saada jo pakettiin. :-?
Juha R linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 7.50
Juha R 3. heinäkuuta 2008 kello 7.50 linkki Olen aloittanut nypertämään uutta pohjaa edellisten avulla. Jollei Bellad halua välttämättä tehdä tätä puolestani niin jatkan sitä omaan tahtiini ja jaan tuloksia kommentointia varten jossain vaiheessa. Sitten kun pohjat ja tyylit on jotakuinkin kasassa niin voi jakaa työtä niin ettei homma levahda. Yhtenäiseen ilmeeseen kuitenkin pyritään. Ehtiikö se Ropeconiin, riippuu monesta asiasta, kuten painoajasta. Haluaisin muutenkin riprap tietää sen painopaikan että pystyn kysymään teknisiä asioita tarpeen mukaan. Jos joku muu kuvittelee päätaittajana pysyvänsä sitoutumaan tiukempaan deadlineen niin ottakoon kernaasti ohjat käsiin. Silloin mun kontribuutio riippuu puhtaasti siitä sattuuko mulla olemaan vapaata aikaa ja oonko kotikoneella siinä aikaikkunassa kun apua tarvitaan.
Garrik linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 13.08
Garrik 3. heinäkuuta 2008 kello 13.08 linkki FP kuvitus on nyt kokonaisuudessaan tiedostoalueella. Eastern Far Place.jpg [ISO KARTTA] FP_Garriktula_bw.jpg [GARRIKIN KLAANIN TULAN KARTTA] FP_Kuvitus.zip [MARKUKSEN, ANSSIN, TURKAN JA ILKAN KUVAT] FP_kuvitusohje.doc [IDEANI SIITÄ, MIHIN KUVIA VOISI ÄNGETÄ; SIS. MYÖS LINKIT JUHA MAKKOSEN KUVITUKSEEN] Kero-Fin_Turkka.tif [TURKAN KERO FIN -KUVA, TAKAKANTEEN?] Vesa, linkit näihin voisi varmaan laittaa tämän threadin ekaan viestiin. -G
Vesa linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 15.17
Vesa 3. heinäkuuta 2008 kello 15.17 linkki [quote:dd63f43095="Juha R"] Ehtiikö se Ropeconiin, riippuu monesta asiasta, kuten painoajasta. Haluaisin muutenkin riprap tietää sen painopaikan että pystyn kysymään teknisiä asioita tarpeen mukaan.[/quote:dd63f43095] Lauantaina kokouksessa päätämme paikan, mutta itse kuitenkin olen täysin Picasetin kannalla. Voisin sanoa jo melko varmasti että se tulee olemaan painotalomme. [quote:dd63f43095="Garrik"]Vesa, linkit näihin voisi varmaan laittaa tämän threadin ekaan viestiin.[/quote:dd63f43095] Will do.
Vesa linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 18.05
Vesa 3. heinäkuuta 2008 kello 18.05 linkki Taittajat, Far Place -teksteistä voidaan varmaan jättää se History of the Alone Confederation pois tilan säästämiseksi. Se on enemminkin Alone matskua ja sopii parhaiten sitten siihen Rough Guide to Aloneen.
Garrik linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 18.16
Garrik 3. heinäkuuta 2008 kello 18.16 linkki [quote:316ac49a3e="Vesa"]Far Place -teksteistä voidaan varmaan jättää se History of the Alone Confederation pois tilan säästämiseksi. Se on enemminkin Alone matskua ja sopii parhaiten sitten siihen Rough Guide to Aloneen.[/quote:316ac49a3e] Tilanne on sikäli hassu, että siivosin Humiksen ehdotuksesta klaanien ja heimojen historiaa pois Introductionista, "koska nää asiat käsitellään siinä historiassa". Mut toimii se kyllä noinkin. Tässä tapauksessa Juha Makkosen History-osuuteen tulevia kuvia voi käyttää muualla, ja vastaavasti jättää käyttämättä esim. mun kuviani. -G
Vesa linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 18.20
Vesa 3. heinäkuuta 2008 kello 18.20 linkki Okei, no tsekataan että mikä on tilanne tilan suhteen. Jos vielä tilaa lehteen jää niin sitten laitetaan tämä toki mukaan, mutta jos täytyy karsia niin tämä teksti varmaan olisi siinä mielessä hyvä ehdokas että sen voi käyttää tosiaan siinä Alone -julkaisussa.
humis linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 18.46
humis 3. heinäkuuta 2008 kello 18.46 linkki Mmmm eiks se History-artikkeli ollu ihan yleistä Far Placen kuvausta, eikä niinkään Alonen kaupunkiin liittyvää? Jos mitään muistan enää, niin muistelen että se oli mun mielestä ihan olennainen osa kokonaisuutta (tosin niin oli mun mielestä kaikki muukin, Alonen kaupunki mukaanlukien;)
Bellad linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 19.45
Bellad 3. heinäkuuta 2008 kello 19.45 linkki Olen Humiksen kanssa samoilla linjoilla, Garrikin materiaali oli kokonaisuudeksi tarkoitettu, ja itse sen mieluiten kokonaisuutena näkisin. Minusta, Juha, on hyvä että olet ottanut päätaittajan roolin heti kunnolla kätösiisi. Tee se pohja valmiiksi. Uskoisin, että se entinen painotalo voitti tarjouskilvan, joten se varmastikin siis valittiin. (ilmainen kuljetus Ropeconiin/Nysalorille) Olen kovasti sidottuna siihen Gregorylle lupaamaani Troll Ball Board Game pelilautaan, mutta löysin siihen hyvän apulaisen, jolla on aikaa ja motivaatiota tehdä työtä, joten se valmistunee, vaikka nyt alan tätä taittoakin katsomaan. Jätän muita projekteja nyt sitten paljon väliin, jotta saisin kaiken aikani kiinni näihin kahteen juttuun. (hurjaa uhrautuvaisuutta)
Garrik linkki 3. heinäkuuta 2008 kello 20.01
Garrik 3. heinäkuuta 2008 kello 20.01 linkki Moi, Alisonilta tuli oikoluettuina suurin osa FP teksteistä. Laitoin ne tsekkauksen jälkeen tiedostoalueelle nimellä [b:296a96c75c]FP_Proofread_1.zip[/b:296a96c75c]. Loput tulevat ilmeisesti viikonloppuna. (Vanhan ZL_ILe_FP.zip:in voi ottaa pois. Mä en osannut.) Isoon Eastern Far Place -karttaan tulee myös pari pientä lisäystä. Jos joku osaisi ottaa tuon tuolla nyt olevan pois, saisin parannetun version sen tilalle. [quote:296a96c75c="humis"]Mmmm eiks se History-artikkeli ollu ihan yleistä Far Placen kuvausta, eikä niinkään Alonen kaupunkiin liittyvää?[/quote:296a96c75c] Joo. Ehkä neljännes kiertyy Alonen ympärille, ja alkupuoli on toki Hidden Valleyta enemmän kuin niitä ympäröiviä korpia, joissa heimoja nykyjään asuu. [quote:296a96c75c="Bellad"]Jätän muita projekteja nyt sitten paljon väliin, jotta saisin kaiken aikani kiinni näihin kahteen juttuun. (hurjaa uhrautuvaisuutta)[/quote:296a96c75c] Kiitos, Bellad! :-D -G
Vesa linkki 4. heinäkuuta 2008 kello 12.15
Vesa 4. heinäkuuta 2008 kello 12.15 linkki [quote:c911e29d57="humis"]Mmmm eiks se History-artikkeli ollu ihan yleistä Far Placen kuvausta, eikä niinkään Alonen kaupunkiin liittyvää? Jos mitään muistan enää, niin muistelen että se oli mun mielestä ihan olennainen osa kokonaisuutta (tosin niin oli mun mielestä kaikki muukin, Alonen kaupunki mukaanlukien;)[/quote:c911e29d57] Joo, noinhan se menee. Minulla vain jostain syystä pyöri mielessä että siellä olisi joku toinenkin historia -artikkeli, mutta tarkistin asian ja huomasin että näin ei ole. Eli unohtakaa koko juttu ja pistäkää myös tuo artikkeli mukaan.
Juha R linkki 4. heinäkuuta 2008 kello 14.29
Juha R 4. heinäkuuta 2008 kello 14.29 linkki Kunhan siihen picasetiin sitten huomenna päädytte niin laittakaa tänne tarkat tiedot siitä mitä niiden tarjoukseen kuuluu. Siis paperilaatu, kansipaperi, jne. 58-sivuista julkaisua ei muuten ole mahdollista tehdä. Kansineen 60-sivuinen lappuko on syntymässä? Miksi muuten pari paperia väliin lisää nostaisi rankasti hintaa?
Ugly Psycho linkki 5. heinäkuuta 2008 kello 8.32
Ugly Psycho 5. heinäkuuta 2008 kello 8.32 linkki [quote:0129652c4f="Juha R"]Kunhan siihen picasetiin sitten huomenna päädytte niin laittakaa tänne tarkat tiedot siitä mitä niiden tarjoukseen kuuluu. Siis paperilaatu, kansipaperi, jne. 58-sivuista julkaisua ei muuten ole mahdollista tehdä. Kansineen 60-sivuinen lappuko on syntymässä? Miksi muuten pari paperia väliin lisää nostaisi rankasti hintaa?[/quote:0129652c4f] Kyse taitaa olla ihan käytettävästä laitteistosta. Halvemman pään, aika pitkälti vielä normaalia konttorikopiokone/tulostin -härveliä muistuttavat, itsenitovat vehkeet ei yksinkertaisesti pysty niittaamaan kuin noin 15 arkin nippuja, joista tuo 60 sivua siis tietysti sitten muodostuu. Yleensä se paksu kansi vielä pudottaa yhden arkin nipusta pois, mikä voi zininkin kanssa tulla vastaan. Ja ne masiinat, joilla päästään yli 60:n, on monesti jo off-line koneita, eli edellyttävät paljon enemmän työntekijöiden osallistumista, mikä taas on aina kallista...
Vesa linkki 5. heinäkuuta 2008 kello 16.25
Vesa 5. heinäkuuta 2008 kello 16.25 linkki Enpä onnistunu minäkään noiden filujen poistossa. Humiksella tietoa siitä kuinka tuo homma toimii?
Vesa linkki 6. heinäkuuta 2008 kello 8.33
Vesa 6. heinäkuuta 2008 kello 8.33 linkki Päivitystä tiedostoihin! Far Place tekstit ovat oikoluettu kokonaisuudessaan ja tähän topicin alkuun minne olen noita filuja linkittänyt, niin olen korvannut sen vanhemman linkin nyt tällä uudella missä tekstit ovat oikoluettuna. Samaten Far Placen kartasta on tullut viimeinen versio ja sillekin olen suorittanut samaisen toimenpiteen. Vanhoja tiedostoja en saanut poistettua, joten jos joku sen osaa niin voi tehdä, mutta linkitysten pitäisi olla siinä mielessä kunnossa ettei sieltä tipu mitään vanhoja tiedostoja kun niiden kautta lataa. Enää uupuvat Nysalorin tekstit. Koitahan Matti saada tekstit taittajien käyttöön mahdollisimman pian. Lisäksi tiedotettavaa painotalosta ja painosmäärästä yms. Eli kokouksessa päätimme ottaa Picasetin tarjouksen vastaan, 500 kappaleen painos, 220g kannet ja tuo A4 väriliite. Lehden kappalehinnaksi tulee 3,32 euroa ja Tradetalk on ilmoittanut olevansa valmis maksamaan lehdistä 4,50 euroa kappaleelta. Loppumyyntihinnaksi sovittiin 8 euroa jonka ei pitäisi olla tämän laatuisesta tuotteesta vielä liikaa.
