Vanha foorumi

Takaisin

Houseruleja Mongoosen Runequestiin

RuneQuestin säännöt
To_The_Hats 13. maaliskuuta 2008 kello 18.51
Kirjoittaja Viesti
To_The_Hats linkki 13. maaliskuuta 2008 kello 18.51
To_The_Hats 13. maaliskuuta 2008 kello 18.51 linkki Nyt on perus lurerulebookki ( mongoose ) lainattu etälainauksella Hellsingistä ja foorumeja ja sivustoja selailtu. Tulipa tuo kirja luettuakin. Uusi systeemi on omasta mielestäni aika mahtava. Monet asiat ovat paljon paremmin tehtyjä. Mutta timantissa on myös säröjä, pari älyttömyyttä ja huonoja sääntöjä. Näihin löytyy kyllä hoitokeinoja ympäri nettiä, mutta ajattelin, että olisihan se kätevää jos nämä houserulet saisi yhdestä paikasta helposti ja ennen kaikkea suomeksi. Tero Kaijan sivuilla on melko hyvä kokoelma, mutta kaikkea mihin etsin vastausta en löytänyt. Niinpä pistäkää tänne kokemuksella kehiteltyjä ruleja jotka helpottavat pelaamista ja tekevät pelaamisen pohjasta tukevan, nyt se tuntuu jotenkin hauraalta, toisin kuin vanha RQ. En etsi mitään pelaajista uber tappokoneita tekevää sääntöä vaan parannuksia perus realistisen pelaamisen aikaansaamiseksi esim. tuo kuoleminen on aika ääliö sääntö. Vahinko saa olla vaikka 30 päähän ja resilence yli 100% niin ei tunnu missään. ( hyvällä noppatuurilla ) Itse en viitsi ilman pelikokemusta alkaa uusia sääntöjä vääntämään. Kiitän jo etukäteen.
Nysalor linkki 13. maaliskuuta 2008 kello 19.23
Nysalor 13. maaliskuuta 2008 kello 19.23 linkki To_The_Hats: [i:1386903c10]Nyt on perus lurerulebookki ( mongoose ) lainattu etälainauksella Hellsingistä ja foorumeja ja sivustoja selailtu.[/i:1386903c10] No jopas! Maailma on pieni, sillä muistan vähän aikaa sitten käsitelleeni Pasilan kirjastossa tuon kaukopalveluun menneen varauksen Mongoosen RuneQuestin peruskirjasta. :) Kirja jäi tietysti mieleen, ja mietinkin, olisinko omalla maininnallani sen saatavuudesta kirjaston kautta laittanut kirjan liikkeelle. :) Toivottavasti kirjastot hankkisivat lisää Mongoosen RuneQuestin kirjoja. Kannattaa siis lainata niitä, koska se tai hankintaehdotukset voisivat saada kirjastot laajentamaan tarjontaa roolipelien osalta. Oma Mongoosen RuneQuestin epävirallinen suomennosurakkani on edennyt sivulle 75, joskin kaikki käännös on vasta puhtaasti raakakäännöstä, joka tarvitsee paljon parantelua ja termistön hiontaa. Saapas nähdä, voisinko jo Kalikoksen vuosikokoukseen tuoda jonkinlaisen version siitä. Rovaniemeltä ei muuten olisi tolkuttoman pitkä matka Ouluun, jossa Kalikoksen vuosikokous pidetään... Uudet osallistujat otetaan ilolla vastaan ja luvassa on varmasti hauskaa ohjelmaa. Mainittakoon vielä, että Mongoose on julkaissut virallisia sääntöpäivityksiä peruskirjaan. Ne löytyvät [url=http://www.mongoosepublishing.com/pdf/RQPlayersUpdate.pdf]täältä[/url].
