Vanha foorumi

Takaisin

Vahvistuslumous rituaali

RuneQuestin säännöt
littlestone 2. lokakuuta 2007 kello 7.52
Kirjoittaja Viesti
littlestone linkki 2. lokakuuta 2007 kello 7.52
littlestone 2. lokakuuta 2007 kello 7.52 linkki Riimumestarin kirjassa on rituaaliloutsu "vahvistuslumous". Sillä vahvistetaan kestopisteitä. Yhdestä lumousesta saa D6 kestopistettä, joko yhteen osumapaikkaan, tai kokonaiskestoon, jolloin kaikkien osumapaikkoihin voi saada kestoa. Joskus vuosia sitten pelatessamme, tämä loutsu tuli äärettömän suosituksi ja keskeiseksi osaksi peliä. Miettikää jos hahmolle tehdään 10 pisteen vahvistuslumous... Se on 10d6 lisää kestoa! Poistimme lopulta koko loitsun pelistä. Hahmoilla oli yli 50kp:tä ja vastaan saatto tulla vihollisia, joilla oli yli 100kp:tä. Ja kerran tuli vampyyri, jolla oli yli 2000kp:tä... Se onkin sitten toinen tarina, mutta kaikki ymmärrätte varmaan pointin. Otimme tämän loutsun myhemmin uudestaan käyttöön, mutta rajoitimme sen 2 pisteeseen. Eli kesto voi nousta max 12kp ja sekin on aika paljon... Mitä mieltä olette tästä loitsusta? Kannattaako sitä käyttää? Rajoittaa? Vai ihan vain unohtaa?
Grief the lord of Rain linkki 2. lokakuuta 2007 kello 11.10
Grief the lord of Rain 2. lokakuuta 2007 kello 11.10 linkki En menisi rajoittamaan, sillä se hahmo, joka osaa Lumous -kykyä, ko. lumousloitsun ja on valmis uhraamaan mahtiaan näin rajusti, on kyllä sen ansainnut. Antaa mennä vain. Voi olla että hahmo yrittää tätä lumousta ja onnistuu vain kuluttamaan mahtinsa loppuun. Se jos tekee 100 vahvistuslumousta, maksaa 100 MHT:tia. Jos hahmolla on sen verran pistää yhteen lumoukseen, siitä vain. Meidän porukassa ei mahdista sillai vaan luovuta, niistä pidetään kynsin ja hampain kiinni -- Jostain syystä :-?
littlestone linkki 2. lokakuuta 2007 kello 12.48
littlestone 2. lokakuuta 2007 kello 12.48 linkki [quote:c46885be77="Grief the lord of Rain"]En menisi rajoittamaan, sillä se hahmo, joka osaa Lumous -kykyä, ko. lumousloitsun ja on valmis uhraamaan mahtiaan näin rajusti, on kyllä sen ansainnut. Antaa mennä vain. Voi olla että hahmo yrittää tätä lumousta ja onnistuu vain kuluttamaan mahtinsa loppuun. Meidän porukassa ei mahdista sillai vaan luovuta, niistä pidetään kynsin ja hampain kiinni -- Jostain syystä :-?[/quote:c46885be77] Tarkempia perusteluja miksi rajoitimme vahvistuslumousta: No MHT:han tulee jossain vaiheessa takaisin seikkaiulun myötä. (Siis säännöt meni jotenkin näin: Jos onnistuu loitsussa seikkailun aikana ja voitta taikapisteet vs taikapisteet, saa seikkailun lopussa heittää MHT heiton. Ja jos MHT on ihmisellä 11 on mahdollisuus saada lisää MHT:tä 50%) Vaikka sen mahdin uhraa, on jonkin aikaa haavoittuvaisempi, mutta takaissin se joskus tulee. Ja jos uhraa 10MHT, saa 10D6 kestoa lisää kestoa ja saa n. 35kp:tä lisää. Näin hahmon kesto voi helposti olla 50. Tämä takoittaa sitä, että kriittinen isku ei tapa, eikä ees pari sellasta (ellei ole tehokas ase tms.). Eli siis, jokainen hahmo hankki itselleen tällaisen jossain vaiheessa peliä. Sitten tuli tietysti vastaan vihulaisia, jotka olivat keksineet saman kikan. Koko pelin henki muuttui tällä loitsulla. Oli se oman aikansa ihan mukavaakin. Tulimme kuitenkin lupulta (yli 5 vuotta