Garrik linkki 6. heinäkuuta 2008 kello 9.12
Garrik 6. heinäkuuta 2008 kello 9.12 linkki Hienoja uutisia, Vesa. Ja kiitos tiedostojen uppaamisesta. Kun mietitte, ketä lehden alkusivuilla kiitetään ja mistä, niin Alisonia voisi kiittää myös sisältökontrollista ja Glorantha-tietoudesta, ei pelkästään oikolukemisesta. Hän nimittäin nosti esille about kymmenen probleemia FP-jutuissa, ja kiitos hänen, koko homma on aimo harppauksen selkämpi ja kontrolloidumpi. :) Lopuksi vielä yksi kuva Zinin käyttöön: [url]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/shaman_inks_hires.jpg[/url] [img:e659312f73]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Shamaani_pieni.jpg[/img:e659312f73] -G
Vesa linkki 6. heinäkuuta 2008 kello 9.21
Vesa 6. heinäkuuta 2008 kello 9.21 linkki Joo ilman muuta Alisonia täytyy erityisesti kiittää hänen panoksestaan tähän projektiin. Mitenkä muuten kaivataanko päätoimittajalta jotain tekstin pätkää lehden alkuun, vai riittääkö esimerkiksi tuo mitä käytimme tuossa lehden teaserissa hiukan muunneltuna?
Nysalor linkki 6. heinäkuuta 2008 kello 11.19
Nysalor 6. heinäkuuta 2008 kello 11.19 linkki Lisäsin nyt Helerin pelastamisen sankarimatkan kaikki tekstit tiedostoalueelle. Ne ovat Ernalda-etapit.doc, Ernalda-myytti.doc, Orlanth-etapit.doc ja Orlanth-myytti.doc. Ernaldan etapit tulivat myös todella pitkällä tiedostonimellä toiseen kertaan, joten pitkän nimiversion voi huoletta poistaa. Ehdottaisin sankarimatkan järjestykseksi, että ensiksi tulisivat Orlanthia koskevat kohdat ja sen jälkeen Ernaldaan koskevat. Ilkka ehdotti taannoin, että myytin ja etappien selityksen voisi saada kulkemaan lehdessä rinnakkain, mutta annan omasta puolestani vapaat kädet taittajille tekstien sommitteluun. Koko sankarimatka tarvitsisi varmaan yläotsikon, joka voisi olla vaikka ”Freeing Heler” ja tarvittaessa vaikka pääotsikolle joku selittävä alaotsikko, joka kertoo, että kyseessä on sankarimatka. Jonkinlainen selittävä johdantoteksti olisi varmasti ollut hyvä sankarimatkaan, mutta sellaista en valitettavasti ole saanut aikaan. Garrik: [i:38c70f91d9]Kun mietitte, ketä lehden alkusivuilla kiitetään ja mistä, niin Alisonia voisi kiittää myös sisältökontrollista ja Glorantha-tietoudesta, ei pelkästään oikolukemisesta.[/i:38c70f91d9] Olen ihan samaa mieltä, sillä Alison on antanut hyviä sisällöllisiä kommentteja myös sankarimatkaani.
Vesa linkki 6. heinäkuuta 2008 kello 11.43
Vesa 6. heinäkuuta 2008 kello 11.43 linkki Tiedostoalue päivityksiä! Nyt on linkitetty myös kaikki Matin tekstit, eli kaikki lehden materiaali on nyt valmiina taittoon. Tänne sitten taittajat voivat päivitellä tilannetietoja ja infota meitä muita projektin edistymisestä. Tässä tuli lisäksi mieleen tuosta rahan lainaamisesta projektiin, että kuinka sen kanssa olisi kätevintä toimia? Onko parempi että vain muutamat henkilöt lainaavat projektille vähän enempi rahaa, vai sitten useampi lainaa pienemmän summan?
Ugly Psycho linkki 6. heinäkuuta 2008 kello 11.46
Ugly Psycho 6. heinäkuuta 2008 kello 11.46 linkki [quote:f6380f2942="Vesa"]Tässä tuli lisäksi mieleen tuosta rahan lainaamisesta projektiin, että kuinka sen kanssa olisi kätevintä toimia? Onko parempi että vain muutamat henkilöt lainaavat projektille vähän enempi rahaa, vai sitten useampi lainaa pienemmän summan?[/quote:f6380f2942] Eiköhän se helpointa ole, mitä vähemmän lainaajia on ja tarvitaan. Ja nyt sivuun jäävät saavat varmaan sitten tilaisuuden osallistua Zin #4:n kanssa, jos näillä aprikoiduilla aikatauluilla edetään. :wink:
Bellad linkki 7. heinäkuuta 2008 kello 4.37
Bellad 7. heinäkuuta 2008 kello 4.37 linkki Ja Zin #4:n kanssa olisi kai mahdollista myydä lehteä ennakkoon, tai järjestää Kalikoksen puolesta Zin fundraiser tapahtuma tai jotain yhditykselle sallittua rahankeräys toimintaa, johon talkoolla osallistuttaisiin tms, jotta silloin vältytään rahan lainaamiselta. Vesa voisi päätoimittajan sanasiin kirjailla vaikka ZIN#3:n vaiheista ja ongelmista ja synnystä, ja siinä vielä erikseen mainita joitain tärkeimpiä osallistujia tms... (ehdotus).
Juha R linkki 7. heinäkuuta 2008 kello 4.48
Juha R 7. heinäkuuta 2008 kello 4.48 linkki Semmoista tuli mieleen että jos tässä vaiheessa jotain voi jakaa jo tehtäväksi niin voisitko Bellad alkaa työstämään noita värikansia + väriliitettä, sekä mahdollisesti ekaa sisäaukeamaa (apinalaatikkoa ja sen tekstejä yms?)
Bellad linkki 7. heinäkuuta 2008 kello 6.27
Bellad 7. heinäkuuta 2008 kello 6.27 linkki Kannattaisi varmaan myös tuosta kansikuvasta painattaa 100kpl "keräily juliste" nimistä tuotetta, joka myydään 10€ hintaan.
Ugly Psycho linkki 7. heinäkuuta 2008 kello 9.07
Ugly Psycho 7. heinäkuuta 2008 kello 9.07 linkki [quote:65d49e263d="Bellad"]Kannattaisi varmaan myös tuosta kansikuvasta painattaa 100kpl "keräily juliste" nimistä tuotetta, joka myydään 10&#8364; hintaan.[/quote:65d49e263d] No ei helvetissä ainakaan tommosta nivaskaa kerralla, muutenkaan piisaa yhdistyksellä rahat edes lehden painatukseen... Pienempi erä ehkä jollain nyrkkipainoperiaatteella ja talkoilla. En oikein jaksa uskoa kovin suureen menekkiin kuitenkaan, vaikka pirun siisti kuva onkin.
Vesa linkki 8. heinäkuuta 2008 kello 15.23
Vesa 8. heinäkuuta 2008 kello 15.23 linkki Joo, 100 kpl. vähän liian suuri satsi. Korkeintaan 10. Sitä paitsi tuohon tarvitaan kuvan tekijän lupa että voidaan hänen tekemällään kuvalla rahastaa.
Juha R linkki 8. heinäkuuta 2008 kello 19.54
Juha R 8. heinäkuuta 2008 kello 19.54 linkki Moi, tiedostoalueella on nyt taitettu versio yhdestä artikkelista. Kommentteja kiitos. Löytyy nimellä: Introduction_testi_low_res.pdf En sitten käyttänytkään aiempia pohjia, kun lähdin viilaamaan tyyliä siihen suuntaan mitä ymmärsin Garrikin jutuilleen toivoneen, linjalla "yksinkertainen on kaunista" on koitettu mennä. (Enkä mää monimutkasta osaakaan.) Belladilla ei ole käytössä Indyä mikä tarkoittaa sitä että käytännössä emme voi tehdä yhteistyötä itse artikkelien taitossa. Jos olen realisti niin totean että Ropeconiin ette saa yksin multa valmista taittoa. Sen teen minkä ehdin mutta ennemmin mahdollisimman hyvin kuin kuraa kauhealla kiireellä.
humis linkki 9. heinäkuuta 2008 kello 7.38
humis 9. heinäkuuta 2008 kello 7.38 linkki Lisäsin wikiin oikeuksia kaikille, joten nyt pitäisi tiedostojen poistonkin onnistua. En tiennyt itse heti mitkä ovat vanhoja ja mitkä uusia, joten joku tietäväisempi suorittakoon siivouksen.
humis linkki 9. heinäkuuta 2008 kello 7.55
humis 9. heinäkuuta 2008 kello 7.55 linkki Ja tuo taittotesti näyttää musta ihan hyvältä. Siistiä, yksinkertaista. Väliotsikoiden sisennys tosin iskee vähän ainakin mun silmään.
Vesa linkki 9. heinäkuuta 2008 kello 15.09
Vesa 9. heinäkuuta 2008 kello 15.09 linkki Juha tuo taitettu artikkeli näyttää oikein tyylikkäältä. Oikein toimivan näköinen ulkoasu, tosin myös minunkin silmääni nuo väliotsikkojen sisennykset näkyvät häiritsevästi, mutta tämä kai on nopeasti korjattu ja vain pieni kosmeettinen seikka. Kuinka lyhyellä varotusajalla Bellad sinun on mahdollista hankkia tuo ohjelma? Meinaan ropeconiin lehden olisi hyvä valmistua eikä Juhalta voi yksin tosiaankaan vaatia sitä että lehti siihen mennessä ehtii kuosiinsa.
Ugly Psycho linkki 9. heinäkuuta 2008 kello 20.23
Ugly Psycho 9. heinäkuuta 2008 kello 20.23 linkki Toistelen samaa kuin edellisetkin, eli hyvää ja siistiä jälkeä, mutta otsikoista sisennys mieluusti pois. Täytyy muuten sanoa, että on kuvituskin kyllä kohdallaan.
Bellad linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 8.30
Bellad 10. heinäkuuta 2008 kello 8.30 linkki [quote:759daf222a="Vesa"] Kuinka lyhyellä varotusajalla Bellad sinun on mahdollista hankkia tuo ohjelma? Meinaan ropeconiin lehden olisi hyvä valmistua eikä Juhalta voi yksin tosiaankaan vaatia sitä että lehti siihen mennessä ehtii kuosiinsa.[/quote:759daf222a] Heti kun joku lahjoittaa 1200€ Ja julisteesta: Sellainen voidaan painattaa, jos Trade Talk, Fantasiapelit yms sitoutuvat niitä ostamaan myyntiin. Eikä niitä tarvitsekaan painaa yhtään enempää, kuin menee varmasti kaupaksi. Painatuksen kananttavuuden voi helposti mitata sillä, että kysyy paljonko jälleenmyyjät ovat valmiita maksamaan ja paljonko ottamaan myyntiin lehden rinnalle. Tämän jälkeen kysyy paljonko sellaisen määrän painatus maksaa. Jos painatus on halvempaa, kuin varmasta myynnistä tulevat tulot, niin silloin painatus voidaan tehdä. Tietenkin pitää aloittaa kysymällä kuvan tekijältä.
newsalor linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 12.54
newsalor 10. heinäkuuta 2008 kello 12.54 linkki Bellad, No otappa selvää noista asioista ja tee sitten tarkempien tietojen perusteella joku ehdotus omaan ketjuunsa. Ehdotuksen on parempi olla pätevä, sillä yhdistyksen tili on muutenkin miinuksella. :)
Ugly Psycho linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 14.08
Ugly Psycho 10. heinäkuuta 2008 kello 14.08 linkki [quote:f9dc0f1f40="newsalor"]Ehdotuksen on parempi olla pätevä, sillä yhdistyksen tili on muutenkin miinuksella. :)[/quote:f9dc0f1f40] Ei tosin vielä, mutta kolmoszinin painatuksen jälkeen kyllä on...
