Vanha foorumi

Takaisin

[Far Place] Alone

Zin Letters -tekijäfoorumi
Garrik 19. marraskuuta 2007 kello 0.24
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 19. marraskuuta 2007 kello 0.24
Garrik 19. marraskuuta 2007 kello 0.24 linkki [size=18:7a4fdb1308][b:7a4fdb1308][color=blue:7a4fdb1308][url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/City%20of%20Alone.pdf]Uusi, keskeneräinen versio[/url] lisätty ma 4.2.2008.[/color:7a4fdb1308][/b:7a4fdb1308][/size:7a4fdb1308] Huomenta, Sain nyt kokoon [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/City%20of%20Alone.pdf]tällaisen jutun Yksinäisen kaupungista[/url]. Tämä on eka mun juttu, jossa päästään kunnolla paikallistasolle hääräämään. Kuitenkaan en ole ihan varma tästä. Itse asiassa Yksinäisen kuvaus on se, mistä aloitin kirjoittamisen joskus puoli vuotta sitten. Esitys on muuttunut matkalla ihan kokonaan, mutta en tiedä, onko tulos vieläkään kondiksessa. Tämä ei ehkä avaudu ihan yksin. Komppamassa on "Alone Confederation History" ja "Eastern Far Place Gazetteer". Niissä kuvataan seudun historiaa, viimeaikaisia muutoksia, Yksinäisen heimoliittoa sekä lyhyesti mm. Humaktien Mustan Sormen Pataljoona. En nyt laita niitä tähän, kun molemmat on jo oikoluettukin. Mutta olettaen, että tällaista lisäinfoa on saatavilla: 1) Kiinnostaako, tekeekö tällä mitään? 2) Auttavatko henkilökuvaukset luomaan visioita paikallisesta väännöstä? Pitäisikö niitä olla lisää vai joko riittää? 3) Jääkö joku oleelliselta vaikuttava asia epäselväksi? 4) Ajattelin editoida toisen näistä pois: "Alone Market" tai "Bone Hill". Kannatatteko moista, ja kumman soisi häipyvän? 5) Jos lyhentämisen sijaan kirjoitankin vielä pari kappaletta lisää, mistä pitäisi kirjoittaa? Mulle tulee heti mieleen, että Yelmaliolaisten Karelka-skene ainakin on täysin avaamatta. (Kyseessä on laajennetun John Hughesin kehittelemän Yelmalio-pantheonin soturien alakultti, jotakuinkin RQ:n Yelmaliota tai HeroQuestin Elmal Hearthguardia vastaava.) Eikä henkilöistä ole annettu kauheasti luonteenpiirteitä... Ja sitten tulee mieleen, että ehkä sitä muurien ulkopuolista ympäristöäkin voisi valottaa. Äh, parempi etten mieti näitä, tulee vaan epävarmempi olo... Kommentoikaa, ihan reilusti vaan. :) Kiitos. -G
newsalor linkki 19. marraskuuta 2007 kello 8.45
newsalor 19. marraskuuta 2007 kello 8.45 linkki Melkein jokainen ringin jäsen on devotee, mutta mikäli heidän työnsä on muutakin, kuin seremoniallinen, niin en usko, että he ehtivät paljoa töitä tehdä. Donandarin devoteen aika menee laulamisen, musiikin ja viihdyttämisen piirissä - uskonto on kokopäivätyö. 20% jää työn tekemiseen ja vapaa aikaa se minimi 10%, joka on aika tosi tyly! Noita kannattaisi initiaateiksi muuttaa. Lunarien kulttinimikkeet tulisi mielestäni muuttaa niille sopiviksi ordinaateiksi ja muiksi. Hyvää settiä.
Bellad linkki 19. marraskuuta 2007 kello 9.11
Bellad 19. marraskuuta 2007 kello 9.11 linkki Minua ihmetyttää, olisiko moisessa pikkutuppulassa tosiaan 5m korkeat kivimuurit, joita korottaa vielä paaluvarustus. Tulee vaan sellainen olo, että kun kerran Sartarin kunkku on sen perustanut, niin ilmeisesti sitten kaikki pienimmätkin tuppulat sartarissa on valtaisan vahvasti varusteltuja (350 kun nyt on useimpien lähteiden mukaan yksi pienimmistä asutuksen keskittymistä). Tai sitten Alone on suunniteltu paikaksi, joka yksinään pysäyttää lunarilaisten invaasion tms. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Boldhomen valtaisat muurit ovat 6m korkeat, eli vain metriä korkeammat. Tosin niiden rintavarustukset on mainittu 2,5m korkeiksi, mikä luultavasti on myöskin noin 1m korkeammat kuin Alonen, mutta Boldhome nyt on kuitenkin aikalailla sieltä linnoittamisen yläpäästä tietääkseni. Porttien ja kaupunginosien nimeäminen tuo mieleen paviksen, mistä ilmeisesti on otettu mallia. Mutta nimeävätkö sartarilaiset portteja yms jumalien mukaan? eikö heille moinen tarkoita jotakuinkin samaa, kuin että se on omistettu kyseiselle jumalalle, ja että siellä sitten tapahtuu jotain kyseisen jumalan palvontaan liittyvää? Minua ei häiritse tuo runsas detoteiden