To_The_Hats
linkki
25. helmikuuta 2008 kello 13.16
|
To_The_Hats
25. helmikuuta 2008 kello 13.16
linkki
|
Ollaan peliporukan kanssa pelattu jo neljä vuotta vanhaa RQ edikkaa ja luultavasti pelataan vielä. Mutta nyt on alkanut se Mongoosen RQ kiinnostamaan. Eli kysyinin pari kysymystä.
1. Mitä pelillisiä eroja suurinpiirtein on ( joo, joo tiedän että pitäisi vain selailla ja etsiä, mutta olen laiska )
2. Missä järjestyksessä niitä kirjoja kannattaisi ostaa ja mitkä ovat pakollisia pelaamiseen. ( oletetetaan että pelaan Gloranthaa )
3. Voiko vanhoja Gloranthakirjoja verrata sisältönsä laajuudeen puolesta uusiin. Eli kuinka paljon tarkempia/epätarkempia ovat Mongoosen tiedot.
Kiitän ja poistun.
|
Assath
linkki
26. helmikuuta 2008 kello 8.37
|
Assath
26. helmikuuta 2008 kello 8.37
linkki
|
Kyllä uusi RQ on ehdottomasti parempi (ainakin jos se toimii kuten Hawkmoon, jonka olen ostanut). Vanhassa RQ:ssa tehtiin yhdessä taistelussa noin miljoona hyökkäysheittoa ja yhden hyökkäysheiton ratkaiseminen vaati osumaheiton, torjuntaheiton, vahinkoheiton, osumapaikkaheiton ja tönäisyn. Lisäksi saatiin heitellä vielä silloin tällöin verenvuotoa.
Uudessa järjestelemässä taas tehdään niinikään noin miljoona hyökkäysheittoa ja yhtä tällaista kohti päästään heittämään osumaheitto, HYÖKKÄYS VS. TORJUNTA heiton, vahinkoheitto, osumapaikka heitto ja tönäisy. Lisäksi päästään heittämään silloin tällöin verenvuotoa aseen kädessä pysymistä yms. Olin varma, ettei vanhaa RQ:ta voi tuossa yhden iskun ratkaisemiseen tarvittavien heittojen määrässä lyödä, mutta uskottava se on, uusi onnistuu kuin onnistuukin tunkemaan sinne väliin yhden heiton enemmän.
|
Nysalor
linkki
26. helmikuuta 2008 kello 17.26
|
Nysalor
26. helmikuuta 2008 kello 17.26
linkki
|
To_The_Hats:
[i:60659d636d]1. Mitä pelillisiä eroja suurinpiirtein on ( joo, joo tiedän että pitäisi vain selailla ja etsiä, mutta olen laiska )[/i:60659d636d]
Minun on hiukan hankala ottaa kantaa pelillisiin eroihin, kun en ole uutta RuneQuestia pelannut, mutta kirjaa lukemalla jotakin olen havainnut. Kuten Assath toi ilmi, taistelussa tarvitaan yhä aika paljon heittoja, sillä esimerkiksi taistelun alussa heitetään noppaa vielä iskuhetkijärjestyksen määrittämiseksi, kun taas vanhassa tyydyttiin vain vertaamaan iskuhetkiä keskenään. Taistelussa on entistä enemmän erilaisia valittavia toimintoja, kuten mahdollisuus panssarin läpäisevään tarkkaan iskuun. Eipä silti, varmasti kun järjestelmän on sisäistänyt, sen käyttö on ihan näppärää.
Kykyjen määrä on pienempi ja niiden laskeminen aluksi ehkä hiukan aikaisempaa helpompaa. Mongoosen RuneQuestissa on myös kätevältä vaikuttavat säännöt tilanteille, joissa käytetään kykyä montaa vihollista vastaan tai ratkaistaan se, kuinka moni EPH onnistuu jossakin.
Kaikkiaan pidän enemmän vanhasta, mutta en pidä uuttakaan huonona, kunhan joitakin typeryyksiä korjaisi. Esimerkiksi on älytöntä, että hahmo osaa automaattisesti lukea, jos hän osaa puhua kieltä vähintään 80 %, eikä lukemiselle ole omaa kykyään. Mainittakoon tässä samalla, että olen itsekseni vähän suomennellut Mongoosen RuneQuestin peruskirjaa. Saapas nähdä, tuleeko siitä joskus jotakin ja olisiko sillä mahdollisuuksia tulla ihan julkaistuksi asti.
