humis
linkki
7. tammikuuta 2008 kello 18.51
|
humis
7. tammikuuta 2008 kello 18.51
linkki
|
Mongooselta on tullut jo iso läjä Gloranthaa käsitteleviä MRQ-kirjoja. Mulla on niistä useimmat, vaikka en niitä kaikkia vielä ole lukenutkaan. Tuntuu kuitenkin, että aika moni suhtautuu MRQ:n kirjoihin hieman nihkeästi ja epäilevästi. Erityisesti ne joilla jo on kattava Glorantha-kirjasto.
Niinpä ajattelin, että voitaisiin yhdessä hieman vinkkailla sekä hyvistä että huonoista MRQ:n Glorantha-kirjoista siitä näkökulmasta, mitä uutta niillä on meille wanhaparta-Gloranthafiileille.
Mun tän hetken fiilikset:
[list:d8788b7d26]
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Elfs[/b:d8788b7d26]: paras tähän mennessä vastaan tulleista kirjoista (johtuu ehkä siitä että samasta matskusta on tulossa HQ-kirja:). Hyväntuntuinen, erilainen, Aldryameille sopiva ja toimiva kokonaismaailmankuva kultteineen oli mulle tän tärkeintä antia, mutta myös Aldryamimetsien rakennetta käsitellään pätevästi (joskin lyhyesti) ja samoin Errinorusta oli kiva lukea. Kannattaa myös ehdottomasti lukea Mongoosen lehdestä [url=http://www.mongoosepublishing.com/pdf/sp51rpg.pdf]nettiartikkeli[/url] Mee Voralan perillisistä. Läpyskän ainoa ongelma on jo mainittu kerronnan pintapuolisuus. Ei siis vaikuta siltä, etteikö asioita olisi mietitty hyvin ja loogisesti, mutta niistä vain ei kerrota kovin syvällisesti.
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Dragonewts[/b:d8788b7d26]: olin pettynyt. Mitään kokonaiskuvaa ei muodostu. Eikä kyse ole edes siitä etteikö drakoliskoja voisi ymmärtää. Tässä väitetään että voidaan mutta selityksen takana ei tunnu olevan mitään. Se kolisee tyhjyyttään. Tosin, jos tämän luettuani otan sen osan joka on tuttua aikaisemmista lähteistä, mulla alkaa olla aavistus siitä mikä drakoliskojen maailmankatsomus oikeasti on..
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Jrustela[/b:d8788b7d26]: olen lukenut vasta magic- ja religionosuudet. Religion ei kauheasti innostanut RQ-kulttikuvauksineen, mutta magic oli täyttä ja asiantuntevaa rautaa jumaltietäjien sankarimatkaamisesta, asenteesta ja näkökulmasta siihen.
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Player's guide to Glorantha[/b:d8788b7d26]: täysin turha hankinta ellei halua tehdä MRQ-säännöillä hahmoja eri puolilta Gloranthaa
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Magic of Glorantha[/b:d8788b7d26]: ei säväyttänyt. Drakonisen mystisismin kuvaus oli ihan 'ok', mutta syvempää ymmärrystä siitä tuntui olevan turha hakea
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Cults of Glorantha vol 1[/b:d8788b7d26]: täysin turha ellei halua pelata MRQ-säännöillä (ja mitä mongoosen foorumeilta kuuluu niin ei toimi niilläkään:)
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]The Clanking City[/b:d8788b7d26]: Siis häh? Jumaltietäjät jotka nyt siis kuitenkin on Malkioneja tekee jumalan ja sit palvoo sitä? Ja sit jostain syystä Shingallion päättää et kaikkien pitää puukottaa toisiaan selkään koska se on evoluutiota. En ole vielä lopussa, mutta vihastuttaa koko ajan lukea, kun missään ei oo mitään järkeä ja kaikki on vaan tyhjää goottisteampunkkia WOD-klaaneilla.
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Ralios PDF[/b:d8788b7d26]: hyvää taustakamaa Ralioksesta, joskin tosi koditon-seikkailija-pelaamiseen orientoitunutta
[*:d8788b7d26][b:d8788b7d26]Trolls[/b:d8788b7d26]: en ole lukenut vielä.
[/list:u:d8788b7d26]
|
newsalor
linkki
7. tammikuuta 2008 kello 19.46
|
newsalor
7. tammikuuta 2008 kello 19.46
linkki
|
[list:be045761d1]
[*:be045761d1][b:be045761d1]Jrustela[/b:be045761d1]: Kaikki tämän kirjan Glorantha-tieto on musta saatavilla kohtuu hyvin noista keskeneräisistä teoksista, joita tuolla hyllyillä piisaa. Kirjassa on kuitenkin reippaasti hyödyllistä tietoa seikkailijalle.