määrä, se vain selittää, miksei clan ring ole saanut, eikä saa mitään fiksua päätettyä..;) yksi hiihtää jossain missä lie kauppakaravaaneineen, ja kun on paikalla, pitää jokaisesta asiasta kiistellä, jotta saa sen omaksi edukseen käännettyä, yksi laulaa hoilottelee kuin bardi asterixista, ja lopulta päätyy ulosheitettäväksi/ripustettavaksi, yksi on niin keskittynyt muiden kärsimysten yms kuuntelemiseen ja parantamiseen, ettei kerkiä kuin pitämään huolen siitä ettei mitään radikaalia tehdä ja sitten on mis other way, joka pitää huolen ettei sotia tms tule, ei sitten kirveelläkään... Siis loppuviimein devoteita on vain muutama, ja ringiin kuuluu 13 hemmoa, joten ei se ole kait niin vakavaa..? no kuiten. Eniten minua ihmetyttää, miksei lhan ghor mhyn istuimen hallitsijalle kerrota initiate/devotee asetelmaa, eikä myöskään humaktin istuimen hallitsijalle. Kappale Yelmalians and Lunarites on mielestäni hieman sekava, koska se kuitenkin selkeästi käsittelee tiettyjä henkilöitä, mutta loppuviimein se on kirjoitettu yhdeksi pötköksi. Pitäisin selkeämpänä melko yleisesti nähtävää muotoilua, missä kukin heebo aloittaa oman kappaleen, joka on selkeästi irti edellisestä ja seuraavasta, jolloin olisi helpompaakin käsittää missä vaihtuu henkilöesittely. Mikäli kappale sitten sisältää jotain suurempaa yleispätevää, niin sen voisi kirjoittaa alkuun lyhyeksi kappaleeksi ja sen perään sitten henkilöesittelyt. Samoin olisi mukava jos clan ringin kaikista henkilöistä olisi edes pari sanaa kerrottu, ja kun 350 henkinen yhteisö on kyseessä, ei liene vakavaa tehdä 10% jonkinsortin esittelyä (eli clanring +22), ja samalla laittaa perinteistä pienimuotoista kaupungin kartaa tms. yllä mainitulla tavalla kokisin mahdolliseksi luoda kaupungille jonkinsortin yleispätevä "toiminta malli". Tälläinen varmastikin täyttäisi nyt hieman yksinäisen viimeisen sivun.
Vesa linkki 19. marraskuuta 2007 kello 13.03
Vesa 19. marraskuuta 2007 kello 13.03 linkki Diggasin kovasti. Yleensäkin tykkään paljon lukea tuollaista paikkojen kuvausta muutenkin. Henkilökuvaukset toimii minusta hyvin ja antaa peruskuvan kaupungin merkkihenkilöistä, tosin Belladillakin oli pointtinsa siinä että miksikö ei nyt kaikista clan ringin henkilöistä jotakin kirjoita, ellei siitä sitten tule turhaa näpertelyä ja sivuntäytettä. Jos nyt meinaat poistaa jomman kumman Alone Market tai Bone Hill -pätkistä, niin älä ainakaan Alone Markettia poista, se ainakin minun mielestäni istuu juuri mainiosti tuohon kaupunkikuvaukseen ja kuuluu siihen. Bone Hillissäkään ei minusta kyllä mitään turhaa ole. Lisää jos aiot kirjoittaa, niin minusta ainakin kaupunkikuvaukseen voisi sopia hyvin joku lyhyt kaupungin paikkojen kuvaus. Majatalot, temppelit yms. listata lyhyine kuvauksineen. Tämä siis minun näkemykseni mitä kaupunkikuvauksien olisi hyvä sisältää.
Garrik linkki 19. marraskuuta 2007 kello 13.12
Garrik 19. marraskuuta 2007 kello 13.12 linkki [quote:7c31d2d92c="newsalor"][...] Noita kannattaisi initiaateiksi muuttaa. Lunarien kulttinimikkeet tulisi mielestäni muuttaa niille sopiviksi ordinaateiksi ja muiksi.[/quote:7c31d2d92c] Oivia pointteja. Porukkaa siis initiaateiksi ja lunareille kulttuurinmukaiset kulttinimikkeet. Tässä jälkimmäisessä mua saa auttaa; Lunar-skene ei ole ihan hanskassa mulla. [quote:7c31d2d92c="newsalor"]Hyvää settiä.[/quote:7c31d2d92c] Kiva kuulla. [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Minua ihmetyttää, olisiko moisessa pikkutuppulassa tosiaan 5m korkeat kivimuurit, joita korottaa vielä paaluvarustus.