sitten) siihen tulokseen, että RQ on hausekmpi ilman näin mahtavaa loitsua. Toisaalta, jos haluaa hamojen säilyvän pitkään ja ei halua, että hahmo kuolee kun yks säälittävä zombi lyö kriittisen ja kuolee siihen, on hyvä olla kestoa enemmän. Kun kriittinen menee panssarin läpi ja sen jälkeen suojaa vain kestopisteet... Sitten tuosta mahdista "kynsin hampain kiinnipitämisestä". Meillä, jos hahmo on kultissa, hän luonnollisesti silloin tällöin lahjoittaa jumalalleen mahtia ja saa vastalahjaksi riimutaikuutta. Paljon loitsuja omaava on tietty aika kova vastus, varsinkin jos loitsut ovat uusiutuvia :-D
Grief the lord of Rain linkki 2. lokakuuta 2007 kello 15.39
Grief the lord of Rain 2. lokakuuta 2007 kello 15.39 linkki [quote:5627e47045]Ja jos uhraa 10MHT, saa 10D6 kestoa lisää kestoa ja saa n. 35kp:tä lisää. Näin hahmon kesto voi helposti olla 50. Tämä tarkoittaa sitä, että kriittinen isku ei tapa, eikä edes pari sellaista (ellei ole tehokas ase tms.). Eli siis, jokainen hahmo hankki itselleen tällaisen jossain vaiheessa peliä. Sitten tuli tietysti vastaan vihulaisia, jotka olivat keksineet saman kikan. Koko pelin henki muuttui tällä loitsulla. [/quote:5627e47045] Toi on kyllä totta. En olekaan ajatellut asiaa noin. Ehdottaisin tähän kumulatiivista lumousta, kuten tuossa lumous -aiheessa mainitsinkin. Eli 1 MHT = 1d6 + kp, 3 (1+2) MHT = 2d6 + kp, 6 (1+2+3) MHT = 3d6 + kp, 10 (1+2+3+4) MHT = 4d6 +kp, 15 (1+2+3+4+5) MHT = 5d6 + kp. Näin 10 MHT:lla saa vain 4d6 kestopistettä lisää, 4-24, joka tosin on aika paljon lisää kelle tahansa hahmolle. ps. Käytän tätä nykyään kaikissa jatkuvavaikutteisissa lumouksissa.
Alec linkki 2. lokakuuta 2007 kello 19.13
Alec 2. lokakuuta 2007 kello 19.13 linkki Oliko riimuloitsu lumoukset uusiutuvia? Onhan noita muitakin keinoja rajoittaa tuota, esim. tekee tuollaisesta loitsuista harvinaisia. Meidän peleissä ei pelaajille tuollaisia suotu, vaan ne piti ostaa velhoilta ja papeilta. Ja jos pappi joutuu uhraamaan mahtiaan, niin hinta ei todellakaan ollut halpa! Myös rahan saanti oli meidän peleissä melko realistista...eipä osteltu kivilinnoja. Oma hahmo ei vielä 10 vuoden seikailemisen jälkeenkään ollut saanut tuollaista loitsua hyväksikäytettyä, saatika sitten omistettua.
Alec linkki 2. lokakuuta 2007 kello 19.20
Alec 2. lokakuuta 2007 kello 19.20 linkki [quote:054bc897ca="littlestone"]Jos onnistuu loitsussa seikkailun aikana ja voitta taikapisteet vs taikapisteet, saa seikkailun lopussa heittää MHT heiton. Ja jos MHT on ihmisellä 11 on mahdollisuus saada lisää MHT:tä 50%) Vaikka sen mahdin uhraa, on jonkin aikaa haavoittuvaisempi, mutta takaissin se joskus tulee. [/quote:054bc897ca] No kyllä se vähän pahuksen hitaasti nousee! Jos vaikka on MHT 15 ja uhraa tuon 10*MHT, niin onnea vaan voittamaan joku tp vs. tp! Meillä ei ainakaan saanut MHT kokemusta rottien pommittamisesta haavalla. Sitten kun MHT nousee yli tuon 11, niin todennäköisyys saada onnistuminen kokemusheitosta vaan pienenee koko ajan. Ja ainakin itse PJ:nä, jos joku todella tekisi noin että uhraisi koko mahtinsa, antaisin pienen opetuksen. Taikuutta peliin ja kaveri pulaan. Joku nopea pikku pirulainen, kuluttamaan hahmon 50 kestopistettä jonkun haava loitsun kanssa!