[*:be045761d1][b:be045761d1]Player's guide to Glorantha[/b:be045761d1]: Ei tosiaan Glorantha tiedon kannalta mitenkään oiva opus, mutta mikäli RQ:ta Gloranthassa pelaa, niin kannattava hankinta.
[*:be045761d1][b:be045761d1]Magic of Glorantha[/b:be045761d1]: Kirjan jumaltietäjä osa oli aikamoista skeidaa. Wyrmin ystävistä taas on turha etsiä mitään syvällistä, mutta heidän magiansa oli kuitenkin toteutettu mielenkiintoisesti ottaen huomioon just tuollaisen seikkailupelaamisen lähtökohdat. IMO pelattuna liskonhalaajat tuntuisivat oikeasti sopivan erillaisilta. Kirjan EPH:t olivat valtaosin ihan hirveätä schaissea.
[*:be045761d1][b:be045761d1]Cults of Glorantha vol 1[/b:be045761d1]:Itseasiassa diggasin tästä kirjasta. Divine magic on yllättävän ovelaa ja tykkäsin monista loitsuista. Mongoosen foorumeita en ole selaillut, mutta voisin tälle foorumille heittää joitain mietteitä ilmaan. Syvyyttä toki kirjasta on turha etsiä, mutta näkisin silti, että Gloranthan Kultteihin nähden tämä on selkeä parannus.
[*:be045761d1][b:be045761d1]Cults of Glorantha vol 2[/b:be045761d1]: Tykkäsin tästäkin kirjasta, mutta vain siksi, että mielestäni animismista oli saatu ihan siistiä.
[*:be045761d1][b:be045761d1]Trolls[/b:be045761d1]: Jostain syystä tunsin suurta vastenmielisyyttä tätä kirjaa kohti, vaikka itseasiassa se ei ole huono, vaan keskinkertainen. Alkuperäinen Trollpak oli vaan niin upea, että olisin odottanut enemmän sisältöä tältä kirjalta. Tottahan tuo on, että taustaa on paljon ja pitäähän sitä uusille harrastajille vähän säännöstellä, ettei pää hajoa... Tästä huolimatta silmään pisti kaikenlaista kummallista rautaa syövistä peikoista ties mihin muuhun kummallisuuteen.
[*:be045761d1][b:be045761d1]Ralios[/b:be045761d1]: Tykkäsin tästä ja toisen ajan gloranthakirjan lopun aluekuvauksista siksi, että oikeasti, jos pelataan ns. perinteiseen seikkailupelaamis -tyyliin, niin nämä tiedot ovat oikeasti niitä, joita siihen tarvitsee! Mihin menisin nukkumaan? Kuka antaa tehtävän? Mistä ostan aseen? Näihin ja muihin kysymyksiin saa hyviä vastauksia. Itse Ralios-kirjan Glorantha-sisältö on vähintäänkin epäilyttävää. Vähän ihmetyttää, kun Sartarin kokoisessa maassa oli 12 klaania, jotka eivät suostuneet liittymään heimoiksi. Täytyy asukastiheyden olla tosi pieni tai sitten noi klaanit ovat älyttömän isoja. Älyttömin yksityiskohta oli kuitenkin timanttikääpiö, joka asui Nidassa, joka oli siis niitä alkuperäisiä timanttikääpiöitä, eli se oli tehty timantista! Alkuperäisiä mostaleita Nidassa ei taas näyttänyt asuvan, vaikka Glorantha-tietämykseni sanoo, että siellä pitäisi asua niitä kolme kappaletta.
[/list:u:be045761d1]
Summa summarum: Syvällinen näkemys loistaa poissaolollaan noissa kirjoissa, joita minä olen lukenut. Lisäksi joukossa on aina ärsyttäviä "virheitä", vaikka mikä minä olen sanomaan, mikä on virhe... Oleellista kuitenkin on, että vaikuttaisi siltä, että seikkailupelaamisen matskuksi nuo kirjat toimivat oikein hyvin. Eikähän sitä aina tarvitse nipottaa siitä, onko Dracokuningas sellanen siisti dracolisko, kuten King of Dragon Passissa, vai klanthinsa perseeseensä tunkenut väsyneen näköinen liskomies, joka jakaa majatalossaan ... khöm ... kaupungissaan tehtäviä seikkailijoille.
|
humis
linkki
13. tammikuuta 2008 kello 19.36
|
humis
13. tammikuuta 2008 kello 19.36
linkki
|
Nyt kun sain Clanking Cityn luettua niin on kyllä pakko vähän vaahdota ja samalla tiukentaa varoitusta, nimittäin se on musta ehdottomasti huonoin Glorantha-kirja minkä olen ikinä lukenut.