Tero Kaija linkki 19. maaliskuuta 2008 kello 19.07
Tero Kaija 19. maaliskuuta 2008 kello 19.07 linkki [quote:11826f6997="To_The_Hats"]...esim. tuo kuoleminen on aika ääliö sääntö. Vahinko saa olla vaikka 30 päähän ja resilence yli 100% niin ei tunnu missään. ( hyvällä noppatuurilla ) Itse en viitsi ilman pelikokemusta alkaa uusia sääntöjä vääntämään.[/quote:11826f6997] Games Master's Handbook tuonee muutoksen tähän sääntöön (kaiketi kumulatiivinen miinus heittoihin joka kierros). Tuollaista lueskelin Mongoosen foorumilta (vaan en ketjua tähän hätään löydä), mutta täysin varmaksi en voi sääntömuutosta vahvistaa, kun ei tuo kyseinen kirja ole vielä postiluukusta kolahtanut sisään. Lisäksi tuo Nysalorinkin mainitsema virallinen sääntöpäivitys rajoittaa Resiliencen maksimiarvoksi CONx5, joka rajoittaa kyvyn kohoamista korkeaksi. Siltikin esim. 60% kyvyllä hahmot pysyvät pystyssä yllättävän pitkään. Kyllähän sitä on sääntöjä tullut venytettyä ja muutettua melko useastikin, kun jotenkin tuntuu, että nykyisellään säännöt ovat jääneet hieman testaamattomiksi. Blogissanihan aiemmin omia sääntömuutoksiani listailin, mutta se kaipaa jo päivitystä. Pitää yrittää kerätä lista kasaan, kun ei niitä kaikki sääntömuutoksia näin ilman pelaamista muista... Mutta otetaan nyt esiin yksi sääntöoutous koskien vahinkoa esineille (Inanimate objects). Säännöthän toimivat normaalitilanteessa varsin mainiosti: jos miekalla lyöt kohdetta, niin jos kohteen AP:t (suojapisteet) ylittävät miekan AP:t, miekka ottaa myös saman verran vahinkoa kuin kohde. Jos paksulla ovella on 5 AP:ta, niin miekalla (4 AP) sitä ei rikki saa (tai miekka on rikki ennen kuin ovi). Paras tapa hajoittaa tuo ovi onkin käyttää leijakilpeä (tai mitä tahansa muuta kilpeä), koska sillä on 10 AP:ta. Ko. kilvellä saisi sääntöjen puitteissa ja ajan kanssa vaikkapa kivimuurin rikki... Muuten, nuo perussäännöt (+ Companion + Monsters) ovat vapaasti luettavissa ja ladattavissa Mongoosen sivuilta, ja niputettuna yhteen pdf:ään [url=http://mrqwiki.com/wiki/images/a/ac/RuneQuestSRDLuxury.pdf]täällä[/url].
Tero Kaija linkki 31. maaliskuuta 2008 kello 12.55
Tero Kaija 31. maaliskuuta 2008 kello 12.55 linkki [quote:8a37ae0bf7="Tero Kaija"][quote:8a37ae0bf7="To_The_Hats"]...esim. tuo kuoleminen on aika ääliö sääntö. Vahinko saa olla vaikka 30 päähän ja resilence yli 100% niin ei tunnu missään. ( hyvällä noppatuurilla ) Itse en viitsi ilman pelikokemusta alkaa uusia sääntöjä vääntämään.[/quote:8a37ae0bf7] Games Master's Handbook tuonee muutoksen tähän sääntöön (kaiketi kumulatiivinen miinus heittoihin joka kierros). Tuollaista lueskelin Mongoosen foorumilta (vaan en ketjua tähän hätään löydä), mutta täysin varmaksi en voi sääntömuutosta vahvistaa, kun ei tuo kyseinen kirja ole vielä postiluukusta kolahtanut sisään.[/quote:8a37ae0bf7] Eipä sääntömuutos ihan noin mennytkään kuten edellä esitin. Sen sijaan Games Master's Handbook tarjoaa vaihtoehtoisena sääntönä sellaista, että kun vahinkoa tulee sen verran, että Resilience-heittoa tarvitaan, niin tällöin heitetäänkin vastustusheitto hyökkääjän asekyvyn ja vastustajan Resiliecen välillä. Ja tuota heittoa heitellään joka Combat Roundin lopussa. Asekyvyn mukana olo kuvastaa sitä, että taitava aseen käyttäjä pystyy saamaan aikaiseksi vakavampia haavoja. Paperilla tuo sääntö kuulostaa jälleen hyvältä, vaan sittenhän sen näkee, kun itse pelissä tuota pääsee kokeilemaan. Ainakin se edes auttaa sitä, että korkean Resiliencen omaava hahmo on mahdollista joskus olla myös tajuttomana.
