Vanha foorumi

Takaisin

Lehdenteon tilanne & aikataulut 27.1.2008

Zin Letters -tekijäfoorumi
Garrik 27. tammikuuta 2008 kello 12.12
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 27. tammikuuta 2008 kello 12.12
Garrik 27. tammikuuta 2008 kello 12.12 linkki Hei, Kirjoittelin tässä Vesalle, mutta nämä jutut on sikäli yleisiä, että kaikki lehdentekoon aktiivisesti osallistuvat (ja varsinkin tulevaisuudessa osallistuvat) voisivat ottaa kantaa. [color=darkred:30ff9033d1][b:30ff9033d1]SIVUMÄÄRÄSTÄ[/b:30ff9033d1][/color:30ff9033d1] Mun karkea arvioni Zinin tämän hetken sivumääristä (raakataitettuna) on: Eastern Far Place -paketti: 34 sivua Orlanthisauna: 4 sivua Freeing of the Vilinar River: 9 sivua Hospitality Story: 3 sivua Destor-sankarimatka: 10 sivua Tämä on vain suuntaa-antavaa. Esim. edellisten Zinien taitto on ollut hieman väljempää kuin tuo minun harrastamani raakataitto, joten edellisten Zinien tapaan taitettuna sivuja olisi ehkä 5-10 % enemmän. Kuvitusta ei ole laskettu noihin mukaan, mutta jos sitä saadaan kunnolla, se lisännee sivumäärää n. 20 %. Silloin kaikki edellä listattu kama olisi yhteensä 72 sivua +/-10 sivua taitosta riippuen. [b:30ff9033d1]Matin sankarimatka-materiaali[/b:30ff9033d1] on ilmeisesti vielä keskeneräistä/vailla sujuvaa englanninkielistä asua? Kannattaako Orlanthin osuutta julkaista ilman Ernaldan osuutta ja näitä yhdistävää pohtivaa johdantoa? Nyt valmiina oleva Orlanthin osuus etappiselityksineen on (raakataitettuna) arviolta 4 sivua. Ernaldan osuus lienee saman mittainen. Johdantoa en ole nähnyt, mutta se lienee ainakin sivun mittainen. 9 sivua + kuvitus (jota jo on) = noin 11 sivua valmiissa lehdessä, +/- 2 sivua taitosta riippuen. Korol & Bellad ovat kirjoittaneet [b:30ff9033d1]Yksinäiseen sijoittuvan seikkailun, joka vaatisi kumppanikseen Yksinäisen kaupungin jonkinasteisen kuvauksen.[/b:30ff9033d1] En kuitenkaan ehdi työskennellä Yksinäisen kanssa nyt. Korol totesi, että seikkailun julkaisu ilman tarkempaa paikkakuvausta olisi vähän hölmöä. Mitä tässä nyt sitten tehdään? Pitäisikö Yksinäisen kuvauksesta hitsata kasaan jonkinlainen kollaasi, vai lykätä sekä Yksinäinen että seikkailu myöhemmäksi? [b:30ff9033d1]Mitä mieltä olet ZL:n yleistilanteesta tällä hetkellä? Vieläkö pitäisi puristaa lisää juttuja seuraavan numeroon, vai joko nämä jutut muodostavat mielekkään temaattisen kokonaisuuden? Pitäisikö karsia?[/b:30ff9033d1] [color=darkred:30ff9033d1][b:30ff9033d1]TAITOSTA[/b:30ff9033d1][/color:30ff9033d1] Meillä ei ole sitoutunutta taittajaa. [color=darkred:30ff9033d1][b:30ff9033d1]AIKATAULUSTA[/b:30ff9033d1][/color:30ff9033d1] Olisi hyvä saada [b:30ff9033d1]kielenhuollon, editoinnin, kuvankäsittelyn, taiton ja painatuksen aikataulu[/b:30ff9033d1] paperille mahd. pian, jos mielimme saada lehden valmiiksi Kalikosin kevätkokoukseen & esim. Tentaclesiin. Painatuksen aikatauluttaminen vaatisi [b:30ff9033d1]selvyyttä painopaikasta[/b:30ff9033d1] pikimmiten. [b:30ff9033d1]Onko Greg jo lukenut & hyväksynyt sisältöä?[/b:30ff9033d1] Jos ei, koko paketti pitäisi heti kielenhuollon jälkeen toimittaa hänelle (tai hänen nimeämälleen henkilölle)! [color=darkred:30ff9033d1][b:30ff9033d1]IHMISISTÄ[/b:30ff9033d1][/color:30ff9033d1] Jos kaikilla on kiire & kommentit vähissä, en näe, että hommaa saadaan kunnialla valmiiksi huhtikuuhun mennessä. Meillä ei edelleenkään ole kunnolla toimivaa, sitoutunutta toimitusta. Jos sellaista ei saada kasaan maaliskuun alkuun mennessä, lehden julkaisua on syytä lykätä. IMHO. :) Oma kykyni työskennellä lehden kanssa riippuu täysin siitä, minkälainen tiimihenki lehdenteossa on. Mulla on niin paljon muutakin tekemistä, etten missään tapauksessa ala yksinäni puurtamaan esim. taiton & kuvankäsittelyn kanssa. [color=darkred:30ff9033d1][b:30ff9033d1]Konkreettisesti ja rehellisesti, kuinka monta päivää/viikkoa SINÄ pystyt omistamaan Zin Lettersin tekemiselle helmi-maaliskuussa?[/b:30ff9033d1][/color:30ff9033d1] Terveisin, Garrik AKA Ilkka Leskelä
Vesa linkki 27. tammikuuta 2008 kello 15.12
Vesa 27. tammikuuta 2008 kello 15.12 linkki [quote:b73c0846d2="Garrik"] [b:b73c0846d2]Matin sankarimatka-materiaali[/b:b73c0846d2] on ilmeisesti vielä keskeneräistä/vailla sujuvaa englanninkielistä asua? Kannattaako Orlanthin osuutta julkaista ilman Ernaldan osuutta ja näitä yhdistävää pohtivaa johdantoa? Nyt valmiina oleva Orlanthin osuus etappiselityksineen on (raakataitettuna) arviolta 4 sivua. Ernaldan osuus lienee saman mittainen. Johdantoa en ole nähnyt, mutta se lienee ainakin sivun mittainen. 9 sivua + kuvitus (jota jo on) = noin 11 sivua valmiissa lehdessä, +/- 2 sivua taitosta riippuen.[/quote:b73c0846d2] Omasta mielestäni tämä nimenomaan täytyisi saada kokonaisuudessaan esille, eikä jättää mitään näistä osista pois. [quote:b73c0846d2="Garrik"] Korol & Bellad ovat kirjoittaneet [b:b73c0846d2]Yksinäiseen sijoittuvan seikkailun, joka vaatisi kumppanikseen Yksinäisen kaupungin jonkinasteisen kuvauksen.[/b:b73c0846d2] En kuitenkaan ehdi työskennellä Yksinäisen kanssa nyt. Korol totesi, että seikkailun julkaisu ilman tarkempaa paikkakuvausta olisi vähän hölmöä. Mitä tässä nyt sitten tehdään? Pitäisikö Yksinäisen kuvauksesta hitsata kasaan jonkinlainen kollaasi, vai lykätä sekä Yksinäinen että seikkailu myöhemmäksi?[/quote:b73c0846d2] Nämä tosiaan varmaan olisi saatava yhdessä ulos, joten ehdotan että jos aikaa löytyy väännetään jonkinlainen Yksinäisen kuvaus jo täälläkin esillä olevasta, niin että se toimii tuolle seikkailulle hyvänä lähdetekstinä. Mutta jos aikaa ei ole, voidaan varmaan yrittää sovittaa Yksinäinen ja tuo seikkailu sitten Zinin nelosnumeroon. [quote:b73c0846d2="Garrik"] [b:b73c0846d2]Mitä mieltä olet ZL:n yleistilanteesta tällä hetkellä? Vieläkö pitäisi puristaa lisää juttuja seuraavan numeroon, vai joko nämä jutut muodostavat mielekkään temaattisen kokonaisuuden? Pitäisikö karsia?[/b:b73c0846d2][/quote:b73c0846d2] Omasta mielestäni kokonaisuus vaikuttaa toimivalta. Väkisin ei kannata seuraavaan lehteen mitään lisäjuttuja tuoda, eikä aikakaan anna nyt sille myöten. [quote:b73c0846d2="Garrik"] [color=darkred:b73c0846d2][b:b73c0846d2]TAITOSTA[/b:b73c0846d2][/color:b73c0846d2] Meillä ei ole sitoutunutta taittajaa.