[/quote:7c31d2d92c] Korjasin alunperin kirjoittamani paaluvarustuksen kivivalliksi, koska niissä lähteissä, joissa Yksinäisen varustuksista mitään kerrotaan, se rinnastetaan Sartarin ja hänen perillistensä rakentamiin kaupunkeihin. Sartarin ja hänen perillistensä rakentamista kaupungeissa kerrotaan olevan 15-20 jalkaa (5-7 metriä) korkeat muurit. Piste. Yksinäinen on KAUPUNKI, ainakin sellaiseksi tarkoitettu, ja sillä on omat vaatimuksensa. Myyttisessä maailmassa oletan, että kaupungin tulee myös näyttää kaupungilta. Joskus kaupunginmuurien sisällä on vain murto-osa siitä väestä, joka sinne mahtuisi. Vertailun vuoksi: myös "Ankkalinna" eli Duck Point on tällainen puolityhjä tuppukylä muhkeiden muurien sisällä. Muuten olen kyllä ihan samaa mieltä muurien korkeuden epäsuhdasta asukkaiden määrään. Minun versiossani asukkaita on nykyään tosin vain 1/3 alkuperäisestä, ja aikanaan kun Yksinäinen rakennettiin, sinne on varmasti uskottu tulevan enemmän asukkaita kuin se viimeisin maksimi eli 1000. Mutta muurien korkeutta voi toki laskeakin. Ehkä Yksinäisestä voi tehdä sellaisen wanna-be kaupungin. Ehkä se on jäänyt jotenkin kesken... Mietitään... [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Porttien ja kaupunginosien nimeäminen tuo mieleen paviksen, mistä ilmeisesti on otettu mallia. Mutta nimeävätkö sartarilaiset portteja yms jumalien mukaan? eikö heille moinen tarkoita jotakuinkin samaa, kuin että se on omistettu kyseiselle jumalalle, ja että siellä sitten tapahtuu jotain kyseisen jumalan palvontaan liittyvää?[/quote:7c31d2d92c] Porttien nimeämisessä en ole ottanut mallia yhtään mistään, paitsi ehkä omasta historiastamme. Tosin Sartarissakin tunnetaan rakennelmia niiden rakentajan nimellä, ilman että rakennelmat ovat pyhiä. Toisaalta, saattoihan Yksinäisen länsiporttikin olla jo alkujaan pyhä. Ainakin se on pyhä nykyään, kun Yelmaliolaisilla on siellä pyhättö. Siitähän portin uusi nimikin tulee... Eli olemme itse asiassa aika samaa mieltä, eikö? [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Minua ei häiritse tuo runsas detoteiden määrä, se vain selittää, miksei clan ring ole saanut, eikä saa mitään fiksua päätettyä... ;) [...][/quote:7c31d2d92c] Hauska tulkinta. Hyvä nähdä, että teksti herättää fantiseeraamaan Yksinäisen myyttistä arkea. :) [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Eniten minua ihmetyttää, miksei lhan ghor mhyn istuimen hallitsijalle kerrota initiate/devotee asetelmaa, eikä myöskään humaktin istuimen hallitsijalle.[/quote:7c31d2d92c] "Sage" on Lhankor Mhyn devootti ja "Sword" on Humaktin devootti. Eli kyllä nuo kulttistatukset tuossa ovat. Mutta näin devoottien osuus onkin 5/13 . Se lienee liikaa... Lhankor Mhyn ja Humaktin devootit tuskin istuvat neuvostoissa - heillä on hurjat vaatimukset kulttinsa puolesta... Alan nähdä, kuinka newsalor on tässä oikeassa... [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Kappale Yelmalians and Lunarites on mielestäni hieman sekava [...][/quote:7c31d2d92c] Hyvä pointti, pistetään käsittelyyn. Kiitos kun huomautit. :) [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Samoin olisi mukava jos clan ringin kaikista henkilöistä olisi edes pari sanaa kerrottu, ja kun 350 henkinen yhteisö on kyseessä, ei liene vakavaa tehdä 10% jonkinsortin esittelyä (eli clanring +22)...[/quote:7c31d2d92c] Kivoja ideoita sinällään, ja materiaalia lähelle jotakin tuollaista kyllä olisikin. Mutta aikaa ei ole. Eikä yhdessä lehdykässä ole varmaan tilaakaan. Ehkä kirjoitan "Short Guide to Alone" -opuksen/freeformin joku päivä. Ja "Campaign Book: Eastern Far Place I-IV". ;) Siihen asti loput minun kuvittelemistani Yksinäisen asukkaista ovat tavattavissa minun peleissäni. :) [quote:7c31d2d92c="Bellad"]...ja samalla laittaa perinteistä pienimuotoista kaupungin kartaa tms.[/quote:7c31d2d92c] Ilman muuta jonkinlainen kartta tulee tuohon oheen. [quote:7c31d2d92c="Bellad"]yllä mainitulla tavalla kokisin mahdolliseksi luoda kaupungille jonkinsortin yleispätevä "toiminta malli".[/quote:7c31d2d92c] Pitäisikö tämä nyt lukea niin, ettei tuossa nykyisessä tekstissä vielä ole kaupungin toimintamallia? Onko tämä nyt siis kritiikkiä siihen, että juttu ei aja tarkoitustaan, eli esittele Yksinäistä ja sen skeneä? Mielestäni tuolla on esitetty paikallisten ankea tilanne, Harvarin tiukka kuri, Lunarin salakähmäinen solutus, Yksinäisen rooli seudun kaupallisena keskuksena, jne. jne. Mitä Yksinäisen "yleispätevästä toimintamallista" jää sinun mielestäsi puuttumaan? Itselleni tulee mieleen lähinnä merkittävien sukulinjojen lisääminen tuonne. Lunarmyönteisistä taravadingeista ja tarshilaisten pakolaisten jälkeläisistä, orgolmaneista, voisi kirjoittaa pätkän... Tietenkin myös killoista voisi kirjoittaa pätkän... Ja Geon majatalosta... Ja siitä, kuinka kapinallisen Sargaldin voitetun sotajengin asemiehiä riiputettiin varisten ruokana Yksinäisen itävallilla, kun heidän sukulaisensa eivät uskaltaneet tulla kaupunkiin maksamaan lunnaita - joita heillä ei ehkä ollutkaan varaa maksaa, mikä ehkä olikin Yksinäisen sotapomon tiedossa... Sen jälkeen on miekkoja hiottu rauhallisissakin klaaneissa... [quote:7c31d2d92c="Bellad"]Tälläinen varmastikin täyttäisi nyt hieman yksinäisen viimeisen sivun.