Juha R linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 16.02
Juha R 10. heinäkuuta 2008 kello 16.02 linkki Hassua, mää ajattelin ne väliotsikkosisennykset parannuksena. Mutta jos konsensus on toi niin onpahan ainakin äkkiä korjattu. Belladin mielestä laatikkotekstit on liian pieniä. Mitä mieltä muut on.
Vesa linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 19.41
Vesa 10. heinäkuuta 2008 kello 19.41 linkki No nyt kun noita laatikoita tarkkailee, niin ehkä niitäkin voisin hiukan fiksailla, juurikin vaikka fonttia isontamalla. Laatikkoihin näyttäisi jäävän minun mielestäni vähän liian paljon tyhjää tilaa.
Ugly Psycho linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 19.58
Ugly Psycho 10. heinäkuuta 2008 kello 19.58 linkki On ne kieltämättä vähän väljän näköisiä. Pitäskö alalaidan The Zin Letters -tekstiin lisätä muuten numero perään? Ja/tai ehkä artikkelin nimi?
Olorin linkki 10. heinäkuuta 2008 kello 20.59
Olorin 10. heinäkuuta 2008 kello 20.59 linkki Väliotsikoiden sisennys näyttää tosiaan hieman hassulle, mutta laatikkotekstit ovat mielestäni juuri sopivan väljiä. Ja artikkelin nimi alalaidassa voisi olla oikein hyvä lisä.
humis linkki 11. heinäkuuta 2008 kello 6.37
humis 11. heinäkuuta 2008 kello 6.37 linkki Mä lisäisin alalaitaan korkeintaan sen #3:n. Ja olen myös sitä mieltä että boksien erityisesti sivureunoista vois ehkä neljäsosan tiivistää.
Bellad linkki 16. heinäkuuta 2008 kello 23.44
Bellad 16. heinäkuuta 2008 kello 23.44 linkki Jonninsortin kansitekele ois [url=www.geocities.com/rustos.service/koekansi.pdf]tässä[/url] mieluusti kommentteja. Tulos ei ole paras mahdollinen, ja takakannen tekstin sisältö on jotain kasaanräävittyä potaskaa, eikä suinkaan kenenkään hyväksymää. PDF-käännöksessä jostain syystä musta muuntuu hieman harmaaksi, ei mahda mitään. Etukannen kuvasta saisi olla vähän isompi kuva jossain jollakulla.
humis linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 5.47
humis 17. heinäkuuta 2008 kello 5.47 linkki [quote:05fba3733c="Bellad"]Jonninsortin kansitekele ois [url=www.geocities.com/rustos.service/koekansi.pdf]tässä[/url] mieluusti kommentteja.[/quote:05fba3733c] Link no worki.
Bellad linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 7.02
Bellad 17. heinäkuuta 2008 kello 7.02 linkki toimii se. Pitää vain valita suoraan "tallenna kohde" vaihtoehto., En tiedä, mutta Geocities on jotenkin hassusti tökkinyt... (eikä siis voi avata selaimessa luettavaksi... ) toinenvaihtoehto on mennä juurihakemistoon http://www.geocities.com/rustos.service/ ja valita se sieltä suoraan tallennettavaksi.
newsalor linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 10.37
newsalor 17. heinäkuuta 2008 kello 10.37 linkki Ihan ovelan näköinen. En ole vielä varma mitä mieltä olen kokonaisuudesta. Sen verran on kuitenkin nillitettävä, että "Sweat Lodge" pitäisi olla "Sweat Lodges" kaiketi, jotta ei puhuta jostain tietystä hikimajasta. Kuvat ovat tosi tunnelmallisia, mutta on pakko sanoa, että juuri saan ensimmäisestä sivusta selvää, mutta toisesta sivusta ei oikein saa selvää, vaikka kuinka zoomailee.
Olorin linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 12.31
Olorin 17. heinäkuuta 2008 kello 12.31 linkki Etukansi: -Sekä "The Zin Letters" että "The Kalikos Society Glorantha Magazine" ovat kumpainenkin liian tummalla. Fonttivalinnoissa ei sinänsä mitään valittamista. -Alemman tekstin fonttivalinta on jotenkin tylsän oloinen ja sinihehkuinen valkea teksti istuu mielestäni huonosti ruskeaan taustaan. Takakansi: -Tekstin sijoittelu on about kohdallaan, mutta väri on erittäin iso Ei ja fontti, vaikkakin itsessään ihan tyylikäs, ei ole erityisen miellyttävää lukea. Kyllä siitä selvää saa, mutta lukeminen on liian vaivalloista. Eli värisäätöä tarvitaan ja käytettyjen fonttien määrääkin voisi supistaa ainakin yhdellä.
Nysalor linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 14.47
Nysalor 17. heinäkuuta 2008 kello 14.47 linkki Edellisten kommentit pois lukien kannet näyttävät minusta varsin hyviltä, vaikka vain pikaisesti pääsinkin vilkaisemaan mökkeillessäni varsin huonojen nettiyhteyksien päässä. Mukava huomata, että lehtiasia on edennyt.
Ugly Psycho linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 16.55
Ugly Psycho 17. heinäkuuta 2008 kello 16.55 linkki Ei varsinaisesti juuri lisättävää edellisiin, mutta pistetään nyt kuitenkin omat mielipiteet: -Takakannen tekstistä ei saa selvää. Periaatteessa vihreä kyllä istuis tohon mun mielestä mukavasti, kun alalaita on vihreä, mutta fontti on joko liian koukeroinen tai liian pieni, että sitä pystyis mukavasti lukemaan. Ehkä hitusen tummempi sävy fontissa vois myös auttaa, tai myös niitä ruskean sävyjä vois kokeilla, mitä maastosta kans löytyy. -Etukannen vasemman alakulman sisällöstä -tekstien valkoinen on ainakin liian kirkas ja jotensakin väärän värinen taustaan nähden... ylälaidan pilvien sinisen sävyt voisi toimia paremmin, tai ehkä ruskeaan taustaan nähden joku Orlanthin letistä revitty sävykin vois toimia. -Samaisen listan Hero Quests ja Myths tuntuvat olevan kovin eri paria kahden muun, paljon yksityiskohtaisemman otsikon rinnalla. -The Kalikos Society Glorantha Magazine kuullostaa väärältä... pitäiskö sen olla Gloranthan magazine? -#3 erottuu aikasta huonosti, sen väriä vois kans kokeilla muuttaa. Edit: asettelu on minusta hyvä ja nuo kannen kuvat on kyllä oikeesti pirun siistit.
Garrik linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 18.07
Garrik 17. heinäkuuta 2008 kello 18.07 linkki Newsalor, Ugly Psycho ja Olorin poimivat esiin kaikki ne yksityiskohdat, joissa parantamisen varaa on. Tärkeimpiä mun mielestäni ovat etukannen yläosan fonttien värit ja takakannen fontin väri ja ylenmääräinen koukeroisuus. Fonttien väreissä kannattaa hyödyntää kuvista löytyviä värejä ja/tai taustan vastavärejä. Noista etukannessa luetelluista teemoista kaikkia pitäis mun mielestäni korjata: - Eastern Far Place (ei siis mitään yhteen) - Hero Quests & Myths (näähän on samoissa jutuissa, toisiinsa kietoutuneina) - Orlanthi Sweat Lodges (Siis että on Orlanthien, ja puhutaan ilmiöstä) Onko Alisonin seikkailu pudotettu kokonaan pois tästä numerosta? Jos ei ole, se kuuluu mainita etukannessa. Takakannen teksti on huono. Luin tässä hiljan Zin ykkösen ja kakkosen takakannen tekstit, ja ykkösen oli huono ja kakkosen jotenkin ... lyhyt. Mua ei lukijana tippaakaan kiinnosta fiilistely lehdenteon vaikeudesta, kun lehti kuitenkin on oletettavasti jo mun käsissäni ja valmis, kun takakantta pääsen lukemaan. Pseudomyyttinen Kalikos-hämmennys on myös melkoisen leimiä. Pitäisi miettiä, mitä sinne takakanteen oikein halutaan kirjoittaa. Pitäisi hoksata jotakin sellaista sanottavaa, että jos potentiaalinen ostaja päättää kääntää lehden ja vilkaista takakantta, siellä oikeasti kerrotaan lehden sisällöstä (tai Kalikosista, tai tulevasta Zin nelosesta). Tavallaan kakkos-Zinissä kaikki takakannen teksti viittaa lehden sisältöön yrittäen löytää jokaiseen teemaan pointin ja näkökulman, joka houkuttaa lukemaan (ja toivottavasti siis ostamaan) lehden. Jotain sellaista ennemmin kuin tota jouluyllätyksen paatos-hehkutusta. -G
Vesa linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 18.51
Vesa 17. heinäkuuta 2008 kello 18.51 linkki Minulla ei oikeastaan ole mitään lisäiltävää noihin muiden kommentteihin mitä kansiin tulee. Tosiaan vähän värisävyjen parantelua yms. lisäksi mietin että kuinka hyvin edellisten zinien kansifontti toimisi tuossa? Tuosta kansikuvasta ei ilmeisestikään ole saatavilla isompaa versiota enää, koska ilmeisesti ihan alkuperäinen versio on kadonnut jonnekin bittiavaruuteen. Garrik on oikeassa tuosta takakannen tekstistä. Sen pitäisi olla jotenkin ytimekäs ja lehden sisältöön viittaava johdattelu ennemmin kuin tuollainen lehden teon vaikeudesta setviminen yms. Sellaista voidaan funtsia ns. pääkirjoituksessa joka sitten tyrkätään ensimmäiselle sivulle. Tässä linja-auto matkalla jo moista vähän kehittelinkin jos viikonloppuna saisin jonkunlaisen version tänne rustattua kommentoitavaks. P.S. Haluaako kukaan vapaaehtoinen rustailla takakanteen tekstiä? Esimerkiksi jokin iskevä runo Itäiseen Kaukalaan tjsp.
Bellad linkki 17. heinäkuuta 2008 kello 21.28
Bellad 17. heinäkuuta 2008 kello 21.28 linkki Olisi hyvä olla jokin muukin kuva jossain... tuo kun on 10cm x 7cm kooltaan, joten venytystä tulee melko rankasti... Uudempi versio ilmestyy tänä yönä paikalleen. Ehdin sitä korjaileen vasta maanantaina. Edit: nyt on uutta versiota. Indesing vielä vähän uusi ohjelma, ja oli värien kanssa vähän tappelemista, mutta kai sitä parempaan suuntaan? takakannen liruttelut yms on vielä vähän sivuutettu, ja etukantta nyt pääasiassa editoin. http://www.geocities.com/rustos.service ja tiedostot on koekansi3.pdf ja koekansiuus.pdf Ovat käytännössä sama tiedosto, koekansiuus.pdf on hieman vähemmän pakattu, ja siten lähempänä tulostusversiota.
Vesa linkki 18. heinäkuuta 2008 kello 6.26
Vesa 18. heinäkuuta 2008 kello 6.26 linkki Nyt näyttää jo paljon hienommalta tuo etukansi. Tuota #3:sta ja Kalikoksen logoa voisi aavistuksen ehkä vielä vahvistaa sekä vielä ehkä hiukan tuota The Zin Letters tekstiä vahvistaa, ainakin ensimmäisen ja viimeisen kirjaimen kohdalta. Viimeinen s-kirjain häviää ehkä liikaa tuohon taustaan. Koitan vielä kysellä Simolta tuon kansikuvan tilannetta. Ehkä häneltä löytyy vielä se alkuperäinen ja isompi versio, tai ehkä hän voi vielä muokkailla tuosta pienemmästä isomman version.