[/quote:b73c0846d2] Tämä on hankalampi homma. Mutta ehdottaisinkin että nyt ne ketkä täällä ovat toimineet edellisten numeroiden taittoporukassa ja ne jotka jotain editoimisesta ja kuvankäsittelystä ymmärtävät, muodostaisivat nyt jonkinlaisen ryhmän jotka ottaisivat asian hoitaakseen. Tämä on sellainen asia johon tämä lehti ei saisi kaatua koska ollaan jo näin pitkälle selvitty. [quote:b73c0846d2="Garrik"] [color=darkred:b73c0846d2][b:b73c0846d2]AIKATAULUSTA[/b:b73c0846d2][/color:b73c0846d2] Olisi hyvä saada [b:b73c0846d2]kielenhuollon, editoinnin, kuvankäsittelyn, taiton ja painatuksen aikataulu[/b:b73c0846d2] paperille mahd. pian, jos mielimme saada lehden valmiiksi Kalikosin kevätkokoukseen & esim. Tentaclesiin. Painatuksen aikatauluttaminen vaatisi [b:b73c0846d2]selvyyttä painopaikasta[/b:b73c0846d2] pikimmiten.[/quote:b73c0846d2] Okei ne henkilöt (minä mukaan lukien) jotka nakitettiin hoitamaan tätä painotalojen kosiskelua, varmaan olisi korkea aika jo ruveta ottamaan yhteyksiä niihin oman vastuualueensa painotaloihin. Yhteyshenkilöinä siis minun lisäkseni Bellad, Korol ja Nysalor. Jos olette olleet jo yhteydessä johonkin painotaloon niin ilmoitelkaa vain tarjouksia tänne foorumille. [quote:b73c0846d2="Garrik"] [b:b73c0846d2]Onko Greg jo lukenut & hyväksynyt sisältöä?[/b:b73c0846d2] Jos ei, koko paketti pitäisi heti kielenhuollon jälkeen toimittaa hänelle (tai hänen nimeämälleen henkilölle)![/quote:b73c0846d2] Itse ollessani syksyllä Gregiin yhteyksissä asian tiimoilta hän ilmoitti luottavansa meihin sen verran ettei tarvitse hänelle juttuja lähettää hyväksyttäväksi, kunhan muistamme vaan tunkea kaikki lakitekstit mukaan lehteen yms. Newsalor on ilmeisesti ollut taas myös Gregin kanssa yhteyksissä lehden suhteen, joten pistäppä newsalor tästä sitten lisäinfoa meillekin tänne. [quote:b73c0846d2="Garrik"] [color=darkred:b73c0846d2][b:b73c0846d2]IHMISISTÄ[/b:b73c0846d2][/color:b73c0846d2] Jos kaikilla on kiire & kommentit vähissä, en näe, että hommaa saadaan kunnialla valmiiksi huhtikuuhun mennessä. Meillä ei edelleenkään ole kunnolla toimivaa, sitoutunutta toimitusta. Jos sellaista ei saada kasaan maaliskuun alkuun mennessä, lehden julkaisua on syytä lykätä. IMHO. :) Oma kykyni työskennellä lehden kanssa riippuu täysin siitä, minkälainen tiimihenki lehdenteossa on. Mulla on niin paljon muutakin tekemistä, etten missään tapauksessa ala yksinäni puurtamaan esim. taiton & kuvankäsittelyn kanssa. [color=darkred:b73c0846d2][b:b73c0846d2]Konkreettisesti ja rehellisesti, kuinka monta päivää/viikkoa SINÄ pystyt omistamaan Zin Lettersin tekemiselle helmi-maaliskuussa?[/b:b73c0846d2][/color:b73c0846d2][/quote:b73c0846d2] Koitan kykyjeni mukaan toimia tässä lehden hyväksi, mutta taiton suhteen olen täysin hyödytön tekemään mitään. Helmikuussa sekä maaliskuussa pukkaa tenttiä, joten ne saattavat jonkin verran rajoittaa toimintakykyäni. Tavoitteena kuitenkin on että nyt tässä helmikuun alussa saataisiin viimeisetkin tekstit oikolukuun että niistä ei tarvitsisi sen enempää huolta enää kantaa.
Korol linkki 27. tammikuuta 2008 kello 15.34
Korol 27. tammikuuta 2008 kello 15.34 linkki Moi, Mulla on ollut tässä lähiaikoina yllättäen oikeesti kiireitä, joten en ole tänne kommentoinut mitään. Toi seikkailu on tällä hetkellä aika jäissä, ja sitä pitäs työstää eteenpäin, vaikka nyt on alkanut jonkinlainen suunta avautumaankin. [b:ff014b475a] Seikkailua ei parissa päivässä saada valmiiksi. [/b:ff014b475a] Kiinnostusta sellanen olis kuitenkin kirjottaa. Jos Garrik ei ole saamassa omia Alone-tekstejään valmiiksi, niin nuo voitas siirtää myöhemmäksi. Kuitenkin: seikkailun pois jättämisen ei tarvitse tarkoittaa Alone-tekstien pois jättämisetä. Ja sitten se Brynavading-systeemi, mitä lupailin kirjotella. Keskity Garrik kirjoittamaan muuta vielä. Yritän päästä tähän käsiksi muutaman päivän sisään.
Nysalor linkki 27. tammikuuta 2008 kello 15.55
Nysalor 27. tammikuuta 2008 kello 15.55 linkki Garrik: [i:32e5e16a0f]Tämä on vain suuntaa-antavaa. Esim. edellisten Zinien taitto on ollut hieman väljempää kuin tuo minun harrastamani raakataitto, joten edellisten Zinien tapaan taitettuna sivuja olisi ehkä 5-10 % enemmän. Kuvitusta ei ole laskettu noihin mukaan, mutta jos sitä saadaan kunnolla, se lisännee sivumäärää n. 20 %. Silloin kaikki edellä listattu kama olisi yhteensä 72 sivua +/-10 sivua taitosta riippuen.[/i:32e5e16a0f] Tuo olisi aika paljon aikaisempiin lehtiin verrattuna. Jo tuosta määrästä saisi melkein kaksi lehteä aikaan. [i:32e5e16a0f]Matin sankarimatka-materiaali on ilmeisesti vielä keskeneräistä/vailla sujuvaa englanninkielistä asua? Kannattaako Orlanthin osuutta julkaista ilman Ernaldan osuutta ja näitä yhdistävää pohtivaa johdantoa?[/i:32e5e16a0f] Orlanthin osuus on paljolti valmiina, mitä nyt pientä hiontaa olisi vielä tarkoitus tehdä. Ernaldan osuus kaipaisi paljon kielenkorjausta. Sankarimatkasta tuskin kannattaa julkaista yhtä osaa erillään. [i:32e5e16a0f]Mitä mieltä olet ZL:n yleistilanteesta tällä hetkellä? Vieläkö pitäisi puristaa lisää juttuja seuraavan numeroon, vai joko nämä jutut muodostavat mielekkään temaattisen kokonaisuuden? Pitäisikö karsia?[/i:32e5e16a0f] Minulle tulisi mieleen, että kaikesta edellä luetellusta voisi hyvin tehdä kaksi The Zin Lettersin numeroa, jotka edustaisivat samaa teemakokonaisuutta. Olisiko mitään järkeä kasata valmiista materiaalista selkeä kokonaisuutta ja jättää loput neljänteen numeroon, joka voisi ilmestyä suhteellisen pian kolmannen jälkeen? Kahden erillisen numeron julkaiseminen toisaalta varmaan tulisi kalliimmaksi kuin yhden useampisivuisen. Vesa: [i:32e5e16a0f]Okei ne henkilöt (minä mukaan lukien) jotka nakitettiin hoitamaan tätä painotalojen kosiskelua, varmaan olisi korkea aika jo ruveta ottamaan yhteyksiä niihin oman vastuualueensa painotaloihin. Yhteyshenkilöinä siis minun lisäkseni Bellad, Korol ja Nysalor. Jos olette olleet jo yhteydessä johonkin painotaloon niin ilmoitelkaa vain tarjouksia tänne foorumille.[/i:32e5e16a0f] Tarjousten pyytämistä varten olisi vain tarpeen tietää suunnilleen lehden sivumäärä: onko se perinteistä 44–48 sivun luokkaa vai materiaalin sallima lähes kaksinkertainen sivumäärä? Jos tämä asia ratkaistaan, tarjouksia voi hyvin alkaa pyytää.