[/quote:7c31d2d92c] Tämä taitetaan kyllä ihan oikeasti joskus ja mukaan tulee kartta ja kuvia. Tuo fileen tämähetkinen ulkoasu menee siis vielä monta kertaa uusiksi. Raakaversion siistimisen tarkoitus ei ole muuta kuin tehdä teksti lähestyttävämmäksi Zinin toimitukselle, jotta kommentteja tulisi enemmän ;) Kiitoksia perinpohjaisista huomioista! Tuntuu siltä, että tässä artikkelissa lopulta on pointtinsa, ja tarjoan sitä Ziniin. :) -G
Garrik linkki 19. marraskuuta 2007 kello 13.19
Garrik 19. marraskuuta 2007 kello 13.19 linkki [quote:223239978c="Vesa"][...] miksikö ei nyt kaikista clan ringin henkilöistä jotakin kirjoita, ellei siitä sitten tule turhaa näpertelyä ja sivuntäytettä.[/quote:223239978c] Ajattelin kirjoittaa yleiskuvauksen, en *täydellistä* kaupunkikuvausta. [quote:223239978c="Vesa"]Jos nyt meinaat poistaa jomman kumman Alone Market tai Bone Hill -pätkistä, niin älä ainakaan Alone Markettia poista, se ainakin minun mielestäni istuu juuri mainiosti tuohon kaupunkikuvaukseen ja kuuluu siihen. Bone Hillissäkään ei minusta kyllä mitään turhaa ole.[/quote:223239978c] Syy, miksi pohdin noiden poistamista, oli se, ettei niissä kummassakaan ole mielestäni sellaista mehukkuutta, jota lyhyen kaupunkikuvauksen jokaiselta kappaleelta vaaditaan. Ne ovat turhan kliinisiä. Ehkä koetan löytää täyteläisempää näkökulmaa noihin, tai lyhentää niitä... [quote:223239978c="Vesa"]Lisää jos aiot kirjoittaa, niin minusta ainakin kaupunkikuvaukseen voisi sopia hyvin joku lyhyt kaupungin paikkojen kuvaus. Majatalot, temppelit yms. listata lyhyine kuvauksineen.[/quote:223239978c] Johan nyt toki, mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että sinä päätoimittajana lykkäät deadlinen tästä viikosta marraskuun loppuun? ;) Ei minulla mitään sitä vastaan ole, ja taitavatpa jotkut muutkin luvatut jutut edelleen viipyillä. -G
Vesa linkki 19. marraskuuta 2007 kello 13.50
Vesa 19. marraskuuta 2007 kello 13.50 linkki [quote:e768822d6c="Garrik"] Johan nyt toki, mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että sinä päätoimittajana lykkäät deadlinen tästä viikosta marraskuun loppuun? ;) Ei minulla mitään sitä vastaan ole, ja taitavatpa jotkut muutkin luvatut jutut edelleen viipyillä. -G[/quote:e768822d6c] Minun puolestani marraskuun loppuun asti venytetään näitä keskeneräisiä juttuja jos se ei tuota hankaluuksia taittoon ja sen aikatauluihin. Taittoon siis jäisi kuitenkin aikaa joulukuu ja tammikuu ja miksei osa helmikuustakin jos Kalikoksen hallituksen kanssa tähtäämme vuosikokouksen maaliskuun puolelle. Muutenkin taitaa monella olla jutut vielä sillä mallilla että marraskuun loppuun asti asetettu deadline antaa hyvää aikaa työstää jutut valmiiksi ilman että tarvitsee kauhealla kiireellä saattaa niitä loppuun.
newsalor linkki 19. marraskuuta 2007 kello 14.34
newsalor 19. marraskuuta 2007 kello 14.34 linkki Eikös Yksinäisessä ollut se pointtina muureissa ja niiden piikeissä, että jättiläisistä oli ongelmia? Vai muistelenko vääriä paikkoja? Muistaakseni joku paikka täällä päin oli semmonen, josta oli kuva, jossa kaikkien kattojen päällä oli piikkejä.
Vesa linkki 19. marraskuuta 2007 kello 14.41
Vesa 19. marraskuuta 2007 kello 14.41 linkki Kyseessä Dragon Pass opuksessa oleva kuva "A village near alone" joka ilmeisesti sijaitsi niin likellä Jättiläisten polkua että asukkaat olivat rakentaneet talojensa katolle valtavat puiset "piikit" jättiläisten varalle. Voi hyvinkin olla että myös itse Alonen kaupungissa varauduttiin nimenomaan jättiläisiä varten ja siitä syystä tuollainen varustautuminen.