Vesa linkki 18. heinäkuuta 2008 kello 7.36
Vesa 18. heinäkuuta 2008 kello 7.36 linkki Attention! Isompi versio kansikuvasta löytyi, vanha on poistettu tiedostoalueelta ja nyt kansikuvalinkin takaa löytyy siis nyt tämä isompi kuva. Destor -artikkeliin tuli kolme lisäkuvaa Lotta Raatikaisen piirtämänä. Löytyvät muiden linkkien joukosta ketjun ensimmäisestä viestistä.
Garrik linkki 18. heinäkuuta 2008 kello 8.34
Garrik 18. heinäkuuta 2008 kello 8.34 linkki [quote:f768dbc9ca="Bellad"]nyt on uutta versiota. Indesing vielä vähän uusi ohjelma, ja oli värien kanssa vähän tappelemista, mutta kai sitä parempaan suuntaan?[/quote:f768dbc9ca] Joo, paremmalta näyttää. :) Pari huomiota: 1) Mitä jos 'The Zin Letters' -tekstiä ei ollenkaan sävytettäisi laidoista? Ts. teksti voisi olla ihan saman värinen koko pituudeltaan. 2) Sisältöotsikot peittävät kuvan alaosan keskeisen teeman, pitkätalon. Eri asia on, voiko tätä välttää mitenkään. -G
Bellad linkki 18. heinäkuuta 2008 kello 10.46
Bellad 18. heinäkuuta 2008 kello 10.46 linkki [url=http://cid-736f7f13277cd262.skydrive.live.com/self.aspx/Julkinen/kansi.pdf]Tässä ois uus filu[/url] Nyt on tiedoston resoluutio sillä tasolla, mihin sen saan käytettävissä olevalla ohjelmistolla PDF:käännöksessä. Tiedoston koko on 6mb, ja pakkaamattomana sama on 22mb. Vielä laatu hieman paranee kun jättää Jpeg pakkauksen pois. Nyt orlanthi kuva on remasteroitu ohjelmistolla, joka generoi lisää pikseleitä, ja kuvan resoluutio on nelinkertaistettu näin. Se näkyy joissain kohdissa kuvaa, mutta kokonaisuus on melko OK. Jos taiteilija itse suostuu, tätä kuvaa voidaan käyttää tälläisenään, ja sen saa myös käsin tapahtuvaa korjailua varten. Minulta ei onnistu kuin matematiikka. (senkin tekee ohjelma pääasiassa puolestani). Aktiivi katsojat voisivat tutkailla tätä ja aikaisemmin linkitettyjä kuvia, että onko kuva heidän mielestään käytettävissä oleva. Nyt pitkätalo näkyvillä. Sen piiloon jääminen harmitti vähän itseäkin. Otsikosta voin tehdä maanantaina parikin eri versiota, joissa on yksi ja monisävyinen teksti. Nyt sen sävyistä on poistettu musta, ja mustaa on vain lievän 3 ulotteisen vaikutelman muodostamisessa. Keskelle jäävä lievä punertavuus on poistettavissa sekin.
Garrik linkki 18. heinäkuuta 2008 kello 11.50
Garrik 18. heinäkuuta 2008 kello 11.50 linkki Joo, koko ajan paranee. :) [quote:06ed0f5615="Bellad"]Nyt orlanthi kuva on remasteroitu ohjelmistolla, joka generoi lisää pikseleitä, ja kuvan resoluutio on nelinkertaistettu näin. Se näkyy joissain kohdissa kuvaa, mutta kokonaisuus on melko OK.[/quote:06ed0f5615] Mun mielestäni remasterointi on aavistuksen listännyt suttuisuutta. Toi pikselien lisääminenhän merkkaa, että vanha informaatio paisuu, mutta uutta ei tule. Se taas näkyy suoraan siinä, että kuva "hienoneliöityy". [quote:06ed0f5615="Bellad"]Nyt pitkätalo näkyvillä. Sen piiloon jääminen harmitti vähän itseäkin.[/quote:06ed0f5615] Nätiltä näyttää mun silmääni. :) [quote:06ed0f5615="Bellad"]Otsikosta... Keskelle jäävä lievä punertavuus on poistettavissa sekin.[/quote:06ed0f5615] Joo, pois tuo punertavuus mun mielestäni. -G
Bellad linkki 18. heinäkuuta 2008 kello 21.50
Bellad 18. heinäkuuta 2008 kello 21.50 linkki [quote:c7fbf67a92="Garrik"] Mun mielestäni remasterointi on aavistuksen listännyt suttuisuutta. Toi pikselien lisääminenhän merkkaa, että vanha informaatio paisuu, mutta uutta ei tule. Se taas näkyy suoraan siinä, että kuva "hienoneliöityy". [/quote:c7fbf67a92] Totta, kysymys kuuluukin, jotta kumpi on parempi. Vanha sahalaitainen, vai uusi hienoneliöinen. Etusivun fiboja korjaan taas maanantaina, mutta takasivuun minulla ei ole paljoakaan ideaa. Sen sisältöä joku fiksu voisi miettiä viikonloppuna (sitä myynti/sisältö/mainos/runo tekstiä), ja noin muutenkin takakansi jotenkin vaikuttaa keskeneräiseltä. Kiitos ja kumarrus, palaan maanantaina uhraamaan uneni Kalikokselle.
newsalor linkki 19. heinäkuuta 2008 kello 8.09
newsalor 19. heinäkuuta 2008 kello 8.09 linkki [quote:12e389b92c="Garrik"]Tavallaan kakkos-Zinissä kaikki takakannen teksti viittaa lehden sisältöön yrittäen löytää jokaiseen teemaan pointin ja näkökulman, joka houkuttaa lukemaan (ja toivottavasti siis ostamaan) lehden. Jotain sellaista ennemmin kuin tota jouluyllätyksen paatos-hehkutusta.[/quote:12e389b92c] Lämmittää mieltä moinen. Perinteitä kunnioittaen näköjään takakannen tekstit tehdään viime tingassa. Näin kävi viime lehdenkin kohdalla, kun piti jotenkin koittaa kerätä langat yhteen ja jotenkin tiivistää numeron pointti. Herää siis oikeasti kysymys siitä, mitä takakanteen pitäisi kirjoittaa.
Vesa linkki 19. heinäkuuta 2008 kello 16.50
Vesa 19. heinäkuuta 2008 kello 16.50 linkki Takakanteenhan voitaisiin kirjoittaa jonkintyyppinen matkaruno sijoittuen itäiseen Kaukalaan. Aiheita ja ideoita poimimaan siitä gazetteer tekstistä. Vapaaehtoisia runosieluja? Itse voin toki yrittää jos ketään muuta ei löydy, mutta mitään en mene lupaamaan.
Bellad linkki 20. heinäkuuta 2008 kello 22.18
Bellad 20. heinäkuuta 2008 kello 22.18 linkki Uusi versio on saatavilla[url=http://cid-736f7f13277cd262.skydrive.live.com/self.aspx/Julkinen/kansi.pdf] Samasta paikasta kuin viimeksi [/url] Kyseisen filun koko on kasvanut, koska vaihdoin kansikuvan hieman editointuun versioon. Aikaisemmin yritin parantaa kuvaa kasvattamalla sen kokoa suoraan generoimalla uusia pikseleitä. Nyt tein melkein saman, mutta hieman toisella tapaa. Lopputulos on parempi, ja tarkkuus alkuperäiseen nähden teoreettisesti 72 kertainen, käytännössä noin 9 kertainen, kun viimeksi pääsin teoriassa noin 8 kertaiseen ja käytönnössä noin 1,5 kertaiseen tulokseen. Kuva on edelleen hieman venytetty pystysuunnassa, jotta pitkätalo on selkeämmin nähtävillä. Lisäksi tein kuvasta kaksikerroksisen, ja laitoin kansilehden sisältötekstit niiden väliin, jolloin nyt koko kuva on nähtävillä ja tekstit luettavissa. Punertavuutta en vielä poistanut otsakkeesta, mutta sen poistan kyllä kun ehdin. Takakanteen tarvisi nyt jonkun oikeasti kirjoittaa se teksti. [b:93dceb742e]Newsalor? [/b:93dceb742e] olet kuitenkin asiasta jo menestyksekkäästi kertaalleen suoriutunut, ja kohtuu ahkerana sisällön arvostelijana tuntenet jo hyvällä perstuntumalla tulevaa sisältöä.
Bellad linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 0.39
Bellad 21. heinäkuuta 2008 kello 0.39 linkki [url=http://cid-736f7f13277cd262.skydrive.live.com/self.aspx/Julkinen/kansi3.pdf]Laitoin edellisen kaveriksi toisen[/url], jossa on nyt se punainen poistettu otsikosta. Kuva on nyt venytetty tasaisesti muoto säilyttäen, jolloin osa siitä katoaa, mutta siis muoto ei muutu. Teksti jää nyt hieman talon päälle, koska venytystä ei voinut tehdä mielestäni enempää ilman että kuvan kokonaisuus kärsii laitojen kadotessa. Öitä, katsellaan kun töistä kerkiän kotia.
Ugly Psycho linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 5.13
Ugly Psycho 21. heinäkuuta 2008 kello 5.13 linkki Zin Letters -tekstin väritys on parempi kansi3.pdf:ssä joo. Ja ton kansi.pdf:n asettelu puolestaan on minusta aika pitkälti kohdillaan, eli juurikin talo näkyy kun ei ole tekstien alla. Tosin, mää kyllä tykkäsin noista vas. alakulman sisältöteksteistä enempi kirkaamman keltaisena, niinkuin oli koekansi3.pdf:ssä.
humis linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 7.01
humis 21. heinäkuuta 2008 kello 7.01 linkki Siis onhan tää etukannen kuva nyt siitä uudemmasta ja paljon tarkemmasta versiosta jonka Vesa uppi? Muut kommentit tasan Uglyn mukaan.
Bellad linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 9.35
Bellad 21. heinäkuuta 2008 kello 9.35 linkki [quote:e4469771cb="humis"]Siis onhan tää etukannen kuva nyt siitä uudemmasta ja paljon tarkemmasta versiosta jonka Vesa uppi? Muut kommentit tasan Uglyn mukaan.[/quote:e4469771cb] EI, ei ole. Nyt kun tiedän tiedostosta, sitä voinee käyttää sellaisenaan. Se on kuitenkin 1/16 tuon nyt käytössä olevan kannen tarkkuudesta, joten siitä saisi helposti tarkemman. alkuperäinen, josta tein, oli kuitenkin vain 1/72 Tosin tarviiko sitä enää tuon tarkempaa, kun tuo on takakannen kanssa samoissa tarkkuuksissa, minkä pitäisi olla ihan riittävästi.
Garrik linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 11.15
Garrik 21. heinäkuuta 2008 kello 11.15 linkki Painoon saakka resoluutiot kannattaa pitää mieluummin ylikovina kuin välttävän pieninä. IMHO. Painossa sitten tapahtuu resoluution kannalta asioita, joihin emme välttämättä voi vaikuttaa. Mutta mitä tarkempaa resoa painoon lähetetään, sitä tarkempaa sieltä tulee. -G
Vesa linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 12.06
Vesa 21. heinäkuuta 2008 kello 12.06 linkki Kyseinen tiedosto vaikuttaa puuttuvan -tekstiä herjaa nuo molemmat linkit.
Bellad linkki 21. heinäkuuta 2008 kello 20.54
Bellad 21. heinäkuuta 2008 kello 20.54 linkki [quote:0c4d7ca9db="Vesa"]Kyseinen tiedosto vaikuttaa puuttuvan -tekstiä herjaa nuo molemmat linkit.[/quote:0c4d7ca9db] Aloitin uuden kkannen tekemisen, ja uploadauksen, ja sain uuden paikankin niille, ja siksi poistin ne. Tosin aika loppui kesken, ja vasta nyt uploadailen ne. Anteeksi. Garrikin viisautta noudattaen nostin molempien kuvien dots/inch arvon melko huimaksi. Kattoo mitä saa aikaan, kun meinaa kone hyytyä kahden 4,5GB kuvan alla.