humis linkki 27. tammikuuta 2008 kello 17.05
humis 27. tammikuuta 2008 kello 17.05 linkki 1) Mitä Far Place -teema sisältää? Mulla on muistikuva siitä että näin jo varsin pätevän Alone-kuvauksen jo täällä aiemmin, jonka ajattelin toimivan hyvin yhtenä napana jonka ympäri Far Place kiertyi, mutta nytkö se ei olekaan tulossa lehteen? 2) Zin Letters on ollut Tradetalkin tyyliin siinä 40-50 sivua. Talesithan olivat sitten taasen siinä 60-70 sivua. Jos meidän juttuja nyt katsoo (eikä muuten tässä kelailussa pidä unohtaa niitä nyt uinuvia Agimori-juttuja!) niin mulle alkaa tulla sellanen fiilis että voitaisiin julkaista nyt kaksi erillistä numeroa: Zin Letters presents: Eastern Far Place, johon tulisi vielä mukaan Alonen kuvaus ja se sinne sijoittuva skenu ja sitten Zin Letters #3, puoliteemalla Orlanthi HeroQuesting and Myth (sauna, mun ja Matin sankarimatkat, hospitality story ja sit toisena puolena Alisonin skenu, Loskalm-jutut ja jos vielä bonariksi newsalor saisi sen Kralorela-skenaarionsa kuosiin, siinä oli tosi paljon hyvää..) 3) Mikä [i:21c49868c8]on[/i:21c49868c8] kuvituksen tilanne? 4) Tilanteen ollessa tämä voin ilmoittautua 75% todennäköisyydellä taittajaehdokkaaksi. Erityisesti jos Garrik tai joku muu on mukana tiimissä, ettei tartte yksin vääntää. 5) Mun mielestä Zin Lettersin olisi aika panostaa rankasti laatuun. Tää tarkottaa sitä, että niin kauan kun hommat oikeesti etenee mieluummin oottaisin sitä että jengi saa kirjoitus- ja kuvitustyönsä valmiiksi kuin pistäisin puolikypsää torsoa uunista ulos. Esimerkiksi Far Placen suhteen jokainen uusi artikkeli ja iteraatio on nyt kuronut hommasta oikeaa hyödyllistä kokonaisuutta - mutta vielä parempaan päästäisiin jos joku lukisi vielä sen koko valmiin kokonaisuuden ja artikkeleja säädettäisiin vielä sen mukaan, tarpeen tullen tiivistäen tai laajentaen. Jos tää tarkottaa sitä ettei ZL3 ehdi tilaisuuteen XYZ, so be it. (Tää ei toki tarkoita etteikö siihen kannattaisi pyrkiä, deadlinet on mannaa tuottavuudelle).
Bellad linkki 27. tammikuuta 2008 kello 18.27
Bellad 27. tammikuuta 2008 kello 18.27 linkki Olen jo osittain vakuuttunut siitä, että minun ja Korolin kirjoitustyön alla oleva seikkailu ei valmistu tähän Zin #3:n. Johtuen ihan siitä, että se jo nyt on erittäin iso työ, vaikka sen on tarkoitus tukeutua runsaasti Garrikin teksteihin, ja osin tukeutua John Hughesin teksteihin (joka muuten lähetti terveisiä Garrikille ja kumppaneille, jotta Sauna-artikkeli oli hyvää kamaa, ja että hän odottaa jo innolla varsinaista lehteä.) joita jossain määrin kai kirjoitetaan seikkailuun itseensä sisälle. Yksi vaihtoehto tietenkin on, että seikkailua kirjoitetaan Zin #3:n jälkeiselle ajalle, ja tehdään yhteisjulkaisu Garrikin tekstien kanssa, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, on Garrikin julkaisukynnys (sisällön määrän ja laadun suhteen) melko eritasoinen kuin omani, joten se tuskin on käytönnössä toimiva ratkaisu, vaikka eihän sitä tiedä. kolmas ratkaisu on olettaa, että jonkin myöhemmän julkaisun ostajalta oletetaan Zin #3:n ja muun far place materiaalin omistamista. neljäs ratkaisu on kirjoittaa seikkailu niin, että se jättää asioita avaamatta ja kertomatta, jolloin seikkailu itsessään jää melko kuivaksi, jos lukijalla ei ole jo vankkaa tietoa alueesta tai ole ulkopuolisia lähteitä saatavillaan alueesta. Pelailin perjantaina RQ:ta lähes 6 vuoden tauon jälkeen, ja minusta riippumaton pelaaja, joka pelasi ensikertaa eläessään roolipelejä, kulttuurikuvaukseni perusteella toivoi pelialueeksi sartaria, josta poimi kartalta "Ironspike" nimen, ja halusi olla siellä sotilaallinen komentaja. No tämä lyhyehkö peli johti kertomaan lähemmin Tovtarosien ja Yön Ratsastajien väleistä, ja jouduin lukemaan melko runsaasti pelinjohdollisten kiireiden lomassa Yön Ratsastajista ja Tovtaroksesta, ja jäikin melko selkeäksi että heidän (tai muidenkaan Far Place laisten (Amand)) suhteista ei oikein ole mitään mainintaa. Vanhatrodut kuitenkin antaa ymmärtää, että Yön Ratsastajat olisivat aikoinaan olleet Tovtaroksen alueella asuvia ihmisiä.
Garrik linkki 27. tammikuuta 2008 kello 18.37
Garrik 27. tammikuuta 2008 kello 18.37 linkki [quote:4d339c8938="humis"]1) Mitä Far Place -teema sisältää?[/quote:4d339c8938] Tää on siis se alkuperäinen Eastern Far Place -> Alone Confederation -> Bachad Tribe -> Garrik Clan viritelmä/yritelmä. [list:4d339c8938][*:4d339c8938]Introduction, 5 s. (Land, Elder Races, Orlanthi Tribes & Clans, Lost Clans, Campaign Theme + pientä sälää) [*:4d339c8938]History, 3 s. (Hidden Valley, Taravadings, Settlement of Alone, Great Turmoil, Alone Confederation) [*:4d339c8938]*Vadings, 1 s. (Deruvadings, Brynavadings, Taravadings; edellisen kainaloon) [*:4d339c8938]Eastern Far Place Gazetteer, 8 s. [*:4d339c8938]Sarading Clan & Yrsana, 4 s. (Klaanin rooli, suhteet, Yrsanan asema klaanissa, Yrsanan kulttikuvaus + myyttiä) [*:4d339c8938]Bachad Tribe, 6 s. (Intro, Relations, Earth Witch Ring, Bachad King List, 4 klaania) [*:4d339c8938]Garrik Clan, 4 s. (Intro, Relations, Steads & Bloodlines, Clan Ring, Tula) [*:4d339c8938]Brynavading Practice, 2 s. (Intro, kuvaus, säännöt, henkiä) [*:4d339c8938]Ordaylan kultti, 2 s. (Intro, sosiaalinen tila, säännöt)[/list:u:4d339c8938] + Iso värikartta + Garrikin klaanin tulan kartta [quote:4d339c8938="humis"]Mulla on muistikuva siitä että näin jo varsin pätevän Alone-kuvauksen jo täällä aiemmin, jonka ajattelin toimivan hyvin yhtenä napana jonka ympäri Far Place kiertyi, mutta nytkö se ei olekaan tulossa lehteen?[/quote:4d339c8938] Palaute jota sain siitä Alone-artikkelista oli sen luonteista, että koin, ettei juttu olisi ollut valmis. Kyllä nykyisestä materiaalista saa kurottua kasaan sen 4-6 sivuisen paketin, kartan kanssa. [quote:4d339c8938="humis"]3) Mikä [i:4d339c8938]on[/i:4d339c8938] kuvituksen tilanne?[/quote:4d339c8938] Lisätään kuvitustilanne sivujen perään: Eastern Far Place -paketti: 34 sivua (Varmasti 15 kuvaa, luult. 20+) Orlanthisauna: 4 sivua (Kuvitettu) Freeing of the Vilinar River: 9 sivua (Valmiina 4 kuvaa, tulossa ehkä vielä pari) Hospitality Story: 3 sivua (ei kuvitusta tilattu - mun moka, oon tän unohtanut) Destor-sankarimatka: 10 sivua (kukaan kuvittajista ei ole tähän kai tarttunut...? Aika nakin viuhua!) [quote:4d339c8938="humis"]4) Tilanteen ollessa tämä voin ilmoittautua 75% todennäköisyydellä taittajaehdokkaaksi. Erityisesti jos Garrik tai joku muu on mukana tiimissä, ettei tartte yksin vääntää.[/quote:4d339c8938] Oon parhaani mukaan megessä, kunhan joku muukin on. :) [quote:4d339c8938="humis"]5) Mun mielestä Zin Lettersin olisi aika panostaa rankasti laatuun.