Garrik linkki 19. marraskuuta 2007 kello 14.47
Garrik 19. marraskuuta 2007 kello 14.47 linkki Joo, on tää William Churchin kuva "A Village Near Alone", jossa on näitä piikkikattoisia taloja ja pitkä selostava kuvateksti. Greg taitaa itse digata tästä yksityiskohdasta. :) Jättiläisistä en ole muuten kirjoittanut pätkääkään... Omassa kampanjassani niitä ei satuttu kohtaamaan kuin kerra, silloinkin turvallisen välimatkan päästä. Mutta kyllä tämän voi ottaa mukaan esim. kuvailemalla Yksinäisen jättiläisentorjuntalaitteita... :) -G
Bellad linkki 19. marraskuuta 2007 kello 22.43
Bellad 19. marraskuuta 2007 kello 22.43 linkki [quote:95fd266996="Bellad"]]yllä mainitulla tavalla kokisin mahdolliseksi luoda kaupungille jonkinsortin yleispätevä "toiminta malli".[/quote:95fd266996] Pitäisikö tämä nyt lukea niin, ettei tuossa nykyisessä tekstissä vielä ole kaupungin toimintamallia? Onko tämä nyt siis kritiikkiä siihen, että juttu ei aja tarkoitustaan, eli esittele Yksinäistä ja sen skeneä? Mielestäni tuolla on esitetty paikallisten ankea tilanne, Harvarin tiukka kuri, Lunarin salakähmäinen solutus, Yksinäisen rooli seudun kaupallisena keskuksena, jne. jne. Mitä Yksinäisen "yleispätevästä toimintamallista" jää sinun mielestäsi puuttumaan? [/quote] Eihän sitä' tietenkään voi olla tyytyväinen siihen mitä saa, varsinkaan, jos se maistuu makealta. Eihän? Olet toki kirjoittanut paljon erittäin mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa asiaa Alonesta, sen monikansallisuudesta, sen ulkoasusta ja muusta erittäin tärkeästä asiasta ja niitä toki arvostan, mutta se mitä ajoin takaa, on juuri se mitä Vesakin totesi, eli pientä juttua jostain arkisista asioista, kuten temppeleistä, kievareista, kaupoista, sepän pajasta, siitä puusta jonka luona nuorikot tapaavat salaa öisin jne, mutta kuten totesit, kaikkea ei voi painaa Ziniin, ja ymmärrän toki, että olet tämän asian kanssa paininut sylipainia jo pitkän tovin, eikä sitä ole syytä muuttaa karhun kanssa painimiseksi. [quote:95fd266996="Garrik"] Kiitoksia perinpohjaisista huomioista! Tuntuu siltä, että tässä artikkelissa lopulta on pointtinsa, ja tarjoan sitä Ziniin. :) -G[/quote:95fd266996] Kiitokset sinullekin loistavista hedelmistä, mitä työsi ja uhrautumisesi tälle asialle on tuottanut.
Garrik linkki 20. marraskuuta 2007 kello 11.53
Garrik 20. marraskuuta 2007 kello 11.53 linkki [quote:31c7e00272="Bellad"][...] pientä juttua jostain arkisista asioista, kuten temppeleistä, kievareista, kaupoista, sepän pajasta, siitä puusta jonka luona nuorikot tapaavat salaa öisin [...][/quote:31c7e00272] Kuinka pientä juttua? Riittääkö, jos asiallistan ja käännän englanniksi seuraavat kolme kappaletta? :) "Mun Gloranthassa Yksinäisen temppelit on sellaisia, kun niiden voi olettaa olevan, kievareita ei juuri ole (ja Geon majatalosta on jo kirjoitettu), kaupat ovat käsityöläisten verstaita ja maalaisten torikojuja, ja sepän paja on - no, niinku sepän paja. Kaikki kaupungit eivät voi olla kauhean erikoisia ja monipuolisia, ja minun Yksinäiseni on tällainen tavallisemmasta päästä oleva puolivillainen kauppala. Kirjoitan siitä, mikä siellä on tunnusomaista, merkille pantavaa ja erilaista kuin voisi ehkä olettaa - en siitä, mikä on samanlaista kuin kaikissa muissa Sartarin kaupungeissa tai ympäröivissä klaaneissa. Sikäli mikäli em. jutut haluaa nostaa oman Yksinäisensä keskiöön, niin siitä vaan! Kun lukee RQ-Gloranthan ja Issaries.Incin kapunkikuvauksia ja Sartarin heortlingeista tuotettua lähdemateriaalia, löytää tukuittain ideoita siitä, mitä tässä[i:31c7e00272]kin[/i:31c7e00272] kaupungissa voisi olla. En katso yleisartikkelin tehtäväksi koota yhteen, toistaa tai välttämättä edes kommentoida näiden opusten juttuja." Mutta toki voin näistä jotain kirjoittaakin, ja kirjoitinkin jo. Itse asiassa diggaan siitä, että voin vastata esitettyihin kysymyksiin: se paitsi motivoi, myös fokusoi ja helpottaa kirjoittamista. :) Kiitoksia oikein paljon inputista! :D -G
Vesa linkki 20. marraskuuta 2007 kello 12.10
Vesa 20. marraskuuta 2007 kello 12.10 linkki Se mitä minä hain takaa tuolla paikkojen erittelyllä on se, että ns. tärkeistä paikoista kirjoitetaan se lyhyt kuvaus. Tyyliin: "Se majatalo siellä, on matkalaisten suosiossa. Erityisesti Imperiumin sotilaat ja virkamiehet viihtyvät siellä hyvin. Majatalon isäntä se ja se on entinen imperiumin hopliitti ja eläköidyttyään päätti perustaa majatalon Yksinäisen kaupunkiin palvelemaan imperiumin janoisia sotilaita." Tuo oli toki tuollainen nopeasti hutaistu esimerkki, mutta varmaan pointin kyllä tajusit :). Tuollainen pieni kuvaus antaa kuitenkin jo pohjaa sille minkälainen paikka on kyseessä ja luo sinne vielä henkilön, eli tässä tapauksessa tuon majatalon pitäjän. Tokihan sitä pelinjohtajan on helppo luoda pienempiä paikkoja kaupunkiin ja henkilöitä, mutta itse tykkään myös valmiista henkilöistä joita tuollaisista pienistä kuvauksista saa irti.