Garrik linkki 22. heinäkuuta 2008 kello 0.27
Garrik 22. heinäkuuta 2008 kello 0.27 linkki [quote:7d3187a9be="Bellad"]Garrikin viisautta noudattaen nostin molempien kuvien dots/inch arvon melko huimaksi. Kattoo mitä saa aikaan, kun meinaa kone hyytyä kahden 4,5GB kuvan alla.[/quote:7d3187a9be] Huuu!? Resoluutioksi riittää varmasti A4 ja 600dpi. Siitä pitäisi tulla pohjakuvan kooksi kymmeniä megoja, ei enempää. Turkan takakansikuva on A4 ja 300dpi (alle 20 megaa), ja sekin riittää. Ja kuten jo aiemmin totesin, resoluution muuttaminen ei ole avain tarkkuuteen, jos originaali ei ole tarkka eli iso. Avain tarkkuuteen on niin laadukkaiden originaalien käyttäminen, että järkevällä resoluutiolla (A4, 300-600dpi) kuvat näyttävät hyvältä. :) -G
Vesa linkki 22. heinäkuuta 2008 kello 7.49
Vesa 22. heinäkuuta 2008 kello 7.49 linkki Pientä infon poikasta lienee syytä ilmotella tuon kansikuvan suhteen. Eli kuvan tekijä on ilmaissut tyytymättömyytensä kyseistä kuvaa kohtaan sanoen kuvaa suorastaan paskaksi ja että haluaisi tehdä paremman kannen. No sanoin että viikko aikaa, jos saa siinä ajassa omasta mielestään paremman kuvan aikaan ja me sen kelpuutamme niin fine, mutta jos ei uutta kuvaa ala kuulumaan niin jatkamme niin kuin tähänkin asti, käyttäen tuota tämän hetkistä kansikuvaa. P.S. Mikä on yleensä lehden taittotilanne, onko artikkeleista jo kuinka suuri osa saatu taiteltua? Sitten täytyy myös muistaa kaikki lakitekstit yms. laittaa sisäkanteen muun informaatiotulvan joukkoon. Newsalor varmaan voinee selventää vielä mitä nämä mukaan laitettavat tekstit tarkalleen ottaen pitävät sisällään.
Juha R linkki 22. heinäkuuta 2008 kello 8.17
Juha R 22. heinäkuuta 2008 kello 8.17 linkki Hitaasti etenee, valitettavasti. Enempää vapaata aikaa en kuitenkaan saa tiristettyä. Seuraava vapaampi jakso on oikeastaan ensi viikolla ja toisaalta elokuun puolivälissä. Ropeconiin ei tule multa valmista, arvioisin että saan kaikki jutut valmiiksi elokuun aikana. Voisiko joku auttaa kuitenkin sen verran että laittaisi postilla issarieen riimufontit, kun niitä ei enää saa ladattua glorantha.comista kaikkia.
Ugly Psycho linkki 22. heinäkuuta 2008 kello 10.37
Ugly Psycho 22. heinäkuuta 2008 kello 10.37 linkki Glorantha.comin ylläpidolta kyselemällä joku aika sitten sain noita fontteja, mutta kielsivät antamasta niitä eteenpäin. Eivät ole kylläkään ihan 100% samat versiot kuin aiemmat. Kuitenkin, online@glorantha.com:iin postia niin auttanee.
Garrik linkki 22. heinäkuuta 2008 kello 19.51
Garrik 22. heinäkuuta 2008 kello 19.51 linkki Riimufontteja löytyy myös täältä: [url]http://www.pheasnt.demon.co.uk/HeroWars/[/url] Noitakaan ei käsittääkseni saisi painaa ilman Issariesin lupaa. Mutta jos Greg on antanut meille luvan tehdä sellaisen lehden kuin haluamme, mun käsittääkseni se sallii myös kaikkien mahdollisten fonttien käytön...? Ja riimuja voi piirtää myös käsin, jos muu ei onnistu. :) -G
Bellad linkki 22. heinäkuuta 2008 kello 22.20
Bellad 22. heinäkuuta 2008 kello 22.20 linkki [quote:0370ca7f52="Garrik"] Huuu!? Resoluutioksi riittää varmasti A4 ja 600dpi. Siitä pitäisi tulla pohjakuvan kooksi kymmeniä megoja, ei enempää. Turkan takakansikuva on A4 ja 300dpi (alle 20 megaa), ja sekin riittää. -G[/quote:0370ca7f52] Minun koneeni laskee sen tarkkuudeksi vain 72dpi... tiedoston koko on kyllä oikein. Onkohan minulla sitten kuvan oikea versio käytössäni? Nyt käytössäni oleva Orlanthin kuva on noin 1/4 A4 ja laskurin mukaan 300dots per sentimeter (~762dpi). Muunsin Turkan kuvan 720dpi ja Orlanthin 1078dbi (matematiikasta johtuen 1078 on odotusarvollisesti parhaan lopputuloksen omaava). Näillä eväiillä jäi koot 356mb ja 556mb. Ja [url=http://ironsword.pp.fi/zin3/lopullinen.pdf] ehdotus lopulliseksi[/url] löytyy. Takakannen tekstin sisältö on pyöritelty alta 2min, joten... no se on vain paskaa. EDIT linkki korjattu (kuka noita ftp linkkejä nyt osaisi kirjoittaakaa....)
Ugly Psycho linkki 23. heinäkuuta 2008 kello 5.39
Ugly Psycho 23. heinäkuuta 2008 kello 5.39 linkki Toimiva linkki on [url]http://ironsword.pp.fi/zin3/[/url]
Bellad linkki 24. heinäkuuta 2008 kello 20.43
Bellad 24. heinäkuuta 2008 kello 20.43 linkki http://www.pheasnt.demon.co.uk/HeroWars/HeroWars.html MinorRunes1.ttf on ainakin omalle koneelleni latautuessaan rikki, mutta olen sen korjannut. Jos jollakulla on samaa vikaa, ja haluaa sen, niinlaitan sen palvelimelle.
Vesa linkki 28. heinäkuuta 2008 kello 15.24
Vesa 28. heinäkuuta 2008 kello 15.24 linkki Nyt kun ziniä ei ponnisteluista huolimatta saada ropeconiin, niin pyritään saamaan se kuitenkin ulos elokuun/syyskuun aikana. Järjestellään sitten joko erillinen julkaisumiitti tai sitten aikaistetaan syysmiittiä. Nyt painetaan tällä saadulla tahdilla lehti siis valmiiksi, tuskinpa enää sen suurempia viivytyksiä enää tulee. Sitäpaitsi tämä lehti on ollut huomattavasti vähemmän aikaa tekeillä kuin Duke Nukem Forever (oikeastaan tämä ei ole minkäänlainen saavutus) 8-). [url]http://duke.a-13.net/[/url] Tulostelin muuten tuon koevedoksen tuosta introduction tekstistä ihan nähdäkseni kuinka se toimii konkreettisena tuotoksena. Lisättävää ei ole mitään muuta kuin jo aikaisemmin mainitut. Tosin jossakin kohtaa näytti siltä että fontti olisi kesken kaiken pienentynyt, tosin voinee johtua vain tulostuksesta.
Bellad linkki 30. heinäkuuta 2008 kello 12.34
Bellad 30. heinäkuuta 2008 kello 12.34 linkki viitsisikö joku jo jossain vaiheessa kirjoittaa sinne takakanteen tekstin? Tuo minun kirjoittama ei ole sellainen, että se kannattaisi, ainakaan sellaisenaan, jättää olemaan viimeinen.
Vesa linkki 30. heinäkuuta 2008 kello 14.37
Vesa 30. heinäkuuta 2008 kello 14.37 linkki Suunnitelmissa on, kunhan vain saan tästä lopullisen inspiraation aikaiseksi niin yritän kirjoittaa sellaisen. Ensi viikonloppuna jos saisin jonkinlaista tekstiä kasaan väännettyä niin pääkirjoituksen kuin takakannenkin osalta. Vapaasti kyllä luovutan takakannen tekstin jollekin muulle kuka siihen uskoo pystyvänsä ja haluaa, mutta jos ei mitään kuulu niin postaan oman versioni tänne ja koulitaan sitä sitten läpi.
humis linkki 17. elokuuta 2008 kello 7.30
humis 17. elokuuta 2008 kello 7.30 linkki Miten taitto edistyy? Erityisesti ois kiva tietää miten meidän sivumääräarviot on pitäny. Niiden perusteella pitäis jossain välissä taas puhua siitä mikä menee mihinkin lehteen..
Vesa linkki 17. elokuuta 2008 kello 8.29
Vesa 17. elokuuta 2008 kello 8.29 linkki Garrik tuolla toisaalla mainitsikin että pistäytyi Turussa Juhan juttusilla ja lehdestä on siis noin 20 sivua jo taitettu. Tuossa taannoin tein suurpiirteisen laskeskelman sivumäärästä ja suhteutin word -versioiden sivumäärän tuon esillä olevan taitetun artikkelin sivumäärään ja minusta näyttäisi että kaikki tähän lehteen tarjotut artikkelit saattaisivat mahtua mukaan. Tosin tämä oli vain tällainen suurpiirteinen laskutoimitus joten varma ei voida olla, mutta Juha kun on taittoa suorittanut niin voisi antaa arvionsa.
Juha R linkki 18. elokuuta 2008 kello 19.31
Juha R 18. elokuuta 2008 kello 19.31 linkki Vaihtelevan asteisesti valmista taittoa on yli 40 sivua. Olen lomalla tämän viikon ja uskoisin että ainakin FP materiaali olisi about taitettu sen jälkeen. FP tekstit vienevät kokonaisuudessaan ainakin 50 sivua. Laitan tällä viikolla tarkempaa arviota ja esikatseluversion. Jo aiemmin nähdyllä linjalla olen jatkanut viilaten kommenttien avulla Pari asiaa varoituksena etukäteen asioista joita ei voi helposti tehdä: - Mahduttaa enemmän samaan sivumäärään. Kaikki matsku ei tule mahtumaan 58 sivuun, mutta tiukemmin ahdettua taittoa ei noin vain tehdä tai siis kaikki alkaa silloin alusta. - Leikata mitä tahansa välistä pois. FP jutuissa olen edennyt paketin mukaisessa melko loogisessa järjestyksessä, suunnitellen aukeamat kokonaisuuksina ja välillä kahta juttua on samalla sivulla jne. Joten esim. jonkun jo taitetun jutun välistä tiputtaminen "seuravaan lehteen" voi olla helpommin sanottu kuin tehty.
humis linkki 19. elokuuta 2008 kello 10.50
humis 19. elokuuta 2008 kello 10.50 linkki 50 sivua FP:tä kuulostaa ihan siltä, että kannattaisi tehdä FP-spesiaali jossa olisi pelkästään tuo. Mikä on taittajan arvio, paljonko muusta nyt valmiista kamasta tulee? Entä - agimorijuttujen kirjoittajat - olisiko jo aika alkaa uudelleen takoa niitä kokoon ja seuraavaan lehteen? Ainakin mulla olisi intoa.
Juha R linkki 19. elokuuta 2008 kello 13.14
Juha R 19. elokuuta 2008 kello 13.14 linkki Tarkennan siis arviota vielä lähipäivinä, mutta nähdäkseni jos kaikki FP pannaan niin 1 pitkä muu juttu. Voi mahtua kaksikin. Alisonin seikkailu lienee ekana laitettava, ja olisi noloa jättää pois? Mahtumista voisi lisätä leikkaamalla osan jutuista (statit tms) webbiekstroiksi. Ehdottaisin tätä Vilinarin, Heler-hq:n ja Destorin kohdalla harkittavaksi.