[/quote:4d339c8938] KYLLÄ! :) [quote:4d339c8938="humis"]Tää tarkottaa sitä, että niin kauan kun hommat oikeesti etenee mieluummin oottaisin sitä että jengi saa kirjoitus- ja kuvitustyönsä valmiiksi kuin pistäisin puolikypsää torsoa uunista ulos.[/quote:4d339c8938] Vilinar-seikkailu, Sauna ja Hospitality Story lienevät valmiita. Kaikkia on puitu kunnolla, ja prosessi on tuottanut jotakin enemmän kuin alkuperäinen teksit. Destorin sankarimatka on mun mielestäni hyvä, mutta ansaitsisi vielä lisäpuimista, ettei siellä vain olisi jotakin vielä hämäräksi jäänyttä. En itse oikein ehdi kirjoittaa Far Place -materiaalia nykyisten duunien ohella, joten enempää ei varmaan kannata nyt äkkiseltään odotella. Paikkaan lähinnä vanhoja. Paikkaamisessa on helppo auttaa esittämällä kohdennettuja kysymyksiä. [quote:4d339c8938="humis"]Esimerkiksi Far Placen suhteen jokainen uusi artikkeli ja iteraatio on nyt kuronut hommasta oikeaa hyödyllistä kokonaisuutta - mutta vielä parempaan päästäisiin jos joku lukisi vielä sen koko valmiin kokonaisuuden ja artikkeleja säädettäisiin vielä sen mukaan, tarpeen tullen tiivistäen tai laajentaen.[/quote:4d339c8938] Joo, tämän jos joku jaksaisi tehdä, niin se olisi valtaisa palvelus paitsi lehdelle, myös mulle ittelleni. :) Heti kun joku ilmoittautuu halukkaaksi, se motivoi muo kokoamaan jutut pakettiin ja lähettämään sen paketin halukkaille lukijoille tai laittamaan tänne linkkiä. Paketin kokoaminen taas motivoi mua käymään vielä kerran läpi juttuja. [quote:4d339c8938="humis"]Jos tää tarkottaa sitä ettei ZL3 ehdi tilaisuuteen XYZ, so be it. (Tää ei toki tarkoita etteikö siihen kannattaisi pyrkiä, deadlinet on mannaa tuottavuudelle).[/quote:4d339c8938] Toisaalta mä en haluais antaa tän proggiksen valua tavalla, jolla se on valunut marraskuun deadlinestä lähtien. Tosiasiassa meillä oli marras-joulukuussa jotakuinkin yhden lehden tekemiseen tarvittavat jutut kasassa. Olisimme silloin voineet lopettaa juttujen kysynnän ja alkaa hioa = keskittyä laatuun, ja siten saada hajanaisemman, mutta siis monipuolisen lehden ulos viim. nyt keväällä. IMHO. Lykkääntyvän deadlinen hyödyllisyys edellyttää, että joku potkii ja kannustaa, kommentoi ja asettaa päämääriä. Jos kirjoittaja tekee hommia yksin, sitten voi varmaan julkaistakin yksin. Kyllä lehdenteko on tiimityötä, jossa myös ne ei-kirjoittavat ja ei-piirtävät tyypit voisivat olla aktiivisessa roolissa. Siis [i:4d339c8938]aktiivisemmassa[/i:4d339c8938] roolissa. Ja joo: täähän ON nillitystä. Ehkä mä vaan kuvittelin liikoja tältä lehtiprojektilta... ;) -G
Garrik linkki 27. tammikuuta 2008 kello 18.51
Garrik 27. tammikuuta 2008 kello 18.51 linkki [b:5ee9853e43]Yksinäisestä ja seikkailusta[/b:5ee9853e43] [quote:5ee9853e43="Bellad"]Yksi vaihtoehto tietenkin on, että seikkailua kirjoitetaan Zin #3:n jälkeiselle ajalle, ja tehdään yhteisjulkaisu Garrikin tekstien kanssa[/quote:5ee9853e43] Ainakin Yksinäisen kuvauksen kannattaa olla samassa nipussa seikkailun kanssa. [quote:5ee9853e43="Bellad"][...] jos olen oikein ymmärtänyt, on Garrikin julkaisukynnys (sisällön määrän ja laadun suhteen) melko eritasoinen kuin omani, joten se tuskin on käytönnössä toimiva ratkaisu, vaikka eihän sitä tiedä.[/quote:5ee9853e43] Viimeisin näkemäni versio seikkailusta oli ihan OK. Makuasioista ei voi kiistellä, kun ne on pelityylikohtaisia, eikä kenenkään pelityyli ole toista oikeampi. Seikkailun presentaatio on se, joka kaipaa lisää puurtamista. Parasta olisi, että voisimme yhdessä miettiä, millainen se Yksinäinen tossa seikkailussa olisi. Mutta tää on vaikeeta, jo ihan ajanpuutteen vuoksi... [quote:5ee9853e43="Bellad"]kolmas ratkaisu on olettaa, että jonkin myöhemmän julkaisun ostajalta oletetaan Zin #3:n ja muun far place materiaalin omistamista.[/quote:5ee9853e43] Mahdollista, mutta hiukan epätyydyttävää. Jo siksi, että mä en ole Far Place -pakettiin miettinyt kauheesti ready-to-run seikkailuita, ja tällaisen olemassaolo toisi merkittävää lisäarvoa paketille. [quote:5ee9853e43="Bellad"]neljäs ratkaisu on kirjoittaa seikkailu niin, että se jättää asioita avaamatta ja kertomatta, jolloin seikkailu itsessään jää melko kuivaksi, jos lukijalla ei ole jo vankkaa tietoa alueesta tai ole ulkopuolisia lähteitä saatavillaan alueesta.[/quote:5ee9853e43] Tämä on mahdollisuus sikäli, että seikkailu ei mielestäni edellytä erityisesti Yksinäistä tapahtumapaikaksi. Mutta samalla tämä on epätyydyttävä siksi, että Yksinäisen skene elävöityisi tämän seikkailun kautta, ja seikkailu Yksinäisen kautta. Synenergiaa ei kannata heittää kaivoon. [quote:5ee9853e43="Bellad"]No tämä lyhyehkö peli johti kertomaan lähemmin Tovtarosien ja Yön Ratsastajien väleistä, ja jouduin lukemaan melko runsaasti pelinjohdollisten kiireiden lomassa Yön Ratsastajista ja Tovtaroksesta, ja jäikin melko selkeäksi että heidän (tai muidenkaan Far Place laisten (Amand)) suhteista ei oikein ole mitään mainintaa.[/quote:5ee9853e43] Silloin keksii... :) -G[/quote]
humis linkki 27. tammikuuta 2008 kello 18.54
humis 27. tammikuuta 2008 kello 18.54 linkki [quote:4ca778cacf="Garrik"][quote:4ca778cacf="humis"]Esimerkiksi Far Placen suhteen jokainen uusi artikkeli ja iteraatio on nyt kuronut hommasta oikeaa hyödyllistä kokonaisuutta - mutta vielä parempaan päästäisiin jos joku lukisi vielä sen koko valmiin kokonaisuuden ja artikkeleja säädettäisiin vielä sen mukaan, tarpeen tullen tiivistäen tai laajentaen.[/quote:4ca778cacf] Heti kun joku ilmoittautuu halukkaaksi, se motivoi muo kokoamaan jutut pakettiin ja lähettämään sen paketin halukkaille lukijoille tai laittamaan tänne linkkiä. Paketin kokoaminen taas motivoi mua käymään vielä kerran läpi juttuja.[/quote:4ca778cacf] Mä oon jo kertaalleen ilmoittautunut valmiiksi toimittamaan / lukemaan näitä. Tosin vielä enemmän hyötyä olis varmaan jos sen kokonaisuuden lukis joku joka [b:4ca778cacf]ei[/b:4ca778cacf] vielä oo matskuun muuten tutustunut/koskenut. Mut siis, lupaan lukea läpi ja kommentoida mitä puuttuu tai mikä on turhaa läskiä jos copypasteat homman kokonaisuudeksi. [quote:4ca778cacf="Garrik"]Toisaalta mä en haluais antaa tän proggiksen valua tavalla, jolla se on valunut marraskuun deadlinestä lähtien. [/quote:4ca778cacf] Täysin samoissa. Se, että deadline valui ohi ilman että uutta asetettiin tai aikataulusta muuten huolehdittiin teki hallaa. Uusi aikataulu ja sen seuranta tarvitaan ensi tilassa. Mielellään toivoisin itse asiassa jotain aikataulua myös agimorijutuille. On sellanen fiilis että niitäkin vois taas päästä vääntämään, mutta mylly pitäs saada käyntiin koko porukassa.