Tai oikeastaan sitä ei edes pitäisi kutsua Glorantha-kirjaksi. Selvästikään kirjan kirjoittaja ei tiedä mitään Gloranthasta. Koko kirjan sisältö on täysin irrallaan muusta maailmasta, eikä missään ole mitään järkeä.
[list:6638c6e230]
[*:6638c6e230]Aina kun jotain pitäisi selittää, viitataan vain "magiaan". Useimmiten vielä viitataan siihen, että jumaltietäjät eivät ole vielä selvittäneet miksi näin on, mutta näin on. Ja koskaan näissä ei ole mitään oikeaa maailmansisäistä järkeä, vaan ne ovat vain pelitasapainoa ja laiskuutta, tai "tää ois siistiä" ja laiskuutta: "It is impossible to mix different lens types, such as an obsidian left eye and a ruby right. For reasons the Zistorites are still researching, such placement misaligns a sorcerer's vision and renders him near-blind, as well as creating severe headaches and bleeding from the ears and nose."
[*:6638c6e230]Välillä älyttömyyksiä ei edes vaivauduta selittämään: "Atop this hideous automaton is a retractable turret cannon, which fires blasts of pure magical energy. [...] Energy Cannon: This weapon releases a surge of magical power, used to inflict grievous damage on those unlucky enough to be caught in its fire arc" ja "... three portcullises, each meticulously painted with thousands of tiny Zistorite holy symbols. These metal barriers vibrate day and night, charged with some kind of lightning magic powered from rumbling machines in the stone walls."
[*:6638c6e230]Onneks ulkopuolelta tulevalla EWF:n agentilla ei oo mitään vaikeuksia ymmärtää tätä muuta Gloranthaa valovuosia edellä olevaa tekniikkaa. Raportissaan Delectille hän mainitsee edellisen lisäksi mm: "This is despite the fact that nothing in the Jindarl factory, which once made a synthesised acid for use in cleaning corrosion from the Great Machine, is actually of any further use. Yet the automated processes remain and in absence of any acid being produced, clockwork piston-based venting system releases its built-up pressure every few hours."
[*:6638c6e230]Ja siis tosiaan, nää malkionit palvoo itse kehittämäänsä jumalaa.
[*:6638c6e230]Ja jotenkin tää puhtauden riimun metsästys liittyy siihen, et pitää muuttaa lihaa metalliksi, mut miks, se ei koskaan käy selväksi.
[*:6638c6e230]Ja niiden koko saari (mukaan lukien monta neliökilometria maan alla) on siis täynnä metallia ja satoja metallisia tehtaita ja johtoja ja mäntiä, mut jostain syystä niillä ei oo raaka-ainepulaa vaik saareen ei saarron takia pääse (paitsi teleporttaamalla).
[*:6638c6e230]Ai ja jo yks tehdas tekee päivässä muuten kylälliselle ihmisiä taika-aseet. Jonka lisäks näillä on muuten SIZ 100 tappokoneita. Mut ei, ne ei murra piiritystä.
[*:6638c6e230]Itse asiassa piirityksestä ei toisaalta sanota mitään konkreettista. Mut hei kamoon, sehän on jo käytännössä ulkopuolista maailmaa!
[*:6638c6e230]Mainitsinko jo WOD-klaanit, eikun sori kaupungin viisi kilpailevaa faktiota. (mikä ei ole ylläri kun ottaa huomioon että kirjoittajalla on aikaisemmin alla Vampire- ja Werewolf-kirjoja)
[*:6638c6e230]Ja että koko kirja vaikka ihan erikseen Gloranthastakin otettuna onnistuu olemaan lattea, epäinnostava, sekava ja turha, eikä mitään kokonaisuutta muodostu missään vaiheessa.
[/list:u:6638c6e230]
AAAARGH JA KIROUS JA KUOLEMA KONEJUMALILLE JOTKA TOIVAT TÄMÄN SAASTAN LUETTAVAKSENI.
|
Garrik
linkki
14. tammikuuta 2008 kello 13.45
|
Garrik
14. tammikuuta 2008 kello 13.45
linkki
|
Heitänpä teille lukeneille pari kysymystä:
Jos olen enimmäkseen kolmannella ajalla, sankarten sotien aikaan ja Sartarissa pelaileva heppu, joka tosin käyttää ainakin ajoittain RQ-engineä, suositteletteko mitään noista luettavakseni. Olen kiinnostunut enemmän kampanjan taustamatskusta kuin valmiiksi pureskelluista seikkailuista tai stateista.