Bellad linkki 4. lokakuuta 2007 kello 9.08
Bellad 4. lokakuuta 2007 kello 9.08 linkki en itse ole kokenut koskaan tarpeelliseksi mitenkään rajoitella taikuutta, ja se johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että erilaisia erikoisloitsuja on ollut vähän tarjolla, niiden käyttö vie aikaa, ja rahaa. Eikä PJ:n edes tarvitse leikkiä sadistista ääliötä tämän eteen, koska pelimekaniikka pitää huolen siitä, sillä maailmansisäiset kultit rajoittavat loitsujen opettelua ja saamista erittäin paljon. Riimuloitsuthan maksavat MHT:ta vain hankittaessa, joten niitä hankitaan 1-2 kerralla, sitten seikakillaan MHT:ta takaisin, ja näin, mutta jotta saa kasaan 10 vahvistuslumousta, vie se minun logiikalla 5-10 pelikertaa. Tässä ajassa tekee paljon enemmän jytää se hahmo, joka hankkii 5-10 Ukkosta, salamaa, henkikilpeä, tosimiekkaa, instakilliä tai muita erityisen mukavia riimuloitsuja. Kun se 10 vahvistuslumousta on kasassa, luetaan erittäin tarkkaan lumoussäännöt, ja heitellään heittoja. Vaikka loitsu itsessään onnistuisi, ei lumous välttämättä onnistu, koska hahmon LUMOUS kyky oli huono, tai ei ollut kykyä TATUOINTI, jolloin loitsut piti laittaa esim haarniskaan, ja huono kaiverruskyky tiputti tehot puoleen. Ja lopulta: Loitu vahvistaa yhtä ruumiin osaa tai kokonaiskestoa. Mitä tästä seuraa? no jos laittaa kaikki 10 samaan paikkaan, on sitten kokonaiskesto 100, mutta raajat menee paskaksi 5 pisteellä vahinkoa, kuten ennenkin. Tai sitten sinulla on päässä hipoja 100, mutta kuolet kun rintaan tulee osumaa 10 pistettä. Kun 10 pistettä jaadaan tasan 8 kohteen kesken (2x jalka,2x käsi, pää, rinta, vatsa ja kokonaiskesto), menee kaikkialle 1 piste paitsi tärkeimpiin (jalat) kaksi. Jolloin d6 lisäpistettä (joita rajoittaa onnistumiset lumous ja tatuointi/kaiverrus kyvyissä), ei hyöty ole juurikaan tyhjää parempi, mutta huomattavan suuri silti, mutta se jolla on uusiutuva ukkonen tms (3 pistettä) lienee paljon onnellisempi. ja en muista että yksikään lumous olisi ollut uusiutuva. ja mikäli aikoo ottaa kaikki 10 pistettä kerralla, pitää muistaa, että sen jälkeen tp vs tp kisoissa onnistumismahdollisuus on jotain 01 luokkaa, joten PJ:n heittämät loitsut tulee lähes automaattisesti läpi, joten siinä ei auta edes 1000 hipaa, kun vähämielisyydet ja masennukset ja hallintaloitsut ja ominaisuusimuloitsut yms jyrää. Ja sitten lopultakin, kun yhden ruumiinosan voi lumota vain kerran, jaksaako kukaan odottaa että se 10 pistettä riimuloitsuja on kasassa ennen kuin alkaa lumouksen? jos taas lumotaan haarniska, on pelaaja kuin sauron, kitisevä paska, kun sormus varastetaan.
Alec linkki 4. lokakuuta 2007 kello 18.12
Alec 4. lokakuuta 2007 kello 18.12 linkki [quote:dd548e5320="Bellad"]no jos laittaa kaikki 10 samaan paikkaan, on sitten kokonaiskesto 100, mutta raajat menee paskaksi 5 pisteellä vahinkoa, kuten ennenkin[/quote:dd548e5320] Muista että kun kokonaiskesto nousee, niin myös osumapaikkojen kp:t nousee. Mutta tässäkin on omat miinuspuolensa, olisi meinaan parempi sitten olla parannusloitsut kunnossa! Jos vaikka kokonaiskesto on niin suuri että jalassa on pisteitä 20. Tuohon kun osuu joku kunnon osuma, sanotaan vaikka 35 pistettä, niin jalka on -15 pisteessä. Tuolloin olisi parempi olla pikkasen parempi parannus kuin parannus-1 käytössä tai hahmon taistelut oli siinä... Ja kuten Bellad sanoi, tuolla kymmenellä MHT-pisteellä saa niin paljon muuta kivaa, että nuo lumoukset on aika toisarvoisia. [quote:dd548e5320="Bellad"]jos taas lumotaan haarniska, on pelaaja kuin sauron, kitisevä paska, kun sormus varastetaan[/quote:dd548e5320] Tämä onkin sitten viimeinen virhe, lumota esineitä meinaan...nimimerkillä: sormus viety niin usein ettei tämä edes naurata enää...