Nysalor linkki 19. elokuuta 2008 kello 13.57
Nysalor 19. elokuuta 2008 kello 13.57 linkki Juha R: [i:650229d311]Mahtumista voisi lisätä leikkaamalla osan jutuista (statit tms) webbiekstroiksi. Ehdottaisin tätä Vilinarin, Heler-hq:n ja Destorin kohdalla harkittavaksi.[/i:650229d311] Minua ei ainakaan suuresti haittaisi, jos Helerin sankarimatka siirtyisi nettiekstraksi. Koska en saanut laadittua siihen johdantoa, matka on hiukan torso. Annan omasta puolestani mielelläni tilaa koherentimmille kokonaisuuksille. Sen sijaan etenkin Alisonin skenaarion näkisin mielelläni lehdessä, koska se on ollut jo pitkään tarjolla.
Vesa linkki 19. elokuuta 2008 kello 15.42
Vesa 19. elokuuta 2008 kello 15.42 linkki Karsiminen lehdestä on aina kinkkistä puuhaa. Jos sisällöllisesti lähdetään miettimään mitä tiputetaan, niin sitten varmasti Vilinar olisi kaikkein eniten muun materiaalin ulkopuolella. Tosin koska Vilinar on jo pitkän aikaa ollut odottamassa lehteen pääsyä (niin tosin myös Loskalm matskukin jota tähän lehteen ei laiteta), niin en sitä ainakaan haluaisi olla karsimassa ensimmäisenä pois. Helerin hq:n on todella hienoa kuvitusta, mutta Samuli on kyllä tehnyt ne kolme kuvaa Destor hq:n niin tuskin liian suurta harmia koituu jos Helerin myytti sitten kokonaan jää pois. Tosin voidaan varmaan yrittää myös sitä että statsit noista sankarimatkoista jätettäisiin sitten nettiin jota Juha ehdotti. Agimori -matsku tosiaan pitäisi saada seuraavaan lehteen. Intoa ja kiinnostusta kyllä löytyy, aikaa ei välttämättä kauheasti, parin viikon päästä varmaan hiukan enemmän.
humis linkki 19. elokuuta 2008 kello 19.30
humis 19. elokuuta 2008 kello 19.30 linkki Mä lähinnä ajattelin ettei kukaan haluaisi omaa artikkeliaan yksittäiseksi "bonariksi" lehteen joka muuten käsittelee vain yhtä asiaa - tota numeroa kun ei varmaan osta kukaan joka ei joko a) pidä Kaukalasta tai b) ole kaikenkeräilijä. Koskien tota Destorin sankarimatkaa, en halua jakaa sitä erillisiin komponentteihin. HQ-otteluiden seuraamukset tuovat esiin sankarimatkojen tapahtumien syvän merkityksen matkan jälkeenkin ja jumaltietäjä-kommentaari taas valaisee kulttuurillista ja myyttistulkinnallista ulottuvuutta. Olennaista mulle on saada mahdollisimman monta näkökulmaa esiin joita vastakkainasetella ja vertailla, jotta sankarimatkaamisen monipuoliset merkitykset ja kytkennät mahdollisimman hyvin tulisivat esille.
Garrik linkki 20. elokuuta 2008 kello 13.24
Garrik 20. elokuuta 2008 kello 13.24 linkki Uskomatonta, että tätä vielä väännetään! Mun mielestäni lehden kannattaa olla lehti, ei temaattinen lisäosa. Tässä mielessä Kaukala-matskua on yksinkertaisesti liikaa. Tämä johtuu selkeän ediittorin puutteesta: mun jutuille vaan sanottiin "joo" ajattelematta sitä, mikä lehden kokonaisuus tulee olemaan - ja aivan liian pitkään tietämättä, mikä sivumäärä tulee olemaan. Mua ei haittaa, jos mun juttujani leikellään kovalla kädellä, jotta lehdestä saataisiin laaja-alaisempi. Vilinar mun mielestäni sinne on ainakin saatava, ja mä näen, että Destorin sankarmatka on paitsi tiukka juttu, olisi myös loistava silta Kaukalan ja Vilinarin välillä (orlantheista heroquestingiin). Myös Heler sopisi sinne, enkä edelleenkään näe, miksei Hospitality Story myös. (Sen voisi taittaa tiukemmin, kirjamaisemmin, niinkuin monet TotRM:in tekstit, jolloin se veisi vähemmän tilaa. Kuvitus ei aina ole se kriteeri, proosa toimii ilmankin.) Juhan taitto on kaunista, eikä sitä missään nimessä kannata lähteä tekemään kokonaan uudestaan. Kaukalan leikkailu olisi mun mielestäni hyvä lääke tähän ongelmaan. Intro, Gazetteer, History ja karttaliite toimii yksin. Bachad Tribe (lisineen), Garrik Clan ja Aboriginal siihen päälle, jos kaikki mahtuu (niitä on huono erottaa). Ehkä Ordayla. Loput pois. -G
Vesa linkki 20. elokuuta 2008 kello 13.39
Vesa 20. elokuuta 2008 kello 13.39 linkki Hospitality Story ei ilmeisesti ole vieläkään aivan valmiissa muodossaan. Spinosarin kanssa conissa sovittiinkin että se jätetään suosiolla seuraavasta zinistä pois. Sivumäärä saatiin päätettyä, mutta sitä ei voitu sanoa etukäteen että mahtuuko kaikki matsku lehteen tiiviimmällä taitolla. Enkä usko että mitään muuta keinoa tuon määrän sovittamiseen yhteen lehteen tiuhemmalla taitolla on, kuin se että lähdetään yksinkertaisesti vain taittamaan niitä artikkeleita.
Korol linkki 20. elokuuta 2008 kello 14.05
Korol 20. elokuuta 2008 kello 14.05 linkki Mä oon Garrikin linjoilla tässä: pelkkää Far Place -numeroa tästä ei kannata tehdä. Ylijäämäjuttuja ei kannata kuitenkaan heivata kokonaan, vaan laittaa seuraavaan lehteen - vähän samaan tyyliin kuin TotRM # 14 & 15 Prax-matskun suhteen. Kaikki hyvät jutut lehtiin vaan; jos on jotain tosi irrallisia niin sit voi laittaa nettiin, mutta ei muuten.
humis linkki 20. elokuuta 2008 kello 16.58
humis 20. elokuuta 2008 kello 16.58 linkki Mua kyl houkuttais se Far Place -spesiaali. Okei, sitä varmaan myytäis vähemmän, mut toisaalta siinä ois sit oikeesti reilusti hyvä kokonaispaketti jostain, vrt. UW:n Tarsh in Flames, Uz: the Trolls of Glorantha tai Sons of Kargzant. Myös siltä pohjalta että kun tuossa juuri noita Zin #1:stä ja #2:sta luin niin olennaista ykkösen hyvyydessä oli se, että näkökulmia samaan matskuun oli tarpeeksi. Omien lukemisteni perusteella kun noi kaikki kuuluvat tosi tiiviisti yhteen, ja vain yhdessä tarjoavat tarpeeksi matksua FP-skenen oikeaan sisäistämiseen ja pelissä hyödyntämiseen. Siksi musta tuntuisi myös keinotekoiselta jakaa ne kahteen lehteen. Toiseksi paras vaihtoehto mun mielestä ois sitten se, että pistetään puolet FP:stä nettimatskuksi. Vaikka kyllä tuollainenkin jako tuntuu mun lukemisten pohjalta jotenkin raa'alta, ja voi ärsyttää lukijoita että puolessa välissä "kokonaisuutta" pitää hypätä netin puolelle. Muttamutta, alistun toki Garrikin omaan arviointikykyyn siinä jos hän näkee että joku alasetti hänen matskuistaan tarjoaa jo tarpeeksi (ja jälleen ykkösen esimerkin mukaisesti puoli lehteä pitäisi kyllä sinällään riittää, jos meillä on oikealla tasolla olevat oikeat jutut). Voitko vielä kuitenkin (mielenrauhani vuoksi ;)) vielä vähän tarkemmin eritellä mikä setti mielestäsi riittää tarpeeksi monipuolisen kokonaiskuvan muodostamiseen ja toisaalta jääkö mukaan tarpeeksi konkretiaa pelissä hyödyntämiseen? (ja voisko tästä [ja itseasiassa myös siitä agimoriasiasta) järjestää Skype- tai edes irc-konferenssikeskustelun kun tää foorumiviestittely on niin hidasta?)
Garrik linkki 20. elokuuta 2008 kello 17.51
Garrik 20. elokuuta 2008 kello 17.51 linkki Vesa, tässä Kaukalan kanssa taisi käydä niin, että juttua oli marginaalisesti enemmän, ja kuvitusta hyvin paljon. Juhan taitto on myös väljempää kuin esim. oma testitaittoni. Summana on about 10-20% lisää sivuja. [quote:bc08d3b5f2="humis"]Voitko vielä kuitenkin (mielenrauhani vuoksi ;)) vielä vähän tarkemmin eritellä mikä setti mielestäsi riittää tarpeeksi monipuolisen kokonaiskuvan muodostamiseen ja toisaalta jääkö mukaan tarpeeksi konkretiaa pelissä hyödyntämiseen?[/quote:bc08d3b5f2] Voin. :) "Tarpeeksi monipuolinen" ja "konkretia pelissä hyödyntämiseen" ovat subjektiivisia juttuja, joihin mulla - varsinkaan kun olen matskun kirjoittanut ja luen sitä ihan eri lailla kuin ummikot - ei ole, eikä voikaan olla, objektiivista näkökulmaa. En tiedä - ja vaikka tietäisin, usein en ymmärrä - miten ja miksi ihmiset pelaavat niinkuin pelaavat, ja mitä he pelaamiseensa tarvitsevat. :) Siispä kirjoitan subjektiivisesti, niinkuin aina. Kirjoitin aluksi Historyn, sitten piirsin kartan ja kokosin Gazetteerin. Introduction on kirjoitettu monessa vaiheessa, mutta kuitenkin nimenomaan johdannoksi, eli ensimmäiseksi artikkeliksi. Tämä artikkelikolmikko, kartan kanssa, muodostaa ylärakenteen: se kertoo, mitä siellä itäisessä Kaukalassa oikein on, mitä siellä tapahtuu, mistä elementeistä skene muodostuu. Palikat on siellä. Aboriginal on tähän tarkennusta, lähinnä kuriositeettikamaa, koska ihan oikeesti tää jengi on melkoisen ulkona kuvasta. Bachad + Garrik (+ Ordayla) ovat selkeästi oma pakettinsa, joka syöksyy syvällisemmälle tasolle. Ylärakenne ei vaadi näitä artikkeleja toimiakseen. Nämä artikkelit vaativat ylärakenteen. Siispä jos leikellään, näistä voi leikellä. Sarading & Yrsana ja Sauna ovat erillisiä juttujaan. Niiden jääminen pois ei tee pahaa Kaukalan kokonaisskenelle, vaikka ne juttuina toisaalta ovat ihan siitä siisteimmästä päästä. Seikkailuntyngät ovat täytettä, vaikka toki niissä on mun mielestäni siistejä ideoita siitä, mitä Kaukalassa vois tapahtua. Seikkailuideat on kirjoitettu Introductionin kanssa rinnakkain, joten sitä kautta ne voisivat toimia Kaukala-paketin osana myös ilman Bachad + Garrik ja Yrsana + Sauna juttuja. Näen siis, että Kaukala-matsku on riittävän modulaarista, jotta sitä voidaan pukata lehteen osakokonaisuuksina. Yli jäävää kamaa voi laittaa Zin neloseen. Useampi TotRM:inkin kokonaisuus jakautui kahteen lehteen. Teeman jakaminen useampaan lehteen voi olla sikäli hyvä markkinakikka, että lehdissä on useampaa juttua useampaa tarpeeseen. Ne jotka etsivät lisää Kaukala-matskua varmaankin ostaisivat neloszinin sitten ihan sen takia. Nelosziniinhän ei ole vielä *liikaa* materiaalia - Agimorijutut ovat aika kompakteja ja lyhyitä. Mitään kovin suurta kokonaisuutta en hetimiten olisi nettiin tyrkkimässä - sille voi yrittää etsiä vielä toista julkaisutietä. Kirjoittajana mulle sopii, että zin3 on pelkkää Kaukalaa. Sen sijaan Alisonin seikkailun ediittorina mä haluaisin nähdä sen lehdessä. Mutta mutta, se toisaalta sopisi Prax-kaman joukkoon... Menee ääneen ajatteluksi, mutta tässä näitä vaihtoehtoja on rutkasti, varsinkin jos neloszini meinataan laittaa ulos hyvin pian kolmosen jälkeen... :) Lähinnä mä näkisin, että asiasta täytyy päättää hyvin, hyvin pian, jotta Juha pääsee taittamaan juuri tähän lehteen tulevaa matskua. Itseasiassa, homma on lyötävä lukkoon about tänään. [b:bc08d3b5f2]Jos hommaa ei lyödä lukkoon, Juha käytännössä taittaessaan päättää, mitä lehteen tulee. Sekin käy mulle.[/b:bc08d3b5f2] (Julkaisustrategia olisi pitänyt lyödä lukkoon viim. tammi-helmikuussa, jolloin kaikki jutut olivat jo pöydällä. Lyötiinkö se silloin lukkoon? Onko meillä strategiana nyt "Kaukala-paketti ulos kokonaan" vai "tasapainoinen ja monipuolinen Zin3?") -G
humis linkki 20. elokuuta 2008 kello 18.15
humis 20. elokuuta 2008 kello 18.15 linkki Ok, nyt olen vakuutettu että myös karsiminen toimii. Tosin karsiessa voi silti mennä hankalaksi tasapainoilla, kun mun mielestä hyvässä jutussa on sekä fokusta (Garrik), kontekstia (history+gazzetteer) että käyttövinkkejä (skenuideat). Sit on vielä se olennainen käytännön mutka, johon Juha viittasi tuossa jo taittamaansa kuvaillessaan. Juha, voiko noita taittosi perusteella enää edes jakaa? Ja jos voi, millaisia sivumäärältään olisivat nuo eri Garrikin vaihtoehdot? Mun mielestä pitäis saada melkein puolet lehdestä sit muille jutuille jos halutaan toi tasapainoinen vaihtoehto saada aikaan.
