Vanha foorumi

Takaisin

Figuurit peleissä

Yleinen keskustelu
Guzmo 6. huhtikuuta 2002 kello 7.13
Kirjoittaja Viesti
Guzmo linkki 12. marraskuuta 2001 kello 23.52
Guzmo 12. marraskuuta 2001 kello 23.52 linkki Käytättekö peleissä figuureita selventämään pelaajien ja vihujen välisiä megamättöjä? Meillä oli joskus D&D aikaan käytössä paperilaput ja sen jälkeen ollaan käytetty GM:n nopeasti piirtämiä tilannekuvia. Taistelun osapuolet ovat yleensä kuutioita tai ympyröitä paperilla :smile: RuneQuest figuja itseltäni löytyy vain yksi. - Guzmo
Tero Kaija linkki 13. marraskuuta 2001 kello 6.30
Tero Kaija 13. marraskuuta 2001 kello 6.30 linkki Itse olen käyttänyt figuureja, koska ne hahmottavat omasta (ja myös pelaajieni) mielestä tilannetta huomattavasti. Onhan noita figuja jonkun verran tullut hankittua (myös RuneQuest-figuureja). Olen myös joskus käyttänyt laajoissa taisteluissa pienoismallipuita ja kiviä, jolloin taisteluihin on tullut lisää taktikointia (tosin taistelualue ei ole ollut kovin laaja). HeroQuestin figuurit on myös erinomaisia kuvaavaan vihollisia (niitä kun on paketissa reilusti).
Waylander linkki 13. marraskuuta 2001 kello 12.13
Waylander 13. marraskuuta 2001 kello 12.13 linkki Joo figuja käytetään ja niitä on muutamia kymmeniä. Nykyään olemme hieman vähentäneet taisteluiden figujen käyttöä, ainoastaan silloin kun tilanne on ollut tarpeeksi sekava ne ukkelit on kaivettu esiin..Olemme tehneet sellaisen ison heksaruudukon useasta A4 kokoisesta heksasta joka levitetään pöydälle ukot siihen. Niin ja tämä heksa on päällystetty muovilla joten siihen on hyvä piirrellä erivärisillä tusseilla maastoa sun muuta ja sitten pyyhkiä pois kun tilanne menee ohi. Jonku kerran on käytetty piirtoheitintä tilanteiden valaisuun. Heijastus valkoiselle seinälle ja kaikki näkee kerralla kaiken. Jospa tulevaisuus toisi vielä kunnon dataprojektorin pelihuoneeseemme niin homma olisi jo todella cool... :smile: Niin ja tietenkin Ulerian papittaren tarjoilemaan olutta ja siideriä pelisession ajaksi... :wink:
Guzmo linkki 13. marraskuuta 2001 kello 0.21
Guzmo 13. marraskuuta 2001 kello 0.21 linkki [i:3d034a5ac3] Jonku kerran on käytetty piirtoheitintä tilanteiden valaisuun. [/i:3d034a5ac3] Kuullostaa ihan luennolta. [i:3d034a5ac3] Niin ja tietenkin Ulerian papittaren tarjoilemaan olutta ja siideriä pelisession ajaksi... [/i:3d034a5ac3] Niimpä tietysti... :smile: Jatketaan välikysymyksellä. Kuinka moni käyttää taskulaskinta/tietokonetta kykylajimuutosten tai onnistumismahdollisuuksien laskemiseen pelissä? - Guzmo
Waylander linkki 13. marraskuuta 2001 kello 16.31
Waylander 13. marraskuuta 2001 kello 16.31 linkki [i:1624233256] Kuullostaa ihan luennolta.[/i:1624233256] Uh, olin pelaajan ominaisuudessa mukana tuolloin ja ihan käytännöllistä se oli. [i:1624233256] Jatketaan välikysymyksellä. Kuinka moni käyttää taskulaskinta/tietokonetta kykylajimuutosten tai onnistumismahdollisuuksien laskemiseen pelissä?[/i:1624233256] Käytän nykyään läppäriä kaikenlaisten dokumenttien hallintaan ja siinä tulee sitten laskettua kaikki vaikeat jutut koneella. Kysymyksesi ydin oli varmaan että "Hidastatteko peliänne tällaisilla asioilla?" Kuten on tullut sanottua niin pelaajat ansaitsevat reilun kohtelun. Jos he ilahtuvat kahden prosentin korotuksesta kykyyn niin heillä on oikeus odottaa sillä olevan merkitystä, ja se tunne katoaa jos PJ alkaa pyöristelemään lukuja salamannopeasti päässään. Mutta porukoita on moneen lähtöön, meillä näin. Eikä se niin hidasta ole.
Anonymous linkki 13. marraskuuta 2001 kello 16.21
Anonymous 13. marraskuuta 2001 kello 16.21 linkki Guzmo: "Jatketaan välikysymyksellä. Kuinka moni käyttää taskulaskinta/tietokonetta kykylajimuutosten tai onnistumismahdollisuuksien laskemiseen pelissä?" Olen tehnyt ohjelman laskimeeni, mikä laskee aluksi muutokset. Se tosin myös kertoo mitä mistäkin kämmiheitosta tulee. Kädenvääntö-ohjelmaa olen väsännyt kanssa, mut se on viel työn alla teknisten ongelmien takia. :smile: Käytämme yleensä tilanteiden selkeyttämiseksi noppia ukkoina, kun eräs henkilö on taipuvainen kaiken hajoittamiseen, niin ei figureja kannata käyttää. Ja ihan vaan tiedoksi että minulla on tyylin vuoksi HeroQuestista semmonen pääkallonoppa. 8) Nopat auttavat jo aika paljon tilanten selventämiseksi, ja sitten vaikka pyyhkärit on kärryjä, ja sillee. Improvisaatiota kannattaa yhdistää kun tekee jotan eläintä. Esin ankan jalat ja pieni pyyhkäri on mainio heppa. :smile:
Plentonius linkki 13. marraskuuta 2001 kello 5.16
Plentonius 13. marraskuuta 2001 kello 5.16 linkki Joskus kersana käytin figuja, mutta jengi alkais nyt nauramaan katketakseen jos kaivaisin jostain pölystä esiin. Ja taskulaskimeen kajoajat huomio: Olette tuomittuja alati heikkenevään päässälaskutaitoon. Itse asiassa olen huomannut, että jätkät, jotka osaavat vektorimatematiikkaa ja integroida yhtälöitä ovat niitä kaikkein surkeimpia 5 plus 17 laskijoita kun taas tikkaa heittävät nokikaulat täysin suvereenejä. Itse kun jouduin lukion heivauttamaan ilman omaa laskinta lävitse en joutunut tähän kuoppaan onneksi. Kuinka moni teistä käyttää _jakokulmaa_? Tai laskee allekain? Loistavia taitoja molemmat. Suosittelen. Mutta nyt tämä lähti taas ihan hornan tuuttiin, älkää vastatko minulle.
Argenteus linkki 13. marraskuuta 2001 kello 22.40
Argenteus 13. marraskuuta 2001 kello 22.40 linkki Noh, itsehän en käytä yhtään minkäänlaisia havainnointivälineitä taistelun kuvaamiseen niinkuin Guzmokin on varmaan huomannut. Jopa se pallojen piirtäminen paperille tuntuu ylivoimaselta :smile: Tää tietty johtaa sitten välillä "siis mitä häh?" -tilanteisiin... mun mielestä kyllä se kynä-paperi homma on kätevin, selviää vähemmällä rekvisiitalla. RM-aikoinahan käytettiin leegoja ja ne pelitti kyllä ihan hyvin, mutta tappelut vei sitten enemmän aikaa kun piti pistää kenttä ensin kuntoon. Plentonius lähtee täysin sivuraiteille: [i:b0614ab069] Ja taskulaskimeen kajoajat huomio: Olette tuomittuja alati heikkenevään päässälaskutaitoon. [/i:b0614ab069] Toi voi kyllä olla totta. Itse en ikinä käytä laskimia pelihommien yhteydessä, mikä on aivan varmasti auttanut pitämään yllä aika nokkelaa päässälaskutaitoa... Exceliä käytän kyllä lukusuhteita pohtiessa mutta se on vähän eri homma. [i:b0614ab069] Kuinka moni teistä käyttää _jakokulmaa_? [/i:b0614ab069] Vain binaariluvuilla laskiessa... (älä kysy...)
Salmanuoli linkki 14. marraskuuta 2001 kello 15.48
Salmanuoli 14. marraskuuta 2001 kello 15.48 linkki Itse juuri innostuin taasen miniatyyri harrastuksesta. Kaivoin vanhat maalit esille ja rupesin maalailemaan. Jahka saan Big Ruble maiseman figuureineen porukastamme kasaan ja kuvat nettiin, niin ilmoittelen... Miniatyyrit auttavat taistelussa myös siinä mielessä että näet heti mihin suuntaan hahmo on kääntynyt, eli mitä se näkee ja kuka voi lyödä selkään jne. Tämä jää monesti paperilta pois... Sekä "realistisen" näköiset figuurit elävöittävät peliä, etenkin jos on panostanut sen verran että ne muistuttavat hahmojen kuvausta. Onko kellään alkuperäisiä runequest (tm) miniatyyrejä? Itse juuri sain fantasiapeleistä muutaman jämän, mutta aika kiven alla ne on. Onkohan niistä missään listaa ja mistähän niitä enään saisi. (Kukaan valmis myymään?) Esim. kaaoksen-etana jne. ovat aika tyylikkään näköisä, pistän niistäkin kuvat jahka saan maalattua... -Salmis
Waylander linkki 14. marraskuuta 2001 kello 16.22
Waylander 14. marraskuuta 2001 kello 16.22 linkki Mulla on muutamia RQ-figuja! En nyt ehken kaikkia muista mutta ne äijät siitä RQ3:n kannesta ainakin (se keihäsnainen ja joku kilpiäijä), sitten löytyy kaaoksen etana, halvauskarhu ja wyrm. Kyllä ne tuo väriä kahinaan ja tosiaankin tuo facing-homma on tärkeä pointti.
Tyrisalthan linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 10.10
Tyrisalthan 18. maaliskuuta 2002 kello 10.10 linkki Me ollaan käytetty GW:n figuja kuvaamaan taistelutilanteita. Vaikka figut tuntuvat ajoittain kalliilta(en tosin tiedä muiden valmistajien figujen hintoja), saa jokainen pelaaja tehtyä omanlaisensa figun regiment boksien osista.
Salmanuoli linkki 18. maaliskuuta 2002 kello 13.48
Salmanuoli 18. maaliskuuta 2002 kello 13.48 linkki Onkos nuo mainitsemasi figut jotain koottavia systeemejä, tyyliin haluan tuon käden ja tuon pään? Zaba`Salmis
Squirrel linkki 6. huhtikuuta 2002 kello 7.13
Squirrel 6. huhtikuuta 2002 kello 7.13 linkki Vähän riippuu GW:n laatikosta. Tavan regiment boxissa tulee jotain 5 erilaista päätä, jalkaa, kättä. Ja sitten niitä yhdistelemällä saa "tosi" ainutlaatuisia ukkoja. Ainut huono puoli on että GW ei tee ankkojen regiment boxia.