Bellad linkki 7. lokakuuta 2007 kello 8.52
Bellad 7. lokakuuta 2007 kello 8.52 linkki [quote:e7b915c710="Alec"][quote:e7b915c710="Bellad"]no jos laittaa kaikki 10 samaan paikkaan, on sitten kokonaiskesto 100, mutta raajat menee paskaksi 5 pisteellä vahinkoa, kuten ennenkin[/quote:e7b915c710] Muista että kun kokonaiskesto nousee, niin myös osumapaikkojen kp:t nousee. Mutta tässäkin on omat miinuspuolensa, olisi meinaan parempi sitten olla parannusloitsut kunnossa! Jos vaikka kokonaiskesto on niin suuri että jalassa on pisteitä 20. Tuohon kun osuu joku kunnon osuma, sanotaan vaikka 35 pistettä, niin jalka on -15 pisteessä. Tuolloin olisi parempi olla pikkasen parempi parannus kuin parannus-1 käytössä tai hahmon taistelut oli siinä... [/quote:e7b915c710] Tulkinta kysymys. Itse olen aina tulkinnut niin, että se maaginen aura nimenomaan vahvistaa pelkästään kokonaiskestoa, eikä se vaikuta osumakohtiin mitenkään. Tällöin kokonaiskeston boostaaminen hyödyttää kuitenkin siinä, ettei tajuttomuus tule niin pian (yhden raajan käyttökelvottomuus vie puolet hipoista ja parit naarmut sinne tänne toisen), se auttaa verenvuotoja vastaan, samoin myrkkyjä vastaan (jee nyt ryypätään)... Loitsun vaikutusta saa toki tulkita niinkin (koskapa asiaa ei eksaktisti nimetä kummaksikaan), että kokonaiskeston boostaus kohottaa myös osumapaikkojen pisteitä, mutta sellainen tulkitseminen sovinnee paremmin megahero peleihin, ja jos sellaisia pelataan, on vahingotkin sitä luokkaa, ettei moinen haittaa.
littlestone linkki 8. lokakuuta 2007 kello 13.05
littlestone 8. lokakuuta 2007 kello 13.05 linkki [quote:6cdf08288e="Bellad"] Riimuloitsuthan maksavat MHT:ta vain hankittaessa, joten niitä hankitaan 1-2 kerralla, sitten seikakillaan MHT:ta takaisin, ja näin, mutta jotta saa kasaan 10 vahvistuslumousta, vie se minun logiikalla 5-10 pelikertaa. Tässä ajassa tekee paljon enemmän jytää se hahmo, joka hankkii 5-10 Ukkosta, salamaa, henkikilpeä, tosimiekkaa, instakilliä tai muita erityisen mukavia riimuloitsuja. Ja lopulta: Loitu vahvistaa yhtä ruumiin osaa tai kokonaiskestoa. Mitä tästä seuraa? no jos laittaa kaikki 10 samaan paikkaan, on sitten kokonaiskesto 100, mutta raajat menee paskaksi 5 pisteellä vahinkoa, kuten ennenkin. Tai sitten sinulla on päässä hipoja 100, mutta kuolet kun rintaan tulee osumaa 10 pistettä. ja en muista että yksikään lumous olisi ollut uusiutuva. [/quote:6cdf08288e] Juu, tuota noin... Ensinnäkin riimumestarin kirjassa olevassa vahvistuslumous loitsussa mainitaan erikseen, että jos vahvistaa kokonaiskestoa, muiden osumupaikkojen kesto nousee samalla. Ei voi kovin monella tapaa tulkita. On totta, että paljon muutakin saa kymmenellä MHT pisteellä. Aika tappo yhdistelmä vois olla: Kilpi 10 + siihen venytystä, niin että se kestää. Tästä ei iskut mene ihan heti läpi. Vain harvinaiset kriittiset, mutta jos alla onkin vahvistuslumousta ja kestoa sen verran, että pari kriittistä ei tapa.... Kestää kerätä hetki ja kaikki hahmot eivät tähän koskaan pääse. Muistaakseni vahvistuslumous on uusiutuva (pitää tarkistaa kun ehtii) . Sitä oli myös velhotaikuudessa. Kuitenkin jokainen lumoukseen käytetty piste vie mahtia, olipa loitsu uusiutuva tai ei...