Esim. auttaako toisen ajan kirjat keksimään, minkälaisia fyysisiä ja maagisia jäänteitä Ewfin väki olisi voinut jättää jälkeensä?
Entä löytyykö noista kirjoista sellaista myyttiä ja faktaa, jota esim. History of the Heortling People ei sisällä?
-G
|
Kasila
linkki
15. tammikuuta 2008 kello 12.21
|
Kasila
15. tammikuuta 2008 kello 12.21
linkki
|
asda ;)
|
humis
linkki
15. tammikuuta 2008 kello 19.07
|
humis
15. tammikuuta 2008 kello 19.07
linkki
|
[quote:fc5ae753ca="Garrik"]
Jos olen enimmäkseen kolmannella ajalla, sankarten sotien aikaan ja Sartarissa pelaileva heppu, joka tosin käyttää ainakin ajoittain RQ-engineä, suositteletteko mitään noista luettavakseni. Olen kiinnostunut enemmän kampanjan taustamatskusta kuin valmiiksi pureskelluista seikkailuista tai stateista.[/quote:fc5ae753ca]
Jos on kiinnostunut RQ-säännöistä niin sit esim. noi kulttikirjat + magic of glorantha saattaa kiinnostaa. Erityisesti kulttikirjoissa on portattu HW/HQ:n vanhaa RQ:ta monipuolisempaa uskonnollista maailmankuvaa RQ:n säännöille.
Jos taas ei, niin ei jää paljoa suositeltavaa. Glorantha: the Second Age:ssa on ihan hyviä kuvauksia EWF:n kaupungeista, ja Elfs:istä tykkäsin kuten jo mainitsinkin. Drakoliskokirjassa on myös kerätty ihan hyvin kaikki olemassaoleva omituisdetaljitieto yhteen paikkaan, jos sitä haluaa pohdiskella.
|
Nasse
linkki
15. tammikuuta 2008 kello 21.27
|
Nasse
15. tammikuuta 2008 kello 21.27
linkki
|
[quote:aae8b9f6e9]Huomautan, että teistä kukaan ei tiedä sitä mitä tapahtui toisella ajalla. Monguusen kirjat voivat olla vain Jumaltietäjien oikku. Mutta minulle raikas tuulahdus gloranthasta.
Mielestäni Grekit ja muut naavat saavat painua helevettiin nillittelyineen ja shamanismeineen. Maailma pitää saada ihmisille ja sinne pitää saada kirjoja, enemmän kun kerran 10 vuoteen (+ fani eeppokset). [/quote:aae8b9f6e9]
Meikäläinen on aika pitkälti samoilla linjoilla Kasilan kanssa. Erityisesti pännii tuo Moon Designin saamattomuus noissa julkaisuasioissa. Välillä tökkii myös tuon World of Glorantha Yahoo groupin filosofioinnit ja uskontotärinät, vaikka ne toki Gloranthaan kuuluukin.
Ja tämä ei ole mitään HQ dissausta, sillä mielestäni se on helvetin hyvä peli ja sitä tulee pelattua saman verran kuin RQ:takin.
Hattua täytyy kyllä nostaa Mongoosen poppoolle kirjojen tiheästä julkaisuaikataulusta ja tasokin on keskimäärin ollut mielestäni ihan hyvä.
Erityisesti Jrustela ja Kulttikirja 2 sekä sankarimatkailuosio Magic of Gloranthasta ovat olleet todella hyödyllisiä meikäläisen kolmannen ajan merikampanjassa.
Clanking City oli osiltaan pettymys lähinnä siitä johtuen, että kirja on lopulta vain pintaraapaisu kaupunkiin ja siitä olisi voinut kirjoittaa huomattavasti tuhdimmankin kirjan.
Garrikille sen verran infoa, että meikäläisen mielestä kulttikirja 1 voittaa mennen tullen vanhan RQ3:sen kulttikirjan ainakin kulttikuvauksissa ja Clanking Cityä voi käyttää pohjana vaikka jollekkin tutkimusmatkaseikkailulle. Ainakin se on vähän normaalista poikkeava ympäristö.
