littlestone
19. maaliskuuta 2008 kello 8.47
linkki
|
Pelinjohtajan kirjassa on kaottisien ominaisuuksien taulukko. Siinä on kaottinen ominaisuus +d6MHT, +2d6MHT tai +3d6MHT. Kun tällainen lisä tulee vaikka broolle, muuttuuko broon maksimi MHT? Ja millä tavalla?
Esim. 1:
- Jos vaikka broon MHT sattuisi olemaan vaikka 14 ja hän saa kaottisen ominaisuuden +2d6MHT ja heittää vaikka 11. Eli 14+11=25 MHT. Max MHT ylittyy... Tuleeko sitten 25:stä uusi max MHT?
Esim. 2:
- Broon alkuperäinen MHT on 3d6. Eli max MHT = (18+3) 21
- Sitten hän onnistuu saamaan +3D6 MHT kaottisen ominaisuuden
--> Tällöin MHT olisi 3d6 + 3d6 = 6d6
--> Nyt max MHT olisi (36+6) = 42
Sitten EXTRAA:
- Tällöin tällä broolla pelaava hahmo voisi pitää MHT:n 23:ssä ja silti hänen MHT nousisi helposti kokemus heitolla ja MHT olisi todella korkea?
[Eli MHT nousee kun on saanut kokemusmerkinnän ja se heitetään (max MHT - nykyinen MHT) * 5 --> (42 - 23 = 19) * 5 = 95%]
- Tälläinen hahmo voisi tehdä melkoisen voimakkaita lumouksia?
- Sitten kun tällainen hahmo muuttuisi vamppyyriksi, olisi max TP 42?
|
Krasht
19. maaliskuuta 2008 kello 14.53
linkki
|
Valmismateriaalissa on monia broita, joilla monentyyppiset ominaisuuslisät korottavat ominaisuudet yli rodun maksimien. MHT ei ole poikkeus. Vastasin silti kohtaan muu, sillä vaikka broon maksimi-MHT kasvaa, se kasvaa silti vain heitetyn pistemäärän verran, ei kaikkien noppien mukaan. Tällöin +d6 MHT:ia, jossa tulisi heitoksi 2 nostaisi sekä MHT:ia, että maksimi-MHT:ia saman verran (21:stä 23:een). Mielestäni koko maksimi-MHT:n laskeminen uusien noppien mukaan olisi hieman liikaa. Tähän on kaksi syytä:
1. MHT:n kanssa täytyy pitää mielessä, että nykyinen MHT ei ole koskaan koko tarina, vaan se nousee ja laskee jatkuvasti. Jos siis koko noppa laskettaisiin mukaan MHT-rajaan, se vähentäisi nopan tuloksen merkitystä. +3d6 MHT:ia ei siis olisikaan jokin luku 3:n ja 18:a välillä, vaan pitkällä aikavälillä aina 21.
2. Kaoottinen ominaisuus ei lisää MHT:hen noppaa tai noppia, vaan nopan heiton TULOKSEN suuruisen määrän MHT:ia. Nopat ja nopan tulokset on mielestäni pidettävä tässä yhteydessä erillään. Sama asia on mm. regeneraation kanssa. Kaoottinen ominaisuus antaa broolle regeneraatio-ominaisuuden, jonka teho määritellään 2d6 kp:n suuruiseksi/meleevuoro. Tämä ei kuitenkaan - sikäli kuin käsitän - tarkoita sitä, että regeneroitavien kp:iden määrä vaihtelisi joka meleevuorolla, vaan että kaoottisen ominaisuuden lopputulos voi vaihdella, mutta jatkaa synnyttyään pysyvästi saadun tuloksen mukaan. Esim. broo saa alunperin tuloksen 9 ja saa siten kaoottisen ominaisuuden, joka regeneroi 9 kp:tä joka meleevuoro. Sama pätee mielestäni myös ominaisuuslisiin.
|