littlestone linkki 8. lokakuuta 2007 kello 13.35
littlestone 8. lokakuuta 2007 kello 13.35 linkki [quote:b27cd8c04e="Grief the lord of Rain"] Toi on kyllä totta. En olekaan ajatellut asiaa noin. Ehdottaisin tähän kumulatiivista lumousta, kuten tuossa lumous -aiheessa mainitsinkin. Eli 1 MHT = 1d6 + kp, 3 (1+2) MHT = 2d6 + kp, 6 (1+2+3) MHT = 3d6 + kp, 10 (1+2+3+4) MHT = 4d6 +kp, 15 (1+2+3+4+5) MHT = 5d6 + kp. Näin 10 MHT:lla saa vain 4d6 kestopistettä lisää, 4-24, joka tosin on aika paljon lisää kelle tahansa hahmolle. ps. Käytän tätä nykyään kaikissa jatkuvavaikutteisissa lumouksissa.[/quote:b27cd8c04e] Tuo kuulostaa hyvältä systeemiltä ja taidampa lainata tuota sinun systeemiä, jos ei haittaa :-D Olen joskus ottanut erään laisen maksu systeemin, jos ostaa jostain lumottuja esineitä. Ja jos yhdistän tuon sinun syteemin tähän hinta systeemiin, tulee melko kalliita esineitä. Hinta uhradun MHT:n määrälle: 1pst = 1000 lunaria 2pst = 3000 lunaria (+2000) 3pst = 6000 lunaria (+3000) 4pst = 10 000 lunaria (+4000) 5pst = 15 000 lunaria (+5000) 6pst = 21 000 lunaria (+6000) 7pst = 28 000 lunaria (+7000) 8pst = 36 000 lunaria (+8000) 9pst = 45 000 lunaria (+9000) 10pst= 55 000 lunaria (+10 000) jne. Eli: 1 MHT = 1d6 + kp, = 1000 lunaria 3 (1+2) MHT = 2d6 + kp = 6000 lunaria 6 (1+2+3) MHT = 3d6 + kp = 21 000 lunaria 10 (1+2+3+4) MHT = 4d6 +kp = 55 000 lunaria 15 (1+2+3+4+5) MHT = 5d6 + kp = ?????????? lunaria Vois toimia... 50 000:lla saa jo ostettua ison kartanon ja muistaakseni pienen linnan... Ei taida ihan heti olla rahaa ja kuka hullu haluaisi myydä 10pst:n esineen (jos sellaisen jostain löytää)! Vahvistuslumouselle olemme peliporukan kanssa tehneet yhteisen sopimuksen: Kun kehoon tatuoidaan riimuja, niitä voi tatuoida tietyn määrän ja tila loppuu kehossa (tai esineessä) joskus kesken. Päätimme, että hahmot voivat tehdä niin monta vahvistus lumousta, kuin vain haluavat, mutta he voivat saada max 12 kp:tä (ja sekin on melko paljon.)
Bellad linkki 14. lokakuuta 2007 kello 8.06
Bellad 14. lokakuuta 2007 kello 8.06 linkki [quote:bc45055902="littlestone"] Juu, tuota noin... Ensinnäkin riimumestarin kirjassa olevassa vahvistuslumous loitsussa mainitaan erikseen, että jos vahvistaa kokonaiskestoa, muiden osumupaikkojen kesto nousee samalla. Ei voi kovin monella tapaa tulkita. [/quote:bc45055902] Muistan sitten asian väärin. Liian monta monituista vuotta mennyt edellislukemasta, ja houserulet tulevat yhä useammin niin vahvasti mieleen, että sattunut pari muutakin erehdystä. Pahoitteluni. Meilläkin ollut Lord of painin kuvaileman kaltainen tsydeemi käytössä kun tekee omia lumouksia MHT uhrausten kumuloitumisesta, mutta sen lisäksi ollut käytössä henkitaikuudessa kuvattu "vain voimakkain taikuus säilyy" toimintaa, mutta kellään ei ole koskaan ollut käytössä yhtäaikaisesti kerrostettuja kestopistelumouksia tai esim kestoa ja panssarointilumousta, joten en tiedä mitenkä niiden kohdalla lopulta asia menisi. Kun porukalla alkoi olemaan runsaasti maagisia härpäkkeitä ja hilpetööriä vaivaksi asti, laadimme sopimuksen, että kukin voi pitää aktiivisessa käytössää MHT:nsa verran taikaesineitä, ja kukin esine vie MHT slotteja niin monta, kuin niiden lumoamiseen on MHT:Ta uhrattu. Ne esineet joita voidaan valmistaa ilman MHT-uhrauksia, oli lyhyesti listattuna 1-3 slottia kategoriaan. Ja jos jotain esinettä ei voi pitää aktiivisena, niin sen maagiset ominaisuudet eivät toimi, mutta niitä voi pitää mukanaan ja aktiviteetteja sai vaihtaa, mutta emme tarkemmin joutuneet määrittelemään, että kauanko tälläinen vie aikaa, ja kuinka usein siihen pystyy.