[i:60659d636d]2. Missä järjestyksessä niitä kirjoja kannattaisi ostaa ja mitkä ovat pakollisia pelaamiseen. ( oletetetaan että pelaan Gloranthaa )[/i:60659d636d]
Peruskirja on tietysti välttämätön, ja ihan hyvä olisi hankkia myös RuneQuest Companion, jossa on lisää sääntöjä ja muuta hyödyllistä. Arms & Equipment, Legendary Heroes ja Spellbook tuovat jotakin pientä lisää mutteivät ole minusta kovin tarpeellisia. Monsters sisältää olentoja muttei mitenkään erityisesti vain Gloranthaan. Glorantha – the Second Age on erityisen hyvä, jos haluat yleiskatsauksen toisen ajan Gloranthasta. Siihen lisäksi voi hankkia halvalla vain pdf-muodossa myytävän Ralios-opuksen, joka antaa ihan hyvät lähtökohdat pelata kyseisellä alueella.
Muu hankittava riippuu siitä, mitä haluat pelata. Jrustela on hyvä lähdekirja kyseiselle alueelle sijoittuviin kampanjoihin, samoin Clanking City Zistorin konekaupunkia varten. Magic of Glorantha antaa tukee noita kirjoja antamalla tietoa jumaltietäjien ja Wyrmien ystävien imperiumin taikuudesta. Elfs, Trolls ja Dragonewts ovat käteviä kirjoja haltioiden, peikkojen tai dracoliskojen pelaamiseen tai noita rotuja sivuaviin kampanjoihin; etenkin haltiakirja on minusta yksi parhaista Mongoosen julkaisemista kirjoista, ja tekijä onkin pitkän linjan Glorantha-harrastaja.
Player's Guide to Glorantha antaa jonkin verran apua gloranthalaiseen pelaamiseen ja etenkin hahmonluontiin muttei ole mitenkään välttämätön lisä. Cults of Glorantha 1 ja 2 tarjoavat Gloranthan kultteja, paljolti Gloranthan kultit -kirjan tapaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään jumalkultteja, toisessa osassa taas henkikultteja, velhojärjestöjä ja muita kultteja.
Rune of Chaos on huono skenaario, josta voi olla iloa lähinnä sääntöjen opettelussa, jos ei Gloranthasta välitä. Games Master’s Screeniä ei kannata ostaa, ellet saa sitä halvalla tai tarvitse moista hökötystä.
Sokerina pohjalla uusi Blood of Orlanth -kirja tarjoaa pelattavaksi pitkän skenaarion, jossa pelihahmot toimivat joko jumaltietäjien, Wyrmien ystävien imperiumin tai orlanthien puolella. Skenaario huipentuu eeppisen tason toimintaan. Kehyksenä on WYI:n ja orlanthien yhteenotto, kun itsepäiset barbaarit eivät suostu hyväksymään jumalansa draconista luonnetta vaan haikailevat menneitä aikoja. Skenaariossa on taistelun ohella tarjolla myös paljon diplomatiaa ja luovimista erilaisten pyrkimysten välillä. Suosittelen hankkimaan tuon, jos tällaisen skenaarion pelaaminen kiinnostaa. Kirjan oheen voi hankkia lähdekirjoja sen mukaan, minkä ryhmittymän puolesta haluaa pelata.
Muihin maailmoihin sijoittuvista Mongoosen RuneQuestin kirjoista en osaa sanoa mitään, koska en ole niitä hankkinut. Mongoosen RuneQuestin kirjoista muutaman muuten löytää myös Helsingin kaupunginkirjastosta.
[i:60659d636d]3. Voiko vanhoja Gloranthakirjoja verrata sisältönsä laajuudeen puolesta uusiin. Eli kuinka paljon tarkempia/epätarkempia ovat Mongoosen tiedot.[/i:60659d636d]
Glorantha – the Second Age on laajuudeltaan samantapainen kuin vanhan RuneQuestin Glorantha-paketti, mutta kulttuurillista tietoa on enemmän ja paikkojen kuvauksia vähemmän. Rotulähdekirjat eivät ole yksityiskohtaisuudeltaan ihan vanhan Trollpakin tasoa mutta silti ihan hyviä tietopaketteja. Jrustela ja Clanking City -kirjoja voisi verrata Auringon kreivikuntaan, mutta niissä ei ole samalla tavalla suoraan pelattavaa materiaalia. Blood of Orlanth on suora skenaario, varmaan laajempi kuin mikään vanhassa RuneQuestissa ilmestynyt.