Korol linkki 27. tammikuuta 2008 kello 20.35
Korol 27. tammikuuta 2008 kello 20.35 linkki Olen samaa mieltä siitä, et laatuun kannattaa panostaa. Tällä hetkellä mulla on kiireitä. Tästä seuraa: 1) En ole lukenut Humiksen sankarimatkan uutta versiota. Tämän yritän pikimmiten. 2) En ole kerinnyt tehdä Belladin kanssa seikkailua eteenpäin. Tämän hetkinen versiohan on hyvin pitkälti muistiinpanotyyppinen systeemi. Eli ei edes pienellä säädöllä lehteen kelpaavaa. Tämän enempää en nyt ala itse seikkailusta tässä topikissa keskustelemaan. 3) En ole kerinnyt ollenkaan ajattelemaan agimori-artikkeleita, vaikkakin mulla on paljon muistinpanoja näistä ylhäällä. Haluan olla ehdottomasti tulevassa kirjoitusprosessissa mukana, mutta tällä hetkellä en mitenkään kerkiä. 4) En ole saanut yleiskuvaa Far-Place materiaalista, koska en ole kerinnyt lukemaan kaikkea tarpeeksi systemaattisesti. Ts. mäkin voin lukea kaiken uudestaan, jos joku kerää sen materiaalin kasaan. [aikataulusta en voi luvata mitään]
newsalor linkki 28. tammikuuta 2008 kello 9.02
newsalor 28. tammikuuta 2008 kello 9.02 linkki Greg oli sitä mieltä, ettei edes lakipaperien kanssa tartte säätää. Hän luottaa meihin implisiittisesti ja tietää meidän olevan suurin Gloranthan ja hänen ystäviään. Tällä hetkellä tärkein kysymys on mielestäni kuvitus. Kuvitusta tosissaan tarvitaan. Ehdotan siis seuraavaa: [list:45bebc1edb] [*:45bebc1edb]Lyödään Zin #3:seen tulevat jutut lukkoon. [*:45bebc1edb]Pistetään ylös montako kuvaa ne vielä kaipaavat. [*:45bebc1edb]Toimitetaan lista kuvittajille ja maanitellaan kuvittamaan! [/list:u:45bebc1edb] Materiaalia on tosiaan toistakin lehteä varten, mutta mua ei ainakaan haittaa, jos tämä numero on edellistä paksumpi.
Vesa linkki 28. tammikuuta 2008 kello 14.56
Vesa 28. tammikuuta 2008 kello 14.56 linkki Kuvituksesta pikaisesti tällainen infoviesti. Eli tuohon The Story of Hospitality myyttiin kyllä näkyi olevan kuvitusta, kuvat näkyivät ainakin minun wordissani silloin kun avasi tuon tekstin esikatseluun. Ilmeisesti ne hävisivät oikoluvun yhteydessä mutta eiköhän Spinosar saa ne pistettyä takaisin.
Garrik linkki 28. tammikuuta 2008 kello 15.47
Garrik 28. tammikuuta 2008 kello 15.47 linkki Hei Vesa, Tietääkseni Story of Hospitalityn versiossa ollut kuvitus oli netistä poimittua. Ts. sellaista kuvitusta mä olen tossa nähnyt, muuta en. -G
Garrik linkki 28. tammikuuta 2008 kello 15.52
Garrik 28. tammikuuta 2008 kello 15.52 linkki [quote:4011336ccd="newsalor"]Tällä hetkellä tärkein kysymys on mielestäni kuvitus. Kuvitusta tosissaan tarvitaan.[/quote:4011336ccd] Samaa mieltä. [quote:4011336ccd="newsalor"][list:4011336ccd] [*:4011336ccd]Lyödään Zin #3:seen tulevat jutut lukkoon. [*:4011336ccd]Pistetään ylös montako kuvaa ne vielä kaipaavat. [*:4011336ccd]Toimitetaan lista kuvittajille ja maanitellaan kuvittamaan! [/list:u:4011336ccd][/quote:4011336ccd] Tämä on olennaista. Mulla on kuvitusvastaavana pariin otteeseen jo kerennyt tulla paska fiilis, kun kuvittajalle on työn valmistuessa kertonut, että "tää kuva, jonka tekemistä varten petasit varta vasten omaa kallista aikaasi, tuleekin sitten johonkin myöhempään Ziniin puolen vuoden tai vuoden kuluttua". [Implisiittisesti: ruoskin sua vittuillakseni, tässä mikään kiire ollukaan.] Ei motivoi. Onneksi kuvittajat ovat olleet ymmärtäväisiä. Eli sisällöstä olisi olennaista päättää ennen aikataulutuksen lyömistä lukkoon: mihin artikkeleihin kuvituksia halutaan? -G
Garrik linkki 1. helmikuuta 2008 kello 16.32
Garrik 1. helmikuuta 2008 kello 16.32 linkki - 25 päivää ilman deadlinejä. - Ei ole kokonaisnäkemystä siitä, mistä artikkeleista ja aihepiireistä lehti rakennetaan. - Ei ole lehden valmistumiseen tähtäävää aikataulua, jossa eri työvaiheet on eritelty ja vastuut jaettu. Tämä ei kuulosta toimivalta lehtiprojektilta viimeisessä kaarteessa. Voisiko päätoimittaja kerätä langat käsiinsä ja hoitaa hommansa, jotta loppusuoralla päästäisiin maaliinkin. ASAP, bitte. :-x --------------------------------------- Seuraavan lehden sisällön suhteen mieleeni tuli vielä yksi vaihtoehto: [list:9d52b1c090][*:9d52b1c090]Sankarimatka:Destor /Eetu, 10 sivua + kuvat. [*:9d52b1c090]Sankarimatka: Heler/Matti, 9 sivua? + kuvat. [*:9d52b1c090]Vieraanvaraisuuden myytti/Topi, 3 sivua + kuvat. [*:9d52b1c090]Vilinar-seikkailu/Alison, 9,5 sivua + kuvat. [*:9d52b1c090]Loskalm-materiaali/Klaus, 5,5 sivua + kuvat. [*:9d52b1c090]Orlanthisauna/Toimitus, 4 sivua + kuvat.[/list:u:9d52b1c090] Lasken 41 sivua ilman kuvitusta, eli 48-sivuisen lehden kuvituksen kera. Jos Matin sankarimatka ei valmistu, kuvituksella voi korvata sivupuutetta. Sillä tavalla voisimme saada kasaan 40-sivuisen lehden + kannet, kun mukaan laskee pääkirjoitussivun ja mainoksen tai kaksi tulevasta materiaalista. Jos kannet laskee jo tuohon 40 sivuun, homma helpottuu vielä asteen verran. Eli jos seuraavaan lehteen suunniteltu materiaali jaetaan kahtia, Far Place voi aivan hyvin olla se puolikas, joka jätetään myöhemmäksi. (Nykyisin mittoihin paisuneena sen voisi itse asiassa paremmin julkaista jonain muuna kuin lehtenä. Ja ajan kanssa siihen saisi lisää jäntevyyttä, Yksinäisen kaupungin kuvauksen, ehkä lyhyet heimokuvaukset Amadista ja Tresistä, sekä ennen kaikkea pelattavampaa kamaa Belladin & muiden kynästä.) Nyt on vaihtoehtoja. Ja sitten päätöksiä... -G
Vesa linkki 1. helmikuuta 2008 kello 16.59
Vesa 1. helmikuuta 2008 kello 16.59 linkki Kiirettä pukkaa taas vaihteeksi. Silti liian passiivinen taas olen tämän projektin suhteen ollut joten koitanpa taas jotain ideointia tähän kasata. Nyt ihan ensimmäiseksi tosiaan tarvitsemme tietoon sen mistä jutuista seuraava lehti koostetaan. Näyttääkö Far Place -materiaali kaikkinensa sujuvalta kokonaisuudelta niin että voimme sen ajatella tulevan seuraavaan lehteen. Garrik jos ehdit, tee nyt se kokonaisteksti noista jutuista niille luettavaksi jotka siihen hommaan lupautuivat ja muillekin. Mielestäni jos Far Placesta on nyt toimiva kokonaisuus niin se olisi hyvä saada lehteen ja tähdätä sitten paksumpaan julkaisuun. Jos taas yleinen mielipide on se, että hommaa täytyisi edelleen työstää niin koostetaan lehden sisältö sitten kuten Garrik edellisessä viestissä ehdotti. Lehden valmistumisen tavoitteeksi on edelleen syytä pitää vuosikokousta, eli tämä edellyttäisi nyt nopeita päätöksiä yhteistuumin millä sisällöllä lähdemme lehteä työstämään. Tätä aikataulua noudattaen taiton olisi hyvä alkaa jo viimeistään helmikuun puolessa välissä, riippuen taittoporukan kiireistä. Tarkkoja deadlineja en nyt lyö koska sisältö on vielä avoin. Nyt siis tärkeimpänä on tarkastaa saadaanko Far Placesta näillä jo tehdyillä ja tekeillä olevilla jutuilla toimivaa kokonaisuutta. Kunhan olemme päässeet lehden sisällöstä yhteisymmärrykseen on deadline helpompi asettaa kun tiedämme ovatko mitkä jutut kesken. Onnistuuko esimerkiksi tuon Far Place -juttujen tsekkaaminen tämän viikonlopun aikana jo, että olemme taas ensi viikon alussa toivottavasti asteen viisaampia siitä mitä tulee tehdä? Keskeneräisiä juttuja ei kuitenkaan pidä enää venyttää yli helmikuun, vaan ne olisi suotavaa saada helmikuun alussa valmiiksi! Matti koita saada joku jeesimään kielen kanssa pian, jos ei onnistu niin eiköhän natiivi saa kuitenkin kieliasua sen verran hiottua jos siellä suurempia virheitä on. Taiton suhteen tällä hetkellä ovat vasta Garrik ja humis ilmoittautuneet mukaan. Onko muita halukkaita jotka kuvankäsittelyn taitavat ja editoinnin, Bellad? Entä miten on Turkan laita? Hän muistaakseni lupautui ainakin jossain vaiheessa että voi autella taiton ja editoinnin kanssa jos ehtii. Toivottavasti tämä nyt selkeytti edes hiukan tilannetta.