Krasht linkki 18. tammikuuta 2008 kello 11.55
Krasht 18. tammikuuta 2008 kello 11.55 linkki Jos haluatte rajoittaa vahvistuslumousta, voisitte tehdä sellaisen house rulen, että vahvistuslumoukset eivät ole kumulatiivisia, vaan vain vahvin niistä on kulloinkin voimassa kussakin osumakohdassa tai kokonaiskestossa. Näin se toimisi vähän samoin kuin henkitaikuusloitsujen lisäpisteet. Tällöin vahvistuslumous olisi edelleen voimakas, mutta ei rajaton. Normaali-ihmisellä absoluuttinen maksimi olisi sitten 20 pisteen vahvistuslumous (Koska se kuluttaa 20 MHT-pistettä ja 21 on maksimi-MHT) käytännön rajan ollessa n. 8-10 pistettä. En usko sen olevan vielä liian voimakasta, koska Runequestissa saattaa toisinaan kuolla todella herkästi. Pelaajahahmoilla pitääkin olla vähän ylimääräistä, että selviävät hengissä vihollislaumoista.
littlestone linkki 3. maaliskuuta 2008 kello 9.12
littlestone 3. maaliskuuta 2008 kello 9.12 linkki [quote:f598bb1344="Krasht"]Jos haluatte rajoittaa vahvistuslumousta, voisitte tehdä sellaisen house rulen, että vahvistuslumoukset eivät ole kumulatiivisia, vaan vain vahvin niistä on kulloinkin voimassa kussakin osumakohdassa tai kokonaiskestossa. Näin se toimisi vähän samoin kuin henkitaikuusloitsujen lisäpisteet. Tällöin vahvistuslumous olisi edelleen voimakas, mutta ei rajaton. Normaali-ihmisellä absoluuttinen maksimi olisi sitten 20 pisteen vahvistuslumous (Koska se kuluttaa 20 MHT-pistettä ja 21 on maksimi-MHT) käytännön rajan ollessa n. 8-10 pistettä. En usko sen olevan vielä liian voimakasta, koska Runequestissa saattaa toisinaan kuolla todella herkästi. Pelaajahahmoilla pitääkin olla vähän ylimääräistä, että selviävät hengissä vihollislaumoista.[/quote:f598bb1344] Tämä on oikein hyvä rajoitus ja luulen, että myös sääntöjen kirjoittajat ovat näin lumoamisen säännöt tarkoittaneet. Käytänkin tätä sääntöä muiden lumousten kohdalla esim. panssaroinri lumous. Jokainen käytetty mahti antaa kohteelle d3 panssaripistettä. Melkoinen suoja olisi lumuttotua rautaa oleva suurikilpi (18pp*1,5 = 27pp) ja siihen laittaa vaikka viiden pisteen panssarointilumouksen. Kilpi saa keskimäärin 10pp lisää. Eli 27+10 = 37pp. Siitä ei mee ihan heti iskut läpi. Mikäli hahmo haluaa myöhemmin vahvemman lumouksen, joutuu hän ensin rappaamaan (ainakin osan tai muokkaamaan vanhoja) vanhat riimut pois ja kaivertamaan sen jälkeen uudet ja kyseessä on siis tavallaan uusi lumous. Ja kuten Krast sanoi "vahvempi jää voimaan". Tai jos PJ on ilkeä, niin voihan uudelleen luomousessa käydä huono tuuri ja uusi luomous onkin heikompi kuin edellinen... Taisin vähän eksyä aiheesta... Olen tullut kuitenkin vahvistuslumouksen kohdalla siihen tulokseen, että rajoitan lisäkestopisteiden määrän 12. (Miksi juuri 12..? Selitys yllä..)