Garrik linkki 20. marraskuuta 2007 kello 14.28
Garrik 20. marraskuuta 2007 kello 14.28 linkki Tässä mun Yksinäisessä on about 40 taloutta (= vähintään yhdellä tulisijalla varustettu asuintila) ja puolen tusinaa julkista pyhää paikkaa. Tuleepi aika lailla tekstiä, jos näistä kaikista alan kirjoittaa. :) Noita kaipaamianne majataloja/tavernoja ei siinä fantasiamaailmojen perinteisessä mielessä minun Yksinäisessäni ole, koska a) en tykkää fantasiaklisheisistä majataloista, b) Orlantheilla ei ole majataloja (paitsi Geo, joka onkin oma kulttinsa), c) Yksinäisessä käyvät ulkopuoliset tuntevat sieltä jonkun, jonka luota saavat yösijan. Melkein jokainen minun Yksinäiseni talous toimii osan aikaa vuodesta vierastalona kauppatuttaville/sukulaisille/kulttiveljille jne. Ja "kaupat" ovat asuinrakennusten yhteydessä olevia verstaita ja pajoja tai kauppiaiden torille pystyttämiä telttoja/kojuja. Erillisiä puoteja ei ole. Lisään näistä juttua jollakin tarkkuudella, mutta kaikista en aio kirjoittaa. Itse asiassa, sainkin tässä just hyvän idiksen, miten jutut kannattaa jäsenellä... Odottakaahan vuan... ;) -G
Vesa linkki 20. marraskuuta 2007 kello 14.50
Vesa 20. marraskuuta 2007 kello 14.50 linkki No en meinannutkaan että aivan jokaisesta pienestä talosta mitään kirjoitta, vaan ns. Places of intrest. Eli kaupungeissahan aina on joitakin tärkeitä paikkoja ja muutamista voi hyvin lyhyen kuvauksen kirjoittaa. No majatalo olikin vain tuollainen esimerkki :). Eihän majatalojen tarvitse olla mitään kliseisia fantasiamajataloja. Kyllä sitä saadaan majatalokulttuuria hyvin revittyä myös meidän historiastamme, ja ainakin minun Gloranthassani Lunareilla on hyvinkin kehittynyt majatalokulttuuri ja se on sitten levinnyt valloitetuille alueillekin. No mentiin hieman offtopic, eikä tarkoituksena ole mitenkään tuputtaa majataloa yksinäiseen :).
Bellad linkki 20. marraskuuta 2007 kello 21.18
Bellad 20. marraskuuta 2007 kello 21.18 linkki [quote:6d4179c63a="Garrik"] Odottakaahan vuan... ;) -G[/quote:6d4179c63a] Odotan, ja mielenkiinnolla. Kertomuksesi Alonen majoitustavoistahan on jotain, mitä minä ainakaan en olisi PJ:nä osannut tempaista hatusta, saati hihasta (tuppaavat oleen ahtaampia).
Garrik linkki 25. marraskuuta 2007 kello 0.57
Garrik 25. marraskuuta 2007 kello 0.57 linkki Yksinäisen karttapohja. Mustat = käytössä olevia rakennuksia Harmaat = hylättyjä/raunioituneita rakennuksia R = pyhättö tai temppeli [img:fa6dbe805f]http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/City%20of%20Alone2.jpg[/img:fa6dbe805f] -G
Bellad linkki 25. marraskuuta 2007 kello 10.34
Bellad 25. marraskuuta 2007 kello 10.34 linkki [quote:9e8541c822="Garrik"]Yksinäisen karttapohja. -G[/quote:9e8541c822] Ymmärsinkö väärin, että Yksinäiselle on nykyään sijoittunut noin kolmannes siitä' väestöstä mitä sinne mahtuisi..? Vaikka eihän tuo nyt ihan täysin täyteenrakennettu ole, mutta tulee sellainen olo kuitenkin ettei tuonne nyt ihan kolminkertaisesti mahtuisi väkeä. Ellei sitten kaikki rakennukset ole kovin vähäisellä asujaimistolla. Huomaa kyllä, että minä en ole kovin hyvin perillä Alonesta lukematta tulevaa Zinlettersiä, ja kai ihan hyvä niin. Kartta kuitenkin hyvin selkeät piirteet omaava ja helposti luettavissa oleva. Minusta oli hyvä ratkaisu käyttää nykypäivälle tyypillisiä karttamerkkejä ja värejä, mutta ovatko harmaat tarpeeksi tummia erottumaan selkeästi paperilta? Erityisesti pidän orlanthin riimun muotoisesta kukkulasta. Hienosti ajateltu. Varsinkin kun rakennukset jatkavat riimun muotoa täydelliseksi.