Nysalor linkki 1. helmikuuta 2008 kello 17.58
Nysalor 1. helmikuuta 2008 kello 17.58 linkki Vesa: [i:42f8282aa5]Nyt ihan ensimmäiseksi tosiaan tarvitsemme tietoon sen mistä jutuista seuraava lehti koostetaan.[/i:42f8282aa5] Tämä tieto tarvitaan myös painotarjousten pyytämisessä, jotta tiedetään sivumäärä. Minun puolestani lehti voidaan koostaa siitä materiaalista, mikä valmiiksi saadaan. [i:42f8282aa5]Keskeneräisiä juttuja ei kuitenkaan pidä enää venyttää yli helmikuun, vaan ne olisi suotavaa saada helmikuun alussa valmiiksi! Matti koita saada joku jeesimään kielen kanssa pian, jos ei onnistu niin eiköhän natiivi saa kuitenkin kieliasua sen verran hiottua jos siellä suurempia virheitä on.[/i:42f8282aa5] Eipä minulle ole oikein muuta keinoa kuin koettaa taas täällä foorumilla kuuluttaa jotakuta, joka olisi halukas muokkaamaan englanninnostani paremmaksi. Laitoin korjattavat tekstit nettiin homman helpottamiseksi: [url=http://www.nysalor.net/runequest/Zin3/Ernalda.rtf]Ernaldan myytti[/url] ja [url=http://www.nysalor.net/runequest/Zin3/Stations.rtf]Ernaldan etapit[/url]. Yksi vaihtoehto olisi tosiaan antaa se suoraan natiivin korjattavaksi. En tiedä, onko hänen yhtä helppo ymmärtää kuin suomenkielisen, mitä olen koettanut milläkin ilmauksella tarkoittaa, mutta olisin toki valmis selittämään asiaa.
Garrik linkki 1. helmikuuta 2008 kello 19.49
Garrik 1. helmikuuta 2008 kello 19.49 linkki [quote:7d54738b54]Toivottavasti tämä nyt selkeytti edes hiukan tilannetta.[/quote:7d54738b54] Rehellisesti sanottuna en tullut hullua hurskaammaksi. Lähetin Far Place -kamat humikselle luettavaksi, joten nyt ikäänkuin tyrkkäsit vastuun lehden sisällöstä päättämisestä humikselle. Toi Far Place -materiaali on siis saatavilla multa. Yksityisviestillä, jossa on sähköpostiosoite. Haluatko sen luettavaksesi, Vesa? 40 sivua siinä on. Äsh, lähetän sen sulle hetimiten, mitä tässä kuhnimaan. [quote:7d54738b54="Vesa"]Entä miten on Turkan laita? Hän muistaakseni lupautui ainakin jossain vaiheessa että voi autella taiton ja editoinnin kanssa jos ehtii.[/quote:7d54738b54] Turkasta otetaan kaikki irti mitä saadaan. Mies on kuitenkin vain alustavasti lupautunut pohtimaan layouttia, ei enempää. Kiire on meillä kaikilla. -G
Vesa linkki 1. helmikuuta 2008 kello 19.55
Vesa 1. helmikuuta 2008 kello 19.55 linkki [quote:f04d01427f="Garrik"] Rehellisesti sanottuna en tullut hullua hurskaammaksi. Lähetin Far Place -kamat humikselle luettavaksi, joten nyt ikäänkuin tyrkkäsit vastuun lehden sisällöstä päättämisestä humikselle. Toi Far Place -materiaali on siis saatavilla multa. Yksityisviestillä, jossa on sähköpostiosoite. Haluatko sen luettavaksesi, Vesa? 40 sivua siinä on. Äsh, lähetän sen sulle hetimiten, mitä tässä kuhnimaan. -G[/quote:f04d01427f] Laita joo ihmeessä, käsitin että laitat sen tänne yleisesti projektiin osallistuvien luettavaksi. Yritän saada luettua sen viikonlopun aikana ja laittaa kommenttia sitten tänne.
viljo linkki 2. helmikuuta 2008 kello 8.51
viljo 2. helmikuuta 2008 kello 8.51 linkki Tervehdys kaikille ja pahoittelut radiohiljaisuuden venymisestä. Olen ollut hyvin kiireinen, mutta nyt sattuu olemaan sellainen onnellinen(?) tilanne, että olen polvileikkauksen vuoksi sairaslomalla. Nyt minulla siis olisi aikaa. Loskalm-jutut menevät ilmeisesti ensi numeroon vai kuinka? Se sopii minulle. Jos ne julkaistaan, toivon, ettei nimeäni julkaista niiden yhteydessä, vaan tekijäksi laitetaan vaikkapa Antti Karjalainen. Kuvitukseen: muistaakseni tätä ei ole vielä käytetty. Se tosin löytyy kyllä sivuiltamme. http://users.utu.fi/marbat/hurme/muu/kuvat/Klasu18.png Sama jos kuvaa käytetään, sitä pitäisi poistaa nimi. Minulla on myös laaja paketti Dorastoria viimeistelyä vaille valmiina. Laajennetut kuvaukset Dorastor-kirjassa mainituista klaanin merkkihenkilöistä, uusi ja mielestäni hyvä kartta Dorastorista ja kuvaus Soderfallin tilan väestä. Siis ph:den legendaarisen tilan naapureista. Joko materiaali pamahtaa sivuillemme tai sitten sitä saa tunkea johonkin lehteen.
Garrik linkki 3. helmikuuta 2008 kello 1.17
Garrik 3. helmikuuta 2008 kello 1.17 linkki [b:05ce9fe38e]Kuvituksesta vielä[/b:05ce9fe38e] Laskeskelin, että Far Place -matskuun on about 25 kuvaa valmiina, jos tilattujen kuvien lisäksi kaivelen omia arkistojani. Noista n. 2/3 on ihan tähän skeneen piirrettyjä, loput hiukan geneerisempiä. Lisää kuvia voi tuottaa ja varmaan vielä tilata halukkailta kuvittajilta. -G
humis linkki 3. helmikuuta 2008 kello 21.44
humis 3. helmikuuta 2008 kello 21.44 linkki Nyt kun oon noita matskuja viikonlopullisen lukenut ja sulatellut, annan ääneni sille että julkaistaan kerralla tuhdimpi "double issue", johon tulee noi nykyiset Far Place jutut (+mahd Alone), sekä hospitality story + Destor + sauna + Vilinar, ja loput jätetään Agimori-numeroon. Fiilispohjalta tuntuu, että toi ois hyvin balanssissa oleva, lukijallekin miellyttävä lehtipaketti.