Ugly Psycho linkki 20. elokuuta 2008 kello 19.16
Ugly Psycho 20. elokuuta 2008 kello 19.16 linkki Jatkis Kaukalasta kuullostaa mun korvaan hyvältä idealta, jos se vaan voidaan suinkin toteuttaa. Eli tuo Garrikin kuvailema perussetti ja myös vähän syventävää kamaa sen lisäksi kolmoseen, neloseen sitten lisää syventävää ja muuta 'valinnaista'.
Vesa linkki 20. elokuuta 2008 kello 19.33
Vesa 20. elokuuta 2008 kello 19.33 linkki Joo, omasta mielestäni ehkä parhaimmalta kalskahtaisi se että FP -matsku jaetaan nyt kolmoseen sekä neloseen. Agimorimatskut kuitenkin haluaisin myös ulos neloszinissä. Luotan kuitenkin Ilkan arviointikykyyn että agimorimatskua ei ole vielä liikaa, joten tilaa ylijääneelle FP -materiaalille on, tai mikä materiaali nyt jätetäänkään pois kolmosesta. Eli kun lähdetään taas agimorimatskua työstämään niin täytyy pitää huolta siitä ettei se pääsisi kauheasti enää paisumaan. Juhalla tässä on varmaan ratkaisun avaimet kädessä siinä mielessä että kuinka paljon hän on jo taittanut, etenkin FP -juttuja. Eli jos Kaukalaa on taitettu jo suurin osa ja joudutaan sitten ottamaan takapakkia niin se varmaan tuottaa Juhalle taas ylimääräistä työtä. Tässä tapauksessa ehdottaisin että Alisonin Vilinar -teksti siirrettäisiin sitten neloseen agimorien joukkoon koska se sopisi sinne paremmin kuin Destor tai Heler -tekstit. Jos näin päätetään tehdä, riippuen Juhan näkemyksistä, niin otan Alisoniin yhteyttä asian tiimoilta ja kysyn pahastuuko hän jos Vilinar ilmestyykin vasta nelosnumerossa.
newsalor linkki 21. elokuuta 2008 kello 13.02
newsalor 21. elokuuta 2008 kello 13.02 linkki Muistakaahan, että olemme mainostaneet, että tähän numeroon tulee toi sauna...
Bellad linkki 23. elokuuta 2008 kello 9.29
Bellad 23. elokuuta 2008 kello 9.29 linkki nyt kun materiaalia on sisällöksi ja teemoiksi #3, #4 ja #5 lehtiin, niin miksei voida olla sen verran kaukonäköisiä, että oikeasti suunnitellaan tämän verran eteenpäin, niin näkee mihin halutaan kuvia, auttaisi kuvittajiakin, kun kerrotaan kuvatarpeesta puolisen vuotta etuajassa. eikä varmaan olisi edes liikaa vaadittu, että käytössä olevilla resursseilla tehtäisiin omaa elämäämme helpommaksi hieman pidemmälle menevällä ajattelupolitiikalla.
Garrik linkki 23. elokuuta 2008 kello 9.44
Garrik 23. elokuuta 2008 kello 9.44 linkki Bellad kirjoittaa asiaa. Nyt kannattaa valita päätoimittaja ainakin Zin neloselle. Ja siirtää keskustelu asiasta uuteen threadiin. -G
Vesa linkki 23. elokuuta 2008 kello 15.56
Vesa 23. elokuuta 2008 kello 15.56 linkki No minä voin jatkaa päätoimittajana edelleen, mutta jos jolla kulla on valittamista tähän astisesta toiminnastani päätoimittajana ja enemmän aikaa antaa projektille niin voin kyllä luovuttaa homman pois.
Korol linkki 23. elokuuta 2008 kello 18.52
Korol 23. elokuuta 2008 kello 18.52 linkki [quote:519a06e251="newsalor"]Muistakaahan, että olemme mainostaneet, että tähän numeroon tulee toi sauna...[/quote:519a06e251] "Sehän on vain mainos" ;) Jos multa kysyttäisiin, niin sanoisin, et lykätään pihalle seuraavanlaiset paketit: Zin # 3 - Kaukalaa 30 sivua - Alisonin skenu (en koe, että tää mitenkään hyötyisi siitä, et ois samassa paketissa agimoritavaran kanssa, ehkä enemmänkin Humiksen ja Nysalorin Sankarimatkakama linkkais tähän jotenkin) - Nysalorin ”Helerin Pelastus” (onko valmiina?) - Humiksen ”Destor Kokoaa Sankarijoukon” (tää linkkais Spinosarin Vieraanvaraisuuden kans parhaiten, mutta ymmärtääkseni sitä EI ole tulossa tähän numeroon(?)) Z # 4 - Kaukalaa 30 sivua (jos valmiina oli 50 sivua, niin tää vaatii siis vain 10 sivua tekstiä, jota kuitenkin jonkinlaisena raakaversiona on olemassa. Lupaan fanittaa, tsempata ja potkia Garrikkia 10 sivun verran :)) - Vieraanvaraisuuden tarina - Loskalm & Mustametsä(?) - [joku artikkeli?] Eikö tästäkin saisi lehden? Z # 5 Agimoritavaraa jne. -- Ja Z#4:ssa olisi siis sauna-artikkeli, ei vielä kolmosessa (kolmoseen ne, mitä Garrik tuossa ylempänä ehdotti). Tästä voidaan laittaa kommentti zinin tilaussivulle tms.
Garrik linkki 24. elokuuta 2008 kello 13.27
Garrik 24. elokuuta 2008 kello 13.27 linkki [b:2f47190e14]Korol[/b:2f47190e14], sulta just kysytään - varsinkin ton viestin jälkeen. :) Sitten [b:2f47190e14]Juha R[/b:2f47190e14]: Miltä tämä keskustelu täällä foorumilla kuulostaa? Jos otetaan tuo Korolin konkreettinen ehdotus, meneekö liikaa taittoa uusiksi, että jaksaisit/ehtisit? Siirretään keskustelu Zin nelosesta ja sen päätoimittajasta pois täältä. -G
Juha R linkki 24. elokuuta 2008 kello 21.08
Juha R 24. elokuuta 2008 kello 21.08 linkki No niin, nyt nuo seitsemän kertaa seitsemän sivua ovat pällisteltävinä, noin 10M paketti [b:7d3aa82de0]ZL3 Far Place.pdf[/b:7d3aa82de0] tiedostoalueella. Olen yrittänyt huomioida palautetta parhaani mukaan. Tuolla on vielä keskeneräisiä kohtia - riimut puuttuu, kuvatekstit puuttuu, taulukkojen formatointi jne. sälää. Tyytymättömin olen Ordayla ja Yrsana-artikkeleihin. Otsikkoja ja niiden fontteja saa kommentoida, kun en ole löytänyt oikein hyviä. Kartat puuttuu vielä tästä sivumäärästä. Siellä on muutamia ratkaisuja joista ainakin Garrikilla on varmaan sanomista mutta puhutaan niistä erikseen. Voitte olettaa että pienet kauneusvirheet ja puutteet on mun tiedossani, en ole vaan kerennyt vielä korjaamaan. Mitä tulee tuohon ylläolevaan keskusteluun niin niin... Se mikä on varmaa niin jos FP:stä tiputtaa nyt 40% seuraavaan lehteen niin mulla menee pidempään tän lehden taitossa loppuun kun täytyykin tehdä vielä puolet lisää tätä lehteä. Enkä omasta puolestani uskalla luvata taiton syksyllä mitenkään nopeutuvan. Ei Korolin ehdotuksessa mitään vikaa ole mutta itse laittaisin koko FP:n nyt tähän yhteen lehteen + sen yhden muun artikkelin. Se takaisi nopeammin valmistuvat lehden ja yhtenäisen ilmeen tälle paketille. [b:7d3aa82de0]Voin siis jatkaa urakkaa kummalla tahansa tavalla, mutta järkisyyt on musta kattavan teemapaketin kannalla.[/b:7d3aa82de0] Jos kirvestä ruvetaan käyttämään niin järkeviä paketteja ovat kai ekat 33 sivua (historiaan asti) tai 38 sivua (myös adventures). Ja toimittamisesta sen verran että vaikka sivun tarkkuudella on vaikea tietää etukäteen juttujen mahtumista, niin selkeä tärkeysjärjestys tai muu ohjeistus siitä mitä otetaan mukaan on (olisi ollut) ennen aloittamista erittäin tarpeellinen. Mun mielenkiinto olla mukana on tehdä tätä visuaalisteknistä puolta. Siihen ei kuulu (ei pitäisi kuulua) sen arviointi mitä lehteen ylipäätään tulee.