Väittivät tuolla Mongoosen sivuilla, että tänä vuonna tulisi lisää tietoa EWF:stä, josta voi irrota jotain myös kolmannen ajan Sartariin sijoittuvaan peliin.
|
newsalor
linkki
16. tammikuuta 2008 kello 5.20
|
newsalor
16. tammikuuta 2008 kello 5.20
linkki
|
Mietin tarkemmin tuota pelaajan kirjaa ja vähän muitakin kirjoja.
Itseasiassa jos ei ole esim. Gloranthan Visionsseja tai vaikka HW:n Glorantha-kirjaa lukenut, niin onhan noissa kirjoissa hitosti hyvää taustaa pelaajille. Uskoisin, että esim. pelaajan kirjasta saisi hyvin nopeasti kulttuurinomaisen fiiliksen MRQ-pelaajahahmolle.
Pelattavaa kamaa, vaikka välillä jääkin pinnan raapaisuksi.
|
humis
linkki
16. maaliskuuta 2008 kello 12.23
|
humis
16. maaliskuuta 2008 kello 12.23
linkki
|
Nyt oon lukenu myös Blood of Orlanthin, ja yllätyin täysin siitä kuinka hyvä se on!
Kirja on kolmeen osaan jaettu laajennettu skenaario joka sijoittuu EWF:n eteläisille rajamaille. Koska seuraavaksi käsittelen osia rakenteesta joista diggasin eniten, [b:0aa6ed1b9b]spoilerivaroitus[/b:0aa6ed1b9b] lienee paikallaan.
Ensimmäisessä osassa juostaan varkaan perässä, mutta osan oikea tarkoitus on ovelasti esitellä seutu matkakertomuksen kontekstissa pelaajille. Eikä esittely ole ollenkaan huono. Vaikkei se täysin mun näkemystä Orlantheista vastaakaan, saa osuudesta elävän ja aidon kuvan yhdestä mahdollisesta alueesta geografisine, poliittisine ja kulttuurisine sidoksineen ja jännityksineen. Erityisesti kulttuurin ja uskonnon käyttö yllättää muihin MRQ-kirjoihin verrattuna syvyydellään, ajoittaisella aidolla oivaltavuudellaan ja oikean kompleksin läsnäolon tunteellaan.
Tämän jälkeen toisessa osassa sitten käännetään kaikki päälaellaan kun seutu nousee kapinaan EWF:ää vastaan. Erityisesti diggaan siitä, miten nyt sitten kaikki paikat ja hahmot jotka aikaisemmin matkalla ova tulleet tutuksi asettuvat eri kontekstiin ja perspektiiviin. Lisäksi osan skenaariot sisältävät mm. aitoja mielenkiintoisia moraalisia dilemmoja, ja koko osuus on rakennettu niin että sodan muuttuvan dynamiikan, riemun ja tappiomielialan vaihtumisen läpikäynti on hyvinkin mahdollista.
Kolmannessa osassa onkin sitten vuorossa sankarimatka. Tämä on valitettavasti teoksen selvästi heikoin osa. Sankarimatka on myyttisen merkityksen suhteen varsin tyhjä, päätoiminta tapahtuu aivan toisaalla ja matka on myös täysin mättökeskeinen. Lisäksi skenussa ei mainita mitään mekanismia jolla hahmoille edes kerrottaisiin myytti ennen matkaa, Silti, näistä puutteistakin huolimatta matka toimii hyvin koko kampanjan draaman kaaren päätöksenä.
On kirjassa joitain muitakin huonojakin puolia. Ensimmäisen osassa on turha ristiriita varkaan kiinnisaamisen kiireen ja toisaalta paikalliskulttuurin tutustumisen välillä, NPCiden sinällään esimerkillisen mehukkaista suhteista ja niiden muutoksista ei oteta kaikkea irti, vaan keskitytään enemmän perinteisiin action-kohtauksiin. Lisäksi vaikka skenu väittää olevansa mahdollista pelata sekä orlanthi, EWF että jumaltietäjänäkökulmasta, eivät näkökulmat selvästi ole tasapainossa. Eniten sisältöä tuntuu olevan orlantheille, sitten EWF:lle. Jumaltietäjähahmoillekin kyllä löytyy kirjasta kaari, mutta se on huomattavasti typistetty ja keskittyy aivan eri asioihin kuin missä kirjan pääsisältö on.
Silti, kokonaisuudessaan ehdottomasti tähän mennessä paras MRQ:n Glorantha-kirja, ja myös tähän mennessä ainoa MRQ-kirja, jonka ei tarvitse hävetä hyllyssä HQ-kaman vieressä.
|