Garrik linkki 3. helmikuuta 2008 kello 23.02
Garrik 3. helmikuuta 2008 kello 23.02 linkki Joo, toihan on se, mitä saunateaserissa luvattiin. Tiukallakin taitolla sivumäärä kipuaa about sataan. :) -G
newsalor linkki 11. helmikuuta 2008 kello 15.19
newsalor 11. helmikuuta 2008 kello 15.19 linkki Olen ehdottomasti humiksen ehdotuksen puolella jo siitäkin syystä, että tuohon materiaaliin löytyy kohtuu hyvin kuvitus. 100-sivunen paketti on muutenkin mukavampi, eikä sen koko varmaan ainakaan jäseniä haittaa. Sivua kohtihan se tulee myös halvemmaksi painaa.
Vesa linkki 12. helmikuuta 2008 kello 17.04
Vesa 12. helmikuuta 2008 kello 17.04 linkki Nyt kun olemme seuraavan lehden sisällöstä päässeet yhteisymmärrykseen, ja tiedämme mitä sinne laitamme niin on aika laittaa nyt jonkin sortin deadlinea juttujen viimeistelyn suhteen. Itselläni tämä viikko kuluu tenttiin lukiessa ja töissä käydessä joten ihmeempiä muita juttuja lehden suhteen en ehdi nyt tekemään. 19.2 on siis deadline keskeneräisille jutuille, Bellad ja kump. ehtiikö seikkailu tuohon mennessä? Jos ei niin pari päivää tulee lisäaikaa mutta jos sekään ei riitä niin seikkailu jääköön pois. Alonen kuvaus kai silti voidaan julkaista vaikka tuota seikkailua ei saataisikaan ulos? 19.2 lähetän myös Matin tänne laittamat tekstit oikolukuun jos niiden kieliasua ei ole kukaan siihen mennessä korjannut. Voinet matti sitten laittaa vaikka tänne foorumille jos joitakin kohtia pitää oikolukijalle selittää tarkemmin niin voin välittää ohjeet.
Bellad linkki 13. helmikuuta 2008 kello 9.50
Bellad 13. helmikuuta 2008 kello 9.50 linkki [quote:da0acddcd5="Vesa"] 19.2 on siis deadline keskeneräisille jutuille, Bellad ja kump. ehtiikö seikkailu tuohon mennessä? Jos ei niin pari päivää tulee lisäaikaa mutta jos sekään ei riitä niin seikkailu jääköön pois. Alonen kuvaus kai silti voidaan julkaista vaikka tuota seikkailua ei saataisikaan ulos? .[/quote:da0acddcd5] 19.2. on aika kova. Juuri nyt teen 14-16h työpäiviä, kun tehtaalla vähän ongelmia uusien koneinvestointien kanssa, joten rahaa jaossa ylityöhalukkaille, ja kuten tavallista, poimin omani pois. Korol on teoksen kanssa jonkin verran työskennellyt, mutta en usko että se on vielä edes käännettävissä. Luulen, että on parasta tyytyä siihen, että se ei lehteen pääse, tai sitten täytyy tehdä seikkailun suhteen runsaasti karsintaa. Pitää pitää aiheesta Korolin kanssa palaveeria. Olen sinuun (vesa) yhteydessä perjantaina/lauantaina asian tiimoilta. Kertoilen samalla oman vastuualueeni satoa.
Garrik linkki 22. helmikuuta 2008 kello 14.36
Garrik 22. helmikuuta 2008 kello 14.36 linkki Tämmönen tylsä väli-ilmoitus: oikean elämän kiireet eivät jätä mulle olettamaani aikaa ZL-proggikselle nyt keväällä. Minun on valitettavasti pakko luopua kuvitusvastaavan ja mahd. taittajan pesteistä, ainakin toistaiseksi. ---- Kuvitustilanne on nyt siis sellainen, että Vilinar-seikkailuun on välttävästi kuvitusta ja Far Point -skeneen riittävästi kuvitusta. Orlanth pelastaa Helerin -sankarimatkaan on myös kuvitusta, ja jutun lyhyyden huomioon ottaen kuvitus saattaa hyvin riittää. Lisäksi on yksi tai kaksi kuvaa tuon samaisen sankarimatkan Ernaldan osuuteen. Toistaiseksi/tietääkseni ilman kuvitusta ovat Destor-sankarimatka sekä Hospitality Story. Kuvittamisesta taannoin kiinnostuneita tyttöjä taitaa olla pari-kolme. Kenelle laitan heidän yhteystietonsa, eli kuka haluaa hoitaa heidän mahd. nakittamisensa? ---- Sain noihin Far Point -juttuihin pari hyvää kommenttia Eetulta. Koetan keretä tekemään teksteille jotakin tämän suhteen. Kommentit tosin liittyivät suurelta osin juttujärjestykseen, joka on taiton heiniä. Brynavading-tradition kuvaus on tietenkin sääntöpuolen osalta vähän levällään, koska sääntöpuoli ei ole mun juttuni. Eetulla oli siihen hyviä pointteja, ja Korolilla ilmeisesti myös. Te voitte minun puolestani muokata jutun järkevään muotoon. Kaikki mitä olette ehdottaneet, on tuntunut tosi hyvältä. Yksinäinen jäänee joko toistaiseksi mun omaksi pöytälaatikkoprojektikseni, tai sitten joku innokas saa leikata ja liimata (ja halutessaan kääntää englanniksi) jutun valmiit & relevantilta tuntuvat osiot. [color=red:646da60b20]Vesa, mulle on tällä hetkellä epäselvää, mitkä Far Place -artikkelit sulla on oikoluettuina. Sieltä varmaan puuttuu yksi tai kaksi, joita joko ei ole lähetetty oikolukuun, tai joille en ole vielä tehnyt oikolukijan ehdottamia korjauksia. Ja kuinka tuore on tuorein Vilinar-editiosi? Haluatko luetella mulle sulla olevat valmiit jutut, vai onko parempi, jos pistän kaikki jutut sulle vielä kertaalleen? Samoin noi mainitsemani kuvat löytyvät enimmäkseen täältä multa. Osa niistä on skannaamattomia. Kenelle lähetän kuvat, ja onko skannauksella erityistä kiirettä? (Vastaa sähköpostiin, kiitos.)[/color:646da60b20] Jos lehtiproggis on päällä vielä huhtikuussa, saatan ehtiä hyppäämään uudelleen kelkkaan. Jos tulee joku erittäin selkeästi rajattu yhden-kahden päivän proggis, saatan löytää sille viikonlopun verran aikaa maalis-huhtikuussa. Menestystä, määrätietoisuutta ja kunnianhimoa lehdentekoon! T. Ilkka
Vesa linkki 18. maaliskuuta 2008 kello 15.05
Vesa 18. maaliskuuta 2008 kello 15.05 linkki Niin kun varmaan huomaatte lehtiprojekti on taas seisahtunut kuin salaman iskusta. No syitähän tähän on monia, ihmisten kiireet yms. Itselläni tässä on ollut sekä kiireitä että arjen murheita jotka söivät ison osan motivaatiota, käytännössä en ole oikein saanut pienintä ajatustakaan uhrattua nyt lehdelle. Pahoitteluni. Siirretään lehden julkaisua yli vuosikokouksen, tavoitteena ropecon. Vuosikokouksessa toivonmukaan saadaan face-to-face keskustelua aikaiseksi.
Juha R linkki 9. toukokuuta 2008 kello 16.16
Juha R 9. toukokuuta 2008 kello 16.16 linkki Lehdenteko tuntuu kokeneen täydellisen mahalaskun. Se on noloa sikäli kun materiaalia on kerrottu olevan täysin riittävästi. Aiotteko tehdä asialle mitään? Garrik kai pohti aikoinaan materiaalin julkaisemista www-sivuilla ellei lehti synny - kannattaisikohan palata tähän suunnitelmaan ja antaa zinille armonisku? (Mitä itse voisin tehdä asialle vittuilun lisäksi? No uskoisin voivani auttaa ZL:n taitossa, jos sellaista tarvittaisiin.)