Juha R linkki 24. elokuuta 2008 kello 21.22
Juha R 24. elokuuta 2008 kello 21.22 linkki moc - moment of clarity Miksei nipistäisi lehteä 52-sivuiseksi, pelkäksi FP-paketiksi, jolloin seuraavasta olisi pitkälti yli puolet jo valmiina?
humis linkki 25. elokuuta 2008 kello 7.22
humis 25. elokuuta 2008 kello 7.22 linkki [quote:af4dc94e72="Juha R"]moc - moment of clarity Miksei nipistäisi lehteä 52-sivuiseksi, pelkäksi FP-paketiksi, jolloin seuraavasta olisi pitkälti yli puolet jo valmiina?[/quote:af4dc94e72] Tää oli se mun eka ehdotus :). Mut muut ei oo ollu kauheen lämpimiä sille. Miten ois oikeesti se Skype- tai edes irc-kokous asiasta?
Juha R linkki 25. elokuuta 2008 kello 10.00
Juha R 25. elokuuta 2008 kello 10.00 linkki Joo no niinpä näytti olevan. Luulin vain että tuo 58 sivua + kannet oli jotenkin ajateltu jo lukkoonlyödyksi, ja ongelma oli se että miten kunnialla käytetään loput 8-10 sivua FP:n jatkoksi. Kun kaikki muu on kuitenkin vielä ilmassa niin en tosiaan käsitä miksei hiukan lyhyempi lehti yhdellä teemalla tulisi kyseeseen. Tai mitä pahaa olisi tiukassa FP-paketissa, kun seuraava lehti voisi sitten olla vaikka miten kirjava kokoelma. Siis oikeasti, mitä taiteellista tarkoitusperää palvelee jakaa nyt olemassa oleva kokonaisuus puoliksi kahteen lehteen? Näkisin että tämä voisi olla mielekästä vain jos niitä ei olisi aikomus julkaista ensinkään toimituksellisista syistä. Mutta kun siitä ei ole kyse... Ainoa potentiaalinen ongelma voisi olla se että nyt kun on lupailtu jotain Far Pakia (kun näkisi) niin Iss.inc / MD näkisi tän jotenkin haitallisena tuotteelle. Tää on tietty vain spekulaatiota. Eikä meidän murhe, jos lupa jo on.
Garrik linkki 25. elokuuta 2008 kello 10.54
Garrik 25. elokuuta 2008 kello 10.54 linkki Neljä pointtia (kolme on paha luku): 1) Mä en vastusta FP:n julkaisemista yhtenä läjänä. Mä vaan oletin, että olis vähän itsekästä vallata koko lehti mun jutuille. Mun egoani hivelis vahvasti tämmönen teemajulkaisu. :) 2) FP:n julkaiseminen läjänä on asiakasystävällistä: sen ostaa ne, jotka sen haluaa, eikä se yritä olla muuta kuin mitä se on. Painosmäärää kannattaisi ehkä vähän rajoittaa, koska "kaikki" ei varmasti haluu tota. 3) John Hughesin Far Pak painottuu läntiseen Kaukalaan. Olen tarkoituksella välttänyt "varpaille astumista" (koska mulla ei todellakaan oo mtään lisättävää Johnin visioon). Niinpä tää mun juttu TUKEE Johnin juttua, ja synenergiapotentiaali on valtava. [size=9:8b3102aeb4]Vuosi sitten John henk. koht. sanoi mulle, että siitä vaan ja saa käyttää hänen Questlinesiä lähteenä. Valitettavasti John ei oo vastannut mun viesteihini tän vuoden puolella, joten en tiedä, missä hänen proggiksensa menee: tuleeko se ulos MD:ltä, vai pistääkö John sen nettiin PDF:nä. Tämä epätietoisuus oli ymmärtääkseni syynä myös Johnin rähjäämiseen Glorantha-ketjussa kuukausi takaperin. Ei siinä, ei MD mullekaan koskaan vastannut. Kuuromykkä pulju, sisäänpäin lämpiävä kaveripiiri. Sitä saakin vähän haastaa. Suomalainen aktiivijoukko on määrältään ja laadultaan tasan yhtä kova porukka kuin MD, meillä vaan ei ole omaa, uutta printteriä.[/size:8b3102aeb4] [b:8b3102aeb4]4) Summa summarum:[/b:8b3102aeb4] kannatan nyt taitetun käyttämistä kokonaisuudessaan, ja siis temaattisen kokonaisuuden julkaisemista. Tämä on valmis, ei hukata aikaa tämän muutteluun tai ylimääräiseen pähkäilyyn. ---- Ja yksi kysymys: Issariesin fanipolitiikassa tais olla sellanen idea, että lehtien tekeminen on OK. Mutta lehdissähän on monia artikkeleita monista asioista. Pitäiskö vielä tarkistaa, että mitä mieltä ne on tällasesta tiukasta paikallisesta ja temaattisesta [i:8b3102aeb4]lisäosasta[/i:8b3102aeb4]? Pitäiskö sitä sopimuksen mukaan ensin tarjota 3. ajan lisenssityypeille, eli MD:lle? ---- [b:8b3102aeb4]Humis:[/b:8b3102aeb4] jos haluat tässä porukassa päättää jotakin, päätä itse ja runno läpi. Ei täällä muuten mitään tapahdu, vaan kaikki vaan valuu ja tahmautuu. Mutta jos nyt välttämättä haluat kokoustaa, niin saat puhua ja äänestää minunkin äänellä. :) -G
Korol linkki 25. elokuuta 2008 kello 12.05
Korol 25. elokuuta 2008 kello 12.05 linkki Mulle myös sopii FP-paketin julkaisu yksissä kansissa (enkä noin yleisesti koe, et mulla olis tähän kovinkaan paljon sanottavaa, kun mitään en ole kirjoittanut. Kunhan heittelen ajatuksia). Asiat, joihin mun ehdotus yritti ottaa kantaa: - Alisonin skenu ois tässä lehdessä, niin kuin on luvattu (kai?) - Tästä johtuen: Kaukala + Alisonin skenu ei toimis kokonaisuutena, joten lähdin levittämään pakettia - Bellad ja Garrik toivoivat jotain ehdotusta tulevienkin numeroiden suhteen, joten heitin sellasen ilmoille Kun skimmailin tekstiä läpi, niin siellä näytti olevan vielä yksittäisiä virheitä (mm. History of Alone Confederation -> Settlement of Alonin heti alussa Palasheen kuolinvuodeksi kerrotaan 1582, vaikka se on 1555-56). Yritän lukea tekstin kokonaan parin päivän sisään, ja poimia vielä mahdolliset muut virheet.
Vesa linkki 25. elokuuta 2008 kello 15.20
Vesa 25. elokuuta 2008 kello 15.20 linkki Minä kyllä kannatan tuon pelkän FP -paketin tyrkkäämistä ulos kolmos zininä. Nelonen sitten kasataan Agimoreista ja noista sankarimatkoista. Eli jos valtaosan mielipide puoltaa FP -teemanumeroa niin teemme sen. Otan sitten yhteyttä noiden muiden artikkelien kuvittajiin ja kerron että heidän kuvituksensa ilmestyvät sitten neloszinissä.
Juha R linkki 25. elokuuta 2008 kello 17.36
Juha R 25. elokuuta 2008 kello 17.36 linkki Järki voittaa sanois lipponen. Mut eikö tommonen skype-sessio kannata pitää sitten seuraavan numeron ideointiin johon se käy paljon paremmin kuin päätösten tekoon vai hä
Vesa linkki 25. elokuuta 2008 kello 17.40
Vesa 25. elokuuta 2008 kello 17.40 linkki Joo, päätökset voidaan lätkiä täällä lukkoon, nelosnumeron suunnittelemiseen voidaan sitten käyttää irkkiä. Quakenetissä meillä on #Agimori kanava jossa ollaan väliin pohdiskeltu agimorimatskua (tosin viimeeksi kait joskus joko viime vuoden lopulla tai tämän vuoden alussa) siellä siis saatamme taas joskus puida agimoreja ja miksei sitten siinä ohessa vähän niinkun sitä nelosen sisältöäkin.
Vesa linkki 25. elokuuta 2008 kello 17.52
Vesa 25. elokuuta 2008 kello 17.52 linkki Ainiin Olli, ota viipymättä Gregiin yhteyttä, varmista että meillä todella on lupa julkaista lehti ja mainitse että lehden sisältö on pelkästään Eastern Far Placea.
newsalor linkki 26. elokuuta 2008 kello 10.13
newsalor 26. elokuuta 2008 kello 10.13 linkki Lupa on, mutta varmistellaan.
Juha R linkki 26. elokuuta 2008 kello 12.50
Juha R 26. elokuuta 2008 kello 12.50 linkki Jos tästä ei ole selvyyttä niin kysytkö riimufonttien käytön vielä erikseen.
nipvet linkki 27. elokuuta 2008 kello 13.03
nipvet 27. elokuuta 2008 kello 13.03 linkki [quote:edd44172c4="Juha R"]Siellä on muutamia ratkaisuja joista ainakin Garrikilla on varmaan sanomista mutta puhutaan niistä erikseen. Voitte olettaa että pienet kauneusvirheet ja puutteet on mun tiedossani, en ole vaan kerennyt vielä korjaamaan.[/quote:edd44172c4] Minusta kokonaisuus näyttää hyvältä. Ainoastaan kelopuuta esittävä kuva häiritsee. Se oli tarkoitettu pienempään kokoon, ja nyt se näyttää suorastaan brutaalilta. Jos sen kuvan saisi 1/4 sivun kokoon, voisin nukkua yöni rauhassa. :)
Garrik linkki 16. syyskuuta 2008 kello 10.22
Garrik 16. syyskuuta 2008 kello 10.22 linkki Kysyin jo toisaalla, mutta kysynpä täälläkin: [quote:96ca9cabfe]Mites edistyy julkaisuluvan ja riimujen käytön tarkistaminen? Onko Olli tahi joku muu ollut yhteydessä lisenssipäähän?[/quote:96ca9cabfe] Tämän jatkoksi voisi vielä kysyä, onko Greg tai joku muu Issariesin tyyppi nähnyt, mitä on tulossa? Pitäisikö edes nähdä? Mun mielestäni siihen pitäis heillä olla mahdollisuus. -G
Vesa linkki 16. syyskuuta 2008 kello 12.06
Vesa 16. syyskuuta 2008 kello 12.06 linkki [quote:b7c3e19ded="Garrik"] Tämän jatkoksi voisi vielä kysyä, onko Greg tai joku muu Issariesin tyyppi nähnyt, mitä on tulossa? Pitäisikö edes nähdä? Mun mielestäni siihen pitäis heillä olla mahdollisuus. -G[/quote:b7c3e19ded] Aikoinani kun itse otin Gregiin yhteyttä asian tiimoilta, kysyin samalla haluaako hän esilukea materiaalin. Greg sanoi että ei hänellä ole siihen tarvetta koska luottaa täysin meidän kykyymme. Totta kai jos Greg ilmaisee että haluaa nähdä materiaalin ennen kuin julkaisemme sen, niin siinä tapauksessa hän sen saa nähdä. Olli onko asia edistynyt, onko luvat varmistettu ja noihin riimufontteihin lupa kysytty?
newsalor linkki 17. syyskuuta 2008 kello 8.56
newsalor 17. syyskuuta 2008 kello 8.56 linkki [quote:cf72feff58]Congratulations! Permission granted. In the future, please come to me with questions of material that may be questionable. I have enough faith and confidence in you to not require advance notice. Just make sure the mark is on the fanzine, and I'll be happy. --Greg [/quote:cf72feff58] Vaan muistakaa lisätä se: "The runes used on this magazine are copyright © 2000-2005 by Issaries, Inc. and are used with permission."
Vesa linkki 17. syyskuuta 2008 kello 12.21
Vesa 17. syyskuuta 2008 kello 12.21 linkki Joo ja tosiaan muutenkin ne tekijänoikeus yms. tekstit sitten sinne sopivaan paikkaan, näin muistutuksena etteivät unehdu.