Kysy toki lisää, jos vielä joku asia mietityttää.
|
To_The_Hats
linkki
6. maaliskuuta 2008 kello 10.52
|
To_The_Hats
6. maaliskuuta 2008 kello 10.52
linkki
|
Onko jossain mainitsemissanne ( monikossa kun puhutellaan herroja ) kirjoissa karttaa Gloranthasta ( sellaista astetta isompaa ). Ja onko mistään mahdollista saada Mongoosekirjoja edes astetta halvemmalla. Niilähän on enemmän hintaa kuin laki sallii. Ajattelin ainakin alu7ksi ostaa tuon deluxe mikä ikinä lieneekään paketin. Hintaa 40e sis. Perusbookin sen lisäsääntöjutun ja monsters 1. Kanntattaako vai onko vielä parempia paketteja.
|
Nysalor
linkki
6. maaliskuuta 2008 kello 22.05
|
Nysalor
6. maaliskuuta 2008 kello 22.05
linkki
|
To_The_Hats
[i:3c525f5910]Onko jossain mainitsemissanne ( monikossa kun puhutellaan herroja ) kirjoissa karttaa Gloranthasta ( sellaista astetta isompaa ).[/i:3c525f5910]
Glorantha – the Second Age -kirjassa on koko toisen ajan Gloranthan kartta, mutta sama löytyy myös Mongoosen sivuilta [url=http://www.mongoosepublishing.com/pdf/rqgloranthamap.jpg]täältä[/url]. Lisäksi kirjassa on yksityiskohtaisempia aluekarttoja, jotka löytää myös [url=http://www.mongoosepublishing.com/pdf/rqmappack.zip]täältä[/url].
[i:3c525f5910]Ja onko mistään mahdollista saada Mongoosekirjoja edes astetta halvemmalla. Niilähän on enemmän hintaa kuin laki sallii.[/i:3c525f5910]
DriveThruRPG myy kirjoja pdf-muodossa, jolloin ne ovat jonkin verran painettuja halvempia. Koko Mongoosen RuneQuestin kirjojen pdf-valikoiman löytää [url=http://rpg.drivethrustuff.com/index.php?filters=0_0_0_1500]täältä[/url]. RuneQuest Deluxen saa esimerkiksi hintaan 20,98 dollaria, mikä ei ole nykyisellä dollarin kurssilla kovin paha hinta. Hyvällä tuurilla eBaysta voi saada käytettyjä tai jopa uusia kirjoja painettuina halvemmalla kuin kaupoista ostettuna. Kolmas mieleen tuleva vaihtoehto ovat kirjastot, sillä ainakin Helsingin kaupunginkirjaston valikoimista löytyvät Mongoosen RuneQuestin peruskirja, Companion ja Monsters, tosin vain yksi kappale kutakin.
[i:3c525f5910]Ajattelin ainakin alu7ksi ostaa tuon deluxe mikä ikinä lieneekään paketin. Hintaa 40e sis. Perusbookin sen lisäsääntöjutun ja monsters 1. Kanntattaako vai onko vielä parempia paketteja.[/i:3c525f5910]
Mongoosen RuneQuest Deluxe on varmaan ihan hyvä hankinta, vaikka en olekaan itse kirjaa nähnyt, mutta sen kautta tosiaan saa nuo kolme kirjaa edullisesti. Suosittelisin lisäksi Glorantha – the Second Age -kirjaa, joka sisällöltään antoisa, jos Glorantha yhtään kiinnostaa. Sen lisäksi sitten itseä kiinnostavia lähdekirjoja, jos varat antavat myöten.
|
Krasht
linkki
30. kesäkuuta 2008 kello 11.23
|
Krasht
30. kesäkuuta 2008 kello 11.23
linkki
|
Vanha RQ on parempi. Uusi järjestelmä tuo tietenkin uusia tuulia peliin, mutta MRQ:ta vaivaa pahasti hiomattomuus ja D&D-tauti. Sen tekijät ovat yrittäneet uudistaa Runequestia, mutta suurin osa uudistuksista on sellaisia, että on sattuman kauppaa, toimivatko ne vaiko ei. MRQ:n parhaiten toimivat osat ovat juuri niitä, jotka on lainattu suoraan RQIII:sta. Onhan tietysti hyvä asia, että materiaalia tulee nopeaan tahtiin, mutta se ei saisi tapahtua laaduntarkkailun kustannuksella.
Edellä jo mainitsin D&D-taudin. Tuhansia keskenään ristiriitaisia erikoissääntöjä ja tuhansia keskenään tasapainottamattomia loitsuja siroteltuna sataan kirjaan tuottaa pahan sekasotkun, josta ei saa millään kokonaiskuvaa. Vanha RQ oli sisäisesti johdonmukaisempi ja paremmin tasapainotettu.