Garrik linkki 25. marraskuuta 2007 kello 11.18
Garrik 25. marraskuuta 2007 kello 11.18 linkki Moi Bellad, [quote:faf5190d44="Bellad"]Ymmärsinkö väärin, että Yksinäiselle on nykyään sijoittunut noin kolmannes siitä' väestöstä mitä sinne mahtuisi..? Vaikka eihän tuo nyt ihan täysin täyteenrakennettu ole, mutta tulee sellainen olo kuitenkin ettei tuonne nyt ihan kolminkertaisesti mahtuisi väkeä. Ellei sitten kaikki rakennukset ole kovin vähäisellä asujaimistolla.[/quote:faf5190d44] Tosiaan, mun visioissani Yksinäiselle rakennettiin muurit siinä uskossa, että niiden sisällä asuisi joskus ehkä parikin tuhatta ihmistä. Enimillään asukkaita oli tuhat, nykyään tuo 500. Nykyiset tontit peittävät vajaan puolikkaan muurien rajaamasta alueesta. Tonteilla on lisäksi paljon sellaista tyhjää, jota muissa Sartarin kaupungeissa ei tapaa olla: suuria puutarhoja, eläinsuojia ja sen sellaista. Sikoja lienee kaikissa Sartarin kaupungeissa, mutta vaikapa Joninkylässä ei minkään kartan mukaan ole karjasuojia lehmille ja lampaille. Yksinäisessä on: esim. kukkulan rinteeseen rakennettujen talojen alakerrassa on eläinsuojia. Yksinäisen huvennut asujaimisto (ja länsiosan uudet asukkaat) käyttävät tarjolla olevaa tilaa tuhlaillen. Pääkatukin on about 10 metriä leveä. Kannattaa myös muistaa, että kaupungin kaksi suurta toria olisivat luultavasti sen ainoat torit myös suuremmalla asujaimistolla. Sama koskee pyhättöjä ja temppeleitä. Lisärakentaminen olisi siis suhteellisesti tiheämpää kuin nykyinen, ja keskittynyt nimenomaan asuinrakennuksiin. Karjasuojat siirrettäisiin luultavasti porttien ulkopuolelle, kun maan hinta tarpeeksi kohoaisi. Tämän kaiken perusteella näkisin, että nykyinen asutus ei rajaa pois mahdollisuutta, että Yksinäiseen mahtuisi moninkertainen määrä väkeä. Ainakin tuollainen kolmin-nelinkertainen määrä. Hmmm... Tuosta edellä olevasta voisi koota pienen boksin artikkeliin, vai mitä tuumaatte? [quote:faf5190d44="Bellad"][...] mutta ovatko harmaat tarpeeksi tummia erottumaan selkeästi paperilta?[/quote:faf5190d44] Tässä käsillä olevassa printissä ne erottuvat kyllä hyvin. :) [quote:faf5190d44="Bellad"]Erityisesti pidän orlanthin riimun muotoisesta kukkulasta. Hienosti ajateltu. Varsinkin kun rakennukset jatkavat riimun muotoa täydelliseksi.[/quote:faf5190d44] En ollenkaan ajatellut moista. :) Minulle Kallan kukkulan spiraalimainen muoto on seuraus siitä, että taravadingien karja on kolmen sukupolven ajan kiivennyt laitumelleen pohjoiskautta, vastapäivään. Se on kuluttanut kukkulan rinteet tuon muotoiseksi. Mutta toisaalta vielä muutama vuosi takaperin Yksinäisessä on asunut hurskaita orlanthisotureita, joista moni on varmasti lentänyt. Ehkä he ovat nähneet tuon sinun tavallasi - ehkä se on jopa vaikuttanut Yksinäisen "kaavaan"... :) Tämähän on se Gloranthan viehätys: ihmisillä on kyky lukea asioille enemmän merkityksiä kuin itse on koskaan ajatellut. :) -G
Vesa linkki 25. marraskuuta 2007 kello 12.32
Vesa 25. marraskuuta 2007 kello 12.32 linkki [quote:37620dbd6a="Garrik"] Tosiaan, mun visioissani Yksinäiselle rakennettiin muurit siinä uskossa, että niiden sisällä asuisi joskus ehkä parikin tuhatta ihmistä. Enimillään asukkaita oli tuhat, nykyään tuo 500. Nykyiset tontit peittävät vajaan puolikkaan muurien rajaamasta alueesta. Tonteilla on lisäksi paljon sellaista tyhjää, jota muissa Sartarin kaupungeissa ei tapaa olla: suuria puutarhoja, eläinsuojia ja sen sellaista. Sikoja lienee kaikissa Sartarin kaupungeissa, mutta vaikapa Joninkylässä ei minkään kartan mukaan ole karjasuojia lehmille ja lampaille. Yksinäisessä on: esim. kukkulan rinteeseen rakennettujen talojen alakerrassa on eläinsuojia. Yksinäisen huvennut asujaimisto (ja länsiosan uudet asukkaat) käyttävät tarjolla olevaa tilaa tuhlaillen. Pääkatukin on about 10 metriä leveä. Kannattaa myös muistaa, että kaupungin kaksi suurta toria olisivat luultavasti sen ainoat torit myös suuremmalla asujaimistolla. Sama koskee pyhättöjä ja temppeleitä. Lisärakentaminen olisi siis suhteellisesti tiheämpää kuin nykyinen, ja keskittynyt nimenomaan asuinrakennuksiin. Karjasuojat siirrettäisiin luultavasti porttien ulkopuolelle, kun maan hinta tarpeeksi kohoaisi. Tämän kaiken perusteella näkisin, että nykyinen asutus ei rajaa pois mahdollisuutta, että Yksinäiseen mahtuisi moninkertainen määrä väkeä. Ainakin tuollainen kolmin-nelinkertainen määrä. Hmmm... Tuosta edellä olevasta voisi koota pienen boksin artikkeliin, vai mitä tuumaatte? [/quote:37620dbd6a] Boksi on hyvä idea, nuo tekstin kuitenkin jo avaavat hyvin sitä, mitä Alone on ja mitä olet tarkoittanut sen olevan. Kartta on kyllä pirun hieno ja selkeä.