Vesa linkki 9. toukokuuta 2008 kello 16.28
Vesa 9. toukokuuta 2008 kello 16.28 linkki Lehti tulee ulos ropeconiin mennessä. Tällä hetkellä homma on oikeastaan enää kiinni taitosta ja kuvituksesta johon toivon mukaan saadaan korjausta. Pari tekstiä roikkuu edelleen oikolukuvaiheessa mutta omien kiireitteni takia en ole ehtinyt lehteä edistämään tässä kevään mittaan sitten millään. Maanantaina on viimeinen tentti ja sen jälkeen pitäisi olla aikaa taas lehdellekin, joten ensi viikolla aloitan sitten viimeisen rutistuksen. Kartoitan kaikki oikoluetut ja valmiit tekstit sekä koitan ottaa yhteyttä kuvittajiin ja saada heitä tekemään puuttuvaa kuvitusta. Taiton suhteen olemme ilmeisen hyvässä jamassa jos meillä on osaavaa ja halukasta taittoväkeä. Juhan lisäksi halukkuutensa taittoon ovat ilmoittaneet humis sekä Bellad ja Suomalaisen Samuli saattaisi voida osallistua tähän mutta minun täytyy asia varmistaa. Mitä tulee nettilehteen niin siitä ideasta en diggaa sitten pätkääkään. Omasta mielestäni konkreettinen lehti on paljon parempi ja miellyttävämpi vaihtoehto. Minä en oikeastaan tykkää yhtään lukea kauhean pitkiä tekstipläjäyksiä tietokoneen ruudulta joten siinäkin mielessä olen painetun tekstin kannalla. Eli niin kauan kuin minä päätoimittajan virkaa yritän jotenkuten toimittaa niin pitäydymme tuossa painetussa tekstissä ja jos emme saa lehteä coniin mennessä ulos niin vetäydyn suosiolla sitten koko projektista. Siihen saakka kuitenkin koitamme saada lehden ulos vaikka väkisin, tosin laatua ylläpitäen. Vuosikokouksessa keskustelimme myös lehden koosta ja päädyimme jotakuinkin yksikantaan siihen, että teemme tästä numerosta normaalia suuremman, ehkäpä kirjamaisen painoksen. Lehteen siis tulee kaikki valmis Eastern Far-Place ja Orlanthi-matsku sekä lisäksi Alisonin seikkailu. Haluaisinkin nyt tätä foorumia selailevilta vaikka tähän ketjuun kuittauksen ketkä ovat vielä mukana ja kuinka aktiivisesti niin nähdään millä miehityksellä ja miten painamme tästä edespäin kohti RopeConia ja valmista Ziniä.
Juha R linkki 9. toukokuuta 2008 kello 18.13
Juha R 9. toukokuuta 2008 kello 18.13 linkki Selvennän sen verran että en tarkoittanut mitään Zinin nettiversiota vaan sitä että hyvä materiaali etsisi muun kodin itselleen. Esim. world wide webistä. Oikeesti tämmöiset monen kuukauden tauot ei tee hyvää näille projekteille. Kiireitä on kaikilla, mutta jos mitään edistymistä ei tapahdu (tai se tapahtuu salassa) niin menee usko ja kiinnostus. Että ei kun toimittamaan! Ei se synny synnyttämättä, sanoi jo Väinö rautakaudella. Taittamiseen en mitenkään änkeä. Mulla on vaan siihen aika hyvät materiaaliset resurssit, vaikkei paljoakaan kokemusta. Mutta taittamista ennen tarttis tietää AIKA PALJON käytännön seikkoja siitä, mitä täsmälleen ollaan tekemässä. Mm. sivumäärä, lehden koko, mitä vaatimuksia painolla jne. Ennen on edes turha aloittaa.
Nysalor linkki 9. toukokuuta 2008 kello 18.24
Nysalor 9. toukokuuta 2008 kello 18.24 linkki Vesa: [i:0e56cb8730]Haluaisinkin nyt tätä foorumia selailevilta vaikka tähän ketjuun kuittauksen ketkä ovat vielä mukana ja kuinka aktiivisesti niin nähdään millä miehityksellä ja miten painamme tästä edespäin kohti RopeConia ja valmista Ziniä.[/i:0e56cb8730] Mukana olen, vaikkakaan taitossa minulta ei kannata toivoa mitään apua, kun siihen eivät taitoni riitä. Olen lupautunut kyselemään painotarjouksia, kunhan on selvempi kuva lehden sivumäärästä ja muista vaatimuksista. Kalikokselle on varattu yhdistyspöytä Ropeconista, joten Zinin tarjolle saamista varten on paikka valmiina.
humis linkki 9. toukokuuta 2008 kello 19.22
humis 9. toukokuuta 2008 kello 19.22 linkki [quote:8ee6133452="Vesa"] Vuosikokouksessa keskustelimme myös lehden koosta ja päädyimme jotakuinkin yksikantaan siihen, että teemme tästä numerosta normaalia suuremman, ehkäpä kirjamaisen painoksen. Lehteen siis tulee kaikki valmis Eastern Far-Place ja Orlanthi-matsku sekä lisäksi Alisonin seikkailu.[/quote:8ee6133452] Err.. ei se ihan näin mennyt mun käsittääkseni. Vaan Make painokokemuksellaan totesi, että siinä bout 56-64 sivun kohdalla on painokoneiden sweet spot, josta ylöspäin meneminen luultavasti maksaa hunajaa (ja tämä bout 60 sivuahan on myös se mitä muutkin Glorantha-lehdet on vetäneet). Mun muistini mukaan todettiin lähinnä, et kaikki mahdollinen pitäs taittaa, ja ne jotka on jo valmiita saman tien, koska ne julkastaan kuitenkin seuraavan parin numeron sisällä. Taittovalmiista versioista sais sit taas tietää paljon paremmin mitä mikin vie ja vois koota sopivat numerot.
Vesa linkki 10. toukokuuta 2008 kello 7.31
Vesa 10. toukokuuta 2008 kello 7.31 linkki Joo, noinhan se taisi olla. Tosin muistaakseni pohdimme myös sitä, että tiedustelemme painotaloilta hintoja myös isommille sivumäärille ja jos ne eivät aivan huimia summia ole niin painamme isomman kirjasen ja sitten jos Kalikoksen tili ei anna myöden niin laitamme sitten vähän omistamme mukaan. Kunhan saan tuon maanantaisen tentin alta pois, niin rupean kasailemaan nyt noita valmiita ja oikoluettuja tekstejä. Onko meillä muuten toiminnassa mitään tiedostoaluetta jonne nuo tekstit voi uppia että taittajien olisi helppoa ne sieltä sitten poimia, vai pistetäänkö ne liikkeelle vaan sähköpostitse?
Garrik linkki 13. toukokuuta 2008 kello 13.31
Garrik 13. toukokuuta 2008 kello 13.31 linkki Helou, Oon siirtynyt muihin proggiksiin, kun viimeisistä Glorantha-peleistäkin on jo kohta vuosi. Mutta sikäli kun mun juttujeni tiimoilta tulee vielä selkeästi eksplikoituja kysymyksiä tai keskustelua, niin tottakai puhun suuni puhtaaksi. Kuvituspuolella taidan edelleen olla FarPlace-kuvituksen portinvartija. Ja Alisonin seikkailuun mua huvittais myös kovasti piirtää pari lisäkuvaa, kun ne vaan olisivat niin hyvä juttu niin hyvälle jutulle, ja kun Alisonin kanssa tuli juteltua tosi paljon siitä seikkailusta. Sellainen peruskartta mulla on siihen jo valmiina. [i:488cbc8154]Mutta en aio kyllä pistää rikkaa ristiin, ennen kuin ruoska heiluu ja selkä on deadlinea vasten.[/i:488cbc8154] Jos ZL ei vedä kuin 40-60 sivua, FarPlace-matskusta voi leikata pois. Leppoisalla taitolla ja muutamalla isolla kuvalla Alisonin, Eetun, Matin, Topin ja toimituksen yhteiset jutut kyllä varmasti täyttävät lehden. Artikkelikokoelmana ne lienevät myös lähempänä ZL:n ideaa kuin iso kasa yhden ihmisen kirjoittamaa spesifiä tavaraa. Pari kokosivun täytekuvaa saatte vaikka multa, jos sellaisia kaivataan. On jo melkein nostalginen olo, kun kattelee noita artikkeleja koneelta: tällaisessakin olin mukana silloin 2007. :) -G
Ugly Psycho linkki 15. toukokuuta 2008 kello 6.04
Ugly Psycho 15. toukokuuta 2008 kello 6.04 linkki Garrik: minä ainakin haluaisin ehdottomasti nähdä nuo Far Place -artikkelit lehdessä! Että eipäs karaata mihkään!