Otetaan esimerkki tästä: RQIII:ssa velholoitsut on tasapainotettu siten, että suoraan vaurioittavat loitsut tuottavat noin 1/2 intensiteetin verran vauriota (Myrkky, illuusiokosketus, evoke lightning [Sandy's sorcerystä] jne.). Selkeää, ennustettavaa ja johdonmukaista. Johdonmukaisuus on siinä mielessä etu, että pelaajan ei tarvitse muistaa jokaista yksityiskohtaa, koska hänellä on aikojen saatossa tullut kokemusta, mitä tietyn kokoisella loitsulla saa aikaan.
Käsitelkäämme sitten MRQ:n rune magicia: Scythe of winter [legendary heroes] (8 tp:n loitsu) aiheuttaa d10 vauriota yhteen osumakohtaan yhdelle henkilölle. Lisäksi loitsulla on -40% precise attack-muunnos. Tosin se läpäisee panssarin. Eldricht bolt [spellbook] (3 tp:n loitsu) aiheuttaa 2d6 vauriota yhteen osumakohtaan ilman normaalia panssaria. Skybolt [perussäännöt] (3 tp:n loitsu) aiheuttaa 3d6 vauriota, joka läpäisee kaikenlaisen panssarin. Cloud of shards puolestaan [spellbook] (5 tp:n loitsu) aiheuttaa 2d4 osumaa, joista kukin aiheuttaa d8 vauriota KAIKILLE 5 metrin säteisellä alueella.
Darkstrike [spellbook] (progressive) aiheuttaa yhden pisteen verran vauriota yhteen osumakohtaan ja lisäksi persistence-tarkistus tai sokaistuu (Magnitude) vuoron ajaksi. Ei sanonut, lasketaanko panssaria lisäksi. Flash freeze [spellbook] (progressive) puolestaan aiheuttaa pisteen vauriota JOKAISEEN osumakohtaan kullakin pisteellä KAIKILLE 2/4/8/10 metrin säteellä.
Onko tässä minkäänlaista johdonmukaisuutta? Tietenkään epäjohdonmukaisuus MRQ:ssa ei rajoitu pelkästään loitsuihin, mutta niistä näkee selvimmin tämän pelimekaniikan hiomattomuuden. Minusta MRQ:n loitsut vaikuttavat heittelehtivän miten sattuu. Sitten on vielä tietenkin nämä emämunaukset, kuten orlanthit hankkimassa kaaosriimuja, yelmaliolaiset tulitaikuuden kanssa ja humaktit ilman henkikatkoa. Vanha RQ on toimiva järjestelmä. Joissakin kohdissa se toimii vähän kömpelösti, mutta sitä käyttäessä voi olla jokseenkin varma, että se toimii silti. Uuden systeemin kanssa menee arpapeliksi, toimiiko jokin sääntö tai yksityiskohta hyvin, huonosti vai eikö ollenkaan ja D&D-taudin takia kokonaiskuvaa ei ole ollenkaan. Valinta näiden kahden systeemin välillä on vähän sama asia, kuin valinta kahden karkkipussin välillä: ottaako vanhan ja tutun karkkipussin, jossa karkit ovat hieman laimeita, mutta tasalaatuisia vaiko toisen karkkipussin, jonka karkeista osa on hyviä, osa laimeita ja osa sisältää teräviä metallinpaloja.
|
To_The_Hats
linkki
30. kesäkuuta 2008 kello 14.04
|
To_The_Hats
30. kesäkuuta 2008 kello 14.04
linkki
|
Tällä hetkellä myös minusta vanha RQ on parempi. Lainasin uuden tässä talvella. Luin sen ja huomasin heti ensimmäisellä lukukerralla epäkohtia. Niihin on tosin tehty ratkaisuja uusissa käännöksissä ja houseruleissa.
Mutta silti tuli semmonen fiilis, että vanha RQIII on kuin vankka talon perusta, jonka päälle voi huoletta rakentaa varmasti vaikka mitä. Uusi RQ sen sijaan ei tunnu niin tasaiselta ja varmalta, sille ei uskalla rakentaa mitään suurta. Ja vaikka uskaltaisikin niin homma sortuu helposti. Tätä uutta perustaa pitäisi tukea ja varmistaa vielä paljon.
Että sille olisi helpompi rakentaa.
Tämä on minun mielipiteeni, joka on tässä ekasta kysymyksestä lähtien muotoutunut. En siis ainakaan lähiaikoina ala vaihtamaan versiota vaikka talvella meinasin, kyllä vanhalla mennään. Tosin materiaalin julkaisun puute vähän ahistaa.
|