Bellad linkki 25. marraskuuta 2007 kello 18.22
Bellad 25. marraskuuta 2007 kello 18.22 linkki [quote:3ec1ee2042="Garrik"]Moi Bellad, Hmmm... Tuosta edellä olevasta voisi koota pienen boksin artikkeliin, vai mitä tuumaatte? [/quote:3ec1ee2042] Kannatan, ja selvityksesi oli erittäin perusteellinen ja erityisen uskottava. [quote:3ec1ee2042="Bellad"]Erityisesti pidän orlanthin riimun muotoisesta kukkulasta. Hienosti ajateltu. Varsinkin kun rakennukset jatkavat riimun muotoa täydelliseksi.[/quote:3ec1ee2042] En ollenkaan ajatellut moista. :) [/quote] Tavallaan arvasin sen, mutta toisaalta en pitänyt mahdottomana suunnitelmallisuuuttakaan (jota se kuitenkin oli, vaikkei ihan samaa, mitä minä näin). Mutta ei sillä, mainitsemasi syntytapa on perin omaperäinen. Ja kyllä, olen samaa mieltä siinä, että Gloranthan yksiä mieluisimpia aspektejä on luojallekin yllätyksenä tulevat loisteliaat sattumat.
Garrik linkki 3. helmikuuta 2008 kello 23.15
Garrik 3. helmikuuta 2008 kello 23.15 linkki Terve, Onpi ollut puhetta siitä, että Yksinäinen pistettäisiin sittenkin seuraavaan numeroon. No, artikkelirunko näyttää tällä hetkellä [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/City%20of%20Alone.pdf]tällaiselta[/url]. Eli otin onkeeni noista ideoista, ja numeroin talot. Sitten pitäisi vielä kirjoittaa noista taloista ja niiden asukkaista. Haluaako toimitus osallistua talkoisiin? Bellad? Kirjoitetaan vaikka toisemme tuonne Yksinäiseen asumaan. :) Visioni on kirjoittaa jokaisesta talosta vielä yhden-kolmen rivin tiivistelmä: miltä näyttää ulospäin, kuinka monta asukasta, onko eläinsuojia/puutarhoja, mahd. jokin erityinen huomio. Tyyliin: "Longhouse, timber structure, 33 people, small garden on the backyard. Smell of tar in the air." Tämän jutun hiominen kyllä luultavasti viivästyttää lehteä. Tosin muutenkin alkaa näyttää siltä, että homma laahaa, joten ei kai tuo ole suuri menetys. Ehditään sitten varmaan myös hioa se Belladin seikkailu kuosiin. ;) -G
Bellad linkki 4. helmikuuta 2008 kello 16.13
Bellad 4. helmikuuta 2008 kello 16.13 linkki [quote:91e415ec72="Garrik"]Terve, Onpi ollut puhetta siitä, että Yksinäinen pistettäisiin sittenkin seuraavaan numeroon. No, artikkelirunko näyttää tällä hetkellä [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/City%20of%20Alone.pdf]tällaiselta[/url]. Eli otin onkeeni noista ideoista, ja numeroin talot. Sitten pitäisi vielä kirjoittaa noista taloista ja niiden asukkaista. Haluaako toimitus osallistua talkoisiin? Bellad? Kirjoitetaan vaikka toisemme tuonne Yksinäiseen asumaan. :) Visioni on kirjoittaa jokaisesta talosta vielä yhden-kolmen rivin tiivistelmä: miltä näyttää ulospäin, kuinka monta asukasta, onko eläinsuojia/puutarhoja, mahd. jokin erityinen huomio. Tyyliin: "Longhouse, timber structure, 33 people, small garden on the backyard. Smell of tar in the air." Tämän jutun hiominen kyllä luultavasti viivästyttää lehteä. Tosin muutenkin alkaa näyttää siltä, että homma laahaa, joten ei kai tuo ole suuri menetys. Ehditään sitten varmaan myös hioa se Belladin seikkailu kuosiin. ;) -G[/quote:91e415ec72] Asia OK. irtisanouduin toisesta työstä, ja Opettaja pyysi lomaa koulusta, niin on tuota aikaakin ainakin jonkin verran. Seikkailu on ollut vähän jäissä Korolin palattua opiskelijaelämään, mutta kaivan senkin takaisin työpöydälle, ja siitä tulenee tämän viikon aikana "yhteisö-projekti", johon toivonmukaan jokunen eksyy osallistumaan, jotta se edistyy. Asensin Vistan koneelle XP:n päälle, ja tässä sattui jotain, mikä tuhosi internetin (logi sanoo, että homma pelaa, mutta ei voi käynnistyä, koska ei ole asentuneena, ja asennus rullaa loputtomiin edistymispalkkia, eikä juuri nyt pysty formaattiakaan tekemään), joten olen kirjaston internetin varassa (Back to the 90's...)