GoingDown linkki 5. toukokuuta 2008 kello 7.57
GoingDown 5. toukokuuta 2008 kello 7.57 linkki Ahaa, GM Handbook on siis ilmestynyt suomen maalle asti? Pitääpä käydä hakemassa Fantasiapeleistä. Asiaan, eli houseruleja meidän pelissä: Meillä on kielien osalta rule, että jos puhuminen sujuu minimissään 60% taidolla, kirjoittamisen ja lukemisen voi harjoitella kunhan käyttää siihen yhden kehittymispisteen. Perustaito on hahmon ÄLY ja luku/kirjoittaminen siis erillinen taito. Haarniskojen taitohaitat puolitetaan ohjeissa mainituista. Tuntuu aika raakalta muuten. Teron säännöistä taisin poimia tuon "Enchanting" taidon käytön taikuutta sisältävien esineiden tunnistamisessa? Hyvä idea! Kompurointiin tehdiin muutos siten, että alle 50% taidolla kompurointi tapahtuu 96-00 tuloksilla, 50-99% taidolla 98-00 ja yli 100% taidoissa noudateteaan kirjan ohjeita. Haluttiin että kompurointeja tapahtuu enemmän. Kaikki velholoitsut vievät aina vähintään yhden taikapisteen Player's updaten mainitsemaa taistelun tulosten "downgreidaamista" ei tehdä. Taistelu muuten player's updaten mukaan. Saadaan kilvetkin tehokkaiksi, mutta taistelu toki hitaampaa EDIT. Kaksi selvennystä vielä, mitä ei missään ohjeissa ole oikein mainittu: VOIMA VS PAINO Hahmo voi nostaa oman VMA * 10 verran ENC:iä omalla brute force – taidollaan ilman bonuksia tai haittoja. Jokaista 10 ENC muutosta kohden edellämainitusta, tulee + / - 10% muutos kykyyn. VOIMA VS VOIMA Jos kaksi voimailijaa mittelevät voimiaan, katsotaan VMA:n ero, ja annetaan sitten bonuksia voimakkaalle hahmolle 10% jokaista VMA pistettä kohti mikä ylittää vastustajan VMA:n.
Cemetery_boy linkki 6. marraskuuta 2008 kello 14.10
Cemetery_boy 6. marraskuuta 2008 kello 14.10 linkki Tiedä sitten tuliko tämä oikeaan topiciin, mutta samapa tuo... Mitenkäs tuo Noblen starting money määriteltiin? Jäi näin ensi vilkaisulla varsin hämäräksi, tai sitä ei tossa deluxe editiossa näkynyt taulukossa. Jos kerran civilised hahmolla on se 4d6x75, niin noblelle varmaan sopisi se x100, tai jopa x150???
GoingDown linkki 6. marraskuuta 2008 kello 15.12
GoingDown 6. marraskuuta 2008 kello 15.12 linkki [quote:09d89510cd="Cemetery_boy"]Tiedä sitten tuliko tämä oikeaan topiciin, mutta samapa tuo... Mitenkäs tuo Noblen starting money määriteltiin? Jäi näin ensi vilkaisulla varsin hämäräksi, tai sitä ei tossa deluxe editiossa näkynyt taulukossa. Jos kerran civilised hahmolla on se 4d6x75, niin noblelle varmaan sopisi se x100, tai jopa x150???[/quote:09d89510cd] Runequest SRD sen tietää: Noble: Money: 4D10×100 silver SRD Luxury edition ([url]http://mrqwiki.com/wiki/images/a/ac/RuneQuestSRDLuxury.pdf[/url]) löytyy tietysti mrqwiki.com:sta, missä on kaikenlaista muutakin kivaa.
Cemetery_boy linkki 6. marraskuuta 2008 kello 15.28
Cemetery_boy 6. marraskuuta 2008 kello 15.28 linkki kiitoksia... jotain tollaista uumoilinkin... hassu lapsus... toivottavasti tossa deluxessa ei ole niitä enempää. Nuivia tuommoiset virheet.